Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2020-08-01 07:21

hifikg skrev:
Kronkan skrev:Skall man argumentera i sakfrågor att någon har en grav personlighetsstörning samt vara dement. :roll: ...


Om det är relevant och sant så... ja, varför inte?


Nej, det tycks inte vara relevant här. Hittar inget om att personen skulle vara narcissist vilket ju är en allvarlig personlighetsstörning som ju får mycket tydliga återverkningar på exempelvis relationer. Att sedan påstå att han varit dement under sin verksamma period innan man kan Se några som helst tecken på sjukdom är väl på en nivå som man borde hålla sig för god för.

En teori skall ju betraktas som den är. Man skall både försöka förstå och samtidigt vara kritisk. Utan att faktiskt försöka förstå teorin så kommer man bara ramla in i sina egna paradigmer. Gå gärna tillbaka till de små filmerna som jag tidigare visat. Vi tolkar världen efter sina föreställningar. Se delen med bilden av anka/ kanin där vi ser det som sägs. Samtidigt är det nödvändigt att ha en praktisk förförståelse i det praktiska livet. Nu är det dock vetenskap och vetenskaplig hållning vi pratar om.

Jag har ingen egen synpunkt på han vi just nu diskuterar om. Men man kan ändå betrakta om någon närmar sig ämnet ”off topic”.

Det

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Peter Steindl?

Inläggav jonasp » 2020-08-01 10:52

Användare väljer själva om de ska visa sitt namn eller ej. Att skriva ut namnet i affekt bara för att motparten skrev något som inte föll dig i smaken är fånigt och småaktigt. Håll dig till sakfrågan, medlemmars IRL-namn har inget med debatten om medvetande att göra. Att citera inläggen är naturligtvis ok om det passar i kontexten men nu gjorde du det uppenbarligen endast för att skriva ut hans namn igen. Släpp namnfrågan.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2020-08-01 13:40

Kronkan skrev:
hifikg skrev:
Kronkan skrev:Skall man argumentera i sakfrågor att någon har en grav personlighetsstörning samt vara dement. :roll: ...


Om det är relevant och sant så... ja, varför inte?


Nej, det tycks inte vara relevant här. Hittar inget om att personen skulle vara narcissist vilket ju är en allvarlig personlighetsstörning som ju får mycket tydliga återverkningar på exempelvis relationer. Att sedan påstå att han varit dement under sin verksamma period innan man kan Se några som helst tecken på sjukdom är väl på en nivå som man borde hålla sig för god för.

En teori skall ju betraktas som den är. Man skall både försöka förstå och samtidigt vara kritisk. Utan att faktiskt försöka förstå teorin så kommer man bara ramla in i sina egna paradigmer. Gå gärna tillbaka till de små filmerna som jag tidigare visat. Vi tolkar världen efter sina föreställningar. Se delen med bilden av anka/ kanin där vi ser det som sägs. Samtidigt är det nödvändigt att ha en praktisk förförståelse i det praktiska livet. Nu är det dock vetenskap och vetenskaplig hållning vi pratar om.

Jag har ingen egen synpunkt på han vi just nu diskuterar om. Men man kan ändå betrakta om någon närmar sig ämnet ”off topic”.

Det


Jag la inte heller in någon värdering av huruvida det var relevant o sant i just det här fallet, men OM det är både relevant och sant finns ingen anledning att inte ta upp "auktoriteters" tillkortakommanden i olika avseenden. Är det illa att nämna att Beethoven var döv eller Vincent van Gogh en smula labil? Nobelpristagaren i fysik (?) Nash någonting, blev huvudfigur om en film som handlade om schizofreni osv, klart vi talar om sådant, när det är relevant. Och sant.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2020-08-01 14:20

Jag lägger nu frågan om sanningen i frågan om Parkinson och demens. Det tycks vara en mildare form av minnestörningar som alltid uppträder god tid efter de motoriska symtomen kommer. Nu tittar jag inte på filmen Igen men jag såg inga symtom på Parkinson. Alltså då är det ju rimligt att all vetenskap säger att han inte har några minnesproblem som jag förövrigt inte kunde se.

Man måste ju kunna visa med någon sannolikhet att det man skriver är relevant.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-08-01 15:26

+1 på Kronkan

Det bör finnas någon form av evidensbaserad info innan man spekulerar i andra människors beteenden.
Det är lätt att spekulationer blir helt felaktiga och därmed kan övergå till falska anklagelser. I dagens samhälle är det så pass vanligt att det blir en del av vardagen. Tyvärr.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-08-01 16:35

jonasp, namnfrågan har jag släppt. Men jag vill dock försiktigt påpeka att du faktiskt spekulerar i saker med anklagelser om mig som jag vet är felaktiga. Du kan inte veta, men jag kan veta och inte bara det, jag vet. Jag vet varför jag gör saker. Men eftersom du inte vet, så undrar jag varför du väljer ett uttrycka ett sådant negativt språk? Är du verkligen intresserad av att komma med felaktiga personanklagelser mot andra? I detta fall vet jag att de är felaktiga. Du påpekade tidigare helt korrekt angående ett av mig felaktigt påstående att Edelman skulle fått nobelpris inom medvetandeforskning, men det var inom immunförsvaret. Nu påpekar jag dina felaktiga påståenden om mig. Det gör jag inte för att på något sätt ge igen utan för att presentera sanning. Det var väl med den intentionen du tidigare påpekade gällande Edelmans Nobelpris? Du agerar i egenskap av moderator, därför använder du röd penna, men du anklagar mig felaktigt för saker som jag inte känns vid och därmed inte kan förstå varför du kommer med dessa anklagelser för? Det är ju dina egna personliga tankar om mig som du på detta sätt och i egenskap av moderator förmedlar till alla som läser i tråden. Nu tänkte jag även släppa detta, men jag anser dock att jag bör få ha rätten att få försvara anklagelse och söka rätta till missförstånd.

Denna tråd handlar inte om medvetandet. Tråden är en frågeställning från Faktiskt-medlemmen Rookie som frågar om Peter Steindl d v s mig personligen. Då tråden skapades var jag inte medlem på Faktiskt. Det är Rookies tråd och jag har valt att svara i hans tråd. För att kunna svara Rookie och ge direktinformation istället för att låta andra spekulera om mig, så registrerade jag mig som medlem. Det var anledningen att jag blev medlem just då. Det diskuterades om mig som person i andra trådar och speciellt de trådar som då handlade om Stig Carlsson och Stiftelsen Stig Carlsson och John Larsen. Där fanns helt felaktiga påståenden och spekulationer om mig. Då kan man ju försöka räta ut det innan trädet vuxit och blivit stort.

Svaret på Rookies fråga blir omfattande och just nu handlar det om Peter Steindls syn på ljud. Eftersom jag konstruerar produkter för ljudåtergivning så kan det vara av intresse att förklara hur jag ser på det fenomen som skall återges, nämligen ljud. För att förklara min syn på fenomenet ljud/ljudåtergivning så krävs det en viss tanke över vad medvetande kan tänkas vara och hur det möjligtvis blir till. Ingen vet hur medvetandet uppstår. Skulle det vara så, så skulle det ha basunerats ut snabbare än Covid-19. Det är en olöst gåta som gäckar mänskligheten, ett slags fundamentalt Enigma som kanske alltid förblir olöst. Det ligger väldigt nära det man kallar Livets gåta och kanske Jagets gåta.

Man kan säga att Medvetandet är en process. Då riskerar man inte så mycket. Man kan även förklara vissa för-processer och del-processer och man kan sätta upp hypoteser om andra del-processer men alla del-processer man förklarar är processer som sker innan slutresultatet uppnås, nämligen Ljudet man varseblir och hör.

I ett sådant synsätt inför man begreppet; Neural Correlates of Consciousness (NCC). Sedan sätter man upp processerna gällande hur NCC kan bli till. Man sätter upp hypoteser om vad som kan tänkas behövas ingå i NCC. Det är en mängd olika processer. Filosoferna sysslar med vad som lämpligen bör ingå och filosofer sätter övergripande strukturer och sätter nödvändiga och tillräckliga villkor över vad som måste ingå. HUR processerna fungerar och vilka processerna är och i vilken del av hjärnan processerna utförs utröns av vetenskapen inom neurologi, Neural Science.

Studier som inte söker förklara medvetandet men som söker finna samband mellan tillförda objektiva stimuli till subjektet gällande ljud och av subjektet upplevt ljud på grund av dessa stimuli sker inom psykoakustiken och är en del av studiet gällande människans perception.

Mitt angreppssätt gällande ljudåtergivning är att försöka ta reda på vad perception är och vad detta innebär, d v s vilka konsekvenser som olika delar i perceptionsprocessen får om ljudåtergivningsutrustning konstrueras på visst sätt. Då måste en stor förståelse och insikt i ämnet uppnås som kallas Know-how. Det är på den vägen jag vandrar och har vandrat under lång tid. Detta Know-how finns inom Peter Steindl. Det utgör en del av mig. Jag har även andra strängar på min lyra.

Tråden blir i detta fall en tråd om mig och mitt Know-how och det presenterar jag som svar till Rookie och andra som undrar.

Gällande Ljud, så blir min redogörelse som ett slags epos från exempelvis en verklig reell fysisk cymbal som ljudkälla till imaginärt upplevd cymbal som ljudobjekt.

Resan går från objektiv ljudkälla som objekt till subjektivt ljudobjekt som subjektivt upplevd ljudkälla.

Sker detta med stereofoni via en inspelad cymbal och därefter i form av ljudåtergiven cymbal så är ljudobjektet dessutom fantomprojicerat medelst högtalare eller hörlurar som ljudkällor där dessa ljudkällor inte är tänkta att ingå i ljudobjektet.

Den processen är långt mycket mer komplicerad och svårare att förstå än hur reella ljudkällor blir till ljudobjekt och det hjälper verkligen att först ha satt sig in i hur reella ljudkällor blir till upplevda ljudobjekt. Därefter kan man analysera stereofonins styrkor och svagheter och ta vara på styrkorna och försöka eliminera eller minimera svagheterna.

Om det dessutom är så att ljudkällan har en rumslig förankring i en lokal så ingår lokalen i objektet som dessutom subjektet skall befinna sig i. Objektet är cymbal i en lokal som exempelvis en konsertlokal.

Om denna process sker med stereofoni via en inspelad cymbal i konserthus och därefter i form av ljudåtergiven cymbal i konserthus fast hemma så är ljudobjektet i form av cymbal i konserthus dessutom fantomprojicerat medelst högtalare i lyssningsrum eller hörlurar som ljudkällor där dessa ljudkällor inte är tänkta att ingå i ljudobjektet d v s inte heller ens eget lyssningsrum skall ingå i ljudobjektet. Det är Peter Steindls syn på processen som kallas ljudåtergivning.

Detta är mitt ämne i tråden för tillfället som beskriver en viss specifik delmängd av Peter Steindl och gäller mitt synsätt gällande fenomenet Ljud/Ljudåtergivning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2020-08-01 17:24

När det gäller demens så är det många som blandar ihop Parkinson med Alzheimer. Det bör man inte göra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Peter Steindl?

Inläggav gflar » 2020-08-01 18:38

paa skrev:När det gäller demens så är det många som blandar ihop Parkinson med Alzheimer. Det bör man inte göra.


Det är ju inte så lätt om man är dement 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-08-02 03:31

Den här videon är en lektion med Christof Koch, en framstående forskare på medvetandet inom Neuroscience, som är fullt verksam idag och Giulio Tononi, också en framstående forskare på medvetandet inom Neuroscience, men också en framstående forskare inom sömn och hur sömn fungerar. Första halvan av föreläsningen har Koch och andra har Tononi. Jag har bra böcker av båda.

En sak man kan tänka på är att medvetandet behöver NCC Neural Correlates of Consciousness. Det är långt ifrån alla neuar correlates som ger consciousness. Innan consciousness inträffar behöver hjärnan avkoda en extrem mängd information i form av kod. Om man tänker bakifrån istället och börjar med ett hypotetiskt medvetande, men som inte kan fungera eftersom ingen input ännu finns. Då behövs någon form av process som framkallar den kod som medvetandet behöver, nämligen NCC. So far so good, då har vi kommit till NCC. Men för att NCC skall uppstå så behövs det dessförinnan en mängd kod som bidrar till att skapa NCC. Men även om den koden finns så behör den koden också en Input. Till slut hamnar man i alla sensoriska celler. Men även där behövs en anpassad kod så att cellernas genererande av sin kod är brukbar för nästa led, osv.

Från det mänskliga medvetandet och bakåt i processerna så måste varje steg vara specialanpassat för varandra så att informationen från den yttre världen på ett för människan optimalt och effektivt sätt kan tolkas på ett för människans medvetande adekvat och precist sätt för överlevnad och för att tillgodogöra sig omgivningen i världen på ett glädjefullt sätt. Nu har jag infört ytterligare en term, nämligen glädjen. Var kommer den ifrån? Hur uppstår den? Den som sett ett föl födas och skuttandes i naturen till synes utan några andra yttre attribut än att bara finnas till och med natur runt omkring sig så inses att glädjen att finnas till som levande varelse är något som verkar kunna vara medfött d v s det ligger i DNA och i så fall är det kod av något slag. Den triggas igång av allehanda yttre stimuli och även av musik eller bra ljud eller gott vin eller nybakade kanelbullar eller solen som tittar fram eller en vän som hör av sig eller att man plötsigt förstår något nytt eller annan rolig eller intressant upplevelse, eller att man kommer ur en obehaglig och kanske farlig situation eller smärta till att helt enkelt bli fri det upplevda obehagliga. En slags differentiell måttstock som finns i känslolivet inombords. Sensations and Perceptions är grundläggande fenomen och dess destination är medvetandet. Nog om detta. Nedan är ytterligare en video i ämnet medvetandet. Den är från 2014.



Nedan är ytterligare en video som berör människans hjärna och medvetandet. Den är oerhört intressant. Det börjar 7:30 ungefär in. Först är en introduktion av talarna.



Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-08-03 03:53

Jag vill nu ta fram Max Tegmark, han är ju trots allt född i Stockholm. :) Civilingenjör från KTH 1990 och Civilekonom från Handelshögskolan och disputerat i Berkeley, samt Associate Professor vid MIT. Han är fysiker och kosmolog och föreläser inom Artificiell Intelligens samt numer även angående medvetandet. Här är en kortare föreläsning som är intressant. Dessutom hänvisar han till Tononi som föreläser i videor i mitt förra inlägg ovan.



Medvetandet är den enskilt mest avgörande faktorn gällande perception. Finns noll medvetande så kan all perception kastas på soptippen. Jo, perception funkar utan medvetande, t.ex. då vi sover. Det finns faktiskt en hel del objektiva mätningar på det. Det utgör en del i medvetandeforskningen. Det gäller att särskilja aktivitet i hjärnan på grund av yttre stimuli när man sover kontra när man är vaken.

Skall man binda samman fysik/akustik med psykoakustik, med neurovetenskap, med psykologi och med forskning på medvetandet som bl.a. inkluderar filosofi, matematik, artificiell intelligens, psykologi, gestaltpsykologi, kemi, biologi och säkert ett tiotal ytterligare vetenskapliga ämnen, så att man kan få någon liten inblick i problematiken som dagligen diskuteras på forumet och ältas än hit och än dit i brist på kunskap, så får man ta sig en liten tid för att lära sig lite mer. Jag har hållit på med det i 50 år och gör det fortfarande.

Jag tar med gestaltpsykologi eftersom ordet gestalt till stor del är förknippat med musik. Gestalt betyder skepnad/form och är en isolerad, avgränsad, sluten och strukturerad helhet vars egenskaper inte kan reduceras till egenskaperna hos dess delar. En gestalt beskrivs i termer om sina isomorfa egenskaper, se i mina tidigare inlägg i denna tråd gällande isomorfi. Dess egenskaper består även då dess delar förändras. Till exempel i musik; en melodi (helheten) är samma gestalt som består även om tonarten d v s alla delarna förändras.

Man behöver inte nå full insikt gällande medvetandet. Ingen teori finns som kan anses förklara fenomenet. Det finns mer eller mindre bra och adekvata hypoteser. Filosoferna har filosofiska hypoteser, neurovetenskapen har neurala hypoteser, osv. Det räcker gott och väl med att man når den insikt som talar om för en att man knappt ens börjat sin skola i ämnet och att det återstår en helt ny värld att upptäcka. Den första insikten är att se sig själv som subjekt med subjektiva upplevelser där all yttre info är stimuli som vi som människor på ett eller annat sätt registrerar och mäter, medvetet eller omedvetet, oavsett vilket så är det genom mätning. Våra sensorer fångar upp stimuli från yttervärlden och sedan sker registrering och mätning som kallas perception och/eller sensation på engelska. Vi är på så sätt, var och en, en levande mätutrustning, precis som vilken objektiv fysisk fysikalisk mätutrustning som helst, t.ex. en voltmeter, ett måttband, en frekvensanalysator, en frekvenskurvemätare, en distorsionsanalysator, en termometer, en våg, o s v.

Det är människan som fysikalisk subjektivt mätinstrument min lilla rundvandring inom ljud och ljudåtergivning syftar att söka ge en förklaring på.

Gällande ljud så kan man faktiskt se resan från ljudkällans vibrationer, till akustiska ljudvågor, till mekanisk rörelse, till vågor i vätska, till nervimpulser i hårceller, till utsöndring av transmittorsubstans vid synapser, till aktionspotentialer i neuroner, som fysikaliska fenomen. Är vi inte medvetna så stannar det därvid. Är vi medvetna så övergår en viss del av denna fysikaliska informationskod till medveten varseblivet upplevt subjektivt ljud som på sätt och vis tillhör en helt annan typ av dimension än det fysikaliska dessförinnan och som ingen ännu ens är i närheten av att kunna förklara. I denna dimension finns även det vi kallar musik, toner likaså, ljud eller brus eller oljud. Däremot är språk ytterligare en dimension som tillhör en högre medvetenhet och intelligens samt en totalt utökad tankeverksamhet i ord, som också tillhör det medvetna. Sedan finns ytterligare en dimension, nämligen känslor i form av glädje, frustration, ilska, vemod, hat, kärlek, avund, svartsjuka, rädsla, ångest, fruktan, lycka, barmhärtighet, tålamod, frid o s v. som kan vara reaktioner på händelser eller tankar och de kallas sinnestillstånd. Musik är en kod som kan bidra till olika sinnestillstånd, typ glädje eller vemod. Allt detta är så självklart att man knappt tänker på det. Men det självklara kan vara förrädiskt och synnerligen svårt då man med ord skall förklara vad man känner eller vad som menas. Detta är den dimension som tillhör psykologin och där finns psykologiska hypoteser gällande medvetandet och gestaltteori. Gestaltteorin är nog de hypoteser som nått störst konsensus inom vetenskapen och förflyttats från hypotesstadium till att vara en teori.

Då man övergår att se sina sinnen som fysikaliska mätinstrument så blir det betydligt lättare att ge en del förklaringar gällande människan som upplevande varelse, där människan istället ges epitetet mätinstrument. Jag återkommer till det.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-08-04 22:55

Mitt uppe i medvetandets hypoteser så vill jag i en slags paus lägga i följande inslag.







Hur spelar man in följande? Använder man 2 mikar med 2 kanaler, eller 48 mikar med 48 kanaler, eller spelar man in i en studio där varje körmedlem sjunger för sig, separat och därefter mixar ner allt och applicerar digital efterklang och skickar resultatet för mastering som limiterar alla starka pariel och komprimerar allt övrigt? Vilket djup skall uppnås? Vad skall uppnås? Det finns lite olika sätt att skildra sanningen på.


Själv föredrar jag det som jag anser låter ärligt. Äkta, autentiskt, levande. Känslan av ett levande framförande.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-08-11 03:21

Svensk afton med stora personligheter som heter duga.

Har precis sett denna kulturhistoria. Den borde alla i detta land se.
https://www.svtplay.se/video/14773080/per-anders-fogelstrom?start=auto

Sedan var det ju bara att leta tag i musiken och Philip Glass.
Då kom musiken nedan upp efter lite fantastiskt lyssnande på Philip Glass.

Det är inte ofta jag stöter på musik eller skivor som är så bra att jag undrar vad jag varit nånstans utan att ha känt till det. Men nu har jag stött på en guldgruva.
Måste kolla om jag har CDn, men i så fall aldrig spelat den? :) Sånt har hänt förr.

. . . och mycket riktigt. Var tvungen att kolla. Finns i min CD-hylla. :lol: :oops: :D



Från samma skiva.


och en till.


och ytterligare en.


Den här har jag i vart fall hört förut, men inte sett.


Den här tål att höras på hur många gånger som helst.


Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav shifts » 2020-08-11 09:45

Tack för tipset och uppmaningen Peter, ska titta i kväll. Skivan är 8 bitar antar jag? Den ligger nu på kö och ska spelas efter Akira Rabelais stycke är slut.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-08-11 16:05

shifts skrev:Tack för tipset och uppmaningen Peter, ska titta i kväll. Skivan är 8 bitar antar jag? Den ligger nu på kö och ska spelas efter Akira Rabelais stycke är slut.


Det är skivorna 8 Bitar + Innertrio i en cd, som numer är dubbel-cd och har 17 bitar/låtar. Kulturhistorien gäller Per Anders Fogelström och det är mycket Stockholm från gamla dagar.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Peter Steindl?

Inläggav MacBruce » 2020-08-12 11:31

petersteindl skrev:Svensk afton med stora personligheter som heter duga.

Har precis sett denna kulturhistoria. Den borde alla i detta land se.
https://www.svtplay.se/video/14773080/per-anders-fogelstrom?start=auto



Tack! Hade missat den, men nu får det bli en piratinspelning från Play! (Någon annan har skrivit detta här, SvT!) ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-09-12 01:41

Jag bara måste lägga upp denna. :D



Superhäftigt. Riktig musik.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2020-09-12 02:00

petersteindl skrev:Jag bara måste lägga upp denna. :D

[ YouTube ]


Superhäftigt. Riktig musik.

Mvh
Peter


Sångaren är lite stiff, men resten följer koreografin. Längesen jag hörde Taxi Man.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Peter Steindl?

Inläggav ChristianAndersson » 2020-09-12 09:49

Spoiler:
Visa
Labbrock?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-09-24 01:47

Just nu visas ett extremt program om en extrem musiker. Själv har jag alltid haft ett hat-kärleksförhållande till denna pianist. Hans första inspelning av Ravels pianokonsert var ett veritabelt mästerverk som jag gillar.

Jag vet fortfarande inte varför jag har svårt för hans spel i de flesta av hans inspelningar, trots att han i princip är second to none. Märkligt. Nåväl nu finns en dokumentär som kanske benar upp saker och bringar förståelse.

Det är med vördnad jag ser och hör hans spel och det är inlevelse och allt annat också, men ändå.

https://www.svtplay.se/video/27805131/michelangeli-en-mytisk-pianist?

Rekommenderas att se.

. . .

Jag har nu sett hela dokumentären. Jättebra! Hans spel är på något sätt överjordiskt. Det är något med timing och pausering. Mycket intressant film. Jag visste i stort sett inget om A.B Michelangeli innan. Nu förstår jag saker bättre.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Bill50x » 2020-09-24 11:29

petersteindl skrev:Just nu visas ett extremt program om en extrem musiker. Själv har jag alltid haft ett hat-kärleksförhållande till denna pianist. Hans första inspelning av Ravels pianokonsert var ett veritabelt mästerverk som jag gillar.

Jag vet fortfarande inte varför jag har svårt för hans spel i de flesta av hans inspelningar, trots att han i princip är second to none. Märkligt. Nåväl nu finns en dokumentär som kanske benar upp saker och bringar förståelse.

Det är med vördnad jag ser och hör hans spel och det är inlevelse och allt annat också, men ändå.

https://www.svtplay.se/video/27805131/michelangeli-en-mytisk-pianist?

Rekommenderas att se.

. . .

Jag har nu sett hela dokumentären. Jättebra! Hans spel är på något sätt överjordiskt. Det är något med timing och pausering. Mycket intressant film. Jag visste i stort sett inget om A.B Michelangeli innan. Nu förstår jag saker bättre.

Tack för tipset, spännande film!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Peter Steindl?

Inläggav Tangband » 2020-09-24 11:34

petersteindl skrev:Just nu visas ett extremt program om en extrem musiker. Själv har jag alltid haft ett hat-kärleksförhållande till denna pianist. Hans första inspelning av Ravels pianokonsert var ett veritabelt mästerverk som jag gillar.

Jag vet fortfarande inte varför jag har svårt för hans spel i de flesta av hans inspelningar, trots att han i princip är second to none. Märkligt. Nåväl nu finns en dokumentär som kanske benar upp saker och bringar förståelse.

Det är med vördnad jag ser och hör hans spel och det är inlevelse och allt annat också, men ändå.

https://www.svtplay.se/video/27805131/michelangeli-en-mytisk-pianist?

Rekommenderas att se.

. . .

Jag har nu sett hela dokumentären. Jättebra! Hans spel är på något sätt överjordiskt. Det är något med timing och pausering. Mycket intressant film. Jag visste i stort sett inget om A.B Michelangeli innan. Nu förstår jag saker bättre.

Mvh
Peter


Jo han är en legend för pianister. Han har undervisat ex Pollini . Lika exentrisk som Glenn Gould, fast på lite annat sätt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-09-27 01:59

Nu tänkte jag länka till något av de mest . . . . . . . försöker hitta rätt ord, . . . . vet inte hur jag skall beskriva filmen.

En resa. Upplev den. Ja, jag använder de orden istället för, se den. Man ser saker, men ändå inte. Man hör saker, men ändå inte. Det finns något mer extraordinärt.


Något utöver det vanliga. Rekommenderas.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-10-07 02:37

Nu har jag just stött på denna video och kan bara säga, hat's off.



Hade inte hört Elvis sjunga denna låt tidigare.

Elvis spelade in sin version på albumet That’s the Way It Is från 1970. Den är inte extraordinär. Därefter framförde han tydligen låten live på sina konserter i Las Vegas och den här videon är från en livekonsert som man sent omsider har hittat och lagt upp. Vid en sådan konsert fanns Paul Simon i publiken. Enligt uppgift blev Paul så tagen av Elvis framförande att han ska ha sagt: “When I first heard Elvis perform ‘Bridge Over Troubled Water’ it was unbelievable. I thought to myself, How the hell can I compete with that?”

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-10-07 17:06

Hur många av er känner till Didrik deGeers hemsida? Har Didrik månne gått å blivit digital på gamla dar? 8) :D

https://didrikdegeer.com/

https://didrikdegeer.com/recording/

https://didrikdegeer.com/microphone/%e9%9f%b3%e8%b3%aa%e8%a9%95%e4%be%a1/

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Peter Steindl?

Inläggav jonasp » 2020-10-07 17:16

Didrik är bekant, men sidan har jag nog inte sett tidigare. Måhända en smula svårläst? :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-10-07 17:47

jonasp skrev:Didrik är bekant, men sidan har jag nog inte sett tidigare. Måhända en smula svårläst? :D


Hos mig, i Chrome kommer en översättning från Japanska till Svenska upp om jag väljer så. Det är rätt kul text.

Jag spinner lite vidare på Didrik-temat.
Lite bilder för de som inte känner till 'fenomenet' Didrig deGeer.

Bild
Bild
Bild

Bild
En total förmögenhet i ett och samma rum. Det kan inte hänt ofta. Är det inte Jörgen på Ultimate som tittar in?

Det får bli en liten liten hyllning till Didrik. Jag fick viss fråga på PM gällande gamla förstärkare Tripent som Didrik byggde på 80-talet kanske eller på 90-talet?

I början på 80-talet, tror det var kring 81/82/83, så servade Didrik rörförstärkare hos Ljudbutiken då vi låg på Scheelegatan. Vi importerade Baron Timothy de Paravicinis märke Esoteric Audio Research på den tiden. De var svårservade (understatement).

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-10-07 17:57

Jo, det ser ut som Jörgen på Ultimate. Jag lade ut denna vid tillfälle: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... degeer.pdf


jonasp skrev:Didrik är bekant, men sidan har jag nog inte sett tidigare. Måhända en smula svårläst? :D



Dedrick Dejar som det blir med Google Translate.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Peter Steindl?

Inläggav jonasp » 2020-10-07 18:24

Jag minns artikeln i Hifi&Musik från -96! Nostalgi.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Peter Steindl?

Inläggav jonasp » 2020-10-07 18:31

RogerGustavsson skrev:Jo, det ser ut som Jörgen på Ultimate. Jag lade ut denna vid tillfälle: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... degeer.pdf

Tack för den artikeln! :) Rolig läsning.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2020-10-07 20:38

Didrik och Elvis :D :D :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster