Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26770
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2016-09-30 09:21

pinnen skrev:Jag har inte riktigt greppat denna tråd :)

Är det en presentationstråd? en hyllningstråd? en sytråd?

Det finns mycket trevligt i den dock men den verkar liksom sväva ut och inte ta form. Jag som hade hoppats på avslöjanden om 70-80 talets hifi-Stockholms undre värld och liknande men det kanske kommer? ;)


Vi hoppas varje gång tråden uppdateras, men annars uppskattar jag även små utvikningar som de senaste filmsnuttarna.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39860
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2016-09-30 10:34

pinnen skrev:Jag har inte riktigt greppat denna tråd :)

Är det en presentationstråd? en hyllningstråd? en sytråd?

Det finns mycket trevligt i den dock men den verkar liksom sväva ut och inte ta form. Jag som hade hoppats på avslöjanden om 70-80 talets hifi-Stockholms undre värld och liknande men det kanske kommer? ;)


Se det som en ?-tråd. Före frågetecknet står mitt namn. Trådskaparen är Rookie.

Jag har tänkt fortsätta det jag påbörjade skriva men det tar mycket energi och tid i anspråk. De senaste åren har jag varit tvungen att lägga all min energi på annat som tar all min tid i anspråk. Vi får se när tid ges för att skriva en fortsättning. Dessutom har jag även tänkt skriva ett slags White paper över ljud, ljudvågor och ljudåtergivning. Under tiden råder lite paus med viss underhållning i tråden. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
pinnen
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2005-03-18
Ort: HCBS

Re: Peter Steindl?

Inläggav pinnen » 2016-09-30 17:58

Det gör inget med lite förband innan showen :)

Mitt inlägg var mest på skoj men också av att jag tycker det är mycket trevligt med lite tillbakablick på hifi-Sveriges korta men intensiva historia :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39860
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2016-10-08 00:14

Haj alla.

Just nu tittar jag på en film som heter Timbuktu.

http://www.svtplay.se/video/10494623/timbuktu/timbuktu-avsnitt-1

Jag rekommenderar alla att se den.

Här är en kort snutt av musik från filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=8yOfimHhARw

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39860
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2016-11-05 00:16

Hej alla

Jag har kopplat ifrån livespektaklet i US of A. Orkar inte med att lyssna på dessa nykomlingar för sitt potentiella ämbete.

Nu är det så att jag inte har varit speciellt imponerad av Michael Moore. Men efter att ha tittat igenom halva programmet så finns det en intressant total vinkling i hans logik.

Här är länken. http://www.svtplay.se/video/10844421/jag-alskar-donald-trump-michael-moore-in-trumpland/jag-alskar-donald-trump-michael-moore-in-trumpland-avsnitt-1

Det ligger på det evolutionistiska planet och inte på det politiska. Vad är det som händer - och varför? Det finns en down to Earth förklaringsmodell till dagens situation i väster. Denna ser jag som mer informativ än livespektaklet i US of A. Det är en fantastisk video. En riktig tankeställare. Oerhört skickligt av MM.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Peter Steindl?

Inläggav Laila » 2016-11-05 00:58

Jag har däremot varit "hyggligt" impad av MM genom åren, ska kolla, tack för länken Peter,
vi kan ju faktiskt stå inför ett "paradigmskifte" av/med hitintills oanade konsekvenser . . . typ. 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39860
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2016-11-05 03:21

Laila skrev:Jag har däremot varit "hyggligt" impad av MM genom åren, ska kolla, tack för länken Peter,
vi kan ju faktiskt stå inför ett "paradigmskifte" av/med hitintills oanade konsekvenser . . . typ. 8O


Nu har jag sett hela. Hatten av, ett ganska fantastiskt program. MM får 10,0 poäng av 10.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Peter Steindl?

Inläggav Laila » 2016-11-05 12:42

Nu har även jag sett programmet å MM har inte tappat stinget, ännu en hatt av . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39860
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2016-11-13 19:34

Ni som söker lite skivor inspelade av Bertil Alving. Kolla in vad jag hittade. https://www.discogs.com/artist/411181-Bertil-Alving?page=1 :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Peter Steindl?

Inläggav music4ever » 2016-11-14 03:28

Angående medvetande, så kan jag rekommendera Sam Harris föreläsning och "free will".

Användarvisningsbild
Valacken_55
Semesterfirare
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 2016-11-21
Ort: Täby

Re: Peter Steindl?

Inläggav Valacken_55 » 2016-11-24 03:59

Underhållande och intressant tråd detta. Jag visste inte att det fanns så duktiga högtalartillverkare i gamla Norden. Kul!
Maybe I become a playboy, hang around in gay-bars, and moooove to the west side of town.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39860
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2016-11-24 04:13

Tackar! Här är en viktig nyhet för alla hifi-intresserade. Snart är det slut. Det är ingen idé att ens sova bort den korta tid som är kvar. Läste om den nyupptäckta anhopningen av galaxer som presenteras i Monthly Notices of the Royal Astronomical Society och har fått namnet Vela superkluster. Uträkningar visar att vi d v s hela vintergatan på grund av superklustrets gravitation närmar oss detta jättelika kluster i en hastighet av 50 kilometer per sekund. Det är hög tid att börja oroa sig. Tiden har beräknats till ringa 5 000 miljarder år. Det är dags att utnyttja varje tid som finns kvar på ett optimalt sett, t.ex. att läsa hela denna tråd.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26770
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2016-11-24 08:02

Fasen vad stressigt allt blev nurå!!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Peter Steindl?

Inläggav KarlXII » 2016-11-24 11:24

petersteindl skrev:Tackar! Här är en viktig nyhet för alla hifi-intresserade. Snart är det slut. Det är ingen idé att ens sova bort den korta tid som är kvar. Läste om den nyupptäckta anhopningen av galaxer som presenteras i Monthly Notices of the Royal Astronomical Society och har fått namnet Vela superkluster. Uträkningar visar att vi d v s hela vintergatan på grund av superklustrets gravitation närmar oss detta jättelika kluster i en hastighet av 50 kilometer per sekund. Det är hög tid att börja oroa sig. Tiden har beräknats till ringa 5 000 miljarder år. Det är dags att utnyttja varje tid som finns kvar på ett optimalt sett, t.ex. att läsa hela denna tråd.

Med vänlig hälsning
Peter



Trådeen är 132 sidor. Jag hinner aldrig 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39860
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2016-11-25 05:35

hifikg skrev:Fasen vad stressigt allt blev nurå!!


Det är bäst att skynda på.

Vi kanske ska projektera att åka till Andromeda.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Peter Steindl?

Inläggav KarlXII » 2016-11-27 18:27

Har flyttat subdiskussionen om flest inlägg på faktiskt.se till egen tråd under Kommentarer & Synpunkter.


/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39860
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2016-12-25 22:54

Det är nu som jag vill önska alla en riktigt god fortsättning...
Jag gör det med denna :)



Den är jättefin. OlA-68 la upp den på fb och jag fastnade direkt.

... och ett gott nytt...

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39860
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2016-12-26 06:09

Jag kan helt enkelt inte låta bli, jag bara måste lägga upp denna.



Han tillhörde de stora personligheterna eller stora karaktärerna. Stravinsky var en, Einstein en annan och Salvador Dali en tredje. Det fanns några och Sten Broman var en av dessa om än dock inte lika känd i världen.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6697
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Peter Steindl?

Inläggav ChristianAndersson » 2016-12-26 11:17

Lycka till på färden i vintergatan, PS
nu Jingle Bells, världens basgång #1?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/Gemini_VI_Jingle_Bells.ogg

First song in outer space
a.k.a Pachel Bells Canon

Om man fått för mycket julkänsla
http://www.svtplay.se/video/11191953/hitlatens-historia/hitlatens-historia-don-t-look-back-in-anger-sasong-8-avsnitt-2

Ovänlig hälsning från Noel
Spoiler:
Visa
http://lowres.jantoo.com/seasonal-happy_christmas-seasons_greetings-liam_gallagher-swears-christmas-08130624_low.jpg
Shatterer of words

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Peter Steindl?

Inläggav juanth » 2016-12-27 22:42

En minst sagt udda tråd den här. :D Sedan att jag får uppmaningen att logga in på Länstyrelsen var gång jag går in på just denna tråd gör den inte mindre originell..
någon annan som råkar ut för det?
Bilagor
IMG_8843.JPG
IMG_8843.JPG (32.49 KiB) Visad 22219 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39860
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2016-12-27 22:59

juanth skrev:En minst sagt udda tråd den här. :D Sedan att jag får uppmaningen att logga in på Länstyrelsen var gång jag går in på just denna tråd gör den inte mindre originell..
någon annan som råkar ut för det?


:D Det var lite udda och nytt. Nej det har jag aldrig råkat ut för. Jag har aldrig ens varit inne på länsstyrelsen.se :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Peter Steindl?

Inläggav juanth » 2016-12-27 23:06

Det händer var gång. :D

Obegripligt.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Peter Steindl?

Inläggav Maccis » 2016-12-27 23:24

Rensat web-cache?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9645
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Peter Steindl?

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-12-28 00:39

petersteindl skrev:Jag kan helt enkelt inte låta bli, jag bara måste lägga upp denna.

[ YouTube ]


Han tillhörde de stora personligheterna eller stora karaktärerna. Stravinsky var en, Einstein en annan och Salvador Dali en tredje. Det fanns några och Sten Broman var en av dessa om än dock inte lika känd i världen.

Med vänlig hälsning
Peter


Stort tack för tipset, Peter! :)

Filmen var mycket kul att se. Jag hade inget riktigt hum om vem han var innan, men nu vet jag betydligt mer. En mycket speciell människa, vilket är ovanligt att stöta på idag. Och en väldigt bra produktion.

Hans kompositioner, har du någon uppfattning om dem? I filmen antyddes både det ena och andra, vet du något om vad den allmänna uppfattningen om dem är?
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39860
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2016-12-28 00:58

Johan_Lindroos skrev:
petersteindl skrev:Jag kan helt enkelt inte låta bli, jag bara måste lägga upp denna.

[ YouTube ]


Han tillhörde de stora personligheterna eller stora karaktärerna. Stravinsky var en, Einstein en annan och Salvador Dali en tredje. Det fanns några och Sten Broman var en av dessa om än dock inte lika känd i världen.

Med vänlig hälsning
Peter


Stort tack för tipset, Peter! :)

Filmen var mycket kul att se. Jag hade inget riktigt hum om vem han var innan, men nu vet jag betydligt mer. En mycket speciell människa, vilket är ovanligt att stöta på idag. Och en väldigt bra produktion.

Hans kompositioner, har du någon uppfattning om dem? I filmen antyddes både det ena och andra, vet du något om vad den allmänna uppfattningen om dem är?


Jag vet inte vad den allmänna uppfattningen om Sten Bromans kompositioner är. Jag hörde någon symfoni på 70-talet och det var inte riktigt min grej på den tiden. Det lilla som spelades i dokumentären gör mig dock nyfiken. Det tyckte jag lät spännande. Jag minns att jag tidigare tyckte det var temperamentfullt med hög dynamisk kontrast och ett svårsmält verk, men idag kanske jag skulle lyssna med andra öron? Jag tror inte att hans samtida kritiker förstod sig på Sten Bromans musik.

Jag tror att det kan vara denna som jag hört.

https://www.discogs.com/Sten-Broman-Franz-Berwald-Symfoni-Nr-7-Orkesterverk/release/6860176

Håkan Elmqvist och Olle Bolander har jag hört mycket bra saker av. De var producent och inspelningstekniker.

Han fick ju stående ovationer för sin musik där Sixten Ehrling dirigerade. Om Sixten Ehrling väljer att dirigera musiken så bedömer han den inte som dålig. Tror uppförandet var i USA.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Peter Steindl?

Inläggav bomellberg » 2016-12-28 01:11

Sten Broman har skrivit ett manskörsstycke med nonsenstext. Orden var tänkta att låta ekivokt i lyssnarens öron.

Enligt uppgift lär Sten själv ha suttit på främsta raden vid uruppförandet och skrattat så att tårarna rann.

"Aftonbanen penar batt i vanen" etc etc. Sången avslutas med "Nulla, nulla".
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39860
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2016-12-28 01:48

bomellberg skrev:Sten Broman har skrivit ett manskörsstycke med nonsenstext. Orden var tänkta att låta ekivokt i lyssnarens öron.

Enligt uppgift lär Sten själv ha suttit på främsta raden vid uruppförandet och skrattat så att tårarna rann.

"Aftonbanen penar batt i vanen" etc etc. Sången avslutas med "Nulla, nulla".


:lol: :lol: Det är ju genialiskt stor humor - det låter som ett slags Lundaspex. Vet du vilket år han skrev mästerverket?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

BosseS
 
Inlägg: 755
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Peter Steindl?

Inläggav BosseS » 2016-12-28 13:01

Han verkar ju inte vidare känd av de som är födda på 70-talet och senare..
Grannen ringde på dörren häromdagen.
- Vad driver du med? frågade han.
- Jag tittar på ett TV-program av Sten Broman.
- Vem??
- Sten Broman, svensk tonsättare, synnerligen excentrisk och programledare för musikfrågan, dog på 80-talet.
- Uhh?

Spotify har heller inte uppmärksammat några inspelade verk.
Det väcker ju nyfikenhet, speciellt detta "missa catastophfalis" eller vad nu recensenten skrev.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3694
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Peter Steindl?

Inläggav juanth » 2016-12-30 18:58

Maccis skrev:Rensat web-cache?


Jag har rensat. Hjälper icke.
Jag börjar misstänka att länstyrelsen har gjort en miss när de försöker infiltrera faktiskt och Peters tråd. :wink:

Underbart program om Sten Broman! En sällsynt härlig människa.
Jag är född 1968 och har bara några diffusa minnen av Sten Broman från barndomen, kul att få en tydligare bild.
Tack för länken Peter.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39860
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2016-12-31 21:38

Jag önskar er alla en riktigt God Jul!



Knack, knack.

Öhh, stig in.

Psst... Peter, Julen va för en vecka sen, ville ba tala om det!

Öh, jaha... okej... tack i alla fall. :|

Det får väl bli detta istället.

GOTT NYTT ÅR!

. . . på er alla.



Snart är det tjugohundrasjutton.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster