Ær det omøjligt att hitta JBL 250Ti beggad?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-05-19 18:05

Ja det är det! Nu på blocket för 25 tusen!

http://www.blocket.se/vi/12010424.htm?ca=18_s

Användarvisningsbild
jawen1
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-01-06
Ort: Bålsta Uppsala län

JBL-250ti VS Infinity Kappa 9,2i

Inläggav jawen1 » 2007-05-20 00:22

Köp inte JBL 250, det är en icke prisvärd tre-kantig högtalare för dom pengarna ni pratar om.
Jag skulle köpa Infinity Kappa 9,2i alla dagar i veckan, om valet vore mitt även om man kanske behöver en stabilare förstärkare.

Någon nämnde tidigare att dom går ned till 0,8 ohm i basområdet.....enligt min vetenskap ligger detta område runt 3800 hz, och är således alltså inte i basområdet, som jag räknar upp till ca 125 hz.
Kappa 9,2i spelar 118 db 3 meter från högtalaren, om den får kraft nog från förstärkaren, och är mycket musikalisk även vid låga volymer om man ser till det ringa priset ca 10-13.000 sek.


En man för sina ord, Häls John
Power need Power

Användarvisningsbild
Lust
 
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2005-08-08
Ort: och till

Inläggav Lust » 2007-05-20 01:37

Här är impedanskurvan för Kappa 9:


Bild


Minima 0,8 ohm ligger vid 38 Hz samt 1,3 ohm vid 8 kHz

Kör man inte i "extended-läge" är minimat 2,3 ohm i basområdet.

Dr_Tinnitus
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 2004-01-07
Ort: Hemma eller oljeplattform

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-21 09:02

matereo skrev:Ja det är det! Nu på blocket för 25 tusen!

http://www.blocket.se/vi/12010424.htm?ca=18_s




Man får tacka för tipset, men tyvärr så är väl dessa "Classic" samma skrot och korn som den version som kallas "Jubilee" ?

Enligt de expertkåren på Lansing Heritage så menar de att den mest påkostade och avancerade versionen var den första Ti-versionen som kom efter L250, och som producerades ca 87-91. Den hade det mest avanserade delningsfiltret och den exlusivaste 044ATi diskanten. De menar att alla versioner efter denna är nedgraderingar och kostnadsbesparingar och ju nyare ju snikigare.

Det verkar ligga mycket i det de skriver men fan vet om sanningen verkligen bara är så enkel eller svart vit?

Hur som helst så kan man ju fundera på varför de tidigare versionerna väger 68 Kg/st och den sista "Jubilee" väger ca 45 Kg/st?


Jag har inte varit hemma sen i Torsdags då jag varit på Mantorp med STCC-teamet och alltså haft fullt upp i depå och på banan. Men jag kan ju berätta att jag i början på förra veckan faktiskt var hem till en kille i grannstaden Fagersta och fick lyssna på ett par 250Ti av den enligt experterna bästa versionen. De var mycket välvårdade och lät fantastiskt fint med tanke på åldern. Stort och mäktigt även på låga volymer, med rejäl pondus i basen även då, men utan att låta "loudnessad".

Det blev ett par timmars lyssnande och snack, men tyvärr så visade det sig att killen, som skickade mig ett email om att han hade ett par sådana jag jagade, redan hade lovat bort dem till en av sina polare och skulle köra upp dem till honom dagen efter vi lyssnade. Himla surt att veta att det funnits ett par bara 20 min hemmifrån, som blev bortlovade bara dagar innan jag fick för mig att börja leta och annonsera efter ett par. Hur trevligt hade det inte varit, och tids/kostnadsbesparande, att köra 20 min bort och lyssna/köpa/hämta, istället för som det finns risk för nu, tvingas köra ner till Danmark eller ännu längre för att titta lyssna och förhoppningsvis inte har åkt förgäves.....



Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 2004-01-07
Ort: Hemma eller oljeplattform

Re: JBL-250ti VS Infinity Kappa 9,2i

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-21 09:06

jawen1 skrev:Köp inte JBL 250, det är en icke prisvärd tre-kantig högtalare för dom pengarna ni pratar om.
Jag skulle köpa Infinity Kappa 9,2i alla dagar i veckan, om valet vore mitt även om man kanske behöver en stabilare förstärkare.

Någon nämnde tidigare att dom går ned till 0,8 ohm i basområdet.....enligt min vetenskap ligger detta område runt 3800 hz, och är således alltså inte i basområdet, som jag räknar upp till ca 125 hz.
Kappa 9,2i spelar 118 db 3 meter från högtalaren, om den får kraft nog från förstärkaren, och är mycket musikalisk även vid låga volymer om man ser till det ringa priset ca 10-13.000 sek.


En man för sina ord, Häls John



Tja, nu är jag ju inte Kappa-expert, men jag har lyssnat på Kappa 9 en gång och gillade verkligen utseendet på dem. Men de var elaka i impendansen och därför rätt svårdrivna. Dessutom vet jag inte om jag tyckte ljudet var lika imponerande som utseendet. Om det är någon större skillnad på 9 och 9.2 vet jag inte.

Men jag tycker nog att ett par 250Ti för ca 15 000 kr är rätt mycket ljud och högtalare för slantarna, även om det handlar om en rätt gammal högtalare. De verkar inte vara särskilt svårdrivna heller då de ser ut att ha en snäll impendanskurva.

Sen är ju JBL 250Ti något av en högtalarikon, vilket även det är bidragande till att jag gärna vill ha ett par. Även om det inte räckt långt om ljudet varit skit.



Dr Tinnitus

Dr_Tinnitus
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 2004-01-07
Ort: Hemma eller oljeplattform

Inläggav Dr_Tinnitus » 2008-12-03 19:04

Veckans trådlyft, men jag gör väl vad fan jag vill med min egen tråd, så det så......



Lite update.


Det letande efter JBL 250Ti som denna tråden handlar om, svalnade efter förra inlägget och har legat nere till för ett par veckor sedan då jag tog tag i detta igen och började nosa runt igen.

Nå, efter lite letande så dök det upp ett par 250Ti Classic (svart pianolack) i nyskick (spelade bara några få timmar sägs det) i Tyskland.

Jag kliade mig i skallen länge, för jag ville egentligen ha den tidigare versionen i teakfanér, och jag hade hittat ett par sådana med i Danmark, men de var väl dyra tyckte jag. Men till slut så köpte jag dessa Classic som fanns i Tyskland.

Jag hade inte riktigt reflekterat över var i Tyskland de fanns, och då polaren som driver ett racingteam (STCC) ska ner till Tyskland inom de närmsta dagarna/veckorna för att snacka med Kris Nissen på VW Motorsport i Hannover om en massa inför säsongen -09 så kunde det kanske gå att få till nåt sätt att få hem högtalarna samtidigt. Men Tyskland är ju förbenat stort så högtalarna kunde ju lika gärna finnas längst söderut.

Men, efter en närmare koll så visade det sig att högtalarna fanns, håll i er nu, i Hannover på andra sidan stan från VW Motorsport sett..... Galen tur..... :D

Så, jag skrev ett email till säljaren för att spåna om när vi kunde komma ner och slutföra affaren, och nämnde att vi antagligen skulle ner till VW Motorsport inom det närmaste. Svaret jag fick var heeeelt sjukt....



Hi

your info is nearly unbelievable! How small the world is!

We have our storage (where the JBL’s are now) exactly beside VW-Motorsport, building to building!

Next door to us there is a workshop area where they are preparing the tires, race trucks and other race cars like the Lupo’s.

So this will really be a short way for you to pick up the speakers – only a few steps!

Don’t come over with a too small car as the 250ti’s are quite big and heavy!

Looking forward in hearing from / meeting you!!!



Greetz,

Manfred Lobert / Dimitri Malzew



Hur jäkla stor chans på en skala till säffle är det att detta ska inträffa...?


Få se nu hur jag gör, kanske jag svänger förbi Danmark med, och köper de där paret i teakfanér med. Att ha två par 250Ti är väl inte helt fel, och ett par JBL HP580.



Dr Tinnitus
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Inläggav RJohan » 2008-12-04 15:26

Få se nu hur jag gör, kanske jag svänger förbi Danmark med, och köper de där paret i teakfanér med. Att ha två par 250Ti är väl inte helt fel, och ett par JBL HP580.


Man kan aldrig ha för mycket JBL!

JohanR

Användarvisningsbild
m_persson79
 
Inlägg: 5701
Blev medlem: 2005-01-08
Ort: Malmö

Inläggav m_persson79 » 2008-12-04 21:06

Herre j-vlar!

Grattis!

Bild

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-12-04 21:16

Lyssnar Borat på JBL? 8O :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2008-12-04 21:21

subjektivisten skrev:Lyssnar Borat på JBL? 8O :wink:


Det ser du väl på den bilden? Han var inte kryllhårad innan han började använda rejäla doningar! :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-12-04 21:25

Har du sett den ocensurerade filmen? 8O
Har Borat en rejäl doning :wink: :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2008-12-04 21:28

subjektivisten skrev:Har du sett den ocensurerade filmen? 8O
Har Borat en rejäl doning :wink: :lol:


:lol: Erkänner att jag inte har något vettigt svar på detta!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: 2007-08-12

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-12-04 23:18

Grattis, låter som en riktig Askungensaga :D
ps har du någon bild på högtalarmodellen, har sökt men ej funnit

Dr_Tinnitus
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 2004-01-07
Ort: Hemma eller oljeplattform

Inläggav Dr_Tinnitus » 2008-12-05 10:32

Britt-Gunnar skrev:Grattis, låter som en riktig Askungensaga :D
ps har du någon bild på högtalarmodellen, har sökt men ej funnit


Classic/LE
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=201401.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=201401.jpg


Bild


Bild


Detta är en L250 och inte en 250Ti, men de ser lika ut exteriört.
Bild


Dr Tinnitus
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-12-05 13:07

Har inte hört en fet JBL på länge. 8O
Vore kul att lyssna, finns det några vettiga modeller ute i affärerna nu? Eller är det äldre modellerna som gäller?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2008-12-05 13:10

subjektivisten skrev:Har inte hört en fet JBL på länge. 8O
Vore kul att lyssna, finns det några vettiga modeller ute i affärerna nu? Eller är det äldre modellerna som gäller?


Jag såg en sån där svart Classic på Reference Audio för inte så länge sen så det finns säkert därute. Åtminstone tror jag att det var en sån, såg likadan ut men jag noterade inte modellnummer. Storleken stämmer också.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-12-05 13:12

Ahhh, hur är butiken idag? Förr tyckte jag den var lite snobbig. :?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2008-12-05 13:19

subjektivisten skrev:Ahhh, hur är butiken idag? Förr tyckte jag den var lite snobbig. :?


Det var faktiskt första och enda gången jag varit där.
Jag var bara där en snabbis - dök in på väg förbi - men jag fick inget dåligt intryck sådär..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2008-12-05 13:20

Okej, ja, det var ju "några" år sedan jag var där så. :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Dr_Tinnitus
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 2004-01-07
Ort: Hemma eller oljeplattform

Inläggav Dr_Tinnitus » 2008-12-05 13:50

KarlXII skrev:
subjektivisten skrev:Har inte hört en fet JBL på länge. 8O
Vore kul att lyssna, finns det några vettiga modeller ute i affärerna nu? Eller är det äldre modellerna som gäller?


Jag såg en sån där svart Classic på Reference Audio för inte så länge sen så det finns säkert därute. Åtminstone tror jag att det var en sån, såg likadan ut men jag noterade inte modellnummer. Storleken stämmer också.



Jag skulle tippa på att det var en sådan här du såg då...?

http://www.referenceaudio.com/product.a ... uctID=3804

http://www.mediaaudio.hr/site/upload_cl ... esign_.pdf

Den låter säkert inte kattskit den heller, men torde ha en bit kvar till originalet den imiterar i designen. Bara prisskillnaden och det faktum att 250Ti väger 68 Kg styck och denna 260 väger 38 st Kg säger ju en del.

Dr Tinnitus
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1582
Blev medlem: 2007-02-11

Inläggav RJohan » 2008-12-05 13:51

Vore kul att lyssna, finns det några vettiga modeller ute i affärerna nu? Eller är det äldre modellerna som gäller?


Jodå, det finns t.o.m. "riktiga" med horn i mellanregistret. F.d. Radio & Television, heter väl Ljud och Bild ljust nu, har lyssnat på en i typ senaste numret.

JohanR

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2008-12-05 13:56

Dr. Tinnitus: Jo, det var det nog.
Som sagt kikade jag inte så noga men jag tycker mig minnas det där ovala elementet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2008-12-05 14:08

Dr_Tinnitus skrev:Jag skulle tippa på att det var en sådan här du såg då...?

http://www.referenceaudio.com/product.a ... uctID=3804

http://www.mediaaudio.hr/site/upload_cl ... esign_.pdf

Den låter säkert inte kattskit den heller...


Jo det gör den tyvärr. Skulle gissa att dina nyförvärv låter fantastiskt mycket bättre.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Inläggav RogerJoensson » 2008-12-05 14:37

RJohan skrev:Jodå, det finns t.o.m. "riktiga" med horn i mellanregistret. F.d. Radio & Television, heter väl Ljud och Bild ljust nu, har lyssnat på en i typ senaste numret.

Jodå i novembernumret testades en modell som fick en lysande recension av någon ny (tror jag) testare.
En helsidesannons kunde också beskådas, med en sådan där konstig lyssningsplacering som förhoppningsvis bara förekommer i annonser. :lol:
-På självvald "semester".

Dr_Tinnitus
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 2004-01-07
Ort: Hemma eller oljeplattform

Inläggav Dr_Tinnitus » 2008-12-05 18:27

Naqref™ skrev:
Dr_Tinnitus skrev:Jag skulle tippa på att det var en sådan här du såg då...?

http://www.referenceaudio.com/product.a ... uctID=3804

http://www.mediaaudio.hr/site/upload_cl ... esign_.pdf

Den låter säkert inte kattskit den heller...


Jo det gör den tyvärr. Skulle gissa att dina nyförvärv låter fantastiskt mycket bättre.


Det område jag tippar på att de gamla JBL-ikonerna 250Ti kan ha lite svårt att hävda sig idag, är väl i så fall i diskanten? Det känns som det skett mest där under dessa år.

Baselementen i dessa 250Ti är ansedda som mycket påkostade och kapabla.

Hur som helst så tror jag inte att utvecklingen gått så långt att högtalare som fick toppbetyg ljudmässigt för 15-20 år sedan idag uppfattas låta skit.


Dr Tinnitus
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

Användarvisningsbild
Supernollan
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-11-26
Ort: Skåne

Inläggav Supernollan » 2008-12-08 21:20



Hehe, det är jag som har tagit den bilden (intressant, eller hur).

Det är modellen med guldpläterad diskant. Har kollat på delningsfilterna i de och de ser inte särskilt simpla ut. Polyprolylenkondingar osv, förutom till basen där det sitter elektrolyter. En mindre hög med motstånd sitter där också av någon anledning, men de ser betydligt mer genomtänkta ut än filterna i de första 250ti (med en massa switchar på baksidan).
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Dr_Tinnitus
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 2004-01-07
Ort: Hemma eller oljeplattform

Inläggav Dr_Tinnitus » 2008-12-09 04:49

Supernollan skrev:


Hehe, det är jag som har tagit den bilden (intressant, eller hur).

Det är modellen med guldpläterad diskant. Har kollat på delningsfilterna i de och de ser inte särskilt simpla ut. Polyprolylenkondingar osv, förutom till basen där det sitter elektrolyter. En mindre hög med motstånd sitter där också av någon anledning, men de ser betydligt mer genomtänkta ut än filterna i de första 250ti (med en massa switchar på baksidan).



Ok, då är det väl antagligen ett par Jubilee du har där? De har väl en helt slät baksida utan skruvbar lucka för att nå elementen?

Om man nu ska gå på vad uppenbarligen sakkunniga på Lansing Heritage forum säger, så är det de första 250Ti med 044Ti-diskanten och det byglingsbara delningsfiltret som är den mest eftertraktade versionen, då man menar att den har den mest påkostade diskanten, och det mest påkostade delningsfiltret. Man menar att de efterföljande versionerna i princip var resultat av vissa besparingar med billigare mindre avancerad diskant och enklare delningsfilter.

Just Jubilee anser man vara den med mest besparingar, men den ska väl ändå ha Charge Couple delningsfilter, men man anser att de ändå har gjort det väl billigt. Om jag minns rätt nu så väger väl Jubilee en bra bit under de 68 Kg styck som tidigare versioner väger? Är det inte 48 eller 52 kg Jubilee väger?

Personligen så tror jag nog det ligger en hel del i det som de säger om dessa olika 250Ti-versioner, och de verkar ju kunna backa upp det rätt bra då vissa som jobbat på JBL med dessa högtalare har rådfrågats. Men samtidigt kan jag även tänka mig att det även kan ha handlat en del om utveckling med, att man kanske fann att man kunde göra filtren enklare och billigare men att det ändå lätt ungefär lika bra. Vad vet jag...?


Dr Tinnitus
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

Användarvisningsbild
Supernollan
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-11-26
Ort: Skåne

Inläggav Supernollan » 2008-12-09 14:23

Dr_Tinnitus skrev:Ok, då är det väl antagligen ett par Jubilee du har där? De har väl en helt slät baksida utan skruvbar lucka för att nå elementen?


Det är inte mina högtalare, men de heter iaf 250ti Classic Edition.

Delningsfilterna ser ut så här (de är iaf väldigt lika):
http://cgi.ebay.com/JBL-250Ti-SPEAKER-C ... 1|294%3A50
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
m_persson79
 
Inlägg: 5701
Blev medlem: 2005-01-08
Ort: Malmö

Inläggav m_persson79 » 2008-12-09 16:10

subjektivisten skrev:Lyssnar Borat på JBL? 8O :wink:


2 thumbs up juh

Dr_Tinnitus
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 2004-01-07
Ort: Hemma eller oljeplattform

Inläggav Dr_Tinnitus » 2008-12-10 23:07

Nu till helgen så drar jag ner till Hannover och hämtar hem mina nyförvärv, JBL 250Ti Classic.

Vet inte riktigt om jag drar på Fredag morgon eller Lördag morgon. Killen som säljer hade visst en lägenhet ståendes där jag får övernatta gratis några nätter. Så jag tänkte ta mig en lite turistjulshopparweeked i Hannover med omnejd. Någon som har några tips på vad man ska försöka hinna med att besöka eller se?

Sen fick jag historien om dessa högtalare, som sägs vara i nyskick.

Säljaren har en musikstudio, firma alltså, och köpte dessa 250Ti nya när det begav sig för att ha i studion som monitorer på nåt vis. Men upptäckte tämligen omgående att de var alldeles för stora för studion så man satt alldeles för nära dem, så ljudbilden blev kass.

Så efter att bara ha spelats ett par timmar ungefär så ställdes de undan och har varit i "ide" sen dess.

Undrar hur mycket trafik det är ner mot Hannover på autobahn på Fredag, risk för köer och "stau" tro? Kanske mindre trafik på Lördag?


Dr Tinnitus.
Åt helvete med Currylinjer och slagrutor, och fram med vetenskap och fakta. Heja Randi :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: juanth, RogerGustavsson, sammel och 29 gäster