Vad avgör ljudbilden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

satsvear

Vad avgör ljudbilden?

Inläggav satsvear » 2007-05-01 22:35

Varit och lyssnat på en del högtalare och försöka hitta en som kan bygga upp illustionen vars alla instrument är placerade.

Tyvärr upplever jag många väldigt "platt" i ljudet fast de skall vara erkänt duktiga på det.

Vad kan det bero på? Är jag på "fel" humör eller kan inte mina öron avgöra rätt toner eller?

Ett par högtalare som gör det tycker jag är bl a Dynaudio 72 och Dali Ikon 6. Väldigt olika i ljudbilden.

En annan som skall göra detta men inte funkat för mig är bl a Kef Iq7 och MA Rs6.

Berätta gärna för mig era tankar omkring detta.

Lyssningsrummet har vid alla tillfällen varit desamma och kringutrustningen har varit Rotels 05 serie.

// Sat

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-05-01 22:55

Hur ställer du upp högtalarna?
Prova denna uppställning:
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

satsvear

Inläggav satsvear » 2007-05-01 22:59

När jag har provlyssnat på högtalarna så har det varit hos min lokala HiFibutik. De borde ju veta vad de håller på med placeringsmässigt tänkte jag.

Alla högtalarna har som sagt varit i samma rum och ställe.

// Sat

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-02 00:01

dynaudio och dali säljs inte på samma ställe

wintersun

Inläggav wintersun » 2007-05-02 00:27

Rumsakustiken skulle jag tro är viktig.

satsvear

Inläggav satsvear » 2007-05-02 08:39

boyafraid skrev:dynaudio och dali säljs inte på samma ställe

Jo detta var fel av mig. Var rätt trött när jag skrev det. Dock var Kef, MA och Dyn på samma ställe, samma rum samma elektronik.

// Sat

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2007-05-02 10:46

Många ljudmixningar låter platt och det kan bero på att inspelningen kan vara gjord med multikanalteknik där musikerna kanske inte änns har suttit i samma rum samtidigt. Dessutom verkar det så som om den digitala tekniken ökar känslan av platthet. Varför det är så kan jag inte förklara riktigt men möjligen kan det ha med avsaknaden från dom gemensamma studioreflexerna. Det finns numera väldigt dyra burkar som man kan skicka in de olika digital kanalerna och på något vis omvandlas allt, jag tror att det sker elektråniskt och då ska ljudbilden bli mera plastisk. Neve har bl.a ensådan burk men det finns också andra. Jag tycker annars själv att liveinspelningar brukar få den där 3D känslan som man vill ha när man lyssnar. En annan grej som jag kommit på alldeles själv är att det är noga med att alla elementen i högtalarlådan jobbar i rätt fas. Jag gjorde nämligen en del experiment med mitt elektroniska trevägsfilter där jag ändrade dom olika faserna mellan elementen. Sedan har jag testat med hjälp av en speciell testskiva med vilken man bl.a kunde kolla den absoluta fasen i hela systemet vilket gav ett mycket lyckat resultat.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2007-05-02 11:11

Oj!

Det är nog en hel del som påverkar. Men om vi förutsätter en riktigt bra inspelning och tekniskt väl genomarbetade högtalare samt en god akustik i rummet så är nog inte betydelsen av tidiga reflexer obetydlig.

Många här har vittnat om betydelsen av dämpning av väggen bakom högtalarna. Inverkan av baffeln försöker man undvika. Annars förefaller det finnas olika sätt att angripa det här tex genom stark riktverkan för att undvika reflexer eller genom att göra rumsreflexerna till en del av systemet, typ carlssons OA-princip.

Jag tror att mycket går förlorat när örat/hjärnan inte kan skilja på direkt och reflekterat ljud.

/Jocke

satsvear

Inläggav satsvear » 2007-05-02 12:06

Jag vet att akustiken kan spöka rätt ordentligt. Men eftersom de var i samma rum (dock vid olika tillfällen) så tycker jag att det borde gälla alla högtalare då.

De fuskar lite och har förritat vars högtalarna skall stå. En bra bit från bakväggen och dämpat rum...

// Sat

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-05-02 16:13

Jo uppställningen är mycket viktig att den är rätt för att undvika "platt ljud"!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Återgå till Generellt om hifi