Dyrfi...Nått att ha eller överdrift?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Dyrfi...Nått att ha eller överdrift?

Inläggav meanmachine » 2007-06-15 11:54

Bild

Vad tror ni. LÅter ett par pIP med nad 208 med en Pioneer dv-668 lika bra eller bättre än detta?
Seriöst.

Denna satsning på dyrfi är det nått eller är det helt överdrivet med sådana dyrgripar som detta.?

:)

Skulle vara skoj med en debatt om fördelar med dyr hiend och nackdelar.
Vi snackar ofta om fördelar med billig hifi. Men vad är fördelarna med detta att utan budget leka på. Sa´mt nackdelar så klart.

:)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-15 11:56

Har hört bägge anläggningar du använder som exempel och föredrar den dyrare, om jag vore ekonomisk oberoende kanske jag t.o.m. hade köpt den... :lol:

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-15 12:01

Jag har hört dessa högtalare kopplade till Classés dyraste monoblock och blev inte speciellt impad.

Dynadio Evidence Som kostar ca 600KKr.

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-15 12:02

Nu har jag vare sig hört pIP eller anläggningen på bilden men generellt sett tycker jag att dyrare oftare leder till ännu dyrare, man flyttar bara felen framför sig. Detaljlyssnandet tar över på bekostnad av helhetsupplevelsen. Därför är jag så glad över att jag till slut hittade Carlsson. Inte så att bättre elektronik inte gör sig gällande även där men tillför inte en förändring nånting till helheten så kan jag lika gärna vara utan. Om jag skulle byta ut pIP mot Carlsson i exemplet skulle jag nöja mig med det oavsett om jag hade budget att köpa dyralternativet.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-15 12:04

Men finns det inga fördelar med att bygga dyr hifi? Varför gör man det då?

hifiguru@spray.se

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-15 12:05

JTarnstrom skrev:Detaljlyssnandet tar över på bekostnad av helhetsupplevelsen.

Vill du utveckla detta?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-15 12:08

meanmachine skrev:Men finns det inga fördelar med att bygga dyr hifi? Varför gör man det då?

Därför att det finns köpare och för att visa att man kan! :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-15 12:10

Är det så enkelt. :?

hifiguru@spray.se

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-15 12:10

meanmachine skrev:Är det så enkelt. :?

Nej, för isf hade t ex IÖ bara haft piP och pi60 i sitt sortiment...

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-15 12:12

Mer dyrsaker.

Bild

M♦en visst fasiken skulle det vara läckert att ha hemma! :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-15 12:13

Hetsporren skrev:

Vill du utveckla detta?

Jodå, det är väl inte så konstigt. Jag har gradvis rört mig mot mer rundstrålande (ja, jag vet att Carlsson inte är rundstrålande) högtalare och i takt med det har också mitt lyssnande förändrats. Jag sitter inte och lyssnar på detaljer i musiken, jag lyssnar på helheten. Och fram till att jag "hittade hem" med Carlsson har pryljagandet gått ut på att åtgärda enskildheter i ljudet. Någon apparat har lyft fram lite mer i mellanregistret, med andra prylar har jag plötsligt hört detaljer som inte gick fram tidigare, röster har fått en annan klang eller flyttat sig fram eller tillbaka i ljudperspektivet. Har man pengar kan man hålla på och jaga dessa skillnader i evighet utan att bli nöjd. Med direktstrålande högtalare tycker jag att skillnader mellan apparater blir tydligare eftersom den typen av högtalare enligt min mening mer blir någon form av mikroskop som man tittar på elektroniken genom med sina öron.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-15 12:15

Dessutom säljer prislappar. Ett högt pris på en vara ger signaler till många att det är något superbra! Om man skulle ta 2 likvärdiga produkter, och maskera lite ytligt, och sätta ett pris på 5000:- på den ena, och ett pris på 40 000:- på den andra, så skulle den dyrare få högre status och därmed fler som suktade efter denna.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-15 12:44

Fast hur är det med kvaliten då. Det är väl knappast bara statusen man betalar för eller---- :? Forstätt gärna och dela tankar kring dyrhifi och för samt nackdelar...

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-15 12:50

meanmachine skrev:Fast hur är det med kvaliten då. Det är väl knappast bara statusen man betalar för eller---- :? Forstätt gärna och dela tankar kring dyrhifi och för samt nackdelar...

Kvaliten, menar du hållbarheten? I så fall har det nog inget som helst samband med priset, masstillverkade apparater kan hålla hur bra och hur dåligt som helst, samma gäller för dyrfiapparater.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

!

Inläggav Almen » 2007-06-15 13:14

Meanmachine: Det du pratar om är prissättning. Du får inte blanda ihop det med kvalitet, funktion, prestanda, och dylikt. Ett högre pris kan aldrig garantera något av ovanstående. Att välja det dyraste man anser sig ha råd med för att "det måste vara bättre eftersom det är dyrare" är rätt aningslöst.

Sedan skulle jag lätt kunna sätta sprätt på ett par hundra thou bara på ett stereosystem, men jag har inte de pengarna. Det vore dock ganska kul att få hjälpa någon som hade de pengarna att med obegränsad budget införskaffa ett system. 8)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-15 13:22

JTarnstrom skrev:
Hetsporren skrev:

Vill du utveckla detta?

Jodå, det är väl inte så konstigt.

Det har jag heller aldrig påstått.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-06-15 13:31

Tyvärr är det som någon skrev ovan, att bara för att det är billigt så tänker många att det inte kan vara bra (Utan att ha lyssnat på det). Ignorans tycker jag ! Inte alltid som dyrast låter bäst

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-15 13:38

Jag tror folk helt enkelt ofta inbillar sig att billiga saker låter dåligt, även om de har lyssnat. Lyssningstekniken många har är ju anpassad för att uppleva så stora skillnader/förbättringar som möjligt och om då en billigare apparat skulle räcka till så har man ju inte mycket att se fram emot.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-06-15 13:44

Martin skrev:Jag tror folk helt enkelt ofta inbillar sig att billiga saker låter dåligt, även om de har lyssnat. Lyssningstekniken många har är ju anpassad för att uppleva så stora skillnader/förbättringar som möjligt och om då en billigare apparat skulle räcka till så har man ju inte mycket att se fram emot.

Menar du att man bara har mycket att se fram emot om apparaten är dyr?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-15 13:46

Almen skrev:Meanmachine: Det du pratar om är prissättning

Japp. Think outside the box. Frågan är inte om det är prisvärt utan om det är prestandabättre. :) Frågan är om det finns fördelar med att konstruera utan budget?

hifiguru@spray.se

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-06-15 13:48

Om man inte vet till 100 % vad man gör så kan komponenterna kosta hur mycket som helst utan välljud

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-15 13:52

meanmachine skrev:Frågan är om det finns fördelar med att konstruera utan budget?
Ingen konstruerar utan budget. Och nackdelen med att ha i stort sett obegränsad budget är att man riskerar att det aldrig blir klart, och att man snöar in på saker som egentligen inte är viktiga för slutresultatet.

Sedan beror det också på var man lägger pengarna. Om 90% av budgeten läggs på visuell design så är det kanske inte så mycket bevänt med det ljudliga resultatet, men prylarna kan sälja ändå.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-15 13:55

Almen skrev:Sedan beror det också på var man lägger pengarna. Om 90% av budgeten läggs på visuell design så är det kanske inte så mycket bevänt med det ljudliga resultatet, men prylarna kan sälja ändå.
Ja, det är ju B&O-produkterna ett bra exempel på...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-15 13:57

Ja detta kan jag förstå. Men låter då inte ett ex. smo the swedish statement bättre en än stdstereo från Klubben som kostar säg 30000:- eller om ni så vill Inosar med bryston och dv-668 samt sentec se-9. :)

hifiguru@spray.se

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-06-15 13:58

meanmachine skrev:Ja detta kan jag förstå. Men låter då inte ett ex. smo the swedish statement bättre en än stdstereo från Klubben som kostar säg 30000:- eller om ni så vill Inosar med bryston och dv-668 samt sentec se-9. :)

Väldigt svårt att avgöra vilket som "låter" bäst då alla är så individuella. Vid en rak jämförelse kanske du tycker ena är bättre och jag andra

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-15 13:59

Men Swedish Statement-produkterna är väl konstruerade efter en given budget?

meanmachine skrev:Men låter då inte ett ex. smo the swedish statement bättre en än stdstereo från Klubben som kostar säg 30000:-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-15 14:03

meanmachine skrev:Men låter då inte ett ex. smo the swedish statement bättre en än stdstereo från Klubben som kostar säg 30000:- eller om ni så vill Inosar med bryston och dv-668 samt sentec se-9.

Men poängen är att man kan inte avgöra detta genom att titta på prislappen. Man måste lyssna.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-15 14:15

JustAudioMagic skrev:
Martin skrev:Jag tror folk helt enkelt ofta inbillar sig att billiga saker låter dåligt, även om de har lyssnat. Lyssningstekniken många har är ju anpassad för att uppleva så stora skillnader/förbättringar som möjligt och om då en billigare apparat skulle räcka till så har man ju inte mycket att se fram emot.

Menar du att man bara har mycket att se fram emot om apparaten är dyr?
Nej, jag menar att man har mycket att se fram emot om det finns betydligt bättre apparater. Om man inser att en billig apparat redan är tillräckligt bra så tappar man ju drivkraften.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-15 14:35

meanmachine skrev:Ja detta kan jag förstå. Men låter då inte ett ex. smo the swedish statement bättre en än stdstereo från Klubben som kostar säg 30000:- eller om ni så vill Inosar med bryston och dv-668 samt sentec se-9. :)

Jag är inte så säker om statment låter "bättre".. Högre och större kan jag nog säga det säkert spelar.. men "bättre"?? Jag vet faktiskt inte rent spontant..

Asså MM.... OM du sagt en hifi för 150000 från klubben hade jag nog satt mina stålar på klubbhifin med grunden att jag inte gillat advantage någonsin förr.. Aldrig hajat det ljudideal som mårten design verkar ha med den mer "glesa jazzljudet" riktigt.men på jazz som sagt lirar det finfint... Självklart är i statment inte det som "vanligt" då rena storleken gör det förmodligen kompetent på så sätt.. Men ljudideal?? Ja där vete katten faktiskt..dessa tillverkare har tidigare inte direkt impad på mig. tvärt om har jag aldrig hajat deras ljudliga tonala val någonsin..anorektika anser jag det kallas..

Kablarna då.. Jag har så små erfarenheter av jormas (finare) sortiment.. så jag vill inte ens utala mig om dessa kablar..

Skivspelare då... Jag har hört Audio Concepts system han har spelat vid några tillfällen.. och där är även ljudidealet långt ifrån det jag gillar.. MBL burkarna tex som Robban håller högt tycker jag mer var som instängda anorektiker med enbart kling o klang..Asså dom är rent kassa anser jag utan tvekan.. Men det är ju MIN smak det.. Andra gillar dom ju kanonbra har man sett.. Men detta är ju kanske inte skivspelarens fel.. Så den kan ju vara godis.. Men tillverkarens ideal igen är inte mitt på långa vägar...Så igen då ger detta idealskiljande mig vibbar att klubben ligger bra till...

rent spontant så skulle man vilja lyssna vilket jag inte gjort på statment.. Men erfarenheterna med tidigare mindre saker från dessa tillverkare och deras där valda ljudideal samantaget erfarenhetsmässigt är direkt det som gör jag INTE sätter mina kr på Statment.. men jag KAN ha kanonfel som sagt.. Jag har också läst det andra sagt och tyckt och infogat i mina ovan nämda tankar.. och en dels utalanden verkar stämma in med mina egentligen helt förutfattade mening här.. men jag har ju inte sagt jag VET eller så.. utan jag talar rent hypotetiskt... Och vad jag TROR grundat på det som uppgets om ideal..

Hade du MM sagt Burmastergrejorna sladd brukar visa.. Eller Wilsonrummet på gignos förra året så hade klubben inte haft en rökare ens förutom självmål att försöka ens tävla.. ...

men just dessa statmentgrejor Hmmm :wink: .. ja jag vet faktiskt inte...

Sedan är statment så jäkla fult anser jag..Systemet påminner om en skittrist diriktör från Ericsson ungefär.. Strikt och stramt men trist så in i bomben så en isig vintenatt känns roligare rent designmässigt......

På något sätt speglar den kyliga strikta designen exakt hur jag tror det låter på nåt sätt...

men det är en annan sak det kanske. :lol:
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-06-15 14:44, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-15 14:42

Om jag hade så mycket pengar (600Kkr!??) så skulle jag fixa fester istället. Ringa Warp Records och fråga om Richard D James har lust att spinna lite vax, se vad man får för liive-akter för en sån summa. Därefter dö lycklig. :D

Eller resa jorden runt och lyssna på musik på plats, live, om nu det är så jäkla viktigt :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi