Moderator: Redaktörer
Då man spelar in brukar man komprimera sången redan vid det individuella spåret. Annars låter det konstigt och ojämnt vid rock/ pop.
Detta görs vid ALLA inspelningar av denna musik, tro inget annat. Oavsett hur skicklig sångaren är på att styra sin mikrofonteknik.
Ronnie skrev:Den där pumpande känslan som alla gillar, är det den jag tycker låter så vansinnig? Nivån på hela ljudsmeten sjunker exakt i samma ögonblick som Elvis tar i för mycket.
Bill50x skrev:Inte bara Elvis. Klassiskt är en rocklåt som startar med en vråland gitarr och när sedan bastrumman dunkar på efter ett par riff så sjunker gitarren kraftigt i nivå. Detta redan på det glada 70-talet
/ B
Richard skrev:Alla väljudande skivor i denna genre är inspelade på detta sätt, t.ex. Jennifer warnes " the hunter" eller multikanalen " Hell freezes over" med the eagles. Två av de mest välljudande inspelningar som finns.
Helt korrekt, enligt mig! Du beskriver det bara så mycket bättre än jag.Ronnie skrev:Oho. Få se nu...
Limitern ingriper snabbt och ser till att nivån aldrig överstiger ett visst värde, medan kompressorn ser till att när nivån väl har överstigit ett visst värde så ska den plockas ner till önskad maxnivå inom en viss tidsrymd?
Så att kompressorn helt enkelt är en limiter som är lite sen i vändningarna?
Hur sen i vändningarna kompressorn är kanske bestäms av två rattar, som det står "Attack" och "Decay" på?
Ronnie skrev:
Så fort ett instrument eller röst dyker upp så sjunker nivån på resten.
Otroligt otäckt, men det varierar ju i grad. Effekten blir liksom att varje klimax för med sig en stor skopa antiklimax.
Magnuz skrev:Ronnie skrev:
Otroligt otäckt, men det varierar ju i grad. Effekten blir liksom att varje klimax för med sig en stor skopa antiklimax.
Världsrekordet tror jag innehas av Eric Prydz med låten Call on Me. Baskaggen sänker allt annat med många dB.
Ronnie skrev:
Hur sen i vändningarna kompressorn är kanske bestäms av två rattar, som det står "Attack" och "Decay" på?
Vee-Eight skrev:Magnuz skrev:Ronnie skrev:
Världsrekordet tror jag innehas av Eric Prydz med låten Call on Me. Baskaggen sänker allt annat med många dB.
Det är väl en slags limiter/ducker, dvs sänker volymen om ett visst värde överstigs.
Richard skrev:Det tragiska på detta forum är att en del debattörer tror att Pop/rock blir bättre utan någon som helst komprimering, detta är helt felaktigt.
Morello skrev:Richarrd, dina två referensfonogram får mig att dra lite på näsan.
Ronnie skrev:Jag är frågvis idag.
Uppfanns kompressorn enbart för att rädda skivors spår från att bli för breda när man spelade in klassisk musik och jazz?
Hur ser historien bakom komprimering av live-band ut?
För visst komprimerar man väl även på livespelningar (pop/rock)?
Fanns det en tid då folk tyckte att de kunde spela rock och pop utan någon kompressor inkopplad?
subjektivisten skrev:Richard skrev:Alla väljudande skivor i denna genre är inspelade på detta sätt, t.ex. Jennifer warnes " the hunter" eller multikanalen " Hell freezes over" med the eagles. Två av de mest välljudande inspelningar som finns.
Aldrig förstått mig på multi på Hell freezes over. Helt värdelös enligt mig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster