Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-21 20:05

hifikg skrev:
BosseS skrev:
petersteindl skrev:Sitta-still-i-sweetspot-lyssning fanns inte på tapeten, annat än hos galningarna d v s det där konstiga människosläktet med sina stora, fula och dyra högtalare.

:)
Jag trodde jag var lite udda då jag ofta går omkring i rummet, eller går ut på altanen eller trädgården när jag lyssnar. Jag har inte ens en sittplats i närheten av någon sweetspot...


Fast... är det verkligen att lyssna, är inte det mer att bara höra på musik? Jag kan absolut dra på musik och ställa mig på balkongen eller gå o diska, men när jag verkligen lyssnar sitter jag still, gärna i ett mörkt rum. Då spelar det egentligen ingen roll att jag måste sitta i sweetspot. Någonstans ska jag ändå sitta så varför inte där liksom. Där sitter jag även när jag lirar Carlsson. Kör jag bil kan jag ha musik ljudande i kupén, men någon koncentrerad lyssning som i sweetspot blir det inte och det ska nog mottrafikanterna vara glada för.


Jag skall ventilera mina funderingar i frågeställningen och försöka förklara mina synpunkter. Jag tror människor har olika sätt att lyssna och tillgodogöra sig musik på. Dels finns det musikaliska som är synnerligen subjektivt. Dels finns det ljudmässiga som också är subjektivt, men som till viss del kan vara universellt och då finns objektiva förklaringsmodeller. Först måste frågor ställas och de blir väldigt basala frågor som därmed kanske kan tyckas enkla att svara på, men en uttömmande förklaring blir synnerligen komplicerad.

• Varför skall man sitta i sweetspot?
• Måste man sitta i sweetspot?
• Måste man sitta still om man skall lyssna på och tillgodogöra sig musik?
• Finns sweetspot med mono?
• Vad är sweetspot?

Då jag var på konsert på Olympiastadium i München 1989 och såg Michael Jackson så var det få som stod still på arenan. Jag kan se från jättemånga konserter att folk rör på sig, åtminstone de som inte sitter. Betyder det att de därmed inte lyssnade på musiken?

• Hur var det innan stereo fanns i hemmen??
• Kunde man alltså inte lyssna på musik innan man hade stereoanläggning?!
• Är stereo ett nödvändigt villkor för att lyssna på musik och/eller tillgodogöra sig musik??
. . . och om man har stereoanläggning så är det alltså en förutsättning för lyssnande på musik att man med emfas måste sitta still i sweetspot, eller?

Hifikg, du har OA52. Jag kan förtälja att Stig Carlsson själv aldrig satt i sweetspot när han lyssnade på musik. Han satt nästan alltid ganska långt från sweetspot. Men vid vissa tillfällen då han plockade fram vissa skivor för att demonstrera sina högtalares förmåga att på sångare hålla ihop ljudbilden i mitten så satte sig Stig först i Sweetspot och lyssnade 10-20 sekunder och därefter ville han att vi andra skulle bänka oss där och det var alltid en mycket samlad och distinkt röst i mitten. Det var detta Stig ville visa, att även hans högtalare kunde måla upp en precis stereoprojicering mellan högtalarna.

Då skall man veta att Stig aldrig ens hade en sittplats i sweetspot, men om man satte sig på fåtöljarmstöden mellan närmaste fåtölj till höger om sweetspot och närmaste fåtölj till vänster, så hamnade man på sweetspot. Normalt sett hatade Stig den platsen. Men var och en fick välja plats då man var hos Stig. Jag valde nästan alltid att sitta i fåtöljen till vänster närmast sweetspot.
Jag hittade denna bild.
Stig_Carlsson-53.jpg
Stig_Carlsson-53.jpg (609.64 KiB) Visad 13290 gånger

Det är Stig Carlsson och Mark Levinson i slutet på 70-talet. Fåtöljerna syns bakom och även armstöden i trä med plats för dricksglas eller mugg. Framifrån sett till höger om Mark Levinson syns sweetspot som var på fåtöljernas armstöd. Ville man sitta i sweetspot hos Stig så fick man sitta på trä.

Gällande mig själv så är det så att då jag verkligen vill tränga in i inspelningen så sätter jag mig i sweetspot och släcker lampor, men då jag sätter på klassisk musik och lyssnar på hela stycket så sitter jag nästan aldrig i sweetspot om jag vill tillgodogöra mig musiken maximalt. För mig är det en skillnad att lyssna på inspelningen med dess ljudbild kontra att lyssna på musiken. Då pratar jag stereo återgiven med 2 högtalare. Om jag spelar mono återgiven med 2 högtalare så sitter jag med emfas aldrig i sweetspot. Med mono och endast 1 högtalare så tillgodogör jag mig musiken bättre än i sweetspot eftersom inspelningen med ljudbild faller bort som parameter.
Det är som det tycks ta energi för hjärnan att syntetisera upp en fantomprojicerad ljudbild. Jag återkommer till detta fenomen i senare inlägg.

Låt oss försöka få ett logiskt resonemang med viss struktur för att se om vi kan nå fram till något matnyttigt.

Hypotes 1: Jag tror man kan lyssna på musik utan stereo. Självklart, tycks det, men då man läser vad många skriver på olika hififorum så verkar det inte helt självklart.
Slutsats 1: Stereo är i så fall inget nödvändigt villkor för att lyssna på och tillgodogöra sig musik.

Men utifrån egna erfarenheter samt andras vittnesbörd om sina erfarenheter så skulle en hypotes kunna vara:

Hypotes 2: För att tillgodogöra sig stereoeffekten så mycket som möjligt, så är det ett nödvändigt villkor att sitta i sweetspot. Då pratar vi om själva ljudet och inte om musiken.

Nu måste man nog börja ta med lite fakta i målet. Tyvärr är det väldigt svårt att få med text i form av lista med undernivåer. Jag måste då försöka anpassa texten så att överskådlighet finns kvar.

Fakta gällande ljudvågor samt stereofoniskt ljud:

1.) Stereoeffekten är det upplevda fenomenet där vår hjärna bygger upp ljudbilden enligt teorier för fantomprojicering.

A.) Det är ett neuralt fenomen, inte ett akustiskt.

2.) Ljudbild existerar inte i den fysikaliska akustiska världen.

A.) Det finns enbart ljudkällor i en akustisk miljö. Dessa är oftast förankrade i miljön vid musiklyssning.

3.) Ljudbild möjliggörs genom stereofonisk kodning. Kodningen sker vid inspelning. Den bygger på fantomprojicering av fantomprojicerade ljudkällor, exempelvis sångare, trumpet, piano, violin, saxofon etc, samt avkodning i hjärnan.

A.) Kodningen kallas Inter-Channel-Difference, som kodas med parametrarna:
A i.) Time Difference = tidsskillnad mellan kanalerna.
A ii.) Level Difference = amplitudskillnad mellan kanalerna.
A iii.) Kanalerna i stereofoni är höger kanal respektive vänster kanal.

Aiii 1.) Högtalare är inga kanaler.
Aiii 2.) 2 kanaler kan spelas upp med 2 högtalare.
Aiii 3.) 2 kanaler kan spelas upp med 3 högtalare.
Aiii 4.) 2 kanaler kan spelas upp med 4 eller med 5 eller med obegränsat antal högtalare.


A iv.) Kanalerna kan ses som punktkällor och har därför ingen dimension.
A v.) Ritar man ett streck mellan kanalerna fås en linje och det är endast 1 dimension, en stereobredd i ljudbilden.
A vi.) Bredden i ljudbilden är utmed denna linje mellan höger och vänster kanal/högtalare eller höger och vänster öra i hörlurar. Där skall de fantomprojicerade ljudobjekten placeras av vår hjärna. Hjärnan skall avkoda den inspelade koden längs med hela denna linje innan man blir medvetet varsebliven om ljudet.
A vii.) Djup i ljudbilden fås med annan typ av kod, exempelvis amplitudstyrka på respektive inspelat instrument och/eller förhållandet mellan direktljud och reflexer hos varje respektive instrument.

B.) Med mono kan ingen kodning för kanaldifferenser existera. Det finns ju enkom 1 kanal.
Bi.) Däremot kan kodning för djup ske som kan avkodas av hörseln.

4.) Fantomprojicerade ljudkällor kallas för ljudobjekt inom psykoakustiken.

A.) Ljudobjekt, därför att hjärnan har fantomprojicerat inspelad kodning.
Ai.) Det existerar ingen ljudkälla i hjärnan eller i medvetandet.
Aii.) Det existerar ljudobjekt i det varseblivna medvetandet.

B.) I själva verket är ljudkällorna vid uppspelningen höger högtalare respektive vänster högtalare och/eller obegränsat antal högtalare.

5.) Ljudkällor/högtalare vid uppspelning skall möjliggöra ljudobjekt där ljudkällornas fysiska placering är skild från ljudobjektens upplevda placering.

6.) Allt ljud bygger på kod.

A.) Det finns kod i inspelning d v s inspelad kod.

B.) Denna kod skall hörlurar respektive högtalare förmedla. Denna kod beskrivs kortfattat i punkt 3.

C.) Högtalare placeras oftast i lyssningsrum. Högtalaren i sig ger direktljudet.
Ci.) Men, då ingår även delar av rummet i högtalaren d v s koden som högtalaren förmedlar inkluderar närstående väggar/begränsningsytor.
Ci1.) Detta är strikt fysikaliska akustiska fenomen som beskrivs inom vågrörelseläran.
Ci2.) Även den mänskliga hörselns egenskaper sätter funktionen.
Ci3.) Direktljudet från en högtalare/ljudkälla i punkt A är det ljud som når mottagaren d v s lyssnare/mikrofon i punkt B utmed den linje som är den rakaste linjen mellan punkt A och punkt B.
Ci3a.) Eftersom det är en linje så är det en vektorstorhet.
Ci3b.) Tonkurvan som blir i den riktningen som når lyssnaren är direktljudets tonkurva. Eftersom hörseln integrerar ljud från olika riktningar med viss begränsad riktningsupplösning som dessutom är frekvensberoende så kan man sätta riktningen +/- en viss vinkel som är frekvensberoende.
Ci3c.) I direktljudet inkluderas reflexer som har samma riktning som direktljudet. Då skapas ett typiskt interferensmönster i den riktningen på grund av överlagrad interferens mellan tidsförskjutna ljudvågor i den riktningen.
Ci3d.) Finns riktning definierad så skall det betraktas som en vektorstorhet i vågrörelseläran.
Ci3e. ) Med tryckkännande mätmikrofon mäter man en skalär amplitud. Det är inte en vektor.
Ci3f.) Har reflexer annan riktning gentemot direktljudet och korsar direktljudet i en punkt eller område så kommer reflexerna och direktljudet summeras i den punkten/området enligt superpositionsprincipen. Innan summering skett så är ljudvågorna att betraktas som separata. Det kan vara 2 eller fler överlagrade vågor som genom summering skapar en helt ny våg i just den punkten/området. Efter att dessa ljudvågor passerat varandra så återgår respektive ljudvåg till att bli såsom innan de korsat varandra d v s respektive våg har samma amplitud och riktning före som efter de korsat varandra. Men om reflexerna har samma riktning som direktljudet så blir direktljudet korrupt efter den tidpunkt som reflexen når direktljudet. I så fall sker det på insignal som har en tidslängd lika stor eller större än tidsskillnaden mellan direktljud och reflekterat ljud. På tal och musik är det vanligt. På korta impulser mindre vanligt. Det betyder att även insignalens beteende kommer in i ekvationen.
Ci3g.) Då kan man sätta upp randvillkor för Direktljudet.
Ci3h. Därefter sker ytterligare kodning som lyssningsrummet lägger till om högtalare används i lyssningsrum. Denna kodning är viktig att begripa och att hålla isär vad som tillhör lyssningsrummet och vad som tillhör högtalarna.
Ci3i.) Lyssningsrummets kod läggs till i form av reflexer och efterklang. Efterklang beskrivs med efterklangskurvor.
Ci3ii. ) Efterklangskurvor innehåller Amplitud och frekvens som funktion av tiden.

7.) Människan som lyssnar ger upphov till ytterligare mycket viktig kodning överlagrat på inspelningens kodning + högtalarnas kodning + rummets kodning.

A.) Denna typ av överlagrade kod kallas HRTF= Head Related Transfer Function.

B.) Dessutom uppstår differenskod mellan öronen.
Bi.) ITD=Interaural Time Difference
Bii.) ILD=Interaural Level Difference.
Biii.) Dessa överlagrade kodningar uppkommer inte via lyssning med hörlurar. Med hörlurar finns enkom Inter-channel differences.

8.) Sammanfattning:

A.) Inspelning är en kodning av ljud.

B.) Högtalarna lägger också till kod som överlagras.

C.) Rummet lägger också till kod som överlagras.

D.) Människan lägger till kod på de akustiska ljudvågorna som når trumhinnorna.

9.) I bästa fall skall all denna kodning avkodas av hjärnan på så sätt att all kod enligt punkt 8A till 8D elimineras, där musikeventets ljud samt musiken kvarstår som före inspelningen om det var akustiska instrument.

A.) Med elektroniskt alstrade ljud så blir vissa saker lite annorlunda.

Så, där sätter jag punkt för det jag kallar fakta. Det är en kortfattad beskrivning i stolpform. Tyvärr blir det inte bra då man har text i listform med undernivåer. Jag vet inte hur man får till det.

Eftersom jag genom åren fått en stor mängd vittnesbörd genom att jobba i branschen så är följande inte någon hypotes utan snarast en slutsats.

Slutsats:
Vid fantomprojicering av ljudobjekt skall ljudkällorna d v s högtalarna alltså inte höras om man skall uppleva inspelningen eller snarast musikeventet före inspelning d v s ljudobjekten.
I så fall har man återskapat ett inspelat Akustiskt Event. Man har åstadkommit det som på fackspråk kallas VAS = Virtual Auditory Space eller Virtual Acoustic Space.

VAS är uttryck som används inom 3D-ljud och Virtual Reality gällande ljud. Normalt används detta uttryck enbart vid hörlurslyssning och binaural teknik eller Kunstkopfstereofonie eller konsthuvudstereofoni. Vad jag sett har alla gett upp detta för lyssning med högtalare i vanliga rum d v s med rumsreflexer. I ekofria rum finns det vissa tekniker för att åstadkomma VAS. Då blir det en form av ljudlaboratorium som i och för sig kan vara kul. Man behöver dock inte gå över ån för att hämta vatten.

Jag har en teknik som åstadkommer detta i vanliga bostadsrum d v s även med reflexer från väggar, golv och tak. Detta går enbart att åstadkomma om man har total kontroll på det jag ovan kallar Fakta gällande ljud och stereofoniskt ljud, speciellt all kodning och hur hjärnan exekverar all kod och avkodar all kod.

Inom psykoakustiken gör man en klar distinktion mellan ljudobjekt och ljudkällor. Annars blir det enormt grötigt att få fram distinkta och överskådliga förklaringsmodeller.

Men det betyder att man som lekman bör anamma fackspråket om man har som målsättning att söka förstå ämnet ifråga. Det är bara att gilla läget.

Därför väljer jag att till största del använda fackspråk. Ibland kräver det dock förkunskaper hos läsaren som ofta inte finns och då försöker jag välja ord som jag tror läsaren kan tillgodogöra sig.

Nu kan vi gå vidare i resonemanget. Först frågor att kontemplera över.
• Om människor lyssnar på musik och kan tillgodogöra sig musiken på ett fullödigt sätt via mono, varför skall de ha stereo?
• Om människor upplever det som störande att behöva sitta i sweetspot, varför skall de ha stereo?
• Om människor upplever att lyssning på det ljudmässiga förtar det musikmässiga, varför skall de ha stereo?
• Är det så att människor prioriterar lite olika mellan det ljudmässiga och det musikmässiga?

NADifierad skrev:Jag sitter också i sweetspot och lyssnar. jag är ju intresserad av god ljudåtergivning, och stereoinspelningarna förutsätter väl mer eller mindre att man sitter någorlunda rätt!?

Japp, ljudåtergivning är det väsentliga ordet.

Men är det samma sak som musikåtergivning? Jag säger nej på den frågan.

Nästa frågeställning blir om det som normalt klassas som ”bättre” ljudåtergivning kan ge större behållning av musikåtergivningen?
På den frågan svarar jag, det beror på. Jag tror till och med det kan bli tvärtom och jag tror det är så för många och det gäller vid lyssning via högtalare.
Med hörlurar kan resultatet bli helt annorlunda. Jag hoppar hörlurslyssning i detta inlägg.

Mina frågeställningar lite här och var är tänkt att ge var och en något att fundera på. Jag ser skillnaden mellan musiklyssning och lyssning på ljudbild. Även skillnaden på en musik-kick och en ljudkick.

Jag tror att om man kan förmedla en ljudbild som ger en ljudkick vid musiklyssning och som inte förändras beroende på ens placering vid lyssning så ökar frihetsgraden och man behöver inte se ut som de där fåniga töntarna i reklamen där alla sitter fastklistrade på rad i sweetspot. Det är inte naturligt och människor har vuxit ifrån detta mossiga föråldrade nörderi. Stereo har blivit kejsarens nya kläder. "Mamma, stereon har ingen ljudbild!" Fast, de flesta vet nog inte ens vad ljudbild är. Hur var ljudbilden? "Förlåt???" Om man får något extra med på köpet då man lyssnar på musik och det gäller även med mp3 via mobilen och/eller via datorn så kanske man inte vill gå tillbaka till mono?

Om det fanns en möjlighet att bryta sönder den gängse fantomprojiceringen med 2 högtalare så att sweetspot om möjligt elimineras och man därigenom fick en naturlig ljudbild överallt i rummet d v s att musikerna stannade kvar på sin plats oberoende om lyssnaren rör sig i rummet eller var lyssnarens är placerad vid uppspelning, skulle man i så fall kunna utöka antalet musikkonsumenter till att även vilja ha sådant ljud vid normal musikkonsumtion i hemmet?

Det innebär dock 1 högtalare till i form av centerhögtalare.

Detta måste fungera på i stort sett samtliga nuvarande inspelningar/skivor. Det måste dessutom vara lättillgängligt och överkomligt i pris, vara estetiskt och inte ta för stor plats i rummet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-21 20:07

Laila skrev:Önskar stort lycka till, Peter. Tror dessutom att en "premiummodell" för 60 lakan kan vara
ett lyckat koncept . . . typ. :)


:D Tackar!
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-21 20:09

KarlXII skrev:Hoppas att det lyfter nu. Det är både du och äggen värda!


Tackar! :D Jättekul att se dig på forumet igen. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9592
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Peter Steindl?

Inläggav sprudel » 2019-08-21 20:57

Det här var ju roliga nyheter, bättre förutsättningar alltså. :)
Du har pm, snart. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Peter Steindl?

Inläggav Tangband » 2019-08-21 21:20

Mycket intressanta inlägg Peter :) .
Det är bara att konstatera att jag själv tillhör ljudnördarna, som gärna sitter i sweet-spot.

Jag kan uppskatta musik med hörlurar och även i bilen- där lyssnar jag aldrig kritiskt efter fel eller efter sådant som skulle kunna bli bättre, eftersom återgivningen är såpass dålig att det inte är lönt. Konstigt nog gör detta att det ibland blir lättare att ta till sig musiken med inspelningstekniskt dåliga skivor.

Jag håller med dig att god ljudåtergivning och god musikåtergivning kan vara två skilda saker, och en god ljudåtergivning inte nödvändigtvis ger de största musikupplevelserna.

Stereoåtergivning med två kanaler är en illusion av inspelningen - tex så kan en flygel återges i stereon hemma så att man tror att man sitter vid 3:e bänkraden och lyssnar till en god pianist. Sedan får man kanske reda på att de två mikrofonerna som användes vid inspelningen satt inuti flygeln. :)

Det vore väldigt intressant att lyssna till dina ägg- hoppas de kommer till Umeå :) .

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-08-21 21:55

Tack Peter, ska läsa noggrant imorgon när jag är piggare, sitter just nu i vidunderligt vacker natur i en husvagn :)
Att Stig inte behövde uppsöka sweetspot är ganska givet, att jag sitter där ändå är ju mest för att jag lika gärna kan sitta där när jag ändå lyssnar ensam liksom, men behövs gör det inte. Övrigt ber jag att få återkomma till, men tack för att du tog dig tid!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2991
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Ronnie » 2019-08-21 22:24

Spännande grejer!
Höjdposition och upplevd storlek på enskilda ljud saknade eller missförstod jag i texten.
-Är det (bara) klangen som sätter de parametrarna —beroende ex vis på mikrofontyper och deras position i förhållande till instrument, samt instruments position i förhållande till inspelningslokal?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Peter Steindl?

Inläggav NADifierad » 2019-08-21 22:33

Skönt att höra att det händer saker.
Ett stort lycka till! :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav matssvensson » 2019-08-21 23:43

petersteindl skrev:Gällande mig själv så är det så att då jag verkligen vill tränga in i inspelningen så sätter jag mig i sweetspot och släcker lampor, men då jag sätter på klassisk musik och lyssnar på hela stycket så sitter jag nästan aldrig i sweetspot om jag vill tillgodogöra mig musiken maximalt. För mig är det en skillnad att lyssna på inspelningen med dess ljudbild kontra att lyssna på musiken.

Spännande inlägg! Kul att få lite sammanställda ledtrådar över ditt tänk om musikåtergivning. Har inte reflekterat över det själv, men jag gör precis som du (och kanske även Stig gjorde) - lyssnar på ljudåtergivningen i sweetspot och på musiken på alla andra ställen. Vilket också verkar stämma med beteendet hos många ljudointresserade människor, som lyssnar/njuter av musik helt omedvetna av sweetspot.

Samtidigt är jag övertygad om att knäcker man verklighetskänslan utan att inkräkta på oss människors rörelsefrihet, kommer det finnas tillräckligt många som är villiga att betala för den upplevelsen - att få uppleva finalen i champions league, John Coltrane på Village Vanguard, Neil Young på Cedar Cellar eller Chic på Glastonbury - fast hemma.

Lycka till med det.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-21 23:49

Ronnie skrev:Spännande grejer!
Höjdposition och upplevd storlek på enskilda ljud saknade eller missförstod jag i texten.
-Är det (bara) klangen som sätter de parametrarna —beroende ex vis på mikrofontyper och deras position i förhållande till instrument, samt instruments position i förhållande till inspelningslokal?


Höjdposition är en sak, upplevd storlek på enskilda ljudkällor är en helt annan sak. Storlek på enskilda ljud finns inte. Det är ljudalstrarens storlek d v s ljudkällans storlek som är intressant och speciellt röster. Båda fenomenen tillhör spatial hearing och har med lokalisering av ljudkällor att göra. Den kod som bestämmer är Azimuth and Elevation Cues hos den akustiska ljudvågen som når trumhinnorna. Där ingår spectral Cues och head movement och source movement Cues. Man bör också ta med expectation och familiarity.

Upplevd storlek har ett vetenskapligt uttryck på engelska som heter Apparent Source Width (ASW) som har med Spatial Impression och Clarity att göra. Klangen ändras definitivt till det bättre om ASW blir större. Det handlar om tidiga reflexer runt instrumenten som ger instrumentet en fylligare klang men också en större volym. Där tittar man på densitet och upplevt masscentrum. Masscentrum bestämmer riktningen vid lokalisation. Densiteten bestämmer volymen som man upplever instrumentet ha. Jag kan inte den svenska vokabulären för alla uttryck. Jag hade tänkt skriva en del om dessa saker längre fram.

För mig är elevation inte det viktigaste gällande musikåtergivning. En annan sak att beakta är att oavsett var musikerna är placerade i förhållande till mikrofonerna så är högtalarna stationärt placerade i förhållande till lyssnaren. Det betyder att om infallsvinkeln in i mikrofonen från golvreflexen varierar från 45 grader till 10 grader så är golvreflexen alltid konstant från högtalarna vid uppspelning. Då kan man fråga sig huruvida höjdläget är kodningsbart och avkodningsbart med 2 kanalsinspelning och återgivning med 2 högtalare. Det är väl just detta Dolby atmos vill fixa med diskreta kanaler för högtalare ovanifrån. Men det är ju inte tillämpbart för musik som jag ser det. Möjligtvis kyrkorgel. Men det är då expectation och familiarity kommer in och då funkar Carlssonhögtalarna alldeles utmärkt med en stor portion reflexer från taket. Reflexer är ett område som är väldigt missförstått. Det kommer jag försöka rätta till.

Se min text än så länge som en samling överskrifter där varje överskrift kan broderas med ungefär 100 A-4 sidor text och bildmaterial och med 200 överskrifter så blir det 20-tusen A4-sidor. Hur lång tid tror du det tar att skriva, om det dessutom skall vara helt klanderfritt?

Det klagas ju redan på att jag skriver krångligt och då är det på ½ A4. Vill man ha heltäckande text gällande allt inom audio, akustik och hörbarhet så rekommenderar jag några böcker som uppvärmning där Jens Blauerts skolbok inom spatial hearing, psykofysik och psykoakustik ingår.

Det jag vill åt är inte att förfina ljudupplevelsen in absurdum för den innersta kretsen av ljudnördar med oändligt kapital. Jag vill gärna bidra till att försöka bredda ljudåtergivning med stereofoni för den breda massan som konsumerar musik, vilket jag tror är omöjligt så länge sweetspot finns med i bilden och sätter gränsen.

Dessutom vill jag bygga bro mellan inspelningsindustrin och hifi-industrin så att inspelning och avspelning kan gå hand i hand istället för att föra krig med varandra såsom det har varit de senaste 60-80 åren. Inspelningsled är professionell och seriös medans hifi-människorna är gladlynta amatörer som inte har någon teknisk kunskap i det de försöker kränga för dyra pengar. Detta är i alla fall bilden av professionellt folk inom inspelning och akustik. Exempel: Jämför Bell Laboratories med sommarvikariatskrängaren av stereo på Media Markt. :) Det är så snacket går. För att inte tala om alla kabelnasare och krängare av psykosomatiska stenar och annat krafs. Varför lägga ner sin själ i superinspelningar med 80 dB dynamik då konsumenten hellre tjackar en superdupersten för en massa pengar som fixar det där dynamiska ljudet? Då gäller det att visa inspelningsindustrin att det faktiskt kan existera professionalism och seriositet med mycket hög teknisk kunskap hos dem som utvecklar och säljer avspelningsutrustning.

Om det skulle hända att det blev gemensamma standarder av högsta rang inom ljudåtergivning för musik så kommer ljudkvalitén ta stormsteg framåt. Inom filmljud har man ju standarder som gör att man slipper konstiga loudness war och annat tokigt som massakrerar fin musik. Många konsumenter börjar få den infon. Det kan förhoppningsvis bli så att en ny era kan växa fram inom musik/ljud-återgivning. Jag hoppas i alla fall det.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-22 00:27

Tangband skrev:Mycket intressanta inlägg Peter :) .
Det är bara att konstatera att jag själv tillhör ljudnördarna, som gärna sitter i sweet-spot.

Jag kan uppskatta musik med hörlurar och även i bilen- där lyssnar jag aldrig kritiskt efter fel eller efter sådant som skulle kunna bli bättre, eftersom återgivningen är såpass dålig att det inte är lönt. Konstigt nog gör detta att det ibland blir lättare att ta till sig musiken med inspelningstekniskt dåliga skivor.

Jag håller med dig att god ljudåtergivning och god musikåtergivning kan vara två skilda saker, och en god ljudåtergivning inte nödvändigtvis ger de största musikupplevelserna.

Stereoåtergivning med två kanaler är en illusion av inspelningen - tex så kan en flygel återges i stereon hemma så att man tror att man sitter vid 3:e bänkraden och lyssnar till en god pianist. Sedan får man kanske reda på att de två mikrofonerna som användes vid inspelningen satt inuti flygeln. :)

Det vore väldigt intressant att lyssna till dina ägg- hoppas de kommer till Umeå :) .


Jag skulle vilja uttrycka det så här: Stereoåtergivning med två kanaler är för att försöka ge en bättre illusion av den musikhändelse som skedde vid inspelningen före mikrofonernas upptagning än man kan uppnå med mono.

Då hamnar man här.
Steindls_lilla_skiss_referens-a.jpg
Steindls_lilla_skiss_referens-a.jpg (80.47 KiB) Visad 13172 gånger


Så ser jag på saken. Jag förlägger illusionen till hjärnan såsom en neural process och inte till inspelningen som är en elektroakustisk process. Där blir det kod som kommer kodas om i flera steg enligt min tidigare beskrivning och hjärnan skall avkoda allt. Det kan endast ske om kodningen är gjord på så sätt att hjärnan känner igen koden. Då kan hjärnan sortera och avkoda och slänga det överflödiga som inte tillhör live-eventet. Det är som en kryptering som behöver en avkrypteringsmaskin som känner igen krypteringen och kan återställa informationen intakt såsom den en gång var då man lyssnade före mikrofon. Det betyder att man bör känna till skillnaden mellan mikrofon och hörsel så att man redan från början kan kryptera rätt, så att hörseln inte får för sig att det är mikrofoner i ljudkedjan. Det är inte mikrofonernas egenskaper man vill höra. Det är musiken och de akustiska ljudvågorna före mikrofonerna. Jag är väldigt noga med ord och hur de används. Ibland är det till mångas förtret, men jag tänker fortsätta vara så noggrann som jag har kunskap för. Det är nu man måste bestämma sig för vad man vill åstadkomma för resultat. Mer om detta följer. . .

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2053
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Peter Steindl?

Inläggav hcl » 2019-08-22 07:56

Tack för de utförliga och intressanta inläggen! Jag tänkte själv kommentera kraven på sweetspot-lyssning, eftersom jag själv normalt inte ställer sådana krav. Jag hade inte kunnat formulera detta på det utförliga vis som du här gjort. För egen del så bryr jag mig ringa om ljudbilden på annat sätt än att jag vill uppfatta ljudbilden på liknande sätt som jag upplever hur ljuden uppfattas vid olika former av live-lyssning (akustiskt framförd såväl som elektronisk musik).

Jag skulle gissa att detta ställer specifika krav på såväl utrustning som rum samt hur högtalarna är placerade i rummet. Jag upplever f.ö. att det är få anläggningar som förmår ge mig illusionen av att lyssna på musik framförd av riktiga musiker - (märk) ur ett musikaliskt perspektiv, inte främst ”låta ljudmässigt”, vilket nog ställer ytterligare krav. FYI; så har jag levt med Carlsson OA50 under några år och uppskattade dom mycket för deras förmåga att på ett (för sitt pris) förmå förmedla just en ljudillusion som jag uppfattade som musikaliskt inlevelsebar.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Perran
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2018-07-03

Re: Peter Steindl?

Inläggav Perran » 2019-08-22 10:20

Peter S. :
Tack för allt arbete och tid du lagt ner för att skapa denna hyperintressanta tråd !
Jag har läst/skummat allt.
Jag har åldern inne för att vara bekant med alla de personer och händelser du refererar till.

Och självklart : Tack för din frikostiga presentation av "äggen" och dess utvecklingshistoria !
Jag önskar dig lycka till i ditt framtida arbete med ägg, DAC och allt du väljer att jobba med !


Med vänlig hälsning Gamble

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav shifts » 2019-08-23 11:10

Loggar fortfarande in då och var gång jag ser Steindl-tråden uppdaterad är det med förhoppning om sådant här kött på benen ska postas. Tack för intressanta tankegången och stort grattis till de först sålda paren av mk II!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-23 14:59

shifts skrev:Loggar fortfarande in då och var gång jag ser Steindl-tråden uppdaterad är det med förhoppning om sådant här kött på benen ska postas. Tack för intressanta tankegången och stort grattis till de först sålda paren av mk II!

Jättekul att se dig här. :D Du verkar inte vara så mycket på forumet längre. Det är många som har avvikit eller är avvaktande eller slumrande.

Jag vill gärna försöka förklara min analys över olika saker och ting i ämnet ljud och musik och hifi.

Det är inspirerande och kul med alla vänliga ord. :) Jag tackar alla för det. Utan inspiration är det inte lika motiverande att skriva.

Jag håller just nu på att redigera och uppdatera ett inlägg jag skrev år 2010 men aldrig postade. Det har legat vilande. Det är lite mer om vad ljud är och hur det kan analyseras. Ljud är det man hör.

Men vad kallas det man ser? . . . Vad är det man ser?

Ljus? Jo, så är det nog. Ser du ett träd på dagen så ser du ljus från solen. Det är det ljus från solen som reflekteras av trädet. Människan ser färger och dessutom olika färger, men än så länge är vetenskapen inte 100 på hur det kommer sig att vi ser färg och hur vi skall beskriva färgerna. Ritar du ett träd så ritar du konturer. Men i den fysiska verkligheten existerar inga konturer. Vissa djur som ser trädet ser svart-vitt fast i gråskala. Jag tror hunden har dålig färgsyn och katten också, men inte lika dålig.

Inga konturer finns. Vovven ser gråskala, människan ser färger. Vilket är mest korrekt? Hur kommer konturer in i bilden? Vilket avspeglar världen bäst? Hur mäter man om man vill redovisa trädet objektivt fysikaliskt? På natten ser katten träden i skogen. Människan famlar i mörker och ser nästan ingenting. Betyder det att verkligheten då består av ingenting? Eller betyder det att katten ser verkligheten bättre än människan?

Låt säga att du träffar en människa som ser i svart-vitt fast i gråskala, som vovven. Du säger, kolla in trädet med de gröna bladen mot den blå himlen. Hen svarar, öh, vad menar du, vad är blått? Hur ser det ut? Och vad är grönt? Hur ser det ut? Beskriv! Hur beskriver du färgerna? Det är ju det man ser. Färger.

Det är inte så lätt. Kan man ens beskriva skillnaden mellan blått och grönt för någon som inte kan se färger? Fuskfysikaliskt kanske skillnaden är gul. Gul + blå = grön. Grön - blå = gul. :) Men den som ser i gråskala vet inte heller vad gul är och då måste man även beskriva gult. Hur gör man det? Kan man ens se gult? Jo visst kan man se gult svarar alla. Dock är det inte så enkelt. Tittar man på en dataskärm så representeras gult av rött och grönt, men man ser gult. Tittar man på en gul laser ser man också gult. Ögat har 3 olika tappar/sensorer känsliga för rött respektive grönt respektive blått. Hörseln har 3000 separata sensorer/hårceller för inkommande ljuds frekvensspektrum. Det är sensorerna hos perceptionssystemen som fångar insignal i form av retningar, på engelska, cues. Fysikaliskt är det våglängder/frekvenser. Våglängder som finns i ljus om ljus innefattar dessa våglängder. Solljus gör det. Tar man samtliga våglängder och summerar dessa så blir det vitt. Tar man bort alla så blir det svart. Men hur blir det grått? Varierar man amplituden på det vita då? D v s spektrumet av våglängder är samma men våglängdernas amplitud ändras konstant lika mycket på alla våglängder.

Inom ljud finns det man kallar för vitt brus. Det är alla våglängder med statistiskt sett konstant amplitud över ett tidsintervall där energin fördelas lika på en linjär skala. Linjär skala betyder att skillnaden mellan 10 kHz och 20 Hz är 9980 Hz d v s lika stor skillnad som mellan 10 kHz och 19980 Hz. Men på en logaritmisk skala blir det inte lika stor skillnad. Det är bara att titta på en vanlig tonkurva. Hörseln hör logaritmiskt.

Så, för att trädet skall synas så krävs energitillförsel mot trädet som i sin tur reflekteras på vissa våglängder beroende på struktur och infallsvinkel. Hur är det då med ljud? Jo, för att ett instrument skall ge ljud ifrån sig och bli en ljudkälla så krävs även här tillförd energi. Energin är ofta i form av bandbreddsbegränsad impuls. Instrumentet är avstämt att svänga vid viss frekvens med dess övertoner. Det kallas harmonisk svängning. Det är stående vågor och resonans där en form av resonanslåda skall överensstämma med det svängande systemet. Resonanslådan är essentiell, men kan ersättas av någon form av mikrofon exempelvis kontaktmikrofoner samt förstärkare och högtalare. Då har man exempelvis gått från akustisk gitarr till elgitarr. Men den tillförda energin är ungefär lika. I en trumpet blir den tillförda energin helt annorlunda. Det blir helt andra bandbreddsfilter på impulsen. Denna energi skapar insvängningsförloppet och transienten i alstrandes av tonerna och ger instrumenten deras specifika karaktär.

Hur är det med synen, ser man linjärt eller logaritmiskt? Vid experiment med stearinljus visar det sig att skalan är procentuell d v s logaritmisk. Skillnaden mellan 90 ljus och 100 ljus upplevs lika stor som skillnaden mellan 900 ljus och 1000 ljus. Detta trots att i ena fallet är skillnaden = 10 ljus och i andra fallet är skillnaden = 100 ljus. Perception är inte linjär, utan logaritmisk.

Så, där finns redan här en viss diskrepans mellan perception och det fysikaliska. Skall man mäta fysikaliskt så har mätinstrument ofta olika mätområden man måste koppla om instrumentet till för att få ett avläsbart adekvat resultat. Perceptionens dynamikomfång är långt mycket större utan att behöva kopplas om.

Men vad gör grabbarna vid masteringprocessen? Jo, de begränsar produktens input till perceptionssystemet så att dynamiken hos perceptionen inte längre behövs. Jag gillar dock min perception och därför vill jag helst använda den fullt ut.

Lite funderingar in the cool of the day.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35496
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2019-08-23 19:02

Varför frågar sjukvården hur smärta känns på en tiogradig skala? Hur ser den skalan ut? Hur många har kännt smärta som definierar 10 på denna märkliga skala? Är det månne en nervgiftattack i så fall?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-23 19:59

paa skrev:Varför frågar sjukvården hur smärta känns på en tiogradig skala? Hur ser den skalan ut? Hur många har kännt smärta som definierar 10 på denna märkliga skala? Är det månne en nervgiftattack i så fall?

För man har inget bättre alternativ blir mitt svar. Har du något bättre alternativ som du förordar?

Det är så att det alltid måste vara en enhet som är kvantifieringsbar om det skall vara någon vits. Då måste det finnas en skala. Då kan en värdering göras. En skala från 0 till 10 är ganska bra. Det kan annars vara en procentuell skala. Sedan är jag övertygad om att det ligger en hel del underliggande kunskap samt undersökningar bakom för att ta reda på om metoden kan ge ett statistisk signifikant svar som är repeterbar och kan användas i stor skala. Då kan man finna att det om möjligt finns en universell känsla för smärta. Jag tror att om man går på 80/20-regeln och skiljer på män kvinnor och barn så kan det fungera. Jag tror t.ex. ingen man förstår eller kan sätta sig in i hur det känns för en kvinna att föda barn. Däremot kan man kanske få en siffra från kvinnor som är statistiskt användbar och som kan jämföras med andra smärtor en kvinna kan känna som också en man kan känna. Då kan man kanske åstadkomma en gemensam referens och få en uppskattning hur födsel känns.

Nervgiftattack undrar jag om det ger maximal smärta? Det finns väl antagligen olika gifter men annars är väl vitsen att skapa oreda i transmittorsubstansprocessen eller snarast släcka ner den. Den kan stanna av och verka inhibitoriskt. En slags förlamning. Dessutom har kroppen en förmåga att stänga av sig själv då det blir för mycket smärta.

Sedan tror jag att man inom sjukvården vill ha någon feedback så att lämpligt smärtstillande i lämplig dos kan skrivas ut till patienten. Vem vet, det kanske finns olika smärtstillande och olika dosering för olika smärthetsgrader? I så fall finns det en feedback man kan ge för att få lämpligare dosering. Jag tror JM kan vara helt rätt person att bolla frågan till. Jag kan endast spekulera.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: Peter Steindl?

Inläggav Jansson » 2019-08-23 22:00

Peter.
Vill önska dig all lycka till med din nya modellserie.
Hoppas du får framgång med dem. Det är du värd.

Nu ska jag ta mig tid att läsa dina sista inlägg.

PS. Jag kommer ihåg från föreläsningar på fysiologen att man tog upp hur man utarbetar ett smärtindex.
Men det var väldigt länge sen.
Vad man bör ha i åtanke är att smärta är inte objektiv och dessutom kulturellt betingad.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-24 00:22

Jansson skrev:Peter.
Vill önska dig all lycka till med din nya modellserie.
Hoppas du får framgång med dem. Det är du värd.

Nu ska jag ta mig tid att läsa dina sista inlägg.

PS. Jag kommer ihåg från föreläsningar på fysiologen att man tog upp hur man utarbetar ett smärtindex.
Men det var väldigt länge sen.
Vad man bör ha i åtanke är att smärta är inte objektiv och dessutom kulturellt betingad.


Tack Jansson! :D

Jättebra info. Det betyder att även smärta är kognitivt och i allra högsta grad. Det är inte bara perception som är kognitivt.

Låt det inte bli mina sista inlägg. Se dem som mina senaste inlägg. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-24 00:40

Det här verkar kul. Musik postumt. En legend. :idea: Skall även skriva i en annan tråd, kom jag på.

Unika Aretha Franklin-inspelningar släpps – efter 47 år

Aretha ”Lady Soul” Franklin tog under två konsertkvällar ton i en baptistkyrka i Los Angeles, 1972.
I hela 47 år har inspelningarna legat och samlat damm men nu ser de dagens ljus i dokumentärfilmen Amazing Grace.

https://www.svt.se/kultur/aretha

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-24 10:05

Det är väl detta album (men utan video)?

aretha.jpg
aretha.jpg (260.18 KiB) Visad 12654 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-08-24 13:22

Den skivan är väl inte helt ny? Är nästan säker på att jag har den sen ett bra tag tillbaka.
Edit: Check, 2012 står det på den och jag har den i 24/192, troligen från HD Tracks. Noterar också att speltiden är generösa 1 h 27 min
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-24 16:13

RogerGustavsson skrev:Det är väl detta album (men utan video)?

aretha.jpg


Det albumet du visar har 14 låtar med 60 minuter musik och därmed endast hälften av original CD-utgåvan och LP-utgåvan från 1972. Det är en nedbantad version. Men det kanske är ok. Tippar att det kan bantas ned på en del tal och upprepningar.

Nedanstående album är dubbla tiden och har 27 låtar. Det är dock en modernare remaster. Den verkar få dålig kritik i jämförelse.

Bild
This is the first time that I ever neglected to read the reviews before making a purchase and certainly my first time ever to be moved to comment, but I have to. This copy of Amazing Grace stinks. I had the original LP and somehow my 2nd or 3rd CD copy of the original LP grew legs and walked {just like the others). The commentary between songs is distractng, there is too much repetition of some songs and, worst of all, the Power of the album is totally lacking. Oh it's Aretha alright, but something is missing... take it from someone who grew up seeing and hearing her on a regular basis in her father's church before she became the Queen. I just ordered a copy of the original 1972 version without all of the additives. I know I won't be disppointed.

Även andra ger den tummen ner. Det verkar som man skall ha original LP. :lol: Hå hå ja ja.

Det nya är att videoinspelningen ges ut och finns på blu ray. Huruvida den har ännu mer material vet jag inte och heller inte hur ljudet är. men det är en dokumentär från ett gospel Music happening.

Bild


Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Peter Steindl?

Inläggav Tangband » 2019-08-24 18:40

Det kanske ligger något i det där med att göra köttfärs av oxfile´ :D ´

( inte bara tokmastringens fel ?)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-08-24 23:11

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är väl detta album (men utan video)?

aretha.jpg


Det albumet du visar har 14 låtar med 60 minuter musik och därmed endast hälften av original CD-utgåvan och LP-utgåvan från 1972. Det är en nedbantad version. Men det kanske är ok. Tippar att det kan bantas ned på en del tal och upprepningar.

Nedanstående album är dubbla tiden och har 27 låtar. Det är dock en modernare remaster. Den verkar få dålig kritik i jämförelse.

[ Bild ]
This is the first time that I ever neglected to read the reviews before making a purchase and certainly my first time ever to be moved to comment, but I have to. This copy of Amazing Grace stinks. I had the original LP and somehow my 2nd or 3rd CD copy of the original LP grew legs and walked {just like the others). The commentary between songs is distractng, there is too much repetition of some songs and, worst of all, the Power of the album is totally lacking. Oh it's Aretha alright, but something is missing... take it from someone who grew up seeing and hearing her on a regular basis in her father's church before she became the Queen. I just ordered a copy of the original 1972 version without all of the additives. I know I won't be disppointed.

Även andra ger den tummen ner. Det verkar som man skall ha original LP. :lol: Hå hå ja ja.

Det nya är att videoinspelningen ges ut och finns på blu ray. Huruvida den har ännu mer material vet jag inte och heller inte hur ljudet är. men det är en dokumentär från ett gospel Music happening.

[ Bild ]


Med vänlig hälsning
Peter


Mitt har 14 låtar, väger in på 87 minuters speltid.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-25 11:11

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är väl detta album (men utan video)?

aretha.jpg


Det albumet du visar har 14 låtar med 60 minuter musik och därmed endast hälften av original CD-utgåvan och LP-utgåvan från 1972. Det är en nedbantad version. Men det kanske är ok. Tippar att det kan bantas ned på en del tal och upprepningar.

Nedanstående album är dubbla tiden och har 27 låtar. Det är dock en modernare remaster. Den verkar få dålig kritik i jämförelse.

[ Bild ]
This is the first time that I ever neglected to read the reviews before making a purchase and certainly my first time ever to be moved to comment, but I have to. This copy of Amazing Grace stinks. I had the original LP and somehow my 2nd or 3rd CD copy of the original LP grew legs and walked {just like the others). The commentary between songs is distractng, there is too much repetition of some songs and, worst of all, the Power of the album is totally lacking. Oh it's Aretha alright, but something is missing... take it from someone who grew up seeing and hearing her on a regular basis in her father's church before she became the Queen. I just ordered a copy of the original 1972 version without all of the additives. I know I won't be disppointed.

Även andra ger den tummen ner. Det verkar som man skall ha original LP. :lol: Hå hå ja ja.

Det nya är att videoinspelningen ges ut och finns på blu ray. Huruvida den har ännu mer material vet jag inte och heller inte hur ljudet är. men det är en dokumentär från ett gospel Music happening.

[ Bild ]


Med vänlig hälsning
Peter


Mitt har 14 låtar, väger in på 87 minuters speltid.

Det verkar som de olika versionerna är nedklippta/redigerade helt olika. Den nymastrade versionen är ungefär 80 minuter på CD1 som har 14 låtar. Du har en nedladdad version från HDtracks så den kan vara ytterligare lite mindre nedklippt? Jag kollade upp denna och den är helt annorlunda ihopsatt. Konserterna var 2 kvällar och normalt är 14 låtar från kväll 1 och 13 låtar från kväll 2. Den från HDtracks är från båda kvällarna och låtordningen är blandad mellan kvällarna och den verkar som ett bra urval av låtar. Hur tycker du det låter om din nedladdade högupplösta version? Är ljudet ok?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26670
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2019-08-25 13:07

petersteindl skrev:Det verkar som de olika versionerna är nedklippta/redigerade helt olika. Den nymastrade versionen är ungefär 80 minuter på CD1 som har 14 låtar. Du har en nedladdad version från HDtracks så den kan vara ytterligare lite mindre nedklippt? Jag kollade upp denna och den är helt annorlunda ihopsatt. Konserterna var 2 kvällar och normalt är 14 låtar från kväll 1 och 13 låtar från kväll 2. Den från HDtracks är från båda kvällarna och låtordningen är blandad mellan kvällarna och den verkar som ett bra urval av låtar. Hur tycker du det låter om din nedladdade högupplösta version? Är ljudet ok?

Mvh
Peter


Ska sjunka ner o lyssna senare idag, har inget jätteminne av albumet måste jag tillstå. Hade det låtit illa hade jag nog kommit ihåg det. Bra är normaltillstånd :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22691
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-08-25 13:50

Ljudmässigt har jag inte hittat några höjdare med Aretha Frankling. Hon har ju en rätt "skrikig" röst.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... t%20x2.wav

Det är ju lite väl mycket halleluiah även för mig som är uppvuxen i det småländska bibelbältet. Den version jag länkade till är släppt 1987 och kör man den i MasVis får man detta:

aretha.gif
aretha.gif (30.08 KiB) Visad 12378 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-25 15:06

RogerGustavsson skrev:Ljudmässigt har jag inte hittat några höjdare med Aretha Frankling. Hon har ju en rätt "skrikig" röst.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... t%20x2.wav

Det är ju lite väl mycket halleluiah även för mig som är uppvuxen i det småländska bibelbältet. Den version jag länkade till är släppt 1987 och kör man den i MasVis får man detta:

aretha.gif


Tackar för MasVis. Då jag lyssnar på låtar i mina hörlurar från Cd-version, snarast mp3, på nätet så blir det inte skrikigt alls på hennes röst. Jag trodde det skulle bli det av recensionerna på nätet. Jag lyssnade just på detta eftersom jag har samma erfarenhet via högtalarlyssning på allsköns högtalare genom åren. Jag förstår mycket väl att det kan bli det, men jag är inte säker på att det inte går att undvika om allt är korrekt i återgivningen inklusive tidiga reflexers vara eller icke-vara. De absolut flesta högtalarlyssningar i rum ger skrikiga tjejröster. Det är som om fundamentet i deras röster saknas. Rösterna blir upptransponerade, även i subjektivt uppfattad tonhöjd. Formanterna blir inte korrekta. Det är inte så hos mansröster som har fundamentet en oktav djupare, men även ofta där om rösten är för mycket tenor. Man kan också ringa in skrikighet genom att lyssna på vokalerna. E och I och Y och Ä kan bli jobbiga, medans U och O och Å är snällare. Då kan man gå in och kolla formanternas område för vokaler och då brukar man kunna åtgärda problem. Det behövs endast förändringar på ½ dB i vissa fall för att resultatet skall helvete till himmel. Nervsystemets upplösning för röster är 100-falt eller tusen-falt ggr större än för andra ljud. Det finns betydligt fler aktiva nerver i nätverken i nervsystemet som aktiveras på röster. På musikinstrument hörs knappt skillnad i jämförelse, men piano på transienter och violiner är också avslöjande och för popfantasterna är ylande elgitarrer rätt svåra och får annan karaktär då det stämmer i området 100 Hz till 3 kHz och speciellt från 1000 Hz till 3 kHz. Ett fel där och tandvärk uppstår. :lol: Detta är normalt sett i delningsfrekvensområdet för 2-vägare och därför känsligt.

Det är ett stalltips från Steindl att inte dissa Aretha utan att ha provat åtgärda problematiken hur det nu skall gå till. Det vore väldigt intressant att höra vad hifikg tycker om inspelningen och hennes röst i Apogee. Jag har högsta respekt för Apogee, även fast jag inte skulle bygga högtalare så själv.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39772
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2019-08-29 01:51

Nu blir det lite teori gällande akustiska ljudvågor i luft och alla andra fluider. De lyder under Navier-Stokes ekvationer. I förenklad form lär man sig Eulers formel inom ljud och vågrörelse. För att få den mer generell så får man övergå till Navier Stokes formler. Så, beroende på vad men vill simulera så måste man noggrannheten och svårigheten. men inte ens detta förslår om man har en blandning av gas och vätska som t.ex. om luften har så hög fuktighet att dimma eller vattenånga i luften. Men nånstans får man sätta gränser till vad som låter sig göras för att få tillräckligt bra resultat då man teoretiskt beräknar praktiska problem.

Här är en bra film, helt i nutida anda.


Det kan vara bra att ha snuddat vid ämnet. Jag har i andra inlägg på forumet redan hänvisat till Navier Stokes ekvationer. En viktig och obeaktat fenomen är hur fas påverkas av viskositet nära fast materia då ljudvågor närmar sig, t.ex. inkommande ljudvågor mot huvudet eller andra fasta material.

Jag tycker han i egenskap av superentusiast kan förklara saker rätt bra. Det är rätt mycket vektorer och vektoranalys. Han nämner både divergens och gradient. Typiska vektorstorheter tillika med curl eller rotation. Det betyder att det finns riktning med. Det är inte enbart skalärer. Det kan vara bra att tänka på då man mäter ljudtryck med en mikrofonkapsel som är tryckkännande. Då mäter man en skalär siffra i en punkt. Men ljudvågor har en utbredning och därmed riktning. Hörseln kan höra riktning. Det kan inte en rundkännande mikrofon. Då gäller det att tänka till vad som är skillnaden. Kommer man närmare hörselns speciella förmåga att höra om man skulle inkludera riktning i mätningar? Direktljudet är endast en riktning av ett oändligt antal riktningar. Och efter reflexer blir det komplicerat, men saker går att bena upp om man analyserar korrekt och tar med väsentligheter.

Ett annat område som man kan räkna på och lära sig hur det i verkligheten fungerar är hur akustiska ljudvågor ter sig i dämpmaterial. Vad är dämpmaterial? Vad vill man skall hända om man fyller en högtalarlåda med dämpmaterial? Hur ändras ljudvågorna? Hur ser förutsättningarna ut? Hur beräknar man vad som händer vid turbulens i basreflexrör? Är systemen kaotiska? Aldrig? Alltid? Ibland? I så fall när då? Hur undviker man trista egenskaper hos akustiska ljudvågor? Är ljud egentligen ett stokastiskt fenomen på mikronivå? Hur ter sig det hela på molekylnivå? Var går gränsen från rörelser på molekylnivå till att istället beräknas som rörelse i form av ljudvågfront? Det intressanta är att det vetenskapliga vetandet där man matematiskt fysikalisk vill föra saker i bevis är allt annat än aktuellt med dessa ekvationer som trots allt satisfierar det som skall satisfieras, men ändå inte. Om vetandet inte existerar, är det då tron som får vara rättesnöret? Man får tro på de matematiskt teoretiska resultaten och försöka verifiera med mätningar för att se om de överensstämmer med varandra med viss noggrannhet.

Håll till godo med videon.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster