Skulle popsnubbarna inte lita på att folk tryckte in knappen, kanske?

Ni som vet något om detta, är detta en framkomlig väg? Om inte, varför?
*) Eller kanske enklare: intryckt knapp ger icke-kompression.
Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Ja, det har framförts förut som en möjlig väg - och klart bättre än hur det är idag.
niclas skrev:Många dvd-spelare/hemmabio-receivers har ju ofta en möjlighet att välja ett night-mode som innebär att man minskar dynamiken antar jag! Jag vet inte om det finns olika ljudspår på skivorna eller om det sker i själva apparåjterna. Någon som vet?
Det som finns på DD-spåret påverkar endast centerkanalen som höjs eller sänks beroende på vilket läge man valt. Alltså ingen kompression i kompressorbemärkelse.boyafraid skrev:niclas skrev:Många dvd-spelare/hemmabio-receivers har ju ofta en möjlighet att välja ett night-mode som innebär att man minskar dynamiken antar jag! Jag vet inte om det finns olika ljudspår på skivorna eller om det sker i själva apparåjterna. Någon som vet?
ja, det är ju en form av volymkompression, men brukar bara funka på dolby digital-spår (night mode)
Moment-23 skrev:Många cd spelare och externa dac:ar samplar ju upp till 24 bitar och 384khz samt kör allt igenom en dsp innan d/a omvandligen.
Jag har funderat på om detta inte är ett sätt att de-komprimera musiken. Det borde i alla fall vara möjligt att implementeras sådana algoritmer i dsp:n. Bandbredd och samplevärden finns det ju gott om efter ökningen av samplefrekvens och bitdjup.
En billig cd spelare som gör detta är hk hd 970. Huruvida den låter mer dynamiskt vet jag inte, men någon här kanske vet?
Man kan använda en expander, som gör motsatsen till en kompressor. Men det kommer nog att låta lite bajs.Moment-23 skrev:Många cd spelare och externa dac:ar samplar ju upp till 24 bitar och 384khz samt kör allt igenom en dsp innan d/a omvandligen.
Jag har funderat på om detta inte är ett sätt att de-komprimera musiken (en artificiellt ökad dynamik). Det borde i alla fall vara möjligt att implementeras sådana algoritmer i dsp:n. Bandbredd och samplevärden finns det ju gott om efter ökningen av samplefrekvens och bitdjup.
En billig cd spelare som gör detta är hk hd 970. Huruvida den låter mer dynamiskt vet jag inte, men någon här kanske vet?
focus skrev:Det där hängde jag inte med på, hur menar du?Moment-23 skrev:Varför använder hk då en blackfin dsp i en så billig cd spelare?
Kaffekoppen skrev:I teorin
Det finns ingen information att återskapa, inget ligger "dolt" utan det enda som möjligen kan användas är avancerade gissningslekar...
Moment-23 skrev:Kaffekoppen skrev:I teorin
Det finns ingen information att återskapa, inget ligger "dolt" utan det enda som möjligen kan användas är avancerade gissningslekar...
Jo, det var så jag tänkte. Och gissningarna kanske inte behöver vara så svåra om kompressionsalgoritmerna vid komprimeringen är kända. Tex så komprimeras väl dynamiken enligt relativt kända algoritmer i de flesta produktioner?
Vad gäller klipp i amplitud så kan ju kurvan beskrivas med en matematisk formel före klippet och sedan efter klippet (på nervägen). Vad som då "saknas" i amplitud över klippet (kurvans utseende) kan ju matematiskt räknas fram eller i alla fall approximeras.
Det var detta jag trodde att man ev. kunde implementera med en dylik dsp. Men går det inte så går det inte...
phloam skrev:...
(På den tiden hade man ju i praktiken viss konsument-kompression i.o.m. att kassettband och LP-skivor hade lägre dynamik än CD)
JTarnstrom skrev:Mycket bra idé med kompression som användaren själv kan slå på efter behov.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], RogerGustavsson och 28 gäster