Hur många är medlemmar i LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är du medlem i LTS?

Omröstningen slutade 2004-01-29 17:52

Ja!
45
30%
Nej, men jag har varit.
4
3%
Nej, men jag kanske kommer att bli.
50
33%
Nej, och jag har inga planer på att bli.
41
27%
Nej, och jag tycker dessutom illa om det som LTS innebär för mig.
5
3%
Nej, och jag tycker dessutom illa om det som LTS innebär för mig.
5
3%

Antal röster : 150

Användarvisningsbild
IngOehman

Hur många är medlemmar i LTS?

Inläggav IngOehman » 2004-01-19 17:52

Ja, hur är det egentligen?

Inte sällan får LTS mottaga snytingar från höger och vänster (fast det har lugnat ned sig de sista veckorna) fast mest från samma håll hela tiden. Frågan är då - är LTS-medlemmar i dominans på detta forum, eller är det bara så att Faktiskt-medlemmarna är synnerligen vettiga, och därför lätt kan förväxlas med LTS-medlemmar? :wink:

Nu skall vi får svaret!

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
Kakan

Inläggav Kakan » 2004-01-19 17:59

Jodå, medlem sedan något år.

Är själv inte så tekniskt bevandrad men känner mig tillräckligt tillfreds med de kunskaper som finns och metoder som används inom föreningen 8) 8)

Medlem blev jag för att lära mig lite mer :idea: i egen takt och efter egen förmåga/intresse.
Kakan - kan ibland...
/ Arne Hellberg

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2004-01-19 18:05

Undertecknad är icke medlem i LTS, KF eller NAFTA. Har aldrig varit nån föreningsmänniska. Är ju inte ens registrerad för VAT (motsv. svensk moms) trots att jag har egen firma. :P

Men jag har en filosofisk / vetenskaplig grundsyn på verkligheten och gillar resultat som man kan kvantifiera / falsifiera. Detta gör kanske mig till en av herr Öhmans lärjungar och sektmedlemmar per definition... :D

Jo förresten jag är med i LTS-sekten! Om man med LTS avser Life's To Short. Har en sån "lista" som jag placerar vissa fenomen och människor: Life's to short to waste on unpleasants.

*Återgår till att löda RS232-anslutning på mina SMT160, så jag kan kolla utetemperaturen utan att gå ur sängen / soffan*
Senast redigerad av Tony 2004-01-19 18:06, redigerad totalt 1 gång.
__
/ony

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2004-01-19 18:05

Nej icke medlem i LTS och har inga planer på att bli men vem vet nån dag kanske. Men först måste jag ju iallafalll se till att bli medlem i svenska opelklubben och därmed i MHK.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-01-19 18:06

Jag är ju Linnist och därmed bör jag inte gå närmare LTS än 100 meter och helst bära vitlök och vigvatten för att kunna vara helt säker. :wink:

Dock är det så att jag mer och mer börjat ifrågasätta evangeliet och kanske är det så att Linn har fel! 8O (hemska tanke..)

LTS har samma idé om HiFi som Linn säger sig ha, alltså intresse av att ta fram det som finns på skivan (ur en rent objektiv vinkel) dock levererar de en del motstridiga argument. Vem har fel och vem har rätt?
När sedan andra, oberoende av LTS, bekräftar det LTS säger ja då kan man ju börja fundera lite hårdare på vem som har rätt. Vetenskapliga, objektiva, metodiska undersökningar är det enda som gäller om man vill ta reda på något. Det är vad jag försöker gå efter iaf och hittills har det lett mig från tidnings-schablonen av HiFi till Linn till (ja kanske) LTS. Dock har ju inget av detta varit nåt självändamål utan bara verktyg för att jag ska hitta det som är HiFi för mig.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-01-19 18:11

Funderar på att bli medlem i LTS... mest för att det verkar stå en hel del intressant* i molt.

*intressant från min synvinkel alltså, så ni (någon?) behöver inte komma med beska inlägg om att det inte alls är intressant... :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-19 18:31

ALLA måste rösta! :P

Så vi får besked om denna så ofta debatterade fråga.

Så här långt verkar det ju inte som om LTS är i majoritet, klart fler än hälften är ju "icke-medlemmar". Men jag vidhåller förstås att majoriteten av folket på Faktiskt är mycket förnuftiga - medlemmar i LTS eller ej! :wink:

Frågan är dock:
Är det rimligt (eller är det ojusst?) att skylla folk för att vara "LTSare" bara för att de är innehavare av förnuft?

Vh, Ing. Öhman (Lobbying-ledare för rörelsen "låt hyggligt folk slippa bli beskyllda för LTS-samröre!")
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-19 18:41

Hmm, än så länge skulle man ju behöva gissa att LTS har c:a 3.5 miljoner medlemmar eller så för att de inte skulle vara statistiskt överrepresenterade här... :wink: :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2004-01-19 18:43

Jag är inte medlem och har inte tänkt bli det heller :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-19 18:46

Nattlorden skrev:Hmm, än så länge skulle man ju behöva gissa att LTS har c:a 3.5 miljoner medlemmar eller så för att de inte skulle vara statistiskt överrepresenterade här... :wink: :lol:

Du menar eftersom alla i hela landet är så extremt intresserade av att lyssna på musik? :wink:

Att många musikintresserade är medlemmar i LTS är ju inte märkligare än att många bilintresserade är med i motormännens... Alla grupper som skriver här på Faktiskt är nog överrepresenterade, om man jämför med landets, eller jordens befolkning, för att inte tala om jordens livsformer eller universums...

Det är nog rimligare att glömma funderingar om "statistisk överrepresentation" när man talar om dominans och koncentrera sig på andelar istället.

På samma sätt som man kan välja ut ett land (i afrika?) och fråga sig om det domineras av araber. Om 28% är araber och resten är icke-araber (låt säga att 53% är kaukasier+asiater och 15% är svarta) är det dominerat av araber då?
(Eftersom de är mer "statisktiskt överrepresenterade" än de andra grupperna.)

Nej, det landet är inte dominerat av araber!

Så, frågan är: Domineras Faktiskt av LTS, eller av dem som inte är medlemmar av LTS? = Vilka är flest?

Jag har fortfarande ingen uppfattning om detta. Fler måste rösta. Det enda jag vet säkert är att de som skriver på Faktiskt med några få undantag är mycket förnuftigare än snittet av dem som man sett skriva på andra fora.
Senast redigerad av IngOehman 2004-01-19 20:23, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2004-01-19 18:49

Nattlorden skrev:Hmm, än så länge skulle man ju behöva gissa att LTS har c:a 3.5 miljoner medlemmar eller så för att de inte skulle vara statistiskt överrepresenterade här... :wink: :lol:

Nu ber jag att få påpeka att urvalsunderlaget ej begränsar sig till Sveriges knappa 9 miljoner innevånare. Vissa av oss bor i ett land som har ca 58 miljoner innevånare. :wink:
Så en sisådär 62,5'' personer av dem representerade här är inte medlemmar i LTS, rent statistiskt. *försöker se övertygande ut att jag inte är galen*
__
/ony

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-01-19 18:54

Finns det inte LTS-medlemslista?
I så fall bara boka av medlemslistan här mot LTS medlemslistan och redovisa fördelningen. Utan namn såklart.
Dimitri
:oops: :oops: Vad dum jag är, man kan ju registrera sig här anonymt!
Men i så fall de som är registrerade med namn och de man vet namnen på. Dock med risk för en slagsida om LTS-are (eller icke LTS-are) har större benägenhet att registrera sig med namn.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-19 19:05

IngOehman skrev:Frågan är dock:
Är det rimligt (eller är det ojusst?) att skylla folk för att vara "LTSare" bara för att de är innehavare av förnuft?

Jag blir lika upprörd varje gång! :wink:

//Michael

Ps. Men jag var faktiskt medlem i LTS en period i början av -90-talet. Kanske var det då jag grundlade mitt förnuft?

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-01-19 19:09

Jag är medlem. Hoppas tidningen kan komma lite oftare :!:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-01-19 19:24

Har lite planer på det. Ser se om jag har råd denna månaden :?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2004-01-19 19:35

Kraniet skrev:När sedan andra, oberoende av LTS, bekräftar det LTS säger ja då kan man ju börja fundera lite hårdare på vem som har rätt. Vetenskapliga, objektiva, metodiska undersökningar är det enda som gäller om man vill ta reda på något. Det är vad jag försöker gå efter iaf och hittills har det lett mig från tidnings-schablonen av HiFi till Linn till (ja kanske) LTS. Dock har ju inget av detta varit nåt självändamål utan bara verktyg för att jag ska hitta det som är HiFi för mig.

Det låter som att LTS snart får en till medlem. :)

Det du berättar är nog många LTS-medlemmars historia. Jag började med att läsa HiFi & Musik runt 85-89 -- när Linns idéer var som mest förhärskande i bladet -- och eftersom inte så mycket annat fanns att läsa på den tiden svalde jag det mesta med hull och hår: spikfötter, lackbord, kantmålningspennor...

Men en "kabeltest" i HiFi & Musik var det som fick mig att börja ifrågasätta. Man beskrev skillnader mellan kablar i grandiosa ordalag, vilket inte stämde överens med mina egna, mer osäkra intryck av dem. Ingvar Öhman skrev en mycket kritisk kommentar i Musik och Ljudteknik, där han utmanade dessa "guldöron" att styrka sina påståenden -- vilket de naturligtvis inte var intresserade av.

Efter den händelsen tappade jag helt och hållet förtroendet för HiFi-pressen -- och började ifrågasätta både det ena och det andra jag hade "lärt" mig av den...

matson

Inläggav matson » 2004-01-19 19:46

Jag har varit medlem under 2003 och har inga planer på att avbryta det medlemskapet.

Bra tidning!

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2004-01-19 19:57

Ej medlem.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-19 20:20

Skrämmande resultat, så här långt:

Ja!
34% [ 20 ]

36% [ 21 ]

Alltså, 70% av faktiskts medlemmar är eller kanske blir LTS-frälsta...

:twisted:

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-01-19 20:40

Vad heter din frälsning, Stefan?
Dimitri
inte LTS medlem
edit: fet stil
Senast redigerad av dimitri 2004-01-19 21:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2004-01-19 20:42

Hotspur skrev:Skrämmande resultat, så här långt:
Ja!
34% [ 20 ]

36% [ 21 ]

Jag tror du missar poängen Stefan, frälsning är att tro utan bevis. I varje fall bibelns version av frälsningen.

Att tro på det som är kartlagt och man begriper är något helt annat. De flesta är nog överens om att man inte skall slå sina barn också, troligen fler än 70% av landets befolkning. Ungefär så är det med LTS - vettiga idéer får sympatisörer! :P

Siffror är inte skrämmande för att de är stora, de är skrämmande när de är stora och har en hemsk innebörd... :o

Om man till exempel gjorde en enkät där man försökte med några frågor undersöka om folk hade sunt förnuft*, och fann att 70% var i avsaknad av dyligt, då skulle det kunna vara skrämmande.

Om det är så att bara 1/3 är medlemmar i LTS, men ytterligare 1/3 kanske kan tänka sig att bli det, visar det väl två saker:

1. Du har inte varit så framgångsrik i din hatkampanj.

2. Det som LTS står för, överensstämmer skapligt bra med ganska mångas drömmar om, och syn på, musikåtergivning. Mig förvånar det inte så mycket, för det var orsaken till att jag själv gick med i LTS för många år sedan, trots att jag är utpräglad anarkist och antikollektivist (icke att förväxla med asocial¤). En förening så vettig som LTS ville jag ändå vara medlem i.

Vh, Ing. Öhman

*Säg att man frågade om saker som är rent överlevnadsviktiga eller humanistiska eller kunskapsinriktade, t ex om det är ofarligt att dränka in sig i bensin och leka med tändstickor, om det är nyttigt att äta bly och aluminium (med kvicksilver som dryck#), om det är kul för djur att bli slagna, eller om 1 kg guld väger mer än 11 hg bomull. :o

#Fast det är i och för sig rätt ofarligt att dricka kvicksilver, så länge det sker med måtta. 8)

¤Fast kanske lite ändå... :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-30 12:12, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-01-19 20:58

Hotspurs mardröm?:

När han omges av folk vars åsikter delas och han inte håller med och där de överstiger 30% av totalen*

*Om högtalare A gillas av 20% så ogillas den av 80% ...aj det gick inte, då blir en grupp ändå för stor....Om F/E gillas av 30% och ogillas av 70%....hmmm...inte det heller. Om 40% gillar blindtester och 60% ...nä...då är båda över 30%...vad ska man tycka då...? Hmm kanske lönslöst att tycka att alla i min omgivning måste tycka olika för att jag ska trivas...ordning ur kaos...

T

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-01-19 20:59

Jag är med....

Nej, det är jag inte. :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-01-19 21:18

#Fast det är i och för sig rätt ofarligt att dricka kvicksilver, så länge det sker med måtta.

Jag försöker hålla mig till under ett glas om dagen. :P

Inte LTS-medlem.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-01-19 22:02

Såhär vid 74 röster så tycker jag att resultatet är underbart !!!!!

Alltså, är medlem, har varit eller kanske kommer att bli = 55 st
Nej och inga planer = 16

Hotspur med kompisar = 3

Grymme alltså, det kittlar dödsgött i kistan !!!!!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-19 22:06

Härligt med humorbefriade sektmedlemmar... :wink:

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-01-19 22:08

En gång till, Stefan:
Vad heter din sekt?
Dimitri

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2004-01-19 22:10

Hej på Er,

Det är bara att konstatera att LTS har/haft stort inflytande på medlemmarna här på forumet.

Jag själv har inget emot LTS men delar inte alla åsikter. Jag hoppas också att medlemmarna hos LTS visar lite kurage och inte bara "håller med", kritiskt tänkande och egen erfarenhet kommer man långt med, då tror jag LTS kan/är bli riktigt bra.

mvh

Callisto

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-19 22:12

Tja, enligt IÖ bedriver jag ju en hatkampanj men såvitt jag vet är den sektlös...
1. Du har inte varit så framgångsrik i din hatkampanj.

Kul, nu har ni två LTS-forum. Grattis! :twisted:

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-01-19 22:19

Callisto:
Om du tittar på LTS-medlemmarnas system så får du se att de har egna åsikter.
Dimitri

Nästa

Återgå till Generellt om hifi