Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Körsång (kanske mest sopranerna, som sagt) och flöjtmusik brukar vara jobbiga att lyssna på i höga volymer live. Så det skall du inte testa i anläggningen hemma.
Vad för musik och musikinstrument har du lyssnat på? Vad har du för grejor i anläggningen?
När jag hos SannyX jämförde Vivaldis Vintern från Drottningholmsmusikens inspelning av De fyra årstiderna var det en mycket stor skillnad. Jag upplevde ljudet utan dämpning som mycket sämre, med en utsmetning av instrumentpositioner, tappade nyanser och detaljer, otydligt ljud, samt inte minst, en högst onjutbar hårdhet i stråkarna. Jag tappade helt närvaron av orkestern och känslan med musiken.
Svante skrev:Det som skiljer distorsionen i öronen från andra former av distorsion är att vi alltid har den med oss. Hjärnan vet inte att det finns något bättre. När man däremot lägger till dist i en apparat blir det annorlunda, iom det kan man höra distorsionsnivåer som är lägre än disten i örat.
Typ.
Sen har den lite annan karaktär än tex klippdistorsion, övertonsspektrum faller ganska mjukt.
i skrev:Svante skrev:Det som skiljer distorsionen i öronen från andra former av distorsion är att vi alltid har den med oss. Hjärnan vet inte att det finns något bättre. När man däremot lägger till dist i en apparat blir det annorlunda, iom det kan man höra distorsionsnivåer som är lägre än disten i örat.
Typ.
Sen har den lite annan karaktär än tex klippdistorsion, övertonsspektrum faller ganska mjukt.
Den här distorsionen uppträder (dvs jag märker den) bara på höga nivåer. Den låter som, vad ska vi säga, en "stående våg" (i hörselgången) någonstans mellan 2khz-6khz kanske. Rent subjektivt uppfattat förstås. Mycket markant.
När det inte är forten, men ändå hög nivå (dvs vad man skulle kunna kalla sololiknande violinpartier) så märks ingen som helst distorsion. (Som jag nämnde, min fru som varit violinist var oerhört imponerad - hon lyssnade från andra våningen...)
phon skrev:Svante skrev:
Aha!
Som rörförstärkare alltså ...![]()
boyafraid skrev:samtidigt som de pekar på en och skrattar
boyafraid skrev:focus skrev:Intressant fråga, detta har jag undrat länge över. Dom gånger jag upplever dist (i huvudet) är tex när folk applåderar nära en, på konserter och dyl.
samtidigt som de pekar på en och skrattar
När jag läst ditt inlägg ringde jag direkt min hifihandlare, som hade såna till salu. Dom var ruggigt dyra, men vilken skillnad!phloam skrev:Jag ser nya produkter på ormoljefronten: ReVoXör Örondroppar med silikon - minskar örondist med upp till 25%! Sonic TipTops, doppade i kamomillextrakt och ecophonplattepulver..... hmmm
i skrev:Skivuppgifter:
Förlaget heter Opus 111 (Opus production, Paris).
37 rue Blomet, 75015 Paris, France
Skivbeteckningen är, vad jag förstår: Ref. OPS 56-9120
"Vivaldi: Le Quattro Stagioni"
Solist: Fabio Biondi, instrument: Paolo Antonio Testore, Milano, 1750
Recording: Graz, Austria, 1991
Executive Producer, Producer, Engineer: Yolanta Skura
Editing: Christophe Fuchs
Digital Recording ("Enregistrement numerique")
Det här är den bästa Årstiderna jag hört.
(Inte för att jag har så stor erfarenhet, men överlägsen förstaplats.)
Piotr skrev:i skrev:Skivuppgifter:
Förlaget heter Opus 111 (Opus production, Paris).
37 rue Blomet, 75015 Paris, France
Skivbeteckningen är, vad jag förstår: Ref. OPS 56-9120
"Vivaldi: Le Quattro Stagioni"
Solist: Fabio Biondi, instrument: Paolo Antonio Testore, Milano, 1750
Recording: Graz, Austria, 1991
Executive Producer, Producer, Engineer: Yolanta Skura
Editing: Christophe Fuchs
Digital Recording ("Enregistrement numerique")
Det här är den bästa Årstiderna jag hört.
(Inte för att jag har så stor erfarenhet, men överlägsen förstaplats.)
Den där tror jag att jag har. Medhåll, i särklass den bästa versionen. Både musikaliskt och ljudtekniskt.
Italienarna som producerade själva plastdisken (originalsläpp iaf. somjag förstår) var kunder hos Toolex Alpha i Sundbyberg. Dom hälsade på där och gav de anställda ett ex. Polarn jobbade där (jag extraknäckte lite) och gav mig en CD-R.
Toolex Alpha var väl världsledande på tillverkning av maskiner för framställning av CD.
PerStromgren skrev:Jag vill väcka liv i den här gamla tråden av en anledning: jag tycker att jag fått påtagligt mer dist i öronen på senare tid! Asså, jag kan ju inte veta att det just är öronen som distar, men genom att röra sig bort från högtalarna minskar fenomenet.
Kan öron börja dista fastän de inte gjort det tidigare? En korrelation finns: jag har fått en mild brustinnitus.
i skrev:..hur skiljer jag den från distorsion i t ex diskantelementen ?
Eller motsvarande distorsion pga rummet eller förstärkaren ?
(Förutsättningen är att man inte har mätinstrument.)
(Med distorsion i öronen menar jag att öronmusslans form skapar distorsion eller att det någon annanstans i hörselapparaten skapas distorsion - främst vid höga ljudnivåer.)
Användare som besöker denna kategori: Ogjort och 25 gäster