Om färgning önskas, vad i kedjan bör då färga?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Vilken del i apparatkedjan bör färga för att motsvara dina ljudideal?

Källan
4
8%
Integrerad förstärkare
2
4%
Försteg
11
21%
Slutsteg
0
Inga röster
Högtalare
19
36%
Signalkablar
0
Inga röster
Högtalarkablar
2
4%
Annat
15
28%

Antal röster : 53

Användarvisningsbild
Moment-23

Om färgning önskas, vad i kedjan bör då färga?

Inläggav Moment-23 » 2007-05-07 22:44

De av er som gärna lyssnar på en färgande anläggning, vilken del av apparatkedjan vill ni ska färga för att ni skall få det ljud ni vill ha?

Motivera gärna varför just den delen är bra på att färga så som ni vill ha det.

Om ni vill att flera delar ska färga, försök ändå att ange den viktigaste och förklara sedan gärna i inlägget bidraget av den kompletterande färgningen(arna).

Mvh
Moment-23

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-07 23:33

Har iö ett "split ego" ? ......

Bara en stilla undran. :oops:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-07 23:38

Försteget. Men bara när jag vill. Färgningen skall alltså vara möjlig att knäppa av och på, och gärna vara justerbar.

En "värme-knapp" skule var trevlig på usla inspelnignar som låter hårt. Mjuka upp med lite 2a toner.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-05-07 23:44

Försteget röstade jag, men det kan lika gärna vara nåt integrerat i förstärkarväg.

Jag pratar alltså om en tonkontroll då, av ena eller andra sorten. Med en sådan kan jag påverka ljudet om/när jag vill, och också återställa det till icke påverkat.

En pryl jag saknar är en vinylknasterknapp, som lägger till vinylknaster till CD-skivor. :D Finns det?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-07 23:56

Laila skrev:Har iö ett "split ego" ? ......

Hehe
Nej, jag är jag, ny här men gammal på jorden :D

Jag har läst lite till och från på detta forum och jag tycker att det är väldigt intressant med olika frågeställningar, tex detta med färgning.

I denna tråd finns det verkligen inget rätt eller fel, bara olika sätt att nå våra egna ljudideal.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-08 00:11

Tack Moment-23, då vet jag. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-08 00:15

Jag anser att källan BÖR vara så neutral som möjligt, annars så har man ingen som helst koll vad som händer. Sen kan man trixa med färgning senare och då gärna BARA på ett ställe. Så i mitt fall så är det förstärkaren som står för det medans resten byggs upp för vara neutralt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-08 00:29

Det e "färgningen" (ett uttryck jag ej gillar men okej) som jag har shakti stenarna, belt tejpen och Densens DeMagic platta till ju!?? :mrgreen:

Skämt åsido... Det har nog hänt mången gång att producenter och tekniker ansett att ljudet via tex en single ended stärkare eller en rund och gosig pickup är bättre än det dom hört då dom mixat.l Samma sak med folk i mastrings processen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-05-08 00:36

matereo,

På lyran ? . . .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-05-08 07:07

En extra apparat som är byggd just för att färga, med en pure-direct ofärgad genomgång till när den kan behövas.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-05-08 08:42

Jag kan leva med en "färgande" anläggning om den gör det som en musikanläggning ska göra, d.v.s. återger musiken så att den blir intressant att höra på. Men "färgningen" är inget krav och jag kan alltså inte svara på frågan.

JohanR

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-08 08:49

Högtalarna, eftersom de ändå har karaktär (samt rumsinteraktion) och gott kan få låta lite personligt.

Tonkontroller osv skulle jag inte räkna som "färgning" dock, det vill jag ha oavsett. Gärna EQ.(för att tygla högtalarna då s.a.s)

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-08 09:06

En väldigt komplicerad fråga anser jag. alla komponenter färgar mer eller mindre på olika vis. får man ihop en anläggning som färgar på ett snyggt sätt så spelar det mindre roll vilket som fäger mer än de andra. dock kommer jag aldrig använda tonkontroller (det är mitt tycke)

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2007-05-08 09:08

"Annat" röstade jag för att jag personligen lägger till lite färgning i det aktiva delningsfiltret (när det behövs eller när jag vill) genom att förstärka basen lite extra. Hade det inte varit möjligt där så hade det nog blivit i försteget. Men man ska ju självklart kunna välja om man vill färga och hur det färgas.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2007-05-08 09:11

:lol:

Hittade för övrigt inte alternativet ”Fonogrammet” (källan?). :P

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-08 09:38

Jag röstade på högtalare eftersom denna mest logiskt rätt då den ändå inte går att få neutral. 8) Hör ni vilket sjukt resonemang jag för. 8O för att vara jag. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-05-08 09:49

"Annat"
Om man lyssnar på gamla pop/rock-plattor begriper jag inte hur man vill leva utan en bra parametrisk Eq. Pop/Rockplattor kan ofta lyftas ett bra snäpp.
Det verkar som en stor del av studiorna har haft riktiga skithögtalare och mixat mot (ljudbilden har blivit därefter), alt. så har ljudteknikerna varit hörselskadade eller rent av riktigt sopiga.

Man kan ofta mildra den gamla typen av volymaximering ordentligt också, där en del var att man dämpade basen och lyfte mellanregistret, för att det skulle gå att spela högt på de effektsvaga transistorapparaterna eller klena hemstereoanläggningar. Ibland går det faktiskt nästan att göra underverk, men det kan också vara så att man drar fram så mycket oönskat skit att det är bättre att låta bli att justera.

En Eq kan alltså vara hjälpsam för att korrigera en frekvenssjuk mixning, mastring och även gravering. (Att handha en Eq kräver dock en del träning för att inte göra dåliga saker än värre.)
Modern volymmaximering/dynamikkross, kan man tyävrr inte göra mycket åt. Inte heller ev. kompression.

När det gäller Jazz och klassiskt hjälper eq mycket mera sällan.Oftast har jag inte Eq:n inkopplad alls på inspelningar med sådan musik.

/Med andra ord tycker jag att riggen ska vara så neutral som möjligt och sedan korrigerar man för inspelningar som mixats skevt.
Att addera dist gillar jag inte alls, det påverkar dynamiken och låter i mina öron oftast bara sämre.

//Jag är inget troll. Jag var ute i solen idag. Jag sprack inte.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-05-08 10:10

Självklart förförstärkaren (aka kontrollförstärkaren). Det är ju det den är till för !!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-08 10:20

Högtalarna eftersom det inte finns neutrala ihop med rummet, så måste man välja något man gillar.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-08 10:37

E skrev:

:lol:

Hittade för övrigt inte alternativet ”Fonogrammet” (källan?). :P

Mvh E*

Med källan menade jag spelaren (cd/dvd/skivspelare etc).
Ber om ursäkt ifall det var lite otydligt.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-08 10:48

hjärnan

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-08 11:53

Många här (utom Max) menar att lämplig färgning kan införas när det behövs, via EQ eller tonkontroller. Men färgning är väl inte bara att fixa med tonkurvan?

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-05-08 12:08

Bill50x skrev:Många här (utom Max) menar att lämplig färgning kan införas när det behövs, via EQ eller tonkontroller. Men färgning är väl inte bara att fixa med tonkurvan?

/ B

Förbluffande stor förbättring kan uppnås genom att justera tonkurvan, särskilt på pop/rock-plattor av lite äldre årgång som ofta har stora skevheter i tonkurvan.
Skevheter som kan har uppstått i studion eller i senare led som t ex mastring/gravering. Det kan ju vara enorma skillnader mellan två pressningar och hur neutral var egentligen lyssningen i studion då det begav sig och hur väl stämde studiobandarens frekvensgång med pressningsställets...

Naturligtvis kan man inte justera bort dist och kompression/limitering, men efter att ha justerat tonkurvan (med vett och sans) kan man ofta uppnå en betydligt mera njutbar återgivning.

Med välinspelat material är det sällan aktuellt att använda Eq. Alls.

/Jag är inget troll. Jag var ute i solen idag. Jag sprack inte.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-05-08 12:17

Bill50x skrev:Många här (utom Max) menar att lämplig färgning kan införas när det behövs, via EQ eller tonkontroller. Men färgning är väl inte bara att fixa med tonkurvan?

/ B

Jo, det är precis just vad jag menar. Läs igen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-08 12:23

/ B

om du läser vad jag skriver så säger jag just att jag inte skulle få för mig att använda tonkontroller

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-05-08 12:54

Nu kanske jag är ute och cycklar, vilket iofs. inte alls är otrevligt i det här vädret :D men borde det inte gå att åstadkomma "typprofiler" på tex pop, rock, jazz klassiskt etc i tex försteget (via op-amparna) så att det (kanske) blir lite bättre ibland?
Har för mig att det finns apparater som modifierar tonkurvsprofiler (eller om det hette något annat) för skivspelare för olika musiktyper.
Alltså någon sorts EQ med förinställda värden för olika musiktyper, men där nya typer enkelt kunde läggas till eller kanske rent av (om producenterna kunde tillhandahålla informationen) specifikt för enskilda album/låtar?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2007-05-08 13:03

Visst finns det sådana förinställda "typlägen" på vissa apparater men varför skulle man vilja processa/förstöra musik i samma utsträckning för att den råkar tillhöra samma genre? Din frågeställning - "var vill du införa färgning?" - är ypperlig i så måtto att den påvisar orimligheten att ens överväga musikförstörande apparater eller kretsar om man är ute efter hög ursprungstrohet eller high fidelity. Däremot kan man förstås tänka sig, som någon har föreslagit, att man inför kompensation för de absolut sämst ljudande inspelningarna (ofta ljust klingande). Själv föredrar jag dock att köra med raka rör (inte radiorör!) och aldrig spela starkare än inspelningen tillåter, eftersom det i praktiken ofta visar sig vara svårt att "träffa rätt" med generella kompenserande lösningar.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Senast redigerad av PekkaJohansson 2007-05-08 13:06, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-05-08 13:06

Moment-23 skrev:Nu kanske jag är ute och cycklar, vilket iofs. inte alls är otrevligt i det här vädret :D men borde det inte gå att åstadkomma "typprofiler" på tex pop, rock, jazz klassiskt etc i tex försteget (via op-amparna) så att det (kanske) blir lite bättre ibland?
Har för mig att det finns apparater som modifierar tonkurvsprofiler (eller om det hette något annat) för skivspelare för olika musiktyper.
Alltså någon sorts EQ med förinställda värden för olika musiktyper, men där nya typer enkelt kunde läggas till eller kanske rent av (om producenterna kunde tillhandahålla informationen) specifikt för enskilda album/låtar?

Finns väl i princip i alla bioreceivers. Tycker att det mesta låter väldigt underligt och har aldrig känt behovet att använda inställningarna på musik. Ifos inte ens på bio. Men att eq något som inte är lika hemma hos någon med en generell inställning låter inte särskilt "riktigt" tycker jag.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-05-08 13:09

Fonogramet eller högtalarna/rummet (som några har konstaterat är ju svåra att få 'neutrala'). Röstade högtalarna.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Om färgning önskas, vad i kedjan bör då färga?

Inläggav Almen » 2007-05-08 13:19

Moment-23 skrev:De av er som gärna lyssnar på en färgande anläggning, vilken del av apparatkedjan vill ni ska färga för att ni skall få det ljud ni vill ha?
Hm. Litet bedrägligt, det här.

- Jag lyssnar gärna på min anläggning.
- Min anläggning färgar.
- Jag strävar efter en ofärgande anläggning, och vill således inte att någon del av apparatkedjan färgar.

Är det paradoxalt?

Med tanke på att högtalarna såsom ett slags ljudgeneratorer fundamentalt skiljer sig från övriga komponenter, får det nog bli en röst på dem.

Fast å andra sidan, hade jag pengar att spendera skulle jag nog kunna tänka mig någon slags mixerfunktion i försteget: addera reverb, koppla in rörsteg och överstyra det, EQ:a, mixa monosignalen (höja eller sänka sången, till exempel). Vore litet skoj. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi