Minska efterklang via diffusering?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jeppe

Minska efterklang via diffusering?

Inläggav jeppe » 2007-06-08 09:14

Hur mycket kan man få ner efterklangen eller rumsekot med enbart diffusering egentligen?, Jag Snackade med någon på Svalander för ett tag sen och har för mig att han sa att man kan komma ner i samma nivåer som med dämpning/absorbtion.

Jag tvivlar inte på detta men jag undrar om någon vet mer om detta?

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2007-06-08 10:26

du kan sänka klangen. Sen beror det på hur stort rum du har och alla andra förutsättningar.

Har du exempelvis viss absorption i rummet som inte gör så stor nytta, pga att den är stor/enstaka eller väldigt lite på många ställen, kan du genom diffusion få dessa ytor mer effektiva genom att mer ljudenergi hittar dit.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-08 10:26

Teoretiskt kan man väl aldrig absorbera med diffusering, men kanske i bästa fall släcka ut.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-08 11:50

Vee-Eight skrev:Teoretiskt kan man väl aldrig absorbera med diffusering, men kanske i bästa fall släcka ut.

Precis. Men i verkligheten så är diffusorer inte 100% reflekterande så man får en viss dämpning ändå (dels p g a man låter ljudet studsa i friare riktningar och dels p g a att man inför större väggyta (som kan ge mer dämpning)). Att tro att man kan komma ner i samma dämpning som ett väldämpat rum är dock lite optimistiskt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2007-06-08 16:36

men vem bryr sig om teorin när det är verkligheten vi lever i?!? Erfarenhetsmässigt blir klangen kortare då rum/salar förses med diffusion.

som sagt: diffusion kan göra den absorption du redan har i rummet mer effektivt pga att du förändrar ljudets färdvägar rejält i rummet.

EDIT: jag menar såklart inte att det kan jämföras med att tillföra rikligt med dämpning, men det kan vara tillräckligt för vissa rum.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-08 17:38

Varför inte kombinera? :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2007-06-08 18:54

Trådskaparen efterlyste erfarenhet i frågan,

Ja, du kan sänka efterklangen genom att tillföra diffusion.

1. klangen sänks lite grand om du har en viss grundabsorption som du har i de flesta rum.

2. klangen sänks mer om du förutom diffusion förser rummet med effektiva absorbenter, enligt det tidigare postare antyder.

3. Ska du dämpa rejält så är det kostnadseffektivare med absorbenter än med diffusorer i form av kommersiella produkter, jag tänker då på AD-panel från Svanå.

Om du med rumseko menar fladdereko så kan du dämpa det både med diffusion (bokhylla) eller absorption.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 2007-06-08 19:57

demo9 skrev:Trådskaparen efterlyste erfarenhet i frågan,

Ja, du kan sänka efterklangen genom att tillföra diffusion.

1. klangen sänks lite grand om du har en viss grundabsorption som du har i de flesta rum.

2. klangen sänks mer om du förutom diffusion förser rummet med effektiva absorbenter, enligt det tidigare postare antyder.

3. Ska du dämpa rejält så är det kostnadseffektivare med absorbenter än med diffusorer i form av kommersiella produkter, jag tänker då på AD-panel från Svanå.

Om du med rumseko menar fladdereko så kan du dämpa det både med diffusion (bokhylla) eller absorption.

Man tackar! Svalander va fel, Svanå var det jag ringde.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2007-06-08 20:35

demo9 skrev: Erfarenhetsmässigt blir klangen kortare då rum/salar förses med diffusion.

Stämmer verkligen det där? eller blir efterklangen bara annorlunda?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2007-06-08 22:14

ja, annorlunda och hur mycket kortare beror givetis på hur mycket diffusion du tillför och hur du tillför det, samt rummets övriga egenskaper i fråga om volym, möblering mm.

VAd är alternativet, längre klang?

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-09 03:08

"någon på svalander"

är det alltså flera som jobbar där?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-09 08:25

boyafraid skrev:"någon på svalander"

är det alltså flera som jobbar där?

Svalander hade tydligen ingenting med det hela att göra. Det var Svanå som avsågs.
- Carlsson Illuminati -

Återgå till Generellt om hifi