Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3363
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Peter Steindl?

Inläggav eljulio » 2021-03-21 16:25

petersteindl skrev:Strax inmundigas följande bira. :D

La Trappe Trapist Isidor_72.jpg


Ska bli spännande. Får se om den behöver ekvaliseras.

Mvh
Peter


Ha, ha... ! :mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-03-21 16:32

Jag har ju tidigare lagt upp en video med Itzhak Perlman och strax innan Peter Schickele

Nu har jag sett att Itzhak Perlman och Peter Schickele har gjort ett gemensamt framförande i mästerverket nedan.



MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Bill50x » 2021-03-21 16:40

Härligt!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28070
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Peter Steindl?

Inläggav PerStromgren » 2021-03-21 21:08

Peter, hur hittar du sådana här glädjeämnen? Är du en PDQ-fan, möjligen? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Peter Steindl?

Inläggav Maccis » 2021-03-21 21:37

Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-03-21 23:36

PerStromgren skrev:Peter, hur hittar du sådana här glädjeämnen? Är du en PDQ-fan, möjligen? :)


Johann Sebastian Bach, född 21 mars 1685 i Eisenach. :D

Bild

Enligt Legenden hade Bach 20 barn varav P.D.Q. Bach är det 21a. 8)

Vem har inte haft:
Bild

Det här får bli en födelsedagspresent till Bach. Victor Borge med Mupparna. Måste ses!



Sedan behövs det mer Borge och speciellt det han kan lira.
"I only know two pieces; One is 'Claire De Lune' and the other one isn't."
Victor Borge

Håll till godo! Måste höras!



Det finns en spelning till med Victor Borge. Likabra att få med den också.



Så, vad säger man? Musik skall byggas utav glädje sjöng Lill år 1978. Det skriver jag gärna under på.

Det är därför jag konstruerar och konstruerar på det sätt jag gör. Utan glädjen är det dött. Glädjen föder Inspiration. Dess son heter Kreativitet och dottern Motivation.

Lyssnar jag på Bach orgelmusik, exempelvis Toccata & Fuga BWV 565 så är även det glädje om det spelas som jag önskar och Helmut Walcha klarade det galant. Min favvo där är den på Archive inspelad 1963 i Alkmaar. Det var för övrigt den första orgelskivan jag köpte och det var innan Bertil Alving spelade in för Proprius.

Detta är senare inspelningar med Walcha och det finns nog ett och annat guldkorn.


Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21075
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Peter Steindl?

Inläggav E » 2021-03-22 00:17

petersteindl skrev:Får se om den behöver ekvaliseras.

Visst räckte det ganska bra med rätt temperatur och rätt glas? Det tyckte iallafall jag.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-03-22 02:41

E skrev:
petersteindl skrev:Får se om den behöver ekvaliseras.

Visst räckte det ganska bra med rätt temperatur och rätt glas? Det tyckte iallafall jag.

Mvh E*


Det var en fantastiskt god öl. :)

Skall fylla på lagret.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Peter Steindl?

Inläggav Morello » 2021-03-22 12:05

Till alla hifi-gubbar rekommenderas Stereo mono el Dorado:

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/to-ol-3550414/
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-22 14:23

Väl tilltaget pris!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-03-22 15:59

Morello skrev:Till alla hifi-gubbar rekommenderas Stereo mono el Dorado:

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/to-ol-3550414/


Skall provas. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2021-03-22 16:14

RogerGustavsson skrev:Väl tilltaget pris!


44 cl, udda burk, nä Pripps Blå duger fint det, tre rediga halvlitrar för den där slanten, tänk så många "pocent" det blir!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Bill50x » 2021-03-22 16:33

hifikg skrev:
RogerGustavsson skrev:Väl tilltaget pris!

44 cl, udda burk, nä Pripps Blå duger fint det, tre rediga halvlitrar för den där slanten, tänk så många "pocent" det blir!

Intressant spörsmål, vilken dryck ger mest alkohol per krona?

I övrigt får man väl hoppas att det är smaken som styr valet. Alkohol är ju en smakbärare och dessutom i lagom mängder skapar en inre tillfredsställelse så helt alkoholfria drycker faller ofta bort.

Men 47;- för 44cl låter ganska dyrt för en öl. Men den ska givetvis provas :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-22 16:36

Dessa smakar alldeles utmärkt, Steam Brew, högprocentigheten till trots och pris ca 0.70 €.

DSC_0013.JPG
DSC_0013.JPG (123.03 KiB) Visad 7934 gånger
Senast redigerad av RogerGustavsson 2021-03-22 16:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Peter Steindl?

Inläggav Morello » 2021-03-22 16:37

Givet smaken är det ett prisbilligt öl.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-22 16:39

Jag var tveksam, en (tysk) släkting hade köpt dem men ack vad jag bidrog mig. Vi letar efter detta öl varje gång vi är i Tyskland. Bordershop och liknande har oftast inga goda öl, därför köper vi i vanliga affärer och så får man släpa med sig all pant...

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Peter Steindl?

Inläggav Morello » 2021-03-22 17:01

Bill50x skrev:
Men 47;- för 44cl låter ganska dyrt för en öl. Men den ska givetvis provas :-)

/ B


Kostar närmare 48 kronor, men det är som sagt ett givet smaken prisbilligt öl.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Peter Steindl?

Inläggav Baffel » 2021-03-22 18:00

Bill50x skrev:Intressant spörsmål, vilken dryck ger mest alkohol per krona?
/ B


Hembränt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-03-22 18:38

Champagne! 8)

. . . om den är gratis.

"Champagne should be dry, cold, and free."
Sir Winston Churchill

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

MacBruce
 
Inlägg: 3606
Blev medlem: 2007-10-29

Re: Peter Steindl?

Inläggav MacBruce » 2021-03-22 19:44

"Vinum Alienum" (Andras vin) -- Georg Stiernhielm. :-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Frisk
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Peter Steindl?

Inläggav Frisk » 2021-03-24 15:21

petersteindl skrev:
juanth skrev:Peter Steindl skrev: Jag tror detta med mono och högtalarlyssning går att ändra på, men inte med ett system som kräver sweetspotlyssning.

Finns det någon Firma/konstruktör som jobbar på ett sådant system?
Du Peter?


Jag har ett sådant system sedan länge och det kan utvecklas mer och jag vill ha detta i den digitala domänen. Vi har en sådan DAC med dsp men den skall utvecklas mer för att bli med 12-16 kanaler och digitala delningsfilter. Då kan man även tidskorrigera, faskorrigera och rumskorrigera.
Jag har demat detta på Sheraton år 2011 och/eller 2012, om jag minns rätt, och alla i rummet hade samma ljudbild. Mig veterligen finns det ingen annan som har något liknande.

Citaten är från denna tråd februari och mars 2012.
Spoiler:
Visa
Ragnwald skrev:Passade på att besöka min gamle vän Peter, under vistelsen i storstan. Jag har allt för länge väntat på att få äggen demonstrerade, men nu äntligen blev det av.
Med en kopp turkiskt kraftkaffe i handen, fick jag mig till del en föreläsning i ortoakustikens grunder och nyvinningar. Bla innebörden av rumsbidrag i inspelning och återgivning fick för mig nytt ljus, jag gick från klarhet till klarhet. :)
Undrar om det finns någon i detta land, som studerat den mänskliga hjärnans hörselfunktion både medicinskt, audiologiskt och samtidigt omgivningens akustiska förlopp, så till den grad som Peter har gjort? Imponerande.

Lyssningen började med musik där en man växelsjöng till vänster med en kvinna till höger. Reagerade direkt på hur exakt jag kunde peka ut deras positioner, samtidigt som det inspelade rumsbidraget gav fantastisk äkthet i djup och bredd. När vi släkte ner ljuset, upplevde jag inte Peters rum längre, jag blev förflyttad till den inspelade konsertsalen, väggarna upplöstes. :D
Vi lyssnade på en mängd CD-skivor med varierande musikstilar, jazz, klassiskt, underbara Alfvinginspelningar, etc, etc både med och utan centern. Nu handlade det om akustiska inspelningar som ska återges så illusoriskt som möjligt, med alla inspelningens rumsreflexer, vilket ju är ortoakustikens väsen.
Med bara ett äggpar upplevde jag stereobilden aningens bred, vilket kanske inte var så konstigt iom deras placering på kortväggarna. Förmodligen klarar de sig utmärkt på egen hand, om de placeras på varsin långvägg och 90 graders omflyttning av lyssningsposition.
Men däremot som de nu var placerade och med centern inkopplad, fick stereobilden oklanderligt rätt bredd. Nu är ju inte detta en vanlig center, utan den ska tillsammans med äggen och en nyutvecklad tekniskt avancerad och unik box, fördela ljudet mellan högtalarna, vilket jag upplevde att den klarade helt korrekt. Ortoakustiken har tagit ett jättekliv in i framtiden. :)
En storslagenhet i ljudet, man verkligen inte förväntar sig av så små och diskreta högtalare. En anläggning i tiden, enkel att trolla bort och få osynlig highend i hemmet. Waffaktorn är total.

Peter testade mig genom att ändra 1,5dB i filtret på ett ägg, utan att jag visste om det. Jag hörde det och påtalade att det lät annorlunda, varpå han avslöjade ändringen. Märkligt att så små filterförändringar blir så påtagligt hörbara.
Alltid kul att träffa Peter och diskutera gammalt och nytt.
Tackar för besöket och hoppas det inte ska dröja lika länge innan vi ses igen. :wink:

eljulio skrev:Tack Peter för ett par mycket trevliga timmar i fredags!

I eftermiddags kom jag hem igen till Revsudden, norr om Kalmar med min kära familj som åkte med upp till Stockholm.

På plats hos Peter i Saltsjö-Boo blev det först en introduktion till tänket bakom Bremenhögtalarna vilket var mycket intressant, men helt begripligt först när provlyssningen inleddes.

Provlyssningen skedde främst med två "ägg" plus center, men även med "bara" två ägg och med ännu mer inkopplat...

Två ägg:
Äggen är hemma hos Peter placerade mitt emot varandra. Med två Ägg är återgivningen såsom man kan förvänta sig av två högtalare men bättre. Ljudbilden är stor och väldigt ren. Tänk er ett fönster som har diskmedel på sig, så låter ofta högtalare. Här är fönstret helt transparent, släpper igenom ljuset och synintrycken på andra sidan glaset. Dynamiken är också slående. Med två ägg är det dock tydligt varifån ljudkällorna befinner sig och det finns en tydlig bästa lyssningspunkt, även om den är bred och man är inte sweetspot-beroende, även om det låter bäst där.

Med två ägg plus center:
En remarkabel förändring äger rum till det positiva. Alla goda egenskaper kvarstår. Fönstret är fortsatt helt transparent, men nu kan jag gå runt i rummet, helt utan restriktioner. Ljudbilden är exakt densamma, var jag än befinner mig. Dessutom försvinner väggarna helt, eller snarare, de flyttas längre bort än där de faktiskt är, rummet blir större. En mycket sällsam upplevelse.

Med två ägg, center och två ytterligare två ägg som bakkanaler:
Den här uppställningen är primärt (som jag förstod det) en fördel när liveupptagningar skall återges. Således spelades några livuptagningar och här kom haksläppet. Jag och min vän som följde med mig upplevde precis samma sak. Återgivningen var inte bara transparent, det vi hörde var inget annat än (det kände så) "the sense of live performance". Vad jag påstår är att återgivningen i Peters rum suddade ut rummets egenskaper och att återgivningen speglade (kopierade) det som hände live vid inspelningstillfället. Det här är lite svårt att förklara, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Det skall dock tilläggas att det krävdes denna uppställning för att åstadkomma ovan nämnda beskrivning.

Vad tycker jag som potentiell köpare?
Två ägg. Ja, klart intressant. Jag älskar designen, passar perfekt i mitt hem och återgivningen är i toppklass. Båda delar är viktiga, men återgivningen viktigast förstås.

Två ägg plus center?
Priset ökar förstås, men för att få total frihet (rörelse) är centern en förutsättning. Den skapar en ohörbar förändring som cementerar ljudbilden där den ska vara oavsett lyssningsposition.

Två ägg, center plus bakhögtalare?
Ett måsteköp för de som har rätt förutsättningar och lyssnar mycket på livemusik. En närmast perfekt upplevelse.

Ett frågetecken:
Det är inte möjligt för lyssnaren att exakt veta hur det har låtit live i den aktuella inspelningslokalen, om man inte var där själv. Där finns ett frågetecken. Men känslan var klanderfri.

Släpp äggen fria nu Peter. Handtaget får gärna vara vitt eller orange, bara de kommer ut nu, de är mer än bra nog. Sedan vill jag att centern kommer så snabbt som möjligt. Den tillför en viktig dimension, men jag vore nöjd länge med två nykläckta och pärlemorvita ägg.

Mvh

el julio


Jag hoppas systemet en gång kommer se dagens ljus och finnas tillgängligt på marknaden.

Med vänlig hälsning
Peter

Hej Peter,
Som jag uttryckt tidigare är jag väldigt nyfiken på din nya DAC, finns det någon presentation av den eller har du lust att skriva några rader om den?
När jag läser vad du skrivit tidigare är det ju både som en processor och DAC. Vad är tanken med 12-16 kanaler?
Vad avser du ha för in och utgångar på en sådan DAC?

Fungerar omvandlaren i kombination med en hemmabio? Nyttjas en stereo-signal för att distribuera till övriga kanaler eller vore det möjligt även med en flerkanals SACD eller kanske ett Dolby atmos-spår?

Min anläggning består av Ino audio i32s som fronthögtalare, a2 som omgivningskanaler och a1 som tak-kanaler. Därtill ett gäng basmoduler. Är det en "möjlig" installation för DACen eller är den mest anpassad för äggen i annan konfiguration? Finns möjlighet att använda din DAC i ren kombination med en hemmabio eller skulle det i så fall innebära två helt separata signalvägar, en för DAC och en för hemmabioprocessor?

Nu dök också en helt ny fråga upp som jag inte ens funderat över tidigare, hur kopplas DACens samtliga kanaler till effektslutstegen, agerar DACen också försteg eller behövs ett flerkanals försteg också? Om DACen också agerar försteg, hur kombineras det i så fall med eventuella analoga källor?

Frågan är egentligen menad som generell för hur DACen fungerar men refererar till min anläggning för att enklare kunna ha något konkret att referera till.

Inlägget blev svårare än jag förväntat mig att formulera på ett bra sätt. Hoppas det inte blev allt för otydligt.

Med vänlig hälsning
Frisk

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-03-26 03:24

@ Frisk: Jag återkommer med info.

Jag vill passa på att lägga upp denna roliga näktergal. Jättefin röst. Se hela!



Den här går heller inte av för hackor.



Medans jag ändå håller på, så går det ju helt enkelt inte att undgå detta lilla underbarn.



Förbluffande. Det viktigaste för mig är de känslor som musik kan locka fram. Ibland finns inget att tillägga, de förlösande tonerna finns där, man blir bara förstummad och hatten av.
Så har det varit på vissa konserter och operaföreställningar jag varit på live, men även popkonserter. Bl.a. en Dylankonsert var mättad och en Stoneskonsert.
Det som är trist är att barnaröster normalt förändras i målbrottet och det absolut ljuva går förlorat. Jag vet inte om någon barnstjärna som lyckats utveckla sin röst till en stor operaröst.
Amira är ju inte okänd precis. Jag har hört henne sjunga då hon blivit några år äldre och det är inte lika övertygande, men jag har även hört vissa saker som varit väldigt bra.

Den här gör hon med bravur.


Jag hoppas hon klarar språnget så att hon kan utvecklas efter det att hon fyllt 20 år.
för sångare/sångerskor är det alltså motsatsen till violinister och pianister som hela tiden kan utvecklas.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Peter Steindl?

Inläggav nuffe » 2021-03-26 09:03

RogerGustavsson skrev:Dessa smakar alldeles utmärkt, Steam Brew, högprocentigheten till trots och pris ca 0.70 €.

DSC_0013.JPG


De verkar tillverkas av Privatbrauerei Eichbaum i Mannheim

Henrik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Bill50x » 2021-03-26 10:00

Morello skrev:Givet smaken är det ett prisbilligt öl.

Prisvärd med andra ord :-)
Oavsett ska testas.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav RogerGustavsson » 2021-03-26 10:20

nuffe skrev:
RogerGustavsson skrev:Dessa smakar alldeles utmärkt, Steam Brew, högprocentigheten till trots och pris ca 0.70 €.

DSC_0013.JPG


De verkar tillverkas av Privatbrauerei Eichbaum i Mannheim

Henrik


Har mejla dem i somras men fick inget svar. Verkar endast finnas på Lidl i Tyskland. Ligger en Lidl tvärsöver gatan där svärmor bor... Nu tittar de lite snett när man köper allt de har av t.ex. Steam Brew eller Radeberger men det får man ta. Resten brukar vi köpa på annat håll. Det är förstås burkar som gäller när man ska frakta till Sverige, halva vikten men mycket pant (2.50 kr/burk). Har även handlat på Scandlines Shop i Rostock Überseehafen. Där finns annat än danska och svenska öl men det gäller att ha koll på datum, ingen pant dock. Bordershop har oftast inte det öl vi föredrar och de har under pandemin varit stängda under perioder.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-03-28 01:03

Sommartid börjar om någon timme.



En av mina all-time favvoskivor.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2021-03-28 01:24

Det är så bra!!


Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Peter Steindl?

Inläggav Baffel » 2021-03-28 01:31

Apropå Gershwin. Tips:

Gershwins "Rhapsody in Blue" – ett experiment inom modern musik
https://sverigesradio.se/avsnitt/1392742

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2021-03-28 01:36

Japp! Kanske den bästa versionen jag hört med Ella. Tack kronkan! Hade inte hört den tidigare. Jag såg Ella på Grönan. Bra konsert. Versionen tillsammans med Satchmo är också oförglömlig. Sedan gillar jag även Miles Davis version.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2021-03-28 09:35

Så långt jag förstår så upptäcktes Janes Joplin på !onterey Pop Festival 1967 sedan kom skivornas skiva.

En annan med också helt enorm betydelse var nog detta på samma festival.


FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster