Moderator: Redaktörer
juanth skrev:Peter Steindl skrev: Jag tror detta med mono och högtalarlyssning går att ändra på, men inte med ett system som kräver sweetspotlyssning.
Finns det någon Firma/konstruktör som jobbar på ett sådant system?
Du Peter?
Ragnwald skrev:Passade på att besöka min gamle vän Peter, under vistelsen i storstan. Jag har allt för länge väntat på att få äggen demonstrerade, men nu äntligen blev det av.
Med en kopp turkiskt kraftkaffe i handen, fick jag mig till del en föreläsning i ortoakustikens grunder och nyvinningar. Bla innebörden av rumsbidrag i inspelning och återgivning fick för mig nytt ljus, jag gick från klarhet till klarhet.
Undrar om det finns någon i detta land, som studerat den mänskliga hjärnans hörselfunktion både medicinskt, audiologiskt och samtidigt omgivningens akustiska förlopp, så till den grad som Peter har gjort? Imponerande.
Lyssningen började med musik där en man växelsjöng till vänster med en kvinna till höger. Reagerade direkt på hur exakt jag kunde peka ut deras positioner, samtidigt som det inspelade rumsbidraget gav fantastisk äkthet i djup och bredd. När vi släkte ner ljuset, upplevde jag inte Peters rum längre, jag blev förflyttad till den inspelade konsertsalen, väggarna upplöstes.
Vi lyssnade på en mängd CD-skivor med varierande musikstilar, jazz, klassiskt, underbara Alfvinginspelningar, etc, etc både med och utan centern. Nu handlade det om akustiska inspelningar som ska återges så illusoriskt som möjligt, med alla inspelningens rumsreflexer, vilket ju är ortoakustikens väsen.
Med bara ett äggpar upplevde jag stereobilden aningens bred, vilket kanske inte var så konstigt iom deras placering på kortväggarna. Förmodligen klarar de sig utmärkt på egen hand, om de placeras på varsin långvägg och 90 graders omflyttning av lyssningsposition.
Men däremot som de nu var placerade och med centern inkopplad, fick stereobilden oklanderligt rätt bredd. Nu är ju inte detta en vanlig center, utan den ska tillsammans med äggen och en nyutvecklad tekniskt avancerad och unik box, fördela ljudet mellan högtalarna, vilket jag upplevde att den klarade helt korrekt. Ortoakustiken har tagit ett jättekliv in i framtiden.
En storslagenhet i ljudet, man verkligen inte förväntar sig av så små och diskreta högtalare. En anläggning i tiden, enkel att trolla bort och få osynlig highend i hemmet. Waffaktorn är total.
Peter testade mig genom att ändra 1,5dB i filtret på ett ägg, utan att jag visste om det. Jag hörde det och påtalade att det lät annorlunda, varpå han avslöjade ändringen. Märkligt att så små filterförändringar blir så påtagligt hörbara.
Alltid kul att träffa Peter och diskutera gammalt och nytt.
Tackar för besöket och hoppas det inte ska dröja lika länge innan vi ses igen.
eljulio skrev:Tack Peter för ett par mycket trevliga timmar i fredags!
I eftermiddags kom jag hem igen till Revsudden, norr om Kalmar med min kära familj som åkte med upp till Stockholm.
På plats hos Peter i Saltsjö-Boo blev det först en introduktion till tänket bakom Bremenhögtalarna vilket var mycket intressant, men helt begripligt först när provlyssningen inleddes.
Provlyssningen skedde främst med två "ägg" plus center, men även med "bara" två ägg och med ännu mer inkopplat...
Två ägg:
Äggen är hemma hos Peter placerade mitt emot varandra. Med två Ägg är återgivningen såsom man kan förvänta sig av två högtalare men bättre. Ljudbilden är stor och väldigt ren. Tänk er ett fönster som har diskmedel på sig, så låter ofta högtalare. Här är fönstret helt transparent, släpper igenom ljuset och synintrycken på andra sidan glaset. Dynamiken är också slående. Med två ägg är det dock tydligt varifån ljudkällorna befinner sig och det finns en tydlig bästa lyssningspunkt, även om den är bred och man är inte sweetspot-beroende, även om det låter bäst där.
Med två ägg plus center:
En remarkabel förändring äger rum till det positiva. Alla goda egenskaper kvarstår. Fönstret är fortsatt helt transparent, men nu kan jag gå runt i rummet, helt utan restriktioner. Ljudbilden är exakt densamma, var jag än befinner mig. Dessutom försvinner väggarna helt, eller snarare, de flyttas längre bort än där de faktiskt är, rummet blir större. En mycket sällsam upplevelse.
Med två ägg, center och två ytterligare två ägg som bakkanaler:
Den här uppställningen är primärt (som jag förstod det) en fördel när liveupptagningar skall återges. Således spelades några livuptagningar och här kom haksläppet. Jag och min vän som följde med mig upplevde precis samma sak. Återgivningen var inte bara transparent, det vi hörde var inget annat än (det kände så) "the sense of live performance". Vad jag påstår är att återgivningen i Peters rum suddade ut rummets egenskaper och att återgivningen speglade (kopierade) det som hände live vid inspelningstillfället. Det här är lite svårt att förklara, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Det skall dock tilläggas att det krävdes denna uppställning för att åstadkomma ovan nämnda beskrivning.
Vad tycker jag som potentiell köpare?
Två ägg. Ja, klart intressant. Jag älskar designen, passar perfekt i mitt hem och återgivningen är i toppklass. Båda delar är viktiga, men återgivningen viktigast förstås.
Två ägg plus center?
Priset ökar förstås, men för att få total frihet (rörelse) är centern en förutsättning. Den skapar en ohörbar förändring som cementerar ljudbilden där den ska vara oavsett lyssningsposition.
Två ägg, center plus bakhögtalare?
Ett måsteköp för de som har rätt förutsättningar och lyssnar mycket på livemusik. En närmast perfekt upplevelse.
Ett frågetecken:
Det är inte möjligt för lyssnaren att exakt veta hur det har låtit live i den aktuella inspelningslokalen, om man inte var där själv. Där finns ett frågetecken. Men känslan var klanderfri.
Släpp äggen fria nu Peter. Handtaget får gärna vara vitt eller orange, bara de kommer ut nu, de är mer än bra nog. Sedan vill jag att centern kommer så snabbt som möjligt. Den tillför en viktig dimension, men jag vore nöjd länge med två nykläckta och pärlemorvita ägg.
Mvh
el julio
petersteindl skrev:Ekonomi d v s kapital.
petersteindl skrev:Jag har ett sådant system sedan länge och det kan utvecklas mer och jag vill ha detta i den digitala domänen. Vi har en sådan DAC med dsp men den skall utvecklas mer för att bli med 12-16 kanaler och digitala delningsfilter. Då kan man även tidskorrigera, faskorrigera och rumskorrigera.
Jag har demat detta på Sheraton år 2011 och/eller 2012, om jag minns rätt, och alla i rummet hade samma ljudbild. Mig veterligen finns det ingen annan som har något liknande.
Jag hoppas systemet en gång kommer se dagens ljus och finnas tillgängligt på marknaden.
Med vänlig hälsning
Peter
hifikg skrev:petersteindl skrev:Jag har ett sådant system sedan länge och det kan utvecklas mer och jag vill ha detta i den digitala domänen. Vi har en sådan DAC med dsp men den skall utvecklas mer för att bli med 12-16 kanaler och digitala delningsfilter. Då kan man även tidskorrigera, faskorrigera och rumskorrigera.
Jag har demat detta på Sheraton år 2011 och/eller 2012, om jag minns rätt, och alla i rummet hade samma ljudbild. Mig veterligen finns det ingen annan som har något liknande.
Jag hoppas systemet en gång kommer se dagens ljus och finnas tillgängligt på marknaden.
Med vänlig hälsning
Peter
Fast på Sheraton fick vi inte veta att det fanns en center, även om många skymtade den. På direkt fråga om den var ansluten svävade du på svaret, eller undvek frågan
petersteindl skrev:Det var endast en enda person som lyckades höra att det kom ljud från centerhögtalaren
Almen skrev:petersteindl skrev:Det var endast en enda person som lyckades höra att det kom ljud från centerhögtalaren
Imponerande!
hifikg skrev:Jag o min polare misstänkte att den var med i ekvationen, det var därför vi frågade
petersteindl skrev:hifikg skrev:Jag o min polare misstänkte att den var med i ekvationen, det var därför vi frågade
Fast det är inte säkert att den spelades på just då ni var inne och lyssnade, men . . . det får vi aldrig veta.
Med vänlig hälsning
Peter
hifikg skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Jag o min polare misstänkte att den var med i ekvationen, det var därför vi frågade
Fast det är inte säkert att den spelades på just då ni var inne och lyssnade, men . . . det får vi aldrig veta.
Med vänlig hälsning
Peter
Nä, men nu vet vi att den fanns där
På mässan efter syntes den tydligare och det var där jag upptäckte den där unga tjejen som sjöng opera som en riktigt Birgit. Just nu minns jag inte hennes namn, men så sitter jag i en husvagn efter en god thaimiddag också, ha ha...
juanth skrev:Otroligt spännande. Jag hoppas verkligen att någon vill investera i detta Peter.
Mr Lyngdorf nappade inte?
JM skrev:Vad hindrar dig från från att ta ny kontakt? Är dina konstruktioner låsta av aktieägaravtal i bolag där du inte längre har kontrollen?
JM
hifikg skrev:Mycket spännande tycker jag. Äggen förtjänar verkligen en plats i hifi-världen. Pris/prestanda torde vara svårslaget. Tänker på vad OA61 kostar t ex. Äggen kan, såvitt mitt hörselminne är korrekt, ge dem en god match. Dags för rond 3 snart, eller är det fyra?
petersteindl skrev:Förresten, jättekul att se dig här i tråden och dina inlägg.
petersteindl skrev:Bremen 3D8 Mk2 Signature är en betydligt bättre och mer komplett välljudande högtalare än tidigare 3D8 någonsin varit.
För 12 dagar sedan levererade jag 4 par 3D8 Mk2 Signature till Audiocompaniet i Oslo som redan har sålt alla paren. Det var ur en förserie som tillverkades.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:juanth skrev:Otroligt spännande. Jag hoppas verkligen att någon vill investera i detta Peter.
Mr Lyngdorf nappade inte?
Jo, han nappade och ville köra igång. Texas Instruments skulle göra kretsen och tanken var att kretsen och mjukvaran genom licensavtal skulle inkorporeras i åtskilliga märken som tillverkar produkter där sådant kan ingå. Men jag hade vid den tidpunkten investerare i mitt andra bolag och var bunden i ett aktieägaravtal. Det betyder att jag inte hade fria händer och jag tror Peter L inte var intresserad av affär med investerare i fören. Han ville göra affär med mig. Jag gör gärna affär med Peter Lyngdorf. Det var ganska invecklat gällande avtal på den tiden. Sedan är det en hel del ytterligare spörsmål som jag åtminstone just nu inte bör gå in på.
Idag är läget dock helt annorlunda. Jag äger idag än så länge 100 % av aktierna i båda mina bolag. Hur det blir i framtiden återstår att se. Idag har Peter Lyngdorf ytterligare bolag där många driftiga och kända personer ingår såsom exempelvis Bruno Putzeys.
Jag ger dig svar för att försöka slippa en massa onödiga spekulationer. Det spekuleras alldeles för mycket och det mesta är tyvärr mycket långt från sanning och verklighet.
Med vänlig hälsning
Peter
Användare som besöker denna kategori: JanneX och 7 gäster