Söker artikel om förstärkare och distortion..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Söker artikel om förstärkare och distortion..

Inläggav Piotr » 2007-04-21 14:42

Skummade igenom en artikel på nätet för några månader sedan. Den var intressant som 17on men puckot i fråga (jag) glömde bort att spara ner den och nu kan jag inte för mit liv komma ihåg vart den finns.

Den hade några år på nacken 10-20 eller så och var "vetenskapligt" ( :oops: ) utformad och i PDF format om jag minns rätt. Det presenterades info om div. tester och förstärkarkopplingar samt vilken mätapparatur som användes osv. Artikeln var låång, typ 10-40 sidor om jag inte minns fel.

Det intressanta för mig i den artikeln var de fynd som presenterades ang. distortion på motkopplade kretsar när man kastade på dom komplicerade mätstimuli/testsignaler. Det visade sig att en apparat kunde ha rimligt låg harmonisk och intermodulationsdistortion men avsevärt mycket högre distortion med en komplicerad signal.

Normalt mäts ju förstärkare med enstaka sinus för HD, tvåtons sinus för IM. Tror den svåra signalen som användes var någon form av bredbandig signal som brus. Skillnaden i distortion var enorm, tänk 0.5%THD och IMD men 10-20% eller så med den svårare signalen.

Jag tolkade artikeln som stöd för det som vissa hävdar angående motkopplade apparater, dvs. att man inte alltid kan använda de vanliga enkla mätningarna för att till fullo kartlägga en apparats hantering av musiksignaler.

När jag skriver detta kommer jag också att tänka på de fynd som Flint gjorde i F/E tråden angående transientdistortion på en förstärkare (motkopplad transistorkonstruktion) som inte kunde ses med fyrkantsvåg eller i frekvensgången men däremot med musiksignal.

Ja just det ja, min fråga: är det någon som känner igen min beskrivning av artikeln och vet vilken jag menar?

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-21 15:09

Tyvärr. Kommer du ihåg något namn eller märke eller något annat man kan tänkas googla på?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-21 15:15

Näe.. jag e hopplös :oops: mycket synd då det var en verkligt intressant artikel och den gav ett mycket seriöst intryck.

/Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-21 17:09

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-21 17:34

http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=2763

Kanske den här
(kostar visst cash)

Matti Otala är väl det namn jag mest tänker på när det pratas om TIM.
Han var väl inspiratör åt Harman Kardon på 70 talet om jag minns rätt. Transientintermodulationsdistortion och andra distortionsformer har det säkerligen också skrivits om i MOLT.
Jag tror att IÖ har stora kunskaper i ämnet för den som inte vill uppfinna hjulet på nytt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-21 17:44

MP skrev:Jag tror att IÖ har stora kunskaper i ämnet för den som inte vill uppfinna hjulet på nytt.

Patetiskt. :D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-21 17:55

Tack för inlägg boys. Ingen av de artiklarna dock. Den första där (Harryup) sparade jag ner och skall läsa den.

Tror säkert att IÖ har stora kunskaper om detta men som sagt jag har redan skummat igenom den här artikeln och är sugen på att finna den. Jag vill veta vilka stimuli som användes för att provocera fram den stora distortionen och jag vill även veta hur "moderna" kopplingarna var som användes i exemplen.

Jag är vän av enkla linjära kopplingar som inte förlitar sig på motkoppling och vill försöka komma underfund med om det beror på frånvaron av komplexa "omusikaliska" distortionsfenomen eller närvaron av "musikaliska" sådana.

/Peter

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-21 18:00

Piotr skrev:Jag är vän av enkla linjära kopplingar som inte förlitar sig på motkoppling och vill försöka komma underfund med om det beror på frånvaron av komplexa "omusikaliska" distortionsfenomen eller närvaron av "musikaliska" sådana.

(min understrykning) Se där, en förutsättningslös och nyfiken frågeställning. När såg man något sådant senast? :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-21 18:16

Magnuz skrev:Se där, en förutsättningslös och nyfiken frågeställning. När såg man något sådant senast? :)

Räknas en lika förutsättningslös frågeställning om f/e-testet in. I så fall har jag haft den i hela baltatråden. Jag har till och med testat f/e-metoden själv rent praktiskt för att förutsättningslöst utvärdera den.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-21 18:26

Flint skrev:
Magnuz skrev:Se där, en förutsättningslös och nyfiken frågeställning. När såg man något sådant senast? :)

Räknas en lika förutsättningslös frågeställning om f/e-testet in. I så fall har jag haft den i hela baltatråden. Jag har till och med testat f/e-metoden själv rent praktiskt för att förutsättningslöst utvärdera den.

Din fråga var väl knappast förutsättningslös. Den innehöll förutsättningen att vissa förstärkare orskade lyssningströtthet hos dig. Det kan visserligen vara så, rent hypotetiskt, men det är inte ett empiriskt faktum, en logisk slutsats eller en rimlig konsekvens av någon relevant teori.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-04-21 18:28

Magnuz skrev:
Piotr skrev:Jag är vän av enkla linjära kopplingar som inte förlitar sig på motkoppling och vill försöka komma underfund med om det beror på frånvaron av komplexa "omusikaliska" distortionsfenomen eller närvaron av "musikaliska" sådana.

(min understrykning) Se där, en förutsättningslös och nyfiken frågeställning. När såg man något sådant senast? :)

I själva verket tror jag mig veta svaret redan, men en slug och hal dogmatiker vet ju bättre än att basunera ut något sådant öppet på ett forum av faktiskt.se's typ oj då :oops: .... haha närå bara skoja! :lol:

/Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-21 18:36

niklasz skrev:Din fråga var väl knappast förutsättningslös. Den innehöll förutsättningen att vissa förstärkare orskade lyssningströtthet hos dig. Det kan visserligen vara så, rent hypotetiskt, men det är inte ett empiriskt faktum, en logisk slutsats eller en rimlig konsekvens av någon relevant teori.

Noterar din synpunkt. Inlägget är inte värt att kommentera. :)

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-21 18:47

Flint skrev:
niklasz skrev:Din fråga var väl knappast förutsättningslös. Den innehöll förutsättningen att vissa förstärkare orskade lyssningströtthet hos dig. Det kan visserligen vara så, rent hypotetiskt, men det är inte ett empiriskt faktum, en logisk slutsats eller en rimlig konsekvens av någon relevant teori.

Det är lugnt Flint. Jag är van vid att du framhärdar i att inte ge något empiriskt stöd för att specifika förstärkare orskar lyssningströtthet hos dig.
Håll fast vid din hypotes du, för det är faktiskt en hypotes enligt den vedertagna defintionen av begreppet hypotes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-21 19:01

niklasz skrev:
Flint skrev:

Det är lugnt Flint. Jag är van vid att du framhärdar i att inte ge något empiriskt stöd för att specifika förstärkare orskar lyssningströtthet hos dig.
Håll fast vid din hypotes du, för det är faktiskt en hypotes enligt den vedertagna defintionen av begreppet hypotes.

Jag diskuterar gärna med dig om du taggar ner.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-21 19:05

niklasz skrev:
Flint skrev:

Det är lustigt. Du var inte lika petig när IÖ:s forskningsresultat diskuterades i höstas...

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-21 19:12

patrikf skrev:
niklasz skrev:
Flint skrev:

Det är lustigt. Du var inte lika petig när IÖ:s forskningsresultat diskuterades i höstas...

IÖ har alltid svarat på frågor om försöksdesign när jag frågat. Flint aldrig. Skillnaden är med andra ord mycket stor.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-21 19:18

niklasz skrev:IÖ har alltid svarat på frågor om försöksdesign när jag frågat. Flint aldrig. Skillnaden är med andra ord mycket stor.

Jag har försökt att prata normalt med dig. Det går inte. Om och när det går att diskutera med dig ska vi prata hypoteser och teorier, vad som helst inom HiFi.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-21 19:21

Flint kallar sig inte forskare. Det är en viss skillnad tycker jag.
IÖ har dessutom inte givit TILLRÄCKLIGA upplysningar om försöksdesignen.
Att ge svar "i efterhand" i diskussionen gör ju att de kan anpassas till denna.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-21 19:23

Flint skrev:
niklasz skrev:IÖ har alltid svarat på frågor om försöksdesign när jag frågat. Flint aldrig. Skillnaden är med andra ord mycket stor.

Jag har försökt att prata normalt med dig. Det går inte. Om och när det går ska vi prata.

Konstigt. Mängder av människor kan prata helt normalt med mig.
Men du behöver inte prata med mig. Du kan redogöra för hur du går till väga för att fastställa att lyssningströttheten orsakas av en viss apparat. Du kan skriva generellt till alla som läser på forumet. Du kan dessutom börja i väldigt övergripande drag, utan att gå in på detaljer. Det handlar nämligen inte om värdet på enstaka kondensatorer eller något liknande. Det handlar om hur du gör för att få fram att just förstärkaren orsakar lyssnignströtthet och inte någon annan del av kedjan. Att du blir lyssningstrött betvivlar jag inte, men det är ditt utpekande av en specifik länk i kedjan som jag ställer mig tveksam till.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-21 19:27

niklasz skrev:
Flint skrev:

Jag har försökt att prata normalt med dig. Det går inte. Om och när det går ska vi prata.

Konstigt. Mängder av människor kan prata helt normalt med mig.
Men du behöver inte prata med mig. Du kan redogöra för hur du går till väga för att fastställa att lyssningströttheten orsakas av en viss apparat. Du kan skriva generellt till alla som läser på forumet. Du kan dessutom börja i väldigt övergripande drag, utan att gå in på detaljer. Det handlar nämligen inte om värdet på enstaka kondensatorer eller något liknande. Det handlar om hur du gör för att få fram att just förstärkaren orsakar lyssnignströtthet och inte någon annan del av kedjan. Att du blir lyssningstrött betvivlar jag inte, men det är ditt utpekande av en specifik länk i kedjan som jag ställer mig tveksam till.

När jag har försökt förklara min hyptes har du genast försökt stycka den i småbitar med bl.a. ordklyveri. Du får gärna såga min tes men jag kräver att få berätta den som helhet innan dess. Det har du inte tillåtit mig. Därför har du förverkat ditt förtroendekapital. Varför ska jag nu diskutera på dina villkor, du accepterade ju inte mina.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-21 19:29

patrikf skrev:Flint kallar sig inte forskare.

Jag värderar inte personens titel, utan argumenten. Det är inte för att IÖ är forskare eller ingenjör eller något annat som han är värd att lyssna på. Jag är endast intresserad av sakfrågan. Jag bedömer argumenten för sig, inte personen.

patrikf skrev:IÖ har dessutom inte givit TILLRÄCKLIGA upplysningar om försöksdesignen.

Vad som är tillräckliga beror ju på frågeställningen. Det går inte att säga generellt om upplysningarna är tillräckliga.

patrikf skrev:Att ge svar "i efterhand" i diskussionen gör ju att de kan anpassas till denna.

I princip ja, men det är mycket vanligt i forskarvärlden. Att ge en fullständigt uttömmande beskrivning i publikationer är ofta omöjligt av utrymmesskäl.

niklasz

Inläggav niklasz » 2007-04-21 19:31

Flint skrev:När jag har försökt förklara min hyptes har du genast försökt stycka den i småbitar med bl.a. ordklyveri. Du får gärna såga min tes men jag kräver att få berätta den som helhet innan dess. Det har du inte tillåtit mig. Därför har du förverkat ditt förtroendekapital. Varför ska jag nu diskutera på dina villkor, du accepterade ju inte mina.

Vad pratar du om?
På vilket sätt har jag hindrat dig att beretta den som helhet. Det är väl bara att skriva ett inlägg och lägga ut det.
Men OK. Jag lovar att inte titta in på detta forum under 48 timmar. Om du till dess har beskrivit din hypotes någonstans kan du väl PM:a till mig var den finns.
Och vilka villkor är det du pratar om? Jag har inte satt några villkor, och jag har inte heller sett att du ställt upp några.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-21 19:35

Dra inte in mig i några "forskningsförsök". Jag skiter i vetenskapen. Jag är bara en sketen hempulare utan andra ambitioner än att ha kul och jag drivs bara av nyfikenhet och upptäckarglädje.

Jag är dessutom egoist. Diskuterar bara med såna som ger något tillbaka. Du är inte en sån. Du är en "tärande kraft". Tillför inget, så sluta tjata. Ändra attityd så ska jag överväga att prata med dig i sak.

//
Senast redigerad av Flint 2007-04-21 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-21 19:44

niklasz skrev:
patrikf skrev:Flint kallar sig inte forskare.

Jag värderar inte personens titel, utan argumenten. Det är inte för att IÖ är forskare eller ingenjör eller något annat som han är värd att lyssna på. Jag är endast intresserad av sakfrågan. Jag bedömer argumenten för sig, inte personen.

patrikf skrev:IÖ har dessutom inte givit TILLRÄCKLIGA upplysningar om försöksdesignen.

Vad som är tillräckliga beror ju på frågeställningen. Det går inte att säga generellt om upplysningarna är tillräckliga.

patrikf skrev:Att ge svar "i efterhand" i diskussionen gör ju att de kan anpassas till denna.

I princip ja, men det är mycket vanligt i forskarvärlden. Att ge en fullständigt uttömmande beskrivning i publikationer är ofta omöjligt av utrymmesskäl.

Jo, jag tror att det är din bedömning om hur andra värderar IÖ´s forskning som gör att du köper vissa av hans argument. Vad skulle det annars vara?
Tillräckliga upplysningar borde i detta fall vara så att man kan bilda sig en uppfattning om hur försöket gått till.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-21 20:24

Flint skrev:
MP skrev:Jag tror att IÖ har stora kunskaper i ämnet för den som inte vill uppfinna hjulet på nytt.

Vilka skulle du vilja föreslå förutom dig själv ?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-21 20:40

MP skrev:
Flint skrev:

Vilka skulle du vilja föreslå förutom dig själv ?

Till vad, att uppfinna hjulet?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-22 00:26

Dina repliker ligger fortfarande inom den förväntade standardmallen 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-22 06:55

MP skrev:Dina repliker ligger fortfarande inom den förväntade standardmallen 8)

Dito. 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-22 13:40

Ska ni bete er som botar så kan ni göra det någon annanstans. Plis.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Återgå till Generellt om hifi