Accurate kablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Accurate kablar

Inläggav subjektivisten » 2007-04-20 21:58

Jag hade ju tänkt börja löda ihop högtalarkablar och signalkablar när jag fick ett tips av Kribbe på minhembio (och även här) att fyndbörsen hade ett kabelmärke som heter Accurate. Det verkar vara väldigt sunda kablar lr vad säger ni:

Bild

4x1,5 mm
Tvinnad kabel är vetenskapligt bevisat att man minskat förlusten i kabeln(all kabel som Telia använder är tvinnad) och höjer därmed kvalitén på ljudet.

Kabeln innehåller 2st separat tvinnade kablar för + ledaren och 2st separat twinnade kablar för - ledaren ,dessa två är sen twinnade i varanda.

Ändarna är lödade i banankontakterna för bästa kontakt.

199 kr för 3 meter par!
250 kr för 4x2,5 mm!

Bild

1,5 meter.

Dubbelskärmad med 2st skärmande lager.
RCA kontakter i metall
Ren syrefri koppar
Låg Resistans,Impedans och Kapacitans
Kraftiga kontakter helt i metall med 24 k Gulpleterade kontakter
kabeln är klädd med nylon fläta vilket ger ett bra skydd mot kabeln samt exklusivt utseende.
2st RCA till 2st RCA ,
Längd 1,5 meter

Ser ut som jag slipper löda 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-20 22:16

Rætt skoj att man anvænder Telia som någon sorts referens på bra ljud... 8O

Å andra sidan så ljuger de med, før jag har då sett Telia-kabel som inte ær tvinnad.

Men hur som helst, æven om kabeln (høgst sannolikt) inte gør ett skit åt ljudkvaliteten mer æn någon annan funktionell kabel, så ser den ju i alla fall rætt trevlig och snygg ut. Och det ær ingen nackdel. Ær sen priset vettigt så varfør inte?

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-20 22:21

Högtalarkabeln verkar ju vara EKK och jag betalar gärna 199 kr för ett par och slippa löda och strula själv. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-04-20 22:40

Tänk på att priset är styckvis :wink:
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-04-20 22:52

subjektivisten !

Högtalarkabeln verkar ju vara EKK...

Skulle jag inte vara så säker på. Bäst att kolla upp
tycker jag...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-04-21 00:05

subjektivisten skrev:Högtalarkabeln verkar ju vara EKK och jag betalar gärna 199 kr för ett par och slippa löda och strula själv. 8)

Skulle tippa på att det är flerkardeliga kablar, inte solida.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2007-04-21 00:05

Varning för Accurate högtalarkabel!!

Kontakterna är inte lödda (lödade?) på kabeln, utan bara fastskruvade. Köpte ett par sådana kablar och en av kontakterna föll av(!!) och det visade sig att man inte hade lödit på kontakterna...

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2007-04-21 00:07

Strauss skrev:
subjektivisten skrev:Högtalarkabeln verkar ju vara EKK och jag betalar gärna 199 kr för ett par och slippa löda och strula själv. 8)

Skulle tippa på att det är flerkardeliga kablar, inte solida.

Stämmer... De är flerkardeliga.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-21 00:10

Jara skrev:Varning för Accurate högtalarkabel!!

Kontakterna är inte lödda (lödade?) på kabeln, utan bara fastskruvade. Köpte ett par sådana kablar och en av kontakterna föll av(!!) och det visade sig att man inte hade lödit på kontakterna...

kvalitet? :?

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-21 00:14

Jag med! Gör hellre något mer spännande hifi pul när jag har tid.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2007-04-21 00:16

JustAudioMagic skrev:
Jara skrev:Varning för Accurate högtalarkabel!!

kvalitet? :?

Som sagt trillade kontakten bara av utan större yttre påverkande kraft, eller vad man ska säga..

Jag skulle nog inte rekommendera någon denna kabel.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-21 00:21

Jara skrev:Jag skulle nog inte rekommendera någon denna kabel.

skulle inte tro det heller... :!:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-21 00:42

Fan, det lät ju trist. Trodde jag hade hittat något bra och billigt :cry:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-04-21 11:00

subjektivisten skrev:Fan, det lät ju trist. Trodde jag hade hittat något bra och billigt :cry:

Ekk med knivbananer behöver man inte löda 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Accurate kablar

Inläggav Max_Headroom » 2007-04-21 11:25

subjektivisten skrev: Det verkar vara väldigt sunda kablar lr vad säger ni:

Bild

Justa bananer!

Fast nu läser jag att dom var skrvuade... inte så bra, kanske. Savalnder har bra bananer, jag trodde det var sådana. Såg ju bra ut på bilden...

Nja, att telia tvinnar kablarna har väl med längden att göra va?

Fast jag ska inte säga så mycket, jag använder en del tvinnad kabel själv, som signalkabel (CAT 6).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-04-21 12:12

fan jag som redan har beställt Claes Ohlsons dyrkablar, och så hittar man detta klipp :D jag hade kunnat få 1 meter extra kabel på Fyndbörsen för samma pris!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-04-21 13:52

Kabeln innehåller 2st separat tvinnade kablar för + ledaren och 2st separat twinnade kablar för - ledaren ,dessa två är sen twinnade i varanda.

Känns som om det är någonting som inte stämmer i marknadsföringen då :?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-21 14:13

Ja, det står ju löda, därför jag blev intresserad. Jaja, kanske har fått hjälp av en snäll forumsmedlem angående kablarna nu 8)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-21 17:38

Nu när vi har en kabeltråd.

Solid-core eller muli-core är det någon hörbar skillnad - eller är detta en myt? Någon som har sett någon undersökning av detta? Något skrivet och publicerat?

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-21 18:35

Koffe skrev:Nu när vi har en kabeltråd.

Solid-core eller muli-core är det någon hörbar skillnad - eller är detta en myt? Någon som har sett någon undersökning av detta? Något skrivet och publicerat?

Det finns sækert masor skrivet om detta, och sækert div. undersøkningar av varierande seriøst slag. Men, jag tror det ær oerhørt glest med seriøsa blindtster dær man kunnat skilja dessa olika kabelvarianter från varandra rent ljudmæssigt.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-22 11:32

Visst är det intressant. Uppfattningen är legio bla här på forumet. På vad grundar sig den?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 15:53

Senaste åren när jag testat kablar så har det alltid varit hörbar skillnad mellan supra ply och div. solida varianter. Skall tilläggas här att ply är något mer kapacitiv än de andra alternativen och att jag inte vet vad som orsakat skillnaden.

Det kan vara förstärkarens (samma vid dessa tillfällen) som har problem med kapacitiv last men det behöver inte vara så. Det skall också tillläggas (den här gången med tre l) att snuttarna har varit runt 1.2meter up till 2.5 meter. Förstärkaren har varit Zapsolut, rejäla nätdelar, snabba trissor (hög bandbredd 1MHz, begränsat via RC på ingången till ett par hundra kHz eller så). Då stegen (monoblock) är utan motkoppling från utgången så bör dom klara den konding på utgången som kabeln utgör(?).

Kablarna har varit strippad EKK med bomull, nakna foliekablar från folieinduktor, Flatline Red Dawn, dyr Audioquest.

Impedans har på högtalarna varit runt 4ohm och på en annan 8-10ohm.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-22 16:02

Dr_Tinnitus skrev:

Det finns sækert masor skrivet om detta, och sækert div. undersøkningar av varierande seriøst slag. Men, jag tror det ær oerhørt glest med seriøsa blindtster dær man kunnat skilja dessa olika kabelvarianter från varandra rent ljudmæssigt.

Dr Tinnitus

Dock finns det en del och skillnaden kan ibland vara så "stor" att det är utan tvekan hörbart. Det enda intressanta kvar att debattera om är VAD som ger dessa skillnader. I de flesta fall är det förmodligen klangpåverkan från kabelns R-C-L men man kan i min mening inte utesluta andra fysikaliska kända fenomen.

För att förhoppningsvis slippa bli påhoppad så nämner jag att alla mina kablar i riggen kostar ca hundra kronor. Några Neutrik XLR kontakter från Elfa utgör den enda signifikanta kostnaden på ett par hundra kronor eller så.

/Peter

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-22 17:44

Piotr skrev:Kablarna har varit strippad EKK med bomull, nakna foliekablar från folieinduktor, Flatline Red Dawn, dyr Audioquest.

Ahh. En kabelslöjdar kamrat! Kul!

Grejen är att jag håller med dej. Det är stor skillnad mellan kablar. Eller rättare sagt - det är min uppfattning... men sen har jag bara provat öppet. Med andra ord jag har haft all möjlighet i världen att skruva till hjärnan innan lyssningen. Min resultat är inte valida. En del av mej säger att det är helt ok - det jag upplever är på sätt och vis sant (just nu kör jag med värsta tok-kablarna).

Den andra delen av mej säger att det finns anledning att gräva djupare. Särskilt när det är någon sorts konsensus kring något kring något där det verkar finnas dåligt med dokumenterade experiment. Eller för den skull egna erfarenheter av testning.

Grejen är att det vore ganska lätt och relativt billigt att testa. Vad säger ni om det har upplägget. Per kabel gör man två stycken twisted-par - ett solid-core och en multi-core. Man lägger båda de tvinnade paren i samma strumpa. I ena ändan anslut båda paren till ett par bananer. I andra ändan löds paren till anslutningsbitar i samma material (samma kabeltyp). Lödningarna döljs under en bit rör och förseglas med epoxy. Anslutningsbitarna färgmarkeras och förses med bananer.

Det man har byggt då är "en" kabel där en testare kan växla mellan solid-core och multi-core utan att veta vilken som är vilken.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-22 17:47

Jag menar... allting annat står på Internet. Här verkar det vara en vit fläck på kartan - dokumenterade och publicerade försök med hörbarheten i skillnaden mellan solid-core och multi-core.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-04-22 18:17

Det brukar talas om tvärdistorsion för flerkardelliga kablar, alltså när oisolerade ledare ligger emot varandra. Vill man undvika den kan man köra med solida ledare eller med separat isolerade ledare (Litz). Finns säkert en anledning till att datakablage ofta har solida ledare (undantag patchkablar). Även kablar för högfrekvens brukar ha solida ledare. Ämnet har väl diskuterats på detta forum tidigare?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-22 20:44

Jepp! Men är effekten stor nog att ligga över hörbarhetströskeln. Kan man höra det? Har det undersökts... eller är det en fördom/irrlära?

Om någon säger nej till en i övrigt utmärkt kabel med hänvisning till att den är multi-core så vore det intressant att veta vilka grunder som finns för att det skulle vara hörbart.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-22 22:26

Koffe skrev:
Piotr skrev:Kablarna har varit strippad EKK med bomull, nakna foliekablar från folieinduktor, Flatline Red Dawn, dyr Audioquest.

Det man har byggt då är "en" kabel där en testare kan växla mellan solid-core och multi-core utan att veta vilken som är vilken.

Bara det att man känner vad som är vad lätt om man ska hantera dom själv ... Man måste ha nån som administrerar och byter mellan kablarna ju. Enklast vore att använda en stärkare som har speakerset a och b och dölja den lite samt be polaren vrida omkopplaren och pendla mellan kabelparen.

Detta måste jag bara pröva.

Sen Koffe så tycker jag att kablar är lika olika bra beroende på övrig matchning som övrig utrustning. Tänk om man kunde säga att alla komponentkategorier hade en pryl som var universalbäst...

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-04-22 22:35

Kribban skrev:

Känns som om det är någonting som inte stämmer i marknadsföringen då :?

Hmmm enligt en kille i länken nedan så är det inte flerkaderlig kabel :? Nu vet jag inte vad jag ska tro längre :lol:

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=118047

Jag får skicka ett mail till Fyndbörsen imorgon för att reda ut detta :D

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-23 00:30

matereo skrev:Bara det att man känner vad som är vad lätt om man ska hantera dom själv ... Man måste ha nån som administrerar och byter mellan kablarna ju. Enklast vore att använda en stärkare som har speakerset a och b och dölja den lite samt be polaren vrida omkopplaren och pendla mellan kabelparen.

Detta måste jag bara pröva.

Sen Koffe så tycker jag att kablar är lika olika bra beroende på övrig matchning som övrig utrustning. Tänk om man kunde säga att alla komponentkategorier hade en pryl som var universalbäst...

Med den konstruktionen är det bara att "vända" på kabeln. :-)

Visst är det så. Det finns andra parametrar och matchning mot utrustning. Precis som med annat är det därför en god ide att experimentera lite och att få en "storleksordning" på problemen - ie försöka identifiera de som är hörbara. Sånt är spännande - och ofta lite överraskande.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi