Hej Style och välkommen hit!
Som du säkert redan vet, så finns det inget entydigt svar på din fråga. Utan som så mycket annat så "beror det på...". (Och de som säger något annat har som vanligt fel!

).
Jag menar att allt det du nämner spelar roll (rum, högtalare, slutsteg, transport, kablage, utseende). Rummets vikt har Kraniet redan beskrivit här ovan.
Det som (förmodligen) har minst bestående effekt av det du nämner torde vara utseendet. Rent objektivt sett påverkar ju naturligtvis inte komponenternas utseende ljudet, men det kan påverka helhetsupplevelsen. På samma sätt som en riktigt dyr/riktigt billig, teknologiskt komplicerad/teknologiskt enkel, osv komponent kan göra det beroende på lyssnarens preferenser. (En vinintresserad person
tycker att ett vin för 3000 kr är himla kul att dricka, även om han/hon inte skulle kunna skilja det från ett för 300 kr i ett blindtest. I och med att man tycker det är kul, så förhöjs upplevelsen!)
I övrigt tror jag att balansen mellan komponenterna är viktigast. Det finns ingen anledning att ha högtalare för 100 Kkr om de drivs av en enkel 20 Wattare. Och vice verca.
Det som är billigast att erhålla hög kvalitet på är (enligt mitt förmenande) kablaget. För någon tusenlapp kan du få högtalar- och signalkablar som svårligen (forfarande mina åsikter...

) kan diskvalificeras i ett blindtest med ett koppel avsevärt dyrare diton.
Åtminstone vad gäller högtalare och förstärkare (och då framförallt slutsteg) är det åtskilligt lättare att detektera sådana (i tusenkronorsklassen) i ett blindtest tillsammans med avsevärt dyrare kombattanter.
Vad gäller transporten så har jag egentligen ingen åsikt om hur stor skillnad det är mellan olika sådana. Men jag inbillar mig att du generellt får mer välljud om du lägger 5Kkr på transporten och 15 Kkr på högtalarna än tvärtom.
Mvh, Michael
Edit slarvfel