Inbräning av kablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inbräning av kablar

Inläggav subjektivisten » 2007-05-03 00:53

Ja, lets hear it!

Själv så tror jag inte en sekund på det och tror inte det finns ett enda blindtest som kan visa det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 01:05

Det finns lergrytor, jag minns nu inte vad de heter. De ska brännas in nya. Varför ska det vara annorlunda med kablar? Eller har du läst PG Woodhouse? En ny kostym måste bäras in för att duga. Bl.a. genom att man sover flera nätter med kostymen på. Varför ska det vara annorlunda med kablar? Eller jeans. Eller skor.
Men sedan kommer vi till den svåra frågan: När kan en kabel får anses vara inbränd. Efter 0,001 sekund, 3 minuter, 13 timmar eller 3 år.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-03 01:13

"Svårt att blindtesta. För skall man vara riktigt, riktigt säker på att testet blir korrekt utfört så måste man ju använda samma exemplar av den aktuella kabeln. Och det tar ju tid att bränna in en kabel ordentligt, så när det väl är gjort har man nog glömt bort hur den lät när den var ny. Att jämföra med ett annat exemplar är inte serriöst, för det vet ju alla att kablar är levande väsen, individer, som har sin egen personlighet.

Men jag tycker frågan är lite felställd, för min erfarenhet säger mig att "inbränningen" är en försämring. Kablar är helt enkelt en förbrukningsvara som rör till stärkaren. Man får se till att hålla anläggningen fräsh med jämna mellanrum."

Var det ett sånt svar du ville ha? Varför denna tråd Subjektivisten? Skulle ni inte kunna göra som fotbollshulliganerna och bara göra upp en plats och en tidpunkt istället? Ta med lämpliga tillhyggen och bulta på varandra tills ni tröttnar på att bråka.

Den här tråden kommer att spåra ur lika fort som första maj-tråden. Mark my words.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-03 01:26

det har i en annan tråd framkommit att en av forumets medlemmar tror att inbränning av kablar har betydelse för ljudet
jag tycker det är ett utmärkt initiativ att starta en separat tråd där vi gemensamt stöter bort denna husfridens belackare

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 01:31

boyafraid skrev:det har i en annan tråd framkommit att en av forumets medlemmar tror att inbränning av kablar har betydelse för ljudet ...

Men vad säger du pöjk, på vårat forum? Én sån kan vi inte ha!

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-03 01:34

http://hem.bredband.net/marxforum/bokar ... #Heading23

Här avslöjas löneslaveriet och utsugningen av arbetarklassen.

Läs denna bok och ni kommer för evigt bli befriade ifrån kapitalismens dolda sida och lögner.

Läs nu. :twisted:

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-03 01:51

Hedlund och jag var det som törnade ihop en smula om kabelinbränning i en annan tråd, varför jag tyckte att han kunde starta en tråd om det så vi kunde köra vidare där.

Nu valde Hedlund istället att ta det via PM till mig, så vi har kört några ronder där nu. Och ja, hade ni förväntat er nåt revolutionerande, som kanske fastare bevisning än bara påståenden, så blir ni besvikna. Argumentationen från Hedlund följer klockrent standardschablon 1A för kabeltroende..... :D

Men, tonen är god och det är ju nog så viktigt.

Nu har jag ju hört deras schablon 1A till leda, så det hade ju varit oerhört trevligt om de kunde övergå från påståenden till mer konkret bevisning, ja varför inte några seriösa opartiskt kontrollerade blindtester.....

Det hade faktiskt varit oerhört kul, och intressant att få på moppe och tvingas svälja hårda bevis för deras påståenden. Det vore ju ett stort steg framåt för denna hobby. Men, jag har väntat på dessa bevis i ca 25 år nu, så det ser illa ut om det ska hinna dyka upp nåt sånt innan man är pensionsmässig... :D

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-03 05:39

Som sagt, vore kul att se någon fixa detta under blindtest.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 06:36

Ett blindtest är lätt att ordna.
Jag ställer gärna upp med kablar av samma sort och längder, både inbrända och helt oanvända.
Säg till när och hur.
Faktum är att jag skulle gärna vilja bli överbevisad, men så länge som jag faktiskt hör skillnader så skall det mycket till om någon på rent hypotetiska grunder som:

"Ingen har lyckats bevisa det"
"Det finns inga tester som visar detta"
"Andra har provat och DET FINNS INGEN SKILLNAD"

Det jag skulle uppskatta är att bli rejält övertygad av någon som har mer erfenhet av kablar än jag själv stiger fram och på ett eller annat sätt verkligen kan få mig att misstro mina egna öron och omvärdera mina ståndpunkter.
Vill ni att det ska testas i blindtest. Helt OK. Jag har provat och vet vad resultatet blir.

Och alla ni som säger att det inte finns en chans att kablar dels kan låta olika eller låta annorlunda när dom är "inbrända", visa vartifrån ni får er information och vad ni grundar era påståenden på...

Jag är idel öra och redo att bli omvänd, men ni får jobba hårt...

Användarvisningsbild
HSideback

Inläggav HSideback » 2007-05-03 07:40

Utan att kommentera själva sakfrågan vill jag bara berömma Hedlund för hans skeptiska öppenhet. En beundransvärd egenskap.

Bravo!

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 07:57

Vad menas med "inbränd"?
Jag lyckades "bränna" mina rg62 när jag lödade, kabeln blev så het att gummit/plasten runt om smälte. :oops:

Hedlund
Du är modig! :D Inte många här som vågar påstå det du gör.
Övertygad om att många asgarvar och tycker du är en jubelidiot när du kommer med dessa påståenden. Men som sagt, modig! Jag respekterar din åsikt, och asgarvar inte. :)
Sedan tror jag inte någon orkar hålla på med något blindtest. Blir upp till dig att själv lägga fram vetenskapliga bevis här. Hur ska vi annars tro på det du påstår?
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 08:21

JeLe skrev:Vad menas med "inbränd"?
Jag lyckades "bränna" mina rg62 när jag lödade, kabeln blev så het att gummit/plasten runt om smälte. :oops:

Hedlund
Du är modig! :D Inte många här som vågar påstå det du gör.
Övertygad om att många asgarvar och tycker du är en jubelidiot när du kommer med dessa påståenden. Men som sagt, modig! Jag respekterar din åsikt, och asgarvar inte. :)
Sedan tror jag inte någon orkar hålla på med något blindtest. Blir upp till dig att själv lägga fram vetenskapliga bevis här. Hur ska vi annars tro på det du påstår?

Kort om inbränning:
Tror dom flesta är överrens om att det avser den tiden det tar för en komponent att gå från nyproducerad till att nå den nivå av återgivning där den inte förändrar sig mer. Fel eller inte, men jag tror att dom flesta kan skriva under på att det är det vi avser med "inbränd".

Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana. Tills dess är vi alla fria att ha våra åsikter enligt den övertygelse och erfarenhet vi har.
Det enda som mer eller mindre skulle kunna skapa lite ordning i leden och få till ett ordentligt blindtest där båda lägren får deltaga.
Det är något jag hemska gärna skulle se.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 08:30

Hedlund skrev:Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana.

nja....det vet jag inte. Påstår man något så ska man kunna bevisa det, alltså närvaron av det. Den "andra sidan" kan aldrig bevisa frånvaron av det, bara att man inte lyckades finna närvaron. Men det hindrar dem natruligtvis inte från att göra ett test. Annars ok inlägg.
Tror att den "andra sidan" är så övertygad om att det är placebo att man inte orkar göra något test. Bevisbördan ligger på dig. Tills dess får du nog räkna med att man inte tar dig på allvar, men det är som sagt modigt. Hatten av för det! :)
Senast redigerad av JeLe 2007-05-03 08:48, redigerad totalt 3 gånger.
Faktiskt.se=mobbarforum

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-05-03 08:36

Vad är det i kabeln som är tänkt ska påverkas så pass att signalen den transporterar ska förändras? Hur mycket ström ska gå igenom den för att detta ska ske?

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 08:37

BengtO skrev:Vad är det i kabeln som är tänkt ska påverkas så pass att signalen den transporterar ska förändras? Hur mycket ström ska gå igenom den för att detta ska ske?

Precis! Bra fråga. Vem kan svara på den?
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-05-03 08:43

Jag vill först passa på att också jag ge en eloge till Hedlund för inställningen till frågan. Sedan tycker jag att det vore klokt att vänta med den övriga diskussionen om effekter och orsaker, för att i stället koncentrera oss på att få till en blindtest. Tillfället är alldeles för bra för att gå om intet på grund av osämja som lätt uppstår i en kabeldebatt.

Är det någon son kan ställa upp och hjälpa till med en blindtest av Hedlunds kabelexempel? Jag ser verkligen fram emot att läsa om detta, om det kan bli av.
... tycker jag!

Per

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-03 08:46

Tänk vilken rolig debatt det blir om man får ett signifikant testresultat, dvs kan påvisa en skillnad. :D Bra inlägg perstromgren, alltid bra från dig. Paa leder dock den ligan.

Men hur gör man ett sånt här test egentligen? (statistiken är inget problem). Hur vet man att "icke inbränd" kabel verkligen inte är "inbränd"?
Jag menar de kanske har testat den på fabriken, om då tiden för inbränning bara är några ms så....måste den ses som inbränd, dvs mycket svårt att finna ett testobjekt. Tror det blir ett mycket svårt test. Eller vad är Hedlunds definition på en kabel som inte är "inbränd"?
Nä.... nu ska jag itne fördjupa mig mer i denna tråd. Nu överlämnar jag till de "lärda". 8)
Senast redigerad av JeLe 2007-05-03 09:03, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-03 08:59

Hedlund skrev:Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana. Tills dess är vi alla fria att ha våra åsikter enligt den övertygelse och erfarenhet vi har.

Problemet är att man aldrig kan bevisa frånvaron av något. Mao, du kan inte avkräva ett bevis för att inbränning inte existerar. I bästa fall kan man däremot detektera närvaron av något, så det är väl där vi får börja.

Har några frågor:
Hur låter en inbränd kabel mot en färsk? Alltså vari ligger förändringen? Finns det några generella förändringar i ljudet eller är det så att vissa blir ljusare och andra mörkare. Blir det alltid bättre med inbränning eller låter en färsk kabel bäst ibland?
Class only looks like arrogance from below.

1947

Inläggav 1947 » 2007-05-03 08:59

För mig är det hjärnan som måste brännas in. Det gäller nog det mesta, inte bara kablar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-03 09:23

Vigor skrev:"Svårt att blindtesta. För skall man vara riktigt, riktigt säker på att testet blir korrekt utfört så måste man ju använda samma exemplar av den aktuella kabeln. Och det tar ju tid att bränna in en kabel ordentligt, så när det väl är gjort har man nog glömt bort hur den lät när den var ny.

Banda signalen när den är ny. Bränn in. Banda signalen från inbränd kabel. Jämför.
För mycket fel tillkommer med bandspelaren? OK, i så fall tror jag knappast du lär höra någon skillnad på kablen inbränd i alla fall, det finns ju väldigt fina bandspelare, studiomaskiner med väldigt hög bandhastighet t.ex..

För övrigt finns det så vitt jag akn förstå ingenting som talar för att kabelns signalpåverkan skulle förändras med tiden. Enda undantaget är om man bränner in dom ordentligt, genom att dra igenom mycket mer ström än dom är gjorda för så att isoleringen är nära att brinna upp. Kanske därför man ska ha förstärkare som kan ge typ 100A? Köp högtalarkabeln, koppla in en ölburk som motstånd (typ 0,5 ohm eller så) i andra änden och kör igång!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-03 09:26

Jag tycker att Hedlund själv får välja kablar, alltså välja en (eller ett par) som han tycker är tillräckligt inbränd och en (eller ett par) som han bedömmer "inte har nått sin peak än".

Att vidare fördjupa sig i hur långt gången inbränningsprocessen är känns mindre intressant.

Hedlund, kolla in min tråd om Tummen Ur Klubben! :D

Du tycks vara en genomsympatisk typ med alla sinnen och öron på vid gavel. Detta gör att du givetvis skall få en rimlig chans att lyckas bevisa dina teser om inbränning.

Och det handlar ju inte så mycket om att knäppa varandra på näsan som att skaffa sig ny kunskap.

Jag kan ställa upp i kabeltestet, no problem.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 09:28

Rydberg skrev:
Hedlund skrev:Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana. Tills dess är vi alla fria att ha våra åsikter enligt den övertygelse och erfarenhet vi har.

Problemet är att man aldrig kan bevisa frånvaron av något. Mao, du kan inte avkräva ett bevis för att inbränning inte existerar. I bästa fall kan man däremot detektera närvaron av något, så det är väl där vi får börja.

Har några frågor:
Hur låter en inbränd kabel mot en färsk? Alltså vari ligger förändringen? Finns det några generella förändringar i ljudet eller är det så att vissa blir ljusare och andra mörkare. Blir det alltid bättre med inbränning eller låter en färsk kabel bäst ibland?

Jag tror jag håller mig till Pers åsikter om att inte framföra några åsikter i nuläget då det skulle kunna ge en eventuell blindtest mindre legitimitet.
Ska vi göra det här, så ska vi göra det rätt från början...

Vad det gäller kravet på en garanterad icke inbränd kabel skall jag nog kunna få fram det om ni vågar lita på mig...
Desto mindre använd den är desto lättare skulle det vara att få fram en skillnad.
Jag har åtskilligt med kabel i lager som är orörda, men kan även ta hem nya med en så god garanti som möjligt från David Magnan att kabeln inte är använd.

Några från respektive läger som känner sig manade att deltaga i en blindtest ?
Skriv helst inte att ni är det för att sedan backa ur p.g.a. resor m.m.
Lämpligtvis bör vi väl hålla till i någon av dom stora städerna.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-05-03 09:31

Om man gör detta under tid och inte skiftar under en kort period för att jämföra, är det då inte större risk att det är högtalarna som förändras så pass mycket att det är de som gör skillnaden? Borde ju vara signifikant mycket större chans att rörliga membran förändras hörbart än en kabel..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-03 09:32

Hedlund skrev:
Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana.

Nej faktiskt inte. Allting som man vet om material, fysik och psykologi idag talar MOT att inbrännign av kablar skulle ha någon reell effekt. Därmed inte sagt att det inte skulle vara hörbart. Men det är inte kabeln som förändras, det är lyssnaren.

För övrig finns det ingen männsika som kommer ihåg hur något exakt lät för 2 dagar sedan vid en jämförande lyssning idag. Hörseln är ett sinne som är löite lömskt och hörförmågan hänger i hop med dagsformen och varierar även under dagen! Massa saker påverkar detta.

Många audiofiler säger "jag litar på mina öron". Det ska man inte göra. I alla fall inte förrän man plockat bort så många felkällor man kan. För det är inte öronen man lyssnar med, som audiofilen tror, utan hjärnan. Och den är inte särskilt fullkommlig. Skilda saker kan påverka varandra korsvis och en dag man är på allmänt bra humör låter allt mycket bättre och trevligare än en stressig eftermiddag när allt annat den dagen redan blivit knas. Det är därför lyssnignar av typen ABX är så bra och det är också därför som skilnader som tidigare varit mycket stora ofta kraftifgt förminskas, eller försvinner helt, vid sådana tester. Men sådant skriver man ju inte om i HiFi-tidningarna. Dels för att dom inte testar så själva, dels för att det inte ligger i varken annonsörernas eller läsarnas intresse.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-03 09:32

Max headroom: Självfallet skall man göra så som du säger. Att spela in, styra ut båda inspelningarna till 0,10 dB och växla mellan spåren.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 09:39

Max_Headroom skrev:
Hedlund skrev:
Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana.

Nej faktiskt inte. Allting som man vet om material, fysik och psykologi idag talar MOT att inbrännign av kablar skulle ha någon reell effekt. Därmed inte sagt att det inte skulle vara hörbart. Men det är inte kabeln som förändras, det är lyssnaren.

Det där är en åsikt och inte något bevis.
Hur kan du vara säker på att det är lyssnaren som förändras ?
Vid en eventuell blintest är det ju skönt att vi kan bortse från den faktorn i.a.f.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-03 10:00

God morgon kamrater.

Jag tycker även jag att Hedlund verkar vara en trevlig prick, och att han trots att vi har väldigt olika åsikter i vissa saker, ändå verkar ha en öppenhet som han ska ha en eloge för.

Så till sakfrågan då.

Hedlund säger att det är upp till båda lägren att komma med bevis. Men det stäämmer inte, för vi skeptiker (om vi kan kalla oss det?) har ett flertal ordentligt utförda kontrollerade tester som styrker våra påståenden. Och tyvärr är det ju så att så fort de "kabeltroendes" påståenden testas, med dem själva medverkande men med riktigt kontrollerade former, så har det visat sig att deras påståenden inte kan styrkas.

Jag skrev i min Euphoniatråd om ett artikel på Randi.org i vilken ett test omtalades. Jag har mer än en gång frågat hur många som läst detta test, och önskat en kommentar. Men ännu har det varit yterligt glest med detta, så man undrar ju om någon har läst det?

Hur som helst, här kommer det en direktlänk till hela testet, så ta och läs om testet NU, och kommentera. Det handlar förvisso om nätkablar, men det torde vara lika intressant ändå med tanke på hur audiofiler kan gå på i sina påståenden även om dessa. Stora skillnader menar de att de hör.

http://www.hometheaterhifi.com/volume_1 ... -2004.html

Så läs nu gubbs, jag tror ni kommer att tycka det är intressant.

Dr Tinnitus
Senast redigerad av Dr_Tinnitus 2007-05-03 10:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-05-03 10:12

När blir en kabel utbränd?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-05-03 10:21

Dr_Tinnitus skrev:God morgon kamrater.

Jag tycker även jag att Hedlund verkar vara en trevlig prick, och att han trots att vi har väldigt olika åsikter i vissa saker, ändå verkar ha en öppenhet som han ska ha en eloge för.

Så till sakfrågan då.

Hedlund säger att det är upp till båda lägren att komma med bevis. Men det stäämmer inte, för vi skeptiker (om vi kan kalla oss det?) har ett flertal ordentligt utförda kontrollerade tester som styrker våra påståenden. Och tyvärr är det ju så att så fort de "kabeltroendes" påståenden testas, med dem själva medverkande men med riktigt kontrollerade former, så har det visat sig att deras påståenden inte kan styrkas.

Jag skrev i min Euphoniatråd om ett artikel på Ramdi.org i vilken ett test omtalades. Jag har mer än en gång frågat hur många som läst detta test, och önskat en kommentar. Men ännu har det varit yterligt glest med detta, så man undrar ju om någon har läst det?

Hur som helst, här kommer det en direktlänk till hela testet, så ta och läs om testet NU, och kommentera. Det handlar förvisso om nätkablar, men det torde vara lika intressant ändå med tanke på hur audiofiler kan gå på i sina påståenden även om dessa. Stora skillnader menar de att de hör.

http://www.hometheaterhifi.com/volume_1 ... -2004.html

Så läs nu gubbs, jag tror ni kommer att tycka det är intressant.

Dr Tinnitus

Vänligen men bestämt vill jag be alla att hålla nivån lite högre än att blanda in Randi.org.
Det är vår hörsel och audiokablar som skall testas inte paranormala fenomen.

Bra länk...
Jag vill gärna se fler...

Kribban:

Tror inte en kabel kan bli utbränd, bara förbrukad genom användning eller misshandel.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-03 10:21

Dr_Tinnitus,
Även om jag i sak håller med dig så välkomnar jag Hedlunds initiativ med BT. Du är kanske orolig över att dubbelblindhetskravet inte tillgodoses tillräckligt effektivt. Det bekymrar mig också. Ändå tycker jag att idén och initiativet är lovvärt. Det bästa sättet är att du får se till att du är med. Och kanske andra duktiga personer (inkl Hedlund så klart) och ser till att designen är så vattentät som det bara går.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi