Högtalaren XTZ 99.25 har blivit recenserad i Bild&Ljud..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Högtalaren XTZ 99.25 har blivit recenserad i Bild&Ljud..

Inläggav i » 2007-06-24 15:44

Citat:

"XTZ 99.25
Testat: 06/07
Tillverkare: XTZ
Modell: 99.25
Kategori: Høyttalere
Pris: 6.490,-
Betyg: ******
Importör: XTZ

...

Totalbetyg ******

Plus:
Suverän bas.
Fylligt mellanregister.
Kristallklar diskant.

Minus:
Kräver en bra förstärkare.
Extrem budgethögtalare...

99.25 finns i flera versioner. Förutom de kantiga 99.25 finns också en version som heter 99.26 som ska låta identiskt men som har en något annorlunda utformning av kabinettet. 99.25 är tänkt som en kombihögtalare för hifi och hemmabio och finns också i en skärmad utgåva som kan användas som centerhögtalare.

...

Svenska XTZ har på kort tid lyckats etablera sig som ett väl ansett märke. De är kanske bäst kända för sina aktiva subbasar, som tillhör marknadens bästa när det gäller förhållandet mellan pris och kvalitet. Subbasen 99W12 skakade bokstavligt talat oss i våra grundvalar genom att ha en förbluffande kraftfull, ren och tight djupbas till ett löjligt lågt pris. Vi har därför lärt oss att förvänta oss mycket för pengarna från XTZ. Men med ett pris på 6 500 kronor paret verkar de nya stativhögtalarna 99.25 nästan vara dyra för att komma från en budgettillverkare.

...

Hög kvalitet
Valet av element till 99.25 säger en hel del om ambitionsnivån. XTZ använder nämligen ett bas/mellanregister från norska SEAS och en sofistikerad banddiskant av kinesiskt fabrikat.
– Vi ville använda SEAS eftersom de är kända för att tillhöra de bästa i världen, säger Olle Eliasson hos XTZ.

Och mycket riktigt återfinns de magnesiumbehandlade Excel-elementen i många riktigt dyra högtalare från andra tillverkare. Men att exportera norska högtalarelement till Kina visade sig vara lite mer komplicerat än vad XTZ hade räknat med.

– Leveransen från SEAS låg sju månader hos kinesiska tullen. Vi var tvungna att skjuta upp lanseringen av högtalarna, men det var värt väntan, berättar Olle.
Det är en ganska så imponerande manöver, särskilt när vi vet att den kinesiska industrin kan göra halvbra kopior av i stort sett vad som helst. Bra element är i sig ingen garanti för en hög ljudkvalitet, men de ger definitivt fina förutsättningar!

Ljudkvalitet
Vi kan lika gärna avslöja det med en gång: de här högtalarna låter sagolikt bra. Inte bara med tanke på priset, utan också jämfört med många andra, mycket dyrare högtalare. För det första spelar de ordentlig bas! Ljudet är förvånansvärt fylligt för att komma från så kompakta kabinett, med en mäktig basåtergivning som även når djupt i frekvensregistret. I vårt lyssningsrum fick vi en användbar nivå hela vägen ner till 35–40 Hz, och det är ovanligt från en sådan här högtalartyp. Vi snackar inte om någon oexakt bummelbas heller, basen är tvärtom mycket stram och välkontrollerad. 99.25 klarar enkelt att skilja mellan de olika strängarna på en basgitarr, samtidigt som de levererar bastrumman med fullt tryck. Jag har aldrig hört så små högtalare få fram så mycket information i basregistret förut, och de som kommit i närheten har haft helt andra prislappar!

Man skulle ju kunna misstänka att XTZ satsat hårt på basen och sedan prioriterat bort andra saker. Det finns ju en anledning till att mindre seriösa butiker vrider upp volymen på anläggningarna för fullt: bas och hög volym säljer. Men de här högtalarna är långt mer raffinerade än så. Förutom ett solitt fundament har de ett mycket öppet och detaljerat mellanregister, som får fram sångröster i all sin prakt. Röståtergivningen är varm och fyllig. Ljusa kvinnoröster har precis rätt glöd, medan lite mörkare manliga sångare får all pondus de ska ha.

Vi tyckte först att diskanten gott kunde ha varit lite piggare. Jämfört med andra högtalare i prisklassen verkade 99.25 lite ”matt” och tillbakadragen i toppen. Men det visade sig mer handla om tillvänjning än om en direkt svaghet. Diskantåtergivningen är nämligen både kristallklar och utsträckt, även om den inte är lika markerad som hos somliga konkurrenter. I allmänhet är det ett kvalitetstecken när diskanten inte drar till sig för mycket upp­märksamhet, utan hellre blir en del av helheten. Vi upplevde också att de i övrigt så lysande DALI Mentor (12 000 kr) lät lite ”skrikiga” i jämförelse. Ljusa röster och gälla stränginstrument som fiol och violin klingar påtagligt mer behagligt i öronen med de svenska högtalarna. När XTZ dessutom har en betydligt mer utsträckt och fyllig bas, är de ett konkurrenskraftigt alternativ för alla som har plats för lite större stativhögtalare.

Förstärkare
Alla medaljer har en baksida, och nackdelen med XTZ-högtalarna är att de är relativt tungdrivna. Med en känslighet på bara 87 dB behöver de en kraftig förstärkare för att ge sitt yttersta (vi rekommenderar minst 100 watt per kanal).

...

Men när det är sagt så bör vi också påpeka att vi fick riktigt fina resultat även med billigare elektronik från Rega och Xindak, så här är det ingenting som hindrar att man börjar i den billigare änden och låter anläggningen växa med tiden. XTZ växer verkligen med uppgiften.

Slutsats
Om du drömmer om ett par feta monitorhögtalare men tycker att det blir för dyrt med B&W eller Dynaudio så kan de här vara mitt i prick. XTZ har på många sätt höjt ribban för vad man kan förvänta sig av stativhögtalare för under 10 000 kronor. 99.25 lägger grunden med en imponerande fyllig basåtergivning, men kan dessutom uppvisa riktigt extrema kvaliteter längre upp i mellan- och diskantregistret. Vi har på det stora hela mycket lite negativt att säga om ljudet, annat än att frånvaron av förvrängningar i diskanten kan få dem att verka lite tamare längst upp än somliga mer ”energiska” konkurrenter. Men har du väl vant dig vid XTZ:s avslappnade och mycket musikaliska presentation kan det mesta annat bli påfrestande att lyssna på i längden. 99.25 låter helt enkelt oerhört bra både med tanke på storleken och priset, och sexpoängaren är verkligen välförtjänt!"
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-24 15:47

Någonting säger mig att ditt inlägg strider å det grövsta mot vår policy när det gäller citering. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-24 15:49

"sexpoängaren" *suck* :lol:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-24 15:49

Naqref™ skrev:Någonting säger mig att ditt inlägg strider å det grövsta mot vår policy när det gäller citering. ;)

Observera "elipserna" (...) där har jag skurit bort å det grövsta. (Det står väl i policyn att man inte får citera en artikel i sin helhet men att citat från delar är ok ?). :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-06-24 16:53

Minus:
Extrem budgethögtalare...

Hur kan detta vara ett minus :?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-24 16:54

Naqref™ skrev:Någonting säger mig att ditt inlägg strider å det grövsta mot vår policy när det gäller citering. ;)

har du läst artikeln? Han kan ju ha hittat på alltihop :)

Max goes off topic ( 8O ):

Hur bra är idéen att frakta högtalaelement runt halva jorden, montera dom i en trälåda och skicka tillbaka alltihop hit? Inte ett problem bara med XTZ, problemet med alla miljontals ton fisk som skeppas samma sträcka är ju, förståss, enormt mycket större. Man jag liksom fastnade på den detaljen.

För övrigt anser jag att SEAS har bättre element på sin fatabur än dom med magnesiummembran...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-24 16:58

i skrev:

Observera "elipserna" (...) där har jag skurit bort å det grövsta. (Det står väl i policyn att man inte får citera en artikel i sin helhet men att citat från delar är ok ?). :)

Policyn skrev:8. Copyright
När man citerar så måste källan alltid anges och citaten skall hållas så korta som möjligt (max ca 10meningar).

;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-24 17:01

Naqref™ skrev:
i skrev:

Policyn skrev:8. Copyright
När man citerar så måste källan alltid anges och citaten skall hållas så korta som möjligt (max ca 10meningar).

;)

Åh. 8O Men det var väl inte så långt ifrån ? :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-24 22:47

får jag fråga vad topic vill säga här. Jag hajar inte riktigt.. En massa copy bara ifrån en som provar tydligen och sedan inget mer...

Ja vad är "handlingen" liksom. :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-24 23:13

"En" är tidningen Ljud&Bild... ett citat från tidningen dvs.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-24 23:28

Vee-Eight skrev:"En" är tidningen Ljud&Bild... ett citat från tidningen dvs.

Jo men vart vill topicen komma så att säga? .. Man lägger väl inte bara ut en massa kopys väl utan vilja säga nåt med dom.. 8O
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2007-06-24 23:37

Jag tycker inte att en stativhögtalare som kostar ca 6500kr ska benämnas som "budgethögtalare". Var går gränsen för budgethögtalare, 10000kr?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-24 23:48

Mayro skrev:

Jo men vart vill topicen komma så att säga? .. Man lägger väl inte bara ut en massa kopys väl utan vilja säga nåt med dom.. 8O

Det har ju varit mycket snack om XTZ utan att jag sett ngn artikel i någon HiFi-blaska om det. Så jag tänkte det kanske var av intresse...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-06-25 07:27

och det var det :D
Miljö-alarmist

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-06-25 08:31

Tycker det e kul att "lågpristillverkare" får bra kritik, även om denna kanske inte var nån lågprismodell ändå.. har själv ägt XTZ-högtalare och tycker dom spelar långt mycket trevligare än prislappen antyder.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-25 10:18

i skrev:
Mayro skrev:

Det har ju varit mycket snack om XTZ utan att jag sett ngn artikel i någon HiFi-blaska om det. Så jag tänkte det kanske var av intresse...

jaha 8O Du får ursäkta mig.. Jag hajar ändå inte detta.. det brukar vid sådana topics ändå finnas en del ord om vad man vill med kopierandet. Ville du bara visa att det kommit recentioner så kunde du väl bara länkat med info om detta som man brukar göra..

Tror aldrig jag sett detta sätt förr någonsin att påvisa en recention...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-25 11:32

Mayro skrev:
i skrev:
Mayro skrev:

jaha 8O Du får ursäkta mig.. Jag hajar ändå inte detta.. det brukar vid sådana topics ändå finnas en del ord om vad man vill med kopierandet. Ville du bara visa att det kommit recentioner så kunde du väl bara länkat med info om detta som man brukar göra..

Tror aldrig jag sett detta sätt förr någonsin att påvisa en recention...

Sorry, men jag brukar själv uppskatta att slippa följa länkar i sådana här fall. Men det är lata jag det... :wink:
Mundus Vult Decipi

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-25 14:50

Det finns oerhört många stativare som är bra i denna höga prisklass, rena getingboet, faktiskt.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2007-06-25 17:08

Oj, detta verkar ju riktigt intressant. Undrar om jag inte ska ta och inhandla dessa så slipper jag pilla med finishen själv.. det blir ju (nästan) aldrig bra ändå.. :)

Återgå till Generellt om hifi