Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-11 18:12

Large skrev:Om man har hittat till CB så har man säkert också stött på Davie504. Om inte: https://www.youtube.com/@Davie504
Han är också en mycket skicklig basist som dessutom gärna ger utrymme för nya förmågor på sin YT-kanal.


Jo, till honom har jag länkat några gånger för några år sedan. Det är kul att se vissa av hans videor. Han har varit lite frånvarande senaste åren.

Med tanke på slap. 8)
SLAP.jpg
SLAP.jpg (624.47 KiB) Visad 1242 gånger


MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26709
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2024-04-11 23:23

petersteindl skrev:Igår var det stor händelse i Amerika. Solen gick i skugga i solförmörkelse. Här är en video gällande händelsen.

[ YouTube ]


Efter valet måste alla lära sig spela Trumpet. 8)

MvH
Peter


Hur kunde de missa att få med terroristen från stormningen? Kan bli den första som Trump benådar och tillsätter som justitieminister.
Nä, först benådar han sig själv, så klart. Men sen...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21113
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Peter Steindl?

Inläggav E » 2024-04-13 01:11

Bild

Jo, det var stereo, men för 55 papp kanske det borde sitta en rejäl bas
också i den stora lådan?

Det uruppfördes Tobias Broström i konserthuset i kväll, med tillhörande
konst signerad Björn Warwas.

Efter fikapausen vankades Kejsarkonserten med Sunwook Kim.
Stående ovationer är alltför vanligt men denna gång nästan rimligt.

Trevlig helg, Peter! Ät och drick något gott! Och rapportera.

vh ؏*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-16 22:11

Helgen blev ganska lugn. Inga kulinariska sensationer.

I fredags blev det god mat hos syrran.

Jag tog med några sådana här.

lagunitas maximus 24566228_800.jpg
lagunitas maximus 24566228_800.jpg (408.19 KiB) Visad 940 gånger


Ganska god.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-19 14:48

Det finns många sätt att göra musik på. :)



Varav ovanstående är ett.
Undrar hur lång tid det tar att bygga den där modelljärnvägen?

I slutet stod det 760.000 timmar. Det blir 475 manårs arbete med 40 timmars arbetsvecka.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13683
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2024-04-20 10:06

:D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-26 03:11

Juanth har ställt en del frågor i annan tråd. Jag väljer att ge mitt svar till juanth i denna tråd.
Mitt svar blev betydligt längre och med uppförstorade bilder från Stigs patent, så inlägget är lite av en uppföljning av mina tidigare inlägg gällande Stig Carlsson och det Ortoakustiska.
Jag har numrerat juanths frågor och undringar.

juanth skrev:
petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
Duger bild? 8)
[ Bild ]


Det där som man ser är waveguiden på 120 135 grader till mellanregistret. Stig hade även en waveguide på 90 grader. Han var inte riktigt tillfreds med någon av dessa och ville nog optimera mera.

Med vänlig hälsning
Peter


Peter
1.) Minns du i vilken vinkel mid & diskant lutar bakåt i när ni höll på?
Jag & Rille landade i 15 grader. I patentet anges 15-30 grader.
2.) Om man har den i 15 grader så blir studsen neråt att det ger 15 grader uppåt, vilket är ungefär rakt mot lyssningsplats.
3.) Ljudet som går upp i klossen ger -15+45= 30 grader, dvs över lyssningsplats.
4.) Om man väljer 22,5 grader lutning bakåt så ger det 22,5 grader både nedtill och i klossen.
5.) I 30 graders lutning så blir det 30 grader från underdelen och 15 grader via klossen. Egentligen samma total förenklat sett, beror ju lite på använd middomes egenskaper off axis och kanske något lite på gångväg och tid. Tänker jag rätt?
6.) Har du några tankar kring detta?
7.) Provade ni olika lutning då hos AVR 7000?
8.) Funderade ni på hur olika lutningar skulle falla ut?
9.) I trevägaren som finns hos stiftelsen så är lutningen 30 grader.
10.) En anledning till att jag frågar är att efter en genomgång av projektet så kan vi konstatera att vi nog närmat oss en högre direktljudskvot än Stig hade tänkt sig. Det låter i mina öron mycket bra och vi har fått väldigt fin återkoppling men det gnager lite.
11.) Vi har så att säga använt oss av konstruktionens främsta fördelar gällande hur den hanterar begränsningsytor och reflexer som därigenom når lyssnaren i fas med direktljudet men möjligen missat en del kring energikurvan och kvoten mellan direkt och reflekterat ljud.
12.) Stig nämnde att han närmade sig Ino i den här konstruktionen men vi har närmat oss mer. Eller fjärmat oss mer…

13.) Vi har även gjort klossen större tex. Vi ansåg att det behövdes ändras för adekvat stöd kring delning kring 900 Hz.
14.) Det leder till att avstånd mellan middomen och diskanten ökar rätt mycket jämfört med prototypen/trevägaren. Vilket i sin tur ger något annan klang för stående lyssnare.

Det är möjligen (osäker) inte aktuellt att ändra så mycket på den fyrvägare som byggts nu men då kanske för ett eventuellt nästa bygge/fortsatt undersökande.

15.) En annan sak jag noterat är att det blir bäst integration mellan triangel och middome när den inre vingen är parallell med framvägg, och även reflexer bör då likna de som tar sig över vingen och når framvägg.
16.) Att öka öppningsvinkeln för hornet 135-> 141 grader borde kunna ge att man lyssnar mer on-axis på både middomen och diskanten om utgångspunkt är att den inre vingen ska hållas parallellt med framvägg. Det blir då motsvarande 22-23 graders invinkling. Någon åsikt om det resonemanget?


Först vill jag nämna att jag ändrat i mitt gamla inlägg från 120 till 135 grader som var den horisontella vinkel som den ena varianten på trattarrangemanget var på. Jag skrev fel tidigare. 120 grader är den vinkel Stig ville prova.

1.) Vad gäller vertikal lutning så var det 30 grader på 3 och 4-vägaren. Det är den undre delen av nr 18 det gäller, samt nr 14, d v s direktljudsdiskantens front.
2.) Här förstår jag inte hur du tänker. Vinkeln på huvudstrålriktningen från "studsen" neråt beror på avståndet från membranet till begränsningsytan neråt.

Stig Carlsson använde ofta uttrycket "Huvudstrålrikning". Det handlar inte om strålningsriktningen mot huvudet. Det handlar om den huvudsakliga strålningsriktningen.
Det är oftast normalen mot membranet som strålar ut ljud. I de äldre Carlssonhögtalarna t.ex. OA2212 så handlar det om kombinationen av högtalarelementens huvudstrålriktning i respektive frekvensregister.
Huvudstrålriktningen i Carlssonhögtalare är inte direktljudets riktning! Det är ett faktum som är viktigt att komma ihåg.
Det får till följd att kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud minskar i förhållande till om huvudstrålriktningen = direktljudets riktning.
Inom parentes kan sägas att alla som har vanliga traditionella "direktstrålande" högtalare och använder/föredrar dessa riktade med On-axis rakt fram, d v s huvudstrålriktningen är i normal mot högtalarnas bakre vägg och på så sätt kanske 20 grader off-axis mot lyssnaren istället för att vrida högtalarna med direktljudet On-axis/huvudstrålriktningen, föredrar en minskad kvot av direktljud kontra reflekterat ljud. Samma gäller de som har höger/vänster högtalarnas huvudstrålriktningar korsande framför lyssnaren. Det är så som de flesta Carlssonhögtalare är dimensionerade.

2.) forts. Det du tänker på är huvudstrålningsriktningen från membranet, men du måste ta hänsyn till avståndet till reflexen från membranets yta.

3.) Även här tycker jag det blir konstigt. Ja, huvudstrålriktningen från membranet har sin vertikala riktning beroende på des vertikala lutning pga (18), men klossens yta (20) kan komma in. Jag är dock tveksam till att den kommer in i ekvationen i domens frekvensregister annat än dess överta oktav.

4.) Jag inser inte riktigt skillnaden, annat än att membranets vertikala huvudstrålriktning då ser tratten mellan (16) och (19a) symmetriskt.

5.) Se mitt svar 4.

6.) Betänk att horisontellt har diskanten en huvudstrålriktning 45 grader, medans tratten till mellanregisterdomens huvudstrålriktning är 67,5 grader. Detta gäller även om membranets huvudstrålritningar sammanfaller till 45 grader.
Här finns en osymmetri som jag tror inverkar mer horisontellt än vertikalt.

Nedan är bilder gällande dessa högtalare. Bilderna är från Stigs patent.

SE447438 B bild sida 16_a 144.jpg
SE447438 B bild sida 16_a 144.jpg (252.86 KiB) Visad 560 gånger



SE447438 B bild sida 16_b 144.jpg
SE447438 B bild sida 16_b 144.jpg (427.4 KiB) Visad 560 gånger



SE447438 B bild sida 17.jpg
SE447438 B bild sida 17.jpg (291.6 KiB) Visad 560 gånger


7.) Inte vertikalt, men vridning horisontellt, ja. Vi provade även trattens avstånd till närmaste vägg och fann att avståndet helst skulle närma sig noll.

8.) Det diskuterades lite men inget avgörande. Jag gjorde dock det för mig själv. Vill egentligen inte kommentera detta. Men betänk att man från varje register tittar på huvudstrålriktningen, både vertikalt och horisontellt och samtidigt lägger in plana ytor som t.ex. utgör ett slags horisontellt referensplan mellan exempelvis triangelbasen och middomen så blir det horisontella planet inte horisontellt, utan vinklat snett, istället för horisontellt som ju de flesta högtalare med vertikalt placerade högtalarelement har. Skissar man sådana plana ytor på både höger och vänsterhögtalare så blir skärningen mellan dessa vinklade plan en och endast 1 linje. Det känns inte riktigt bra i min akustiska psykoakustikvärld. Med vanliga högtalare handlar dessa plan om att de sammanfaller och därmed utgör ett horisontellt plan d v s samma horisontella plan från båda. Jag menar det plan som man får fram genom att ta ekvidistans från de olika elementen runt delningsfrekvensen. Ett slags ekvi-fas-plan och då har samma akustiska summation. Jag tror det kan vara en fördel med ett konstant horisontellt plan. Jag lyssnade ganska ingående gällande detta fenomen på plats hos AVR och lyssnade från flera olika platser runt sweet-spot, men jag sa inget till någon. Det som jag uppsnappade var att alla föredrog sweet spot och mycket mer än vad jag hört gällande några andra högtalare. Jag har hållit detta för mig själv. Däremot tror jag att Stig visste betydligt mer om trevägarens problematik än vad han yttrade eller antydde. Stig nämnde mest högtalarelements tillkortakommanden. Men om dessa funnits, så är jag inte säker på att Stig bibehållit högtalaren exakt som tidigare.

9.) Precis.

10.) Jag kan förstå att det gnager. Men var inte rädd för att experimentera. Kämpa på! Det viktigaste är att åstadkomma ett spelande spegelpar som första arbetsprototyp. Sedan är det lyssning under en viss tid som gäller. Därefter kan fortsättning med förfiningar ske.

11.) Ibland får man lägga vissa saker på hyllan för att optimera vissa andra saker. Det är fullt naturligt att återkomma till vissa saker då man känner sig mer mogen. Att koncentrera sig på allt samtidigt ger härdsmälta. Det blir för mycket.

12.) Ingen kommentar från mig gällande detta.

13.) Det kan mycket väl vara så. Det gäller då delningen neråt d v s HP.

14.) Har inte funderat på detta. Det finns många vägar att gå gällande detta. Datorsimulering med superprogram är grejen.

15.) Vad menar du med framvägg?

16.) Resonemanget är helt korrekt. Det kan vara en fördel gentemot 120 grader. Dock skulle jag själv ta reda på middomens horisontella huvudstrålriktning med 135-tratt och sedan möjligtvis vinkla diskanten till samma horisontella huvudstrålriktning. En annan sak, jag gillar inte att ha en naken plan cirkulär diskantfront på en domediskant. Det ger mig rysningar.

jag har kortat ner patentskriften till det väsentligaste och lägger nu upp den texten.

PATENTVERKET publiceringsnummer 447438 sammanfattning_Sida_1.jpg
PATENTVERKET publiceringsnummer 447438 sammanfattning_Sida_1.jpg (755.76 KiB) Visad 560 gånger


PATENTVERKET publiceringsnummer 447438 sammanfattning_Sida_2.jpg
PATENTVERKET publiceringsnummer 447438 sammanfattning_Sida_2.jpg (655.1 KiB) Visad 560 gånger


Slutligen vill jag påstå att det är mycket få som känner till högtalarhörnplaceringens (3 begränsningsytor) akustiska innersta väsen. Det är en lurig placering.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kraniet » 2024-04-26 08:35

Det han skrev om att en kombination med dämpmaterial är att föredra är ju intressant. Undra hur han tänkte sig att det skulle se ut
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 317
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: Peter Steindl?

Inläggav Froggy » 2024-04-26 10:06

Hej Peter,

Kopierat från ditt inlägg:
"Det är känt, att en högtalares återgivning påverkas av de reflekterande plan, vid vilka högtalaren är uppställd. Vid så låga frekvenser, att det reflekterande ljudet når lyssnaren tillnärmelsevis i fas med direktljudet, kan den vara fördelaktig, men den är ogynnsam, när fasskillnaden mellan direktljud och det reflekterande ljudet överstiger 120 grader."

För elementet 12 i Stigs patent, är direktljud och i detalj 17 reflekterat ljud alltid i fas?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-26 14:57

Froggy skrev:Hej Peter,

Kopierat från ditt inlägg:
"Det är känt, att en högtalares återgivning påverkas av de reflekterande plan, vid vilka högtalaren är uppställd. Vid så låga frekvenser, att det reflekterande ljudet når lyssnaren tillnärmelsevis i fas med direktljudet, kan den vara fördelaktig, men den är ogynnsam, när fasskillnaden mellan direktljud och det reflekterande ljudet överstiger 120 grader."

För elementet 12 i Stigs patent, är direktljud och i detalj 17 reflekterat ljud alltid i fas?

Ja, inom det frekvensområde som element 12 används i, så skall samtliga reflexer från detalj 17 inte överstiga 120 graders fasskillnad gentemot det utstrålade direktljudet från membranet i 12, d v s under delningsfrekvensen mot diskanten.
OBS, Stig analyserar sinuston. Det är enbart på sinuston, eller snarast på ljud med hög korrelation som fas och fasdifferens är applicerbart och det gäller då ljudvågors reflexer mot begränsningsytor.

OBS! 120 grader fasdifferens på summan av ljudtrycken i SPL på sinuston är det värde på den maximala fasskillnad som Stig Carlsson valt att använda på reflexen från den närbelägna begränsningsytan för direktljudet.
Andra kanske möjligtvis skulle valt 90 grader som maximal fasskillnad från det reflekterande ljudet i anslutning till direktljudet. Ytterligare andra kanske möjligtvis väljer 105 graders maximal fasskillnad, d v s mittpunkten mellan 90 och 120 graders fasdifferens.

Denna fasvinkel mellan 2 summerande ljudvågor med samma frekvens vid superponering ger summans värde på SPL.

Vid 120 graders fasskillnad blir summan från 2 i nivå lika starka sinusljudvågor med samma frekvens samma värde som respektive ljudvåg har var och en för sig. Om t.ex. respektive ljudvåg har 90 dB SPL i summeringspunkten, så blir summan av bägge ljudvågorna 90 dB. Det betyder att var och en ljudvåg inte påverkar varandras ljudtryck, varken konstruktivt eller destruktivt.

Vid 90 graders fasdifferens blir summan + 3 dB. Detta faktum utnyttjas även vid delningsfrekvens mellan t.ex. mellanregister och diskant med 3e ordningens Butterworth filter där fasen är +/- 45 grader i delningen d v s 90 grader fasdifferens mellan högtalarelementen och amplituden i delningen är -3 dB från bägge högtalarelementen. Då fås rak frekvensgång över delningen.

Om fasskillnaden är noll grader så blir summan i exemplet ovan 96 dB SPL.

Vid 180 graders fasdifferens är ljudvågor i motfas med varandra och har de exakt samma ljudnivå så blir summan dem emellan i teorin lika med noll, d v s inget ljud. I dB räknat blir summan = minus oändligheten, d v s i praktiken en stor dip i frekvensgång.
Detta gäller ljudtryck i given riktning hos den utstrålade ljudvågen. Vald riktning är i detta fall direktljudets riktning.

Räknar man istället på totalt utstrålad energi, så summeras inte ljuden enligt superponering. Då används istället summationsprincipen enligt RMS. Det är enligt termodynamikens lag om energins bevarande. Har man 2 likadana diskantelement och ger dem samma input så blir summan från respektive elements utstrålade energi alltid det dubbla värdet på total utstrålad energi, d v s + 3 dB.

OBS, för Stigs 80-talshögtalare tittade Stig på direktljudet för sig och respektive rumsreflex till lyssnaren från annat håll än direktljudet för sig, då rumsreflexerna har viss tidsfördröjning i förhållande till våglängden.

Men, eftersom man analyserar riktningar, så bör man ha i minnet och beakta att riktning innebär vektorer i vektorfält och i vektorrum. Detta komplicerar saker ytterligare om man istället gör vektorsummering av vektorer och får ny riktning på summavektorn. Detta är överkurs som jag har anledning att återkomma till.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-27 22:41

Kraniet skrev:Det han skrev om att en kombination med dämpmaterial är att föredra är ju intressant. Undra hur han tänkte sig att det skulle se ut

Så som du skriver det, så kan det tolkas som en kombination av olika dämpmaterial.

Stig Carlsson skrev:Uppfinningen möjliggör – beroende på utföringsform – frihet från, eller väsentlig minskning av störverkan av, reflekterat ljud från både golv och vägg upp till 800 à 1500 Hz.

Vid högre frekvenser, som utsänds från högtalarens överdel, undviks störverkan av reflekterat ljud från väggen antingen med hjälp av en trattliknande anordning, som minskar strålningen mot väggen och/eller sprider reflexljudsvägarna och därmed reflexljudets ankomsttid eller med hjälp av en väggreflexabsorbent enligt en samtidigt inlämnad patentansökan; bäst resultat erhålles med en kombination av dessa båda medel.


Därför vill jag förtydliga det som Stig skrivit. Då blir det så här:
"Vid högre frekvenser, som utsänds från högtalarens överdel, undviks störverkan av reflekterat ljud från väggen, antingen med hjälp av en trattliknande anordning eller med hjälp av en väggreflexabsorbent.
bäst resultat erhålles med en kombination av dessa båda medel."


Det är 2 olika medel som skall kombineras: trattliknande anordning + väggreflexabsorbent.

Så här ser det ut på bild. OBS! Bilden är i patentet för OA51! Bilden finns således inte i patentansökan för 3-vägaren.

SC patent SE447780 B sida 12 - 144.jpg
SC patent SE447780 B sida 12 - 144.jpg (269.79 KiB) Visad 330 gånger


Här är bilder på OA51 med de 2 olika absorbenterna. OBS! Den stora absorbenten var knappast tänkt att användas på OA51. Den finns med för patentets allmängiltighets skull. Stig har själv aldrig byggt eller använt någon sådan. Den är i princip helt oanvändbar. Den täcker nämligen hela basreflexporten och Stig brydde sig inte om det eftersom den aldrig var tänkt att användas.
SC patent SE447780 B sida 10_144.jpg
SC patent SE447780 B sida 10_144.jpg (693.5 KiB) Visad 330 gånger


Här är utdrag från Stigs patent gällande absorbenterna.
Ur patentansökan 447780 för OA51_144.jpg
Ur patentansökan 447780 för OA51_144.jpg (899.2 KiB) Visad 330 gånger


Hoppas att dessa inlägg kan vara till någon nytta.
Vet inte om det är något intresse på forumet.
Är det någon som läser dessa mina inlägg? Det kan kanske vara lite svårt att läsa patenttext, men jag har valt de enklaste delarna ur patentet för att kunna ta till sig.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3668
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Peter Steindl?

Inläggav juanth » 2024-04-27 23:15

Jag är övertygad om att det är jättemånga som läser dina inlägg Peter. Jag återkommer med svar på ditt svar till mig så fort jag hinner. Har haft fullt upp. Mycket uppskattat ska du veta. :!: :)
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 644
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Peter Steindl?

Inläggav Rille » 2024-04-28 09:19

Jo Peter det är lästa och uppskattade.
Tack! För all info.

Mvh Rick

Användarvisningsbild
xmag
 
Inlägg: 2819
Blev medlem: 2021-01-12

Re: Peter Steindl?

Inläggav xmag » 2024-04-28 09:50

Samma här!
Sluta trakassera eller kränka varandra, det är ett effektivt sätt att jaga bort folk från forumet och det vill vi ju inte, eller hur!

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3052
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Peter Steindl?

Inläggav Stranne » 2024-04-28 10:31

Please continue!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-28 12:56

Musikpaus med Ellington Uptown.



Inspelat 1951 och 1952. I min mobil låter det jättefint. :)
Inte ens jag var född då.

De spelar fantastiskt. Snacka om trummis.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2051
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Peter Steindl?

Inläggav sammel » 2024-04-28 13:17

Uppskattar också mycket.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2024-04-28 13:20

petersteindl skrev:Här är utdrag från Stigs patent gällande absorbenterna.
Ur patentansökan 447780 för OA51_144.jpg


Hoppas att dessa inlägg kan vara till någon nytta.
Vet inte om det är något intresse på forumet.
Är det någon som läser dessa mina inlägg? Det kan kanske vara lite svårt att läsa patenttext, men jag har valt de enklaste delarna ur patentet för att kunna ta till sig.

MvH
Peter

Det står 50 mm tjocka standardpaneler till OA51. Blev det så i praktiken? Jag har inte haft några, men ögonmåttet och bildminnet säger att panelen torde vara 30-40 mm tjock.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39810
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2024-04-28 13:29

paa skrev:
petersteindl skrev:Här är utdrag från Stigs patent gällande absorbenterna.
Ur patentansökan 447780 för OA51_144.jpg


Hoppas att dessa inlägg kan vara till någon nytta.
Vet inte om det är något intresse på forumet.
Är det någon som läser dessa mina inlägg? Det kan kanske vara lite svårt att läsa patenttext, men jag har valt de enklaste delarna ur patentet för att kunna ta till sig.

MvH
Peter

Det står 50 mm tjocka standardpaneler till OA51. Blev det så i praktiken? Jag har inte haft några, men ögonmåttet och bildminnet säger att panelen torde vara 30-40 mm tjock.

Vet inte. Någon på forumet får mäta. 30 mm tror jag är för litet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 2006-04-29

Re: Peter Steindl?

Inläggav Eri » 2024-04-29 09:48

Vill bara säga att jag med stort intresse läser dina inlägg om Stig Carlsson.
Medlem i MEK

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kraniet » 2024-04-29 19:04

petersteindl skrev:
Kraniet skrev:Det han skrev om att en kombination med dämpmaterial är att föredra är ju intressant. Undra hur han tänkte sig att det skulle se ut

Så som du skriver det, så kan det tolkas som en kombination av olika dämpmaterial.

Stig Carlsson skrev:Uppfinningen möjliggör – beroende på utföringsform – frihet från, eller väsentlig minskning av störverkan av, reflekterat ljud från både golv och vägg upp till 800 à 1500 Hz.

Vid högre frekvenser, som utsänds från högtalarens överdel, undviks störverkan av reflekterat ljud från väggen antingen med hjälp av en trattliknande anordning, som minskar strålningen mot väggen och/eller sprider reflexljudsvägarna och därmed reflexljudets ankomsttid eller med hjälp av en väggreflexabsorbent enligt en samtidigt inlämnad patentansökan; bäst resultat erhålles med en kombination av dessa båda medel.


Därför vill jag förtydliga det som Stig skrivit. Då blir det så här:
"Vid högre frekvenser, som utsänds från högtalarens överdel, undviks störverkan av reflekterat ljud från väggen, antingen med hjälp av en trattliknande anordning eller med hjälp av en väggreflexabsorbent.
bäst resultat erhålles med en kombination av dessa båda medel."


Det är 2 olika medel som skall kombineras: trattliknande anordning + väggreflexabsorbent.

Så här ser det ut på bild. OBS! Bilden är i patentet för OA51! Bilden finns således inte i patentansökan för 3-vägaren.

SC patent SE447780 B sida 12 - 144.jpg


Här är bilder på OA51 med de 2 olika absorbenterna. OBS! Den stora absorbenten var knappast tänkt att användas på OA51. Den finns med för patentets allmängiltighets skull. Stig har själv aldrig byggt eller använt någon sådan. Den är i princip helt oanvändbar. Den täcker nämligen hela basreflexporten och Stig brydde sig inte om det eftersom den aldrig var tänkt att användas.
SC patent SE447780 B sida 10_144.jpg


Här är utdrag från Stigs patent gällande absorbenterna.
Ur patentansökan 447780 för OA51_144.jpg


Hoppas att dessa inlägg kan vara till någon nytta.
Vet inte om det är något intresse på forumet.
Är det någon som läser dessa mina inlägg? Det kan kanske vara lite svårt att läsa patenttext, men jag har valt de enklaste delarna ur patentet för att kunna ta till sig.

MvH
Peter


Superbra info :)
Mvh
Magnus

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster