Vad gör skillnad

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

Vad gör skillnad

Inläggav Style » 2004-01-19 02:00

Hej

Som nybliven medlem har jag med stort intresse läst inlägg om ormolja och liknande.

Tycker att det vore intressant att läsa en mer positiv tråd som handlar om vad som faktiskt gör skillnad.

T ex rum, högtalare, slutsteg, transport, kablage, utseende!, etc. I prio ording

Såsom arbetande som forskningschef på ett mjukvaruföretag har jag åtmistånde koll på grundvalarna för vad som är vetenskap och fysik etc så snälla håll er till fakta.

För att grumla till diskussionen så kan jag tillägga att för mig personligen så är design och hur väl HiFi-anläggningen passar in i mitt rum är mycket viktigt också. Jag har designat mitt vardagsrum för att vara snyggt sen ska TV och ljud in också - inte tvärtom.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-19 09:30

nåt som verkligen gör något är ju att fixa akustiken i rummet. nu kan det ju dock vara svårt alla gånger att få det optimalt. Har man begränsade möjligheter att ändra rummets utseeende allt för mycket så bör man åtminstonde försöka dämpa den första sidareflexen från högtalarna. Jag upplever detta som en grundläggande akustisk åtgärd.
Ett matta på golvet är väl kanske idé men jag vet inte. Ska man följa Öhmans råd så ska man hellere lägga mattan runt väggarna istället för mitt på golvet.
Taket skulle också vara intressant att dämpa för att se vilken effekt detta får. Antar att det blir liknande effekt från sidokuddarna. Alltså lugnare ljud, mer definierad mitt och bättre detaljrikedom - ja det blir bättre iaf.

En grej som jag märkt med mina apparater (Linn) är att dom mår väldigt bra av att bli jordade. I normala (älder) lägenheter finns oftast inte jordade uttag så det är många gånger jag kört utan detta. Numera kör jag dock jordat eftersom jag upplever att ljudet blir bättre. Det är som att det lugnar ner sig lite och blir enklare att uppfatta vad som händer i musiken.
Jag använder de vattenburna elementen till detta eftersom dessa med all sannolighet är väldigt jordade.. :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-19 10:27

Hej Style och välkommen hit!

Som du säkert redan vet, så finns det inget entydigt svar på din fråga. Utan som så mycket annat så "beror det på...". (Och de som säger något annat har som vanligt fel! :lol: :wink: ).

Jag menar att allt det du nämner spelar roll (rum, högtalare, slutsteg, transport, kablage, utseende). Rummets vikt har Kraniet redan beskrivit här ovan.

Det som (förmodligen) har minst bestående effekt av det du nämner torde vara utseendet. Rent objektivt sett påverkar ju naturligtvis inte komponenternas utseende ljudet, men det kan påverka helhetsupplevelsen. På samma sätt som en riktigt dyr/riktigt billig, teknologiskt komplicerad/teknologiskt enkel, osv komponent kan göra det beroende på lyssnarens preferenser. (En vinintresserad person tycker att ett vin för 3000 kr är himla kul att dricka, även om han/hon inte skulle kunna skilja det från ett för 300 kr i ett blindtest. I och med att man tycker det är kul, så förhöjs upplevelsen!)

I övrigt tror jag att balansen mellan komponenterna är viktigast. Det finns ingen anledning att ha högtalare för 100 Kkr om de drivs av en enkel 20 Wattare. Och vice verca.

Det som är billigast att erhålla hög kvalitet på är (enligt mitt förmenande) kablaget. För någon tusenlapp kan du få högtalar- och signalkablar som svårligen (forfarande mina åsikter... :wink: ) kan diskvalificeras i ett blindtest med ett koppel avsevärt dyrare diton.

Åtminstone vad gäller högtalare och förstärkare (och då framförallt slutsteg) är det åtskilligt lättare att detektera sådana (i tusenkronorsklassen) i ett blindtest tillsammans med avsevärt dyrare kombattanter.

Vad gäller transporten så har jag egentligen ingen åsikt om hur stor skillnad det är mellan olika sådana. Men jag inbillar mig att du generellt får mer välljud om du lägger 5Kkr på transporten och 15 Kkr på högtalarna än tvärtom.

Mvh, Michael

Edit slarvfel
Senast redigerad av MichaelG 2004-01-19 14:15, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-19 11:35

ska man prata så så är jag inte så intresserad av utseendet. Åtminstone så länge man håller sig inom rimliga gränser. Design är ju dock inget som går att generalisera eftersom alla tycker olika.

Balans i anläggningen är nog ingen dum idé. Den gamla klyschan "inget är bättre än sin svagaste länk" är väl inte så dum att fundera på. Dock skulle jag nog vilja modifiera den och säga "så länge ingen av länkarna är starkare än de andra när dom är hela". Alltså vissa delar av anläggningen tål mer svagheter innan hela kedjan blir så mycket sämre.
Min uppfattning är samtidt "skit in skit ut" så de länkar som tål att kompromissas med är således de som är längst ifrån skivan (alltså högtalare, förstärkare, förförstärkare, CD). det är dock ett omtvistat ämne in absurdum så du får nog ta och fixa din egen uppfattning om de.. :wink:
JAG tycker iaf att CD-spelaren är viktigare än förförstärkaren som är viktigare än förstärkaren som är viktigare än högtalarna. Jag undviker kablar här eftersom de är enkla att få bra. Bara gå till clas i sjön och vixa dig en ekk enkardelig 1,5-2,5 kv så är högtalarkabeln fixad. Signalkabel är lite roligare kanske men där finns det många som funkar tillfredställande. Jag använder Linns svarta kabel som fungerar alldeles utmärkt. Går att få begagnad för 300 kr paret, då dom är lödda av personer som kan spendera en hel helg till att lyssna sig fram till vilket lödning som är bäst så tycker jag det är lite vinst att löda dom själv (till ett pris som skulle komma upp i samma nivå eftersom RCA kontakter är rätt dyra). Ska dock nämna att jag provat allt från ekk till datorkabel som interconnect och jag vet inte om jag finner så stor skillnad på dem..

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-01-19 12:15

intressant diskussion so fare

när det gäller utseendet så påverkar det naturligtvis inte ljudet rent objektivt men jag tycker definitivt att det är roligare att lyssna om miljön omkring är trivsam så på det sättet har utseendet stor påverkan.

angående interconnect, hur pass bra anläggning behöver man egentligen ha för att medföljande lakritssnören ska vara den svagaste länken?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-19 12:54

Style: Jag hade bytt ut de medföljande interconnectsen direkt mot nån billig och ändå tillräckligt bra kabel. Typ rg62. (skruvas ihop själv, DIY alltså) Blir en hundring per par eller nått sånt. Skulle tro att nästan alla är överrens om att skärmning är bra att ha på signalkablarna.

Det där med vilken del som är viktigast är rätt svårt. Jag skulle instinktivt svara högtalare - rummet - källa - förstärkare. Det är dock rätt personligt skulle jag tro.

I övrigt tror jag att balansen mellan komponenterna är viktigast.

Jag håller med, helt klart.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-19 13:13

det som är absolut viktigast är ju dock skivan i sig. men den kan man ju inte direkt påverka.. ja förutom att köpa de som är bra inspelade men då begränsar man sig rätt kraftigt i antal skivor(och möjligtvis musikgenre)..

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-19 14:23

Kraniet skrev:ska man prata så så är jag inte så intresserad av utseendet. Åtminstone så länge man håller sig inom rimliga gränser.

Jag håller helt med dig, när det gäller hifi. Men jag kan förstå att andra tycker något annat.

I min bil (exempelvis) har jag ädelträpaneler. Detta tycker jag är snyggt och litet fräckt. Jag vete tusan om jag kan skilja dem från de träimitationer som sitter i flera nya mellanklassbilar nu för tiden. Men ändå tycker jag det är litet töntigt med träimitation (=plast(trots att det ser likadant ut!)).

Detta bevisar väl bara att jag är litet töntig :oops:, men eftersom jag är bland vänner, så vågar jag komma ut... :wink:

Hälsn. Michael

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-19 15:32

ja det finns ju massvis med saker där design är av intresse. Även hifi för den delen. Jag skulle ju inte leva med vad som helst. Men ofta så gillar jag "form följer funktion" det brukar ofta fungera. En fördel med det är också att många saker blir enklare att konstruera.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-01-19 15:34

när jag tänker efter lite så tror jag att ljud egentligen är en helhetsupplevelse, dvs syn, lukt, värme etc spelar stor roll för hur man upplever en skiva då hjärnan inte klarar av att hålla isär de olika sinnena.

Det resonemanget skulle kunna innebära att luktfilter, aircondition etc skulle kunna vara större förbättringar än en ny interconnect. Är jag helt off eller vad tycker ni?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-19 16:36

Style skrev:Det resonemanget skulle kunna innebära att luktfilter, aircondition etc skulle kunna vara större förbättringar än en ny interconnect.

Så har jag aldrig tänkt på det, men visst har du rätt! Om man trivs och mår bra, så förmår man säkert njuta mer av musiken och välljudet. :)

Så när du har 100 Kkr över - behåll dina EKK (=billig men bra högtalarkabel) och lägg 10 Kkr på en skön fåtölj med fotpall, 15 Kkr på luftkonditionering, 25 Kkr på kul konst på väggarna (= både estetiskt o bra för ljudet), 15 Kkr på gröna och stora växter (= både estetiskt o bra för ljudet), 20 Kkr på övriga välljudsframhävande rumsanpassningar och de sista 15 Kkr på nya skivor.

Och ät inte löksoppa innan du skall lyssna! :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
Sven

Inläggav Sven » 2004-02-18 04:40

Kraniet skrev:En grej som jag märkt med mina apparater (Linn) är att dom mår väldigt bra av att bli jordade. I normala (älder) lägenheter finns oftast inte jordade uttag så det är många gånger jag kört utan detta. Numera kör jag dock jordat eftersom jag upplever att ljudet blir bättre. Det är som att det lugnar ner sig lite och blir enklare att uppfatta vad som händer i musiken.
Jag använder de vattenburna elementen till detta eftersom dessa med all sannolighet är väldigt jordade.. :wink:

Jag skulle rekommendra att Du förlägger jordningen till nollan/skyddsjorden i propp-skåpet istället... Skulle "blixten slå ner" kommer Du garanterat att riskera "härdsmälta" i utrustningen pga potentialskillnaderna/häftiga jordströmmar :)

Återgå till Generellt om hifi