Moderator: Redaktörer
Njord skrev:
Det du skriver, ThomasF, att du har valt ett system för att ge bra ljud vid låg lyssningsvolym är mycket intressant. Jag hade ingen aning om det förhållandet. Hur gör man för att välja rätt?
Nefilim skrev:Njord skrev:
Det du skriver, ThomasF, att du har valt ett system för att ge bra ljud vid låg lyssningsvolym är mycket intressant. Jag hade ingen aning om det förhållandet. Hur gör man för att välja rätt?
Man flyttar till ett mycket lyhört hus med extremt känsliga grannar!
TomasF skrev:Tack Svante för svar. Kanske är det musiken och inte någon teknisk parameter som skiljer. En fundering/ledtråd till: jag tror att flera av mina nyligen inspelade Naxos-skivor låter bra på hög volym men "tråkigt" på låg.
Svante skrev:kan konstgjord kompression vara ett sätt att få musik att låta som om den spelades starkt fast den inte gör det?
Piotr skrev:Svante och i är ju båda till åren och med hår i fejset.. lätt att förväxla.
/Peter
Magnuz skrev:Svante skrev:kan konstgjord kompression vara ett sätt att få musik att låta som om den spelades starkt fast den inte gör det?
Så är det. Det är nog också en av orsakerna till att många uppskattar hårdkomprimerad musik. En stor del av musiklyssningen är ju radioskval i bakgrunden. Problemet är bara att det inte låter lika trevligt när man höjer volymen till mer realistiska nivåer. Jag tror att ganska få skulle stå ut med reklamradiostationernas ljud om de lyssnade på lite högre nivåer.
Svante skrev:
Ett intressant projekt vore att göra en volymkontroll som inför en psykoakustiskt riktig bashöjning och kompression när man vrider ner volymen. Det finns massor av svårigheter med det, men icke desto mindre är det intressant.
Svante skrev:Ett intressant projekt vore att göra en volymkontroll som inför en psykoakustiskt riktig bashöjning och kompression när man vrider ner volymen. Det finns massor av svårigheter med det, men icke desto mindre är det intressant.
Mich skrev:Det här med att komprimerad musik låter bättre på lågvolym än o-komprimerad; Så trodde jag förut, men inte nu längre.
E skrev:Det är ett helsike att spela på låg volym när den akustiska störnivån är på
tok för hög (såg att du bor relativt bullerfritt – jag gratulerar).
Utrota tekniskt buller eller fly?
Mvh E*
Laila skrev:Gissar att definitionen av vad som är en ""riktig" loudness"
utgör en svårighet.
Lust skrev:
Inte vad jag skulle kalla för "äkta" loudness.
Det äkta borde väl ligga i att kompensera för örats bristande förmåga att ta upp låga frekvenser vid olika ljudnivåer á la Fletcher-Munson.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster