Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-01-22 20:56

Har ni sett detta?




Finns det snart någon form av verklighet kvar? :) :lol:

Jag och lilltroll har tidigare mixat om befintliga låtar från CD medelst AI. Det blir häpnadsväckande resultat. Nu har vi bara gjort prover med gratis enkel och usel teknik. Med supermjukvara och snabba datorer så går det nog att fixa befintlig musik så som man själv vill ha den genom att extrahera enskilda instrument eller röster ur en 2-kanalsmix. Det går att göra helt omöjliga saker.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-01-26 18:29

Har ni sett att man i Sverige börjat hedra Alfred Nobel varje dag.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6693
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Peter Steindl?

Inläggav ChristianAndersson » 2023-01-28 16:29

Shatterer of words

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-01-29 01:46

Den sajten kände jag inte till. :) Apropå Babel och dess torn.

Vad gäller mitt förra inlägg angående Alfred Nobel så var ju dynamit och annat sprängmaterial hans specialitet och att spränga är ju populärt nu för tiden tillsammans med miljön.

Den här snutten tittade jag på alldeles nyss.



Dessförinnan såg jag denna.



Undra hur mycket stålar det där stålet är tänkt att kosta? Är det verkligen detta som kommer frälsa hela Sveriges ekonomi, är några av mina tankar, nu då jag bor i Norrland. Kommer alla andra att ta efter?

För övrigt finns ju Norrlands Guld redan på systemet. Man vill ju vara sig själv för en stund är parollen.

Mvh
Mig själv
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2023-01-29 02:12

Är flytten klar? Hur bor du nu? Med utsikt över oändliga vidder? Nära havet? Vad är det som lockade dig upp till norr? Om du har skrivit om det så har jag missat det.
Må du trivas och njuta av tillvaron, oavsett!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-01-29 02:24

hifikg skrev:Är flytten klar? Hur bor du nu? Med utsikt över oändliga vidder? Nära havet? Vad är det som lockade dig upp till norr? Om du har skrivit om det så har jag missat det.
Må du trivas och njuta av tillvaron, oavsett!


Tackar!

Härnösand. 1 rum mer än förut. Syrran bor här. Utsikt över en massa snö och is. Så här års, 17 timmar natt per dygn.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Peter Steindl?

Inläggav gflar » 2023-01-29 09:18

Välkommen till Norrland :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2023-01-29 16:07

petersteindl skrev:
hifikg skrev:Är flytten klar? Hur bor du nu? Med utsikt över oändliga vidder? Nära havet? Vad är det som lockade dig upp till norr? Om du har skrivit om det så har jag missat det.
Må du trivas och njuta av tillvaron, oavsett!


Tackar!

Härnösand. 1 rum mer än förut. Syrran bor här. Utsikt över en massa snö och is. Så här års, 17 timmar natt per dygn.

Mvh
Peter

Blir det inte långt till jobbet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-01-30 03:43

paa skrev:
petersteindl skrev:
hifikg skrev:Är flytten klar? Hur bor du nu? Med utsikt över oändliga vidder? Nära havet? Vad är det som lockade dig upp till norr? Om du har skrivit om det så har jag missat det.
Må du trivas och njuta av tillvaron, oavsett!


Tackar!

Härnösand. 1 rum mer än förut. Syrran bor här. Utsikt över en massa snö och is. Så här års, 17 timmar natt per dygn.

Mvh
Peter

Blir det inte långt till jobbet?

Jag har alltid jobbat hemifrån. Nu är jag pensionär och jobbar dessutom från min bostad.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2023-01-30 10:44

petersteindl skrev:
paa skrev:
petersteindl skrev:
Tackar!

Härnösand. 1 rum mer än förut. Syrran bor här. Utsikt över en massa snö och is. Så här års, 17 timmar natt per dygn.

Mvh
Peter

Blir det inte långt till jobbet?

Jag har alltid jobbat hemifrån. Nu är jag pensionär och jobbar dessutom från min bostad.

Mvh
Peter

Låter bra det. Lycka till!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2023-01-30 13:59

Det verkar finnas visst musikliv i Härnösand bl a en jazzklubb. :D

Själv har mitt kulturliv blivit betydligt intensivare eftersom vi flyttat. Man får en chans att omdefiniera livet. Detta gäller både film och musik.
Vi gick med i ortens filmklubb. Finns en sådan i Härnösand också.


https://harnosand.filmstudio.se/

Börjat spela gåinnebandy 8O . Skall börja träna också.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-01-30 21:31

Tackar. Jazzklubb låter roligt. Skall undersökas. Även filmklubb. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13681
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2023-01-30 22:19

petersteindl skrev:Tackar. Jazzklubb låter roligt. Skall undersökas. Även filmklubb. :)

Mvh
Peter


Den här klubben skulle jag vilja ha gångavstånd till.
https://obackajazzoblues.se/medlem&biljetter.html

Här är svenska kyrkan antagligen ortens största arrangör.

Vi skall gå på Smokie.

https://radarum.se/category/konsert/

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6693
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Peter Steindl?

Inläggav ChristianAndersson » 2023-02-07 21:36

Missa inte "senast sedda film",
kanske i stil med bästa låt -22
Shatterer of words

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-02-11 22:50

Hej alla,

Undrar hur många som egentligen vet vem Burt Bacharach och vad han egentligen åstadkommit. Jag gjorde det inte innan jag såg denna video. Jag visste att han skrivit en hel del bra låtar, men inte att han skrivit allt detta.

Se videon. Ni lär nog känna igen det mesta, men visste någon (förutom Pekka) att Burt skrivit alla dessa låtar?



RIP! Burt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kermit116
 
Inlägg: 1269
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kermit116 » 2023-02-11 23:21

Har ännu inte tittat, ska göra. Just nu är jag återigen inne i ChetBakerland.

Jag vet att Burt Bacharach gjort MYCKET, spelades en del av honom hemma på 60- tidigt 70-tal. Å eftersom jag har perioder av "sängkammarsoul", till vilket jag räknar Dionne Warwick, så insåg jag i torsdags att det mesta av DW's låtar är skrivna av Bacharach/David.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-02-12 03:20

Kermit116 skrev:Har ännu inte tittat, ska göra. Just nu är jag återigen inne i ChetBakerland.

Jag vet att Burt Bacharach gjort MYCKET, spelades en del av honom hemma på 60- tidigt 70-tal. Å eftersom jag har perioder av "sängkammarsoul", till vilket jag räknar Dionne Warwick, så insåg jag i torsdags att det mesta av DW's låtar är skrivna av Bacharach/David.


Man bör se hela. Jag har nu sett hela. Jag är helt förbryllad.

Bland kommentarerna så jag denna.

"Phenomenal! What an amazing talent. His music has played in the background of all of our lives without us even knowing."

Instämmer helt i detta. Jag har aldrig haft någon Burt Bacharach-skiva men däremot flera skivor med hans låtar, vilket jag nu blivit varse om. En av mina favoriter är låten Alfie, från en film.Jag hade ingen aning om att det var Burt som skrivit den.

Här är ett kortfattat samandrag. 12 minuter.


MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kermit116
 
Inlägg: 1269
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kermit116 » 2023-02-12 11:06

Kermit116 skrev:Har ännu inte tittat, ska göra. Just nu är jag återigen inne i ChetBakerland.

Jag vet att Burt Bacharach gjort MYCKET, spelades en del av honom hemma på 60- tidigt 70-tal. Å eftersom jag har perioder av "sängkammarsoul", till vilket jag räknar Dionne Warwick, så insåg jag i torsdags att det mesta av DW's låtar är skrivna av Bacharach/David.

Nu sett. Fantastisk förmåga att under så lång tid finnas med, mer eller mindre, relevant, slås nog bara av Stones, Dylan OCH Quincy Jones.

Aldrig tänkt annat än att det var Stevie Wonder som gjorde Thats what Friends are for.

Utmaningen för vokalisten gör att jag förstår varför Luther Vandross (Kungen av sängkammarsoul) och som normalt gjorde sitt eget (och Marcus Millers) material fick hits m Bacharach /Davidlåtar.

Minns efter att ha sett filmen att det var Herb Alpert & Tijuana Brass som mina äldre systrar spelade hemma.

RIP
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1375
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav matssvensson » 2023-02-12 12:08

petersteindl skrev:Hej alla,

Undrar hur många som egentligen vet vem Burt Bacharach och vad han egentligen åstadkommit. Jag gjorde det inte innan jag såg denna video. Jag visste att han skrivit en hel del bra låtar, men inte att han skrivit allt detta.

Se videon. Ni lär nog känna igen det mesta, men visste någon (förutom Pekka) att Burt skrivit alla dessa låtar?

[ YouTube ]


RIP! Burt.

MvH
Peter

Jamenvisst! En av mina största låthjältar. En helt makalös katalog tillsammans med Hal David. Som dessutom sjungs av favoritartister som Dusty och Karen Carpenter. Kul med Oasis omslaget i början. Anledningen till att jag började intressera mig för den gruppen.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-02-12 20:26

:D Kul att det faktiskt finns de som har koll på Burt B och hans musik.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2023-02-12 20:33

Tar fram paraplyet
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-02-13 19:58

Ska bli.

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-02-14 22:55

Idag är det Valentine's dag.

Det måste man ju fira med ett hjärta. Kärlek kan ju beskrivas med matematiska formler.
Valentine MIT.jpg
Valentine MIT.jpg (9.46 KiB) Visad 3062 gånger
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kraniet » 2023-02-17 10:39

Apropå musik så är det nog så att alla musik egentligen är hårdrock. Eller? :D

https://www.youtube.com/watch?v=_xpb0_G ... dreAntunes
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39789
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2023-02-17 21:23

:D

Fastnade för denna för en stund sedan. Det är något speciellt med amerikansk storband. Kan inte förklara vad det är. Det svänger och tonerna sitter precis som de skall.



Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav shifts » 2023-02-19 13:13

Härnösand är fint. Bra utsikt från Vårdkasbacken.
2021 maj på Spotify

Kermit116
 
Inlägg: 1269
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kermit116 » 2023-02-19 13:49

petersteindl skrev::D

Fastnade för denna för en stund sedan. Det är något speciellt med amerikansk storband. Kan inte förklara vad det är. Det svänger och tonerna sitter precis som de skall.

[ YouTube ]


Mvh
Peter

Strävandet efter perfektion och att man samtidigt får det att svängas samt att det ibland "fläskar till" är det som fascinerar mig. Mina vandringar i spåren av musik där Quincy Jones haft ett inflytande har gjort att jag landat i inspelningar med honom och Frank Sinatra. Plattan It might as well be swing från 1964 med Sinatra och där QJ leder Count Basies storband är supercool musik tycker jag.

https://open.spotify.com/album/5lXF6AFe ... SEKfZ3Hcsw

Finns fler inspelningar med QJ o Sinatra. Sökandet efter perfektion gör att listan över medverkande på plattan L.A. is my lady från 1984, Sinatra sista egentliga album tror jag, är en uppräkning av några av de främsta studiomusiker som US hade vid den tidpunkten.
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28074
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Peter Steindl?

Inläggav PerStromgren » 2023-02-19 16:40

Kermit116 skrev:Strävandet efter perfektion och att man samtidigt får det att svängas samt att det ibland "fläskar till" är det som fascinerar mig.


Det var ungefär det jag också tänkte skriva! Amerikanska storband låter ofta förvånande bra, även om de kommer från hålor i mellanvästern. Jag har hört några stycken på hotell jag gästat, och fattar inte var de får alla duktiga musiker ifrån!

Militärbandet Peter länkade till satte allt rätt, ända ut i vokalmicken!
... tycker jag!

Per

Kermit116
 
Inlägg: 1269
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kermit116 » 2023-02-19 19:28

Med risk för att Peter blir sur för att vi smutsar ned hans tråd med storbandssnack i allmänhet och Frank Sinatra i synnerhet.

Nyss lyssnat klart på Sinatra at the Sands (live m QJ o Basies orkester), mycket mer av "fläskning" där än på ngn av de album jag nämnt ovan. Dessutom en massa halvkul snack av FS (nykter?).

Tyvärr scorar inget av dessa album särskilt bra på "loudness-war": https://dr.loudness-war.info/album/view/174521
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26691
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2023-02-19 19:42

Storbandens storband. Nuff' said. Den här direktgraveringen är det bäst jag hört i genren. Bill50x har hjälpt mig att rippa den!
Bilagor
glenndirect.png
glenndirect.png (1.12 MiB) Visad 2653 gånger
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Skrote och 17 gäster