Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-12-21 14:27

rajapruk skrev:
paa skrev:
rajapruk skrev:Ja, kanske använder ord för slarvigt som vanligt. Cirkulär var kanske ordet jag borde använt. Jag tror det var det Peter menade när han skrev runda horn, att de är cirkulära.

Din bild synes vara en sidovy av en Oblate sphereoid, planvyn är dock cirkulär.
Dessutom är väl inte hornen som kallas så formade på detta sätt, utan deras periferi är skapad av en sektion av en oblate sphereoid som roterats kring sin axel, varvid man erhåller en hornformad yta med runt tvärsnitt.


Ok. Inser att jag har missuppfattat vad oblate sphereoidal horn är. Tänkt i fel dimension/vy.


Från Geddes.

Bild

Här avslutar de med tractrix.
ModHorn1.JPG
ModHorn1.JPG (35.31 KiB) Visad 21972 gånger



Diametern verkar vara felaktigt angiven i den här skissen.
image149.jpg
image149.jpg (49.36 KiB) Visad 21972 gånger



Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Peter Steindl?

Inläggav rajapruk » 2017-12-21 15:07

Jaha, olika typer av horn i samma horn liksom? Tractrix/oblate/mm kombos?

Det JBL-horn jag har, JBL H4365, är väldigt likt TAD-horn som tex TAD TH-4001. Fast diffraktionen i början görs på annat sätt. Undrar vem som snott från vem... :)

Här är bilder på TAD TH-4001. Och det liknar lite mittenbilden du postade ovan kanske.
Bilagor
dc01c3f3.JPG
dc01c3f3.JPG (52.55 KiB) Visad 21958 gånger
Horn10.jpg
Horn10.jpg (140.83 KiB) Visad 21961 gånger
Horn11.jpg
Horn11.jpg (80.98 KiB) Visad 21961 gånger
Horn12.jpg
Horn12.jpg (81.95 KiB) Visad 21961 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-12-22 21:57

Nu har den kommit. Den perfekta högtalaren.

Bild

GOD JUL! på er allesammans.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Peter Steindl?

Inläggav Nattlorden » 2017-12-22 22:10

God Jul Peter!

Skickar du en länk på var man köper den? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Peter Steindl?

Inläggav Laila » 2017-12-22 22:23

Du kan ju söka på "Warning!" som ju verkar vara tillverkaren . . . typ. :)

GOD JUL! på er.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Peter Steindl?

Inläggav NADifierad » 2017-12-22 23:05

God Jul Peter!
Kul att se att du vidareutvecklat äggen :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Peter Steindl?

Inläggav rajapruk » 2017-12-23 00:33

Helmet related transfer function.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6684
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Peter Steindl?

Inläggav ChristianAndersson » 2017-12-23 09:38

Inner Space
Shatterer of words

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re:

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-12-30 12:48

De ser ju rätt lika ut 2014.

Kommer de någonsin komma ut i lite större antal?

300b skrev:Så här såg den ut 2004 :)
Det tar sin tid från idé till butikshyllan...

[ Bild ]
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Re:

Inläggav petersteindl » 2017-12-30 17:11

MagnusÖstberg skrev:De ser ju rätt lika ut 2014.

Kommer de någonsin komma ut i lite större antal?

300b skrev:Så här såg den ut 2004 :)
Det tar sin tid från idé till butikshyllan...

[ Bild ]


Om de någonsin kommer ut i större antal beror till sist på efterfrågan. Just nu är det helt nya högtalarelement från SB-Acoustics i äggen och nytt delningsfilter. Det blir 3D8-Mk2. SB-Acoustics gör enligt mitt förmenande betydligt bättre högtalarelement än Scan-Speak, åtminstone för mitt ändamål. Diskanten låter silkeslen i förhållande till Scan-Speaks diskanter. Basen är också betydligt bättre med lägre dist och bättre spridning och jämnare kvalitet samt högre effekttålighet.

En elektronisk modell skall också tas fram. Det blir i så fall med 3 inbyggda slutsteg, ett per högtalarelement, och digitala delningsfilter och med möjlighet till wireless, men även med möjlighet för earthlink nätverksanslutning för bästa sync av flera kanaler. De blir anpassade för streaming, på ett eller annat sätt. Jag har även en aktiv modell av 3D8 spelandes hemma med digitala elektroniska delningsfilter utvecklat av lilltroll och mig och drivs med klass-D slutsteg. Det kommer snart helt nya varianter på klass-D slutsteg som jag ämnar prova. Jag vill nog få fram Bremens basmoduler också.

En ny DAC är på G. Det digitala fram till utgången på Oversampling är klart. Delta-sigma delen med dither och Noise shaper är troligtvis färdig. Sedan följer filter för HF samt analog ström/spänningsomvandlare. Den analoga delen ser ut som det börjar bli klart. Här är de senaste simuleringarna som lilltroll gjort på just den diskret uppbyggda analoga I/V-omvandlaren som är utgångssteget i DAC:en.

Dist_2mA_RMS-Diff7.png
Dist_2mA_RMS-Diff7.png (135.96 KiB) Visad 21539 gånger

Dist_2mA_1003Hz-Diff7.png
Dist_2mA_1003Hz-Diff7.png (49.83 KiB) Visad 21539 gånger

Dist_2mA_6955Hz-Diff7.png
Dist_2mA_6955Hz-Diff7.png (49.6 KiB) Visad 21539 gånger

Dist_2mA_23332Hz-Diff7.png
Dist_2mA_23332Hz-Diff7.png (48.79 KiB) Visad 21539 gånger


Eftersom 2mA motsvarar max utstyrd digital nivå och motsvarar +18 dB/ 4V RMS i simuleringen så är 3e ton på -156 dB i tonfrekvensområdet och 2a ton -168 dB ända upp till 300 kHz. Det får duga, så får vi se vad det blir i praktiken. Vi använder inga OP-ampar och inga köpe DAC:ar. Allt är in House med FPGA, mjukvara och transistorer.

När 3D8 Mk2 kommer på marknaden vet jag inte i skrivande stund. Det beror på tillgång till kapital. Just nu äger jag 100 % av aktierna i bolagen. Därmed är det snabbare till beslut och fritt fram för ny kapitalanskaffning eller för samarbete med andra företag. Samtliga produktionsverktyg och delar för produktion är betalt sedan 2013. Produktion och slutmontering kan i princip organiseras fram där slutmontering skulle kunna ske inom 3-6 månader och då kan i så fall slutmontering ske på Jylland av mycket duktigt folk med stor erfarenhet av högtalare.

Vi får se vad år 2018 har att bjuda på. :)

Jag önskar er alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Peter Steindl?

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-12-30 23:02

Ta nu steget från utveckling till produktion och gör folk glada.

Släpp sedan ut resten.

Puss och kram!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-12-30 23:58

:D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-12-31 03:29

Sista dagen år 2017! Hur har ni tänkt att fullborda år 2017?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Peter Steindl?

Inläggav PerStromgren » 2017-12-31 09:49

Champagne, Bordeaux och cava. I den ordningen!

Och du?

PS. Jag er erkänt dålig på att hålla mig vaken efter kl 22, så jag tränade igår kväll genom att vi tittade på 3,5 timmar Fanny och Alexander (de första 1,5 timmarna såg vi häromdagen). Filmen slutade en stund efter midnatt och det fick till följd att vi vaknade nyss, halv nio! 8O Nytt rekord! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav shifts » 2017-12-31 11:06

Gott nytt år Peter! Nyåret spenderas tillbaka i Warszawa, där besök på resturang MOD stundar. De brukar ha spännande meny, men har hållit mig från att kika på vad som bjuds i kväll.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Peter Steindl?

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-12-31 16:03

Skall ägna eftermiddagen åt att tillreda Morellos rödvinssås och delar av kvällen till att smaka densamma.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-12-31 16:14

Hej alla glada :D

Tänkte fullborda 2017 med detta lilla inlägg som legat och väntat i 8 år. Det handlar om Linn...





...skrotet. Bild

Om några timmar styr jag kosan till min vän, tidigare hifianvarige på NK. Där blir det god mat och Champagne. Jag kommer med gåslever och en flaska Über-Sauternes från 1999. Århundradet då det hände och begav sig.

Once upon a time, very long ago, in the ancient ages, då hifi föddes på Kungsholmen i den lilla butiken Ljudbutiken. Antihifi månglades ut på Östermalm. Antihifi ville expandera mot Tabernaklet i City och med mutor och övertalning lyckades översteprästen i Antihifi övertala den intet ont anande inköpschefen på NK. Vid tillfälle en mörk kväll om natten smög sig översteprästen med sina gelikar in till NK och slängde ut all riktig hifi ur deras hifidemorum och började skruva in skruvar i deras parkettgolv för att kontaminera rummet med det ökända Linnskrotet. Dagen efter, till NK-personalens stora förtret var inget som förr. Hifin var död och Antihifins tidsperiod tog över. Mörkrets Makter ville erövra Världen. Försäljningen gick ju naturligtvis ner i templet på NK och hifiansvarige Lars bestämde sig för att slänga ut månglarna ur templet. Hemska illaluktande apparater skulle elimineras och ordningen återställas med Pink Triangle och Systemdek.

Hemska apparat.
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-1.jpg
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-1.jpg (121.82 KiB) Visad 21282 gånger


Slakt.
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-2.jpg
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-2.jpg (122.71 KiB) Visad 21282 gånger


Luktar illa.
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-3.jpg
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-3.jpg (102.59 KiB) Visad 21282 gånger


Dess rätta plats.
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-4.jpg
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-4.jpg (127.25 KiB) Visad 21282 gånger


Där ligger den bra.
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-5.jpg
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-5.jpg (128.75 KiB) Visad 21282 gånger


Nu dj-ar.
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-6.jpg
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-6.jpg (96.32 KiB) Visad 21282 gånger


In i sopnedkastet.
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-7.jpg
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-7.jpg (103.11 KiB) Visad 21282 gånger


Ut med skrotet.
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-8.jpg
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-8.jpg (101.62 KiB) Visad 21282 gånger


Här är den unge hjälten.
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-9.jpg
Linnskrotet_ska_ut_från_NK-9.jpg (109.5 KiB) Visad 21282 gånger

Legenden är född och finns i etern.

Därefter blev det påföljande stämning i tingsrätt och NK vann och ett högt skadestånd ålades Antihifi på Östermalm att betala till NK.

Hifin hade segrat. Det goda övervann det onda. Om tre timmar träffar jag hjälten. :)

GOTT SLUT och GOTT NYTT ÅR!
önskar Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Elektrikern
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-08-07
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Peter Steindl?

Inläggav Elektrikern » 2017-12-31 17:08

Det var tider det! "Never underestimate the power of the dark force"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Peter Steindl?

Inläggav PerStromgren » 2017-12-31 17:18

... och vi har dukat till kvällens föreställning!

Menyn är fortfarande under bearbetning, men det blir troligen en kräftsoppa och en standard nyårsvarmrätt: helstekt oxfilé med rotsaker. Ost, förstås och sedan en efterrätt som våra gäster ska bygga.

Champis, en snygg Bordeaux (jag tror att vi har några kvar..) och en sherry till efterrätten.
Bilagor
nyår_2017.jpg
nyår_2017.jpg (262.64 KiB) Visad 21239 gånger
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-12-31 17:34

Det ser fint ut. Glasen känner jag igen. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-12-31 17:34

Elektrikern skrev:Det var tider det! "Never underestimate the power of the dark force"


Välkommen till Faktiskt! :D

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Re:

Inläggav Tangband » 2018-01-01 14:38

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:De ser ju rätt lika ut 2014.

Kommer de någonsin komma ut i lite större antal?

300b skrev:Så här såg den ut 2004 :)
Det tar sin tid från idé till butikshyllan...

[ Bild ]


Om de någonsin kommer ut i större antal beror till sist på efterfrågan. Just nu är det helt nya högtalarelement från SB-Acoustics i äggen och nytt delningsfilter. Det blir 3D8-Mk2. SB-Acoustics gör enligt mitt förmenande betydligt bättre högtalarelement än Scan-Speak, åtminstone för mitt ändamål. Diskanten låter silkeslen i förhållande till Scan-Speaks diskanter. Basen är också betydligt bättre med lägre dist och bättre spridning och jämnare kvalitet samt högre effekttålighet.

En elektronisk modell skall också tas fram. Det blir i så fall med 3 inbyggda slutsteg, ett per högtalarelement, och digitala delningsfilter och med möjlighet till wireless, men även med möjlighet för earthlink nätverksanslutning för bästa sync av flera kanaler. De blir anpassade för streaming, på ett eller annat sätt. Jag har även en aktiv modell av 3D8 spelandes hemma med digitala elektroniska delningsfilter utvecklat av lilltroll och mig och drivs med klass-D slutsteg. Det kommer snart helt nya varianter på klass-D slutsteg som jag ämnar prova. Jag vill nog få fram Bremens basmoduler också.

En ny DAC är på G. Det digitala fram till utgången på Oversampling är klart. Delta-sigma delen med dither och Noise shaper är troligtvis färdig. Sedan följer filter för HF samt analog ström/spänningsomvandlare. Den analoga delen ser ut som det börjar bli klart. Här är de senaste simuleringarna som lilltroll gjort på just den diskret uppbyggda analoga I/V-omvandlaren som är utgångssteget i DAC:en.

Dist_2mA_RMS-Diff7.png

Dist_2mA_1003Hz-Diff7.png

Dist_2mA_6955Hz-Diff7.png

Dist_2mA_23332Hz-Diff7.png


Eftersom 2mA motsvarar max utstyrd digital nivå och motsvarar +18 dB/ 4V RMS i simuleringen så är 3e ton på -156 dB i tonfrekvensområdet och 2a ton -168 dB ända upp till 300 kHz. Det får duga, så får vi se vad det blir i praktiken. Vi använder inga OP-ampar och inga köpe DAC:ar. Allt är in House med FPGA, mjukvara och transistorer.

När 3D8 Mk2 kommer på marknaden vet jag inte i skrivande stund. Det beror på tillgång till kapital. Just nu äger jag 100 % av aktierna i bolagen. Därmed är det snabbare till beslut och fritt fram för ny kapitalanskaffning eller för samarbete med andra företag. Samtliga produktionsverktyg och delar för produktion är betalt sedan 2013. Produktion och slutmontering kan i princip organiseras fram där slutmontering skulle kunna ske inom 3-6 månader och då kan i så fall slutmontering ske på Jylland av mycket duktigt folk med stor erfarenhet av högtalare.

Vi får se vad år 2018 har att bjuda på. :)

Jag önskar er alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

Med vänlig hälsning
Peter


God fortsättning !

Intressant med alla projekt. Det du skriver om SB acoustics är också väldigt intressant. Verkar vara väldigt bra element som presterar på toppnivå, jag kommer nog själv att prova några av elementen i DIY.

Användarvisningsbild
Elektrikern
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-08-07
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Peter Steindl?

Inläggav Elektrikern » 2018-01-01 14:54

Bilderna var arrangerade och togs med Polaroidkamera, inga människor, djur eller hifi-apparater skadades vid tillfället.
Allt packades nogsamt ner i orginalemballage och skickades tillbaks. Det var inte apparaterna som var problemet, helt ok prylar egentligen.
Det var försäljningsmetoderna och beteendet hos de ansvariga från Östermalm som var fullständigt galet.
Slutet gott, allting gott och kunderna på NK kunde vara nöjda i flera år till.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2018-01-01 15:47

Den skrönan vill jag höra mycket mer om :)

God Fortsättning!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-01-05 00:32

Nu finns en bra musikdokumentär att se på SVT play.

https://www.svtplay.se/video/16394378/birgit-nilsson-stamband-av-stal/birgit-nilsson-stamband-av-stal-avsnitt-1

Jag har svårt att greppa att den mänskliga rösten kan bli så stark, med så enormt höga ljudtryck. Droppen var då jag såg/hörde Birgit Nilsson live på Operan i Richard Strauss Electra. 100 - 110 man i orkestern som spelar fff d v s så starkt det någonsin går och Birgit som sjunger. Det är mycket starkt spel från hela orkestern och då börjar Birgit sjunga starkare och starkare och ännu starkare i fortet. Till slut hördes inte orkestern överhuvudtaget trots att de spelade på för fulla muggar. Det gick bara att höra Birgit Nilsson. Hon överröstade allt. Hela orkestern uppfattades snarast som statister trots att de spelade på för absolut högtryck.

Det var en fantastiskt mäktig ljudupplevelse utöver det vanliga.

Bild

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-01-12 03:37

Nu har vi kommit längre i utvecklingsarbetet med en ny DAC. Delar av detta inlägg finns även inlagt i en annan tråd. Jag kom dock därefter på att jag börjat berättelsen här. Då lägger jag in även detta här och har utökat med en bild och lite text.

Det senaste som Lilltroll och jag simulerar är en I/V-omvandlare på analogutgången till Bremens nya DAC som vi bygger upp med diskreta komponenter. Trissorna har fT på 16 GHz. Det är synnerligen motkopplat och med hög open loop gränsfrekvens.

Just i dagsläget har vi uppnått följande. Det är i princip samma steg i båda fallen Diff16 och Diff21. Dock har vi skiftat plats för hur kollektorerna ansluts i ett internt emitterföljarsteg. Diff 16 är vanlig koppling. Diff21 är lilltroll/Steindl special.

Grundtonen ligger på +15,66 dB på amplitudskalan. Jag visar för 2 kHz och för 20 kHz. Då ser man att steget har preliminärt 3e ton. Resten ligger i ett slags brusgolv.

Dist30_2000Hz_Diff16.png
Dist30_2000Hz_Diff16.png (44.88 KiB) Visad 20798 gånger



Dist30_2000Hz_Diff21.png
Dist30_2000Hz_Diff21.png (45.37 KiB) Visad 20798 gånger



Dist30_20000Hz_Diff16.png
Dist30_20000Hz_Diff16.png (44.65 KiB) Visad 20798 gånger



Dist30_20000Hz_Diff21.png
Dist30_20000Hz_Diff21.png (44.44 KiB) Visad 20798 gånger


Här ser man harmonisk dist som kurvor. 3e ton dominerar. I och för sig ligger den på -160 dB ungefär. Men bättre skall det bli.
Dist30_RMS_Diff16.png
Dist30_RMS_Diff16.png (77.46 KiB) Visad 20798 gånger



Med vår lilla omkoppling så uppnåddes istället -175 till -180 dB, vilket jag uppskattar. över 2 kHz kryper 3e ton upp i nivå för att bli -154 dB respektive -163 dB.
Dist30_RMS_Diff21.png
Dist30_RMS_Diff21.png (80.79 KiB) Visad 20798 gånger


Nu har vi börjat analysera ytterligare mer noggrant genom att simulera fram varje deltons fasläge. Det är intressant. Vi kollar varje delton med amplitud och fas i varje enskild nod i förstärkaren. På så sätt kan vi snabbt detektera var i förstärkaren förändring sker och attackera problematiken på ort och ställe i förstärkaren så att säga.

Eftersom det är 3e ton så kan fasen ge upphov till komprimerande effekt eller expanderande effekt. Ja, jag vet, den anses nog av resterande bofolkning på planeten som helt försumbar, men den där onkel Steindl ger sig inte i första taget. Även 3e tonen skall ner i avgrundens brus. Diff 16 är det vanliga, nämligen fasläge som ger kompression. I Diff 21 har däremot fasläget vänt så att den är av expanderande karaktär. Visserligen betydligt lägre i nivå, men det innebär att vi nu kan labba för att försöka sätta läget mellan komprimerande och expanderande och på så sätt bör det måhända finnas möjlighet att få ner 3e ton ytterligare.

För den som undrar. Jag har sagt att än så länge skall inte termiskt brus vara med i simuleringarna. Då syns ingen olinjäritet i form av dist. Jag vill inte sopa skräp under mattan om jag ser en möjlighet att slippa. Då all dist har förpassats ner i grundbruset nivå så gör vi simulering med termiskt brus. Då kommer brusnivån att öka till mer verkliga data. Men då vet jag att det inte finns något därunder som plötsligt kan ge IM eller komma att krypa över brusnivån. Nivån vid simulering på ström in är full utstyrd signal på spänningsutgång som motsvarar 4 Volt RMS differentiellt. Utimpedans är 1 mohm till 20 kHz. Belastning vid simulering är 10 kohm//100 pF. Distorsionen är monotont avtagande mot lägre nivå på insignal.

Lyckas vi med konststycket att tämja 3e ton så att den blir hanterbar och konstant med frekvens upp till 20 kHz så har vi även möjlighet att fasa bort den helt i den digitala domänen. :lol: :) Ja, ja, det är kul om vi sen kan bibehålla data i verkligheten och inte bara i simulering. Men det blir nästa bekymmer.

FFT ut från den digitala sidan tror jag att jag redan har visat men den kommer här.

FFT_1.png
FFT_1.png (74.67 KiB) Visad 20798 gånger


Bruset är lägre ända upp till 90 kHz än det teoretiska värdet för 24/192 och betydligt lägre i tonfrekvensområdet. Ja, det är en 1-bitarsomvandlare med applicering av dither och ett diskret av oss uppbyggt switched capacitor network. Allt sätts så att överstyrning aldrig kan uppnås. Det ser lilltroll till. :)

Ytterligare analoga filter appliceras så att bruset över 100 kHz minskas betydligt. Vi får se hur lågt brustaket/golvet blir över 100 kHz.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Peter Steindl?

Inläggav darkg » 2018-01-12 05:09

Få apparater för audio har försökt sig på att kyla sig till under rumstemperatur, det vore väl lite fräckt. Omekaniskt*, så det blir väl en peltier-historia med stor asvarm kylare. Apropå framtida konfrontation med termiskt brus. Då kan ni dessutom göra innanmätet lufttätt, med fördelar som skärmbarhet och dammsäkerhet.

* fast en stirlingkylare vore kanske ballt, finns det tysta?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-01-12 05:23

darkg skrev:Få apparater för audio har försökt sig på att kyla sig till under rumstemperatur, det vore väl lite fräckt. Omekaniskt*, så det blir väl en peltier-historia med stor asvarm kylare. Apropå framtida konfrontation med termiskt brus. Då kan ni dessutom göra innanmätet lufttätt, med fördelar som skärmbarhet och dammsäkerhet.

* fast en stirlingkylare vore kanske ballt, finns det tysta?


Du skulle bara veta. :D Jag har flytande helium på g med pump. 0 grader Kelvin. Det är gammal dröm sedan 90-talet. Då bör hela konstruktionen göras supraledande med trissor specade på atomnivå för att få exakt de egenskaper jag vill ha. Romarna hade tusenårsriket. Tänkte att brus och dist på -1000 dB skulle sitta fint i detta millennium. Först då kan man njuta av gotisk dödsrock med änglalik mjuk och behaglig röst som smeker öronen i 120 dB. Det är just då som man njuta av Spotify på riktigt. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2018-01-14 05:01

Nu har jag sett jättefina, intressanta och jätteroliga naturfilmer på SVT.se.

Har aldrig hejat på isbjörnar så mycket. https://www.svtplay.se/video/383522/isbjorn-med-dold-kamera/del-1-18?start=auto

Rekommenderas. Oerhört fascinerande. Kan ses en dag till.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Peter Steindl?

Inläggav NADifierad » 2018-01-14 22:33

Tack för tipset!
Mycket intressant :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: -micke- och 10 gäster