Tummen-ur-klubben

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vigor

Tummen-ur-klubben

Inläggav Vigor » 2007-05-02 03:09

Hjärtligt välkomna skall ni alla vara till Tummen-ur-klubben (TUK).

TUK är en oberoende förening för trevliga hihi-entusiaster som föredrar att hålla sig med en lite mer rimlig ballans mellan snack och verkstad.

Vad vi sysslar med i klubben är framför allt blindtester av hifi-relaterad utrustning. Whiskey och annat gott kan givetvis också blindtestas, men det får ske lite mer vid sidan av.

Jag tror att jag läst, i runda slängar, en zillibillidrillion poster på Faktisk.se den senase veckan som på ett eller annat sätt handlat om blindtester. Men hur många blindtester har genomförts egentligen under samma tid? Tre? Nä, jag är luttrad, så många är det nog inte.

Det är därför Tummen-Ur-Klubben (TUK) behövs

TUK's stadgar:

1. Under mötena håller vi en civilicerad ton. Om vissa personer "tycker" väldigt intensivt och väldigt olika så får de lov att lägga band på sig, bunkra upp ilskan och låta den flöda vid ett senare tillfälle i en speciell bråka-om-senase-TUK-mötet-tråd som kommer att upprättas här på Faktiskt.se vid behov. Den kommer med all sannolikhet att låsas stup i kvarten. Om låsningarna blir ett problem så får vi flytta den tråden till Aftonbladets chatt. Men som sagt, på IRL-mötena är vi rara mot varandra. För helvete.

2. Ett f/e-metod-liknande förfarande är vad som gäller. Om det inte passar din smak så behöver du alls inte vara ledsen, starta en egen testförening och testa precis hur du vill vetja.

3. Vårt mål är att jaga hörbara färgningar. När vi hittar sådana i utrustningen så är det upp till var och en att avgöra om det är en bra sak eller en dålig sak. Alla åsikter är välkomna.

4. Vi tar det varligt med våra resultat. Att vi misslyckats med att detektera en pryl i kedjan är inte synonymt med att prylen är felfri. Och tvärtom, om en pryl tydligt färgar så behöver den inte "suga fet apballe" för det. Det är upp till var och en att avgöra. Vi utger oss aldrig för att vara superkunniga och superserriösa även om vissa av medlemmarna kanske skulle kunna betraktas som sådana. Vi är glada amatörer som testar prylar för eget intresse bara. Vi är INTE en konsumentupplysningsförening.

5. Viktigast av allt: Vi måste få tummen ur! Våra tester måste bli av. På riktigt, alltså, inte bara i fantasin. Och ganska ofta dessutom. Typ en gång i månaden eller så.

'nuff said, let's boogie!!!
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-05-02 04:52

Ett lovvärt initiativ :D

Jag har en invändning mot f/e - liknande metod och sökande av färgning.

1. det görs redan,
2. det är inte lika enkelt som abx, och
3. det kräver en del investeringar.

Förslag: Kör på en abx-metod istället.

Det räcker väl att man kan hitta skillnader, särskilt om man testar saker som borde vara "bra nog" för att en billig ska kunna vara lika bra som en dyr. Strömkablar, digitalkablar, proppar, CD-drive etc.

Om man detekterar skillnad, så kan man ju subjektivt berätta vad man gillar bäst (Gärna även det innan man får veta vad som är vad). Då kan varje testare utrycka sin åsikt fristående från de andra.

Är man några stycken, blir det inte heller så svårt att få ihop testobjekt.

Vi är ju några i Lin Kö Ping (kinaskada) som skulle kunna samåka. Det vore kul!

Var har du tänkt dig att hålla hus?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-02 14:35

Trevligt med intresse! Vi kan ju hålla till på olika ställen vid olika tillfällen. Trevligast vore förståss om det blev såpass många att vi kan dela upp oss i olika grupper. Sen kan olika grupper testa samma pryl, så håller grupperna sina respektive resultat hemliga för varandra tills alla testat. Då får man ju en liten fingervisning om testets kvalitet också :-)

Men det krävs förståss att man är ganska många då. Jag har åtta pers so far. Och så ditt gäng, lasselite, om ni är på. Svårt kanske att tajma så många människor på en gång. Men tillräclkigt lär ju dyka upp för att man skall kunna göra ordentliga blindtester.

Jag har alls inget emot att vara i min studio i Stockholm. Jag har ett bra, fullt akustikreglerat, kontrollrum, och bra lyssning bestående av ino i14, profundus x4, cr80s, rotel 1090 & 1070, holografic audio pre25, RME fireface 800 (som mixer), rg62 och ekk som kablage. (dina favvoprylar, inte sannt! *fniss*) Och en hel drös andra apparater som kan kopplas in vid behov.

En målsättning jag har är att testa mig igenom all min utrustning för att säkerställa att den är ok. Om några prylar falerar så får jag leta vidare tills jag hittar bra ersättare.

Återgivning är min bag, men har den djupaste respekt för andra synsätt. Testar gärna lite udda saker och sånt som kanske inte direkt är att betrakta som hifi. Exempelvis mikrofoner, gitarrmickar och annan klart färgande musikutrustning. Men fortfarande blint och kalibrerat - så kan man välja vilken färgning man föredrar!

Ett par komentarer om dina tre punkter:

1. Det snackas otroligt mycket, men någon verkstad ser man nästan aldrig röken av. Jag tror inte alls att det redan görs i någon nämnvärd omfattning.

2. Nä, det är busenkelt. Man spelar in programmaterialet med testobjektet inkopplat samt bortkopplat. Kalibrerar nivåerna och så jämför man de båda inspelningarna med en knapptryckning. Busenkelt. Sen kan man givetvis göra processen mer invecklad om man vill, för att eliminera psykologin så mycket som möjligt.

3. Investeringarna är redan gjorda :-)

Men jag är öppen för förslag. Alla sätt är bra utom dom dåliga. Några förslag på intressanta testobjekt att börja med? Jag är sugen på att utvärdera några försteg.

mvh Vigor

PS. Är det verkligen inga fler som är game? Eller är det så att folk mest gillar att snacka?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-05-02 14:58

Låter kanon, Vigor! Synd du inte bor i Gbg... :wink:

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-02 15:02

Nä, jag bor ju inte där längre. Har dock bott i Frölunda i 15 år, så gött mos på daj! :D

Strata en egen falang där vetja!

Återgå till Generellt om hifi