Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie
 
Inlägg: 1062
Blev medlem: 2006-02-09
Ort: Umeå

Peter Steindl?

Inläggav Rookie » 2007-04-12 20:05

Handlade nya HiFi och Musik (jag gillar glansigt papper och bilder! :D ). På sidan sextioåtta presenteras en vägghängd högtalarprototyp, enligt reportaget konstruerat av Peter Steindl, som verkar bygga på något slags bredspridande, ortho-akustiskt tänkande. Det nämns även någon slags jämförelse med OA-51, men att denna nya konstruktion ska vara "akustiskt transientkorrekt i rummet".

Frågan lyder således: Vem är denne Peter Steindl? Vad har han gjort förut(i högtalarväg alltså)? Finns han rent utav på forumet?

Kommentarer angående själva högtalaren vore också intressant, då jag själv får vissa tveksamheter angående elementplaceringar och dylikt.

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2007-04-12 20:08

Är inte det Peter Bremen ?! (Som var hans tidigare namn) Du vet Licence No1 DAC) m.m..

Han har även konstruerat högtalare tidigare.. IÖ känner honom säkert! :)
Mitt minne är blott ett minne numera.

daja
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2004-04-24
Ort: Uppsala

Inläggav daja » 2007-04-12 20:23

Jo det är Peter Bremen det handlar om.
99 cd-p - 99 - piP

Användarvisningsbild
housemicke
 
Inlägg: 2546
Blev medlem: 2005-04-17
Ort: kraftplanta, kraftbalsam.

Inläggav housemicke » 2007-04-12 21:47

jag googlade lite, han har tydligen jobbat på bremen audio. jag hittar dock inga bilder på några högtalare. var kan jag se bilder på hans högtalare på nätet? är dom läckra?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-04-12 22:38

housemicke skrev: är dom läckra?


Ja de är läckra. Jag såg dem live förra sommaren. Påminner av någon anledning om ett par basreflexkonstruktioner av Ino audio a2 men med mer organiskt utseende. Man kan undra var inspirationen kommer ifrån. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2007-04-13 10:10

Peter Bremen gjorde modifieringar av Carlsson-högtalare (OA 2212 tror jag) som till och med sanktionerades av Stig Carlsson själv.

Han har sedermera bytt efternamn.

Finns säkert flera som vet mer om detta, såna som var med på den tiden. Själv kände jag personer som kände personer som kände... och så vidare. Mycket perifert alltså.

Användarvisningsbild
Frodrak
 
Inlägg: 3273
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Pungkulebro, Västra götaland.

Inläggav Frodrak » 2007-04-14 16:18

housemicke skrev:jag googlade lite, han har tydligen jobbat på bremen audio. jag hittar dock inga bilder på några högtalare. var kan jag se bilder på hans högtalare på nätet? är dom läckra?


Jag är också nyfiken!
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
TCM
 
Inlägg: 9284
Blev medlem: 2006-08-29
Ort: Norrköping

Inläggav TCM » 2007-04-14 16:24

When routine bites hard

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-04-14 16:30

Det är ju de Larsen tillverkar åt honom men dessa (som avses i tråden) ser helt annorlunda ut.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

daja
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2004-04-24
Ort: Uppsala

Inläggav daja » 2007-04-14 20:42

99 cd-p - 99 - piP

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör
 
Inlägg: 3714
Blev medlem: 2006-06-24

Inläggav Koffe » 2007-04-15 00:07

Jag har aldrig fått så mycket "vill ha"- känsla av en högtalare förut! Jösses. Satan vad de är läckra!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-15 00:34

Tycker den ser ut som en airfreshener;

Bild

:? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-15 00:50

Bild + Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-04-15 01:10

:mrgreen:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2007-04-15 11:46

Bild
Senast redigerad av Magnuz 2008-12-20 15:42, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2007-04-15 15:28

Går det att placera dessa ägg högtalare på framväggen (där man brukar ha dom) eller måste dom sitta på sidoväggarna?

//Michael

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-15 15:33

BildBild

Användarvisningsbild
housemicke
 
Inlägg: 2546
Blev medlem: 2005-04-17
Ort: kraftplanta, kraftbalsam.

Inläggav housemicke » 2007-04-15 22:14

väldigt snygga tycker jag. vad kostar dom? 50000?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2007-04-15 22:18

Har jantelagen drabbat faktiskt?
Jag hoppas att ytterligare människor lyckas när dom satsar.
Priset enl. HIFI-musik skulle vara runt 15.000kr/paret.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-15 22:29

Harryup skrev:Har jantelagen drabbat faktiskt?
Jag hoppas att ytterligare människor lyckas när dom satsar.
Priset enl. HIFI-musik skulle vara runt 15.000kr/paret.


Nej, jag tror det kallades humor när jag senast kollade. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör
 
Inlägg: 3714
Blev medlem: 2006-06-24

Inläggav Koffe » 2007-04-15 22:51

Harryup skrev:Priset enl. HIFI-musik skulle vara runt 15.000kr/paret.

Vilket är lite mycket för min budget... men det kanske skulle gå... :-)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2007-04-16 07:41

Bild


Nä, alldeles för plastiga för min smak. Risken är också att någon blir full på en fest och ställer sig och pinkar i dem. :D

Men kul, alltså! Jag är inte jante, nänämensan! Jag har bara en åsikt som jag parar med litet humor. Får man det?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Inläggav Ronnie » 2007-04-16 12:55

Det är roligast om man ser baselementet som näsan och kanten längst ned som munnen!
Monstret ser snällare ut då iallafall. :)

*diskutera HiFi*

Användarvisningsbild
mapem
 
Inlägg: 5035
Blev medlem: 2003-10-30
Ort: Stockholms hjärta

Inläggav mapem » 2007-04-16 13:02

Det är väl intressant med en ny variant av det orto-akustiska tänkandet. OA51-konceptet draget till det yttersta kanske man kan säga.

Visst liknar uppbyggnaden nån av INO:s surroundvarianter. Men också Mirage- högtalare, flera Mirsch-högtalare, de i Sverige ganska okända Shahinian och flera andra som jobbar med andra koncept än den traditionella lådan med framåtriktade högtalarelement.

Att INO och Bremen kommer fram till liknande koncept är väl inte så märkligt med tanke på de båda respektive upphovsmännens gamla bekantskap med Stig Carlsson. Om jag inte tar fel.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2007-04-16 14:17

mapem skrev:Att INO och Bremen kommer fram till liknande koncept är väl inte så märkligt med tanke på de båda respektive upphovsmännens gamla bekantskap med Stig Carlsson. Om jag inte tar fel.

Men det är väl en skillnad. INO har väl inga front/huvudhögtalare enligt denna princip, utan bara surrounder. Eller är det något jag missat?

Kan man använda sidoväggs monterade A2'or som huvudhögtalare (stereo)?

//Michael

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2007-04-16 14:36

Mich skrev:Kan man använda sidoväggs monterade A2'or som huvudhögtalare (stereo)?


Kan och kan kan man väl men då är det bättre att sätta dem på framväggen. Finns nog en del om det ämnet om man letar. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
housemicke
 
Inlägg: 2546
Blev medlem: 2005-04-17
Ort: kraftplanta, kraftbalsam.

OT-varning

Inläggav housemicke » 2007-04-16 17:47

har aldrig hört nåt orthoakustiskt bygge, vad är den ljudmässiga skillnaden (lite kort) jämfört med standardburkar?

är det bara diskanterna som ska ha en sån vinkel eller kan man bygga även med mellanregistren på snedden? basen är väl rundstrålande så det ger väl inget antar jag. är det några speciella filterregler man måste förhålla sej till om det ska låta bra?

nåra bra trådar att läsa inom ämnet av just konstruktionen och tankegångarna bakom dylika pjäser här på forumet?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: OT-varning

Inläggav paa » 2007-04-16 23:44

housemicke skrev:nåra bra trådar att läsa inom ämnet av just konstruktionen och tankegångarna bakom dylika pjäser här på forumet?
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=164176
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-04-17 02:02

mapem skrev:Det är väl intressant med en ny variant av det orto-akustiska tänkandet. OA51-konceptet draget till det yttersta kanske man kan säga.

Visst liknar uppbyggnaden nån av INO:s surroundvarianter. Men också Mirage- högtalare, flera Mirsch-högtalare, de i Sverige ganska okända Shahinian och flera andra som jobbar med andra koncept än den traditionella lådan med framåtriktade högtalarelement.

Att INO och Bremen kommer fram till liknande koncept är väl inte så märkligt med tanke på de båda respektive upphovsmännens gamla bekantskap med Stig Carlsson. Om jag inte tar fel.

Njae... a2 ser ut som de gör alldeles utan Stig Carlssons inblandning, det har bara med att göra att de är gjorda för väggmontering och att de skall kunna avlyssnas från vilka riktningar som helst, eftersom man måste kunna göra det i en hemmabio.

Men däremot är Peter en av mina bästa vänner.

Att han skulle bygga högtalarna som mina a2/a3 var min idé. Jag redogjorde för deras fysikaliska principiper och de akustiska konsekvenserna av det, en kväll/natt i hans kök. Peter tände direkt på idén.

Basreflexlådan är för övrigt inte helt olik piP dimensioneringsmässigt. Baselementet han använder är för övrigt modellerat så att småsignalparametrarna är inom några få procent identiska med de i piP-basen (annat skiljer mera), han hade ett par piP ståendes hos sig under utvecklingen av "äggen".

Bortsett från det har jag ingen som helst inblandning, utan tror det är rimligt att sammanfatta att min roll varit som inspiratör endast (enligt vad som ovan nämnts) och inte ens det när det gäller formgivningen (annat än det uppenbara - att utgångspunkten var ungefär "a2/a3 med basreflexlåda").

Dimensionering har Peter gjort helt själv, och formgivningen har han utvecklat tillsammans med ett designföretag.

Peter satsar internationellt och jag hoppas han får stor framgång! :P


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-02 14:38, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-04-17 02:12

Mich skrev:Går det att placera dessa ägg högtalare på framväggen (där man brukar ha dom) eller måste dom sitta på sidoväggarna?


Mich skrev:
mapem skrev:Att INO och Bremen kommer fram till liknande koncept är väl inte så märkligt med tanke på de båda respektive upphovsmännens gamla bekantskap med Stig Carlsson. Om jag inte tar fel.

Men det är väl en skillnad. INO har väl inga front/huvudhögtalare enligt denna princip, utan bara surrounder. Eller är det något jag missat?

Kan man använda sidoväggs monterade A2'or som huvudhögtalare (stereo)?

//Michael

Ja det går utmärkt, på sidoväggarna eller på två väggar med 90 grader emellan, eller på en och samma vägg. I synnerhet för härligt vardagsrumsfyllande bakgrundsmusik. "Bakgrund" skall inte missförstås dock.

Jag har gjort flera sådana installationer. Det var de positiva erfarenheterna från dem som fick mig att tänka att konceptet kanske var något för Peter. Hans primärkund är som jag förstått honom ungefär samma som Bang & Olufsens kunder - alltså någon som är beredd att betala för rätt vara, som bryr sig om hur det ser ut, men som inte kommer att göra några akustiska insatser i lyssningsrummet (min fria tolkning). Kort sagt en vanlig människa med höga krav, snarare än en hifi-tönt (som t ex jag, Lindroos, Bamsefar, Grannilsson, Wolfie, Morello... Enligt Morellos definition alltså).


Kan nämna att en av de allra största "aha-upplevelserna" av hur behagligt ett sådant (2*a2 eller 2*a3 + bas) system kan bli, var Johan Lindroos förtjänst. Jag tror att det var på hans 30-årsdag, som firades i ett penthouse i gamla stan, jag tror det var på ett advokatkontor?

Johan hade tagit med bara två stycken a3 och en basmodul, och anläggningen fullkomligt rockade plejset, om man så säger. Musiken kunde avlyssnas varifrån som helst i den tämligen stora och avlånga lokalen, och överallt lät det bra!

De allra första experimenten med det gjorde jag dock redan på 70-talet men en avlägsen för-prototyp till det som skulle bli a3/a2 20 år senare, alltså på 90-talet.

Det har alltid varit min uppfattning att surroundhögtalare bör vara energikurvedimensionerade, eftersom de behöver vara många och kommer att nå lyssnaren från multipla riktningar och dessutom både direkt och via reflexioner. Så gjorde jag dem alltså redan på 70-talet, det vill säga ungefär 10 år innan jag träffat Stig Carlsson.

Sedan började jag leka med konceptet 1996 ordentligt, efter att Ken Kantor sagt åt mig att det var kommersiellt vansinnigt att lancera ett surroundsystem med 6-12 små högtalare (efter att jag sagt att det var så jag menade att det BORDE göras).

Kens dom om "vansinne" räckte för att jag skulle ta beslutet att återgå till att BARA göra just sådana surroundsystem. 8)
(Alltså multipla energikurvestrålare med psykoakustiskt optimerad stålning). 8)

1997 var de klara och jag började experimentera med att använda dem även som framhögtalare på ett lite mer "Carlssonskt sätt", bara på kul. Det passar inte mig personligen (jag vill ha ett mera direktljudsdominerat frontalt ljud) men när jag hör det förstår jag gott varför många gillar det (på samma sätt som jag förstår Carlsson-högtalarnas popuäritet).

Min uppfattning är att människor är olika och att världen definitivt är tillräckligt stor för att det skall finnas plats för många olika musiksignalupppackningsfilosofier. Det ryms definitivt fler än en inom det osäkerhetsområde som stereosystemet som sådant ger.


Vh, iö

- - - - -

PS. Peters högtalare är mycket snyggare med fronten på.
Senast redigerad av IngOehman 2007-04-29 13:22, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster