Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-10-07 20:49

jonasp skrev:
RogerGustavsson skrev:Jo, det ser ut som Jörgen på Ultimate. Jag lade ut denna vid tillfälle: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... degeer.pdf

Tack för den artikeln! :) Rolig läsning.

+1 Jättefin artikel.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-10-14 01:11

Jag har nu hittat en video som en remembrance till år 2020 med dess strapatser.


Den fångar känslan rätt bra.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-10-30 01:18

Just nu diskuteras dagens pop och slätstrukenhet i jämförelse med Berömda verk av Beethoven och Stravinskij m.fl.

Om man tittar på de unga förmågorna som tycks finnas så kan man kanske tycka det finns hopp eller så är det bara förtvivlan och buskismusik med dragspel som återstår.

Jag fick denna länk av en kompis. Vad säger ni?



Här är en video då grabben var 9 år. Då hade han lirat gitarr i 2½ år.



Här lirar han med Santana.



Jag tycker det svänger bra. Santana är ju ingen duvunge precis.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-11-02 02:47

Ser att denna tråd precis passerat 700.000 visningar.

Helgen har varit lugn och fridfull. Det märks att antalet soltimmar per dygn egentligen är alldeles för lite. Längtar redan till maj och en planet fri från pandemier, influensor och annat elände. Men, man får ägna tiden till att läsa böcker och bli klokare.

Hoppas helgen varit bra för alla.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Peter Steindl?

Inläggav ChristianAndersson » 2020-11-02 10:19

Trendspaning under den tid som förflyter:
både Läkare och Officerare ordineras numera litteratur


Pun unintended

"Plutonchefen: Inför obligatorisk läsning för svenska officerare ...www.svt.se › kultur › plutonchefen-infor-obligatorisk-las...
för 3 dagar sedan — Plutonchefen Andreas Braw vill att Försvarsmakten tar initiativ till en officiell litteraturkanon. – Jag tror det saknas förväntningar från ..."

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/22/lasning-ar-roligt-sexigt-och-nyttigt-kampanjen-man-laser-vill-inspirera-unga
Shatterer of words

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Peter Steindl?

Inläggav ChristianAndersson » 2020-11-02 12:45

Shatterer of words

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-11-13 06:58

Idag är det fredag den 13. Löjligt, finns väl inget som kan gå snett det här året.

2021.jpg
2021.jpg (41.13 KiB) Visad 9088 gånger
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2020-11-13 08:39

Och just idag släpper Apple sitt nya OS efter ett par decennier. Det gäller att tro på sin produkt!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Peter Steindl?

Inläggav RJohan » 2020-11-13 09:16

jonasp skrev:
RogerGustavsson skrev:Jo, det ser ut som Jörgen på Ultimate. Jag lade ut denna vid tillfälle: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... degeer.pdf

Tack för den artikeln! :) Rolig läsning.


Citat ur artikeln:

'Under militärtjänsten var han elmekaniker inom flygvapnet och arbetade bland annat med Drakenflyg, som ju är en 50-talskonstruktion och fullproppad med elektronrör.'

En annan fick springa runt i skogen istället. Men, för allan del, jag slapp ju släpa på den svintunga rörbestyckade radion, så varför klaga...

Didrik byggde väl några duktigt stora steg till Polarstudions graververk på 80-talet? Undra var de tog vägen?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-11-13 16:40

RJohan skrev:
jonasp skrev:
RogerGustavsson skrev:Jo, det ser ut som Jörgen på Ultimate. Jag lade ut denna vid tillfälle: http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... degeer.pdf

Tack för den artikeln! :) Rolig läsning.


Citat ur artikeln:

'Under militärtjänsten var han elmekaniker inom flygvapnet och arbetade bland annat med Drakenflyg, som ju är en 50-talskonstruktion och fullproppad med elektronrör.'

En annan fick springa runt i skogen istället. Men, för allan del, jag slapp ju släpa på den svintunga rörbestyckade radion, så varför klaga...

Didrik byggde väl några duktigt stora steg till Polarstudions graververk på 80-talet? Undra var de tog vägen?


Japp, det är korrekt. De såldes till en studio i Japan som även har Didriks mikrofoner. Didrik var där och installerade allt. Didrik gjorde även en del andra ombyggnader i studion. De ger ut CD och det finns en del inspelat och utgivet på CD därifrån.

Så har jag fått det berättat från Didrik. Jag köpte en del av dessa CD.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-11-14 22:51

Just nu visas ett mästerverk på SVTplay. Allan Petterssons 1a symfoni. Jag har precis börjat titta/lyssna. Låter som ett mästerverk.

https://www.svtplay.se/video/29043146/allan-pettersson-forsta-symfonin

SVT skrev:Allan Pettersson, en av 1900-talets främsta svenska tonsättare, är kanske mest känd för sina sorgliga sånger och sin kultförklarade sjunde symfoni.
Hans allra första symfoni blev aldrig färdigställd och tonsättaren såg till att den aldrig fick framföras under hans livstid. Detta trots att han kallade sin första publicerade symfoni för "Den andra symfonin".
Men 2010, trettio år efter tonsättarens bortgång, sammanställdes skisserna från den första symfonin och fick premiär med Norrköpings symfoniorkester under ledning av dirigenten Christian Lindberg.


I mina hörlurar är ljudet magnifikt. Genomsiktligt. Tydliga instrumentkaraktärer.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-11-16 18:26

Nu finns det modern test på Bose 901 med moderna mätningar och en synnerligen seriös ansats. Det är kul att se.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/bose_901_series_v/

Jag har inte läst texten ännu, bara tittat på bilder. Men det verkar jättekul. :D

Mitt hifi-intresse började ju i princip samtidigt som Bose 901 lanserades i slutet på 1960-talet, så jag har varit med från början så att säga.
Vad man än gillar Bose, så är produkten minst sagt, annorlunda, unik och i viss mån spektakulär samt väldigt snygg, tycker jag.

Det är grundstenen till vad som skulle bli världens största högtalartillverkare under mycket lång period.
Mr. Bose var ingen dumskalle.

Wiki skrev:Amar Gopal Bose (November 2, 1929 – July 12, 2013) was an American entrepreneur and academic. An electrical engineer and sound engineer.
He was a Professor at the Massachusetts Institute of Technology (MIT) for over 45 years.
He was also the founder and chairman of Bose Corporation.
Amar came to the conclusion that the audio system measurement techniques of the time (such as measuring distortion and frequency response) were not effective ways to evaluate the goal of natural sound reproduction. Amar argued that the best measure of audio quality is the listener's perception.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Peter Steindl?

Inläggav Baffel » 2020-11-16 23:17

Spännande. Det låg ute ett par Bose 901 Series II med Equalizer 901 på Tradera för ett tag till.....vänta ska se....Jo de här

https://www.tradera.com/item/170301/422 ... alizer-901

Bara hålla ögonen öppna. De läggs säkerhet ut igen . Eller så kan man ju kontakt med säljaren . :wink:

(Nix inte mina )

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Peter Steindl?

Inläggav STDI » 2020-11-17 09:09

Baffel skrev:... Eller så kan man ju kontakt med säljaren . :wink:

(Nix inte mina )

Hur kontaktar man försäljaren vid en avslutad auktion?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Peter Steindl?

Inläggav Frisk » 2020-11-17 10:34

STDI skrev:
Baffel skrev:... Eller så kan man ju kontakt med säljaren . :wink:

(Nix inte mina )

Hur kontaktar man försäljaren vid en avslutad auktion?

Man söker om säljaren har några aktiva aktioner och frågar på någon av dem... annars går det nog inte, vilket tyvärr verkade vara fallet här.
Det går ev gå ett steg till, leta någon tidigare köpare eller säljare med aktiva annonser och se om den har kvar kontaktuppgifter.

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 703
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Prozac » 2020-11-17 11:00

STDI skrev:
Baffel skrev:... Eller så kan man ju kontakt med säljaren . :wink:

(Nix inte mina )

Hur kontaktar man försäljaren vid en avslutad auktion?


Här var ett par till. Endast avhämtning i Malmö tyvärr. Har själv hört 901or på en bar i Portugal när en trubadur använde 901or som PA och körde lite covers inför turisterna. Det funkade men det var mer Fun-fi än Hi-fi.

https://www.tradera.com/item/170301/425 ... m-category

(sorry för OT)
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Peter Steindl?

Inläggav STDI » 2020-11-17 11:44

Prozac skrev:
STDI skrev:
Baffel skrev:... Eller så kan man ju kontakt med säljaren . :wink:

(Nix inte mina )

Hur kontaktar man försäljaren vid en avslutad auktion?


Här var ett par till. Endast avhämtning i Malmö tyvärr. Har själv hört 901or på en bar i Portugal när en trubadur använde 901or som PA och körde lite covers inför turisterna. Det funkade men det var mer Fun-fi än Hi-fi.

https://www.tradera.com/item/170301/425 ... m-category

(sorry för OT)

Jag är inte ute efter ett par Bose 901 utan ville få veta hur man kan kontakta en säljare vid avslutat auktion. Tipset från Frisk kunde jag redan men det funkar ju inte alltid.

Även jag ber om ursäkt för OT.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Peter Steindl?

Inläggav Baffel » 2020-11-17 12:05

Det är dom Frisk säger. Kolla om säljaren har några andra aktiva annonser. Kontakt den vägen. Att gå steget längre att se om den som köpt något av säljaren tidigare har aktiva annonser och se om den personen har aktiv annons för att på så sätt få info skulle jag nog akta mig för. Tradera kan vara lite kinkiga.

Säljtips. Du har vara X. Du kollar aktiva annonser på samma vara . Följ budgivningen . Efter den är avslutad så kolla vilket bud som den som kom näst högst gav .Tycker du det är ett vettigt bud som du kan sälja din vara för så kolla med den budgivaren om hen har några aktiva annonser. Ta kontakt och kom överens om ett köp nu pris . Lägg ut en annons och varan blir såld omgående. Funkar hur bra som helst . Har jag själv gjort flera ggr. Mycket smidigt. Jag har kollat med Tradera . Helt ok att göra så . Affärer som via Tradera föreslås utföras utanför Tradera då åker man ut med huvudet före, men sker affären inom Traderas ramar är detta sätt ok.

Och lägg inte ut på Tradera samtidigt samma vara på tex Blocket. Upptäcker Tradera det så åker man också ut med huvudet före från Tradera.

Ursäkta OT. Hoppas du inte blir sur för detta Peter.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-11-21 02:23

Igår var en speciell konsert i Baerwaldhallen med Maestro Herbert Blomstedt (93 år) på dirigentpulten.

https://www.berwaldhallen.se/play/blomstedt-dalene/

Synnerligen trevlig konsert och musikevent.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Peter Steindl?

Inläggav MacBruce » 2020-11-21 03:27

petersteindl skrev:Nu finns det modern test på Bose 901 med moderna mätningar och en synnerligen seriös ansats. Det är kul att se.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/bose_901_series_v/

Jag har inte läst texten ännu, bara tittat på bilder. Men det verkar jättekul. :D


Jag har: "All of that said, in general, Bose products do sound like shit. " :-) Det var sammanfattningen av introduktionen.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-11-21 07:16

MacBruce skrev:
petersteindl skrev:Nu finns det modern test på Bose 901 med moderna mätningar och en synnerligen seriös ansats. Det är kul att se.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/bose_901_series_v/

Jag har inte läst texten ännu, bara tittat på bilder. Men det verkar jättekul. :D


Jag har: "All of that said, in general, Bose products do sound like shit. " :-) Det var sammanfattningen av introduktionen.


Jättekul att du hunnit med att läsa introduktionen. :)

Jag har nu kommit förbi introduktionen. Då skriver han så här:
Erin's audio corner skrev:Note: I don’t generally audition speakers with the typical “audiophile” music. I have thousands of high-quality albums ranging from pop to metal to jazz and all around.

I don’t typically listen to “audiophile” music because I just don’t enjoy it. It is far more important that your evaluation music be something you are familiar with than it is to be esoteric for the sake of being esoteric. You also want to listen to music you enjoy because auditioning a stereo system shouldn’t feel like a chore. Such is the case in my evaluations. Besides, the subjective evaluation is purely to help tie to the objective data and make sense of what I am hearing to help you all get an understanding of how relevant the data is. As you will see below, my music selection did a great job at providing enough range for me to identify the issues that readily appear in the data.

Subjective Analysis Setup:
The EQ was always in-line in my listening sessions. I only measured them without to get an idea of the raw speaker performance. But I listened to them with the EQ.
I listened to these various ways: with the speakers near the side wall, with the speakers 3 feet from the sidewalls. With and without Dirac Live. I will make notes where applicable to define the specific listening conditions.
I used Room EQ Wizard (REW) and my calibrated MiniDSP UMIK-1 to get the volume on my AVR relative to what the actual measured SPL was in the MLP (~11 feet from the speakers). I varied it between 85-90dB, occasionally going up to the mid 90’s to see what the output capability was. In a poll I found most listen to music in this range.

I listened to these speakers and made my subjective notes before I started measuring objectively. I did not want my knowledge of the measurements to influence my subjective opinion. This is important because I want to try to correlate the objective data with what I hear in my listening space in order to determine the validity of the measurement process. I try to do a few listening sessions over a couple days so I can give my ears a break and come back “fresh”.

I decided that I liked the almost-neutral setting where the difference was just a touch lower on the MidBass slider and a touch more on the MidTreble slider which is the orange line above.

The imaging and soundstage of this speaker is like nothing I’ve ever heard before. It doesn’t immerse you. But it immerses the area where the speakers are. Typically a soundstage will extend to the side, frontwards and backwards of the speaker. But only with certain music does the soundstage really expand (as it should, of course).

However, with the 901’s the soundstage is deep and wide on everything I threw at it. It still changed the size depending on the recording, though.


Seating position practically doesn’t matter.

I know we all talk about speakers having a wide sweet spot. Well, these don’t even have a sweet spot. When I sat in the side chairs of my front row the vocalist still came from between the two speakers. I would hear things now and again where the vocalists’ voice would move at a certain frequency. But compared to what happens when you move a seat over; where the vocalist follows you… well, the 901’s do not do that. The center stays at the center (for the most part).

It’s mind-boggling.

I switched the Philharmonic BMR speakers back in for these and was quickly reminded of everything the Bose 901’s do wrong.

But I was also reminded of everything a conventional speaker just cannot do.

Look, this speaker isn’t a speaker you buy for accuracy. This is the speaker you buy because you’re looking for something different.

I honestly was enamored with what they do.

It was so wildly different than anything I’ve heard before that, at first, I pretty much ignored all its flaws
(and there are some big ones).

The soundstage is crazy big. The sound comes from everywhere in front of you, but still does a good job of having good image placement. It’s not a “wall of sound”. It’s a “prism of sound”. It’s not 2-D (and, really, even some of the best speakers still don’t render a 3-D space). The 901 isn’t even 3-D. It’s 4-D. Heck, it’s 6-D. It’s a total mind trip.

But the tonality is a wreck. Dirac Live fixed that up well for me, though. Unfortunately, there’s no way to get around the considerably high distortion and SPL limitations.

I wonder how a design like this could be made to sound if you just replace the front full range speaker with a modern 5-inch midrange and tweeter.

. . . So, ask around… you probably have a friend with a pair that would be happy to let you hear what this whole direct/reflecting thing is all about.


Till skillnad från alla andra som jag känner till så EQar han dessa med modern utrustning. Han gör nog det mesta som går att få ut ur dessa högtalare utan att byta ut högtalarelementen. Visst, distorsionen är kvar. Men det positiva med högtalarna ger en tankeställare och det är denna tankeställare många har fått uppleva med Carlssonhögtalare och vissa Mbl eller Beveridge, speciellt då man ska lyssna på akustisk musik inspelad i akustiska miljöer.

Därför tycker jag det är kul att någon har bemödat sig att försöka plocka fram the cream of the crop ur denna gamla konstruktion.

Frågeställningen är, går det att bibehålla alla positiva saker och till och med utveckla dessa samt att få bort alla negativa egenskaper?

Jag vet att det går. Men då behövs det ytterligare en djupdykning i fenomenet Ljudåtergivning av akustiska instrument i akustisk miljö där både instrumenten och miljön bibehålls i återgivningen utan att musikkonsumentens eget lyssningsrum hörs samt en djupdykning i hur hörseln katalogiserar input i nervsystemet och hur hörseln bygger upp ljudbild, den ljudbild som skulle byggts upp av hörseln om man var på ort och ställe då inspelningen ägde rum. Då gäller det även att veta hur stereosystemet begränsar och veta hur man kommer förbi denna begränsning. Det går faktiskt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Peter Steindl?

Inläggav MacBruce » 2020-11-21 11:54

petersteindl skrev:
MacBruce skrev:
petersteindl skrev:Nu finns det modern test på Bose 901 med moderna mätningar och en synnerligen seriös ansats. Det är kul att se.

https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/bose_901_series_v/

Jag har inte läst texten ännu, bara tittat på bilder. Men det verkar jättekul. :D


Jag har: "All of that said, in general, Bose products do sound like shit. " :-) Det var sammanfattningen av introduktionen.


Jättekul att du hunnit med att läsa introduktionen. :)

Jag har nu kommit förbi introduktionen. Då skriver han så här:
Erin's audio corner skrev:Note: I don’t generally audition speakers with the typical “audiophile” music. I have thousands of high-quality albums ranging from pop to metal to jazz and all around.

I don’t typically listen to “audiophile” music because I just don’t enjoy it. It is far more important that your evaluation music be something you are familiar with than it is to be esoteric for the sake of being esoteric. You also want to listen to music you enjoy because auditioning a stereo system shouldn’t feel like a chore. Such is the case in my evaluations. Besides, the subjective evaluation is purely to help tie to the objective data and make sense of what I am hearing to help you all get an understanding of how relevant the data is. As you will see below, my music selection did a great job at providing enough range for me to identify the issues that readily appear in the data.

Subjective Analysis Setup:
The EQ was always in-line in my listening sessions. I only measured them without to get an idea of the raw speaker performance. But I listened to them with the EQ.
I listened to these various ways: with the speakers near the side wall, with the speakers 3 feet from the sidewalls. With and without Dirac Live. I will make notes where applicable to define the specific listening conditions.
I used Room EQ Wizard (REW) and my calibrated MiniDSP UMIK-1 to get the volume on my AVR relative to what the actual measured SPL was in the MLP (~11 feet from the speakers). I varied it between 85-90dB, occasionally going up to the mid 90’s to see what the output capability was. In a poll I found most listen to music in this range.

I listened to these speakers and made my subjective notes before I started measuring objectively. I did not want my knowledge of the measurements to influence my subjective opinion. This is important because I want to try to correlate the objective data with what I hear in my listening space in order to determine the validity of the measurement process. I try to do a few listening sessions over a couple days so I can give my ears a break and come back “fresh”.

I decided that I liked the almost-neutral setting where the difference was just a touch lower on the MidBass slider and a touch more on the MidTreble slider which is the orange line above.

The imaging and soundstage of this speaker is like nothing I’ve ever heard before. It doesn’t immerse you. But it immerses the area where the speakers are. Typically a soundstage will extend to the side, frontwards and backwards of the speaker. But only with certain music does the soundstage really expand (as it should, of course).

However, with the 901’s the soundstage is deep and wide on everything I threw at it. It still changed the size depending on the recording, though.


Seating position practically doesn’t matter.

I know we all talk about speakers having a wide sweet spot. Well, these don’t even have a sweet spot. When I sat in the side chairs of my front row the vocalist still came from between the two speakers. I would hear things now and again where the vocalists’ voice would move at a certain frequency. But compared to what happens when you move a seat over; where the vocalist follows you… well, the 901’s do not do that. The center stays at the center (for the most part).

It’s mind-boggling.

I switched the Philharmonic BMR speakers back in for these and was quickly reminded of everything the Bose 901’s do wrong.

But I was also reminded of everything a conventional speaker just cannot do.

Look, this speaker isn’t a speaker you buy for accuracy. This is the speaker you buy because you’re looking for something different.

I honestly was enamored with what they do.

It was so wildly different than anything I’ve heard before that, at first, I pretty much ignored all its flaws
(and there are some big ones).

The soundstage is crazy big. The sound comes from everywhere in front of you, but still does a good job of having good image placement. It’s not a “wall of sound”. It’s a “prism of sound”. It’s not 2-D (and, really, even some of the best speakers still don’t render a 3-D space). The 901 isn’t even 3-D. It’s 4-D. Heck, it’s 6-D. It’s a total mind trip.

But the tonality is a wreck. Dirac Live fixed that up well for me, though. Unfortunately, there’s no way to get around the considerably high distortion and SPL limitations.

I wonder how a design like this could be made to sound if you just replace the front full range speaker with a modern 5-inch midrange and tweeter.

. . . So, ask around… you probably have a friend with a pair that would be happy to let you hear what this whole direct/reflecting thing is all about.


Till skillnad från alla andra som jag känner till så EQar han dessa med modern utrustning. Han gör nog det mesta som går att få ut ur dessa högtalare utan att byta ut högtalarelementen. Visst, distorsionen är kvar. Men det positiva med högtalarna ger en tankeställare och det är denna tankeställare många har fått uppleva med Carlssonhögtalare och vissa Mbl eller Beveridge, speciellt då man ska lyssna på akustisk musik inspelad i akustiska miljöer.

Därför tycker jag det är kul att någon har bemödat sig att försöka plocka fram the cream of the crop ur denna gamla konstruktion.

Frågeställningen är, går det att bibehålla alla positiva saker och till och med utveckla dessa samt att få bort alla negativa egenskaper?

Jag vet att det går. Men då behövs det ytterligare en djupdykning i fenomenet Ljudåtergivning av akustiska instrument i akustisk miljö där både instrumenten och miljön bibehålls i återgivningen utan att musikkonsumentens eget lyssningsrum hörs samt en djupdykning i hur hörseln katalogiserar input i nervsystemet och hur hörseln bygger upp ljudbild, den ljudbild som skulle byggts upp av hörseln om man var på ort och ställe då inspelningen ägde rum. Då gäller det även att veta hur stereosystemet begränsar och veta hur man kommer förbi denna begränsning. Det går faktiskt.

Mvh
Peter


Jag hann faktiskt titta lite på mätningarna med kommentarer också, men då var det ganska sent - eller tidigt, hur man nu vill se det - för jag hade samtidigt en bekant på Facetime från Seattle på en annan dator. Fick lite tid över, när han provkörde vissa grejor på sin dator från 1979...

Skall inte kommentera så mycket förrän jag ev. har tittat igenom mätningarna igen med ett vaknare huvud, men killen fösökte verkligen klämma fram något gott att säga om Bosarna. :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3338
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Peter Steindl?

Inläggav eljulio » 2020-11-21 17:31

Hur är äggläget just nu? Kläcks det några? Kommer de gamla modellerna finnas kvar när de ny kommer?

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Peter Steindl?

Inläggav BosseS » 2020-11-21 18:51

petersteindl skrev:Igår var en speciell konsert i Baerwaldhallen med Maestro Herbert Blomstedt (93 år) på dirigentpulten.
https://www.berwaldhallen.se/play/blomstedt-dalene/

Fantastiskt roligt att se Herbert på benen. Hoppas han går till historien och håller ut till 100 år.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-11-22 01:17

eljulio skrev:Hur är äggläget just nu? Kläcks det några? Kommer de gamla modellerna finnas kvar när de ny kommer?


De ursprungliga Bremen 3D8 med Bremen/Scan Speak element finns inte mer. Sista paret såldes i somras.

Bremen 3D8 Mk2 Signature med helt nya Bremen/SB-Acoustics element och nytt delningsfilter finns för närvarande i en begränsad mängd par.
När serieproduktion av Bremen 3D8 Mk2 Signature kommer igång får vi se. Covid-19 har knappast underlättat produktion av lådor i norra Italien (25 km norr om Milano) och slutmontering i Herning på Jylland. Lilltroll och jag kan inte vara på plats. Det är verkligen en speciell situation i dessa coronatider. Ett gäng omonterade högtalarlådor + delningsfilter skickades från Danmark till mig i förra veckan och nu på måndag skall de köras ut och levereras. Då får lilltroll och jag montera högtalarna själva. :D

På så sätt får vi ihop 8 par.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2020-11-22 01:51

Hur marknadsförs de? Finns de i någon butik? Är det någon på Faktiskt som sitter med ett par?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-11-22 02:53

hifikg skrev:Hur marknadsförs de? Finns de i någon butik? Är det någon på Faktiskt som sitter med ett par?


De marknadsförs inte alls. De finns inte i någon butik. Det är mig veterligen 1 person på faktiskt som har Bremen 3D8.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-11-25 16:29

Jag fick nedanstående länk av en kompis. Jag har laddat ner boken och den verkar väldigt bra. Rekommenderas. Jag har dock ännu bara hunnit skumma texten 5 minuter.

Ny bok – En trovärdig illusion av musik: Den svenska hifi-kulturens uppgång och nedgång. Den är gratis.

http://mediehistorisktarkiv.se/ny-bok-en-trovardig-illusion-av-musik-den-svenska-hifi-kulturens-uppgang-och-nedgang/

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AlexFranzen
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 2008-06-06
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav AlexFranzen » 2020-11-28 13:26

Jag är sedan i somras andra ägare till ett par 3D8 (är jag nr 2 på faktiskt då? :D) och nästa vecka ska de sättas upp i #verkligheten.

Har försökt läsa på hur de ska sitta vid placering på samma vägg men inte riktigt hittat något, framförallt när det gäller lyssningsvinkel.

Fungerar lyssningsavstånd * 1,18 Lyssningsavstånd = distans mellan diskanter * 1,18 även för dessa?

Lägenhetsskiss finns här:
https://1drv.ms/u/s!Ap9BHW6SXhwEnd11K5FLGcxxi9ErDQ?e=yu0e3J

Höjd över golv tänker jag att jag börjar på Peters egen placering: "...den vertikala mittpunken mellan bas och diskanter fungerar bäst i mitt rum på 93 cm ovan golv".
Senast redigerad av AlexFranzen 2020-11-28 13:37, redigerad totalt 1 gång.
/Alex

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2020-11-28 13:32

Kul! Ser fram mot att du skriver om dina intryck. Jag hade nöjet att få ha ett par provisoriskt uppsatta ägg i mitt lyssningsrum vid ett tillfälle och de var så bra så hade jag inte redan varit inkörd på OA52 hade de fått stanna. Väldigt mycket välljud för pengarna. O så är de snygga också. I rätt miljö kan jag tänka mig att de nästan försvinner o bara ljudet blir kvar.

Peter presenterar och min MBL-polare lyssnar. Jag fotade.
Bilagor
peter_9031.jpg
peter_9031.jpg (111.65 KiB) Visad 7975 gånger
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kraniet, sammel, skrotnisse och 20 gäster