Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-05-19 16:25

Morello skrev:Är det inte så att PAA avser partikelhastigheten?


Vet inte. Normalt sett menar man inte partikelhastigheten då man skriver ljudhastigheten eller då man pratar vågfront i horn. I horn är väl partikelhastigheten alltid lägre mot vägg. Där är väl intensiteten som lägst. Jag har i alla fall inte stött på annat än att horn beamar d v s är starkast rakt framför hornet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-05-19 16:38

JM skrev:För de vilka inte tidigare är insatta i ämnet kan dessa artiklar vara en uppmjukning i ämnet. Massa gammal skåpmat men lite repetition kanske inte skadar.

https://www.grc.com/acoustics/an-introd ... theory.pdf

Speciellt distorsionen i horn är lurig. Den mätbara distorsionen är inte alltid hörbar. Hörbar distorsion finns i vissa fall men vad är det vi hör?
Direktiviteten spelar en inte obetydlig roll i uppfattningen av hornljud relativt lådhögtalare/dipoler i vanliga lyssningsrum.
En waveguide har en bla en distorsionsfördel relativt exponentiella horn med snabb expansion invid hornhalsen men på bekostnad av verkningsgraden.
Personligen skrev jag några enkla program på KTH på 1970-talet där tactrix, exponetiella, hyperbola mfl horn simulerades med avseende på ffa olika hals/munarea.

JM


Det är en alldeles förträfflig sammanställning du länkar till. Med datorhjälp och dagens programvara så kan man övergå till att simulera mer gällande vågutbredning i horn så att man istället för verkningsgrad kan få jämn spridning och detta för att man idag även har möjlighet att fixa rak power curve så som man vill med digital hjälp och slutsteg i högtalare. Då blir alla riktningar rakare i frekvensgång. Så blev det inte med horn förr i tiden.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Peter Steindl?

Inläggav gopnik » 2020-05-19 17:50

petersteindl skrev:Vi har lyckats med 10" bas upp till 2 kHz. Stig Carlsson lyckades upp till 800 Hz i 3 vägaren och då med 8" bas. Han hoppades från början att komma upp till 2 kHz men kom aldrig dit.

Vad skulle du säga att det föll på, och vad borde man prova i stället?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Peter Steindl?

Inläggav JM » 2020-05-19 18:12

petersteindl skrev:
Morello skrev:Är det inte så att PAA avser partikelhastigheten?


Vet inte. Normalt sett menar man inte partikelhastigheten då man skriver ljudhastigheten eller då man pratar vågfront i horn. I horn är väl partikelhastigheten alltid lägre mot vägg. Där är väl intensiteten som lägst. Jag har i alla fall inte stött på annat än att horn beamar d v s är starkast rakt framför hornet.

Mvh
Peter


Normalt transformerar horn upp det acustiska trycket men partikelhastigheten kan även den förstärkas i horn.
Unlike conventional horns, designed for acoustic pressure amplification, acoustic velocity horns (AVHs) deliver significant velocity amplification even when the overall size of the horn is much less than an acoustic wavelength.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22559364/

Horns as particle velocity amplifiers
https://asa.scitation.org/doi/10.1121/1.3642644

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Peter Steindl?

Inläggav JM » 2020-05-19 18:17

petersteindl skrev:
JM skrev:För de vilka inte tidigare är insatta i ämnet kan dessa artiklar vara en uppmjukning i ämnet. Massa gammal skåpmat men lite repetition kanske inte skadar.

https://www.grc.com/acoustics/an-introd ... theory.pdf

Speciellt distorsionen i horn är lurig. Den mätbara distorsionen är inte alltid hörbar. Hörbar distorsion finns i vissa fall men vad är det vi hör?
Direktiviteten spelar en inte obetydlig roll i uppfattningen av hornljud relativt lådhögtalare/dipoler i vanliga lyssningsrum.
En waveguide har en bla en distorsionsfördel relativt exponentiella horn med snabb expansion invid hornhalsen men på bekostnad av verkningsgraden.
Personligen skrev jag några enkla program på KTH på 1970-talet där tactrix, exponetiella, hyperbola mfl horn simulerades med avseende på ffa olika hals/munarea.

JM


Det är en alldeles förträfflig sammanställning du länkar till. Med datorhjälp och dagens programvara så kan man övergå till att simulera mer gällande vågutbredning i horn så att man istället för verkningsgrad kan få jämn spridning och detta för att man idag även har möjlighet att fixa rak power curve så som man vill med digital hjälp och slutsteg i högtalare. Då blir alla riktningar rakare i frekvensgång. Så blev det inte med horn förr i tiden.

Mvh
Peter


Kul. Du får gärna visa utförligt hur du tänker. Hänger inte riktigt med i dina tankar.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-05-19 18:34

gopnik skrev:
petersteindl skrev:Vi har lyckats med 10" bas upp till 2 kHz. Stig Carlsson lyckades upp till 800 Hz i 3 vägaren och då med 8" bas. Han hoppades från början att komma upp till 2 kHz men kom aldrig dit.

Vad skulle du säga att det föll på, och vad borde man prova i stället?


Det är reflexer som ligger ur fas med direktljudet och speciellt i motfas ger det destruktiv interferens med kamfiltereffekt som resultat. Halva våglängden innebär motfas och vid 800 Hz är λ/2 = 21 cm. Det betyder att om ljudkällan har ett avstånd till vägg på λ/4 = 10,5 cm så tillryggalägger ljudvågen 1 gång fram till vägg och reflekteras och går 1 gång tillbaka mot ljudkällan och hamnar i motfas med ljudkällans utstrålande ljudvåg.

För att destruktiv interferens skall inträffa vid 2 kHz så innebär det λ/4 = 4,25 cm avstånd från ljudkälla till vägg. Det går inte att komma dit utaneffektiv wg som funkar upp till 2 kHz i kombination med att vinkla elementet på optimalt sätt i förhållande till wg samt att ställa in sig på att utstrålning i mindre viktiga vinklar kan få bli sämre, t,ex. från hörn och rakt upp i tak eller längs golvsocklarna.

Normalt funkar en bas i ett hörn upp till max 120 Hz. Med lite abrovink med låda och placering kan man komma till 250 Hz. Med lite extraordinär låda och placering kan 500 Hz uppnås. Med ytterligare finslipning kan man med nöd och näppe uppnå 800 Hz. Sedan får man tänka till ordentligt och försöka överlista naturlagarna och prova sig fram och beräkna wg för att nå upp till 2 kHz innan första destruktiva interferens inträffar. Där är vi i dagsläget och baselementet är Bremen 10" bas. Med senaste simuleringar på midwoofer och Bremen 3D8 så kanske vi kan åstadkomma något liknande som i dagsläget i hörn fast med mindre åthävor. Men jag vill låta det vara osagt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-05-19 19:52

JM skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:Är det inte så att PAA avser partikelhastigheten?


Vet inte. Normalt sett menar man inte partikelhastigheten då man skriver ljudhastigheten eller då man pratar vågfront i horn. I horn är väl partikelhastigheten alltid lägre mot vägg. Där är väl intensiteten som lägst. Jag har i alla fall inte stött på annat än att horn beamar d v s är starkast rakt framför hornet.

Mvh
Peter


Normalt transformerar horn upp det acustiska trycket men partikelhastigheten kan även den förstärkas i horn.
Unlike conventional horns, designed for acoustic pressure amplification, acoustic velocity horns (AVHs) deliver significant velocity amplification even when the overall size of the horn is much less than an acoustic wavelength.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22559364/

Horns as particle velocity amplifiers
https://asa.scitation.org/doi/10.1121/1.3642644

JM


Oj, det där är nytt för mig. vet inte vad det är för något eller om det ens har med high end audio att göra.

Det står så här:

JASA skrev:ABSTRACT
Preliminary measurements and numerical predictions reveal that simple, and relatively small, horns generate remarkable amplification of acoustic particle velocity. For example, below 2 kHz, a 2.5 cm conical horn has a uniform velocity amplification ratio (throat-to-mouth) factor of approximately 3, or, in terms of a decibel level, 9.5 dB. It is shown that the velocity amplification factor depends on the horn’s mouth-to-throat ratio as well as, though to a lesser degree, the horn’s flare rate. A double horn configuration provides limited additional gain, approximately an increase of up to 25%.


Detta med en faktor 3 d v s 9,5 dB påminner om det största problemet som man tampas med gällande högtalarlådor d v s kantdiffraktion.

ELEKTROAKUSTIK skrev:
Kantdiffraktion

För alla typer av montering, utom då man monterar högtalarelementet i en oändlig baffel,
uppstår diffraktion vid baffelns/lådans kant. Vi kan förstå att högtalarsystemet kommer att
stråla i helrymd vid låga frekvenser och i halvrymd för höga frekvenser.

Vi har tidigare sett att en begränsning av rymden till halvrymd ger en ökning på +6 dB framför högtalaren.
Tonkurvan för en lådmonterad högtalare kommer alltså att ha en tonkurva med ett "steg" på 6
dB, relativt montering i oändlig baffel. Denna tonkurveförändring brukar kallas "baffelsteg"
( eng. "baffle step") men är i strikt mening inte en stegfunktion.

Vi kan förstå baffelsteget som uppstår om högtalaren är monterad i en sfär, genom att studera
fig. 2-30a. Figuren gäller ljudtrycket på ytan av en sfär i förhållande till en infallande plan
vågs tryck. Eftersom reciprocitet råder, gäller figuren även för utstrålat ljudtryck från en
punktkälla monterad på sfärens yta. I riktningen 0° ser vi att nivån stiger till +6dB mot höga
frekvenser och att övergången mellan höga och låga frekvenser är jämn.

För icke-sfäriska baffelformer blir övergången mer komplicerad.

För att modellera övergången mellan strålning i hel- respektive halvrymd kan man ta hjälp sk
geometrisk diffraktionsteori. (GTD, eng. geometric theory of diffraction) där diffraktionen
ersätts med en linjekälla distribuerad längs bafflens kant. Denna källa har en rätt komplicerad
riktverkan, men sedd rakt framifrån har den negativt tecken rakt bakifrån har den positivt
tecken.

För att undersöka diffraktionens inverkan kan vi för enkelhets skull börja med den cirkulära
baffeln och modellera högtalaren med en punktkälla i baffelns mitt. Rakt framifrån
och långt bort kommer vi då att "se" punktkällan, dess spegelbild och en linjekälla längs
baffelns kant. Sett rakt framifrån har linjekällan samma sammanlagda styrka som punktkällan
och är fördröjd motsvarande löptiden från punktkälla till baffelkant, och har dessutom omvänt
tecken.

Ljudtrycket kan härledas från punktkällans tryck som:
P = Q/4π * ρoc * jk/r * ej(ωt-kr) * (2 - e-jkR)

där R är baffelns radie och r är avståndet mellan baffel och lyssnare. Faktorn e-jkr motsvarar
fördröjningen pga avståndet mellan baffel och lyssnare.

Den intressanta delen visar sig i faktorn (2 - e-jkR),
som för kr= n*2π blir 1,
och för kr= π + n * 2π blir 3.
Tonkurvan oscillerar därför mellan 0 dB och +9,5 dB
.

Redan här anar vi baffelsteget som en genomsnittlig höjning på 6 dB för högre frekvenser, men för den cirkulära baffeln stabiliseras aldrig nivån till detta värde.
Ett alternativt synsätt för att förklara tonkurvepåverkan är att se de två impulserna i impulssvaret som två vita spektra, med samma fas sånär som på fördröjningen och minustecknet. Pga fördröjningen och minustecknet kommer det att bli interferens mellan dessa spektra och de kommer att bildas minima när fördröjningen motsvarar en hel våglängd. I och med detta inser vi att spektrum för kantreflexen, eller ekvivalent, reflexens form i tidsdomänen har betydelse för interferensmönstret. Den cirkulära baffeln, som ju koncentrerar kantreflexens impulssvar till ett tidsögonblick, ger reflexen ett vitt spektrum. För andra former på baffeln kommer kantreflexens impulssvar att bli utbrett i tid, inom det intervall som motsvarar kortaste resp. längsta avståndet till kanten. Spektrum för denna puls har lägre nivå vid höga frekvenser än impulsen och av denna anledning kommer baffelsteget att plana ut mot
+6dB.


Det blir som 9,5 dB baffelsteg med interferensmönster. Jag skulle tro att det är samma fysikaliska fenomen hos det de kallar particle velocity amplifiers.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Peter Steindl?

Inläggav Max_Headroom » 2020-05-19 21:56

petersteindl skrev:Inatt fick jag ett sms från min Norske distributör. Igår var det premiäröppning för en ny restaurang i Oslo och ägaren hade köpt flera par högtalare förra sommaren som skulle vara i restaurangen. Restaurangen heter Egget och namnet sattes långt innan de kände till mina högtalare. Det är egentligen ett gammalt Kafé som stängt igen i maj 2019 och lokal och namn köptes sedan upp av en av Oslos större krögare. Egget har egentligen med platsen att göra, Rathkes plass. Miljön är en av de trivsammare i Oslo. De översta 2 bilderna är från det gamla Kaféet.

[ Bild ]

[ Bild ]


Sedan såg han bilder på högtalarna och kom med en förfrågan. Ägaren är hifi-intresserad och har massor med fina prylar. Han bestämde sig då han förstod att det är ljudet som är det centrala i Bremen 3D8. Jag levererade högtalarna i augusti 2019. Då var lokalen helt tom och urblåst och skabbig eftersom den stått tom en tid. Den ligger jättebra till.

Premiäröppnandet skulle ägt rum tidigare i år men fick skjutas på tills restaurangnäringen i Norge kunde öppna upp igen för besökare. Det skedde för några dagar sedan.

Fick 2 fotografier på sms och den ena togs strax innan öppnandet igår och den andra togs vid en visning i veckan som var.

BREMEN 3D8 Restaurang Egget i Oslo 2.jpg


BREMEN 3D8 Restaurang Egget i Oslo 1.jpg

På denna bild syns Egget utanför i dammen.

Min distributör skrev inatt:
" 'Egget' restaurant åpnet i dag. Til stor suksess. Dine Bremen høyttalere er noe av det mest som ble mest kommentert!"

Det blev fulla hus på premiären och högtalarna var tydligen i fokus på allas läppar. Inredningsarkitekter och alla andra undrade vad det var för något. :)

Jag tycker de pryder sin plats. Kablarna ligger inuti väggen.

Mvh
Peter


Fick plötsligt lust att åka in till Olso en sväng... Hoppas det går bra med cafét i dessa otäcka corona-tider. Och att det blir en jäkla fart på försäljninen av högtalare. Max menar ju att det är precis just den här typen av högtalarprodukter som "vanligt folk" behöver. Bra ljud, snygg design.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
SMTAB
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-12-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav SMTAB » 2020-05-21 14:35

petersteindl skrev:
JM skrev:Lite bortom trådens huvudspår. Hyperbola subbashorn ger om jag minns rätt högst distorsion med sin långsamma initiala expantion men samtidigt det kompaktaste veckade hornet med högsta verkningsgraden. Har någon mätt och ffa lyssnat på hyperbola subbashorn.
Med tanke på att tolererar rätt mycket med distorsion i subbasen - är distorsionen hörbar?

JM


Jag har för mig att Bo Hanssons stora betongbashorn i sin villa i Karlskoga var hyperboliskt med cutoff på 16 Hz. Det var beräknat av ett inom området känd person från England. Minns inte hans namn. Hela Bo Hanssons vardagsrum fanns med i beräkningen av hornet. Det mynnade upp bakom lyssnaren vid bakre vägg längs med hela kortsidan och då behövs inte samma stora munarea som i frifält utan enbart 1/4 av ytan. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1858939#p1858939

Hursomhelst, det var inget fel på den basen. 8) :D Den kunde få hela villan att gunga i riktiga bastransienter.

Mvh
Peter


Long time Peter :-)
Förmedlade på WBF Hans Bristells långa erfarenhet av hornbyggen I del 1 så nämner Hans Bo:s banbrytande källar horn
Del 1
https://www.whatsbestforum.com/threads/ ... ost-649735
Del 2
https://www.whatsbestforum.com/threads/ ... ost-650125
Hälsningar från Svanå skogen
Matts

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-05-22 00:14

SMTAB skrev:
petersteindl skrev:
JM skrev:Lite bortom trådens huvudspår. Hyperbola subbashorn ger om jag minns rätt högst distorsion med sin långsamma initiala expantion men samtidigt det kompaktaste veckade hornet med högsta verkningsgraden. Har någon mätt och ffa lyssnat på hyperbola subbashorn.
Med tanke på att tolererar rätt mycket med distorsion i subbasen - är distorsionen hörbar?

JM


Jag har för mig att Bo Hanssons stora betongbashorn i sin villa i Karlskoga var hyperboliskt med cutoff på 16 Hz. Det var beräknat av ett inom området känd person från England. Minns inte hans namn. Hela Bo Hanssons vardagsrum fanns med i beräkningen av hornet. Det mynnade upp bakom lyssnaren vid bakre vägg längs med hela kortsidan och då behövs inte samma stora munarea som i frifält utan enbart 1/4 av ytan. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1858939#p1858939

Hursomhelst, det var inget fel på den basen. 8) :D Den kunde få hela villan att gunga i riktiga bastransienter.

Mvh
Peter


Long time Peter :-)
Förmedlade på WBF Hans Bristells långa erfarenhet av hornbyggen I del 1 så nämner Hans Bo:s banbrytande källar horn
Del 1
https://www.whatsbestforum.com/threads/ ... ost-649735
Del 2
https://www.whatsbestforum.com/threads/ ... ost-650125
Hälsningar från Svanå skogen
Matts


Det var ett tag sen. Tack för bra länkar. Återkommer.

Jag har precis sett en dokumentär om Josephine. Se den! Mycket bra. Det är nog få som känner till henne och hennes storhet. Jag var mycket i Paris från 1971 till 1977. Om det fanns ett namn som var prisat mer än andra så var det Josephine Baker. Även jag var för ung för att förstå. Nåväl, dokumentären visar ganska bra vad det var frågan om. Hon var artisten, second to none i Paris. Inte ens namn som Jaques Brel eller Yves Montand var på samma piedestal.

https://www.svtplay.se/video/26738401/josephine-baker-scenen-publiken-och-politiken Det är ett stycke kulturhistoria som nästan ingen känner till men som likväl funnits i historien. Se den.

mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-05-25 15:30

petersteindl skrev:
JM skrev:Lite bortom trådens huvudspår. Hyperbola subbashorn ger om jag minns rätt högst distorsion med sin långsamma initiala expantion men samtidigt det kompaktaste veckade hornet med högsta verkningsgraden. Har någon mätt och ffa lyssnat på hyperbola subbashorn.
Med tanke på att tolererar rätt mycket med distorsion i subbasen - är distorsionen hörbar?

JM


Jag har för mig att Bo Hanssons stora betongbashorn i sin villa i Karlskoga var hyperboliskt med cutoff på 16 Hz. Det var beräknat av ett inom området känd person från England. Minns inte hans namn. Hela Bo Hanssons vardagsrum fanns med i beräkningen av hornet. Det mynnade upp bakom lyssnaren vid bakre vägg längs med hela kortsidan och då behövs inte samma stora munarea som i frifält utan enbart 1/4 av ytan. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1858939#p1858939

Hursomhelst, det var inget fel på den basen. 8) :D Den kunde få hela villan att gunga i riktiga bastransienter.

Mvh
Peter


Nu kom jag på namnet på den person som hjälpte Bo Hansson med beräkningar av Bosses bashorn i integration med hans vardagsrum. Han hette Rex N. Baldock. Han har skrivit en artikel som heter Acoustic Compensation.

Den finns faktiskt på faktiskt https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1758474#p1758474 :)

Här är annars en bättre länk där även Bo Hansson finns med på bild i sitt horn. :) http://www.itishifi.com/2014/03/acoustic-compensation-hi-fi-news-1964.html

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Peter Steindl?

Inläggav Morello » 2020-05-25 15:39

Helt snurrigt projekt, men ändå roligt. Hur presterade Bosses horn i termer av distorsion, kapacitet och frekvensgång?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-05-25 19:51

Morello skrev:Helt snurrigt projekt, men ändå roligt. Hur presterade Bosses horn i termer av distorsion, kapacitet och frekvensgång?

Jag har inte sett mätningar på Bosses horn. Lyssningsmässigt var thd och im mycket låg i djupbasen. Kapacitet fanns i överflöd. Frekvensgången upplevdes som extended I djupbasområdet. Helt utan fet bas. Rent och snyggt och artikulerat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-06-09 01:54

Ett jättestort Grattis! :) Ni har väl inte missat! Clint Eastwood fyllde 90 år den 31 maj. Han föddes 1930. En av de absolut största i filmindustrin enligt mitt förmenande.

Bild

Men nu skall det bli en dokumentär om pianot, av . . . just det, Clintan . . . Blondie, . . . Callahan.



Då Ray Charles är med, då svänger det, Yeah. En väldigt väldigt fin film, som vanligt, av Clintan.

Har aldrig sett och hört så mycket fin musik spelad av så många fantastiska pianister i ett och samma program.

Må Clintan fortsätta att göra massor med fina filmer.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-06-17 22:50

Ingen annan än jag som gillar Clintan, eller?

Jag har blivit tipsad om följande skiva. Den verkar kanon. Gå in här och lyssna. https://www.prestomusic.com/classical/products/8475785--sacrum-convivium

Här är en till PerStromgren. https://www.prestomusic.com/classical/products/8770525--schubert-octet Sabine Meyer på klarinett. Tillhör de yttersta på instrumentet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-06-27 01:19

Nu vill jag slå ett slag för följande video. Jag hade inte sett denna innan, men har nu sett hela. Den är som jag ser det ett mästerverk. Se den i sin helhet! :D



I tider som dessa, med mycket elände och stort besvär runt omkring i Världen så finns det ändå visst hopp om en bättre Värld på andra sidan denna nuvarande aeon som tycks gå mot sitt slut.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Bill50x » 2020-06-27 11:46

petersteindl skrev:Nu vill jag slå ett slag för följande video. Jag hade inte sett denna innan, men har nu sett hela. Den är som jag ser det ett mästerverk. Se den i sin helhet! :D

[ YouTube ]


I tider som dessa, med mycket elände och stort besvär runt omkring i Världen så finns det ändå visst hopp om en bättre Värld på andra sidan denna nuvarande aeon som tycks gå mot sitt slut.

Ett fantastiskt föredrag av en man som gick bort alldeles för tidigt. Tack för länken.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Peter Steindl?

Inläggav darkg » 2020-06-27 21:22

När man förenklar för att man kan och inte för att man inte kan.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Bill50x » 2020-06-27 21:25

darkg skrev:När man förenklar för att man kan och inte för att man inte kan.

Hur menar du?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Peter Steindl?

Inläggav darkg » 2020-06-28 00:33

Bill50x skrev:
darkg skrev:När man förenklar för att man kan och inte för att man inte kan.

Hur menar du?

/ B


Ursäkta, försökte vara fiffig. Ibland förenklar man för att man inte kan så mycket om det som egentligen är komplicerat, sen kanske man blir kunnigare och komplicerar saker, och måhända når man så långt att man kan koka ner det till något enkelt. Att Rosling var slagkraftig beror mycket på att han var kunnig.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-06-28 21:49

"If you can't explain it to a six year old, you don't understand it yourself."
Albert

"Everything must be made as simple as possible. But not simpler"
Albert
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-07-07 15:11

Nu har jag lust att åka till Corona, med tanke på Corona. Kolla in!



Här är mer.



Det ligger inte så långt ifrån där de gjuter och lackar Bremenhögtalarna. Stötte på detta för en timme sedan och dit måste jag bara åka! :D

Helt enormt. Måste börja träna trappor.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2020-07-07 16:23

Häftigt 8O, förunderligt!

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Peter Steindl?

Inläggav Adhoc » 2020-07-07 18:16

petersteindl skrev:Nu har jag lust att åka till Corona, med tanke på Corona. Kolla in!

[ YouTube ]


Här är mer.
[ YouTube ]


Det ligger inte så långt ifrån där de gjuter och lackar Bremenhögtalarna. Stötte på detta för en timme sedan och dit måste jag bara åka! :D

Helt enormt. Måste börja träna trappor.

Mvh
Peter


Verkar synnerligen onödigt. Jag såg en bil vid 4:20 i den 1:a rullen. Klart bekvämare och värdigare med bil än apostlahästarna och komma upp med pipande andhämtning, svettig och dann.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-07-07 20:48

Adhoc skrev:
petersteindl skrev:Nu har jag lust att åka till Corona, med tanke på Corona. Kolla in!

[ YouTube ]


Här är mer.
[ YouTube ]


Det ligger inte så långt ifrån där de gjuter och lackar Bremenhögtalarna. Stötte på detta för en timme sedan och dit måste jag bara åka! :D

Helt enormt. Måste börja träna trappor.

Mvh
Peter


Verkar synnerligen onödigt. Jag såg en bil vid 4:20 i den 1:a rullen. Klart bekvämare och värdigare med bil än apostlahästarna och komma upp med pipande andhämtning, svettig och dann.


Jamen Adhoc, kom igen nu. Man åker ju 2 personer i bil dit och kommer fram i byn strax ovanför kyrkan. Sedan går men ner till kyrkan. Därefter går jag trapporna ner :D medans den andre tar bilen till trappornas slut. Sedan kan jag skryta med att ha gått samtliga trappsteg. 8)

Här är ytterligare en fin video med lite fler vyer och bilder inuti kyrkan. :)



Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-07-13 18:42

Musik! Mills Brothers.




Ny bekantskap för mig. Det är kul med utube. Det finns otroligt mycket bra musik man inte hört och som man kan botanisera i.


Här var bröderna 4, men gitarristen dog 2 år efter denna inspelning.

Dokumentär.


Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-07-14 22:03

Jag kör vidare på temat musik. :)

Här är ett stycke fin musik spelad av riktiga musikanter/musiker, inte bara solister.



Som ni märker av mina länkar på musik så är oftast ljudet inte något audiofil-ljud och eftersom jag på senare tid mest lyssnar på u-tube i hörlurar då jag konsumerar musik så kryssade jag i alternativet 'nej' på frågan om jag är audiofil. Dock kunde man kryssa i 2 alternativ och mitt andra svar är 'ja'. :lol: :D d v s jag är audiofil samt jag är inte audiofil. Ganska rakt på sak fast någon kanske tycker att det verkar lite kluvet. Det är alltså inte ett dugg kluvet, under förutsättning att det inte är samtidigt.

Då jag lyssnar på min stereo så är jag ofta audiofil och speciellt i de stunder jag konstruerar och lyssnar på prototyper av mina produkter.

Så jag kan välja vad jag är gällande den frågeställningen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Peter Steindl?

Inläggav goat76 » 2020-07-14 22:25

Först verkade det kluvet då du inte gav en förklaring i den aktuella tråden, nu är det inte lika kluvet längre. :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2020-07-14 22:39

Jag svarade nja vilket kanske motsvarar Peters svar på ett ungefär.

Louis Armstrong var enas de första artisterna jag överhuvudtaget fick lyssna på någon stans stans på 50-talet. Far var så kallad svinpjatt.



Lite bättre ljud



Ella & Louis sjunger Summertime


Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2020-07-16 03:44

Jättefina stycken musik. Jag har upplevt Ella Fitzgerald live på Gröna Lund, men jag har tyvärr inte sett Satchmo live.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster