Hej alla, och speciellt Hammarstrand (som uppmärksammade mig på den här tråden med ett PM)!
Att ge solida råd såhär baserat på några fotografier är inte lätt, i själva verket är det mycket svårt. Så det är bara några få grundregler jag kan applicera på problemet, medan resten måste bli gissningar.
Dessa grundregler kan jag dock bjuda på, och kanske några gissningar också.
Eftersom Carlsson-högtalarna på sätt och vis fortfarande konstrueras av Stig Carlsson, på så vis att jag (som SSC's konstruktör) frågar den Stig Carlsson som lever kvar i mitt minne såsom en minnesbild (som fortfarande kan svara på nya frågor) om allting, låter jag Stig få "tala" i svaren också! Det vill säga hänvisar till honom.
Så här är det:
1. Stig tyckte alltid att man skulle försöka uppnå ett avstånd från diskanten till sidoväggen överskridande 1 meter. Om det måste ske på bekostnad av stereoöppningsvinkeln är det ingen acceptabel kompromis dock. Rätt stereogeometri är viktigare!
. Men du kanske borde försöka öka avståndet till den högra sidoväggen lite i varje fall, och (om det behövs för att inte stereoöppningsvinkeln skall drabbas) minska avståndet till dörröppningen till vänster om den vänstra högtalaren.
2. Stig förespråkade ALLTID (precis som jag) heltäckningsmatta på HELA golvet. Av bilderna att döma saknas det
väldigt mycket matta på ditt golv.
3. Stig förespråkade faktiskt (tvärtom mot vad man ofta läser) att man skulle ha något stort och gärna absorberande objekt (en divan eller låg liten soffa t ex) placerat mellan högtalarna! Dock ville han INTE att detta objekt skulle vara högre än ca 50-60 cm. Över detta fick bara plattare saker som t ex tavlor finnas. Därmed kan jag bekräfta de råd du redan fått av flera i den här tråden - nämligen att byta TV'n till en platt-TV (eller möjligen att slånga ut TV'n eller kanske ställa ned den lägre?).
4. Stig förespråkade förkomsten av många hårda och diffuserande objekt över axelhöjd, men måttligt med absoberande ting. Tjocka gardiner tyckte han t ex inte alls om, utan skulle det vara gardiner förespåkade han väldigt tunna dylika. Om jag ser rätt på dina bilder finna knappt några diffuserande objekt alls, bara saker som är i princip akustiskt transparenta i nästan hela audioområdet.
5. Carlssonhögtalarna saknar en möjlighet jämfört med andra högtalare - nämligen att balansera basnivån genom att variera avståndet mellan högtalarna och väggen bakom dem. Därför är det viktigt att man väljer en vägg som ger rätt stöd åt högtalarna, att placera dem mot.
. Rätt vägg är den som påminner mest om urberg när man bankar på den med näven. En tjock betockvägg eller murad stenvägg är prima. Nästan lika bra är en rejält tjock lättbetongvägg eller en tegelvägg, eller möjligen ett rejält träreglad (minst 60 c-c, gärna 30 c-c) vägg med trippengips på. Väggar man bör undvika att ha bokom högtalarna är tunna och resonanta väggar. Sämst av allt är enkelgips på plåtreglar.
6. Stig placerade själv sina högtalare enligt ett mönster som tämligen exakt stämmer överens med den standard som jag förespråkar, nämligen +/-22,5 till +/-23 grader - men med en viktig reservation: Ortoakustiska högtalare spelar inte ensamma, utan tillsammans med sin spegelbild! Det gör att de faktiskt skall stå bredare än man kanske först tror.*
. Ett bra startvärde får man om man mäter avståndet från lyssnarens öron till högtalarväggen (inte till själva högtalarna). Därefter delar man det med 1,18. Då får man avståndet mellan högtalarna, och de är faktiskt primärt mellan baselementens centrum (mittdome/dammkåpa) man skall mäta.
. Av det jag sett du bekrivit tidigare i den här tråden kan jag inte dra några entydiga slutsatser om de mått de behöver utgå i från. Måtten från högtalarna (vilken del?) till väggen bakom lyssnaren (framför vilken du sitter hur många cm?) säger just ingenting.
Jag hoppas det ovan sagda kan vara till någon hjälp i jakten på större välljud!
Vh, iö (för SSC)
- - - - -
*Har för mig att jag åstadkommit någon illustration på hur det kan se ut i några fall. Kortförklaring är i varje fall dessa grundregler:
1. Strunta i själva högtalarlådorna, utan tag fasta på elementen.
2. Projicera bak elementen mot väggen bakom högtalarna och mät dit istället för mot själva elementen, så får man en bättre bild av virtuella tyngdpunkten på ljudkällan. Detta är i synnerhet viktigt om man talar om de djupare Carlsson-högtalarna från Sonab-tiden.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).