Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-09-11 06:50

Så här i väntans tider kan man förnöja sig lite med Dorsin i högform.



Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Re: Peter Steindl?

Inläggav phon » 2018-09-13 22:41

Så här i väntans tider kan man följa den preliminära ställningen av den slutliga rösträkningen.
Igår fick vi den slutliga ställningen av den preliminära rösträkningen. Den gäller inte längre.

https://data.val.se/val/val2018/slutres ... index.html
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-09-24 00:31

And now for something completely different. Det här måste vara årtusendets bästa kalkon. Total kult. Måste ses. Jag såg den första gången då den kom på TV.

Håll till godo.



Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-10-27 20:12

Jag har länge varit en förespråkare för materialet Teflon. Det är ett slags inert material vid rumstemperatur och upp till, kanske 300 grader eller mer och har för vissa ändamål synnerligen positiva egenskaper.

Jag ser nu på en film på SVT.se som handlar om DuPont som tillverkar Teflon. Jag är inte säker på om jag är en förespråkare längre. Jag har inte sett hela ännu, men känner mig förfärad av det jag hittills sett.

Se dokumentären och avgör. Vad tycks?

https://www.svtplay.se/video/19709119/den-bittra-smaken-av-teflon

Teflon finns även en del inom elektronik. I kablar, kondensatorer, etc.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Peter Steindl?

Inläggav Maccis » 2018-10-27 20:17

Själv har jag alltid varit emot teflon då det gäller kontakt med livsmedel - alltid förespråkat metallkärl, som gjutjärn, kolstål rostfritt mm.
"Plast" har inget i/vid spisen att göra - ingen vet vad det fäller ut i maten.......


BTW: skönt att tråden är tillbaka på rätt ställe.....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-10-27 20:35

Tackar! :)

Wiki skrev:Medicinskt används PTFE till exempel i implantat. De goda kemiska egenskaperna hos PTFE-plast gör att implantatet har lång livstid. Den glatta ytan reducerar faran för att tromboser byggs upp.
kol–fluor-bindningen en av de starkaste bindningarna i organisk kemi.


Det är ett häpnadsväckande stabilt material och det kan man även se på dess molekylstruktur.

Bild

Det är kol och fluor i långa kedjor.

Tillverkningen av ämnet verkar dock inte speciellt ofarligt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Peter Steindl?

Inläggav Max_Headroom » 2018-10-27 20:51

petersteindl skrev:Jag har länge varit en förespråkare för materialet Teflon. Det är ett slags inert material vid rumstemperatur och upp till, kanske 300 grader eller mer och har för vissa ändamål synnerligen positiva egenskaper.

Jag ser nu på en film på SVT.se som handlar om DuPont som tillverkar Teflon. Jag är inte säker på om jag är en förespråkare längre. Jag har inte sett hela ännu, men känner mig förfärad av det jag hittills sett.

Se dokumentären och avgör. Vad tycks?

https://www.svtplay.se/video/19709119/den-bittra-smaken-av-teflon

Teflon finns även en del inom elektronik. I kablar, kondensatorer, etc.

Med vänlig hälsning
Peter


Ja, och i kläder. I stekpannor och kokärl är det helt onödigt, det jobb som teflonet gör där finns det andra, miljövänliga, lösningar till.
Det gör det vl i ock för sig med kläder också (GoreTex är det förståss jag tänker på).
Annars finns det tekniska aplikationer där man liksom inte har så mycket annat att välja på. Teflon är inte bara temperaturbeständigt, det är också tåligt mot många kemiska saker som får andra plaster att lösas upp.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-10-27 22:40

Nu har jag sett hela dokumentären. Jag rekommenderar verkligen att se den.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-11-10 02:46

Är det något speciellt med dagen idag? Egentligen inte så mycket, men Ennio Morricone föddes den 10 November 1928. Det är 90 år sedan och Ennio lever. Det betyder att han firar 90 år idag.

Happy Birthday, Ennio! Tanti auguri!



Vad jag förstår kommer han till Sverige i januari 2019 och även till Globen. Funderar på att köpa biljetter. Ungefär 1000 kr per biljett. Det fanns 504 biljetter kvar för 20 minuter sedan.



Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Peter Steindl?

Inläggav music4ever » 2018-11-10 10:38

Jag ska till Globen och se maestro!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2018-11-10 11:13

petersteindl skrev:Nu har jag sett hela dokumentären. Jag rekommenderar verkligen att se den.

Mvh
Peter

Det verkade på dokumentären som att 3M insåg faran och slutade med PTFE-tillverkning, men 3M tillverkar idag PTFE som dom kallar Dyneon.
Undrar om deras tillverkningsmetod är säker idag?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-10 11:49

paa skrev:
petersteindl skrev:Nu har jag sett hela dokumentären. Jag rekommenderar verkligen att se den.

Mvh
Peter

Det verkade på dokumentären som att 3M insåg faran och slutade med PTFE-tillverkning, men 3M tillverkar idag PTFE som dom kallar Dyneon.
Undrar om deras tillverkningsmetod är säker idag?



Du Pont har väl förlagt produktion i länder som inte bryr sig så mycket?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2018-11-10 12:42

RogerGustavsson skrev:
paa skrev:
petersteindl skrev:Nu har jag sett hela dokumentären. Jag rekommenderar verkligen att se den.

Mvh
Peter

Det verkade på dokumentären som att 3M insåg faran och slutade med PTFE-tillverkning, men 3M tillverkar idag PTFE som dom kallar Dyneon.
Undrar om deras tillverkningsmetod är säker idag?



Du Pont har väl förlagt produktion i länder som inte bryr sig så mycket?

Det är möjligt, men 3M som jag undrade över är inte samma företag som Du Pont.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Peter Steindl?

Inläggav Adhoc » 2018-11-10 12:44

I förra jobbet handlades det en hel del med PTFE ("teflon"). För ca 5-6 år sedan blev PTFE:en snabbt en bristvara runtom i världen, gick knappt att få tag på med priser som gick upp rejält. Anledningen var att gamla tillverkningsmetoden inte längre tilläts. Minns och tror jag rätt var det att "C8" som nämns i dokumentären och som ett av utgångsämnena i tillverkningen inte fick användas och skulle ersättas av någon annan mindre jävlig kemikalie.

Oavsett bättre tillverkningsmetod idag, uttjänta artiklar för gemene man typ kläder med Gore-Tex eller annat PTFE-fabrikat bör slängas i deponi eller farligt avfall på tippen. Förbränns det vid för låg temperatur bildas väldigt giftiga gaser.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Peter Steindl?

Inläggav IngOehman » 2018-11-21 12:35

Stekpannetemperatur? :wink:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Peter Steindl?

Inläggav Perfector » 2018-11-21 13:12

Adhoc skrev:I förra jobbet handlades det en hel del med PTFE ("teflon"). För ca 5-6 år sedan blev PTFE:en snabbt en bristvara runtom i världen, gick knappt att få tag på med priser som gick upp rejält. Anledningen var att gamla tillverkningsmetoden inte längre tilläts. Minns och tror jag rätt var det att "C8" som nämns i dokumentären och som ett av utgångsämnena i tillverkningen inte fick användas och skulle ersättas av någon annan mindre jävlig kemikalie.

Oavsett bättre tillverkningsmetod idag, uttjänta artiklar för gemene man typ kläder med Gore-Tex eller annat PTFE-fabrikat bör slängas i deponi eller farligt avfall på tippen. Förbränns det vid för låg temperatur bildas väldigt giftiga gaser.

Då bränner man vid väldigt höga temperaturer istället.
Det gjordes i Sverige när man grävde upp marken vid Tekomatorp och gjorde sig av med alla tunnor med giftigt avfall från tillverkning på orten.
Då förbränns även de gaser som bildas vid förbränningen och resultatet blir varm luft enbart
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Peter Steindl?

Inläggav STDI » 2018-11-21 13:41

Perfector skrev:...
Då förbränns även de gaser som bildas vid förbränningen och resultatet blir varm luft enbart

Varm luft enbart? Vore det så enkelt så skulle en hel del problem med att ta hand om föroreningar vara lösta.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-21 13:55

BT Kemi's område är fortfarande under sanering och beräknas vara klar hösten 2020. De första tunnorna grävdes upp 1975.

Enligt Wikipedia:
"Det anses inte ekonomiskt försvarbart att totalsanera området där BT Kemi låg. Däremot har man beslutat att sanera till en föroreningsnivå som är acceptabel i förhållande till den markanvändning som planeras, och området är det av länsstyrelsen högst prioriterade saneringsområdet i Skåne. Sanering påbörjades efter flera förseningar i april 2008. Våren 2009 har hela norra delen av det gamla fabriksområdet färdigsanerats. Totalt 77 000 ton jord har grävts bort och fraktats med båt från Landskrona till Tyskland där jorden slutligen saneras. Saneringen av den södra delen av området planeras påbörjas sommaren 2010, och beräknas enligt en kostnadsplan som projektstyrelsen för BT-kemi tillsammans med länsstyrelsen tagit fram kosta 183 miljoner kronor."

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Peter Steindl?

Inläggav Perfector » 2018-11-21 14:05

RogerGustavsson skrev:BT Kemi's område är fortfarande under sanering och beräknas vara klar hösten 2020. De första tunnorna grävdes upp 1975.

Enligt Wikipedia:
"Det anses inte ekonomiskt försvarbart att totalsanera området där BT Kemi låg. Däremot har man beslutat att sanera till en föroreningsnivå som är acceptabel i förhållande till den markanvändning som planeras, och området är det av länsstyrelsen högst prioriterade saneringsområdet i Skåne. Sanering påbörjades efter flera förseningar i april 2008. Våren 2009 har hela norra delen av det gamla fabriksområdet färdigsanerats. Totalt 77 000 ton jord har grävts bort och fraktats med båt från Landskrona till Tyskland där jorden slutligen saneras. Saneringen av den södra delen av området planeras påbörjas sommaren 2010, och beräknas enligt en kostnadsplan som projektstyrelsen för BT-kemi tillsammans med länsstyrelsen tagit fram kosta 183 miljoner kronor."

Jag tänkte mer på tunnorna man fick upp, men tackar för infon som vanligt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Peter Steindl?

Inläggav Adhoc » 2018-11-21 14:14

Har för mig att det är kring 350 a' 400 gr C och däröver som det bildas giftiga gaser när PTFE:n sönderdelas. En piprökande f.d. kollega blev riktigt jävla dålig i någon vecka eller två efter att ha installerat produkter med PTFE-dispersion på ytan och därefter tog sig välförtjänt rast med tillhörande pipstopp.

Om man är orolig för PTFE-stekpannans upphettning är ett hett tips :roll: att göra som i gruvindustrin förr i tiden. Bind fast en kanarirefågel vid en pinne bredvid spisen. Om och när fågeln hänger lodrätt i snöret, då är det dags att avlägsna sig. :twisted:

Edit: Ser man på, kom ihåg rätt om både temperaturen och pippifågeln: https://en.wikipedia.org/wiki/Polymer_fume_fever .
Senast redigerad av Adhoc 2018-11-21 14:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-21 14:15

Perfector skrev:Jag tänkte mer på tunnorna man fick upp, men tackar för infon som vanligt.


De första tunnorna var sönderrostade och innehållet fanns i marken. Så långt tillbaka i tiden hade man nog en annan syn på destruktion än idag.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Peter Steindl?

Inläggav ChristianAndersson » 2018-11-21 15:13

Numera kan man använda modernare twitterinstrument för att detektera småmolekyla gaser.

https://ifixit.org/blog/11986/iphones-are-allergic-to-helium/
Shatterer of words

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2018-11-21 15:19

Perfector skrev:
Adhoc skrev:I förra jobbet handlades det en hel del med PTFE ("teflon"). För ca 5-6 år sedan blev PTFE:en snabbt en bristvara runtom i världen, gick knappt att få tag på med priser som gick upp rejält. Anledningen var att gamla tillverkningsmetoden inte längre tilläts. Minns och tror jag rätt var det att "C8" som nämns i dokumentären och som ett av utgångsämnena i tillverkningen inte fick användas och skulle ersättas av någon annan mindre jävlig kemikalie.

Oavsett bättre tillverkningsmetod idag, uttjänta artiklar för gemene man typ kläder med Gore-Tex eller annat PTFE-fabrikat bör slängas i deponi eller farligt avfall på tippen. Förbränns det vid för låg temperatur bildas väldigt giftiga gaser.

Då bränner man vid väldigt höga temperaturer istället.
Det gjordes i Sverige när man grävde upp marken vid Tekomatorp och gjorde sig av med alla tunnor med giftigt avfall från tillverkning på orten.
Då förbränns även de gaser som bildas vid förbränningen och resultatet blir varm luft enbart

Det är inte möjligt att bränna bort grundämnen som t.ex svavel klor och fluor. Det blir inte syre, kväve och koldioxid av detta oavsett temperatur!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav Nattlorden » 2018-11-21 20:30

paa skrev:
Perfector skrev:
Adhoc skrev:I förra jobbet handlades det en hel del med PTFE ("teflon"). För ca 5-6 år sedan blev PTFE:en snabbt en bristvara runtom i världen, gick knappt att få tag på med priser som gick upp rejält. Anledningen var att gamla tillverkningsmetoden inte längre tilläts. Minns och tror jag rätt var det att "C8" som nämns i dokumentären och som ett av utgångsämnena i tillverkningen inte fick användas och skulle ersättas av någon annan mindre jävlig kemikalie.

Oavsett bättre tillverkningsmetod idag, uttjänta artiklar för gemene man typ kläder med Gore-Tex eller annat PTFE-fabrikat bör slängas i deponi eller farligt avfall på tippen. Förbränns det vid för låg temperatur bildas väldigt giftiga gaser.

Då bränner man vid väldigt höga temperaturer istället.
Det gjordes i Sverige när man grävde upp marken vid Tekomatorp och gjorde sig av med alla tunnor med giftigt avfall från tillverkning på orten.
Då förbränns även de gaser som bildas vid förbränningen och resultatet blir varm luft enbart

Det är inte möjligt att bränna bort grundämnen som t.ex svavel klor och fluor. Det blir inte syre, kväve och koldioxid av detta oavsett temperatur!


Med rätt märke på ugnen så blir det säkert ren luft med högtalarelement som restprodukt.... 8) :mrgreen: 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Peter Steindl?

Inläggav Adhoc » 2018-11-22 02:33

paa skrev:
Perfector skrev:
Adhoc skrev:I förra jobbet handlades det en hel del med PTFE ("teflon"). För ca 5-6 år sedan blev PTFE:en snabbt en bristvara runtom i världen, gick knappt att få tag på med priser som gick upp rejält. Anledningen var att gamla tillverkningsmetoden inte längre tilläts. Minns och tror jag rätt var det att "C8" som nämns i dokumentären och som ett av utgångsämnena i tillverkningen inte fick användas och skulle ersättas av någon annan mindre jävlig kemikalie.

Oavsett bättre tillverkningsmetod idag, uttjänta artiklar för gemene man typ kläder med Gore-Tex eller annat PTFE-fabrikat bör slängas i deponi eller farligt avfall på tippen. Förbränns det vid för låg temperatur bildas väldigt giftiga gaser.

Då bränner man vid väldigt höga temperaturer istället.
Det gjordes i Sverige när man grävde upp marken vid Tekomatorp och gjorde sig av med alla tunnor med giftigt avfall från tillverkning på orten.
Då förbränns även de gaser som bildas vid förbränningen och resultatet blir varm luft enbart

Det är inte möjligt att bränna bort grundämnen som t.ex svavel klor och fluor. Det blir inte syre, kväve och koldioxid av detta oavsett temperatur!


Nej, det stämmer nog men om PTFE:n ska förbrännas (i stället för ren deponi) undviks nog de giftigaste restprodukterna om temperaturen är väldigt hög, typ oavbrutet över 1000 gr C. Dioxiner är en annan otäck kemikalie som bildas vid för låg förbränningstemperatur av material som innehåller klor.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2018-11-22 14:52

Det stämmer. Så här ser förordningens text ut som styr avfallsförbränning.

1. minst 850 grader Celsius och håller minst den nivån under
minst två sekunder, eller

2. minst 1 100 grader Celsius och håller minst den nivån
under minst två sekunder, om förbränningen avser farligt
avfall som innehåller mer än 1 procent organiska
halogenföreningar uttryckt som klor.



Det som nog är lite besvärligt att eländet kan återbildas vid lägre temperatur. Så snabb nedkylning behövs också.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-11-29 00:34

Nu går det en serie på svt.se. Har ni sett den? Det här är första delen.

https://www.svtplay.se/video/20119388/ar-1-miljon--berattelsen-om-din-framtid/ar-1-miljon-berattelsen-om-din-framtid-sasong-1-alska-ai

Totalt är det 6 avsnitt. Lockar det med det nya levernet?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Peter Steindl?

Inläggav NADifierad » 2018-11-29 07:13

Har tittat på två avsnitt.
En bitvis skrämmande framtidsfundering 8O .
Det förutsätter att mänskligheten först tar sig dit. Dvs till framtiden :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kraniet » 2018-11-29 11:28

NADifierad skrev:Har tittat på två avsnitt.
En bitvis skrämmande framtidsfundering 8O .
Det förutsätter att mänskligheten först tar sig dit. Dvs till framtiden :) .


Kändes lite dystopiskt att vi inte tar oss dit fören år 1 miljon!? 8O

en miljon år är tiden det tog oss att evolvera från Homo Erectus till Homo sapiens...
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Peter Steindl?

Inläggav Tangband » 2018-11-29 12:12

Kraniet skrev:
NADifierad skrev:Har tittat på två avsnitt.
En bitvis skrämmande framtidsfundering 8O .
Det förutsätter att mänskligheten först tar sig dit. Dvs till framtiden :) .


Kändes lite dystopiskt att vi inte tar oss dit fören år 1 miljon!? 8O

en miljon år är tiden det tog oss att evolvera från Homo Erectus till Homo sapiens...


Tänk att terminator filmerna snart möjligen blir verklighet- då AI tar över ! :D
Det i sin tur innebär troligen dödsstöten för mänskligheten, men den stöten har troligen kommit långt tidigare i form av nucleär vinter och total utrotning av alla däggdjur.
Jag tror det är liten risk att vi förstör själva jorden- möjligen temporärt men inte värre än att en stor meteorit skulle slå ner. Något som hänt tusentals gånger förr under jordens tid. Det kommer alltid nytt liv så länge jorden ligger på gynnsamt avstånd från solen.

Inom 100000 år kommer hursomhelst yellowstone ha fått sitt nästa mycket regelbundna utbrott och då blir det slut med liv för däggdjur i den omfattning vi känner det. Och det har ju hänt några gånger redan.

Inom 5000 år har vi nästa istid = game over.
Om 60000 år är det tid för en ny gigantisk istid med 2500 meter is över Stockholm.
http://www.ostrom.se/fakta%20om%20istider.pdf

Det låter som om jag är en väldig pessimist- men i själva verket är jag troligen realist. Vi får istället vara glada för den tid vi får.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster