Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor. T.ex. "Okej då, vinyl ÄR bättre" eller "F/E är mer dogmatiskt än jag trodde, minsann".
Samt om det var det sedvanliga tjafset på faktiskt.se som bidrog (eller om det möjligen fått motsatt effekt) eller annat sammanhang.
Lite nyfiken på om de där "underhållande" trådarna åstadkommer nån förändring egentligen.
phloam skrev:Mayro, så du menar att förr var transistorer det enda tänkbara?
i skrev:Har haft fyra faser i mitt HiFi-liv:
1. Den aningslösa: jag trodde på första bästa/närmsta råd jag fick av kompis/"auktoritet"/säljare.
2. Den HiFi-blask styrna: jag trodde att de var seriösa, de som som skrev i blaskorna. Trodde det var viktigt med kablar, filtrerad el-försörjning, el-filter etc.
Trodde på "snabb bas", "stampa-tanten-känsla", "Krell-bas" etc.
3. Den besvikna, desillusionerade fasen: jag köpte en Harman HK6650R då HiFi & Musik ansåg att den var en "budget-Krell".
Den var i varje fall en "bludder-bas" förstärkare.![]()
Hade dessutom blivit nästan konstant besviken på HiFi-mässorna där den mesta superdyra "High-End" utrustningen lät FISIGT.![]()
![]()
4. Den uppenbarelseaktiga post-LTS fasen: gick med i LTS på rekommendation av en arbetskompis. Upptäckte att det var annat än kablar som spelade stor roll för musikåtergivningen. Upptäckte rummets enormt stora roll. Upptäckte att prisnivån blev irrelevant över en viss gräns. Upptäckte vilka bluffar HiFi-blask-journalisterna var.![]()
![]()
![]()
Frodrak skrev:i skrev:Har haft fyra faser i mitt HiFi-liv:
1. Den aningslösa: jag trodde på första bästa/närmsta råd jag fick av kompis/"auktoritet"/säljare.
2. Den HiFi-blask styrna: jag trodde att de var seriösa, de som som skrev i blaskorna. Trodde det var viktigt med kablar, filtrerad el-försörjning, el-filter etc.
Trodde på "snabb bas", "stampa-tanten-känsla", "Krell-bas" etc.
3. Den besvikna, desillusionerade fasen: jag köpte en Harman HK6650R då HiFi & Musik ansåg att den var en "budget-Krell".
Den var i varje fall en "bludder-bas" förstärkare.![]()
Hade dessutom blivit nästan konstant besviken på HiFi-mässorna där den mesta superdyra "High-End" utrustningen lät FISIGT.![]()
![]()
4. Den uppenbarelseaktiga post-LTS fasen: gick med i LTS på rekommendation av en arbetskompis. Upptäckte att det var annat än kablar som spelade stor roll för musikåtergivningen. Upptäckte rummets enormt stora roll. Upptäckte att prisnivån blev irrelevant över en viss gräns. Upptäckte vilka bluffar HiFi-blask-journalisterna var.![]()
![]()
![]()
Min understrykning och storabokstäver i andra stycket. Hehehe![]()
![]()
phloam skrev:Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor.
Vee-Eight skrev:Jag tror inte att jag har vart tillräckligt dogmatisk för att dramatiskt ändrat åsikt bara sådär.
Användare som besöker denna kategori: hifikg, RogerGustavsson och 36 gäster