Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26712
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2024-03-30 12:08

petersteindl skrev:Nu är det Påskaftonsmorgon.

Glad fortsättning på Påsken!

2024 Easter Eggs in black, a la Norwegian.
Bremen 3D8 Mk2 black silk matt-3 Easter eggs.jpg

Undrar om de i Norge inspirerats av M.J. d v s Mick Jagger?

MvH
Peter


Grattis dig och grattis Norge!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-03-31 07:59

En god fortsättning på Påsken tillönskas och nu är det sommartid.
Fast tittar man ut genom fönstret i Härnösand, så är det full vinter.

Nåväl, hur ser framtiden ut? Det finns det en video om. Börjar man titta så är det lätt hänt att man ser hela.
Så, börja gärna titta. Den är synnerligen intressant.


Vissa i Europa föreslår tydligen att man bygger in ett chip i varje människas hjärna som förintar människans kommunikationsmöjlighet i sin helhet då människan bryter mot den nya ordningens etiska ideal inprogrammerad i chipet.
Då sägs det att det blir en fantastiskt fin framtid med snälla och fina och kärleksfulla människor.

Nu handlar inte videon om just detta, annat än att det snarast skulle bli motsatt effekt.
Det viktiga är snarast sanningen och volontära människor som frivilligt och med glatt hjärta kan verka för en fin framtid.
Det är många intressanta saker som förs fram i videon.

AI utvecklas exponentiellt. USA och Kina slåss tydligen om herraväldet där Europa sätter EU-lagar som skall efterföljas i Europa och som bakbinder Europa gällande AI. Europa har slagit ut sig själv från en konkurrens i framtiden så att säga.

Vem vet, kanske framtidens ljudåtergivning blir totalt annorlunda och överlägsen allt som hittills varit.
Det får framtiden utvisa.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21113
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Peter Steindl?

Inläggav E » 2024-03-31 15:35

Sommartid är uppfattat.

BildDatumformat med sekundprecision: D d M Y, G.i.s

Började titta på seminariet häromdagen. Litet dåligt ljud inledningsvis,
har jag för mig.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21113
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Peter Steindl?

Inläggav E » 2024-03-31 21:04

PS.
petersteindl skrev:Vem vet, kanske framtidens ljudåtergivning blir totalt annorlunda och överlägsen allt som hittills varit.
Det får framtiden utvisa.

Det kanske inte är en naturlag att det blir bättre?

Magnus Henrekson rev just ner applåder efter exemplen "Somalia,
Sicilien och Davos". En halvtimme kvar. Ljudet okej.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-03-31 23:56

E skrev:PS.
petersteindl skrev:Vem vet, kanske framtidens ljudåtergivning blir totalt annorlunda och överlägsen allt som hittills varit.
Det får framtiden utvisa.

Det kanske inte är en naturlag att det blir bättre?

Magnus Henrekson rev just ner applåder efter exemplen "Somalia,
Sicilien och Davos". En halvtimme kvar. Ljudet okej.


Först gäller det att definiera företeelsen Ljudåtergivning.
Det kan endast låta sig göras efter att definitionen på fenomenet Ljud är satt.
Vet man inte vad Ljud är för något, så vet man heller inte vad Ljud-återgivning är, d v s återgivning av Ljud.

Läser man kurslitteraturen i ämnet, så fås lätt intrycket att Ljud är som en kameleont. Den skiftar utseende gentemot betraktaren beroende på vissa förutsättningar. Oavsett förutsättningar, så finns det en inneboende fundamental DNA d v s egenskap. Det står mycket olika saker i olika böcker d v s de går igenom olika saker sett ur olika synvinklar. Vissa saker är gemensamma, andra inte. Vissa egenskaper används det olika vokabulär på, andra egenskaper har ungefär samma vokabulär. Mätförfaranden är helt olika beroende på författare. Frågan är om mätresultaten uttrycker samma eller ens liknande egenskaper.

Ett annat fenomen än ljud är elektromagnetism. Är det samma sak som elektromagnetisk strålning? Eller är fenomenet strålning en egenskap hos fenomenet elektromagnetism? Hur definieras i så fall strålning? Det är ett exempel på fenomen som inte beskrivs lika i olika böcker där böckerna anses vara ledande kunskapsböcker i ämnet.

Eller fenomenet gravitation. Vad är det? Då finns det något som heter Gravitational energy och något som heter potential energy och något som heter gravitational field som är det fält som finns på potentiell energi frigörs till förmån för kinetisk energi.

Om nu fenomenet Ljud i grund och botten skulle vara energi och i så fall en speciell typ av av energi d v s en pendelrörelse mellan potentiell energi (lägesenergi) och kinetisk energi (rörelseenergi), så måste man använda fysikens lagar och matematik då man definierar fenomenet Ljud.

Men detta räcker inte för att beskriva fenomenet Ljud.

Det finns en uppsjö olika typer av energi, exempelvis:
Mekanisk energi, elektrostatisk energi, gravitationsenergi, energi från en linjär fjäder, elastisk energi, kemisk energi, magnetisk energi, elektromagnetisk energi, termisk energi, intern energi i termodynamiska system, värmeenergi, nukleär energi, kvantmekanisk energi, akustisk energi, osv.

De fysikaliska formlerna ser olika ut och matematiska formlerna likaså. Energierna är dessutom mer eller mindre länkade till varandra. Det finns transformationer mellan olika energiformer. T.ex. i ett högtalarelement. SI-enheten för energi är J som är joule. I en åskblixt transformeras ungefär 500 megajoule elektrisk potentiell energi till samma mängd ljusenergi + akustisk energi + termisk energi.

Joule kan även uttryckas som Ws d v s effekt multiplicerad med tid.

Effekt uppstår i högtalarelement då man från ett slutsteg driver ett högtalarelement. Den elektriska effekten kan beräknas med att multiplicera spänning med ström och ta hänsyn till det man kallar reaktans som är högtalarelementets impedans som funktion av frekvens. Då fås även fas hos impedansen. Ligger ström och spänning konstant i fas med varandra så är impedansen resistiv.

I högtalarelement uppstår akustisk effekt samt termisk effekt. Den termiska effekten är förluster. Det är här verkningsgrad hos högtalarelementet kommer in som även är beroende på hur dess akustiska miljö ser ut.

Akustiska musikinstrument förknippas med ljud och med akustisk effekt och multiplicerat med tid är det akustisk energi.

Det här är lite av förutsättningarna hos fenomenet Ljud. En pendelrörelse mellan potentiell energi och kinetisk energi kan betraktas som en vibration.

Men det fordras vissa saker. Innan vibration ens kan uppstå i ett system i vila d v s så är systemet i jämvikt och med noll kinetisk energi och därmed enkom potentiell energi. Det existerar ingen rörelseenergi. Men riktigt så enkelt är det inte. Det är nu termodynamiken kommer in. Det finns en inneboende termisk energi. Är ett akustiskt system i vila så är ljudenergin lika med noll och således existerar inget ljud i det akustiska systemets viloläge. Det är där, utifrån detta läge, man måste utgå, d v s från noll ljud. Ett akustiskt system i dödläge. Man utgår från noll ljud och på något sätt frambringas en levande entitet och ljud uppstår. Vad krävs för frambringandet av denna entitet som vi kallar ljud och vad kännetecknar det ljud som uppstått.

Det får vara dagens text. Passar bra med Påsken. Något har dött och något skall uppstå.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-01 02:57

Vad sägs om Farewell symphony.



Avskedsyfonien där musikerna tar avsked då de spelat klart i partituret. Det börjar ungefär 4 minuter in men man kan lyssna på hela. Vacker musik.

Jag har alltid gillat Barenboim, ända sedan 60-talet. Det är inte bara partitur, det är musicerande.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34935
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Peter Steindl?

Inläggav Morello » 2024-04-02 11:51

till det man kallar reaktans som är högtalarelementets impedans som funktion av frekvens.


Nja, reaktansen är impedansens imaginärdel.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-02 13:16

Morello skrev:
till det man kallar reaktans som är högtalarelementets impedans som funktion av frekvens.


Nja, reaktansen är impedansens imaginärdel.


Det är helt korrekt. Anledningen att jag kom in på detta är att jag ville skilja mellan dc och ac där ac är frekvens d v s där impedansen varierar i storlek/magnitud med frekvens. Ordet varierar glömde jag skriva.

Jag vill helst inte använda ord som imaginärdel eller derivator eller Nabla på detta Forum, åtminstone inte ännu. Däremot vill jag komma in på spåret där ström och spänning har en fasdifferens sinsemellan. Analogin inom akustiken är fasdifferens mellan ljudtryck och partikelhastighet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-02 19:49

Angående ovanstående. I princip kan man använda det man kallar visardiagram på svenska och Phasor på engelska där Jω-metoden ingår.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phasor

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jω-metoden. Länk med ω gillas tydligen inte.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Visardiagram

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21113
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Peter Steindl?

Inläggav E » 2024-04-02 20:04

Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-02 20:43

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3052
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Peter Steindl?

Inläggav Stranne » 2024-04-04 15:12

Jag vet inte om jag missat informationen (jag har letat ett antal sidor bak i denna tråden utan framgång) - men hur ser det ut med tillgång till de senaste äggen? Jag förstod på kommentarerna ovan att de på bilden ska till Norge. Finns det ingen återförsäljare i Sverige?
Funkar produktionen tillfyllest nu?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-04 15:43

Stranne skrev:Jag vet inte om jag missat informationen (jag har letat ett antal sidor bak i denna tråden utan framgång) - men hur ser det ut med tillgång till de senaste äggen? Jag förstod på kommentarerna ovan att de på bilden ska till Norge. Finns det ingen återförsäljare i Sverige?
Funkar produktionen tillfyllest nu?

Tack för din fråga.
Just nu har vi sålt slut varulagret. Det sista paret för tillfället gick till Norge. Just nu och sedan en tid tillbaka finns det inga återförsäljare i Sverige.
Det är tänkt att nystarta serieproduktion. Det skulle gjorts år 2020 i ett samarbete mellan fabrik norr om Milano och en på Jylland, där medarbetare måste resa mellan fabrikerna.
Pandemin gjorde detta omöjligt. Därmed blev allt fördröjt flera år och det måste till nysatsning. Just nu är det vissa investerare som visat intresse och som jag kommunicerar med.

Tanken är även att ta fram aktiva modeller med wifi och LAN och med inbyggd DSP/FPGA + D/A-omvandlare och separata slutsteg för varje högtalarelement.
Sådan utveckling kostar.

Det skulle i så fall bli ett Bremensystem med mindre än 0,25 mikrosekund i tidsskillnad/latency mellan alla kanaler inkl Bremen center + Bremen woofers, men även om det t.ex. är 10 rum med multiroom med olika Atmos i varje rum och därmed 220 kanaler, om jag förstått saken rätt. Sådant existerar i professionella sammanhang, men inte ett endaste inom hifi-träsket.

Systemet blir då lite mer komplicerat än gängse hifiträsk-wifi och/eller streaminghögtalare.
Streaming måste finnas konsument tillhanda som del av Bremen-systemet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-06 15:21

Tänkte lägga upp denna lilla snutt.


Har alltid gillat Lennon/McCartney. Det finns en sorts musikalisk melodi som präglar musiken.

Har sett Paul en gång live med bandet Wings och då tillsammans med Eric Clapton. Det var evigheter sedan.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13683
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2024-04-06 17:55

Det är också för mig faktiskt ett liv sedan jag såg Wings i Göteborg 1972. Vill minnas att det var i Konserthuset och tokhögt. Sedan var de nog själva höga. Polis grepp bandet efter konserten.

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26712
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2024-04-06 18:33

På den tiden var allt bruk = missbruk. Det kanske det är än idag, jag har inte provat hasch trots många tillfällen därtill. Är det bra?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-06 19:27

hifikg skrev:På den tiden var allt bruk = missbruk. Det kanske det är än idag, jag har inte provat hasch trots många tillfällen därtill. Är det bra?


Det är alldeles utmärkt.

D v s att du inte provat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2820
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-04-06 19:39

petersteindl skrev:
hifikg skrev:På den tiden var allt bruk = missbruk. Det kanske det är än idag, jag har inte provat hasch trots många tillfällen därtill. Är det bra?


Det är alldeles utmärkt.

D v s att du inte provat.

Mvh
Peter

Håller med!
Börja aldrig med skiten. Börjar man med det är det sedan skiten som bestämmer.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26712
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2024-04-06 22:09

Jag var sent ute med alkohol också, för att jag älskade att köra bil :)
Jag var en uppskattad "fyllechaffis" som alltid ställde upp då jag inte hade någon egen bil de första åren efter taget körkort.
Och inte började jag röka heller. Stående nyårslöfte "Jag ska inte börja röka i år" :)
Men om jag fyller 80 ska jag baske mig dra i mig en cigarr ihop med en god whisky!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2820
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-04-07 00:27

hifikg skrev:Jag var sent ute med alkohol också, för att jag älskade att köra bil :)
Jag var en uppskattad "fyllechaffis" som alltid ställde upp då jag inte hade någon egen bil de första åren efter taget körkort.
Och inte började jag röka heller. Stående nyårslöfte "Jag ska inte börja röka i år" :)
Men om jag fyller 80 ska jag baske mig dra i mig en cigarr ihop med en god whisky!

Samma här, jag är inte nykterist och har någon gång druckit. Röka har jag aldrig gjort. Idag är jag jäkligt glad för att jag stod emot vänner som trugade. De som lever fortfarande är inte direkt pigga och vakna. Jag känner mig fysiskt fortfarande som jag är 50år och tycker allt jag tyckte var kul när jag var ung fortfarande är kul.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6694
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Peter Steindl?

Inläggav ChristianAndersson » 2024-04-07 11:03

Bandlös-Fretless
Bildreferenspoesi



Väggpower, om man inte får plats/ ha stora golvare
D.W WAF Edition.jpg
D.W WAF Edition.jpg (347.56 KiB) Visad 771 gånger


Hal högtid firas.jpg
Hal högtid firas.jpg (89.2 KiB) Visad 758 gånger


Fridens, liljor
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3052
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Peter Steindl?

Inläggav Stranne » 2024-04-08 11:59

petersteindl skrev:
Stranne skrev:Jag vet inte om jag missat informationen (jag har letat ett antal sidor bak i denna tråden utan framgång) - men hur ser det ut med tillgång till de senaste äggen? Jag förstod på kommentarerna ovan att de på bilden ska till Norge. Finns det ingen återförsäljare i Sverige?
Funkar produktionen tillfyllest nu?

Tack för din fråga.
Just nu har vi sålt slut varulagret. Det sista paret för tillfället gick till Norge. Just nu och sedan en tid tillbaka finns det inga återförsäljare i Sverige.
Det är tänkt att nystarta serieproduktion. Det skulle gjorts år 2020 i ett samarbete mellan fabrik norr om Milano och en på Jylland, där medarbetare måste resa mellan fabrikerna.
Pandemin gjorde detta omöjligt. Därmed blev allt fördröjt flera år och det måste till nysatsning. Just nu är det vissa investerare som visat intresse och som jag kommunicerar med.

Tanken är även att ta fram aktiva modeller med wifi och LAN och med inbyggd DSP/FPGA + D/A-omvandlare och separata slutsteg för varje högtalarelement.
Sådan utveckling kostar.

Det skulle i så fall bli ett Bremensystem med mindre än 0,25 mikrosekund i tidsskillnad/latency mellan alla kanaler inkl Bremen center + Bremen woofers, men även om det t.ex. är 10 rum med multiroom med olika Atmos i varje rum och därmed 220 kanaler, om jag förstått saken rätt. Sådant existerar i professionella sammanhang, men inte ett endaste inom hifi-träsket.

Systemet blir då lite mer komplicerat än gängse hifiträsk-wifi och/eller streaminghögtalare.
Streaming måste finnas konsument tillhanda som del av Bremen-systemet.

MvH
Peter

OK - tack för svar!
Det innebär att man skulle kunna tjacka ett par i Norge ifall ÅF har några par kvar?

Jag har tidigare läst om dina/era projekt med övrig funktionalitet som du beskriver ovan och jag förstår att det tar tid. För egen del så tänker jag som så att det vore fint med inbyggd möjlighet för streaming, anpassade slutsteg, D/A-omvandlare osv men det är absolut inte avgörande för inköp. Det måste vara svårt, för att inte säga omöjligt att bygga ett framtidssäkert system med alla inbyggda funktioner du beskriver. Jag satsar hellre på ett par bra lösa högtalare och fixar egen lösning för streaming och övrigt. Då kan man succesivt byta ut delar av hårdvaran i takt med att standarder och annat utvecklas men sitta kvar med sina fina högtalare och kanske en bra förstärkare som också säkert kan hålla måttet i många år framöver.
Jag inser givetvis att vi här på Faktiskt inte speglar den stora kundmassan och att inbyggd funktionalitet för tex streaming snart är ett måste för att kunna kränga högtalare öht, förutom till oss mer eller mindre nördiga audiofiler.

Jag håller tummarna för att vi får se kommande generationers ägg som du pratar om, och att tiden inte springer ifrån er!

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3052
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Peter Steindl?

Inläggav Stranne » 2024-04-08 11:59

petersteindl skrev:
Stranne skrev:Jag vet inte om jag missat informationen (jag har letat ett antal sidor bak i denna tråden utan framgång) - men hur ser det ut med tillgång till de senaste äggen? Jag förstod på kommentarerna ovan att de på bilden ska till Norge. Finns det ingen återförsäljare i Sverige?
Funkar produktionen tillfyllest nu?

Tack för din fråga.
Just nu har vi sålt slut varulagret. Det sista paret för tillfället gick till Norge. Just nu och sedan en tid tillbaka finns det inga återförsäljare i Sverige.
Det är tänkt att nystarta serieproduktion. Det skulle gjorts år 2020 i ett samarbete mellan fabrik norr om Milano och en på Jylland, där medarbetare måste resa mellan fabrikerna.
Pandemin gjorde detta omöjligt. Därmed blev allt fördröjt flera år och det måste till nysatsning. Just nu är det vissa investerare som visat intresse och som jag kommunicerar med.

Tanken är även att ta fram aktiva modeller med wifi och LAN och med inbyggd DSP/FPGA + D/A-omvandlare och separata slutsteg för varje högtalarelement.
Sådan utveckling kostar.

Det skulle i så fall bli ett Bremensystem med mindre än 0,25 mikrosekund i tidsskillnad/latency mellan alla kanaler inkl Bremen center + Bremen woofers, men även om det t.ex. är 10 rum med multiroom med olika Atmos i varje rum och därmed 220 kanaler, om jag förstått saken rätt. Sådant existerar i professionella sammanhang, men inte ett endaste inom hifi-träsket.

Systemet blir då lite mer komplicerat än gängse hifiträsk-wifi och/eller streaminghögtalare.
Streaming måste finnas konsument tillhanda som del av Bremen-systemet.

MvH
Peter

OK - tack för svar!
Det innebär att man skulle kunna tjacka ett par i Norge ifall ÅF har några par kvar?

Jag har tidigare läst om dina/era projekt med övrig funktionalitet som du beskriver ovan och jag förstår att det tar tid. För egen del så tänker jag som så att det vore fint med inbyggd möjlighet för streaming, anpassade slutsteg, D/A-omvandlare osv men det är absolut inte avgörande för inköp. Det måste vara svårt, för att inte säga omöjligt att bygga ett framtidssäkert system med alla inbyggda funktioner du beskriver. Jag satsar hellre på ett par bra lösa högtalare och fixar egen lösning för streaming och övrigt. Då kan man succesivt byta ut delar av hårdvaran i takt med att standarder och annat utvecklas men sitta kvar med sina fina högtalare och kanske en bra förstärkare som också säkert kan hålla måttet i många år framöver.
Jag inser givetvis att vi här på Faktiskt inte speglar den stora kundmassan och att inbyggd funktionalitet för tex streaming snart är ett måste för att kunna kränga högtalare öht, förutom till oss mer eller mindre nördiga audiofiler.

Jag håller tummarna för att vi får se kommande generationers ägg som du pratar om, och att tiden inte springer ifrån er!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-08 12:05

Stort Tack! Det värmer. :D

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-09 17:56

Igår var det stor händelse i Amerika. Solen gick i skugga i solförmörkelse. Här är en video gällande händelsen.



Efter valet måste alla lära sig spela Trumpet. 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-09 22:33

. . . eller bas. :)

Jag förstår helt enkelt inte hur man kan spela på sådant sätt. Det finns lixom inte.



Men ändå finns det. Det är bara att luta sig bakåt och njuta. Det är nu många som förundras.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-09 22:43

Den här är ännu sjukare. Det är faktiskt intressant att få kommentarer av andra musiker eller basister under spelets gång, för att förstå det helt sjuka i hans spel och det flödar helt naturligt.



och en till.



Jag är glad att det finns sånt här. Hade låten varit 1 timme lång skulle jag ändå lyssna på hela.

För att inte tala om denna.



MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39813
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-09 23:28

Löjligt, nu stötte jag på den här. Den är en timme lång.



MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3401
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Peter Steindl?

Inläggav eljulio » 2024-04-10 12:21

Verkligen en sinnesjukt duktig musiker på en nivå som är svårgreppbar.

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Peter Steindl?

Inläggav Large » 2024-04-10 14:46

Om man har hittat till CB så har man säkert också stött på Davie504. Om inte: https://www.youtube.com/@Davie504
Han är också en mycket skicklig basist som dessutom gärna ger utrymme för nya förmågor på sin YT-kanal.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Skugga och 5 gäster