Moderator: Redaktörer
JeLe skrev:Vad menas med "inbränd"?
Jag lyckades "bränna" mina rg62 när jag lödade, kabeln blev så het att gummit/plasten runt om smälte.![]()
Hedlund
Du är modig!Inte många här som vågar påstå det du gör.
Övertygad om att många asgarvar och tycker du är en jubelidiot när du kommer med dessa påståenden. Men som sagt, modig! Jag respekterar din åsikt, och asgarvar inte.
Sedan tror jag inte någon orkar hålla på med något blindtest. Blir upp till dig att själv lägga fram vetenskapliga bevis här. Hur ska vi annars tro på det du påstår?
Hedlund skrev:Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana.
BengtO skrev:Vad är det i kabeln som är tänkt ska påverkas så pass att signalen den transporterar ska förändras? Hur mycket ström ska gå igenom den för att detta ska ske?
Hedlund skrev:Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana. Tills dess är vi alla fria att ha våra åsikter enligt den övertygelse och erfarenhet vi har.
Vigor skrev:"Svårt att blindtesta. För skall man vara riktigt, riktigt säker på att testet blir korrekt utfört så måste man ju använda samma exemplar av den aktuella kabeln. Och det tar ju tid att bränna in en kabel ordentligt, så när det väl är gjort har man nog glömt bort hur den lät när den var ny.
Rydberg skrev:Hedlund skrev:Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana. Tills dess är vi alla fria att ha våra åsikter enligt den övertygelse och erfarenhet vi har.
Problemet är att man aldrig kan bevisa frånvaron av något. Mao, du kan inte avkräva ett bevis för att inbränning inte existerar. I bästa fall kan man däremot detektera närvaron av något, så det är väl där vi får börja.
Har några frågor:
Hur låter en inbränd kabel mot en färsk? Alltså vari ligger förändringen? Finns det några generella förändringar i ljudet eller är det så att vissa blir ljusare och andra mörkare. Blir det alltid bättre med inbränning eller låter en färsk kabel bäst ibland?
Hedlund skrev:
Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana.
Max_Headroom skrev:Hedlund skrev:
Vad det gäller vetenskapliga bevis så återstår det för båda lägren att framföra sådana.
Nej faktiskt inte. Allting som man vet om material, fysik och psykologi idag talar MOT att inbrännign av kablar skulle ha någon reell effekt. Därmed inte sagt att det inte skulle vara hörbart. Men det är inte kabeln som förändras, det är lyssnaren.
Dr_Tinnitus skrev:God morgon kamrater.
Jag tycker även jag att Hedlund verkar vara en trevlig prick, och att han trots att vi har väldigt olika åsikter i vissa saker, ändå verkar ha en öppenhet som han ska ha en eloge för.
Så till sakfrågan då.
Hedlund säger att det är upp till båda lägren att komma med bevis. Men det stäämmer inte, för vi skeptiker (om vi kan kalla oss det?) har ett flertal ordentligt utförda kontrollerade tester som styrker våra påståenden. Och tyvärr är det ju så att så fort de "kabeltroendes" påståenden testas, med dem själva medverkande men med riktigt kontrollerade former, så har det visat sig att deras påståenden inte kan styrkas.
Jag skrev i min Euphoniatråd om ett artikel på Ramdi.org i vilken ett test omtalades. Jag har mer än en gång frågat hur många som läst detta test, och önskat en kommentar. Men ännu har det varit yterligt glest med detta, så man undrar ju om någon har läst det?
Hur som helst, här kommer det en direktlänk till hela testet, så ta och läs om testet NU, och kommentera. Det handlar förvisso om nätkablar, men det torde vara lika intressant ändå med tanke på hur audiofiler kan gå på i sina påståenden även om dessa. Stora skillnader menar de att de hör.
http://www.hometheaterhifi.com/volume_1 ... -2004.html
Så läs nu gubbs, jag tror ni kommer att tycka det är intressant.
Dr Tinnitus
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster