Det låter inte bra i nya lägenheten...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Dr_Tinnitus

Det låter inte bra i nya lägenheten...

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-08 21:30

Har idag fått det jag misstänkte konstaterat. Akustiken i nya lägenhetens vardagsrum är inte alls lika bra som i den förra lägenheten.

Jag förstår i grova drag orsakerna men det är surt ändå, för det blir till att trixa och fixa för att få till det på bästa sätt, och helst kunna bo kvar med så inte rummet blir en "studio" utan plats för folk och mys m.m.

Men det känns lite deppigt just nu i alla fall, särskilt som man klurar på att köpa ett par ganska dyra beggade stora högtalare, som antagligen inte heller kommer till sin rätt i rummet som det är nu.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-05-08 21:35

Om det är någon tröst så kan jag säga att jag befinner mig i exakt samma läge: Nya lyssningsrummet är urkasst - så dåligt i mitt fall att det inte ens är värt jobbet att försöka få till det...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-05-08 21:40

Det är precis likadant här :( Vi kanske kan starta en klubb?
AINLEBF-HiFi (Alllt I Nya Lägenheten E Bra Förutom Hifi)

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-08 22:05

I mitt fall så handlar det mycket om att det nya rummet är mycket kalare och hårdare än det gamla.

I det förra rummet hade jag mjuka möbler och en stor rackarns vattensäng i ett hörn, liksom heltäckningsmatta olch ganska tjock grov strukturtapet. Sen inte minst tre basabsorbenter från Svanå Miljöteknik, den gamla hörntypen, och tre mellanregister absorbenter. I nya rummet så har jag skrotat alla gamla absorbenter då jag planerar att köpa nya sådana som är snyggare och förhoppningsvis ännu bättre. Det är golv i valnötsplank och vanlig tapet på vägarna.

När jag tänker efter så bör det bli en rejäl skillnad bara jag får på ett par mattor på golvet, lite grejor på väggarna och lite lämpliga absorbenter här och var. Och baxa runt lite med högtalarna så klart.

Jag var t o m så djärv idag att jag köpte mig ett par nya högtalarkablar med :D

Mina gamla Supra 10kvadratare var för korta i nya rummet, så jag måste handla nytt, och Supra har tydligen lagt av med dessa grova kablar!? Tänkte mest göra en liten nödlösning så jag fick lyssna på högtalarna lite, så näsan riktades mot Biltema i Västerås när jag ändå var i stan. Men tro på fan de var helt tomma på högtalarkablar. Så det fick bli 5 meter kabel på lösvikt hos BRL, bilradiolagret i samma stad. 4kvadratare a 22 kr/m. Den var ful som stryk med sin protesfärgade nyans, så det får bli någon mörkare kabel sen inte syns så väl mot det mörka valnötsgolvet.

Dr Tinnitus

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-05-10 23:12

Förutom mattor/matta som täcker så mycket som möjligt är välfyllda bokhyllor till stor hjälp. Böcker är ju snyggt dessutom. Gärna bokhyllor som täcker hela väggar.

Mvh

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-11 07:56

woland skrev:Förutom mattor/matta som täcker så mycket som möjligt är välfyllda bokhyllor till stor hjälp. Böcker är ju snyggt dessutom. Gärna bokhyllor som täcker hela väggar.

Mvh

Jo tack, jag vet ungefär vad som fattas och ska till.

Men en sak som jag upptäck och som är väldigt intressant, är att idag så låter det inte alls lika dåligt i lägenheten. Vad beror då det på, har jag ändrat nåt i rummet? Nä, inga ändringar alls.

Då är det enda som det kan handla om helt enkelt att mina öron vant sig mer vid ljud och akustiken. Visst hör jag bristerna fortfarande, men de känns inte alls lika påtagliga, utom vissa smala register.

Jag kan inte säga att det låter bra idag, men det uppfattas inte lika dåligt som det gjorde första dagen.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-11 09:56

stor plufsig soffa, några stora växter, men bokhyllor helst fulla med böcker och skivor(utan vitrindörrar-fy!) som nämndes här tidigare är bra. En stor matta brukar kunna passa och hjälpa. Gardiner, växter i fönstren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-05-11 10:27

Dr_Tinnitus skrev:Men en sak som jag upptäck och som är väldigt intressant, är att idag så låter det inte alls lika dåligt i lägenheten. Vad beror då det på, har jag ändrat nåt i rummet? Nä, inga ändringar alls.

Då är det enda som det kan handla om helt enkelt att mina öron vant sig mer vid ljud och akustiken. Visst hör jag bristerna fortfarande, men de känns inte alls lika påtagliga, utom vissa smala register.

Jag kan inte säga att det låter bra idag, men det uppfattas inte lika dåligt som det gjorde första dagen.

Dr Tinnitus

Denna förklaring förekommer alldeles för sällan i audiosammanhang. Den bör skrivas med stora bokstäver och tas fram inför varje subjektiv bedömning. Det finns de som åker jorden runt och har med sig en värdering i huvudet som de sedan jämför med. Tror inte det finns många, om ens någon, som har ett sådant audiominne.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-05-11 10:32

Bamsefar skrev:Om det är någon tröst så kan jag säga att jag befinner mig i exakt samma läge: Nya lyssningsrummet är urkasst - så dåligt i mitt fall att det inte ens är värt jobbet att försöka få till det...
Du har ju gjort en rejäl resa från ditt gamla rum dessutom.

Mitt problem är att jag har för lite möbler i mitt vardagsrum, det ekar, och jag har ingen lust med att skaffa fler eftersom jag inte behöver dem. Vad ska man göra?

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-05-11 10:42

martin,
vad sägs om att köpa hem 7-8 saccosäckar, välplacerade efter uppmätta områden ;)

http://roomservice.blogg.se/020107125654_saccosckar_i_ny_tappning.html

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

andy48

Inläggav andy48 » 2007-05-11 11:02

Men en sak som jag upptäck och som är väldigt intressant, är att idag så låter det inte alls lika dåligt i lägenheten. Vad beror då det på, har jag ändrat nåt i rummet? Nä, inga ändringar alls.

Men det är väl inte så konstigt, rummet måste givetvis spelas in först för att låta bra... :D :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-05-11 11:25

Coola. Man kanske skulle sy ett gäng sådana själv så att det blir värsta mysloungen i vardagsrummet.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-05-11 11:48

Framförallt är dom lätta att skyffa undan, el. knöka in dom i en garderob el. två när man inte använder dom... 8)
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2007-05-11 11:53

Jag har sett den här sajten som också säljer "säckar". Dom har flera olika storlekar och beklädnader - verkar intressant. Har faktiskt funderat på detta tidigare för mitt vardagsrum som är ganska kalt.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-05-11 17:30

Lider av samma problem :cry: nya rummet är basfattigt värre.. :?

Har dock ingen matta än och lite dåligt med prylar som kan diffusera.. men basen är det inget att göra åt utom några basmoduler..

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-11 17:37

m_persson79 skrev:Lider av samma problem :cry: nya rummet är basfattigt värre.. :?

Har dock ingen matta än och lite dåligt med prylar som kan diffusera.. men basen är det inget att göra åt utom några basmoduler..

I mitt fall så är det nog tvärt om, för kala väggar och golv så att all den goa basen som mina JBL'are kan knöka fram bara bummlar runt och blir ett töcken av ljudvågor som bråkar med varandra. Men jag tycker mig ändå höra kvaliteter i det hela som gör att jag tror det kan bli riktig bra med lite fixande. Nu är väl ett av problemen med dagens uppställning att jag har en dörröppning direkt till vänster om vänstra högtalaren, ja den står nästan på tröskeln mot väggen nu. Jag vet att den bör stå lite in från sidoväggen, men jag vill gärna ha dem så långt ut från TV'n som möjligt med tanke på magneternas påverkan på bildröret.

Dr Tinnitus

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-05-11 17:47

jag ska snart flytta in i ny lägenhet så det ska bli spännande i se hur det blir. ligger vaken ibland på nätterna o tänker på hur jag ska placera absorbenter o sånt :oops:

ny vardagsrummet kommer vara 16 m2 men det kommer ändå bli uppgradering storleksmässigt från vad jag har nu. och med bättre möjligheter att placera högtalarna.

nån annan här som valt lägenhet/hus utifrån att deras stereo ska låta bra? jag känner mig redan smått desperat, om det inte blir bättre den här gången så känner jag mig redo att välja ett ställe med optimalt vardagsrum, oavsett hyra.

Återgå till Generellt om hifi