Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39807
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-23 14:59

xmag skrev:Det som är lika viktigt som rätt forskning av rätt forskare är att åskådaren inte bara väljer att tro på den forskning som bejakar åskådarens egen åsikt. Eller om forskarens resultat inte bejakar åskådarens egen åsikt i frågan borde åskådaren vara så insiktsfull att denne är beredd att ändra sig istället för att kalla forskaren för "politiserad", "betald av vissa" eller "ljuger" osv vilket är väldigt vanligt ackompanjerad med orden "jag är högskoleutbildad och jobbar med bla bla bla så jag vet bättre än alla andra" (detta menas ofta med att att han vet bättre än den samlade forskningen i ämnet men uttalas sällan). Jag har stött på det fenomenet ett antal gånger, inte minst inom ljud och inte minst av gräddan av medlemmar på olika forum. Jag sade emot en sådan gräddbakelse en gång i ett forum och blev genast avstängd under en tid som nu är uppe i decennier. Ett effektivt men föga bra sätt att "få rätt". För att slippa råka ut för sådana/sådant/liknande censurerar jag mig själv och försöker undvika sådana trådar. Befrämjar det åsiktsfriheten och en mångsidiga debatt? Knappast!


Forskning gällande ljud och ljudåtergivning på högskolor i Sverige tillhör historia. På 50-talet och en bit in på 60-talet så stod Stig Carlsson för den biten på KTH. På 70-talet var det Kalle Ståhl med Audio Pro och deras basmodul.
Sedan finns det nog inget mer förutom inom telefoni gällande talöverföring.

I Danmark och i Norge samt i Finland finns det betydligt mer och speciellt i Danmark och i Finland.

Vad gäller publiken och vad den tror, så skulle jag nog säga att det styrs av massmedia och public service.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2024-02-23 15:02, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13683
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2024-02-23 15:00

petersteindl skrev:Jag har skrivit om min syn på dagens forskning i andra trådar.
Angående så kallad vetenskap, så kallad forskning och utbudet av en massa så kallade vetenskapliga artiklar samt total korruption, mutor, bestickning och lurendrejeri i hela det så kallade akademiska systemet som blivit politiskt och som går åt det artificiella hållet där betalda hackers tycks fixa biffen åt de som betalar eller har makten.
Det verkar som att vissa länder går i spetsen för att fullkomna det alltigenom oseriösa och förljugna.
Egentligen inget nytt, men ändå.

[ YouTube ]


Detta verkar vara början på en tidsepok med en alltigenom förljugen planet där krig, hat, mord, stöld och bedrägeri verkar vara det mest eftertraktade tillståndet att uppnå.

Denna tidsepok varar tills människor tröttnat på eländet, förhoppningsvis inte alltför länge. Eller tills att något nytt som är bättre än någonsin knackar på dörren och väntar på att människor skall öppna.

Mvh
Peter


Jag har sett på videon. Den är kort och säkerligen hyggligt korrekt men det finns definitivt ingen anledning att gå över till rena konspirationsteorier kring den mesta forskning som uförs idag.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Peter Steindl?

Inläggav I-or » 2024-02-23 15:46

petersteindl skrev:
Forskning gällande ljud och ljudåtergivning på högskolor i Sverige tillhör historia. På 50-talet och en bit in på 60-talet så stod Stig Carlsson för den biten på KTH. På 70-talet var det Kalle Ståhl med Audio Pro och deras basmodul.
Sedan finns det nog inget mer förutom inom telefoni gällande talöverföring.

I Danmark och i Norge samt i Finland finns det betydligt mer och speciellt i Danmark och i Finland.

Vad gäller publiken och vad den tror, så skulle jag nog säga att det styrs av massmedia och public service.

Mvh
Peter


Korrekt. Det produceras fortfarande en hel del vetenskap inom audioområdet i både Danmark och Finland. Detta beror i grunden på den akustiska/elektroakustiska bas som huvudsakligen Brüel & Kjær har byggt upp i Danmark och Nokia byggde upp i Finland. Jag har träffat och arbetat med många av de bästa danska och finländska ingenjörerna och kan bara konstatera att skillnaden mot Sverige är stor.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39807
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-23 16:26

Kronkan skrev:
petersteindl skrev:Jag har skrivit om min syn på dagens forskning i andra trådar.
Angående så kallad vetenskap, så kallad forskning och utbudet av en massa så kallade vetenskapliga artiklar samt total korruption, mutor, bestickning och lurendrejeri i hela det så kallade akademiska systemet som blivit politiskt och som går åt det artificiella hållet där betalda hackers tycks fixa biffen åt de som betalar eller har makten.
Det verkar som att vissa länder går i spetsen för att fullkomna det alltigenom oseriösa och förljugna.
Egentligen inget nytt, men ändå.

[ YouTube ]


Detta verkar vara början på en tidsepok med en alltigenom förljugen planet där krig, hat, mord, stöld och bedrägeri verkar vara det mest eftertraktade tillståndet att uppnå.

Denna tidsepok varar tills människor tröttnat på eländet, förhoppningsvis inte alltför länge. Eller tills att något nytt som är bättre än någonsin knackar på dörren och väntar på att människor skall öppna.

Mvh
Peter


Jag har sett på videon. Den är kort och säkerligen hyggligt korrekt men det finns definitivt ingen anledning att gå över till rena konspirationsteorier kring den mesta forskning som uförs idag.

Jag är inte så imponerad över dagens forskning. Är den till för att skapa rubriker i massmedia eller?
Vissa områden funkar bra. Jag gillar svensken som var ute i rymden. Det kändes genuint på något sätt.

Sedan har vi Teslamannen. Fågel eller fisk? Förstår mig inte på honom, ännu.
Steven Jobs var lite svår i början och även personer som Kamprad och Bill Gates. Kamprad var inte omtyckt i början.
Det är ingen tvekan om att Jobs, Gates och Kamprad har förändrat människors liv och leverne på ett högst betydande sätt.
Det gemensamma med dessa personer är drivkraften att styra sina företag.

Stig Carlsson var raka motsatsen. Han var ingen företagare. Politiker styrde till 100%. Både på KTH då institutionen för Elektroakustik lades ner och i Sonab som statsföretag också lade ner. Istället tog Amar Bose över Stigs idéer och förenklade saker, men han styrde sitt företag och blev störst i Världen på högtalare. Den drivkraften är skillnaden mellan supersuccé kontra misslyckande med total kollaps.

I Apple-koncernen blev det tydligt efter man slängt ut Jobs och bolaget föll mot ruinens brant. Det var 1 människas frånvaro det handlade om. En enda människa! Sedan tog man tillbaka denna enda människa som hade det absoluta och oåterkalleliga kravet att vara ensam ÜBER-Härskare och Apple blomstrade. Där kan man snacka om drivkraft.

Men det behövs team som arbetar i och för och i fas med denna drivkraft.

Om inte IKEA eller Tetra Pak hade flyttat företagen/stiftelserna med HQ utanför Sverige under deras tillväxt och expansions-faser så tror jag att båda företagen hade gått i konkurs eller köpts upp. Precis som fartygs/varvs-industrin och textil/teko-industrin och kärnkraftindustrin och i princip allt som var politiskt styrt, antingen direkt eller via lagstiftning.

Undantaget är krigsindustrin. Därför behövs det mera krig. Produkter måste omsättas och säljas. Dessutom är livslängden för krigsmaterial kort i krig vilket är bra för de gröna siffrorna längst ner. Ju mer krig och död och förintelse desto bättre och kan man hålla ut kriget under en längre period så är det fulländat. Jag kan i vart fall inte se det på annat sätt då jag tittar runt i Värden de senaste tusentals åren och speciellt idag och applicerar logik och rationellt tänkande över människans psykologiska tillstånd och handlande. För en utomjording ter sig det hela rätt konstigt. Inget verkar sunt och friskt, vad jag kan se.
Undrar om Putin skulle vilja äga SAAB och svenska stålverk. Vad tror ni?

Mvh
En som är förundrad över människans åtrå till död, förgängelse och tortyr
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39807
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-23 16:31

I-or skrev:
petersteindl skrev:
Forskning gällande ljud och ljudåtergivning på högskolor i Sverige tillhör historia. På 50-talet och en bit in på 60-talet så stod Stig Carlsson för den biten på KTH. På 70-talet var det Kalle Ståhl med Audio Pro och deras basmodul.
Sedan finns det nog inget mer förutom inom telefoni gällande talöverföring.

I Danmark och i Norge samt i Finland finns det betydligt mer och speciellt i Danmark och i Finland.

Vad gäller publiken och vad den tror, så skulle jag nog säga att det styrs av massmedia och public service.

Mvh
Peter


Korrekt. Det produceras fortfarande en hel del vetenskap inom audioområdet i både Danmark och Finland. Detta beror i grunden på den akustiska/elektroakustiska bas som huvudsakligen Brüel & Kjær har byggt upp i Danmark och Nokia byggde upp i Finland. Jag har träffat och arbetat med många av de bästa danska och finländska ingenjörerna och kan bara konstatera att skillnaden mot Sverige är stor.

Inte bara Brüel & Kjær, utan även B&O som donerar mycket pengar till Högskolan på Jylland. Undrar hur Peter Lyngdorf gör?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Peter Steindl?

Inläggav I-or » 2024-02-23 16:42

Jo, det stämmer, men B&K har haft en långt mer grundläggande inverkan på danskt akustikkunnande än B&O. Huvuddelen av elektroakustisk forskning kan för övrigt i Finland numer, efter Nokias fall på mobiltelefonsidan, härledas till Genelec.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-02-23 17:28

petersteindl skrev:
xmag skrev:Det som är lika viktigt som rätt forskning av rätt forskare är att åskådaren inte bara väljer att tro på den forskning som bejakar åskådarens egen åsikt. Eller om forskarens resultat inte bejakar åskådarens egen åsikt i frågan borde åskådaren vara så insiktsfull att denne är beredd att ändra sig istället för att kalla forskaren för "politiserad", "betald av vissa" eller "ljuger" osv vilket är väldigt vanligt ackompanjerad med orden "jag är högskoleutbildad och jobbar med bla bla bla så jag vet bättre än alla andra" (detta menas ofta med att att han vet bättre än den samlade forskningen i ämnet men uttalas sällan). Jag har stött på det fenomenet ett antal gånger, inte minst inom ljud och inte minst av gräddan av medlemmar på olika forum. Jag sade emot en sådan gräddbakelse en gång i ett forum och blev genast avstängd under en tid som nu är uppe i decennier. Ett effektivt men föga bra sätt att "få rätt". För att slippa råka ut för sådana/sådant/liknande censurerar jag mig själv och försöker undvika sådana trådar. Befrämjar det åsiktsfriheten och en mångsidiga debatt? Knappast!


Forskning gällande ljud och ljudåtergivning på högskolor i Sverige tillhör historia. På 50-talet och en bit in på 60-talet så stod Stig Carlsson för den biten på KTH. På 70-talet var det Kalle Ståhl med Audio Pro och deras basmodul.
Sedan finns det nog inget mer förutom inom telefoni gällande talöverföring.

I Danmark och i Norge samt i Finland finns det betydligt mer och speciellt i Danmark och i Finland.

Vad gäller publiken och vad den tror, så skulle jag nog säga att det styrs av massmedia och public service.

Mvh
Peter

Stig Carlsson tillhör de jag ser upp till. Du nämner Kalle Ståhl men Lars Mürbeck stack också ut hakan liksom Martin Persson, Mirch mfl blyga herrar.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39807
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-23 17:46

xmag skrev:
petersteindl skrev:
xmag skrev:Det som är lika viktigt som rätt forskning av rätt forskare är att åskådaren inte bara väljer att tro på den forskning som bejakar åskådarens egen åsikt. Eller om forskarens resultat inte bejakar åskådarens egen åsikt i frågan borde åskådaren vara så insiktsfull att denne är beredd att ändra sig istället för att kalla forskaren för "politiserad", "betald av vissa" eller "ljuger" osv vilket är väldigt vanligt ackompanjerad med orden "jag är högskoleutbildad och jobbar med bla bla bla så jag vet bättre än alla andra" (detta menas ofta med att att han vet bättre än den samlade forskningen i ämnet men uttalas sällan). Jag har stött på det fenomenet ett antal gånger, inte minst inom ljud och inte minst av gräddan av medlemmar på olika forum. Jag sade emot en sådan gräddbakelse en gång i ett forum och blev genast avstängd under en tid som nu är uppe i decennier. Ett effektivt men föga bra sätt att "få rätt". För att slippa råka ut för sådana/sådant/liknande censurerar jag mig själv och försöker undvika sådana trådar. Befrämjar det åsiktsfriheten och en mångsidiga debatt? Knappast!


Forskning gällande ljud och ljudåtergivning på högskolor i Sverige tillhör historia. På 50-talet och en bit in på 60-talet så stod Stig Carlsson för den biten på KTH. På 70-talet var det Kalle Ståhl med Audio Pro och deras basmodul.
Sedan finns det nog inget mer förutom inom telefoni gällande talöverföring.

I Danmark och i Norge samt i Finland finns det betydligt mer och speciellt i Danmark och i Finland.

Vad gäller publiken och vad den tror, så skulle jag nog säga att det styrs av massmedia och public service.

Mvh
Peter

Stig Carlsson tillhör de jag ser upp till. Du nämner Kalle Ståhl men Lars Mürbeck stack också ut hakan liksom Martin Persson, Mirch mfl blyga herrar.


Fast, mitt inlägg handlade enkom om forskning på KTH gällande ljudåtergivning. Att det finns andra i Sverige som konstruerat och sålt högtalare är allmänt känt. Det är kopplingen till Akademisk forskning jag vill nämna.
Vad gäller Lars Mürbeck och U66 vet jag inte om han har varit knuten till forskning på Chalmers.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13683
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2024-02-23 19:14

petersteindl skrev:
Kronkan skrev:
petersteindl skrev:Jag har skrivit om min syn på dagens forskning i andra trådar.
Angående så kallad vetenskap, så kallad forskning och utbudet av en massa så kallade vetenskapliga artiklar samt total korruption, mutor, bestickning och lurendrejeri i hela det så kallade akademiska systemet som blivit politiskt och som går åt det artificiella hållet där betalda hackers tycks fixa biffen åt de som betalar eller har makten.
Det verkar som att vissa länder går i spetsen för att fullkomna det alltigenom oseriösa och förljugna.
Egentligen inget nytt, men ändå.

[ YouTube ]


Detta verkar vara början på en tidsepok med en alltigenom förljugen planet där krig, hat, mord, stöld och bedrägeri verkar vara det mest eftertraktade tillståndet att uppnå.

Denna tidsepok varar tills människor tröttnat på eländet, förhoppningsvis inte alltför länge. Eller tills att något nytt som är bättre än någonsin knackar på dörren och väntar på att människor skall öppna.

Mvh
Peter


Jag har sett på videon. Den är kort och säkerligen hyggligt korrekt men det finns definitivt ingen anledning att gå över till rena konspirationsteorier kring den mesta forskning som uförs idag.

Jag är inte så imponerad över dagens forskning. Är den till för att skapa rubriker i massmedia eller?
Vissa områden funkar bra. Jag gillar svensken som var ute i rymden. Det kändes genuint på något sätt.

Sedan har vi Teslamannen. Fågel eller fisk? Förstår mig inte på honom, ännu.
Steven Jobs var lite svår i början och även personer som Kamprad och Bill Gates. Kamprad var inte omtyckt i början.
Det är ingen tvekan om att Jobs, Gates och Kamprad har förändrat människors liv och leverne på ett högst betydande sätt.
Det gemensamma med dessa personer är drivkraften att styra sina företag.

Stig Carlsson var raka motsatsen. Han var ingen företagare. Politiker styrde till 100%. Både på KTH då institutionen för Elektroakustik lades ner och i Sonab som statsföretag också lade ner. Istället tog Amar Bose över Stigs idéer och förenklade saker, men han styrde sitt företag och blev störst i Världen på högtalare. Den drivkraften är skillnaden mellan supersuccé kontra misslyckande med total kollaps.

I Apple-koncernen blev det tydligt efter man slängt ut Jobs och bolaget föll mot ruinens brant. Det var 1 människas frånvaro det handlade om. En enda människa! Sedan tog man tillbaka denna enda människa som hade det absoluta och oåterkalleliga kravet att vara ensam ÜBER-Härskare och Apple blomstrade. Där kan man snacka om drivkraft.

Men det behövs team som arbetar i och för och i fas med denna drivkraft.

Om inte IKEA eller Tetra Pak hade flyttat företagen/stiftelserna med HQ utanför Sverige under deras tillväxt och expansions-faser så tror jag att båda företagen hade gått i konkurs eller köpts upp. Precis som fartygs/varvs-industrin och textil/teko-industrin och kärnkraftindustrin och i princip allt som var politiskt styrt, antingen direkt eller via lagstiftning.

Undantaget är krigsindustrin. Därför behövs det mera krig. Produkter måste omsättas och säljas. Dessutom är livslängden för krigsmaterial kort i krig vilket är bra för de gröna siffrorna längst ner. Ju mer krig och död och förintelse desto bättre och kan man hålla ut kriget under en längre period så är det fulländat. Jag kan i vart fall inte se det på annat sätt då jag tittar runt i Värden de senaste tusentals åren och speciellt idag och applicerar logik och rationellt tänkande över människans psykologiska tillstånd och handlande. För en utomjording ter sig det hela rätt konstigt. Inget verkar sunt och friskt, vad jag kan se.
Undrar om Putin skulle vilja äga SAAB och svenska stålverk. Vad tror ni?

Mvh
En som är förundrad över människans åtrå till död, förgängelse och tortyr


Jag hittar tyvärr inte tråden. Du spinner på en video som beskare ett fenomen speciellt utvecklat av vissa i Kina, Ryssland och Indien och därefter beskriver du dig själv som någon i praktiken blivit en konspirationsteoretiker.

Sedan beskriver du det som hänt i Kalifornien och då omkring vissa kraftigt expanderande företag som kan vara intressant i sammanhanget men var det kommer in i konspirationen förstår jag inte.

Ikearesonemanget förstår jag inte. Vad som hände med TEKO har jag en hygglig förståelse för men inte alls de svepande saker.

???

Sedan kommer kommer döden in.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Peter Steindl?

Inläggav sprudel » 2024-02-23 19:46

Om man är bara så lite delaktig i den diskussionen som förs inom akademiska kretsar om utvecklingen kan man inte undvika bli desillusionerad. En orsak till urvattningen är att snart varje liten småstad ska ha en institution av högskolekaraktär. En annan är suget efter medial uppmärksamhet och alternativ karriär typ Agnes Wold. Alla vill bli ”kändisar”.
En annan orsak är de ”nya vetenskaperna” som genusvetenskap och parapsykologi vilka egentligen hör hemma på en efterfest kl 4 när man dricker ljummen gin och allt annat är slut. När man släpper in dylikt dravel inom högskolevärlden är det ett starkt signum för att kompassen är tappad. :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39807
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-23 21:37

Kronkan skrev:
petersteindl skrev:
Kronkan skrev:
Jag har sett på videon. Den är kort och säkerligen hyggligt korrekt men det finns definitivt ingen anledning att gå över till rena konspirationsteorier kring den mesta forskning som uförs idag.

Jag är inte så imponerad över dagens forskning. Är den till för att skapa rubriker i massmedia eller?
Vissa områden funkar bra. Jag gillar svensken som var ute i rymden. Det kändes genuint på något sätt.

Sedan har vi Teslamannen. Fågel eller fisk? Förstår mig inte på honom, ännu.
Steven Jobs var lite svår i början och även personer som Kamprad och Bill Gates. Kamprad var inte omtyckt i början.
Det är ingen tvekan om att Jobs, Gates och Kamprad har förändrat människors liv och leverne på ett högst betydande sätt.
Det gemensamma med dessa personer är drivkraften att styra sina företag.

Stig Carlsson var raka motsatsen. Han var ingen företagare. Politiker styrde till 100%. Både på KTH då institutionen för Elektroakustik lades ner och i Sonab som statsföretag också lade ner. Istället tog Amar Bose över Stigs idéer och förenklade saker, men han styrde sitt företag och blev störst i Världen på högtalare. Den drivkraften är skillnaden mellan supersuccé kontra misslyckande med total kollaps.

I Apple-koncernen blev det tydligt efter man slängt ut Jobs och bolaget föll mot ruinens brant. Det var 1 människas frånvaro det handlade om. En enda människa! Sedan tog man tillbaka denna enda människa som hade det absoluta och oåterkalleliga kravet att vara ensam ÜBER-Härskare och Apple blomstrade. Där kan man snacka om drivkraft.

Men det behövs team som arbetar i och för och i fas med denna drivkraft.

Om inte IKEA eller Tetra Pak hade flyttat företagen/stiftelserna med HQ utanför Sverige under deras tillväxt och expansions-faser så tror jag att båda företagen hade gått i konkurs eller köpts upp. Precis som fartygs/varvs-industrin och textil/teko-industrin och kärnkraftindustrin och i princip allt som var politiskt styrt, antingen direkt eller via lagstiftning.

Undantaget är krigsindustrin. Därför behövs det mera krig. Produkter måste omsättas och säljas. Dessutom är livslängden för krigsmaterial kort i krig vilket är bra för de gröna siffrorna längst ner. Ju mer krig och död och förintelse desto bättre och kan man hålla ut kriget under en längre period så är det fulländat. Jag kan i vart fall inte se det på annat sätt då jag tittar runt i Värden de senaste tusentals åren och speciellt idag och applicerar logik och rationellt tänkande över människans psykologiska tillstånd och handlande. För en utomjording ter sig det hela rätt konstigt. Inget verkar sunt och friskt, vad jag kan se.
Undrar om Putin skulle vilja äga SAAB och svenska stålverk. Vad tror ni?

Mvh
En som är förundrad över människans åtrå till död, förgängelse och tortyr


Jag hittar tyvärr inte tråden. Du spinner på en video som beskare ett fenomen speciellt utvecklat av vissa i Kina, Ryssland och Indien och därefter beskriver du dig själv som någon i praktiken blivit en konspirationsteoretiker.

Sedan beskriver du det som hänt i Kalifornien och då omkring vissa kraftigt expanderande företag som kan vara intressant i sammanhanget men var det kommer in i konspirationen förstår jag inte.

Ikearesonemanget förstår jag inte. Vad som hände med TEKO har jag en hygglig förståelse för men inte alls de svepande saker.

???

Sedan kommer kommer döden in.


Jo, du är i tråden. Den heter Peter Steindl? Det gäller således allt gällande Peter Steindl och det i en salig röra och så kommer det förbli och fortgå allt efter mitt behag och infall för stunden. :)

Det är det som är jag, Peter Steindl. Det är jag som är trådämnet, vad jag än skriver om ur min synvinkel. Tjolahopp. :)

Torghandel, lek och bus, mm.

Att döden kommer in i bilden på Jorden är ju på grund av att människor gillar att döda varandra. Så har det varit ända från Kain.
Det syns väl ganska klart och tydligt genom historieböckerna. Det sker överallt och sedan några år rekryteras det barn på löpande band i Sverige just för att mörda. Ungarna verkar digga detta och får lite stålar och svenskarna har bett om just denna situation. Enkelt. Även en medelintelligent schimpans förstår att om man importerar katastrof så får man katastrof. Det är inget konstigt med det. Logiskt och rationellt.

Ikea flyttade hela sin stiftelse till länder där de fritt kunde expandera hela verksamheten utan att betala skatt. Tetra Pak likaså. För mer än 20 år sedan hörde jag en mycket lång intervju med Rausing. Han förklarade hur det funkar. Då gick det upp ett Liljeholmens. Inte en spänn till Sverige. Inte en spänn till någon annan heller. Joakim von Anka kunde inte gjort det bättre. Då går det att expandera snabbt och att investera snabbt. Till slut är konkurrensen nollad.

Vad gäller företagare, så finns det en fördel av att vara i Kalifornien kontra Sverige. Det fick Stig Carlsson bittert erfara.

BNP i Kalifornien var 2700 miljarder dollar år 2017. I Sverige kanske 470 M$. Större befolkning och större marknad i Kalifornien.

Men, men, Sverige kränger 4 flygplan till Ungern och brödraskapet är uppnått.

Nu skall vi ta varandra i hand och sjunga We shall over come.

Står fast vid att forskning av idag inte bör kallas forskning, om ordet skall ha samma betydelse och definition som ordet en gång hade.
Det är två helt skilda saker som inte ens har en endaste beröringspunkt med varandra. Så blir det i ett totalkorrupt system.
Det är bara att gilla läget.
Newton och grabbarna med Einstein m.fl. är en svunnen tid blott. Nu är det videos tå tuben som gäller och personlig marknadsföring över deras eget ego.
Det ger snabbast cash och är dess värre troligen mer seriöst än dagens forskning och då är det lågt.

Nä, now for something completely different.

Bass!


MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39807
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-23 22:50

Såg precis denna video.



Som sagt, jag har inte mycket till övers för en del av det moderna ÜberFührersamhället som nu existerar.
Mark Zuckerberg, Fågel eller fisk?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Peter Steindl?

Inläggav JM » 2024-02-23 22:57

I-or skrev:Jag ser tre stora problem med vetenskapen av idag. I prioritetsordning:

1. Politisering. Detta var länge ett problem framförallt inom det humanistiska området, där man alldeles för ofta klär rena åsikter i vetenskaplig dräkt. Kriminologer, socialforskare, historiker, statsvetare och i viss mån även nationalekonomer är några av de värsta syndarna här. Tyvärr har detta spridit sig till naturvetenskaperna de senaste decennierna och speciellt miljö- och hälsoområdet är svårt utsatta. S.k. Lysenkoism borde ha fått stanna i, och gå under med, Sovjetunionen men har plockats upp av diverse personer och organisationer som arbetar under devisen ändamålen helgar medlen.

2. Inflation. Det finns numer alldeles för många s.k. forskare på universitet och högskolor som inte är skarpa nog för att producera vettiga resultat. Vi översköljs av ren rappakalja från gökar som måste göra skäl för forskningsanslagen.

3. Forskningsfusk. Sabines video ovan visar på delar av detta.


Nepotism: I Sverige är nepotismen dominerade. Samma gäng sitter i olika forskningsstyrelser och ger pengar till sina kompisar och i praktiken till sig själva.
Makten forskningen kan ge är viktigare än forskningen i sig. Vissa medicinska institutioner prioriterar många lågkvalitativa "Åsa-Nisse" publikationer framför några få tunga forskningsrapporter.
USA kontrollerar inom medicinen de viktigaste publikationerna. Det är mycket lättare för en amerikan att publicera än en icke amerikan.
Reviewers - granskare av ej ännu publicerade artiklar. Har en betydande makt genom sina val.

En nära bekant blev vid drygt 30 års ålder professor i medicin vid ett av USA största universitet direkt efter sin disputation i kirurgi. Nu var hans avhandling extremt banbrytande. Han blev chef över ett labb med 90 dedikerade doktorer att bara utveckla hans forskningsideer.
Högsta chefen på detta USA-universitetet låg bakom en mycket viktig upptäckt inom medicinen och hade på något sätt tagit fram att min bekants handledare satt i Nobelkommiten för utdelning av Nobelpris i medicin.

Har ett 10-tal publicerade artiklar i olika medicinska tidskrifter. Personligen tycker jag att bara en av dessa publikationer riktigt tung. Amerikanska forskare ignorerade forskningen betydelse i ca 20 år och försökte på Trumpvis påstå att de var först. Nu är artikeln accepterad av hela forskningssamfundet som den första inom området.

Bra forskning produceras när forskaren är intresserad i forskningen i sig och inte vilka sekundära vinster forskningen kan ge.

JM
Senast redigerad av JM 2024-02-23 22:58, redigerad totalt 2 gånger.
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2024-02-23 22:57

sprudel skrev:Om man är bara så lite delaktig i den diskussionen som förs inom akademiska kretsar om utvecklingen kan man inte undvika bli desillusionerad. En orsak till urvattningen är att snart varje liten småstad ska ha en institution av högskolekaraktär. En annan är suget efter medial uppmärksamhet och alternativ karriär typ Agnes Wold. Alla vill bli ”kändisar”.
En annan orsak är de ”nya vetenskaperna” som genusvetenskap och parapsykologi vilka egentligen hör hemma på en efterfest kl 4 när man dricker ljummen gin och allt annat är slut. När man släpper in dylikt dravel inom högskolevärlden är det ett starkt signum för att kompassen är tappad. :mrgreen:


Till yttermera visso har alldeles för många institutioner börjat kallas "Universitet"
Det borde vara, för evigt, förbehållet Uppsala.
Jag läste ett par år på Västerås Högskola, som bestod av ett par våningar i ett större hus.
Senare Mälardalens Högskola och numera, bevare mig väl, Universitet.
Snacka om inflation. De kan kalla sig högskolor eller varför inte Akademier, men Universitet? Icke.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13683
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2024-02-24 00:09

petersteindl skrev:
Kronkan skrev:
petersteindl skrev:Jag är inte så imponerad över dagens forskning. Är den till för att skapa rubriker i massmedia eller?
Vissa områden funkar bra. Jag gillar svensken som var ute i rymden. Det kändes genuint på något sätt.

Sedan har vi Teslamannen. Fågel eller fisk? Förstår mig inte på honom, ännu.
Steven Jobs var lite svår i början och även personer som Kamprad och Bill Gates. Kamprad var inte omtyckt i början.
Det är ingen tvekan om att Jobs, Gates och Kamprad har förändrat människors liv och leverne på ett högst betydande sätt.
Det gemensamma med dessa personer är drivkraften att styra sina företag.

Stig Carlsson var raka motsatsen. Han var ingen företagare. Politiker styrde till 100%. Både på KTH då institutionen för Elektroakustik lades ner och i Sonab som statsföretag också lade ner. Istället tog Amar Bose över Stigs idéer och förenklade saker, men han styrde sitt företag och blev störst i Världen på högtalare. Den drivkraften är skillnaden mellan supersuccé kontra misslyckande med total kollaps.

I Apple-koncernen blev det tydligt efter man slängt ut Jobs och bolaget föll mot ruinens brant. Det var 1 människas frånvaro det handlade om. En enda människa! Sedan tog man tillbaka denna enda människa som hade det absoluta och oåterkalleliga kravet att vara ensam ÜBER-Härskare och Apple blomstrade. Där kan man snacka om drivkraft.

Men det behövs team som arbetar i och för och i fas med denna drivkraft.

Om inte IKEA eller Tetra Pak hade flyttat företagen/stiftelserna med HQ utanför Sverige under deras tillväxt och expansions-faser så tror jag att båda företagen hade gått i konkurs eller köpts upp. Precis som fartygs/varvs-industrin och textil/teko-industrin och kärnkraftindustrin och i princip allt som var politiskt styrt, antingen direkt eller via lagstiftning.

Undantaget är krigsindustrin. Därför behövs det mera krig. Produkter måste omsättas och säljas. Dessutom är livslängden för krigsmaterial kort i krig vilket är bra för de gröna siffrorna längst ner. Ju mer krig och död och förintelse desto bättre och kan man hålla ut kriget under en längre period så är det fulländat. Jag kan i vart fall inte se det på annat sätt då jag tittar runt i Värden de senaste tusentals åren och speciellt idag och applicerar logik och rationellt tänkande över människans psykologiska tillstånd och handlande. För en utomjording ter sig det hela rätt konstigt. Inget verkar sunt och friskt, vad jag kan se.
Undrar om Putin skulle vilja äga SAAB och svenska stålverk. Vad tror ni?

Mvh
En som är förundrad över människans åtrå till död, förgängelse och tortyr


Jag hittar tyvärr inte tråden. Du spinner på en video som beskare ett fenomen speciellt utvecklat av vissa i Kina, Ryssland och Indien och därefter beskriver du dig själv som någon i praktiken blivit en konspirationsteoretiker.

Sedan beskriver du det som hänt i Kalifornien och då omkring vissa kraftigt expanderande företag som kan vara intressant i sammanhanget men var det kommer in i konspirationen förstår jag inte.

Ikearesonemanget förstår jag inte. Vad som hände med TEKO har jag en hygglig förståelse för men inte alls de svepande saker.

???

Sedan kommer kommer döden in.


Jo, du är i tråden. Den heter Peter Steindl? Det gäller således allt gällande Peter Steindl och det i en salig röra och så kommer det förbli och fortgå allt efter mitt behag och infall för stunden. :)

Det är det som är jag, Peter Steindl. Det är jag som är trådämnet, vad jag än skriver om ur min synvinkel. Tjolahopp. :)
[ YouTube ]

Torghandel, lek och bus, mm.

Att döden kommer in i bilden på Jorden är ju på grund av att människor gillar att döda varandra. Så har det varit ända från Kain.
Det syns väl ganska klart och tydligt genom historieböckerna. Det sker överallt och sedan några år rekryteras det barn på löpande band i Sverige just för att mörda. Ungarna verkar digga detta och får lite stålar och svenskarna har bett om just denna situation. Enkelt. Även en medelintelligent schimpans förstår att om man importerar katastrof så får man katastrof. Det är inget konstigt med det. Logiskt och rationellt.

Ikea flyttade hela sin stiftelse till länder där de fritt kunde expandera hela verksamheten utan att betala skatt. Tetra Pak likaså. För mer än 20 år sedan hörde jag en mycket lång intervju med Rausing. Han förklarade hur det funkar. Då gick det upp ett Liljeholmens. Inte en spänn till Sverige. Inte en spänn till någon annan heller. Joakim von Anka kunde inte gjort det bättre. Då går det att expandera snabbt och att investera snabbt. Till slut är konkurrensen nollad.

Vad gäller företagare, så finns det en fördel av att vara i Kalifornien kontra Sverige. Det fick Stig Carlsson bittert erfara.

BNP i Kalifornien var 2700 miljarder dollar år 2017. I Sverige kanske 470 M$. Större befolkning och större marknad i Kalifornien.

Men, men, Sverige kränger 4 flygplan till Ungern och brödraskapet är uppnått.

Nu skall vi ta varandra i hand och sjunga We shall over come.

Står fast vid att forskning av idag inte bör kallas forskning, om ordet skall ha samma betydelse och definition som ordet en gång hade.
Det är två helt skilda saker som inte ens har en endaste beröringspunkt med varandra. Så blir det i ett totalkorrupt system.
Det är bara att gilla läget.
Newton och grabbarna med Einstein m.fl. är en svunnen tid blott. Nu är det videos tå tuben som gäller och personlig marknadsföring över deras eget ego.
Det ger snabbast cash och är dess värre troligen mer seriöst än dagens forskning och då är det lågt.

Nä, now for something completely different.

Bass!
[ YouTube ]


MvH
Peter


Det var inte så länge sedan jag bidrog till att stoppa förflyttningen av tråden Steindl till egna trådar. Såsom du tolkar beslutet att det är din personliga tråd så ångrar jag djupt detta.

Denna tråd hör inte hemma i ”Generellt om Hifi”.

Det var länge sedan det var så.

Jag är intresserad att läsa om ljud, hifi och musik. Men inte läsa om dystopier ..

Kermit116
 
Inlägg: 1278
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kermit116 » 2024-02-24 00:47

Kronkan,
Kom igen, Du måste väl ändå ge den där Steindl lite cred för att han återgivit något som kan betraktas som Stig Carlssons samlade verk på sin sida? Det måste väl ändå betraktas om hifi!

Fast det är klart, vi inkokta carlssoniter hade väl läst inläggen varhelst dom rubricerats.

Face it, detta är faktiskt.io. :-)
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-02-24 01:13

petersteindl skrev:
xmag skrev:
petersteindl skrev:
Forskning gällande ljud och ljudåtergivning på högskolor i Sverige tillhör historia. På 50-talet och en bit in på 60-talet så stod Stig Carlsson för den biten på KTH. På 70-talet var det Kalle Ståhl med Audio Pro och deras basmodul.
Sedan finns det nog inget mer förutom inom telefoni gällande talöverföring.

I Danmark och i Norge samt i Finland finns det betydligt mer och speciellt i Danmark och i Finland.

Vad gäller publiken och vad den tror, så skulle jag nog säga att det styrs av massmedia och public service.

Mvh
Peter

Stig Carlsson tillhör de jag ser upp till. Du nämner Kalle Ståhl men Lars Mürbeck stack också ut hakan liksom Martin Persson, Mirch mfl blyga herrar.


Fast, mitt inlägg handlade enkom om forskning på KTH gällande ljudåtergivning. Att det finns andra i Sverige som konstruerat och sålt högtalare är allmänt känt. Det är kopplingen till Akademisk forskning jag vill nämna.
Vad gäller Lars Mürbeck och U66 vet jag inte om han har varit knuten till forskning på Chalmers.

OK!
Jag tänkte på de som sitter/satt hemmavid och forskar för egen räkning och blivit uppmärksammade.
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-02-24 01:20

Vad ni gör kasta inte skit på Sverige för allt är Postnords fel.
[Vill inte skriva vad Dan Berglund sjunger i originalet]
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39807
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-24 01:26

Kronkan skrev:
petersteindl skrev:
Kronkan skrev:
Jag hittar tyvärr inte tråden. Du spinner på en video som beskare ett fenomen speciellt utvecklat av vissa i Kina, Ryssland och Indien och därefter beskriver du dig själv som någon i praktiken blivit en konspirationsteoretiker.

Sedan beskriver du det som hänt i Kalifornien och då omkring vissa kraftigt expanderande företag som kan vara intressant i sammanhanget men var det kommer in i konspirationen förstår jag inte.

Ikearesonemanget förstår jag inte. Vad som hände med TEKO har jag en hygglig förståelse för men inte alls de svepande saker.

???

Sedan kommer kommer döden in.


Jo, du är i tråden. Den heter Peter Steindl? Det gäller således allt gällande Peter Steindl och det i en salig röra och så kommer det förbli och fortgå allt efter mitt behag och infall för stunden. :)

Det är det som är jag, Peter Steindl. Det är jag som är trådämnet, vad jag än skriver om ur min synvinkel. Tjolahopp. :)
[ YouTube ]

Torghandel, lek och bus, mm.

Att döden kommer in i bilden på Jorden är ju på grund av att människor gillar att döda varandra. Så har det varit ända från Kain.
Det syns väl ganska klart och tydligt genom historieböckerna. Det sker överallt och sedan några år rekryteras det barn på löpande band i Sverige just för att mörda. Ungarna verkar digga detta och får lite stålar och svenskarna har bett om just denna situation. Enkelt. Även en medelintelligent schimpans förstår att om man importerar katastrof så får man katastrof. Det är inget konstigt med det. Logiskt och rationellt.

Ikea flyttade hela sin stiftelse till länder där de fritt kunde expandera hela verksamheten utan att betala skatt. Tetra Pak likaså. För mer än 20 år sedan hörde jag en mycket lång intervju med Rausing. Han förklarade hur det funkar. Då gick det upp ett Liljeholmens. Inte en spänn till Sverige. Inte en spänn till någon annan heller. Joakim von Anka kunde inte gjort det bättre. Då går det att expandera snabbt och att investera snabbt. Till slut är konkurrensen nollad.

Vad gäller företagare, så finns det en fördel av att vara i Kalifornien kontra Sverige. Det fick Stig Carlsson bittert erfara.

BNP i Kalifornien var 2700 miljarder dollar år 2017. I Sverige kanske 470 M$. Större befolkning och större marknad i Kalifornien.

Men, men, Sverige kränger 4 flygplan till Ungern och brödraskapet är uppnått.

Nu skall vi ta varandra i hand och sjunga We shall over come.

Står fast vid att forskning av idag inte bör kallas forskning, om ordet skall ha samma betydelse och definition som ordet en gång hade.
Det är två helt skilda saker som inte ens har en endaste beröringspunkt med varandra. Så blir det i ett totalkorrupt system.
Det är bara att gilla läget.
Newton och grabbarna med Einstein m.fl. är en svunnen tid blott. Nu är det videos tå tuben som gäller och personlig marknadsföring över deras eget ego.
Det ger snabbast cash och är dess värre troligen mer seriöst än dagens forskning och då är det lågt.

Nä, now for something completely different.

Bass!
[ YouTube ]


MvH
Peter


Det var inte så länge sedan jag bidrog till att stoppa förflyttningen av tråden Steindl till egna trådar. Såsom du tolkar beslutet att det är din personliga tråd så ångrar jag djupt detta.

Denna tråd hör inte hemma i ”Generellt om Hifi”.

Det var länge sedan det var så.

Jag är intresserad att läsa om ljud, hifi och musik. Men inte läsa om dystopier ..


Kronkan, sluta gärna läsa tråden om du inte vill läsa. Som jag ser det har du själv inte skrivit något om hifi. Detta är synnerligen anmärkningsvärt. Du vill gärna styra och ställa och kommendera andra, speciellt de som skriver om hifi, typ I-or. Tidigare var det mot IÖ.

Jag blev medlem på forumet i april år 2007 och enkom därför att tråden fanns i Generellt om hifi och tråden har varit i denna forumdel hela tiden. Det är snart 17 år sedan.
Nu vill du, som i princip aldrig skriver något om hifi, att tråden skall flyttas mellan olika forumdelar på grund av att just du inte gillar vissa saker som jag skriver. Det betyder att om jag inte skriver så som du befaller så skall tråden jag skriver i flyttas till annat ställe på forumet enligt dina direktiv. Man skall således flytta runt tråden på dina befallningar.

Så här är det!
Flyttas denna tråd från Generellt om hifi, så upphör mitt medlemskap i samma sekund.

Då upphör nämligen mitt intresse för forumet i sin helhet.

Denna tråd är inte ens min tråd. Det är inte jag som startade den. Jag kan inte gå in och redigera första inlägget och jag vill inte det ens en gång.
Skulle aldrig falla mig in att starta en tråd i medlemsavdelningen.

Något annat än nuvarande position för tråden är helt otänkbart för min del.
Det finns en hel del om hifi i tråden och det är tänkt att komma mer, men enkom i min takt, då jag känner för det.

Jag skriver enkom då andan faller på d v s då jag har inspiration. Jag skriver inte i tvång eller som om jag vore slav, även fast du vill få till det på sådant sätt.

Sådana människor som du, förtar andra människors inspiration. Har du tänkt på det? Om inte, så är det nog dags att tänka till.

Du skriver själv inget om hifi men du vill domdera över andra och ha makten över andra.
Kallar du detta för något som kan anses vara bra?

Så fort något går dig emot och du inte längre kan gå i klinch i spörsmålet, så gömmer du dig bakom konstiga fraser som inte har ett dugg med frågeställningen att göra.
Du gör det gång på gång mot I-or. I mina ögon ser det konstigt ut.
Du har helt enkelt inget mer att tillföra i sådana frågor och då blir det konstigheter från din sida.

Forumet håller på att gå mot sin sista suck. Snart stängs det ner. Det har forumägaren själv sagt för flera månader sedan.
Det är några månader kvar om inte pLudio med team tar över stafettpinnen eller några andra.

Vad gäller forskning och högskolor, så ligger nog I-or, Sprudel och JM nära ämnet i sin yrkesverksamhet och de verkar inte imponerade över dagens forskning, eller upplägg av forskning.
De som verkar imponerade av dagens forskning är de som inte har någon anknytning till forskning. De lyckligt ovetande.

Nog om detta.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39807
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-24 01:35

xmag skrev:
petersteindl skrev:
xmag skrev:Stig Carlsson tillhör de jag ser upp till. Du nämner Kalle Ståhl men Lars Mürbeck stack också ut hakan liksom Martin Persson, Mirch mfl blyga herrar.


Fast, mitt inlägg handlade enkom om forskning på KTH gällande ljudåtergivning. Att det finns andra i Sverige som konstruerat och sålt högtalare är allmänt känt. Det är kopplingen till Akademisk forskning jag vill nämna.
Vad gäller Lars Mürbeck och U66 vet jag inte om han har varit knuten till forskning på Chalmers.

OK!
Jag tänkte på de som sitter/satt hemmavid och forskar för egen räkning och blivit uppmärksammade.


Kanon, Det är precis sådant som är önskvärt. Men det krävs en hel del tid och ekonomi för forskning. Det vill man inte ge bort gratis.
Jag och lilltroll har tillsammans forskat i ljud sedan år 2011/12 fram till april år 2022. Än så länge håller jag inne med resultaten. Dock har jag skrivit vissa "styckeverk".

Har en högskoleinstitution betalat genom stipendier eller annat, så blir det en artikel eller doktorsavhandling. I så fall blir det publicerat och till och med med peer review.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39807
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-24 01:39

Kermit116 skrev:Kronkan,
Kom igen, Du måste väl ändå ge den där Steindl lite cred för att han återgivit något som kan betraktas som Stig Carlssons samlade verk på sin sida? Det måste väl ändå betraktas om hifi!

Fast det är klart, vi inkokta carlssoniter hade väl läst inläggen varhelst dom rubricerats.

Face it, detta är faktiskt.io. :-)


Jag har skrivit betydligt mer om hifi än det jag lagt upp gällande Stig Carlsson. Vet inte om du har sett det andra jag skrivit?

Skulle aldrig lagt upp detta i någon annan tråd än i denna och aldrig i någon annan forumdel.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kermit116
 
Inlägg: 1278
Blev medlem: 2019-03-08
Ort: "08"

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kermit116 » 2024-02-24 02:07

petersteindl skrev:
Kermit116 skrev:Kronkan,
Kom igen, Du måste väl ändå ge den där Steindl lite cred för att han återgivit något som kan betraktas som Stig Carlssons samlade verk på sin sida? Det måste väl ändå betraktas om hifi!

Fast det är klart, vi inkokta carlssoniter hade väl läst inläggen varhelst dom rubricerats.

Face it, detta är faktiskt.io. :-)


Jag har skrivit betydligt mer om hifi än det jag lagt upp gällande Stig Carlsson. Vet inte om du har sett det andra jag skrivit?

Skulle aldrig lagt upp detta i någon annan tråd än i denna och aldrig i någon annan forumdel.

MvH
Peter

Peter,
Tråden som bär Ditt namn startades 2007 och jag började hänga på faktiskt för cirka fem år sedan (fast Nattis o jag har konstaterat att jag varit inne en gång tidigare under ett annat nick då jag skänkte en förstärkare som jag givit upp hoppet om) så det är mycket som jag jag missat, men jag läser en hel del, dock inte allt, av vad Du skriver som inte berör Carlsson (Senast var jag inne här o kladdade kring Åke Blom o hans Supremehögtalare när ämnet rörde Lövånger.).

Uppriktigt sakt så gillar jag att Din tråd ligger här, bl a för att jag inte regelbundet är inloggad o därför inte har koll på vad som skrivs på medlemssidorna, men även för att Du ofta har mer att tillföra i form av kompetens inom hifi än den gemene forummedlemmen, mig själv inbegripen.

Med en förhoppning om en god natt
/Frog
" ... probably the best loud-speaker in the world"

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21113
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Peter Steindl?

Inläggav E » 2024-02-24 03:29

Ta på en hård nattmössa som skydd mot boken i fejset:



Tack för tipset, Peter!

Tråden ligger bra. Och Facebook, det klarar sig nog fint utan oss.

Trevlig helg!

vh ؏*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Peter Steindl?

Inläggav JM » 2024-02-24 07:34

JM skrev:
I-or skrev:Jag ser tre stora problem med vetenskapen av idag. I prioritetsordning:

1. Politisering. Detta var länge ett problem framförallt inom det humanistiska området, där man alldeles för ofta klär rena åsikter i vetenskaplig dräkt. Kriminologer, socialforskare, historiker, statsvetare och i viss mån även nationalekonomer är några av de värsta syndarna här. Tyvärr har detta spridit sig till naturvetenskaperna de senaste decennierna och speciellt miljö- och hälsoområdet är svårt utsatta. S.k. Lysenkoism borde ha fått stanna i, och gå under med, Sovjetunionen men har plockats upp av diverse personer och organisationer som arbetar under devisen ändamålen helgar medlen.

2. Inflation. Det finns numer alldeles för många s.k. forskare på universitet och högskolor som inte är skarpa nog för att producera vettiga resultat. Vi översköljs av ren rappakalja från gökar som måste göra skäl för forskningsanslagen.

3. Forskningsfusk. Sabines video ovan visar på delar av detta.


Nepotism: I Sverige är nepotismen dominerade. Samma gäng sitter i olika forskningsstyrelser och ger pengar till sina kompisar och i praktiken till sig själva.
Makten forskningen kan ge är viktigare än forskningen i sig. Vissa medicinska institutioner prioriterar många lågkvalitativa "Åsa-Nisse" publikationer framför några få tunga forskningsrapporter.
USA kontrollerar inom medicinen de viktigaste publikationerna. Det är mycket lättare för en amerikan att publicera än en icke amerikan.
Reviewers - granskare av ej ännu publicerade artiklar. Har en betydande makt genom sina val.

En nära bekant blev vid drygt 30 års ålder professor i medicin vid ett av USA största universitet direkt efter sin disputation i kirurgi. Nu var hans avhandling extremt banbrytande. Han blev chef över ett labb med 90 dedikerade doktorer att bara utveckla hans forskningsideer.
Högsta chefen på detta USA-universitetet låg bakom en mycket viktig upptäckt inom medicinen och hade på något sätt tagit fram att min bekants handledare satt i Nobelkommiten för utdelning av Nobelpris i medicin.

Har ett 10-tal publicerade artiklar i olika medicinska tidskrifter. Personligen tycker jag att bara en av dessa publikationer riktigt tung. Amerikanska forskare ignorerade forskningen betydelse i ca 20 år och försökte på Trumpvis påstå att de var först. Nu är artikeln accepterad av hela forskningssamfundet som den första inom området.

Bra forskning produceras när forskaren är intresserad i forskningen i sig och inte vilka sekundära vinster forskningen kan ge.

JM




The scientific method refers to a process of thought based on integrating previous knowledge, observing, measuring, and logical reasoning. “If it disagrees with experiment, it's wrong. In that simple statement is the key to science.” — Richard Feynman.

Gissa => dra slutsatser av gissningen => jämför med experiment/erfarenheter i verkligheten => sannolikt korrekt gissning eller sannolikt falsk gissning

Lista gärna forskningsrapporter i hifi-världen hur vi hittar bra högtalare vilka är sannolikt korrekta och reproducerade.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39807
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-24 11:30

JM, båda dina inlägg tycker jag är mycket bra och ger diskussionen näring.

Då man lägger fram hypoteser om hur vardagliga fenomen i naturen fungerar och hur man som människa och individ observerar och detekterar samt varseblir och upplever dessa fenomen, så bygger hypoteserna på en stor mängd kunskap som ligger i botten.

Ljud är ett typiskt vardagligt fenomen som gäckar vetenskapen något.
Man kan inte se ljudvågor i luften. Då blir det lite mer komplicerat.

Det är om detta jag tänkt skriva i denna tråd. Det blir min redogörelse gällande fenomenet Ljud samt en del hypoteser som jag kommer lägga fram. Jag har under mer än 10 år försökt falsifiera mina egna hypoteser genom att läsa forskningsrapporter och böcker skrivna i ämnet. Det har blivit en mycket stor mängd kunskapsinhämtning under hela resans gång och ännu finns ingen falsifiering ens i sikte, utan snarast tvärtom. Man kommer närmare och närmare pudelns kärna, där hypoteserna består och blir starkare.

Vad gäller högtalare så är sista ordet inte sagt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4831
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Peter Steindl?

Inläggav JM » 2024-02-24 13:12

petersteindl skrev:Ljud är ett typiskt vardagligt fenomen som gäckar vetenskapen något.
Man kan inte se ljudvågor i luften. Då blir det lite mer komplicerat.

Jag har under mer än 10 år försökt falsifiera mina egna hypoteser genom att läsa forskningsrapporter och böcker skrivna i ämnet. Det har blivit en mycket stor mängd kunskapsinhämtning under hela resans gång och ännu finns ingen falsifiering ens i sikte, utan snarast tvärtom. Man kommer närmare och närmare pudelns kärna, där hypoteserna består och blir starkare.

Vad gäller högtalare så är sista ordet inte sagt.

Mvh
Peter

Grattis Peter!
För mig är det tvärtom. Massor med gissningar och alla är faktiskt sannolikt mer falska än sanna även om jag tror att de borde vara sanna.
Visa några av dina gissningar som inte är klart falska.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39807
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-24 13:52

JM skrev:
petersteindl skrev:Ljud är ett typiskt vardagligt fenomen som gäckar vetenskapen något.
Man kan inte se ljudvågor i luften. Då blir det lite mer komplicerat.

Jag har under mer än 10 år försökt falsifiera mina egna hypoteser genom att läsa forskningsrapporter och böcker skrivna i ämnet. Det har blivit en mycket stor mängd kunskapsinhämtning under hela resans gång och ännu finns ingen falsifiering ens i sikte, utan snarast tvärtom. Man kommer närmare och närmare pudelns kärna, där hypoteserna består och blir starkare.

Vad gäller högtalare så är sista ordet inte sagt.

Mvh
Peter

Grattis Peter!
För mig är det tvärtom. Massor med gissningar och alla är faktiskt sannolikt mer falska än sanna även om jag tror att de borde vara sanna.
Visa några av dina gissningar som inte är klart falska.

JM


Tackar!

Det kommer Steindlska hypoteser. Håller på att förbereda.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Peter Steindl?

Inläggav I-or » 2024-02-24 14:23

E skrev:Ta på en hård nattmössa som skydd mot boken i fejset:

[ YouTube ]


Tack för tipset, Peter!

Tråden ligger bra. Och Facebook, det klarar sig nog fint utan oss.

Trevlig helg!

vh ؏*


8O 8O 8O

Vilken basist!

(Man bör inte missa övriga låtar som han har lagt upp.)
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39807
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-02-24 15:18

Japp! Basist är förnamnet. Jag har tidigare lagt upp åtskilliga videor med honom.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32025
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Bill50x » 2024-02-24 16:08

E skrev:Ta på en hård nattmössa som skydd mot boken i fejset:

[ YouTube ]


Tack för tipset, Peter!

Tråden ligger bra. Och Facebook, det klarar sig nog fint utan oss.

Trevlig helg!

vh ؏*

Bra där. Kul med någon som faktiskt spelar på instrumentet och inte bara rullar ut en bas-matta.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], dewpo och 8 gäster