Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-07-21 16:31

Intressant! Myten om hur inspelningar gick/går till är ibland stark. Här visas flera mikrofonuppställningar och omnämns rattningar som gör för att få det resultat man eftersträvade. I så puristiskt som många gärna vill tro.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-07-24 16:02

petersteindl skrev:Jättebra. :D

Till alla er som vill läsa lite om Decca Sound och inspelningar av klassisk musik så finns det en bra sida.

http://polymathperspective.com/?p=3219&fbclid=IwAR0DxsxI-sCPE7-Xe3CzZzuMOsFVgsuG8-lUKjOB6RtFb5YaQNvWlvX-Ouw

Den är dock inte uppdaterad till https: så det kommer stå att sidan inte är säker.

MvH
Peter

RogerGustavsson skrev:Intressant! Myten om hur inspelningar gick/går till är ibland stark. Här visas flera mikrofonuppställningar och omnämns rattningar som gör för att få det resultat man eftersträvade. I så puristiskt som många gärna vill tro.


Du menar, inte så puristiskt, förmodar jag.

Det intressanta är att Decca väljer 3 kanaler för direktljudet i deras Decca-Tree. Det inspelningsförfarandet användes lite olika och utvecklades. Det finns även andra som gjort. MS-teknik ligger nära till hands också.
Sedan kom multimikrofontekniken. Finns fördelar, finns nackdelar och speciellt överhörning mellan instrumenten till olika mikar som kan ge oönskad interferens. då får man nog trixa med tonkurva.
3 kanaler innebär en mittkanal. En mittkanal ger en möjlighet till upplevd korrekt/adekvat/illusionistisk akustisk förankring av musiker och sångare samt deras inbördes perspektiv och läge tillsammans med lokalens parametrar. 2 kanaler klarar inte detta. Man kan komma långt men definitivt inte ända fram.

Vad gäller att ställa in tonkurva, så kan det bero på att de vill kompensera för andra fel d v s det är i så fall puristiskt så som jag lägger in som värdering i ordet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Peter Steindl?

Inläggav E » 2021-07-24 21:17

T R E V L I G. H E L G, Peter! Vad blir det för gott att dricka, tro?
.
(Jag är en sån där trist typ som tycker att det passar med .
.allehanda glada tillrop i en tråd av det här slaget. :wink: )


Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-07-24 21:42

Tack detsamma.

Dricker just nu en Bohemian Lager. Det kan även bli en Oppigårds IPA. Möjligtvis lite vitt vin som jag finner extremt prisvärt. Avocado med skagenröra som förrätt.

Har lite olika huvudrätter att välja på.

Sedan blir det ost. Lagrad Parmesan och/eller Gorgonzola. Parmesanen var jättebra. Ostarnas konung om man har en bra Parmesan. Tror de flesta inte vet hur god Parmesan kan vara. Second to none, på en bra ostbricka. Gruyere och Appenzeller och vissa lokala ostar i Alperna är andra aspiranter.

Kan även bli lite rött. I så fall blir det troligtvis Chianti Classico Riserva från 2015, som är en ypperlig årgång för området. Har även en super Barolo och en super Brunello di Montalcino (2015 eller 2016) om jag vill snofsa till det.

Efterrätt: Jag har färska röda vinbär, hallon, blåbär och jordgubbar. Vispad Arla Eko vispgrädde som jag tänkt omringa vaniljglass med och sedan applicera en hel del bär ovanpå. :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2021-07-24 23:25

Och vem bjuder du på allt det goda?
Själv krafsade jag ihop en marinerad fläskfilé o nåt rödtjut från Australien till mig o frugan.
Avnjöts i solnedgången i en skogsglänta.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Peter Steindl?

Inläggav E » 2021-07-24 23:30

Inte illa! :D

Jag tycker att den Parmigiano-Reggiano D.O.P. som går under namnet Coop
Gourmet (30+ mån)
, 125 g, är helt okej. Skulle du godkänna den, Peter? Jag
brukar riva och ha i diverse. T ex i äggröran, men det kanske man inte får ha
egentligen … Det har jag lik förbannat. Sen äter jag förstås några bitar av den
också. Tyvärr räcker den inte så länge, det är väl det enda negativa tycker jag. :P
Jo, den kostar litet grann också, men klart överkomlig.

Det finns även en Parmigiano-Reggiano D.O.P. från Ica Selection, 150 g. Något
kortare lagring, 28+ mån. 8)

Båda kallas nog Stravecchio, eftersom de är 24+?

(Någon dedikerad ostbutik eller saluhall har vi dessvärre inte alldeles i närheten.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Peter Steindl?

Inläggav E » 2021-07-25 02:39

PS. Parmesan är jättegott att ha i potatismos också. Jag brukar göra "franskt"
potatismos, som jag kallar det. Det är grovt mosat och man snålar inte på
fettet. Amandine (fransk mandelpotatis) går bra. Funkar med italiensk ost i. 8O
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Peter Steindl?

Inläggav JM » 2021-07-25 07:40

Nu Peter när du spjälkat den goda maten och välbefinnandet infunnit sig är det dags att vara seriös.
Hur går det med dina hörnhögtalare och centrumhögtalaren?
Hinta lite hur du tänker teoretiskt/praktiskt.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-07-25 09:31

hifikg skrev:Och vem bjuder du på allt det goda?
Själv krafsade jag ihop en marinerad fläskfilé o nåt rödtjut från Australien till mig o frugan.
Avnjöts i solnedgången i en skogsglänta.


Jag bjuder mig själv. Det verkar som det har blivit en skiljegräns i människors umgängesliv; Pre-2020 och Post-2020.
Planeten Jorden är inte vad den varit. Undrar hur länge det fortgår tills man snarast kan skriva två skiljegränser där den senare t.ex. är Post-2026 och i så fall med en övergångsperiod på 6 år.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-07-25 09:50

E skrev:Inte illa! :D

Jag tycker att den Parmigiano-Reggiano D.O.P. som går under namnet Coop
Gourmet (30+ mån)
, 125 g, är helt okej. Skulle du godkänna den, Peter? Jag
brukar riva och ha i diverse. T ex i äggröran, men det kanske man inte får ha
egentligen … Det har jag lik förbannat. Sen äter jag förstås några bitar av den
också. Tyvärr räcker den inte så länge, det är väl det enda negativa tycker jag. :P
Jo, den kostar litet grann också, men klart överkomlig.

Det finns även en Parmigiano-Reggiano D.O.P. från Ica Selection, 150 g. Något
kortare lagring, 28+ mån. 8)

Båda kallas nog Stravecchio, eftersom de är 24+?

(Någon dedikerad ostbutik eller saluhall har vi dessvärre inte alldeles i närheten.)

Mvh E*


Båda exemplen är nog väldigt bra och goda. Ibland ger för lång lagring en för torr ost.
All parmesan är importerad ungefär samma märken och jag tror inte det spelar någon roll vem som säljer den färdigförpackade osten. Vissa specialbutiker kan ha speciella märken där kossorna som ger mjölken kan vara någon speciell ras. De sägs vara bättre. Jag har provat olika sådana men återgått till de vanliga märkena. De har mer traditionell vanlig Parmesansmak som man känner igen från Italien. Med mat och dryck kan man göra det man vill och blanda för bästa smak som ger maximal entertainment för smaksinnet/gommen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-07-25 10:27

JM skrev:Nu Peter när du spjälkat den goda maten och välbefinnandet infunnit sig är det dags att vara seriös.
Hur går det med dina hörnhögtalare och centrumhögtalaren?
Hinta lite hur du tänker teoretiskt/praktiskt.

JM


Seriös?! Det var en seriös måltid. Motsatsen till seriös är oseriös.

Under det senaste halvåret har vi gjort stora framsteg i att mäta på högtalarelement för att förstå deras olika olinjäriteter och därmed kunna utveckla högtalarelement med de egenskaper som jag vill ha. Högtalarelement kan inte ses som linjära element och därmed funkar inte vanlig linjär matematik/fysik. Det är inte heller så att vanlig olinjäritet är allenarådande. Det finns dessutom flera orsaker till hysteres som komplicerar etter värre och det är detta som vi specialstuderat och gjort mätningar på befintliga olika högtalarelement och fått ihop matematiska modeller som stämmer överens med verkligheten. Nästa steg är olika simuleringar på högtalarelementmodeller då man alternerar vissa parametrar för att eleminera hysteres och minimera olinjäritet. De olinjära restprodukter som då finns kvar kan man troligtvis eliminera genom feed-forward och/eller feed-back metoder. Det kan möjligtvis även ske i den digitala domänen.

Sedan är det bara att bygga ihop högtalarna och lyssna och mäta. Men nu är det sommar och vila och försöka jobba ikapp vissa administrativa saker för förberedelse inför hösten.

Vad gäller det akustiska och centerhögtalare så återkommer jag till det i denna tråd. Det är där hörseln kommer in och bestämmer.

Man kan dela in fenomenet ljudåtergivning i flera olika kategorier där hörseln fungerar väldigt olika. Ljudbild är en sak, klang är en annan sak. Musikalitet är en tredje sak. Klarhet är en fjärde sak. Hörseln som mätinstrument hör en summa av alla olika saker och värderar summan vid vanlig musiklyssning. Man kan fokusera på vissa parametrar, men summan är det viktiga för musikåtergivning via ljudåtergivning. Skall även akustiska parametrar från det inspelade musikeventet i den inspelade ursprungsakustiken återges så kompliceras detta enormt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Peter Steindl?

Inläggav E » 2021-07-25 10:30

Jag har inte A/B-testat. Det borde man kanske göra, eller i varje fall testa.
De båda från Ica och Coop och några billigare, kanske till och med någon
fejk-parmesan. 8O Men vad äter man emellan för att nollställa gommen,
så det inte bara blir fokus på skillnadssignalen? 8)

Hoppsan, vilket långt inlägg som hann emellan.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-07-25 22:29

E skrev:Jag har inte A/B-testat. Det borde man kanske göra, eller i varje fall testa.
De båda från Ica och Coop och några billigare, kanske till och med någon
fejk-parmesan. 8O Men vad äter man emellan för att nollställa gommen,
så det inte bara blir fokus på skillnadssignalen? 8)

Hoppsan, vilket långt inlägg som hann emellan.

Mvh E*


Ät och njut. Sluta testa. Sluta tänk på test. Upplev, njut och memorera för ett ögonblick.

Testande förtar upplevelsen. Även tanken på testande förtar upplevelsen. Låt upplevelsen flöda.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Peter Steindl?

Inläggav E » 2021-07-25 22:57

Mjae (Svantes uttryck), vinprovningar eller chokladditon är väl inte det sämsta?

Nyss ovanligt lyckade älgköttbullar (frysta förvisso :oops:) i en ostsås (smetana/västerbotten)
med enbär, lingon med mera. Ångkokt broccoli. Självklart litet riven parmesan på toppen! :P

Masi Campofiorin 2017.

Kanske för enkelt käk för dig, Peter. 8)

Skulle egentligen posta i "Nu äts" men tja, nu blev det såhär!

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-07-26 00:11

E skrev:Mjae (Svantes uttryck), vinprovningar eller chokladditon är väl inte det sämsta?

Nyss ovanligt lyckade älgköttbullar (frysta förvisso :oops:) i en ostsås (smetana/västerbotten)
med enbär, lingon med mera. Ångkokt broccoli. Självklart litet riven parmesan på toppen! :P

Masi Campofiorin 2017.

Kanske för enkelt käk för dig, Peter. 8)

Skulle egentligen posta i "Nu äts" men tja, nu blev det såhär!

Mvh E*

Vinprovning utförd av proffs är i princip så långt från A/B-test man kan komma. Vinprovning är som jag skrev: Upplev, njut och memorera för ett ögonblick, samt återge upplevelsen i ord.
Chokladditon vet jag inte vad det är.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Peter Steindl?

Inläggav distad » 2021-07-26 01:25

petersteindl skrev:
E skrev:Mjae (Svantes uttryck), vinprovningar eller chokladditon är väl inte det sämsta?

Nyss ovanligt lyckade älgköttbullar (frysta förvisso :oops:) i en ostsås (smetana/västerbotten)
med enbär, lingon med mera. Ångkokt broccoli. Självklart litet riven parmesan på toppen! :P

Masi Campofiorin 2017.

Kanske för enkelt käk för dig, Peter. 8)

Skulle egentligen posta i "Nu äts" men tja, nu blev det såhär!

Mvh E*

Vinprovning utförd av proffs är i princip så långt från A/B-test man kan komma. Vinprovning är som jag skrev: Upplev, njut och memorera för ett ögonblick, samt återge upplevelsen i ord.
Chokladditon vet jag inte vad det är.

Mvh
Peter

En gång så lät jag en "vin kille" pröva ett Italienskt vin som kostade runt 100-lappen då han inte kunde dricka "billiga" viner och jag var nöjd efteråt. :D Själv så älskar jag Italienskt vin och jag nöjer mig med sådana som kostar max 100kr då jag inte upplever dyrare som bättre.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Peter Steindl?

Inläggav E » 2021-07-26 02:00

Peter! Det fanns en anledning till att jag korrigerade mig själv från A/B-test till bara test, samt att jag undrade hur man skulle nollställa gommen precis som man gör på vinprovningar, så det inte bara blir fokus på skillnadssignalen, tror jag att jag skrev. Choklad-diton efter ordet vinprovningar betyder chokladprovningar.

Jag menar att man borde prova några Parmigiano-Reggiano i olika prisklasser och någon fejkvariant, på samma sätt som vid vinprovning. Eller en chokladdito/whatever. "Koppning" av kaffe osv. Men så har inte jag provat parmesan.

Jag tror att vi är på samma sida här.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-07-27 21:56

Så har Mick Jagger igår gått och blivit 78 bast. Hip hip. . .



1965, tidigt i karriären.


1968, Jumpin' Jack flash. Det var låten som en gång fick mig in på Stones. Den släpptes först endast på singel.


Efter drygt ett år kom den på en samlings-LP som direkt införskaffades.
Bild

Sedan köpte jag fler Stones LP

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2021-07-27 22:59

Har missat att Rolling Stones hade en kille på congas och div slagverk på scenen så tidigt i historien.
Nu har jag lärt mig något på Faktiskt!
(igen)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-08-15 14:41

Hur gammal vill du bli?

Den här är kul! :D



Den där bönan är ganska skärpt. Hon har en hel del videor i vetenskaplig anda med en hel del roliga och vetenskapliga förklaringar.

Ett exempel:


MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-08-21 03:14

Nu är det musik och psykologi som är på tapeten. Jag har precis köpt en bok författad av Diana Deutsch.

Bild

Efter det att jag sett att Professor Albert S. Bregman refererar till hennes vetenskapliga artiklar 6 ggr i sin episka bok Auditory Scene Analyses, som är en av de absolut viktigaste böckerna på området i hur vi hör, så vet jag att Deutsch arbeten bör jag sätta mig in i.

Här är en video med Professor Deutsch. Hon är 82 år då videon gjordes och lades upp på nätet.


Den innehåller en hel del mycket intressanta saker. Det häftigaste är Tchaikovskys 6e symfoni. Lyssna noggrant på det som sägs och det som spelas upp. Det är troligtvis den häftigaste synergieffekt jag någonsin hört gällande orkestrering och musik med dess toner. Först hör man 1a violinernas stämma, sedan hör man 2a violinernas stämma och sedan båda stämmorna simultant. Då tappade i alla fall jag hakan.

Det är en synnerligen intressant video. Det gäller dock att vara observant på vad som sägs. Det sägs t.ex. att den melodi som hörs är det inte ett enda instrument som spelar. Det sägs även att Tchaikovsky själv inför urpremiären trodde att det skulle låta helt annorlunda live med orkester där violinstämmorna skulle hoppa fram och tillbaka. Det sägs också att dirigenten, som var den tidens troligtvis största dirigent, ville att Tchaikovsky skulle skriva om partituret/noterna för det avsnittet. Varken tonsättaren eller dirigenten fattade något av den uppstående/framkallade synergieffekten som är helt makalös. Man tror knappt det är sant.

Det Deutsch sedan säger på slutet är mycket viktigt. Den korrekta Upplevelsen ligger hos varje enskild lyssnare, inte hos tonsättaren eller dirigenten eller, för den del, producenten.

Jag tar upp detta eftersom jag nu i stort sett har bestämt hur jag vill lägga upp min text och mina kommande inlägg gällande ljud. Det kommer att bli en del definitioner och förklaringar och bli en injektion i hur vårt medvetande blir varseblivet gällande perception och tankar. Det blir därför väldigt mycket Neurofysiologi blandat med akustik och psykologi. Det är mycket som faller på plats.

Har precis läst klart denna bok i ämnet och denne författares arbeten (Stanislav Dehaene) är ett stort kliv framåt gällande medveten varseblivning och boken är svårläst om man skall förstå dess innebörder och konsekvenser på området.
Bild

Den belyser saker på ett helt nytt sätt. Dess innehåll grundas på objektiva mätningar i hjärna och nervsystem. Detta, i förening med samtal med Lilltroll som inför fysikens matematiska lagar som kan kopplas till neurofysiologin, ger att man får en mycket mer ingående förståelse över hur vi egentligen hör ljud och varför vi hör det på det sättet vi gör.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-08-26 20:38

Stötte precis på denna. Måste bara lägga upp den. Ljudet verkar vara bra.



Fint minne. Lite vemodigt kanske.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-08-28 02:16

EXTRA . EXTRA - READ ALL ABOUT IT!

Om tidsschemat håller så släpps snart en nyinspelad CD där Bertil Alving står för tekniken och musikinstrumentet är orgeln i Engelbrektskyrkan.

Den 28 januari var första mötet för denna spännande inspelning. Orgeln i Engelbrektskyrkan är kanske den mest spännande orgeln i Sverige.
Min Favoritorgel och speciellt sedan Stig Carlsson gjorde sin upptagning där på 60-talet med fantomorganisten Karl-Erik Welin.
ICTUS BA Engelbrektskyrkan -0.jpg
ICTUS BA Engelbrektskyrkan -0.jpg (357.37 KiB) Visad 6490 gånger


Bertil Alving - ICTUS Musikproduktion Engelbrektskyrkan.jpg
Bertil Alving - ICTUS Musikproduktion Engelbrektskyrkan.jpg (479.96 KiB) Visad 6490 gånger


ICTUS BA Engelbrektskyrkan -1.jpg
ICTUS BA Engelbrektskyrkan -1.jpg (86.23 KiB) Visad 6490 gånger


ICTUS BA Engelbrektskyrkan -2.jpg
ICTUS BA Engelbrektskyrkan -2.jpg (79.41 KiB) Visad 6490 gånger


ICTUS BA Engelbrektskyrkan -3.jpg
ICTUS BA Engelbrektskyrkan -3.jpg (86.7 KiB) Visad 6490 gånger


ICTUS BA Engelbrektskyrkan -4.jpg
ICTUS BA Engelbrektskyrkan -4.jpg (49.83 KiB) Visad 6490 gånger


Bertil vid spakarna i full koncentration.
ICTUS BA Engelbrektskyrkan -5.jpg
ICTUS BA Engelbrektskyrkan -5.jpg (70.75 KiB) Visad 6490 gånger


ICTUS BA Engelbrektskyrkan -6.jpg
ICTUS BA Engelbrektskyrkan -6.jpg (98.5 KiB) Visad 6490 gånger

Bilderna är från ICTUS Facebooksida.

Det skall bli mycket spännande att ta del av denna utgåva.

Den som inte orkar vänta på senaste, kan börja med Sofia kyrka och Bertil Alving.

https://www.ictusmp.com/orgelnisofia

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav shifts » 2021-08-28 10:31

Trevliga nyheter, håller tummarna för att allt går vägen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-08-31 04:18

shifts skrev:Trevliga nyheter, håller tummarna för att allt går vägen.

Det verkar som om ingen annan är intresserad.

Jag håller också tummarna och inväntar det goda.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Peter Steindl?

Inläggav sammel » 2021-08-31 05:22

Sammel intresserad :)
Hade missat detta
Spännande.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Peter Steindl?

Inläggav Almen » 2021-08-31 08:04

Ja, vad kul! :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

MacBruce
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Peter Steindl?

Inläggav MacBruce » 2021-08-31 16:19

hifikg skrev:Och vem bjuder du på allt det goda?
Själv krafsade jag ihop en marinerad fläskfilé o nåt rödtjut från Australien till mig o frugan.
Avnjöts i solnedgången i en skogsglänta.


Lite sent men — Varning för Ica:s "mör-marinerade" fläskfilé som de säljer till "nedsatt pris"!

Varningen gäller varken smak eller kvalitet på köttet, men efter lågtempad ugnsbakning till 72 grdC blir knappt hälften kvar av den ursprungliga vikten. Rätt så mycket vatten i det kött som levereras, alltså. Det kan man relatera till priset/kg på det "nedsatta" priset.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Bill50x » 2021-08-31 17:41

petersteindl skrev:
shifts skrev:Trevliga nyheter, håller tummarna för att allt går vägen.

Det verkar som om ingen annan är intresserad.

Jag håller också tummarna och inväntar det goda.

MvH
Peter

Jag är intresserad och håller tummarna. Vari ligger problemet som skulle kunna omintetgöra utgivningen?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-08-31 18:00

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:
shifts skrev:Trevliga nyheter, håller tummarna för att allt går vägen.

Det verkar som om ingen annan är intresserad.

Jag håller också tummarna och inväntar det goda.

MvH
Peter

Jag är intresserad och håller tummarna. Vari ligger problemet som skulle kunna omintetgöra utgivningen?

/ B


Den här planeten verkar ju vara upp och ner just nu. Tsunami, Cyklon, Tyfon, Grammofon, vulkanutbrott, eld, vatten, blixt & dunder, pandemier, andra åkommor, brist på el, brist på vind, brist på betong, vitaminbrist, syrebrist, . . . osv.

Fast, det kanske snarare är brist på tid. Tiden har blivit kortare, eller tagit paus. 8)

Stalltips, det kommer ta lite mer tid än planerat. Dessutom har hela projektet verkligen gått fort. Det kan ta mer än ett år från inspelning till utgivning. Ännu är det bara några månader. Fixar Bertil att leverera färdig master före oktober så har han gjort ett hästarbete. Jag håller tummarna.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster