Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Is light pollution really a problem?

Inläggav petersteindl » 2022-03-14 03:06

Hur är det med alla lampor och all belysning? Är de miljöförstörande?

Här är Sabine i senaste science-video. Varje lördag släpper hon en video som brukar vara intressant.



Dags att släcka lampan och nanna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kraniet » 2022-03-29 09:31

Jag är nyfiken på det senaste i "äggfabriken".

Om de senaste uppgraderingarna tex. Har nåt i grundkonceptet ändrats? Vilka förfiningar av konceptet har kunna hittats?
Vad har hänt på elementfronten, val av element, utvecklingsprocessen, prestanda osv?
Lådans utformning och tillverkningsprocess?

Såna saker vore väldigt intressant att höra mer om.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-03-29 13:39

Kraniet skrev:Jag är nyfiken på det senaste i "äggfabriken".

Om de senaste uppgraderingarna tex.
1. Har nåt i grundkonceptet ändrats?
2. Vilka förfiningar av konceptet har kunna hittats?
3. Vad har hänt på elementfronten,
3a + 3b. val av element,
3d. utvecklingsprocessen,
3e. prestanda osv?
4. Lådans utformning och tillverkningsprocess?

Såna saker vore väldigt intressant att höra mer om.

Har numrerat dina frågor. Just nu kan jag bara ge ett kort svar:

1. Vad gäller äggen så har inget i grundkonceptet ändrats.
2. Det handlar om att; dels få direktljudet med rak frekvensgång, dels att få total utstrålad energi med rak frekvensgång.
2a. Däremellan finns det tidiga/första reflexer från sidoväggar, golv och tak. Dessa reflexer bör också ha rak frekvensgång.
2b. Väggen bakom lyssnaren är ett särfall. Reflexen kommer bakifrån d v s den ljudvågen är i stort sett med motsatt riktning och senare än direktljudet och dessa 2 ljudvågor går omlott med varandra.

3. Det är helt ny bas och helt nya diskanter.
3a. Basen är en Bremenbas som SB-Acoustics tillverkar enligt Bremens uppgradering. Den är betydligt mer påkostad än tidigare Bremenbasar som Scan-Speak levererade. Den har Aluminiumkon med första uppbrytning kring 9,5 kHz. Det är betydligt högre upp än andra Midwoofers med aluminiumkon i samma storlek på kon eller större. Jag har valt ventilerad talspolebobin i titan. Det har en hel del fördelar med titan. Diametern på talspolen är 32 mm istället för 26 som tidigare. Upphängningen är speciellt vald för att passa aluminiumkonen vilket får till följd att den destruktiva resonans mellan 1- 2 kHz, som de flesta element dras med, är obefintlig i Bremenbasen. Det får till följd att spridningen är homogenare än med andra element. Den nya Bremenbasen tål dessutom att spelas på högre nivå i basen än tidigare i och med att även centrerskivan/spidern är större och betydligt bättre än tidigare.
3b. Diskanterna är Bremenutvecklade SB-Acoustics Satory med neodymmagneter. De har en känslighet på 97,5 dB. De ligger i princip i topp gällande känslighet. Diskanterna är seriekopplade. Därmed fås dubbla impedansen i diskanten. Diskanterna har överlag bättre frekvensgång och lägre distorsion än tidigare Bremendiskanter men kostar mångdubbelt mer. Jag valde mellan soft dome och beryllium och jag föredrog Soft Dome ljudmässigt, speciellt under 2,5 kHz där vissa formanter i röstområdet ligger. Talspolebobinen är också här i titan.
3c. Delningsfiltret är helt nytt och betydligt mer påkostat, ungefär 4 ggr dyrare än tidigare.
3d. Det har tagit drygt 2 års utvecklingsarbete på högtalarelementen, med flera prototyper, till att nå nuvarande stadie.
3e. Förutom rakare frekvensgång och lägre distorsion, så är effekttåligheten betydligt högre än tidigare.

4. Lådans utformning är som tidigare. Vissa justeringar för att montera högtalarelementen har behövts.

I tider med pandemi och krig är det inte så lätt att ha produktion utspridd i flera länder även inom EU och speciellt inte i nuvarande skede då resor behöver göras för att få igång produktionen såsom tänkt.
Jag ämnar återkomma med mer info då vi kommit lite längre i processen.

Nuvarande modell heter Bremen "3D8 Mk2 Signature" och är en modell snäppet över "3D8".

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kraniet » 2022-03-29 15:51

Intressant.
Låter som att elmenten kommit lång väg från de första då. Som redan va av riktigt fin kvalitet.

Låter som att denna senaste modell är bra mycket dyrare än den förra.
Är tanken att det ska finnas olika modeller med olika pris och prestanda?

Hur går utvecklingen av basmoduler? Antar det är elementutveckling som det handlar om där. Eller jobbar ni på finurliga lådkonstruktioner också?

Ja jag avundas ingen som behöver hantera inköp och beställningar av tillverkning nu i dessa tider. Först covid sen kriget i Ukraina..

Jag jobbar inom elkraft och priserna har skenat nåt kopiöst på den mesta utrustningen. Som tur är jobbar jag bara som rådgivande tekniskt stöd så jag slipper bekymra mig över såna saker.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2022-03-29 16:05

Kraniet skrev:Låter som att denna senaste modell är bra mycket dyrare än den förra.


Är väl dubbelt upp nu mot för några år sedan?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2022-03-29 19:08

RogerGustavsson skrev:
Kraniet skrev:Låter som att denna senaste modell är bra mycket dyrare än den förra.


Är väl dubbelt upp nu mot för några år sedan?


Den första var löjligt billig, bara att gratulera dem som köpte.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-03-31 01:02

Kraniet skrev:Intressant.
Låter som att elmenten kommit lång väg från de första då. Som redan va av riktigt fin kvalitet.

Låter som att denna senaste modell är bra mycket dyrare än den förra.
Är tanken att det ska finnas olika modeller med olika pris och prestanda?

Hur går utvecklingen av basmoduler? Antar det är elementutveckling som det handlar om där. Eller jobbar ni på finurliga lådkonstruktioner också?

Ja jag avundas ingen som behöver hantera inköp och beställningar av tillverkning nu i dessa tider. Först covid sen kriget i Ukraina..

Jag jobbar inom elkraft och priserna har skenat nåt kopiöst på den mesta utrustningen. Som tur är jobbar jag bara som rådgivande tekniskt stöd så jag slipper bekymra mig över såna saker.


Ja, 3D8 Mk2 Signature är en ny modell. Priset för denna är 60.000 kr/par.

Då produktionen är igång har jag tänkt att flera modeller skall finnas/lanseras i olika prisklasser och med olika prestanda.
Basmoduler finns i pipe line.

Just nu jobbas det på en 3D4, halva volymen.

3D8 är tänkt att även finnas som Aktiv modell med inbyggd elektronik med separata slutsteg för varje högtalarelement med digitala delningsfilter och wireless möjlighet och troligtvis även med batteridrift där batteri lätt kan bytas utifrån, som på en skruvdragare. Detta för att uppnå total wireless, utan nätkabel, för den som så önskar. Inga nätkablar eller andra kablar. Laddning kan ske med usb d v s så som man laddar batterier i bärbara datorer och/eller i laddningsstation.
Även streaming finns i så fall. Dock kommer även nätverkskabelanslutning finnas för högsta kvalitet gällande timing mellan kanalerna.
Centerhögtalare finns i pipe line men kräver lite mer utveckling och även digital elektronik som kontrollenhet med distribution av inkommande signal skall färdigställas.

Vi får se om saker blir av. Kan inte säga något om framtiden. Det är för mycket som händer runtomkring i världen de senaste åren.

Den som tror att Covid är över för att det inte skrivs så mycket och för att det är få på IVA och för att det inte testas så mycket i Sverige, bör beakta att i Sverige har 2808 personer dött med Covid 19 sedan 1a januari 2022.
Det är ett snitt på 31,5 personer om dagen under 2022.
Under hela året 2021 var snittet döda per dag 14,64 personer med Covid 19.
Under 2020 fr.o.m. sista mars var snittet 35,04 personer.
Vi får hoppas att sommarmånaderna blir Covid19-fria och att Krigsgeneralerna i öst blir arbetslösa.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4706
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Peter Steindl?

Inläggav MichaelG » 2022-03-31 07:07

Bara ett litet observandum; det är skillnad på att dö MED Covid och att dö AV Covid. Jag arbetar inom äldreomsorgen och vi kan se att väldigt få äldre dör av Covid. Däremot händer det då och då att äldre som dör av annat, dessutom har Covid.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-03-31 11:28

MichaelG skrev:Bara ett litet observandum; det är skillnad på att dö MED Covid och att dö AV Covid. Jag arbetar inom äldreomsorgen och vi kan se att väldigt få äldre dör av Covid. Däremot händer det då och då att äldre som dör av annat, dessutom har Covid.


Exakt. Det är bl a därför jag använder ordet ’med’. Statistiken visar de som dör med Covid 19 och inte de som dör på grund av Covid 19.

Idag står det mer på SVT i frågan gällande ny subvariant av Omikron som börjar härja i Europa och det är troligtvis även den varianten som härjar i Asien. FHM säger idag att sjukdomen Covid 19 inte är borta även om pandemilagen upphör i morgon.
Statistiken över antalet rapporterade fall på slutenvård med Covid 19 på sjukhus slutade att uppdateras för några veckor sedan. Det tycker jag är synd.

Jag har inte sett åldersstatistik på de som dött med Covid 19 under 2022. Det vore intressant att se. De som därefter återstår i statistiken kan då delas in i 2 grupper, vaccinerade och ovaccinerade.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-03-31 13:56

Trots stor täckning av vaccinerade är antalet döda per dag under 2022 mer än det dubbla än år 2021 och i nivå med år 2020.
Man bör då dela med antalet smittade för att få fram vettig statistik samt fundera på om folk kanske dog av själva Covid 19 under 2020 och 2021, medans folk som dör med Covid 19 under 2022 kanske antalet är mycket lågt som dör av själva Covid 19? Men det är knappast bevisat.
Det som är fakta är att antalet vaccinerade borde vara som högst nu år 2022.

Jag har roat mig med att räkna likadant för Italiens statistik.
2022 totalt döda 21662 under 89 dagar = 243,4 döda/dag
2021 totalt döda 63325 under 365 dagar = 173,5 döda/dag
2020 totalt döda 73604 under 297 dagar = 247,8 döda/dag
Samma visa där. Det är mer som dör med Covid 19 per dag under 2022 än under 2021 och lika med under 2020. År 2020 var ingen vaccinerad.

Vad gör egentligen vaccinet? Alltså, jag är inte negativ till vaccin. Jag bara undrar, vilka fakta är vattentäta? Är det fler som smittats nu än under tidigare år? Hur har antalet tester varit under de olika tidsperioderna? Låt säga att antalet tester är det femdubbla under 2022 i jämförelse med 2020 eller 2021. Då kommer statistiken bli skev med en faktor 5.

Jag tycker fortfarande Covid 19 gäckar. Men det kan vara så att vaccinet inte hjälper något för att undvika att bli smittad, vilket betyder att vaccinet inte fungerar som vaccin, men som ett slags förberedande medicin, och att Omikron är betydligt mer smittsam och därför går vi nu först mot någon form av mättnad globalt sett där Covid 19 lättare kommer kännas igen av immunförsvaret.

Dödligheten i % i förhållande till insjuknade kan vara betydligt lägre nu, men antalet insjuknade är betydligt högre, så antalet döda förblir konstant än så länge?

Dock bör antalet döda av Covid 19 minska radikalt efter denna säsong eller nästa säsong om inte viruset ändrar karaktär helt och hållet, men virusets överlevnad hänger på värdens överlevnad och det är en väsentlig faktor.

Egentligen borde man kolla Frankrike, Tyskland, UK, Holland, Belgien, Danmark och Österrike på samma sätt. Då kanske man kan bli något klokare. Jag går på statistiken i Worldometer. Där står antalet fall ackumulerat dag för dag och likadant med antalet döda.

Jag är road av statistik i ämnet för att söka förstå och är totalt okunnig amatör-"virolog". Statistiken får därmed tala sitt språk.

SVT börjar skriva i ämnet igen. Statistiken från FHM dras ner i omfång alldeles för tidigt, anser jag.

Dags att BUMPA Covid-19 tråden och fortsätta där.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kraniet » 2022-03-31 18:47

dr Cambell har en video ang dödsfall från covid i England.

Therefore, 2020 and first 3 quarters of 2021

Total deaths from covid alone, 17,371

Of this number 13,597 were 65 or over

Of this number, 3,774 were under 65

Average age of death in UK from covid in 2021

82.5 years

Average life expectancy in the UK, 2018 to 2020
79.0 years for males

82.9 years for females

https://www.youtube.com/watch?v=9UHvwWW ... hnCampbell

Enligt kalkylatorer i USA så är min risk (ovaccinerad man 40 år med en comorbiditet) att hamna på sjukhus ca 4-8%, risk att hamna på intensiven 2-4% och risk att dö ca 1-2% över ett år.(Vaccin sägs halvera riskerna).

Jag har inte varit speciellt orolig speciellt då jag tar c-vitamin, d-vitamin och zink regelbundet. Tar även långtidsverkande astmamedicin vilket också har en skyddande effekt. Sen har jag en livsstil där jag inte umgås i större folksamlingar.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kraniet » 2022-04-01 08:14

Glömde att säga att min "beräkning" ovan är baserad på Delta.
Med omikron är ju läget ännu bättre. Dels för att den ger mildare besvär men också för att jag troligen haft det vid detta laget.
Och eftersom naturlig infektion ger samma eller bättre försvar som vaccinet så är jag än mer lugn nu. :)

Sidospår..


Ang äggen så är jag också nyfiken på valet av elementstorlek. Är 5,5 tums basen vald för att komma tillräckligt nära väggen?
Eller är det för att hålla lådvolymen rimlig? Eller något annat skäl?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-04-01 12:49

Tittar man på statistiken så ger Omikron en betydligt lindrigare variant av Covid-19.

5,5” Midwoofer har många fördelar från 800 Hz och uppåt samt även kring lågbasen i en liten låda. Största fördelen är i området 1-4 kHz. Där kan man undvika de frekvensgångsproblem som i stort sett alltid uppstår i kombination mellan membran och upphängning som ger en dip på några dB. I det avseendet är Bremens nya Midwoofer exemplarisk och då blir även spridningen utan denna dip i frekvensgång och man undviker även högre distorsion i området.

Dessutom får man en homogenare spridning i övergångsområdet mellan Midwoofer och domediskanter.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-04-17 15:22

Jag tillönskar alla en fortsatt Glad Påsk i det jättefina vädret!

Bild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Peter Steindl?

Inläggav eljulio » 2022-04-18 15:56

petersteindl skrev:Jag tillönskar alla en fortsatt Glad Påsk i det jättefina vädret!

[ Bild ]

MvH
Peter


Tack detsamma Peter. Hoppas många nya ägg kläcks under året, trots läget i omvärlden. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-04-18 17:39

eljulio skrev:
petersteindl skrev:Jag tillönskar alla en fortsatt Glad Påsk i det jättefina vädret!

[ Bild ]

MvH
Peter


Tack detsamma Peter. Hoppas många nya ägg kläcks under året, trots läget i omvärlden. :)


Tackar! Vi får se hur det blir. Jag hoppas likaså och många andra.

Nyss flög det förbi en stor humla som surrade som en motor. :) Första för säsongen. Jag diggar humlor.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2022-04-21 20:04

Jag med!

Humlor kan tack vare knubbigheten och lite päls flyga i kallare temperatur än andra bin och framförallt fjärilar. I skogen når solen knappt ner till blåbären och därför skulle vi inte kunna äta blåbär utan humlornas idoga arbete med pollineringen.

På ett sätt är jag intresserade av ”äggen”. Mina nuvarande Martin Logan tar stor plats samt styr möbleringen lite för mycket. Misstänker att äggen kan tillåta lite annan möblering än soffa och stereo. Eller?

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-04-22 22:28

Vilken jättefin bild. :D
Idag satt jag ute i shorts och t-shirt i min trädgård och inmundigade frukost. Det var varmt och skönt.
Jag såg en massa myror och några fina fjärilar.

Äggen tillåter lite annan möblering än enbart soffa och stereo.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-04-27 01:43

Stort Grattis till Morello! Hip hip!

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-04-30 00:01

Måste lägga upp en lite annorlunda Beatles.



MvH
The Peters
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-05-03 18:19

Jag lyssnade nyss på denna låt. I dagsläget är den mer aktuell än någonsin sedan låten skrevs. Texten kan man få fram om klickar på ikonen för undertexter längst ner i bilden (om den inte redan är aktiverad).



MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2022-05-03 22:25

Begåvad textförfattare, borde få Nobelpris!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-05-05 22:36

EXTRA EXTRA READ ALL ABOUT IT!

Western Electric har en helt ny högtalare.

Bild

Modellen dessförinnan såg ut så här.
Bild

Aldrig upphör man att förundras. :D

Här kan man läsa mer. https://www.westernelectric.com/777

De startade bolaget 1869. Släng er i väggen övriga hajänd. 8)

Läs denna sida: https://www.westernelectric.com/company-history

Häftigare pryl får man leta efter.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26687
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2022-05-05 22:47

Den där besten måste låta väääldigt bra för att ens hamna på önskelistan. Gör den det?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3659
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Peter Steindl?

Inläggav juanth » 2022-05-05 23:22

En mycket stor avdelning för de lägsta/första 150 Hertzen minsann.
Deras r-AMT tar vid därefter.
” This newly-patented technology is known as the Radial Air Motion Transformer (rAMT)”
Solhaga får akta sig nu… :)

Jag blev nog mer sugen på föregångaren.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-05-06 00:46

Är det inte lite Steampunk över WE?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kraniet » 2022-05-06 08:22

petersteindl skrev:Är det inte lite Steampunk över WE?

Verkligen. Vilken cool statement piece att ha i sitt rum. :D

Får de till en bra frekvensgång så borde det ha potential att låta riktigt bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17898
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Peter Steindl?

Inläggav Almen » 2022-05-06 08:36

Wow! Ja, se det var en riktig högtalare, det. Påminner lite om några av de lite tidigare B&W-modellerna.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Peter Steindl?

Inläggav Harryup » 2022-05-06 10:36

petersteindl skrev:EXTRA EXTRA READ ALL ABOUT IT!

Western Electric har en helt ny högtalare.

[ Bild ]

Modellen dessförinnan såg ut så här.
[ Bild ]

Aldrig upphör man att förundras. :D

Här kan man läsa mer. https://www.westernelectric.com/777

De startade bolaget 1869. Släng er i väggen övriga hajänd. 8)

Läs denna sida: https://www.westernelectric.com/company-history

Häftigare pryl får man leta efter.

MvH
Peter


Eller är det Eastern Electric som gjort högtalaren? Med lite blinkande blå lysdioder skulle Billebro kunna vara ett bra val som återförsäljare rent estetiskt.
Känns lite som att man bytt personal på utvecklingsavdelningen sedan glansdagarna. Rimligen håller man väl fast vid elektromagneter hoppas jag.

/Harry

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39788
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2022-05-06 11:44

På den tiden det begav sig d v s före WW2 så fanns ännu inte permanentmagneter att tillgå kommersiellt, dessutom var de inte tillräckligt starka för att vara användbara. Därför var elektromagneter enda alternativet. Först efter WW2 kom användbara permanentmagneter.

Jag har för mig att de högtalare som WE byggde sent 40-tal och 50-tal hade permanentmagneter, men jag är inte helt säker. Jag utgår från det eftersom jag inte sett fler anslutningskontakter än 2 på deras kompression drivers.

Från 150 Hz och uppåt använder WE principen AMT. Jag har själv gjort mätningar på gamla ESS högtalare med deras AMT utvecklad av Oskar Heil som uppfann principen. Mätmässigt fungerade de anmärkningsvärt exemplariskt och betydligt bättre än andra senare AMT varianter. ESS varianten gick från 600 Hz till 30 kHz inom +/-1,5 dB och det var i många riktningar. Sedan mätte jag dist och den låg kring 0,01 - 0,05 %. Det var imponerande. Elementet var från 1970-talet.

Idag bör man kunna använda neodymmagneter samt kunna förbättra andra delar.
WE har dessutom strävat efter +/- 90 graders spridning vilket är precis det jag vill uppnå.

Om WE AMT mäter lika med eller bättre än ESS så kommer WE vara en killer.
Jag tror att det även finns andra högtalare idag med speciella AMT och stor spridning.
Audio Concept importerar väl en variant.

Designmässigt gillar jag WE, en slags modern Art Deco med streamline.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tordnilsson och 10 gäster