dom bästa hifi-anekdoterna

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
boyafraid

dom bästa hifi-anekdoterna

Inläggav boyafraid » 2007-05-06 21:24

min favorit handlar om en man (det är alltid en man) som precis köpt en ny cd-spelare, signalkabel, förstärkare, subwoofer eller valfritt tweak
till saken hör just det att det nästan alltid är det sistnämnda det handlar om, alltså ett tweak, och detta ofta med en suspekt påstådd effekt
så i alla fall, mannen adderar sitt nya tweak till sin befintliga anläggning och hör direkt skillnaden (och hur skillnaden beskrivs varierar såklart, men det brukar ofta vara rolig läsning), även om den påstådda skillnaden som sagts tidigare ofta känns värd att ifrågasätta
men se, det är nu det händer
mannens helt ointresserade fru kommer in i rummet och säger "nej men gud, det låter verkligen precis som om [infoga här mannens beskrivning av hur ljudet förändrats]!"
exempelvis, mannen har köpt ett par nya spikes som han upplever tightat till basen lite, och frugan kommer in helt utan förvarning och utbrister "nej men gud, det låter verkligen precis som om basen tightats till lite!"
efter detta råder det ju ingen tvekan om vad tweaket gjorde, till och med frugan hörde det ju

denna alibi-anekdot kommer upp gång på gång, dels på olika hifi-forum, men också för inte så länge sedan i ett hemma-hos-reportage i hifi & musik, och förstås i andra hifi-tidningar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-06 21:29

Hehe jo, det är ganska ofta som "frun" får stå som garant....

En annan myt är att man så ofta tycker sig höra detaljer man aldrig hört förut. Hur man plockar fram den ena efter den andra gamla CD´n (som man inte spelat på evigheter) och upptäcker att dom låter ännu bättre än man trodde.

Frågan är förstås varför man inte lyssnat på dem om de nu var så bra?

/ B

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-06 21:31

Hehehe... De roligste testerna är ju med frugan som lyssnare. Min fru valde saker jag inte valde eftersom jag valde med plånboken. 8O
Frågan är om man har kurrage att stå för detta. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-05-06 22:17

Nästan inte hifi men iallafall en anekdot:

En kompis kompis köpte för rätt länge sen en Bang&Olufsen videobandspelare i Singapore. Med global garanti... Om den gick sönder skulle det bara vara att kontakta B&O-representanten i hemlandet.

Videon pajade förståss, och då kontaktade han B&O i Sverige eller Danmark. Fick svaret:

"-Vi önskar vi kunde hjälpa dig reparera den men tyvärr, vi har aldrig tillverkat eller sålt någon videoapparat".

/Tomas F. /edit:stavn./

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-06 22:24

en kompis undrade varför jag köpte en ny förstärkare. såna förstärker ju bara signalen enligt honom, inget man behöver lägga ut mycket pengar på. mitt ansiktsuttryck såg ungefär ut så här då 8O

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-06 22:25

Importprylar från kina. Låter inte bra, är hårda och kantiga i ljudet. Generalsålda prylar från kina. Låter magiskt och vilket pris kontra presntanda. :lol:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-05-06 22:29

Det är ju ännu roligare när man hör en sån där tydlig skillnad och efter ett tag upptäcker att det där tweaket inte ens var inkopplat. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-06 22:33

Hade en kompis som bytte högtalarkablar och skrek av lycka vilken förändring det gjort och vid provlyssning visade sig att ena högtalare var ur fas. 8O Sen lät den inte så annolunda längre. :)

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-06 23:06

Uppspelning av ett högtalarsystem i Orlando, Florida. Idel experter från branchen och tidningar närvarande.

Alla häpnar över naturtrogenheten, närvaron, och ljudbilden.

Efter spelningen upptäcks att ett mellanregister aldrig var inkopplat.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-07 07:59

TomasF skrev:Nästan inte hifi men iallafall en anekdot:

En kompis kompis köpte för rätt länge sen en Bang&Olufsen videobandspelare i Singapore. Med global garanti... Om den gick sönder skulle det bara vara att kontakta B&O-representanten i hemlandet.

Videon pajade förståss, och då kontaktade han B&O i Sverige eller Danmark. Fick svaret:

"-Vi önskar vi kunde hjälpa dig reparera den men tyvärr, vi har aldrig tillverkat eller sålt någon videoapparat".

/Tomas F. /edit:stavn./

Det har i varje fall sålts videobandare med Bang & Olufsen-hölje och dito emblem på! Eftersom Philips var i högsta grad inblandat i Bang & Olufsen på den tiden, var den kanske från deras fabriker (även om Philips själva ofta anlitade underleverantörer)?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-07 10:18

Är det inte allmänt lite fiske-historier inom HiFi, särskilt HiFi-pressen?

"Basen var SÅ djup från dom små stativarna på mässan"., typ...

Men ibland kan man bli överaskad själv också. Som när jag bytte högtalarkablage. Dom gamla var av typen extremt mångkardeliga och + och minusledarna separaerade och låg lite hur som helst... Bytte till EKK, mest för att få bort dom fula ormbona... Skilnaden var så stor att jag trodde att jag hade kopplat fel! Var det rätt? Det ju SÅ annorlunda. Kontrollerade. Jo, det var rätt kopplat. Provade igen. Oj! Kopplade tillbaka till det gamla. Jo, skillnaden var faktiskt så stor. Helt oväntat, eftersom jag läst att skillnaden skulle vara liten. Men liten skillnad blir det om man byter från en någorlunda lämplig kabel till en mer lämplig. Nu bytte jag från en extremt olämplig till en riktigt bra!

Dagens tips: Dra inte + och - ledarna helt olika vägar, i ett jävla ormbo bakom högtalaren. Det varken ser trevligt ut eller låter bra.

Ovanstående eppeisod hände väl för typ 12 år sedan eller så... Nu vet jag (lite) bättre.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-27 00:00

ja, fast just "jag förväntade mig verkligen ingen skillnad, men oj vad överraskad jag blev" är ju kanske den äldsta av alla hifi-anekdoter

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-27 00:02

Har vi inte halkat in på forumsklyschor och floskler? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-27 00:15

yes, men det här är ju ett hifi-forum, och anekdoterna som berättas här kan inte tillämpas på andra forum
eller du menade kanske klyschor som har just med det här forumet att göra?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-27 00:51

Mnjae, menade klyschor som brukar daska en i ansiktet på random forum. I det hänseendet finns inga skillnader på vilket forum man tittar på.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-27 00:55

hur menar du att hifi-klyschor applicerar på andra forum?
typ, att man på flashback pratar om någon holländsk svamp man käkat helt utan förväntningar på resultat och ändå blivit så jävla bäng, och då har frugan kommit in i rummet och utbrustit "men gud, du är verkligen så jävla bäng, har du käkat holländsk svamp?"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-05-27 00:57

Menade givetvis hififorum generellt, men inte Hififorum.nu. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-27 00:57

:mrgreen:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-05-27 09:50

Nils skrev:en kompis undrade varför jag köpte en ny förstärkare. såna förstärker ju bara signalen enligt honom, inget man behöver lägga ut mycket pengar på. mitt ansiktsuttryck såg ungefär ut så här då 8O
Hmm. Om jag köper en förstärkare vill jag att den förstärker signalen. Inget annat. Den får gärna vara billig också... :P

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-27 10:04

jo, det är ju verkligen bra om den är billig och kan göra jobbet. men han syftade på att det inte var nån skillnad mellan förstärkare. jag är nog dålig på anekdoter bara, så är det.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-05-27 12:20

HiFi är en lustig hobby

Lite OT men lite kul iaf

Var hos en vän nyligen och skulle lyssna på hans utrustning.

Hyfsat HighEnd (~50kkr). Sätter på en skiva med Zelmani.. efter c:a 30s så påpekar jag att,

- Du, det är nått som e skumt.. vissa saker hörs inte..

- Hmm.. ska kolla... (han sitter brevid mig, faktiskt.se en kabelförespråkare)

Den högra högtalaren var inte inkopplad. 8O 8O 8O

Fett att höra stor skillnad på kablar (visst, det finns ju felkonstruerade men ändå..) men inte direkt reagera på att 1 av 2 högtalare inte är inkopplad. :o

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-05-27 13:30

m_persson79 skrev:HiFi är en lustig hobby

Lite OT men lite kul iaf

Var hos en vän nyligen och skulle lyssna på hans utrustning.

Hyfsat HighEnd (~50kkr). Sätter på en skiva med Zelmani.. efter c:a 30s så påpekar jag att,

- Du, det är nått som e skumt.. vissa saker hörs inte..

- Hmm.. ska kolla... (han sitter brevid mig, faktiskt.se en kabelförespråkare)

Den högra högtalaren var inte inkopplad. 8O 8O 8O

Fett att höra stor skillnad på kablar (visst, det finns ju felkonstruerade men ändå..) men inte direkt reagera på att 1 av 2 högtalare inte är inkopplad. :o

Hoppla Kerstin 8O
Det var till att ha full koll på grejerna.......... :roll:
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-05-28 01:47

boyafraid skrev:hur menar du att hifi-klyschor applicerar på andra forum?
typ, att man på flashback pratar om någon holländsk svamp man käkat helt utan förväntningar på resultat och ändå blivit så jävla bäng, och då har frugan kommit in i rummet och utbrustit "men gud, du är verkligen så jävla bäng, har du käkat holländsk svamp?"

:D

roligt

Återgå till Generellt om hifi