Har du bytt "Hifi-åsikt" nån gång?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Har du bytt "Hifi-åsikt" nån gång?

Inläggav phloam » 2007-06-12 15:11

Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor. T.ex. "Okej då, vinyl ÄR bättre" eller "F/E är mer dogmatiskt än jag trodde, minsann".

Samt om det var det sedvanliga tjafset på faktiskt.se som bidrog (eller om det möjligen fått motsatt effekt) eller annat sammanhang.

Lite nyfiken på om de där "underhållande" trådarna åstadkommer nån förändring egentligen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Har du bytt "Hifi-åsikt" nån gång?

Inläggav Bill50x » 2007-06-12 15:24

phloam skrev:Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor. T.ex. "Okej då, vinyl ÄR bättre" eller "F/E är mer dogmatiskt än jag trodde, minsann".

Samt om det var det sedvanliga tjafset på faktiskt.se som bidrog (eller om det möjligen fått motsatt effekt) eller annat sammanhang.

Lite nyfiken på om de där "underhållande" trådarna åstadkommer nån förändring egentligen.

Själv är jag den första att byta åsikt om jag får en relevant anledning, fast det har förstås inte hänt ännu - hahaha!

Skämt åsido, visst har jag bytt syn på vissa saker. Det vore väl märkligt om man inte tog intryck av logiska resonemang och andras erfarenheter. Och det är faktiskt ganska kul att hänga både här och på selleri (Linn-forumet), jag är ofta motvalls kärring på båda ställena :D

Själv tycker jag förstås att jag är realist som har förståelse får båda de ganska motstridiga synsätten, men det verkar jag vara ganska ensam om att tycka :-)

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-12 15:25

Ja, det har jag. Först var jag en vanlig HiFi-tidningsläsare. Jag trodde det som stod där var sant och följde deras råd. Sedan började jag på högskolan. Läste lite el, lite matte, lite mekanik... Såg tillbaka på sådant jag läst om ljudsyntes och expriment med syntar... Jag insåg då att i princip allt som stod i HiFi-balskorna var fel, och mycket av lyssningsintrycken vid tester (som dessutom sällan är seriöst genomförda, i alla fall om testet avser att utvärdera produkten) i själva verket var placebo, påhitt eller kraftigt överdrivna.

Så började jag läsa MoLt. Nu skulle det låta som "i verkligheter"! Transparent var ordet. Senare, med åren, har jag insett att det bara är att gå halva vägen. Transparent är bra när man lyssnar på bra inspelningar. Och sådana har jag bara ett fåtal. Annars får man själv försöka minska problemen med dom ofta usla inspelningarna. Lösningen heter Noolom. Så jag förespråkar numera aktiv signalpåverkan, som man själv, inte apparattillverkaren, kan styra över, när man själv vill.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-12 16:33

Ja, det har jag. Ni som känner mig (här och/eller IRL) lär ha märkt det oxå... :oops:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-12 16:44

Jag byter ständigt åsikt vartefter jag lär mig mer eller får saker dementerat. DVS min åsikt är under ständig ombyggnad. :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-12 17:08

Gärna exempel! :) Om det kanske varit nåt större, lite "omvälvande" som ni minns speciellt...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-12 17:28

Har haft fyra faser i mitt HiFi-liv:

1. Den aningslösa: jag trodde på första bästa/närmsta råd jag fick av kompis/"auktoritet"/säljare.

2. Den HiFi-blask styrna: jag trodde att de var seriösa, de som som skrev i blaskorna. Trodde det var viktigt med kablar, filtrerad el-försörjning, el-filter etc.
Trodde på "snabb bas", "stampa-tanten-känsla", "Krell-bas" etc.

3. Den besvikna, desillusionerade fasen: jag köpte en Harman HK6650R då HiFi & Musik ansåg att den var en "budget-Krell".
Den var i varje fall en "bludder-bas" förstärkare. :evil:
Hade dessutom blivit nästan konstant besviken på HiFi-mässorna där den mesta superdyra "High-End" utrustningen lät FISIGT. 8O :evil:

4. Den uppenbarelseaktiga post-LTS fasen: gick med i LTS på rekommendation av en arbetskompis. Upptäckte att det var annat än kablar som spelade stor roll för musikåtergivningen. Upptäckte rummets enormt stora roll. Upptäckte att prisnivån blev irrelevant över en viss gräns. Upptäckte vilka bluffar HiFi-blask-journalisterna var. 8O 8O 8O :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-12 17:39

Har ni upplevt detta som att ni s.a.s. brutit med en tidigare ganska stark "övertygelse" alltså?

(Det är ju en sak att bli mer kunnig/välinformerad, men har ni någon gång känt att ni verkligen tänkt i helt nya banor..?)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-06-12 17:49

Byter Hifi-åsikt som jag byter skjorta.

Förr: Carlsson det enda tänkbara.
Nu: Carlsson var bra en gång, men tiden har sprungit ifrån honom.

Förr: Infinity har en skimrande diskant
Nu: Infinity har en överdrivet markerad diskant

Förr: Vinyl låter alltid bäst
Nu: Cd låter oftast bättre än vinyl, om inte produktionen är för sunkig.

Förr: Mp3 låter alltid skit.
Nu: Mp3 kan låta riktigt bra.

Bara några exempel...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-12 18:11

med risk för tjatande och repetering.... "La Mayro" stärkaren.. Den är så "anorlunda" allt jag hört förr så den är i en egen nivå enligt mig.. Andra steg påminner om basfattiga anorektiker då La Mayro spänner tag i baskonerna och svingar musik.....Och detta oavsett vilket steg som jämförs till dagens dato.. och dom är ju några st i högsta klassen som fått sig en näsknäppa numera som sagt..

Bild

:)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-12 18:57

Mayro, så du menar att förr var transistorer det enda tänkbara? :)

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-06-12 19:24

Ingen idée att köpa det dyraste/bästa innom hifi såvidare man inte har enormt onödigt mkt pengar.
Hifi är en sport om pris/prestanda :wink:
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-12 19:52

phloam skrev:Mayro, så du menar att förr var transistorer det enda tänkbara? :)

i stort sett JA.. och då stora saker med stora kylflänsar o vikt som en mindre bil..

40 w rör skulle jag inte ens lyft ögonbrynet åt...gapgarvet skulle ännu ekat om någon sagt att jag skulle 1,5 år senare sitta helfrälst i en rörstärkare med 40 w och skriva att det är den största förändringen jag gjort om en åsikt inom denna härliga hobby musik och apparater samt mäniskor erbjuder....

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-12 19:58

Ja från att rörförstärkeri ej låter bra generellt till att det ofta tilltalar mig allra mest. Från att hornkonstruktioner låter trattigt och hårt, till att de ofta helt enkelt låter bäst i mina öron.

Mao, så anser jag att jag gått från fördom till erfarenhet och ny personlig slutledning.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-12 20:42

eller så har vi som sadlat om gått från fördom till trolldom.. 8O

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-06-12 21:20

i skrev:Har haft fyra faser i mitt HiFi-liv:

1. Den aningslösa: jag trodde på första bästa/närmsta råd jag fick av kompis/"auktoritet"/säljare.

2. Den HiFi-blask styrna: jag trodde att de var seriösa, de som som skrev i blaskorna. Trodde det var viktigt med kablar, filtrerad el-försörjning, el-filter etc.

3. Den besvikna, desillusionerade fasen: jag köpte en Harman HK6650R då HiFi & Musik ansåg att den var en "budget-Krell".
Hade dessutom blivit nästan konstant besviken på HiFi-mässorna där den mesta superdyra "High-End" utrustningen lät FISIGT. 8O :evil:

4. Den uppenbarelseaktiga post-LTS fasen: gick med i LTS på rekommendation av en arbetskompis. Upptäckte att det var annat än kablar som spelade stor roll för musikåtergivningen. Upptäckte rummets enormt stora roll. Upptäckte att prisnivån blev irrelevant över en viss gräns. Upptäckte vilka bluffar HiFi-blask-journalisterna var. 8O 8O 8O :D

Min understrykning och storabokstäver i andra stycket. Hehehe :D :D :mrgreen:
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Klenkar

Inläggav Klenkar » 2007-06-12 21:52

Har kommit så pass långt att jag löder mina egna kablar..skiter i vad hifiskribenter tycker(fast tidnigarna är bra produkinfo). Har försökt att tro att min Mustek DVD är lika bra som en betydligt dyrare cdp, men där tog det stopp. För närvarande är jag fast i hörlursträsket och funderar starkt på att köpa mig en maxed Headroom home balanced amp.

Bild
Bild
Bild
Bild
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-12 22:04

Frodrak skrev:
i skrev:Har haft fyra faser i mitt HiFi-liv:

Min understrykning och storabokstäver i andra stycket. Hehehe :D :D :mrgreen:

Suck! Trodde jag hade kollat igenom inlägget... :oops:
(Jag lovar!, jag vet faktiskt inte vad det är för känsla... :wink: )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-06-12 22:16

Japp!

Nu låter jag den vedertagna fysik tala och så kan jag obekymrat lyssna.

"HighEND" Been there, done that.

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2007-06-12 22:53

Den som inte dagligen ifrågasätter och lär sig nytt blir ju helt enkelt en sur motvalls-kärring och dogmatisk forumkombat-tant...

Jag är för tillfället i stadiet musik.
Ipoden och hörlurar är det närmaste hifi jag kommer, men rackarns vad bra musik det finns och det är underbart att upptäcka nya genrer och nya artister.

Elektronik/ min kabel är bättre än ditt akustikrum/ snoppmätning/ högtalare / blindtest/ etc känns fjärran och oviktigt.

Det ni!
/P
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-06-12 23:21

Japp. Har gatt fr Eriks rorhackar till NAD 208(or).

Kram
11010000

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-12 23:56

Tux skrev:Den som inte dagligen ifrågasätter och lär sig nytt blir ju helt enkelt en sur motvalls-kärring och dogmatisk forumkombat-tant...

Är det inte det man strävar efter? :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-13 00:01

För att svara på tråden: Jag tror inte faktiskt eller något annat forum påverkat mina åsikter så mycket, de verkar vara någorlunda desamma. Däremot har jag fått upp ögonen för en del saker, t.ex. att det finns många bra billiga produkter och många mindre bra dyra dito och att hifi-pressen sällan är att lita på (det hade jag i och för sig anat långt innan jag blev medlem på faktiskt). Jag har också (alldeles nyligen) fått lära mig att dagens mp3-encoders är otroligt mycket bättre än gårdagens.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-06-13 00:36

Jo det jag nog mest har omvärderat är nog prislappens betydelse för prestandan. Senast nu i helgen, då jag kom på att jag ville se några filmer ute i fritidshuset. Så jag uppsökte ICA-maxi stormarknad och köpte en DVD-spelare för 499:-. Rent löjligt bra apparat. Varför jag betalat 10 och 15 gånger mer för mina andra DVD-spelare är idag svårt att begripa. OK ICA-maxi DVD:n saknar HDMI, men det kan jag stå ut med ute på landet, och den tar inte SACD heller, men det är ju film det handlar om.

Tvärtom så har ICA-apparaten flera fördelar. Logiska inställningar och genialiskt välgenomtänkt fjärr t ex.

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-06-13 00:39

Ytterligare en fördel när den står i ett fritidshus är den knappast är stöldbegärlig. Tjuvar tenderar ju att gå på prislappen.

Mvh

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-13 01:31

Woland, vilket märke?? Funderar på att köpa billig DVD :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-13 09:41

Jag tror inte att jag har vart tillräckligt dogmatisk för att dramatiskt ändrat åsikt bara sådär. Eller så kan min övertygelse ha varit helt solid. :wink:

Ngt som ändrats över åren är att man blir mindre och mindre förvånad, och man lärt sig såpass mycket och lärt sig relatera till kunskapen samt sätta in den i sitt sammanhang.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-06-13 10:59

Woland, vilket märke?? Funderar på att köpa billig DVD

Spelaren heter Tehcnica. Inget jag hört talas om tidigare, men de hade också ett par andra skumma märken, bl a en för 399:-. Men jag lyxade till det och lade på en hundring.

Mvh

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Har du bytt "Hifi-åsikt" nån gång?

Inläggav Svante » 2007-06-13 15:13

phloam skrev:Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor.

???

Jag har alltid haft rätt. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-13 15:29

Vee-Eight skrev:Jag tror inte att jag har vart tillräckligt dogmatisk för att dramatiskt ändrat åsikt bara sådär.

Ska vi rota i arkiven? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi