Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-03-05 13:49

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:
Ville bara kommentera att STV antyder att det är ny kunskap. Det är det inte, alls. Men som du säger - nya människor behöver ju också lära sig, och det kan vara bättre att göra nytt experiment än att bara läsa om gamla.

Studenter behöver ju experimentera, inte bara läsa och tro (/tro på). Det är rent av en av de vetenskapliga grundprinciperna - att en student (valfri människa på jorden) BÖR ifrågasätta. Ju mera en student själv verifierar, desto mera frigör den sig från att bygga sin världsbild på auktoritetstroende.

I vetenskapsvärlden finns inga auktoriteter, bara kunskap. Kunskap som kan skördas av den som gör ansträngningen. Och kunskapen är sällan absolut, den har bara en beskrivandestyrka. Den består av teorier som (per definition, till skillnad från hypoteser) har kraften av att fungera för att förutsäga saker.

Att tro utan goda skäl är ett av de stora problemen i världen.

Vh, iö


Här måste jag få komma in med en fråga.

Hur får du ihop detta med att förlita sig på gammal kunskap med att inte förlita sig på auktoriteter? Är inte en gammal kunskap samma som att tro på den som har dokumenterat den i sin forskning?

Jag är uppriktigt nyfiken, tro inget annat!

Nu kan jag endast tala för mig personligen. Då jag söker efter forskningsrapporter inom exempelvis hörseln eller inom akustik eller psykoakustik så är det först och främst text och bilder i forskningsrapporten som är intressant och det inkluderar förutsättningar för hur undersökningen gått till och svårigheter i samband med undersökningen och vilka de begränsande faktorerna är enligt forskarna. Sammanfattningen är viktig och därefter ramarna för giltigheten. Därefter utformningen och försöksupplägg. Hur det statistiska underlaget beräknas och om möjligt vad förväntat resultat var och diskrepanser mellan förväntat resultat och verkligt resultat. Sedan är en viktig sak vilka slutsatser som dras ur mätresultatet.

Överst på forskningsrapporten står namnen på forskarna och ledaren. Det kan även stå med vilka organisationer och universitet som undersökningen bedrivits inom. Jag läser även detta men bryr mig egentligen inte om vilka försöksledarna är. Det är innehållet i testerna som är det viktiga och för mig är det viktigt att korrekt och vedertagen nomenklatur används och om nya ord används så skall de omsorgsfullt definieras. Språkbruket kan vara det allra viktigaste i hela rapporten. Definitioner och åter definitioner är grundförutsättningen för rapportens giltighet och trovärdighet. Språkbruk och nomenklatur visar försöksledarnas förståelse och intelligens. Fel vald nomenklatur eller ej tillräckligt definierad nomenklatur och rapporten faller hur rigoröst och bra än undersökningen är utförd. Det räcker för mig med ett endaste felaktigt valt ord och hela undersökningen underkänns, om inte dessa ord noggrant definieras, specificeras och på ett enkelt och logiskt och om möjligt matematiskt sätt beskrivs i rapporten.

Detta gäller forskningsrapporter.

Sedan har vi böcker i ämnet. Då är det lite annorlunda gällande vem som skrivit boken d v s författaren. Böcker väljer jag först och främst på ämnet och på vem som skrivit boken och dennes kvalifikationer och cv. Sedan läser jag andras recensioner av boken och vem som utgivit boken, det kan exempelvis vara Harvard press. Böcker i ämnet är av författaren oftast sammanställningar av andras forskningsrapporter samt författarens tolkning av andras resultat samt författarens egna försök och forskningsrapporter.

De bästa böckerna jag läst är skrivna av nobelpristagare. Deras språkbruk är second to none och är glasklart skrivna med en häpnadsväckande klar stringens. Språkbruket vittnar om total förståelse i ämnet. Därefter kommer Professorer på de mest kända högskolorna och universiteten. Därefter kommer de som ligger snäppet under Professorer. Hittills har jag aldrig sett något undantag från denna hierarki.

Sedan finns det lite populärvetenskapligt skrivna böcker som kan vara någorlunda ok, såsom exempelvis Floyd Tooles bok. Den är mest skriven för att tilltala hifi-entusiaster och nykläckta självutnämda hififöståsigpåare som behöver något verktyg i diskussioner på internet i sin iver att framföra sina nyvunna kunskaper som de ändå inte förstår sig på. Som jag ser det så representerar inte Toole någon forskning, men däremot Harman Kardons produkter. Det är helt ok, bara man har det klart för sig och förstår skillnaden.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Sarrre
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2014-10-20

Re: Peter Steindl?

Inläggav Sarrre » 2020-03-18 00:18

Hjälp! Tror jag lyckats spränga ett ägg, eller rättare sagt Rambo gjorde det nog igår kväll när jag kollade på film :?

Vad gör jag? Måste jag byta element? Ser ut som att baselementet har vänt på sig ut- och in. Eller kan jag bara trycka tillbaka elementet försiktigt till rätt läge igen och allt är frid och fröjd??

https://drive.google.com/a/almhults-mar ... p=drivesdk

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-03-18 00:54

Sarrre skrev:Hjälp! Tror jag lyckats spränga ett ägg, eller rättare sagt Rambo gjorde det nog igår kväll när jag kollade på film :?

Vad gör jag? Måste jag byta element? Ser ut som att baselementet har vänt på sig ut- och in. Eller kan jag bara trycka tillbaka elementet försiktigt till rätt läge igen och allt är frid och fröjd??

https://drive.google.com/a/almhults-mar ... p=drivesdk


Basen är nog körd. Jag föreslår att du skickar e-mail till peter.steindl snabel-a bremen.se så fortsätter vi korrespondensen där.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-03-22 02:45

Just nu går det en mycket passande film på SVT.play. https://www.svtplay.se/video/9417838/det-sjunde-inseglet?start=auto

Jag har set den några gånger och har börjat att titta igen. Dels på grund av det allmänna världsläget, dels på grund av Max von Sydow som nyss spelat klart sitt schackspel.

Jag har kommit förbi schackspelets början och dialogen är vansinnigt bra. Otroligt kort och koncist. Ingmar Bergman blir bara bättre ju äldre jag blir. Filmerna förändras med åren. Varje remaster är alltså bättre än tidigare. För det kan väl inte vara så att jag ändras.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-03-25 20:32

Alltså, jag bara måste lägga upp dessa roliga video angående vardagen hos vissa. Såg detta idag. Människan är förunderlig. :lol: :D

I Thailand.









I Vietnam



Om 10 år är tunnelbana, spårvagn och tvärbanan i Stockholm likadant, eller? :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-03-26 03:08

Nu måste vi köra lite mer tåg. 8) Det är bara för häftigt. Undrar om de har toaletter på tågen? Bild
Efter halva videon är kameran längst fram på tåget och man ser ur tågets synvinkel. Rätt intressant att se alla människor och att ta del av denna vardag som man själv skulle varit i om man var född och/eller snarast uppvuxen där.
I sådana här tider undrar jag hur alla människor har det på den här planeten och hur mår de? Det finns ju en och annan människa lite här och var.


Det känns ju lite trångt. Men va sjuttsingen, dags att slänga in en motion om att köra pendeltåget genom Mårten Trotzigs gränd i Gamla Stan. :)

. . . och den här.



Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2992
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Ronnie » 2020-03-26 03:50

petersteindl skrev:Just nu går det en mycket passande film på SVT.play. https://www.svtplay.se/video/9417838/det-sjunde-inseglet?start=auto

Jag har set den några gånger och har börjat att titta igen. Dels på grund av det allmänna världsläget, dels på grund av Max von Sydow som nyss spelat klart sitt schackspel.

Jag har kommit förbi schackspelets början och dialogen är vansinnigt bra. Otroligt kort och koncist. Ingmar Bergman blir bara bättre ju äldre jag blir. Filmerna förändras med åren. Varje remaster är alltså bättre än tidigare. För det kan väl inte vara så att jag ändras.

Mvh
Peter

Mycke fräscha brudar i den där rullen!
Tänk att Inga Gill kunde förföra en gycklare på den tiden. Denna runda tant som så ofta lekte charader i TVn medan en liten Ronnie proppade i sig kvällsfika.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Peter Steindl?

Inläggav Harryup » 2020-03-26 09:46

Modelltåg är en nödvändighet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav shifts » 2020-03-26 15:41

Har åkt tåg på Hanoi-banan som visas där. Tåget går helt galet nära husen. Säger det bara om man nu var av en annan uppfattning efter att ha sett klippet ovan. :lol:

Peter: Hanoi-tåget hade toalett. En vanlig vattenspolande porslinstoalett, vilket kändes en smula lustigt. Toalettpappret tog slut vill jag minnas, i övrigt fungerade den finfint.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-03-30 02:50

shifts skrev:Har åkt tåg på Hanoi-banan som visas där. Tåget går helt galet nära husen. Säger det bara om man nu var av en annan uppfattning efter att ha sett klippet ovan. :lol:

Peter: Hanoi-tåget hade toalett. En vanlig vattenspolande porslinstoalett, vilket kändes en smula lustigt. Toalettpappret tog slut vill jag minnas, i övrigt fungerade den finfint.


Fantastiskt att någon på forumet har åkt på något av dessa roliga tåg. :D
Det ser faktiskt helknasigt ut. Men de är människor precis som vi här. Med drömmar och visioner och vardagsproblem och sjukdomar och glädje och familjeliv osv.

Berätta gärna om människorna där och lite mer om tågen.

Nu har jag skiftat till sommartid. Bara 23 timmar idag. Kortare karantän med välbehag. Man får väl stå ut ett tag.
Mvh
Jag
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-04-01 03:26

Senaste nytt:
1.360.000.000 kinesiska guldplomber har gått åt till guldbron i Stockholm. Tandläkarna i Kina jobbade för högtryck. Nu finns den på Slussen. Skånska Dagbladet skriver att de ämnar finansiera hela projektet eftersom de samlar på broar.

Mvh
I ottan
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-04-10 01:47

När en levande legend uppnår ännu högre höjder. Hats off.



Bob står för orden och musiken. Finns inget att tillägga. Priset hamnade helt rätt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-04-11 21:06

GLAD PÅSK! önskas från en källarbostad i Björknäs. Bild

Bild

Det är ju Påsktider. Ett embryo börjar tar form. Waveguide med linjärtransformerad distribuerad tractrix som fixar direktljudet med kontroll på direktljudet ner i mikrosekundsområdet för optimal distinkt stereobild d v s optimal fantomprojicering av ljudobjekt. Midwooferwaveguide skall till samt optimering av basreflexportar. Alla element kommer monteras inifrån om vi lyckas med hela konstruktionen och den går att producera som jag vill.

Render 3D8 waveguide tractrix mod 300mm R 125mm v8.png
Render 3D8 waveguide tractrix mod 300mm R 125mm v8.png (604.31 KiB) Visad 13102 gånger


3D8 waveguide tractrix mod 300mm R 125mm v9 design.png
3D8 waveguide tractrix mod 300mm R 125mm v9 design.png (357.92 KiB) Visad 13102 gånger


Lilltroll har 3D-printat 4 olika versioner tills nu och vi har gjort mätningar och lyssning. 8) :D Arbetet fortsätter efter simulering.

Onkel Steindl ger sig inte i första taget.

GLAD PÅSK!
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2992
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Ronnie » 2020-04-11 21:19

Så flott!
Frågan är om den nya formen inte är lite mer Ugglan än Ägget.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-04-11 21:24

Ronnie skrev:Så flott!
Frågan är om den nya formen inte är lite mer Ugglan än Ägget.


:D På dessa bilder, men i verkligheten är utseendet lite annorlunda och speciellt med waveguide runt basen blir det annorlunda och det blir samma nät + tyg på. Det ser ganska kraftfullt ut.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Peter Steindl?

Inläggav jonaz81a » 2020-04-11 21:24

Glad Påsk!


GladPåsk.jpg
GladPåsk.jpg (115.76 KiB) Visad 13086 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav Nattlorden » 2020-04-11 22:21

Hmm...
Bild
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Peter Steindl?

Inläggav jonaz81a » 2020-04-11 23:36

Nattlorden skrev:Hmm...



Kanske... Men jag är inte helt övertygad om att din design är bättre än Peters.



star-wars-porg.jpg
star-wars-porg.jpg (387.04 KiB) Visad 13052 gånger




Detta börjar nog bli "BS" (Breddad diskussion).
Presentation kommer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-04-11 23:47

:?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Peter Steindl?

Inläggav Michael » 2020-04-13 22:10

Läckert!

3Dprintar ni även den stora gröna delen (i ett stycke)?
Varför fattas det lite vid 'öronen', hållare för front/tyg? Tänker på det rektangulära hålet i det oranga mot gröna.

//Michael

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Peter Steindl?

Inläggav rajapruk » 2020-04-14 00:12

Vilken skillnad/förbättring är det ni vill uppnå gentemot den ursprungliga 3D8?
Handlar det om spridning, att diskanterna blir mer riktade, och därmed stör varandras huvudriktningar mindre liksom?
Eller att få högre känslighet med hjälp av hornen?
Eller något annat?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-04-14 00:20

Michael skrev:Läckert!

3Dprintar ni även den stora gröna delen (i ett stycke)?
Varför fattas det lite vid 'öronen', hållare för front/tyg? Tänker på det rektangulära hålet i det oranga mot gröna.

//Michael


Tackar! :D

Än så länge printar vi masken. Jag kallar dessa 2 waveguides till diskanterna för diskantmask. Det är 1 per diskant. Vid öronen kommer basreflexportarna upp. Det kommer att ändras.

Vi håller även på med basmask d v s waveguide för frekvensområdet 600 Hz till 3 kHz. Då den är klar så får vi se hur det ser ut. Den är svår. Vi får se om vi lyckas få till det som jag önskar.
Det kan bli så att basreflexportarna istället blir 2 st slitsar med mynning rakt neråt parallellt med vägg. Då läggs slitsarna in i bakstycket.

I så fall blir förändringen så pass stor att vi printar ut hela högtalaren och gör mätningar och därefter printar 1 exemplar till och gör lyssning innan verktygsändringar införs.

Det är ett stort arbete. Då nätet är på så ser man ingen skillnad.

Högtalarna gjuts och lackeras i Italien 4 mil öster om Bergamo och 2½ mil norr om Milano. De har det tufft där. Ena fabriken är helt nedstängd enligt förordning av myndigheter men har ännu inga coronafall hos anställda. Andra fabriken är öppen men bara tillåtet med halva styrkan. Inga coronadrabbade där heller. Hela management jobbar hemifrån.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-04-14 00:52

rajapruk skrev:Vilken skillnad/förbättring är det ni vill uppnå gentemot den ursprungliga 3D8?
1. Handlar det om spridning, att diskanterna blir mer riktade, och därmed stör varandras huvudriktningar mindre liksom?
2. Eller att få högre känslighet med hjälp av hornen?
3. Eller något annat?

1. Japp.
2. Japp, det kommer automatiskt.
3. Japp.

Jag har ju levt så här under 17 års tid.
Hifi_Musik maj 1997 5.jpg
Hifi_Musik maj 1997 5.jpg (1.07 MiB) Visad 12828 gånger

Hifi-Musik_1997.jpg
Hifi-Musik_1997.jpg (287.47 KiB) Visad 12828 gånger

Furupelarna, man ser bara 1 i bild är 600 liter var bestyckade med 2 st 15" TC-Sounds per kanal. Slutna lådor. Det vita Hornet är min egen design och är tractrix med mundiameter på 70 cm. Högtalarelementet är Lowther PM4. Kokosnöten i hörnet har en Radie på 1 meter. :lol: Runt skall det vara.
:D
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav Nattlorden » 2020-04-14 06:37

Tycker fortfarande att den undre DAC:en i "gravstensdesign" är bland det snyggaste som gjorts. Tillhör kategorin drömutrustning att ha.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

JM
 
Inlägg: 4830
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Peter Steindl?

Inläggav JM » 2020-04-14 07:44

petersteindl skrev:GLAD PÅSK! önskas från en källarbostad i Björknäs.

Lilltroll har 3D-printat 4 olika versioner tills nu och vi har gjort mätningar och lyssning. 8) :D Arbetet fortsätter efter simulering.

Onkel Steindl ger sig inte i första taget.

GLAD PÅSK!
Peter

Med två diskanter i samma högtlare kommer obestridligen mängder med interferenser. Att hitta en plats i rummet emellan diskanternas utbredning där små huvudrörelser inte ger upplev/uppmätt ojämn/variabel tonkurva verkar svårt. Speciellt med guldöron som detekterar variationer runt delar av en decibel.
Hur tänker du här?

JM
Senast redigerad av JM 2020-04-14 07:52, redigerad totalt 1 gång.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-04-14 07:48

petersteindl skrev:Alla element kommer monteras inifrån om vi lyckas med hela konstruktionen och den går att producera som jag vill.


Var sker någonstans sker monteringen av "äggen"?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Peter Steindl?

Inläggav rajapruk » 2020-04-14 09:48

Vilka dinosaurieägg! Coola! Finns de kvar?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-04-14 11:24

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Alla element kommer monteras inifrån om vi lyckas med hela konstruktionen och den går att producera som jag vill.


Var sker någonstans sker monteringen av "äggen"?


Tidigare har montering, QC och paketering skett i Italien. Slutmontering, QC och paketering flyttas till Herning på Jylland i Danmark. Där har man lång erfarenhet av högtalarproduktion och QC.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Peter Steindl?

Inläggav rajapruk » 2020-04-14 16:17

Jag blev lite intresserad av konceptet bipol med horn nu när du visade detta. Jag hittar bara Klipsch-surrounder som är det idag. Som dessa Klipsch RS-52 II:
33A8626D-DA0C-4269-95B4-7EFF20FF445F.jpeg
33A8626D-DA0C-4269-95B4-7EFF20FF445F.jpeg (15.97 KiB) Visad 12572 gånger

Skulle vilja se mätningar på dem. För jag antar att det är bipoler. De kanske är bra för mig. Jag letar billiga surrounds. De har Tractrix-horn också står det.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Peter Steindl?

Inläggav gopnik » 2020-04-14 17:32

Är inte dessa dipoler, så som THX-normen föreskrev att surroundhögtalare skulle vara?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster