Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifi_nirvana » 2022-02-19 18:27

petersteindl skrev:
hifi_nirvana skrev:Att publiken applåderade ovanligt mycket beror med största sannolikhet på det så kallade "kejsarens nya kläder syndromet". Den ena applådera värre än den andra för att ge sken av att dom förstår och uppskattar detta verk. I själva verket vill dom bara komma därifrån.


Vet inte riktigt vad du försöker säga, om du behagar skämta eller vad det nu kan vara? Men om du spekulerar, så tror jag du tar miste i din spekulation. Är du säker på att det är så som du försöker vinkla det till? Om verkligheten inte var så som du spekulerar, så har du gett en inkorrekt bild av verkligheten och således är det ej en sanningsenlig beskrivning över situationen. Din spekulation blir då enbart så som tagen ur luften och som ett slags försök att rättfärdiggöra det du tidigare sagt. Det är ingen bra metod. Jag är övertygad om att du i så fall har fel. Det spelar heller ingen roll om du inför ordet "sannolikhet" eller "kejsarens kläder" för att försöka sudda ut andemeningen i din spekulation. Det blir inte mer korrekt för det. Men du kanske enbart behagar skämta?

De som uppskattar verket ger sitt uttryck för det. De som inte uppskattar verket låter oftast bli att ge sitt uttryck. Det har jag varit med om på konserthuset i Stockholm, då applåder nästan uteblev. Minns inte vilket konsert det var, men det var pinsamt. Tyckte lite synd om solisten. Att ge den typen av spontana ovationer som publiken gör i videon gör man inte om man verkligen inte känner för det. Ditt inlägg är skrivet som ett hån mot alla som uppskattar musiken och/eller framförandet. Men du kanske bara behagar skämta? Först var det musiken som du inte gillade. Nu är det publiken du hånar eftersom de gillade det de hörde och upplevde. Är du medveten om det? Det är ju i och för sig lite makabert i sig och ligger i linje med musikstycket. Även om du inte förstår och kan ta till dig att andra tycks kunna gilla musikstycket/framförandet, så kan det mycket väl vara så att det uppskattas av andra. Det är en konstart som uppskattas av vissa som också visar sin uppskattning.

I Paris är det inte så som på andra ställen. Där är det spontanitet och uttryck som gäller, både för och emot, men ofta emot. Det fick Igor Stravinsky erfara vid uruppförandet av sin balett Våroffer då smockan låg i luften.

Ingen artist har på sin premiär, mig veterligen, någonsin fått kritikerovationer i Paris, förutom en person. Jag förstår Sten Broman då han berättade om Birgit Nilssons premiär på Parisoperan och Sten Broman var själv närvarande. Kritikergubbarna i Paris, med haksläpp, stod upp och skakade i bänkraderna då Birgit sjöng slutvinjetten. Jag förstår dem. Jag har sett och hört Birgit Nilsson live på Operan i Stockholm och hennes totalt överväldigande röst glömmer man aldrig. Det går helt enkelt inte att förstå om man inte hört Birgit live.

Jag har själv varit i publiken i Paris på en premiär av ett stycke musik skriven av en Fransos. Det var en stråkkvartett med modern musik, music contemporaine. https://fr.wikipedia.org/wiki/Musique_contemporaine
Lite konstig musik tyckte jag själv men ack så svårspelad. Det var fullsatt hus, nåväl det spelades i en kyrka i St Germain-des-Prez.

Efter konserten skulle jag artigt applådera lite sisådär som man brukligt gör i Sverige. Men då samtliga i publiken reste sig upp och buade och skrek och hytte med nävarna och lynchstämning vibrerade i luften så var det liksom inte politiskt korrekt att applådera.

Tonsättaren som var där fick raskt fly ut bakvägen, precis som Stravinsky år 1913 i paris då hans balett Våroffer hade premiär.

Efter buandet över tonsättaren var det dags för musikerna att ta emot deras beskärda del av publiktyckandet och nu applåderades det så taket höll på att lyfta och blombuketterna flög fram mot musikerna. Jag har aldrig varit med om något liknande. Då vet man att man är i Paris.

Det är inte lätt att ha premiär i Paris. Jag förstår Stravinskij på sin premiär av Våroffer i Paris.

Jag var ofta i Paris på 70-talet och naturligtvis också på Parisoperan. Eldfågeln och Petrushka var mina favoriter, speciellt då Rudolf Nurejev dansade Petrushka. Han kunde flyga. Där var det ingen som buade.

Stravinskys Våroffer uruppfördes av Ryska baletten på Théâtre des Champs Élysées i Paris den 29 maj 1913. Verket är indelat i två akter, dels Dyrkandet av jorden, dels Offret.
Som helhet består det av 14 danser/satser. Vårens ankomst skildras i det hedniska Ryssland. Efter en serie riter väljs en ung flicka ut som offer till naturen, varpå hon dansar sig själv till döds. Verket kretsar kring vårens mystik och explosion av skapande kraft.
Musiken innehåller många nya inslag för sin tid, bland annat inom tonalitet, taktart, rytmik, betoning och dissonans. Såväl musik som dans uppfattades som så annorlunda och provocerande att tumult uppstod i salongen och polis måste tillkallas.

Publikens ovationer i videon känns genuint korrekt över deras upplevelse, dels totalt sett, dels över hennes sång. Så ser jag på saken och jag har ingen anledning att tro något annat.

MvH
Peter

Ledsen Peter, du kan klippa och klistra hur mycket du vill från Wikipedia om allehanda kompositörer. Men det gör inte att jag ändrar åsikt om detta verk. Men jag respekterar din uppfattning om verkligheten och din smak.

Kermit116
 
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kermit116 » 2022-02-19 18:36

Jag älskar faktiskt.io. Här hissas och dissas med samma intensitet och i regel utan personangrepp.

Några saker har jag särskilt kommit att uppskatta; "tekniska" kunnandet (Inom citationstecken eftersom det täcker allt från människans varseblivning till ettor och nollor i elektronik), hjälpsamheten, humorn och att det inspirerar mig till att lyssna på sådant jag annars inte hade lyssnat på. faktiskt både tillfredställer och ökar på min nyfikenhet.

Tekniska kunnandet fascinerar mig och där har jag lärt mig saker jag inte tidigare visste samt att jag insett var mitt intresse tar stopp. Peter är en av dom som mycket generöst delar med sig av sitt kunnande.

Hjälpsamheten innefattar allt från att dela med sig av ett djupt kunnande till praktiska tips o tricks när man ex vis ska fixa till en gammal Carlssonhögtalare.

Det finns mycket musik jag inte skulle ha lyssnat på om jag inte hade hängt här, Györgi Ligetis stycke är ett exempel. Man gillar inte all konst man ser, men all konst som går utanför ramarna på den konst som man vant sig vid att tycka om vidgar ens perspektiv, till sist lär man sig kanske varför man gillar den konst man gillar eller också så börjar man gilla ytterligare annan konst. Att alltid vara nyfiken är nog en komponent i detta. Sen är det detta med hantverket i konsten, man behöver inte gilla Carl Larssons idylliska Sundbornmålningar men man kan inte runda det faktum att karln var en skicklig akvarellist.

Två saker verkligen slog mig när jag lyssnade mig igenom y-tubklippet som Peter länkade; Barbara Hannigan är en fantastisk sopran som jag ska försöka lyssna på igen och hur en skicklig dirigent kan få en duktig orkester att framstå som ETT instrument.

Utan Györgi Ligetis stycke hade jag säkerligen inte funderat på detta. Länge leve faktiskt.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39778
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-02-19 18:54

paa skrev:
petersteindl skrev:
I Sverige hade vi en mängd tonsättare/kompositörer/tonkonstnärer varav Bengt Hambraeus var en av dem. Han skrev ett stycke musik för orgel som heter Extempore. Så här ser partituret ut.

Hambraeus Extempore partitur_72dpi.jpg


Det ser inte ut som ett normalt partitur. Hur hittar men ens på en sådan skrift? Partitur är kod. Avkodning sker hos dirigent och/eller solist i samspel. Det finns en mängd olika sätt att uttrycka denna musik på. Organister som har ett stort uttrycksregister kan förstå partituret och därmed avkoda koden och uttrycka sig inom partiturets ramar.

MvH
Peter

Här är det en organist som gett sig på den:
https://www.youtube.com/watch?v=xOdI8KNrt1M


Tackar. Jättebra. Det finns flera organister som spelat detta stycke. Extempore spelades på konserthuset för några år sedan och jag och Laila var där. Minns inte vem som var organist.
Jag googlade för att se om det stog något på nätet gällande den konserten och då hittade jag följande länk gällande partituret. :D

Kolla https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1112125/FULLTEXT01.pdf

Jag har sparat ner filen på datorn och skall försöka läsa.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Peter Steindl?

Inläggav I-or » 2022-02-19 18:56

Angående misslyckade uruppföranden så är det nog betydligt vanligare att publiken med tiden inte tar till sig musiken än det omvända. Skräp förblir oftast skräp även med tiden. Jag uppskattar också Stravinskys mer kända kompositioner, speciellt Eldfågeln och Petrushka, medan Ligetis verk ovan åtminstone kan ses som lite kul, men kanske inte så mycket mer.

Dock är det som vanligt meningslöst att diskutera musiksmak, men alltid intressant att läsa vad olika personer uppskattar. Det lyssnas på en hel del märkliga alster i stugorna i alla möjliga genrer. Den enda artist som faktistianerna med rätta tycks vara ense om är Håkan Hellström. :mrgreen:
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Kermit116
 
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kermit116 » 2022-02-19 19:04

paa skrev:
petersteindl skrev:
I Sverige hade vi en mängd tonsättare/kompositörer/tonkonstnärer varav Bengt Hambraeus var en av dem. Han skrev ett stycke musik för orgel som heter Extempore. Så här ser partituret ut.

Hambraeus Extempore partitur_72dpi.jpg


Det ser inte ut som ett normalt partitur. Hur hittar men ens på en sådan skrift? Partitur är kod. Avkodning sker hos dirigent och/eller solist i samspel. Det finns en mängd olika sätt att uttrycka denna musik på. Organister som har ett stort uttrycksregister kan förstå partituret och därmed avkoda koden och uttrycka sig inom partiturets ramar.

MvH
Peter

Här är det en organist som gett sig på den:
https://www.youtube.com/watch?v=xOdI8KNrt1M


Lyssnat. Helt omöjligt för mig att förstå hur man som organist kan tolka detta partitur.

Om Vierdank/Stefan Therstam hänger här så vore det spännande om han försökte förklara för oss som inte förstår.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Peter Steindl?

Inläggav goat76 » 2022-02-19 19:32

I-or skrev:Angående misslyckade uruppföranden så är det nog betydligt vanligare att publiken med tiden inte tar till sig musiken än det omvända. Skräp förblir oftast skräp även med tiden. Jag uppskattar också Stravinskys mer kända kompositioner, speciellt Eldfågeln och Petrushka, medan Ligetis verk ovan åtminstone kan ses som lite kul, men kanske inte så mycket mer.

Dock är det som vanligt meningslöst att diskutera musiksmak, men alltid intressant att läsa vad olika personer uppskattar. Det lyssnas på en hel del märkliga alster i stugorna i alla möjliga genrer. Den enda artist som faktistianerna med rätta tycks vara ense om är Håkan Hellström. :mrgreen:


Jag är inte det minsta ense om det som sägs här på forumet om Håkan Hellström. Jag lyssnar inte på hans musik alls egentligen, men tycker ändå han hör till de mer intressanta svenska artisterna. Han är unik i sitt sätt att sjunga, inte på något vis någon skönsång eller något "skolat", men jag förstår honom och jag är ganska säker på att han kan framföra sina låtar på ett identiskt vis gång på gång och jag känner att det han gör kommer från hjärtat, ingen annan kan nog framföra hans låtar bättre än han utan att något väsentligt kommer saknas.

Ni som ogillar Håkan Hellström, tycker ni han sjunger falskt?
Som jag hör det så är det fullt medveten och kontrollerad falsk-sång. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39778
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-02-19 21:13

hifi_nirvana skrev:Ledsen Peter, du kan klippa och klistra hur mycket du vill från Wikipedia om allehanda kompositörer. Men det gör inte att jag ändrar åsikt om detta verk. Men jag respekterar din uppfattning om verkligheten och din smak.


Du behöver inte vara ledsen. Du må ha vilken egen subjektiv uppfattning du vill om musiken och musikhändelsen, det står dig fritt, men det står även andra fritt. Framförandet är exceptionellt, tycker jag. Musiken ligger som grund.

Då jag hittar bra text på nätet, så klipper jag och klistrar och ofta skriver om lite så att texten blir så som jag vill ha texten. Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt.

I det här fallet reagerade jag på ditt spekulativa sätt att försöka redogöra för i ditt tycke publikens osannolika ovation och då dissar du inte bara musiken och framförandet utan även hela publiken som gillade det de hörde och upplevde. Det ser jag som ett övertramp mot alla som gillar denna musikhändelse.

Nog om detta.

Nu över till ett annat musikstycke. Den musiken är jag väl förtrogen med. Tag stråkkvartetter av Sven-Erik Bäck, exempelvis Nr 3.

Musik kan vara lättillgänglig eller svårtillgänglig. Det som man tycker är bra har lite klister d v s det fastnar.
Efter en tid kan även svårtillgänglig musik fastna. I början kan stråkkvartetten upplevas som konstig, nästan obehaglig. Jag har haft skivan sedan 1970.
Efter flera spelningar tyckte jag musiken var fantastisk och likaså tycker jag idag.

Detta är inte så lättillgängligt, men suveränt bra. Inspelningstekniker är Sig Carlsson. Det är upplagt år 2020. Kudos. :)

Taget från denna skiva. https://www.discogs.com/release/576548-B%C3%A4ck-Hambraeus-Bark-Rabe-Nilsson-Morthenson-Svenskt-60-Tal-Swedish-Music-From-The-Sixties
I mitt tycke, Stig Carlssons bästa inspelningar.

Sedan ungefär 15 år sedan finns det en digitalisering på en av Stig Carlssons inspelningar utförd av Bertil Alving. Den gavs ut på CD. Det var ett orgelstycke som heter Stenogram från samma LP-skiva "Svenskt 60-tal".

Ett annat mästerverk på skivan är Bolos.
Bolos av Jan Bark/Folke Rabe. Den är skriven för 4 tromboner och då den i sitt original framfördes i Sverige så rörde sig trombonisterna runt en cirkel på en scen såsom i en slags dans medans de spelade. Det var otroligt suggestivt och dynamiskt. Det var en totalhappening av ett synnerligen intensivt musikstycke. Tyvärr var det så pass intensivt under upptagningen att bandmättnad inträffade och det fanns en notis om detta i varje exemplar av LP-skivan. Ibland är det svårt att förutse hur pass starkt musikerna kommer att kunna prestera.

Den finns faktiskt i flera olika varianter på tuben och de är klart bra även om man inte hört Stigs inspelning som referens.
Den första är den versionen som spelades in av Stig Carlsson.






Musiken har definitivt uppmärksammats utomlands. Det hade de nog inte tänkt sig från början.

Så här står det på Folke Rabes hemsida:

Jan Bark & Folke Rabe skrev:Jan Bark/Folke Rabe: Bolos för fyra tromboner /1962/

1962 - medan vi ännu studerade på Kungl Musikhögskolan i Stockholm - blev Jan Bark och jag ombedda att göra ett program för Sveriges Radio om okonventionella speltekniker på mässingsblåsinstrument. Eftersom vi båda två var trombonister med jazzbakgrund var det naturligt för oss att hämta många av våra musikexempel från jazzinspelningar.

Som avslutning på programmet beslöt vi oss för att försöka visa hur dessa speltekniker kunde tillämpas i ett nutida kompositionssammanhang, men vi ville absolut inte åstadkomma något slags "third stream"-blandning av de två musikkulturerna. Vi plockade ut spelsätten från deras jazzmiljö och arbetade in dem i ett fyrstämmigt grafiskt partitur av det slag vi använde oss av på 1960-talet. Genom pålägg av två stämmor kunde Jan och jag själva spela alla fyra stämmorna.

Radioprogrammet väckte en hel del uppmärksamhet och vi blev ombedda att framföra denna nya komposition för fyra tromboner live. Vi döpte stycket till "Bolos" och komponerade till ett nytt slut. I radio hade det slutat med en enkel uttoning, men i sin sceniska version stegrades stycket mot slutet till en nivå där vi tyckte att det inte längre gick att fortsätta med enbart ljud. Därför lät vi det explodera och gå över till andra, mer sceniska uttryckssätt.

Vi bildade en trombonekvartett enkom för framförande av Bolos. Vi kallade den Kulturkvartetten för att skilja den från andra kvartetter. Vartefter komponerade vi nya stycken för trombonekvartett och framförde dem internationellt på festivaler för nutida musik på 1960- och 70-talen: ISCM, Donaueschinger Musiktage, Warszawahösten, Zagrebbiennalen m fl. Vi gjorde också flera TV-produktioner både i Sverige och utomlands. Bolos är dock den enda av dessa kvartetter som gavs ut i partiturform. Den har framförts också av andra trombonekvartetter, särskilt i U.S.A.

Februari 1997, revid. 2005-12-28
(Jan Bark &) Folke Rabe


Åter till Stenogram för orgel. Det var Karl-Erik Welin som spelade orgel på Stenogram. Detta är en av mina absoluta favoritskivor där Stig Carlsson var inspelningstekniker.

Bör avlyssnas i sin helhet. Karl-Erik Welin var en mästare på att locka fram olika orgelklanger.

Det står om denna överföring på Carlsson Planet: http://www.carlssonplanet.com/newsletter_view.php?id=77

Carlsson Planet skrev:...Några av Stigs inspelningar återutgavs av Caprice som LP, färre finns på kompaktskiva. En stråkkvartett av Sven-Erik Bäck (ursprungligen på vinylskivan Svenskt 60-tal) finns återutgiven på CD, Stig använde en mono-Nagra och A/D-omvandlare från Apogee för digitaliseringen.

Bertil Alving, som ansvarade för överföringen till CD för en Nilsson-box av Karl-Erik Welins realisering av Bo Nilssons Stenogram, berättade under LTS-mötet lite om sitt arbete med optimering av studiobandspelare från Telefunken för optimal avspelning. Bertil spelade Stenogram...


Då det skulle ges ut en samlings-CD av Bo Nilssons musik, så ansåg Bo Nilsson själv att Stenogram bäst representerades/uppfördes av Karl-Erik Welin inspelad av Stig Carlsson trots att det finns moderna stereoinspelningar av stycket.

http://www.naxosdirect.se/-Nilsson-Bo---A-Spirit-Whisperer----Various-Artists/title/PSCD%20105/

Det är lite olika musique contemporaine som var och en har sin charm och plats inom musiken.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39778
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-02-19 21:15

Kermit116 skrev:
paa skrev:
petersteindl skrev:
I Sverige hade vi en mängd tonsättare/kompositörer/tonkonstnärer varav Bengt Hambraeus var en av dem. Han skrev ett stycke musik för orgel som heter Extempore. Så här ser partituret ut.

Hambraeus Extempore partitur_72dpi.jpg


Det ser inte ut som ett normalt partitur. Hur hittar men ens på en sådan skrift? Partitur är kod. Avkodning sker hos dirigent och/eller solist i samspel. Det finns en mängd olika sätt att uttrycka denna musik på. Organister som har ett stort uttrycksregister kan förstå partituret och därmed avkoda koden och uttrycka sig inom partiturets ramar.

MvH
Peter

Här är det en organist som gett sig på den:
https://www.youtube.com/watch?v=xOdI8KNrt1M


Lyssnat. Helt omöjligt för mig att förstå hur man som organist kan tolka detta partitur.

Om Vierdank/Stefan Therstam hänger här så vore det spännande om han försökte förklara för oss som inte förstår.


Du får läsa pdf-filen jag länkar till i ett inlägg ovan.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39778
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-02-19 22:03

I-or skrev:Angående misslyckade uruppföranden så är det nog betydligt vanligare att publiken med tiden inte tar till sig musiken än det omvända. Skräp förblir oftast skräp även med tiden. Jag uppskattar också Stravinskys mer kända kompositioner, speciellt Eldfågeln och Petrushka, medan Ligetis verk ovan åtminstone kan ses som lite kul, men kanske inte så mycket mer.

Dock är det som vanligt meningslöst att diskutera musiksmak, men alltid intressant att läsa vad olika personer uppskattar. Det lyssnas på en hel del märkliga alster i stugorna i alla möjliga genrer. Den enda artist som faktistianerna med rätta tycks vara ense om är Håkan Hellström. :mrgreen:


jag är inte så säker på detta. Det är osedvanligt många verk av de stora mästarna som var fiasko då de uruppfördes för några hundra år sedan men som idag tillhör de stora mästerverken och spelas på konserthusen runt om i världen och det är verk som vi idag inte förstår hur ursprungspubliken inte kunde gilla.

Vad gäller Håkan Hellström vet jag inte på vilket ben jag skall stå. Har hört för lite.

Nu är det dags för ett makabert potpurri. 8) De spelar faktiskt efter noter. Undrar om forumets hovviolinist har lirat detta stycke?

En annan version med samma sångerska.


En helt annan version.


Och ytterligare helt annorlunda. Lyssna på den. Lite trumpet.



Det finns faktiskt väldigt många olika versioner på tuben.



Här är ytterligare en.



Ännu mer.



Det gemensamma för alla dessa är noterna/partituret d v s musiken. Det verkar inte som det blir en parentes i musikhistorien.

Det är olika framföranden, men samma musik. Lyssna åtminstone några minuter på varje. Till slut blir det inte så konstigt. Har man blivit lika konstig själv?
Det svårsmälta är en vanesak. Som en del mat och dryck. Det tar tid innan man lär sig. Är den första IPAn god? Gillar ungar kaffe?
Jag skulle gärna ha sett samtliga makabra versioner live på konsert.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Peter Steindl?

Inläggav jonasp » 2022-02-19 22:52

Bild
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2022-02-19 23:28

petersteindl skrev:Jag skulle gärna ha sett samtliga makabra versioner live på konsert.

MvH
Peter
[/quote]

Jag med

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39778
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-02-20 00:05

Kul då är man inte ensam.



Med tanke på Håkan Hellström. sökte på tuben och kom till denna snutt.



MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Peter Steindl?

Inläggav goat76 » 2022-02-20 00:31

petersteindl skrev:Kul då är man inte ensam.



Med tanke på Håkan Hellström. sökte på tuben och kom till denna snutt.

[ YouTube ]


MvH
Peter


Lite synd att Thomas Von Brömssen total-krackelerar den där fina sången, då är det klart mycket bättre när Håkan Hellström får ta tag i taktpinnen själv som här nedanför... :)



Fast du kanske var ute efter att hitta det absolut sämsta som gick att hitta "to prove your point"? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39778
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-02-20 02:36

goat76 skrev:
petersteindl skrev:Kul då är man inte ensam.



Med tanke på Håkan Hellström. sökte på tuben och kom till denna snutt.

[ YouTube ]


MvH
Peter


Lite synd att Thomas Von Brömssen total-krackelerar den där fina sången, då är det klart mycket bättre när Håkan Hellström får ta tag i taktpinnen själv som här nedanför... :)

[ YouTube ]


Fast du kanske var ute efter att hitta det absolut sämsta som gick att hitta "to prove your point"? :)


To prove my point? men jag har ju ingen point i frågan gällande Håkan Hellström. Nej, jag tog bland det första jag hittade på tuben. Jag har inte hört något mer eller valt ut något. Jag la upp det som blev. Jag lyssnade lite och tyckte det var helt ok.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Peter Steindl?

Inläggav goat76 » 2022-02-20 02:59

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:Kul då är man inte ensam.



Med tanke på Håkan Hellström. sökte på tuben och kom till denna snutt.

[ YouTube ]


MvH
Peter


Lite synd att Thomas Von Brömssen total-krackelerar den där fina sången, då är det klart mycket bättre när Håkan Hellström får ta tag i taktpinnen själv som här nedanför... :)

[ YouTube ]


Fast du kanske var ute efter att hitta det absolut sämsta som gick att hitta "to prove your point"? :)


To prove my point? men jag har ju ingen point i frågan gällande Håkan Hellström. Nej, jag tog bland det första jag hittade på tuben. Jag har inte hört något mer eller valt ut något. Jag la upp det som blev. Jag lyssnade lite och tyckte det var helt ok.

Mvh
Peter


Förlåt, då missförstod jag dig. Jag trodde du tyckte han var dålig. :)

Visst är det ganska bra det där klippet jag la upp, jag förstår inte vad folk har emot Håkan Hellström?
Jag tycker han har en djupare konstnärlig ådra än merparten av övriga "kändis-artisterna" i sverige. :)

Och apropå den där låten vilken jag aldrig har hört innan, den får mig att tänka tillbaka till den där fina, vilda och härligt osäkra tiden när man var något yngre, man slängde runt till småtimmarna och hade umgänge med någon man aldrig umgåtts med förrut och aldrig mer träffade igen. Inga bekymmer men massor av bekymmer! :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2022-02-20 12:46

Försöker de sjunga kanon eller misslyckas de bara med att hitta varandra i sången? Vojne.
Sitter nöjd :)

hifi_nirvana
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2021-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifi_nirvana » 2022-02-20 13:13

petersteindl skrev:

Ett annat mästerverk på skivan är Bolos.
Bolos av Jan Bark/Folke Rabe. Den är skriven för 4 tromboner och då den i sitt original framfördes i Sverige så rörde sig trombonisterna runt en cirkel på en scen såsom i en slags dans medans de spelade. Det var otroligt suggestivt och dynamiskt. Det var en totalhappening av ett synnerligen intensivt musikstycke. Tyvärr var det så pass intensivt under upptagningen att bandmättnad inträffade och det fanns en notis om detta i varje exemplar av LP-skivan. Ibland är det svårt att förutse hur pass starkt musikerna kommer att kunna prestera.

Den finns faktiskt i flera olika varianter på tuben och de är klart bra även om man inte hört Stigs inspelning som referens.
Den första är den versionen som spelades in av Stig Carlsson.
[ YouTube ]


[ YouTube ]


[ YouTube ]


Musiken har definitivt uppmärksammats utomlands. Det hade de nog inte tänkt sig från början.



Peter, När fyra vuxna män med tromboner dansar runt i en ring. Samtidigt som dom utsöndrar diverse besynnerliga ljud ur dessa instrument. Där kan jag tyvärr inte hålla med dig om att detta är musik eller ett mästerverk. Det hade passat i Cortègen eller i ett Lundaspex.

Det finns till och med personer som påstår att Vilse i pannkakan av Staffan Westerberg. Är ett mästerverk och i samma dignitet som Misantropen av Molière. Men som jag skrev innan så respekterar jag din uppfattning om smak och skönhet.

Nu är jag på väg med några bekanta till söndagsmiddag på Sjömagasinet. Smörstekt piggvar på ben med mandelpotatispure, bakade lökar, sauterad spenat och beurre blanc smaksatt med forellrom, arrenka och gräslöksolja. Detta är skönhet för magen. Du får ha en fortsatt trevlig söndag.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39778
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-02-20 16:53

hifi_nirvana skrev:
petersteindl skrev:

Ett annat mästerverk på skivan är Bolos.
Bolos av Jan Bark/Folke Rabe. Den är skriven för 4 tromboner och då den i sitt original framfördes i Sverige så rörde sig trombonisterna runt en cirkel på en scen såsom i en slags dans medans de spelade. Det var otroligt suggestivt och dynamiskt. Det var en totalhappening av ett synnerligen intensivt musikstycke. Tyvärr var det så pass intensivt under upptagningen att bandmättnad inträffade och det fanns en notis om detta i varje exemplar av LP-skivan. Ibland är det svårt att förutse hur pass starkt musikerna kommer att kunna prestera.

Den finns faktiskt i flera olika varianter på tuben och de är klart bra även om man inte hört Stigs inspelning som referens.
Den första är den versionen som spelades in av Stig Carlsson.
[ YouTube ]


[ YouTube ]


[ YouTube ]


Musiken har definitivt uppmärksammats utomlands. Det hade de nog inte tänkt sig från början.



Peter, När fyra vuxna män med tromboner dansar runt i en ring. Samtidigt som dom utsöndrar diverse besynnerliga ljud ur dessa instrument. Där kan jag tyvärr inte hålla med dig om att detta är musik eller ett mästerverk. Det hade passat i Cortègen eller i ett Lundaspex.

Det finns till och med personer som påstår att Vilse i pannkakan av Staffan Westerberg. Är ett mästerverk och i samma dignitet som Misantropen av Molière. Men som jag skrev innan så respekterar jag din uppfattning om smak och skönhet.

Nu är jag på väg med några bekanta till söndagsmiddag på Sjömagasinet. Smörstekt piggvar på ben med mandelpotatispure, bakade lökar, sauterad spenat och beurre blanc smaksatt med forellrom, arrenka och gräslöksolja. Detta är skönhet för magen. Du får ha en fortsatt trevlig söndag.

Var och en har sin uppfattning om vad musik är och om vad musik inte är samt om vad tonkonst är och vad mästerverk kan betyda.

Vilse i pannkakan vet jag inte ens vad det är och inte Staffan Westerberg heller. Googlade lite och tittade på tuben.
Jag hittade denna:

och denna:


Hittade också denna.


Thomas Wiehe gjorde väl musiken. Hade heller aldrig hört talas om Thomas Wiehe innan detta.
Hittade dock denna.

Faktiskt helt ok. Han säger vissa saker som är rätt intressanta och kan kanske vara bra att känna till. Det cykliskt återkommande, t.ex. A - B - A, exempelvis som form betraktat och att formen heter sonat/sonata.

Jag har inte läst Misantropen av Molière, så jag kan inte jämföra eller uttala mig huruvida Vilse i pannkakan är ett mästerverk och i samma dignitet som Misantropen av Molière.
Tippar att de på något sätt är olika varandra och därför blir jämförelsen lite som på ett abstrakt transcendentalt isomorft eskatologiskt plan. . . typ.

Ha en bra söndagsmiddag. Det låter jättegott.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Peter Steindl?

Inläggav I-or » 2022-02-20 17:52

petersteindl skrev:
I-or skrev:Angående misslyckade uruppföranden så är det nog betydligt vanligare att publiken med tiden inte tar till sig musiken än det omvända. Skräp förblir oftast skräp även med tiden. Jag uppskattar också Stravinskys mer kända kompositioner, speciellt Eldfågeln och Petrushka, medan Ligetis verk ovan åtminstone kan ses som lite kul, men kanske inte så mycket mer.

Dock är det som vanligt meningslöst att diskutera musiksmak, men alltid intressant att läsa vad olika personer uppskattar. Det lyssnas på en hel del märkliga alster i stugorna i alla möjliga genrer. Den enda artist som faktistianerna med rätta tycks vara ense om är Håkan Hellström. :mrgreen:


jag är inte så säker på detta. Det är osedvanligt många verk av de stora mästarna som var fiasko då de uruppfördes för några hundra år sedan men som idag tillhör de stora mästerverken och spelas på konserthusen runt om i världen och det är verk som vi idag inte förstår hur ursprungspubliken inte kunde gilla.

MvH
Peter


Nja, detta är till stor del en gammal myt. Nästan samtliga av dagens mest älskade verk mottogs mer eller mindre väl vid uruppförandena även om man ibland lyfte på ögonbrynen för de mest nydanande verken. Om man tittar på kända klassiska verk som av diverse skäl har ansetts vara rena misslyckanden här så finner man framförallt dessa:

Bizet - Carmen (ansågs vara obscen och omoralisk)
Verdi - La Traviata (tveksamt eftersom det lär ha berott på svaga sångarinsatser, fungerade väl med andra sångare)
Mahler - Symfoni No. 1 (svårförståelig begravningsmarsch)

Våroffer, Madame Butterfly, Barberaren i Sevilla och Tannhäuser räknas ofta som misslyckanden, men här berodde problemen mestadels på en stökig eller fientligt inställd publik, musikhuliganer :mrgreen:, som medvetet störde framförandena av andra anledningar än att man ogillade verken eller artisteriet:

https://www.classicfm.com/composers/stravinsky/news/rite-and-the-riot/

https://www.classical-music.com/features/works/what-happened-at-the-premiere-of-madame-butterfly/

https://interlude.hk/rossini-barber-sevillepremiered-today-1816/

En del andra verk fick blandade mottaganden efter religiösa kontroverser, trötta orkesterinsatser, antagligen berusade eller nästan döva dirigenter o.s.v., men rena misslyckanden var ovanliga. Ytterligare andra verk reviderades efter svaga mottaganden, men det är förstås dessa versioner som vi hör idag.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39778
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-02-20 19:33

I-or skrev:
petersteindl skrev:
I-or skrev:Angående misslyckade uruppföranden så är det nog betydligt vanligare att publiken med tiden inte tar till sig musiken än det omvända. Skräp förblir oftast skräp även med tiden. Jag uppskattar också Stravinskys mer kända kompositioner, speciellt Eldfågeln och Petrushka, medan Ligetis verk ovan åtminstone kan ses som lite kul, men kanske inte så mycket mer.

Dock är det som vanligt meningslöst att diskutera musiksmak, men alltid intressant att läsa vad olika personer uppskattar. Det lyssnas på en hel del märkliga alster i stugorna i alla möjliga genrer. Den enda artist som faktistianerna med rätta tycks vara ense om är Håkan Hellström. :mrgreen:


jag är inte så säker på detta. Det är osedvanligt många verk av de stora mästarna som var fiasko då de uruppfördes för några hundra år sedan men som idag tillhör de stora mästerverken och spelas på konserthusen runt om i världen och det är verk som vi idag inte förstår hur ursprungspubliken inte kunde gilla.

MvH
Peter


Nja, detta är till stor del en gammal myt. Nästan samtliga av dagens mest älskade verk mottogs mer eller mindre väl vid uruppförandena även om man ibland lyfte på ögonbrynen för de mest nydanande verken. Om man tittar på kända klassiska verk som av diverse skäl har ansetts vara rena misslyckanden här så finner man framförallt dessa:

Bizet - Carmen (ansågs vara obscen och omoralisk)
Verdi - La Traviata (tveksamt eftersom det lär ha berott på svaga sångarinsatser, fungerade väl med andra sångare)
Mahler - Symfoni No. 1 (svårförståelig begravningsmarsch)

Våroffer, Madame Butterfly, Barberaren i Sevilla och Tannhäuser räknas ofta som misslyckanden, men här berodde problemen mestadels på en stökig eller fientligt inställd publik, musikhuliganer :mrgreen:, som medvetet störde framförandena av andra anledningar än att man ogillade verken eller artisteriet:

https://www.classicfm.com/composers/stravinsky/news/rite-and-the-riot/

https://www.classical-music.com/features/works/what-happened-at-the-premiere-of-madame-butterfly/

https://interlude.hk/rossini-barber-sevillepremiered-today-1816/

En del andra verk fick blandade mottaganden efter religiösa kontroverser, trötta orkesterinsatser, antagligen berusade eller nästan döva dirigenter o.s.v., men rena misslyckanden var ovanliga. Ytterligare andra verk reviderades efter svaga mottaganden, men det är förstås dessa versioner som vi hör idag.


Hur vet du att det är gammal myt? Var du närvarande då exempelvis Beethoven introducerade sina olika alster, eller då ganska många andra tonsättare av rang hade uruppföranden?
Jag tror att du, likväl som jag, får läsa vad som skrivits. Du må kalla det myter, jag kallar det fakta d v s det är ett faktum att det står skrivet.
Frågan är då om det som står skrivet är lögn eller sanning?
Där har du och jag möjligtvis olika uppfattning. Vad jag läst var det flera verk av Beethoven och verk av Ravel, Rachmaninov, Elgar, Bruckner, Wagner, Rossini, Satie, Prokofjev, Berlioz, Bartok, Varese, Alban berg och även Mozart samt många andra som inte föll i god jord. Skulle man göra en sammanställning så verkar det bli en ganska stor och omfattande lunta.

De som skrev var antingen närvarande eller fick förstahandsinformation från närvarande eller andrahandsinformation. Då kan man tänka sig att förstahandsinformationen var neutral eller färgad.
Att kategorisera det som myter tycker jag man i så fall behöver bevisa eller vittna om. Andra motsägande skriftliga vittnesmål kan duga för att nagga myter i kanten.

Den vanliga ortsbefolkningen hade troligtvis aldrig ens hört något av de stora mästarnas musikstycken. Det var inte dem förunnat att gå på slottskonserter eller på Opera eller andra större musikevenemang.
Återstår att de spelade CD eller LP eller stenkaka för några hundra år sedan. På det svarar jag Nej. Av det jag läst så fanns varken LP eller CD eller annan ljudåtergivning på Beethovens tid. Men jag kan inte vittna om att så skulle vara fallet. Jag kan vittna om att jag läst och vad jag läst d v s att ljudåtergivning i sammanhanget är ett modernt påfund. Jag har heller inga bevis att det som står skrivet angående inspelad musik skulle kunna vara en företeelse som exempelvis fanns på de gamla grekernas tid. Därmed får jag tro och acceptera det jag läst i frågan. Samma gäller vad som står skrivet gällande publikens mottagande av musiken vid musikens uruppföranden. Jag vill helst inte spekulera i hur det möjligtvis måhända kanske skulle kunna ha varit. Däremot verkar det som en hel del musik reviderades och skrevs om efter premiäruppförande.

Tippar att de som skrev musik för att framföras i kyrkan hade ett stort försprång i att föra ut sin musik. I kyrkan fanns inte bara adel och präster utan även bönder, livegna, soldater och annat kreti och pleti. Där hade J.S. Bach en mycket stor fördel. Hans musik gick hem hos alla. Han var så populär hos fotfolket att prästerna ogillade att Bach drog mer folk till Kyrkan än prästernas budskap gjorde. Kudos till Bach. Hans musik lever än och den var synnerligen epokgörande på sin tid och nydanande i sin matematiska struktur och i och med Wohltemperierte Klavier.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2044
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Peter Steindl?

Inläggav 30Hzbone » 2022-02-20 20:14

petersteindl skrev:
paa skrev:
petersteindl skrev:
I Sverige hade vi en mängd tonsättare/kompositörer/tonkonstnärer varav Bengt Hambraeus var en av dem. Han skrev ett stycke musik för orgel som heter Extempore. Så här ser partituret ut.

Hambraeus Extempore partitur_72dpi.jpg


Det ser inte ut som ett normalt partitur. Hur hittar men ens på en sådan skrift? Partitur är kod. Avkodning sker hos dirigent och/eller solist i samspel. Det finns en mängd olika sätt att uttrycka denna musik på. Organister som har ett stort uttrycksregister kan förstå partituret och därmed avkoda koden och uttrycka sig inom partiturets ramar.

MvH
Peter

Här är det en organist som gett sig på den:
https://www.youtube.com/watch?v=xOdI8KNrt1M


Tackar. Jättebra. Det finns flera organister som spelat detta stycke. Extempore spelades på konserthuset för några år sedan och jag och Laila var där. Minns inte vem som var organist.
Jag googlade för att se om det stog något på nätet gällande den konserten och då hittade jag följande länk gällande partituret. :D

Kolla https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1112125/FULLTEXT01.pdf

Jag har sparat ner filen på datorn och skall försöka läsa.

MvH
Peter

Finns också inspelat på en CD med Anders Bondeman "The Greate Organ of ST Jacobs´ Church in Stockholm", Inspelat av Bertil Alving,
men då låter det lite annorlunda jämfört med ljudfilen på Youtube.
En platta som ofta åker in på släden. :)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Peter Steindl?

Inläggav I-or » 2022-02-20 22:38

petersteindl skrev:
Hur vet du att det är gammal myt? Var du närvarande då exempelvis Beethoven introducerade sina olika alster, eller då ganska många andra tonsättare av rang hade uruppföranden?
Jag tror att du, likväl som jag, får läsa vad som skrivits. Du må kalla det myter, jag kallar det fakta d v s det är ett faktum att det står skrivet.
Frågan är då om det som står skrivet är lögn eller sanning?
Där har du och jag möjligtvis olika uppfattning. Vad jag läst var det flera verk av Beethoven och verk av Ravel, Rachmaninov, Elgar, Bruckner, Wagner, Rossini, Satie, Prokofjev, Berlioz, Bartok, Varese, Alban berg och även Mozart samt många andra som inte föll i god jord. Skulle man göra en sammanställning så verkar det bli en ganska stor och omfattande lunta.

De som skrev var antingen närvarande eller fick förstahandsinformation från närvarande eller andrahandsinformation. Då kan man tänka sig att förstahandsinformationen var neutral eller färgad.
Att kategorisera det som myter tycker jag man i så fall behöver bevisa eller vittna om. Andra motsägande skriftliga vittnesmål kan duga för att nagga myter i kanten.

Den vanliga ortsbefolkningen hade troligtvis aldrig ens hört något av de stora mästarnas musikstycken. Det var inte dem förunnat att gå på slottskonserter eller på Opera eller andra större musikevenemang.
Återstår att de spelade CD eller LP eller stenkaka för några hundra år sedan. På det svarar jag Nej. Av det jag läst så fanns varken LP eller CD eller annan ljudåtergivning på Beethovens tid. Men jag kan inte vittna om att så skulle vara fallet. Jag kan vittna om att jag läst och vad jag läst d v s att ljudåtergivning i sammanhanget är ett modernt påfund. Jag har heller inga bevis att det som står skrivet angående inspelad musik skulle kunna vara en företeelse som exempelvis fanns på de gamla grekernas tid. Därmed får jag tro och acceptera det jag läst i frågan. Samma gäller vad som står skrivet gällande publikens mottagande av musiken vid musikens uruppföranden. Jag vill helst inte spekulera i hur det möjligtvis måhända kanske skulle kunna ha varit. Däremot verkar det som en hel del musik reviderades och skrevs om efter premiäruppförande.

Tippar att de som skrev musik för att framföras i kyrkan hade ett stort försprång i att föra ut sin musik. I kyrkan fanns inte bara adel och präster utan även bönder, livegna, soldater och annat kreti och pleti. Där hade J.S. Bach en mycket stor fördel. Hans musik gick hem hos alla. Han var så populär hos fotfolket att prästerna ogillade att Bach drog mer folk till Kyrkan än prästernas budskap gjorde. Kudos till Bach. Hans musik lever än och den var synnerligen epokgörande på sin tid och nydanande i sin matematiska struktur och i och med Wohltemperierte Klavier.

MvH
Peter


Många av de verk som brukar nämnas i dessa sammanhang fick ett sämre mottagande av orsaker utanför partituren och hur som helst utgjorde dessa verk en försvinnande liten andel av produktionen för samtliga av de kompositörer som du nämner. Ja, problem förekom, dock sällan av de anledningar som ibland förs fram och framförallt förekom problemen i mindre omfattning.

Det var ingen slump att de stora kompositörerna betraktades som stora redan under sin livstid (vilket naturligtvis hade varit märkligt om deras verk inte uppskattades).
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39778
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-02-20 23:12

30Hzbone skrev:
petersteindl skrev:
paa skrev:Här är det en organist som gett sig på den:
https://www.youtube.com/watch?v=xOdI8KNrt1M


Tackar. Jättebra. Det finns flera organister som spelat detta stycke. Extempore spelades på konserthuset för några år sedan och jag och Laila var där. Minns inte vem som var organist.
Jag googlade för att se om det stog något på nätet gällande den konserten och då hittade jag följande länk gällande partituret. :D

Kolla https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1112125/FULLTEXT01.pdf

Jag har sparat ner filen på datorn och skall försöka läsa.

MvH
Peter

Finns också inspelat på en CD med Anders Bondeman "The Greate Organ of ST Jacobs´ Church in Stockholm", Inspelat av Bertil Alving,
men då låter det lite annorlunda jämfört med ljudfilen på Youtube.
En platta som ofta åker in på släden. :)


Just det. Tackar. Nu kom jag ihåg. Det var ju Anders Bondeman som var organist på Konserthuset och den CDn har jag i flera exemplar sedan den kom ut.
2011-01-13 skrev jag följande:
petersteindl skrev: I morgon är det lunchkonsert i konserthuset på stora orgeln. Anders Bondeman spelar och biljetterna kostar 55 kr, så jag köpte en biljett :) 12:15 börjar konserten.

Orgelmatiné

Den magnifika orgeln byggdes av Grönlunds orgelbyggeri i Gammelstad och invigdes 1982. Den täcker hela väggen över körläktaren och är med sina 6.100 pipor och 69 stämmor ett mycket imponerande instrument. Den längsta orgelpipan är 11 meter lång och den minsta bara några millimeter. Orgelmatinéerna i Konserthuset ger dig möjlighet att höra den underbara orgeln tillsammans med landets bästa organister.

Anders Bondeman orgel

Stanley Voluntary
J S Bach Preludium och fuga h-moll BWV 544
Guilmant Marche sur un thème de Haendel
Hambraeus Extempore
Bondeman Improvisation

Det är spännande musik och som vanligt då Bondeman improviserar så vet ingen hur det blir :)

MvH
Peter


MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Peter Steindl?

Inläggav Morello » 2022-02-20 23:19

Peter S skrev:"Var du närvarande då exempelvis Beethoven introducerade sina olika alster, eller då ganska många andra tonsättare av rang hade uruppföranden?"


Vad är syftet med retoriska frågor av ovanstående typ? Mot bakgrund av att Beethoven avled under första halvan av 1800-talet torde svaret vara lika självklart som uppenbart.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39778
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-02-21 00:27

Morello skrev:
Peter S skrev:"Var du närvarande då exempelvis Beethoven introducerade sina olika alster, eller då ganska många andra tonsättare av rang hade uruppföranden?"


Vad är syftet med retoriska frågor av ovanstående typ? Mot bakgrund av att Beethoven avled under första halvan av 1800-talet torde svaret vara lika självklart som uppenbart.


Ja det är just därför jag skriver såsom jag gör. Jag undrar hur I-or kan uttala sig så tvärsäkert att det skulle vara myter? Jag har ännu inte sett något övertygande bevis som styrker detta.
Syftet från min sida är att visa att ingen av oss kan veta om vi har rätt.
I-or kan inte ha den blekaste aning om det hela är myt att historiska saker är såsom beskrivet av andra. Det bör i så fall klart framgå av andra historiska dokument som I-or i så fall har tillgång till.
Annars är det enkom spekulationer. Man kan spekulera i vad som helst.

Men, jag tror I-or möjligtvis missuppfattar det jag skriver. Jag skriver inte att tonsättarna var okända eller ringaktade på den tiden de levde. Tvärtom, de var kända och aktade som tonsättare då de levde och var aktiva. Många stora tonsättare dog dock unga. Schubert och Mozart är 2 exempel.
Jag skriver att det inte var så att all den musik som idag i stort sett är slagdängor var lika väl emottagna då verken skrevs och uruppfördes. Vad det beror på kan också diskuteras. Det jag vet gällande människans psykologi är att söka syndabockar på annat håll som ursäkt för sitt eget misslyckande. Detta är dock inte speciellt lyckat om det handlar om konstverk. The art is in the eye of the beholder och betraktarens ögon d v s värdering kan ändras dramatiskt med tiden. Varje genombrott kräver tillvänjning.

Det var knappast en dans på rosor för alla tonsättare trots att de var stora och kända kompositörer. Bach var möjligtvis undantagen.
Jag undrar verkligen huruvida kompositörerna var säkra på succé redan innan uruppförandet av deras nyskrivna musik? Det skulle i så fall förvåna mig mycket. Men trots allt är det en konstart och konstnärer balanserar på slak lina.
Varje motgång gnager lite i skinnet, åtminstone av det man kan läsa sig till i det som var skrivet från den tiden det begav sig.

Man kan ifrågasätta det som står skrivet. Nemas problemas. Men, vill man belägga att skrivet material skulle vara myt, så får man ta till andra skrivna gamla dokument med beskrivningar hur det i så fall egentligen var.
Vill man på ett övertygande sätt dementera gängse skrift då man kallar befintlig skrift för myter, så bör man ha andra övertygande saker som motbevis som också står skrivet.
Ett alternativ till att presentera annans text/vittnesbörd som bevis är att man själv var där och kan vittna själv, men varken I-or eller jag kan vittna om något som hänt före vår tid eller ens om något som vi personligen själva inte har erfarit eller tagit del av.
Därför får man helt sonika, antingen acceptera saker som står skrivet, eller, med annan skrift motbevisa det som finns.

Det är detta faktum jag vill belysa.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6255
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Peter Steindl?

Inläggav I-or » 2022-02-21 15:11

Missade du länkarna ovan? Även om det naturligtvis förekom misslyckanden som berodde på att publiken inte uppskattade musiken eller handlingen, inte sällan eftersom de förväntade sig någonting annat från just den kompositören, tillhörde detta ovanligheterna. Studera anledningarna till fiaskona - tjuv och rackarspel, praktiska problem samt politik och religion låg oftast bakom de mindre framgångsrika uruppförandena:

https://www.classicfm.com/discover-music/disastrous-premieres/

https://www.dw.com/en/premiere-of-beethovens-fidelio-200-years-ago/a-17648024

http://inmozartsfootsteps.com/820/beethovens-5th-symphony-and-its-problematic-first-performance/

https://www.classical-music.com/features/works/15-great-pieces-of-music-that-had-disastrous-first-nights/

https://interlude.hk/mozart-le-nozze-di-figaropremiered-today-1786/

https://www.operagr.org/the-story-of-a-composers-opera-premiere/

https://www.classicfm.com/composers/stravinsky/news/rite-and-the-riot/

https://www.classical-music.com/features/works/what-happened-at-the-premiere-of-madame-butterfly/

https://interlude.hk/rossini-barber-sevillepremiered-today-1816/


Som jag skrev ovan reviderades även en del verk efter ett ljumt mottagande, men det är förstås de reviderade versionerna som vi hör idag, vilket gör det omöjligt att bedöma premiärpublikens negativa reaktion. En ganska stor andel av de verk som av icke utanförliggande skäl inte uppskattades av publiken under premiären tillhör inte heller idag de verk som anses vara tonsättarens främsta.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39778
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-02-25 22:10

Så, nu har jag lite tid över. Frågan är inte så viktig egentligen. Svar: Nej, jag hade inte missat länkarna.

Det är faktiskt så att jag tidigt själv googlat mig in på dessa länkar för att se om det finns mer info i frågan.

Jag ser på infon snarast som ett bestyrkande och till och med en bekräftelse på att mitt synsätt är korrekt.
Det är tvivelsutan så att det är många uruppföranden som inte hamnade i god jord. Det räcker för mig.
Upprinnelsen till resonemanget i frågan är, huruvida musik som kan anses som konstnärligt nydanande/nyskapande som ett konstverk och som musikgenombrott direkt godkänts av publiken? Jag säger Nej och detta med emfas.

Min uppfattning är att det nästan aldrig varit så att nydanande/nyskapande har godkänts direkt och utan omsvep. Inte inom någon konstart har det varit så. Inte som jag känner till.

Att man i länkarna försöker skapa ursäkter är för mig ganska ointressant. Ursäkter ser jag alltid som ett sätt för lögnen att rättfärdiggöra sig själv genom att skylla på andra eller annat. Således existerar inga sanningsenliga ursäkter och har heller aldrig existerat och kommer aldrig existera. Varje ursäkt, vad det än vara må, är alltid 100 % lögn, som jag ser det. Det är mitt sätt att se på livet. Mänskligheten vill alltid ursäkta sig för sitt felande beteende och därmed skylla ifrån sig. Skulden är någon annans. Själva företeelsen med ursäkter är ett falsarium för sitt eget felande.
Det existerar egentligen inga ursäkter. Putte ursäktar sig för att invadera grannländer. Det är ju andras fel. Man inför ord som: om, men, ehuru, om inte, tänk om, utifall, osv . . . Fantasins missfoster över ett händelseförlopp man ogillar är ursäkternas moder och fader.
Ursäkter innebär spekulation om hur verkligheten möjligtvis/troligtvis/sannolikt skulle kunna tett sig utifrån perspektivet att historiens händelseförlopp varit annorlunda, d v s så som man vill ursäkta sig med. Det är vanligt mänskligt beteende som i princip alla använder sig av, lite då och då. Om inte trafiken varit, så hade jag kommit i tid. Dumma trafik. Om inte han sjungit fel, så hade alla jublat över min musik. Dumma tenor.

Om nu de stora tonsättarna varit stora musikaliska hjältar och ansetts som totala auktoriteter, så skulle inte dirigenter och sångare varit onyktra eller på något sätt fallerat såsom alla ursäkter tycks göra gällande. inte som jag ser det.
Jag ser inte logiken i resonemangen. Jag ser den krassa verkligheten. Publiken gillade helt enkelt inte det de hörde eller såg. Verkligheten är fakta. Allt annat är spekulation.

Det enda logiska och rationella jag ser är att musiken i sig inte togs emot med ovationer då verket framfördes i sin linda och detta gäller först och främst nydanande musik/konst.
Ett annat alternativ är att musiken helt enkelt var dålig. Mästare skriver sällan dålig musik.

Musik kan delas in i 2 huvudsakliga gebit, som jag ser det. Det ena är entertainment/underhållning, det andra är i form av konstverk uttryckt i toner; tonkonstverk.

Normalt sett vill publiken ha entertainment. Det betyder att det konstnärliga konstverket kommer i andra hand eller bedöms inte alls.

Då man vant sig vid ett nytt tonspråk kan det konstnärliga utvecklas till att bli entertainment. Detta är dock enkom i betraktarens ögon. Betraktaren har ändrat sin smak.

Tonsättare kan även de indelas i dessa båda gebit. Beethovens sena stråkkvartetter skiljer sig markant från hans tidigare och de sena ansågs synnerligen otillgängliga.

Detta gäller även vanlig populärmusik där en stor och känd artist som ger ut någon ny skiva som inte påminner om tidigare alster skapar frågetecken. Har hen lämnat/svikit sina anhängare? Vi känner inte igen tongångarna. Artistens musik känns knappt igen. Efter flera lyssningar börjar anhängarna acceptera den nya stilen och till slut blir det entertainment, från att ha varit ny udda tonkonst. Till och med Beatles fick erfara detta på någon av sina senare skivor. Den stora fördelen är att det är de bästa konstnärerna som kan gå utöver sina och andras ramar och därmed är sannolikheten stor att det nya faktiskt är bra. Det ligger i sakens natur. Bra improvisation görs av skickliga musiker.
Ett praktexempel är denna låt som i princip underkändes avlyssnarna vid första spelning, där rekommendationen var att aldrig ge ut låten.

Den har idag mer än 2,1 miljarder visningar på tuben.

Det är just detta jag vill göra gällande. Människan behöver en viss tillvänjningsperiod på nya omdanande saker, även musik. Det handlar om identifikation. Hur identifierar man musiken/konsten med sig själv och i vilket fack lägger man genren. Finns inget färdigt fack, så behövs ett nytt fack och då är det nydanande och något man inte känner igen. Förekommer även inom sport. Exempelvis Boklöv inom backhoppning, eller olika stilar inom höjdhopp eller nya konstiga grenar på OS.

Så har det varit vid i stort sett samtliga tillfällen då nydanande musik framförts. Nyskriven musik som går i samma fotspår som tidigare kan publiken direkt identifiera sig med och därmed direkt få underhållning av. Då blir det ovationer och applåder.

Jag ser inte detta som något konstigt, det är en del av människans natur.

Att tonsättare eller konstnärer reviderar sina verk händer rätt ofta. Tjajkovskij filade rätt mycket på sina verk. Bruckner likaså. Det betyder inte att verken ändrat sig så mycket. Skulle man spela den ena varianten eller den andra så tror jag de flesta inte skulle höra skillnad eller säga vad som var vilket. Det är oftast enbart viss liten del i partituret som är korrigerat. Ofta är det så att man har tillgång till båda versionerna och det finns inspelningar på båda.

Beethovens sena stråkkvartetter t.ex. var synnerligen svårtillgängliga, men räknas som Beethovens höjdpunkter tillsammans med några verk till.

Nog om detta.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2022-02-27 22:14

Jag håller med!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39778
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-03-05 21:00

Nu är det dags för att digga lite av Roffes blues, som vanligt i den högre skolan.

Album: Himlen är blå. Släpptes: 1996

Trött och ledsen dag som natt
Om ni undrar vad som är fatt
Hela jorden är ett dårhus
som galningarna styr

Ta din tidning, kom sen och säg
att du inte hajar vad som skrämmer mig
Hela jorden är ett dårhus
som galningarna styr

Ändå älskar jag livet
För livet är allt jag har
Jag blir förbannad när jag ser
alla miljarder som läggs ner
på vår domedag

Man kalkylerar med våra liv
hur många som ska stupa i deras krig
Hela jorden är ett dårhus
som galningarna styr.

Blues 1928.jpeg
Blues 1928.jpeg (376.88 KiB) Visad 5804 gånger


MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Peter Steindl?

Inläggav MacBruce » 2022-03-06 08:57

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: !
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: sammel och 22 gäster