Inte alls nöjd med ljudet men vilken är rätt åtgärd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inte alls nöjd med ljudet men vilken är rätt åtgärd?

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-04 11:17

Tjena!
Har gåt och funderat ett ganska bra tag på vad jag skall göra för att få det ljudet som min anläggning bör kunna prestera?

Anläggningen:
Vincent SA-31 och SP-331 för-slutstegskombo.
Denon 1730 cd/dvd-spelare.
PowerBook G4 som mediaspelare.
Carlsson OA-60.
EKK 2*1.5m.m, ca 2 i längd.

Saknar helt ljudbild och det låter platt som att det skulle saknas kraft vilket det knappast gör med mitt slutsteg.
Visserligen är högtalarplaceringen långt ifrån optimal men det borde endå låte bättre än det gör. Istället för att sitta och beskriva rummet i text så tänkte jag ladda upp lite bilder så ni kan se hur rummet ser ut.

Jag är framför allt ute efter billiga lösningar efter som vi endå planerar att flytta så fort vi hittar något bättre men fram tills dess vill man ju kunna lyssna på musik med ett leende på läpparna.
Tack på förhand.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Inte alls nöjd med ljudet men vilken är rätt åtgärd?

Inläggav rhenrics » 2007-05-04 11:25

Hammarstrand skrev:Tjena!
Har gåt och funderat ett ganska bra tag på vad jag skall göra för att få det ljudet som min anläggning bör kunna prestera?

Anläggningen:
Vincent SA-31 och SP-331 för-slutstegskombo.
Denon 1730 cd/dvd-spelare.
PowerBook G4 som mediaspelare.
Carlsson OA-60.
EKK 2*1.5m.m, ca 2 i längd.

Saknar helt ljudbild och det låter platt som att det skulle saknas kraft vilket det knappast gör med mitt slutsteg.
Visserligen är högtalarplaceringen långt ifrån optimal men det borde endå låte bättre än det gör. Istället för att sitta och beskriva rummet i text så tänkte jag ladda upp lite bilder så ni kan se hur rummet ser ut.

Jag är framför allt ute efter billiga lösningar efter som vi endå planerar att flytta så fort vi hittar något bättre men fram tills dess vill man ju kunna lyssna på musik med ett leende på läpparna.
Tack på förhand.

De gånger jag har hört Carlssonburkar har det inte låtit nåt vidare ärligt talat. Alltså inget soundstage eller att högtalarna "försvinner" att tala om, mer en känsla av "mysig lounge med musik från väggpaneler", typ. Byt högtalare är mitt tips.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-04 11:30

Skall bli intressant att se bilderna... är minst sagt lite förvånad, för grejorna borde prestera bättre.

Om du skriver att högtalarplaceringen inte är optimal så kan där ju finnas en ledtråd - speciellt vad det gäller ljudbild... Just Carlsson har jag erfarenhet av att det kan bli lite konstigt om man inte följer placeringsanvisningarna.

En av mina vänner som har OA-58 var det klart märkbart när han hade stoppat in en tv-apparat mellan högtalarna, så jag rekommenderar att ha helt fri luft mellan dem. Sen har lyssningsavståndet väldigt mycket att göra med hur pass bra ljudbilden kommer "upp". Rätt placerade låter Carlsson väldigt trevligt. (OA51/52.x tillhör mina favvisar)

Annars skulle jag nog ta mig en titt på din signalkälla.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-05-04 11:35

Byte till högtalare som inte spelar med rummet lika mycket? Amphion?

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-04 11:56

Här är lite snabbt tagna bilder..
Bild
Bild
Bild

Rummet är ca 5.60/3.40/2.50 = L*B*H.

Vråla om ni vill ha andra bilder!!![/img]

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-04 12:06

Högtalarna står kanske lite brett?

Och har du kollat fasen?

Själv lyckades jag felfasa ett par högtalare i förrgår. :oops:
Senast redigerad av Naqref 2007-05-04 12:07, redigerad totalt 1 gång.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-04 12:07

Det ser vid en snabb titt ut som om högtalarna höger och vänster har rätt olika omgivning. Den högra står kanske för nära hörnet. Står den vänstra intill en dörr/öppning? Ser också ut som om det är för lång efterklang i rummet. TV:n i mellan högtalarna kan störa.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-04 12:08

Prova lite olika bredder mellan högtalarna och lite olika lyssningsavstånd... och bara för att testa - lyft bort tvn (gärna bänk & hylla också).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-04 12:10

Jag gissar att tv'n är ett mindre problem. Den potentiellt långa efterklangstiden torde vara ett större problem.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-04 12:37

Höger högtalare står ca 40cm från hörnet och vänster ca 40 cm från dörröppningen, fast dörren är alltid stängd vid lyssningstillfället.
Efterklangstiden är nog välldigt hög då väggarna är av betong och välldigt kala.
Fler tips på åtgärder någon..
Ett absorbent bygge kanske skulle hjälpa en hel del???

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-04 12:42

Jag tror också högtalarna stå alltför långt isär, vilken vinkel kan det vara mellan lyssnaren och högtalarna? Det finns några gamla trådar om optimal vinkel mellan högtalare, och Öhman har ritat en skiss nånstans hur vinkeln ska mätas mot Carlsson-högtalarna.
Edit: Sök på "IACC"
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-04 12:48

Hammarstrand:

Vad har du för tak, och vilken takhöjd?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-04 12:52

Oj vilken deja vu känsla jag fick, påminner starkt om mitt gamla studentrum. Har samma skrivbord o stol! :D o ungefär lika.....
Landala?

En platt-tv kan nog biraga till välljud i ditt fall.

Edit: platt-tv på vägg medför större möbleringsmöjligheter, dvs du för större placeringsmöjligheter för dina Carlsson. Vilket i sin tur kanske löser ditt problem. Dyr men bra lösning. 8)
Senast redigerad av JeLe 2007-05-04 13:26, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-04 13:02

1.Från golv till tak är det 2.50m.
Mätte upp att det är 2.75m mellan högtalarna och 3.4m från högtalarna till "soffväggen.

2. Hur kollar jag fasen föresten?

3. Ska genast söka efter hur kollar vinkeln på högtalarna.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-05-04 13:03

Står soffan för nära väggen? Högtalaren står nog för nära sidoväggen på höger sida.

Betong suger! :x

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-04 13:07

Rätt fas innebär att + och - på förstärkare och högtalare skall förbindas med varann (alltså + till + och - till -). Högtalarkablar är i allmänhet märkta på något sätt så att detta är lätt att kontrollera.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-04 13:07

JeLe skrev:Oj vilken deja vu känsla jag fick, påminner starkt om mitt gamla studentrum. Har samma skrivbord o stol! :D o ungefär lika.....
Landala?

En platt-tv kan nog biraga till välljud i ditt fall.

Skrivbordet och stolen är från ikea.
Hade verkligen inte tackat nej till en flatscreen men dom kostar pengar och dom pengarna lägger jag häldre på en flytt från min sketna lägenhet.
För er som känner till Malmö så bor jag välldigt nära Mobilia i ett miljonprojekt, dvs tunna betongväggar och överlag ingen kvalitet på något.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-04 13:12

Hammarstrand skrev:För er som känner till Malmö så bor jag välldigt nära Mobilia i ett miljonprojekt, dvs tunna betongväggar och överlag ingen kvalitet på något.

Ah... räknas det som förort till Göteborg numera? :wink:

Halva stan härifrån (jobb) då.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-04 13:56

Hammarstrand skrev:2. Hur kollar jag fasen föresten?

Man lyssnar. Eller mäter. Kan ju ha blivit något fel någonstans.

Kolla här under brus:
http://www.lts.a.se/teknik/ljud.html

Monobruset ska komma någonstans i mitten av ljudbilden.
Urfasbrust ska vara svårt att lokalisera.

Är det tvärtom så har man den ena högtalaren ur fas. Bara att byta mellen plus och minus.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-04 16:05

Nattlorden skrev:
Hammarstrand skrev:För er som känner till Malmö så bor jag välldigt nära Mobilia i ett miljonprojekt, dvs tunna betongväggar och överlag ingen kvalitet på något.

Ah... räknas det som förort till Göteborg numera? :wink:

Halva stan härifrån (jobb) då.

Det skulle man nog kunna säga ja.. tycker helt klart att göteborg är en trevligare stad!!

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-04 16:27

det ser ut som du har mycket öppna ytor. testa om du kan slå upp lite absorbenter. en till matta på vänster sida kanske, där ser det ut som du har ett bra ställe att börja på. sen väggarna kanske?

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-04 22:09

MichaelG skrev:Rätt fas innebär att + och - på förstärkare och högtalare skall förbindas med varann (alltså + till + och - till -). Högtalarkablar är i allmänhet märkta på något sätt så att detta är lätt att kontrollera.

Hälsn. Michael

Att kablen är rätt kopplad det vet jag blått är rött och brunt är svart det har jag koll på. Har för mig att jag läste någon stans att man även kan kolla med en så kallad faspenna så kontakerna sitter i fas.. kan detta ha någon betydelse verklingen?

I morgon blir det till att exprementera lite.. kul att det är så många som angagerar sig i mitt i-lands problem. ;-)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-05-04 22:24

Hammarstrand skrev:Har för mig att jag läste någon stans att man även kan kolla med en så kallad faspenna så kontakerna sitter i fas.. kan detta ha någon betydelse verklingen?

Detta (hur man kollar åt vilket håll nätkabeln skall in i väggkontakten) är beskrivet i andra trådar på Faktiskt. Detta spelar roll för vissa apparater under vissa omständigheter och är då detekterbart med en faspenna. Somliga menar att det har betydelse för ljudet (däribland jag) andra menar att det inte har betydelse. I vilket fall som helst är den ljudmässiga skillnaden i det närmaste försumbar.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-04 22:35

Har du möjlighet att testa en anna högtalare skulle jag rekommendera detta eftersom allt inte barae så lätt fungerar ihop och Carlsson enligt min erfarenhet, dock inte hört just denna, är svåra på seterobild och bas. Känns ofta basfattiga. Enklast är att byta en enhet och se vad det gör i skillnad. Typ högalare ,förstärkare, CD och sista av allt kablar. Den ordningen enligt min erfarenhet. En typ av enkel kartläggning. Placeringen är till syvene och sist en optimalicering och om inte prylarna kan prestera nått från början så är chansen stor att något inte klaffar.
Den sista parametern jag håller för högt är den personliga smaken. vilken referens man har. Du kanske inte favoriserar Carlssonljudet meda du skulle älska Klipsch bara för att ta ett exempel.

:)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-05-05 00:14

Hej alla, och speciellt Hammarstrand (som uppmärksammade mig på den här tråden med ett PM)!

Att ge solida råd såhär baserat på några fotografier är inte lätt, i själva verket är det mycket svårt. Så det är bara några få grundregler jag kan applicera på problemet, medan resten måste bli gissningar.

Dessa grundregler kan jag dock bjuda på, och kanske några gissningar också. 8)

Eftersom Carlsson-högtalarna på sätt och vis fortfarande konstrueras av Stig Carlsson, på så vis att jag (som SSC's konstruktör) frågar den Stig Carlsson som lever kvar i mitt minne såsom en minnesbild (som fortfarande kan svara på nya frågor) om allting, låter jag Stig få "tala" i svaren också! Det vill säga hänvisar till honom.

Så här är det:

1. Stig tyckte alltid att man skulle försöka uppnå ett avstånd från diskanten till sidoväggen överskridande 1 meter. Om det måste ske på bekostnad av stereoöppningsvinkeln är det ingen acceptabel kompromis dock. Rätt stereogeometri är viktigare!
. Men du kanske borde försöka öka avståndet till den högra sidoväggen lite i varje fall, och (om det behövs för att inte stereoöppningsvinkeln skall drabbas) minska avståndet till dörröppningen till vänster om den vänstra högtalaren.

2. Stig förespråkade ALLTID (precis som jag) heltäckningsmatta på HELA golvet. Av bilderna att döma saknas det väldigt mycket matta på ditt golv. :?

3. Stig förespråkade faktiskt (tvärtom mot vad man ofta läser) att man skulle ha något stort och gärna absorberande objekt (en divan eller låg liten soffa t ex) placerat mellan högtalarna! Dock ville han INTE att detta objekt skulle vara högre än ca 50-60 cm. Över detta fick bara plattare saker som t ex tavlor finnas. Därmed kan jag bekräfta de råd du redan fått av flera i den här tråden - nämligen att byta TV'n till en platt-TV (eller möjligen att slånga ut TV'n eller kanske ställa ned den lägre?).

4. Stig förespråkade förkomsten av många hårda och diffuserande objekt över axelhöjd, men måttligt med absoberande ting. Tjocka gardiner tyckte han t ex inte alls om, utan skulle det vara gardiner förespåkade han väldigt tunna dylika. Om jag ser rätt på dina bilder finna knappt några diffuserande objekt alls, bara saker som är i princip akustiskt transparenta i nästan hela audioområdet.

5. Carlssonhögtalarna saknar en möjlighet jämfört med andra högtalare - nämligen att balansera basnivån genom att variera avståndet mellan högtalarna och väggen bakom dem. Därför är det viktigt att man väljer en vägg som ger rätt stöd åt högtalarna, att placera dem mot.
. Rätt vägg är den som påminner mest om urberg när man bankar på den med näven. En tjock betockvägg eller murad stenvägg är prima. Nästan lika bra är en rejält tjock lättbetongvägg eller en tegelvägg, eller möjligen ett rejält träreglad (minst 60 c-c, gärna 30 c-c) vägg med trippengips på. Väggar man bör undvika att ha bokom högtalarna är tunna och resonanta väggar. Sämst av allt är enkelgips på plåtreglar.

6. Stig placerade själv sina högtalare enligt ett mönster som tämligen exakt stämmer överens med den standard som jag förespråkar, nämligen +/-22,5 till +/-23 grader - men med en viktig reservation: Ortoakustiska högtalare spelar inte ensamma, utan tillsammans med sin spegelbild! Det gör att de faktiskt skall stå bredare än man kanske först tror.*
. Ett bra startvärde får man om man mäter avståndet från lyssnarens öron till högtalarväggen (inte till själva högtalarna). Därefter delar man det med 1,18. Då får man avståndet mellan högtalarna, och de är faktiskt primärt mellan baselementens centrum (mittdome/dammkåpa) man skall mäta.
. Av det jag sett du bekrivit tidigare i den här tråden kan jag inte dra några entydiga slutsatser om de mått de behöver utgå i från. Måtten från högtalarna (vilken del?) till väggen bakom lyssnaren (framför vilken du sitter hur många cm?) säger just ingenting.

Jag hoppas det ovan sagda kan vara till någon hjälp i jakten på större välljud!

Vh, iö (för SSC)

- - - - -

*Har för mig att jag åstadkommit någon illustration på hur det kan se ut i några fall. Kortförklaring är i varje fall dessa grundregler:

1. Strunta i själva högtalarlådorna, utan tag fasta på elementen.

2. Projicera bak elementen mot väggen bakom högtalarna och mät dit istället för mot själva elementen, så får man en bättre bild av virtuella tyngdpunkten på ljudkällan. Detta är i synnerhet viktigt om man talar om de djupare Carlsson-högtalarna från Sonab-tiden.
Senast redigerad av IngOehman 2007-05-05 18:24, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-05 00:36

iö !

Även jag tackar för upplysningen trots att jag inte
äger dessa högtalare.

Blir bara så j##la glad över att du delar med dig
av din kunskap.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-05-05 04:59

Hej!
IngOehman skrev:*Har för mig att jag åstadkommit någon illustration på hur det kan se ut i några fall.

Jag tror att du kan minnas rätt! Vid genomsökning av dina filer här på
Faktiskt för en tid sedan, fann jag bland annat följande illustration –
kan hända är den tillämplig?

Bild

Mvh E*(fterklang...)

PS. Minns du med vilken programvara du illustrerade?
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2007-05-05 11:00

Tack Ingmar för att du tog dig tid att försöka svara på mina frågor.
Nu har jag lite grunder att utgå ifrån när jag exprementerar med placering och viss om möblering som tjejen till låter det vill säga. ;-)

Åter kommer om några dagar med en "rapport" med hur det har gått..

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-05 11:22

Meanmachine har en klar poäng att det, troligen, men inte säkert, helt enkelt är så att du kanske inte gillar ljudet från dina komponenter.

Carlssonhögtalarna låter mycket bra och verkligt på akustisk musik, vid " öppet fönsterlyssnande", men, enligt min mening, uselt på Pop/rock musik.
Vid denna musik låter dom tunt och platt, åtminstone de gånger jag hört den aktuella högtalaren.

Om jag vore du ( vilket jag inte är: gör som du vill ! ) skulle jag byta ut den undermåliga DVD:n och kanske byta högtalare.

Sedan kan jag hålla med Ingvar Öhman att de akustiska förutsättningarna i lyssningsrummet har en oerhört stor betydelse, prova de olika tipsen i replikerna ovan, med en golvmatta t.ex. Blir det inte bättre-byt DVD och högtalare !
Det är ju inte kul om det låter illa på de flesta skivor, eller hur?

Edit: Du har, enligt bilderna, högtalarna för brett isär, enligt min mening.

V.h. Richard.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-05 11:56

Jag tycker högtalarna har alla förutsättningar att prestera bra på all musik.

Minska avståndet mellan högtalarna, och prova lite utan TVn emellan :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi