Moderator: Redaktörer
zapanasta skrev:hej,mätt upp detta med radiochack nu i lyssningsposition. 20hz=77db,25hz=81db,31,5hz=86db,40hz=92db,50hz=87db,,om man nu blir nåt klokare av detta.Volymkontrollen stod på normal lyssningsvolym.Mvh.
RogerGustavsson skrev:Det kan också vara så att övertonerna från dina basar hörs bättre än grundtonerna. När du spelar 20 Hz är det egentligen andratonen på 40 Hz eller tredjetonen på 80 Hz du hör.
zapanasta skrev:hej,mätt upp detta med radiochack nu i lyssningsposition. 20hz=77db,25hz=81db,31,5hz=86db,40hz=92db,50hz=87db,,om man nu blir nåt klokare av detta.Volymkontrollen stod på normal lyssningsvolym.Mvh.
Hej,det är toner på testskivan jag har.mvh.RogerGustavsson skrev:zapanasta skrev:hej,mätt upp detta med radiochack nu i lyssningsposition. 20hz=77db,25hz=81db,31,5hz=86db,40hz=92db,50hz=87db,,om man nu blir nåt klokare av detta.Volymkontrollen stod på normal lyssningsvolym.Mvh.
Du verkar ha en puckel kring 40 Hz. Under 31.5 Hz mäter inte RS-mätarna rakt utan följer en IEC-standard för bullermätning, kurva C. Har du mätt med brus eller sinus?
meanmachine skrev:Jag såg ett högtalarsystem på Discovery channel som spelade 111dB vid 5hZ och 148 vid 60Hz ca 160dB vid 100Hz20kwa på uppsättning basar och eget ställverk.
Så det går att lira djupt men de får bara spela utomhus för att slippa konstruktionella skador.
Almen skrev:RogerGustavsson skrev:Du verkar ha en puckel kring 40 Hz.
Haven't we all...
phloam skrev:MEN vad jag skulle fråga, hur ska ett element se ut för att öht kunna spela lågbas på nåt sätt (vid mkt låg volym, EQ'ad) - kräver t.ex. 20 hz viss diameter, slaglängd, eller vad?
Phaolam skrev:Såg du den gigantiska bilsubwoofern som Mythbusters kopplade till vevaxeln? Kom upp i 160+ db.
De sa nåt om att 195-200 db är dödande (Hiroshimabomben var på typ 248 db!)
MEN vad jag skulle fråga, hur ska ett element se ut för att öht kunna spela lågbas på nåt sätt (vid mkt låg volym, EQ'ad) - kräver t.ex. 20 hz viss diameter, slaglängd, eller vad?
RogerGustavsson skrev:Det kan också vara så att övertonerna från dina basar hörs bättre än grundtonerna. När du spelar 20 Hz är det egentligen andratonen på 40 Hz eller tredjetonen på 80 Hz du hör.
Svante skrev:RogerGustavsson skrev:Det kan också vara så att övertonerna från dina basar hörs bättre än grundtonerna. När du spelar 20 Hz är det egentligen andratonen på 40 Hz eller tredjetonen på 80 Hz du hör.
Hrrm... Tredjetonen blir 60 Hz.![]()
Det betyder att du kanske kan spela starkt, men säger väldigt lite om hur lågbaskapabelt systemet är.zapanasta skrev:Hej,ja mitt system bör ju kunna pumpa lite luft tycker jag som består av sammanlagt 6 st 10 tummare.Mvh.
zapanasta skrev:Hej,var dessa tl-lådor är avstämda vet jag inte riktigt men basstöden är avstämda vid 36hz eftersom elementen har ett fs på 35hz ville jag inte gå under det.Kan tyckas som en hög avstämmning,men använder bara stereon till musiklyssning så jag antar att det räcker.Mycket energi vid 31,5 hz i alla fall.Basarna jag använder i basstöden.fs 35. qts 0,42. vas 50.Mvh.
Du har kanske använt basar som inte är lämpade för det, eller vill ha mer discobas (dvs lite förhöjning i 60-90hz området) ?Richard skrev:Enligt min erfarenhet kan det dock låta illa med underavstämning, faktiskt har jag inte byggt en enda högtalare som låtit bra i basen med underavstämning.
Kaffekoppen skrev:Du har kanske använt basar som inte är lämpade för det, eller vill ha mer discobas (dvs lite förhöjning i 60-90hz området) ?Richard skrev:Enligt min erfarenhet kan det dock låta illa med underavstämning, faktiskt har jag inte byggt en enda högtalare som låtit bra i basen med underavstämning.
Underavstämt interakterar oftast mycket bra med rumstillskott och ger en mycket dynamiskt kapabel bas, i likhet med slutna lådor. Det kräver dock element med god slaglängd och effekttålighet (utan effektkompression).
Underavstämda lådor får dock oftast lite större lådor vilket kan ha dålig WAF, SOF eller vad ni vill kalla det
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster