Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re:

Inläggav paa » 2018-11-29 17:53

petersteindl skrev:
paa skrev:
petersteindl skrev:
Njaee, Dolby får ha sin Pro Logic i fred.

Bremen 3D är något helt annat :)

MvH
Peter


Om detta är patenterbart, så borde det väl vara intressant för Dolby att köpa in det och integrera i sitt paket av lösningar för hemmabioreceivers?
Det skulle ju då nå massmarknaden, och det vore väl mycket bättre än som det blev med Carlssons tonkontrollbox, som han utvecklade för sina OA51? Den har väl ingen sett eller knappt ens hört talas om, hoppas det inte blir så med Bremen 3D?


Jag kan inte ge ett svar på detta just nu. Det återstår att se vad som går att patentera. det finns i pipelinen. Allt kostar.

MvH
Peter

Har du hunnit söka något patent på detta?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-11-29 21:16

Nej, inte ännu.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2018-11-29 23:00

F.ö. måste jag erkänna att jag totalt glömt bort vad den där tonkontrollboxen för OA51 som jag syftade på i förra inlägget var för någonting som Stig Carlsson hade skapat.
Ursprungsinlägget var ju skrivet för ett antal år sedan.
Finns det någon som kan friska upp mitt minne?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Peter Steindl?

Inläggav Maccis » 2018-12-14 19:06

Bremen-element på Tradera:

https://www.tradera.com/item/170611/333 ... ign-bremen

@Peter: Vad kan dessa fungera i för applikation?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-12-14 20:08

Maccis skrev:Bremen-element på Tradera:

https://www.tradera.com/item/170611/333 ... ign-bremen

@Peter: Vad kan dessa fungera i för applikation?


Det står 6" i annonsen, men de är 5½". Versionen är X26. Det är den version som Scan Speak tyvärr klantade sig så att det rann lim på insidan av bobinen. Det får till följd att membran + talspole endast kan röra sig 0,5 - 2 mm inåt i magnetgapet innan talspolen tar i. Elementen på bild är varken från Äggen eller från pK. Jag vet inte om Scan-Speak har prånglat ut defekta element? De fick tillbaks flera hundra midwoofers. Det skulle möjligtvis kanske kunna vara högtalarelement som jag slängt på soptipp. Men i en radioapparat om man inte spelar högt bör de kanske fungera, utom de sämsta exemplaren. Jag har en mängd Bremenelement från tidigare version och serie som fungerar och är korrekt ihopsatta.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Peter Steindl?

Inläggav Maccis » 2018-12-14 20:33

OK.

Tack för svar.
Inget att ha för det klientel som härjar här då, för här vill vi utnyttja slaglängd.....
8)


Tråkig upplevelse för den som ev. kommer betala en slant för dessa element.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-12-14 21:27

Jag blev nyss påmind om att jag fyller. . .

Bild

. . . panchopåparkbänkmatandesfåglarfluktandesfjortisarochgnällandespåalltochallaår idag. :twisted:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Peter Steindl?

Inläggav kneten » 2018-12-14 21:47

Välkommen i klubben där man upplever att tiden bara försvinner och allt man skulle göra hinner man inte med. Det är då man börjar förstå att bli "pancho" innebär att man skall ta det lugnt och inte har för späckade dagsprogram.

Grattis på födelsedagen!

Med vanliga halsningar kneten

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Peter Steindl?

Inläggav Maccis » 2018-12-14 22:14

Grattis på "fölsedan"!!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-12-14 22:15

:D Tackar! Jag har börjat städa.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav shifts » 2018-12-14 23:04

En får ta och gratulera. Hoppas du blivit bra firad och dagen varit till belåtenhet.

Minns att jag som barn tyckte det var svår leda att fylla år i oktober — en av de tråkigaste månaderna enligt månadssången (”Januari börjar året, februari kommer näst. Mars, april har knopp i håret...”). Hur kände du som barn att fylla år i december?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-12-14 23:09

Tackar! Jag har alltid gillat födelsedagar. :D Sämsta dagen är väl på Julafton. :? Men så länge man fyller år så lever man.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13600
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Peter Steindl?

Inläggav Kronkan » 2018-12-14 23:44

Grattis :D och välkommen till den ädla, nobla och visa åldern :mrgreen: där man förhoppningsvis nått ett visst mått av oberoende och kroppsligt förfall.

Städa efter livet före har jag nu gjort ett tag. Fanns en del att ta tag i.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2018-12-15 00:10

Grattis!!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Peter Steindl?

Inläggav Laila » 2018-12-15 00:25

Ett stort grattis Peter! . . . typ, :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Peter Steindl?

Inläggav NADifierad » 2018-12-15 15:38

Typ,,,pluss ett :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
jonaz81a
 
Inlägg: 1044
Blev medlem: 2009-04-19

Re: Peter Steindl?

Inläggav jonaz81a » 2018-12-15 16:04

Grattis!!!




Bli inte för distraherad av utsikten när du sitter på parkbänken och matar fåglarna! :wink:

Distracted Old Manl.png
Distracted Old Manl.png (183.3 KiB) Visad 17236 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-12-15 22:34

Grattis Peter! :D
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Peter Steindl?

Inläggav CODY » 2018-12-15 22:41

Grattis Peter! :D ( :P )
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Peter Steindl?

Inläggav Almen » 2018-12-15 23:18

Grattis, hörru! :D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Peter Steindl?

Inläggav rajapruk » 2018-12-16 00:35

Något nytt på G från Bremen snart? Vad är status?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-12-16 00:49

rajapruk skrev:Något nytt på G från Bremen snart? Vad är status?


Återkommer angående detta.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Peter Steindl?

Inläggav rajapruk » 2018-12-17 00:53

petersteindl skrev:
rajapruk skrev:Något nytt på G från Bremen snart? Vad är status?


Återkommer angående detta.

Med vänlig hälsning
Peter


Vad är status på återkommandet angående detta då?
2018? 2019? 2020?
Återkomma om det med? :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-12-23 15:35

2019 Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-12-23 15:39

En riktigt God Jul till er alla.

jul_2018.jpeg
jul_2018.jpeg (128.38 KiB) Visad 16644 gånger
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Peter Steindl?

Inläggav Rille » 2018-12-23 16:21

God Jul Peter!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Peter Steindl?

Inläggav IngOehman » 2018-12-23 19:23

paa skrev:F.ö. måste jag erkänna att jag totalt glömt bort vad den där tonkontrollboxen för OA51 som jag syftade på i förra inlägget var för någonting som Stig Carlsson hade skapat.
Ursprungsinlägget var ju skrivet för ett antal år sedan.
Finns det någon som kan friska upp mitt minne?

Det finns ingen ”tonkontrollbox för OA-51”, mig veterligt.

Vad som finns (/fanns) var en tonkontrollbox som Stig gjorde, som är till INSPELNINGARNA som finns på marknaden. Skall man vara noga så gjorde Stig i varje fall två versioner av denna. Den första är från det tidiga 70-talet, den andra tror jag han blev klar med i slutet av 70-talet.

Det är en helt passiv box som han kopplade mellan för- och slutsteg och som han ansåg ge de filterfunktioner som han behövde för att kunna stå ut med så många som möjligt av inspelningarna. Den användes möjligen till OA-2212 (den första boxen gjorde det definitivt), till -51 och till -52.

Den har ingen speciell koppling till OA-51, men jag tror box nummer två kom till då han flyttat till Torkel Knutssongatan. Så kanske kan man hävda att den i någon mån är ”hans bästa bedömning av inspelningars typiska fel, såsom han upplevde det i nya lyssningsrummet”?

Jag minns väl att han mellan 1984 och cirka 1989 (kanske även tidigare?) antecknade lämplig inställning av boxen på skivkonvoluten, och att han använde boxen typ hela tiden (jag hörde gärna inspelningarna även utan box, eftersom jag var nyfiken på att få höra dem ”naturligt”) men så vitt jag minns slutade han använda den runt 1990. Och i anläggningen på övervåningen tror jag inte den någonsin var inkopplad.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-12-23 22:27

IngOehman skrev:
paa skrev:F.ö. måste jag erkänna att jag totalt glömt bort vad den där tonkontrollboxen för OA51 som jag syftade på i förra inlägget var för någonting som Stig Carlsson hade skapat.
Ursprungsinlägget var ju skrivet för ett antal år sedan.
Finns det någon som kan friska upp mitt minne?

Det finns ingen ”tonkontrollbox för OA-51”, mig veterligt.

Vad som finns (/fanns) var en tonkontrollbox som Stig gjorde, som är till INSPELNINGARNA som finns på marknaden. Skall man vara noga så gjorde Stig i varje fall två versioner av denna. Den första är från det tidiga 70-talet, den andra tror jag han blev klar med i slutet av 70-talet.

Det är en helt passiv box som han kopplade mellan för- och slutsteg och som han ansåg ge de filterfunktioner som han behövde för att kunna stå ut med så många som möjligt av inspelningarna. Den användes möjligen till OA-2212 (den första boxen gjorde det definitivt), till -51 och till -52.

Den har ingen speciell koppling till OA-51, men jag tror box nummer två kom till då han flyttat till Torkel Knutssongatan. Så kanske kan man hävda att den i någon mån är ”hans bästa bedömning av inspelningars typiska fel, såsom han upplevde det i nya lyssningsrummet”?

Jag minns väl att han mellan 1984 och cirka 1989 (kanske även tidigare?) antecknade lämplig inställning av boxen på skivkonvoluten, och att han använde boxen typ hela tiden (jag hörde gärna inspelningarna även utan box, eftersom jag var nyfiken på att få höra dem ”naturligt”) men så vitt jag minns slutade han använda den runt 1990. Och i anläggningen på övervåningen tror jag inte den någonsin var inkopplad.


Vh, iö


Min minnesbild är lite annorlunda. Jag återkommer efter julbestyr med text + bilder. God Jul på dig!

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-12-24 01:05

Tänkte försöka få lite julstämning.



Men nu är det ju så att den här låten möjligtvis kan komma att förbjudas eller skrivas om. (Hypotes)
Men med lite mer miljöförstöring så kan låten bli rumsren genom att byta ut ordet white mot grey. :|

Nåväl, tänkte bjuda på ett alldeles fantastiskt event där det enkom förekommer en och endast en ras. :)



Länge leve Homo Sapiens Sapiens! Namnet är på Latin och på svenska blir det "vis man", på engelska "wise man" och namnet introducerades år 1758 av Carl Linnaeus d v s Carl von Linné. :) En svensk gav namnet. Han var dessutom mycket vis.

Homo Sapiens Sapiens d v s Människan är en flercellig, eukaryot organism vars diploida celler har två uppsättningar med 23 kromosomer som var och en ärvts av individens respektive förälder. Kromosomerna är uppdelade i 22 par autosomer och ett par könskromosomer. Varje kromosom består av en DNA-molekyl och protein. En DNA-molekyl är uppbyggd av tusentals nukleotider. Ordningsföljden hos en grupp nukleotider bildar/bestämmer ett stycke genetisk information, ett arvsanlag eller en gen, och tillsammans bildar dessa gener människans arvsmassa. Individens kön avgörs av sammansättningen hos könskromosomerna. Hos alla däggdjur har honan en dubbel uppsättning X-kromosomer medans hanen har en uppsättning X-kromosomer samt en med Y-kromosomer. Av cellerna i människokroppen är det bara könscellerna som är haploida, det vill säga bara har en enkel kromosomuppsättning. Kvinnans könsceller, äggen, består alltid av X-kromosomer medan mannens, spermierna, kan bestå av antingen X- eller Y-kromosomer. När könscellerna förenas kombineras därför könskromosomerna till antingen en kvinna (XX) eller en man (XY). :)

Nu är det julafton och dessutom vit.

theyre_eating_noses.jpg
theyre_eating_noses.jpg (32.69 KiB) Visad 16403 gånger


Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Peter Steindl?

Inläggav IngOehman » 2018-12-25 01:25

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:
paa skrev:F.ö. måste jag erkänna att jag totalt glömt bort vad den där tonkontrollboxen för OA51 som jag syftade på i förra inlägget var för någonting som Stig Carlsson hade skapat.
Ursprungsinlägget var ju skrivet för ett antal år sedan.
Finns det någon som kan friska upp mitt minne?

Det finns ingen ”tonkontrollbox för OA-51”, mig veterligt.

Vad som finns (/fanns) var en tonkontrollbox som Stig gjorde, som är till INSPELNINGARNA som finns på marknaden. Skall man vara noga så gjorde Stig i varje fall två versioner av denna. Den första är från det tidiga 70-talet, den andra tror jag han blev klar med i slutet av 70-talet.

Det är en helt passiv box som han kopplade mellan för- och slutsteg och som han ansåg ge de filterfunktioner som han behövde för att kunna stå ut med så många som möjligt av inspelningarna. Den användes möjligen till OA-2212 (den första boxen gjorde det definitivt), till -51 och till -52.

Den har ingen speciell koppling till OA-51, men jag tror box nummer två kom till då han flyttat till Torkel Knutssongatan. Så kanske kan man hävda att den i någon mån är ”hans bästa bedömning av inspelningars typiska fel, såsom han upplevde det i nya lyssningsrummet”?

Jag minns väl att han mellan 1984 och cirka 1989 (kanske även tidigare?) antecknade lämplig inställning av boxen på skivkonvoluten, och att han använde boxen typ hela tiden (jag hörde gärna inspelningarna även utan box, eftersom jag var nyfiken på att få höra dem ”naturligt”) men så vitt jag minns slutade han använda den runt 1990. Och i anläggningen på övervåningen tror jag inte den någonsin var inkopplad.


Vh, iö


Min minnesbild är lite annorlunda. Jag återkommer efter julbestyr med text + bilder. God Jul på dig!

Med vänlig hälsning
Peter

Ser fram emot minneskomplettering!

Min bild av boxarnas tillblivelse är oklar eftersom jag ju inte kände Stig när kan gjorde dem (lärde känna honom 1984), så det gäller både den första och även den andra (som ingick i kedjan när jag lära känna honom).

Tror han faktiskt berättade om boxen (och visade den, samt schema på den) redan den första gånger jag besökte honom, eftersom jag frågade honom om de kryptiska krumelurerna på skivkonvoluten, som alltså angav hur han "vid den senaste spelningen" ansåg att boxen skulle ställas för att erhålla bäst klang från inspelningen ifråga, men aktuell anläggning i aktuellt rum.

Apparaqtbytem fick honom att revidera krumelurerna på fonogrammen, i förekommande fall.

Har alltså bara hört honom berätta om dem och utan att ange noggranna datum. Jag gissar att du han mycket mera att berätta. :D


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jonasz och 12 gäster