Lite tankar om inställning till prylar m.m.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Lite tankar om inställning till prylar m.m.

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 17:42

Jag har funderat en del på det här med "ormolja" och bakterien "Byticus Maximus"!

Jag har själv en gång i tiden varit anhängare av ormolja och dyrkabelköret. Även apparatbyten varje år, minst.
Men nu när jag kommit till insikt, så hör jag ingen skillnad på alla dessa konstiga tweaks, dyrkablar, dyrapparater osv.. (förr var jag tvärsäker att de var det bästa))

Är det så, att de hifi"nördar" som byter prylar ständigt, och dessutom höjer den senaste apparaten till skyarna, är mer lättpåverkade av alla dessa dyra tweaks och oop? (läs ormoljeprylar)

Dessutom tror jag att det är så att ju större kunskaper i ämnet, generellt, bidrar till skepticismen av all pseudovetenskap och fanatism ang oop.

Jag tror det är så. Denna grupp av s.k hifimänniskor brukar dessutom även förringa akustiska åtgärder! Lite tankar bara. Vad tycker du??
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-28 18:48

Jag tycker det är en myt att vissa grupper som gillar "färgat ljud" byter grejor ofta bara för att dom verkar extra intresserade av nya apparater.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 19:25

och jag anser dig enbart snacka en massa .
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-04-28 19:27

Placebo works both ways- (antar jag :?: ). /Tomas F.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 19:32

Mayro skrev:och jag anser dig enbart snacka en massa .

Du gick på betet! :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 19:36

Nefilim skrev:

Just det svar jag hoppades på! :wink:

bra det eftersom din tråd stinker dynga lång väg... och OM forumet vill ha en framtid så borde man från moderatorhåll börja sätta ner foten om trådar som denna tråd..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 19:38

Nefilim skrev:

Du gick på betet! :wink:

Än värre om du sitter och skriver trådar enbart för att starta bråk.Än mer anledning för moderatorer att verkligen börja haja du med de dina sänker forumet totalt...

Obs att det ändrades text av nefilimisen..så den skulle sitta lite bättre..

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2007-04-28 19:41

Nefilim skrev:Du gick på betet! :wink:

Menar du att du är ett troll? :?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-28 19:42

nl1970 skrev:

Hoppas att jag inte är ett troll! Men kunde inte låta bli att svara på detta sätt. (Det hoppar grodor ur en i bland. Tyvärr)

Jag hade inte alls några planer, eller tankar på att skada eller attackera någon med min tråd! Tyvärr så blev det bara ett snabbt mothugg! :?

Mayro skrev:

Än värre om du sitter och skriver trådar enbart för att starta bråk.Än mer anledning för moderatorer att verkligen börja haja du med de dina sänker forumet totalt...

Ursäkta om du tog illa vid Mayro! Det var inte riktat mot dig!!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 19:58

Harryup skrev:Jag tycker det är en myt att vissa grupper som gillar "färgat ljud" byter grejor ofta bara för att dom verkar extra intresserade av nya apparater.

Titta på olika forum. Där de är mer folk som kör helt subjektivt så byts det apparater varannan månad typ. Medans dom som är ute efter en mer objektiv återgivning inte alls byter lika ofta. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-04-28 20:08

Nefilim skrev:
nl1970 skrev:

Hoppas att jag inte är ett troll! Men kunde inte låta bli att svara på detta sätt. (Det hoppar grodor ur en i bland. Tyvärr)

Jag hade inte alls några planer, eller tankar på att skada eller attackera någon med min tråd! Tyvärr så blev det bara ett snabbt mothugg! :?

Mayro skrev:

Ursäkta om du tog illa vid Mayro! Det var inte riktat mot dig!!

stilen främjar inte något. och allra minst forumet.. men det verkar ju inte admin bry sig om iofs..

för att beröra mig personligen krävs för det första att personen som skriver har min respekt. Eller innehar en ställning där han inte skall bära sig åt som han gör.. Han behöver inte vara min åsiktsbroder. men min respekt måste han ha. Den är du långt ifrån att ha. Och någon speciell ställning anser dig inte heller inneha..Så oroa dig inte för det du..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-04-28 20:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-28 20:18

:?:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 21:04

Nefilim skrev:Jag har funderat en del på det här med "ormolja" och bakterien "Byticus Maximus"!

Jag har själv en gång i tiden varit anhängare av ormolja och dyrkabelköret. Även apparatbyten varje år, minst.
Men nu när jag kommit till insikt, så hör jag ingen skillnad på alla dessa konstiga tweaks, dyrkablar, dyrapparater osv.. (förr var jag tvärsäker att de var det bästa))

Intressant. Jag som har i min ägo runt 100 prylar eftersom jag samlar och har lyssnat och lekt med alla dessa. Provar och jämfört. Du som då är upplyst vilken sjukdom lider jag av eftersom jag hör skillnader på apparater, Placerig, tweak mm.. Är det den bryktade palcebo som spökar ?

Nefilim skrev:Är det så, att de hifi"nördar" som byter prylar ständigt, och dessutom höjer den senaste apparaten till skyarna, är mer lättpåverkade av alla dessa dyra tweaks och oop? (läs ormoljeprylar)

Logiskt JA. Men detta var väl en sådan där kosntig retoisk fråga va?

Nefilim skrev:Dessutom tror jag att det är så att ju större kunskaper i ämnet, generellt, bidrar till skepticismen av all pseudovetenskap och fanatism ang oop.

Du är noga med att framhäva dig själv, att du är så kunnig. Du har inte hört att högmod leder till fall. Svårt att se klart när man bländas av sin egen högblänkande glans.

Nefilim skrev:Jag tror det är så. Denna grupp av s.k hifimänniskor brukar dessutom även förringa akustiska åtgärder! Lite tankar bara. Vad tycker du??

Jag tror du generellt har rätt fast du har helt fel utgångspunkt. Motiver är grumligt till denna tråd.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-28 21:26

Eftersom high end-segmentet egentligen är fullständigt onödigt för att njuta av musik, tror jag att man där nått en nivå* där det inte längre finns nåt som håller tillbaks ens ambitioner. Man "spinner loss" på att hitta perfekt ljud; har man då gott om pengar så kan man gå hur långt som helst.

För en driven person kan det då bli väldigt viktigt att hitta ständiga förbättringar, och när alla "normala" vägar är provade så kanske man börjar söka mer outforskade (i.e. nära ormolja); där genvägar i form av inbillning och placebo är farligt lockande.

Eller så blir placebo, inbillning och/eller ormolja, i värsta fall, förutsättningar för att kunna fortsätta framåt överhuvudtaget.

Samma mekanism fast tvärtom kanske man ser i andra änden; man övertygar sig själv om att det låter bra trots allt, eftersom man är kraftigt begränsad av praktiska omständigheter.

* = Jag talar om när man passerar den nivå där man rimligtvis inte missar någonting väsentligt av musiken längre, där hobbyn i sin mest renodlade form tar över. Var den nivån ligger är kanske helt individuellt.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-28 21:26

TomasF skrev:Placebo works both ways- (antar jag :?: ). /Tomas F.

It sure does! Dock inte medvetenheten om den egna utsattheten.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-28 21:34

Är det någon som ens tänkt tanken att de som producerar prylar faktiskt seriös jobbar för ljudförbättringar. :?

Dessa kontruktörer verkar generellt på detta forum vara synonymt med blodsugare som hänsyslöst förgriper sig på stackars vilsna själar som hopplöst driver omkring i detta förrvirringens hav. Kan det vara så att det finns fler än tre seriösa fabrikanter på jorden. Ino, SD, Rotel är kanske inte de ända som berdiver seriös verksamhet.

Tyvärr placerar vissa av er in er i ett hörn av förtvivlat avund till allt som är läckert och glimmar lite. Skulle det inte vara grymt att äga en Transrotor skivspelare om man hade råd och gillar musik. Eller är ni så vänstervridna att allt materialistisk är av ondo så ni måste avhålla er att läckert och dyrt.

:lol: :lol: :lol: :lol:

Är den inte värd 100.000:-

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-04-28 21:38

Koffe skrev:

Det var verkligen en klockren analys!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-28 21:41

meanmachine skrev:

Om man tycker att 100k inte är så mycket, gillar hifi, samt uppskattar musik, visst! "Knock yourself out!" som man säger i Överkalix. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-28 21:53

Koffe skrev:

Sant. Det finns de som till varje pris vill höra skillnad och de som inte vill höra skillnad.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-28 22:01

Naqref™ skrev:
Koffe skrev:

Sant. Det finns de som till varje pris vill höra skillnad och de som inte vill höra skillnad.

Samt att det som avgör var man hamnar är både yttre och inre faktorer - som t.ex. vad man har råd med, umgänge/influenser, intressen, reklam.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-28 22:17

meanmachine skrev:Är det någon som ens tänkt tanken att de som producerar prylar faktiskt seriös jobbar för ljudförbättringar.

Det har aldrig slagit dig att:

1. Det finns personer som inte vet helt vad dom sysslar med?
2. Att det finns folk medvetet bygger sina apparater för att dom ska ha ett visst sound dom föredrar?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-28 22:46

meanmachine skrev:

Bild

Absolut, och mer därtill. Detta är ett konstverk. Salvador Dali skulle inte prestera ett bättre imago av en skivspelare, en anordning avsedd att spela av, <host>, fonogram.
Någon i en annan tråd nämnde att hifi är konst. Detta ÄR konst.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-29 00:02

meanmachine skrev:Är det någon som ens tänkt tanken att de som producerar prylar faktiskt seriös jobbar för ljudförbättringar. :?

Dessa kontruktörer verkar generellt på detta forum vara synonymt med blodsugare som hänsyslöst förgriper sig på stackars vilsna själar som hopplöst driver omkring i detta förrvirringens hav. Kan det vara så att det finns fler än tre seriösa fabrikanter på jorden. Ino, SD, Rotel är kanske inte de ända som berdiver seriös verksamhet.

Tyvärr placerar vissa av er in er i ett hörn av förtvivlat avund till allt som är läckert och glimmar lite. Skulle det inte vara grymt att äga en Transrotor skivspelare om man hade råd och gillar musik. Eller är ni så vänstervridna att allt materialistisk är av ondo så ni måste avhålla er att läckert och dyrt.

:lol: :lol: :lol: :lol:

Bild

Det ær nog lite mer komplicerat det hela, æn att alla firmor som producerar Hifi-grunkor alltid jobbar seriøst før ljudførbættringar. Klart att det vore det ønskværda, men så ær definitift inte fallet.

Ta bara bilar som exempel. Kan man sæga att alla tillverkare seriøst jobbar før att bilarna ska bli bættre?? Ja det vill man ju så klart tro, men ær det verkligen så om man skrapar på ytan och kikar på djupet?

Gång efter annan så visar det sig ju att vissa saker i bilarna faktiskt kan bli sæmre æn de var tidigare, vilket ofta beror på førsøk att gøra sakerna billigare på ett eller annat sætt. Men, ser man på det i sin helhet så ær givetvis bilarna generellt sætt mycket bættre idag på i princip alla sætt, æn de var på 60talet.

Går vi så tillbaka till hifi-værlden så tror jag det ser likadant ut æven dær.

Sen till tingesten på din bild.
Før mig så var det, æven om den ser imponerande ut, en av de fulaste skapelser jag sett i vinylsvarvsvæg. Inte alls min stil ens om jag fått den før en tusing.

Jag ær før en mer seriøsare design, och gillar då mer den gamla goda designen som apparaterna hade på 70-80talet med rejæla alufronter och svarvade rattar och rediga vippbrytare m.m. Ja var de inte goa de dær bastanta svænghjulen till stationssøkarrattar på recievrarna då? Men æven nær relæsstyrningen och diskreta knappar med liten indikatorlampa kom var ju trevlig.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 08:24

Dr Tinnitus skrev:Ta bara bilar som exempel. Kan man sæga att alla tillverkare seriøst jobbar før att bilarna ska bli bættre?? Ja det vill man ju så klart tro, men ær det verkligen så om man skrapar på ytan och kikar på djupet?

Absolut. Det är mest skräp som byggs på bilsidan. Tråkigt.

Vet du. Det är tur att denna byggdes på 70-talet eftersom allt gott kom då. :D

Bild

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-29 08:28

Subjektivisten skrev:Det har aldrig slagit dig att:

1. Det finns personer som inte vet helt vad dom sysslar med?
2. Att det finns folk medvetet bygger sina apparater för att dom ska ha ett visst sound dom föredrar?

1. Det tror jag absolut inte. Vilka tänker du på då ? Tom teekniker på Denver vet nog vad de håller på med men företaget har en folisofi om hur de skall förhålla sig inom de ekonomiska ramarna.

2. Absolut. Vad är dåligt med detta ? Det har sin egen ljudfolisofi. Det som de tycker är rätt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-29 11:25

meanmachine skrev:Tyvärr placerar vissa av er in er i ett hörn av förtvivlat avund till allt som är läckert och glimmar lite. Skulle det inte vara grymt att äga en Transrotor skivspelare om man hade råd och gillar musik. Eller är ni så vänstervridna att allt materialistisk är av ondo så ni måste avhålla er att läckert och dyrt.

Tvärtom så funkar "önsketänkandet" lika bra på loppisfynd som dyr High end. Har inget med vänstervridenhet eller avund att göra.

Det handlar om att lura sig själv för att slippa ångest.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-29 11:27

dimitri skrev:
meanmachine skrev:

Bild

Absolut, och mer därtill. Detta är ett konstverk. Salvador Dali skulle inte prestera ett bättre imago av en skivspelare, en anordning avsedd att spela av, <host>, fonogram.
Någon i en annan tråd nämnde att hifi är konst. Detta ÄR konst.

...farligt nära hifi-kitsch :P

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-29 12:12

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Jag tycker det är en myt att vissa grupper som gillar "färgat ljud" byter grejor ofta bara för att dom verkar extra intresserade av nya apparater.

Titta på olika forum. Där de är mer folk som kör helt subjektivt så byts det apparater varannan månad typ. Medans dom som är ute efter en mer objektiv återgivning inte alls byter lika ofta. 8)

Jag säger bara en sak - Hetsporren ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-29 12:28

Ja, varför gillar vissa att tweaka med en massa "ormolja"? Jag kan ju bara svara för mig själv, men det kan ju vara kul att sätta en egen prägel på dom där apparaterna som några miljoner människor har likadana av.

Alla är kanske inte duktiga på att bygga själv från grunden eller modifiera tex kretsar, strömförsörjning osv. Själv kan jag ingenting om sådant även om jag skulle kunna bygga efter en bra beskrivning.

Men prova SD-fötter och jämföra med spikes kan jag göra lyssningsmässigt.

Tyvärr är det så att förutfattade meningar ofta styr intrycken så man hör det man vill höra. Eller tror sig höra vad även andra hört. Mycket vanligt är förövrigt att man blandar ihop förändring med förbättring.

Hur ofta läser man inte hur mycket mer man hör på sina fonogram efter en modifikation? Massor med detaljer kommer fram, allt är mycket tydligare osv.

Gör experimentet att ta fram en skiva som du inte spelat på länge. Vrid på alla lågnivåkontakter så eventuell oxid försvinner. Sätt dig nu i finlyssningsfåtöljen efter att ha stängt av tv, tant och barn samt dragit för gardinerna. Lite högre volym än vad du brukar ha.

Starta spelningen av fonogrammet. Visst hör du massor med detaljer som du aldrig lagt märke till förut? Visst är ljudet från basgitarren lite tydligare, du hör nu lätt om det är en Fender eller inte som det spelas på.

Nu har du blivit varm i kläderna så du släpar fram all de där gamla välljudande skivorna som du inte lyssnat på länge. Stockhausen, kubansk jazz-trio, senagalsk strupsång... Helt otroligt, alla är dom så mycket bättre!

Tänk vilken skillnad det blev att vrida lite kontakter så oxiden försvann ;-)

Att du skulle hört samma skillnad med någon annan tweak är högst troligt - men ännu troligare är att denna "förbättring" mera speglar avspelningssituationen och förväntningen. Samt att du faktiskt inte kommer ihåg hur mycket det egentligen finns på skivorna.

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-29 12:28

Hoppas Hetsporren ursäktar, men jag tänkte på honom direkt :)

Koffes inlägg med Naqrefs kommentar var klockrena.

Jag tror förövrigt teknikintresset kan vara mer drivande än musikintresset ibland. Det är svårt att kategorisrea hela grupper - det bli lätt fel. Jag vet, jag är lite teknikfrälst och finner mig ofta drömma om olika produkter bara utifrån specar :)

Många stirrar sig blinda på specifikationer hos produkter istället för att se på helheten. Det är meningslöst med tusedelar vad gäller dist på apparater om högtalaren levererar 3%, eller om rummet bidrar med bummlighet och otydlighet.

Jag tror faktiskt att byteskarusellen är en del av hobbyn för en del, och beror på okunskap hos en del. Men jag tror det finns de som reagerar mot karusellen för att de egentligen önskade att de hade råd att åka med på den själva...tekniknördarna ;)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi