Behringer A500- fynd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Behringer A500- fynd?

Inläggav Richard » 2007-06-26 20:11

Detta slutsteg verkar oerhört prisvärt, eftersom det i en annan tråd " ett mycket intressant blintest- lowend versus highend" spelar bättre än dyra highendförstärkare för 80000:-!
Det kostar väl i sverige 2000:- !

Finns det någon som gjort en utvärdering av detta steg?

Länk: http://www.behringer.com/A500/

Länk: http://www.matrixhifi.com/contenedor_ppec_eng.htm

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-06-26 20:14

Jag har ett. :)

Jag har bara använt det till basar och är helnöjd, sett till priset.

Finns risk att det brummar om steget, men inget brum i högtalarna.
Antagligen trafon som sitter lite löst, har inte vållat mig problem dock.

Har lånat ut det till kompisar som kört det om fullrange, de var nöjda.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-26 20:16

Mycket intressant!
Hur står sig ett dyligt steg mot ett Brystonsteg, tro?
Att trafon brummar mekaniskt är ju typiskt för ringkärnediton, dom stör mindre dock elektromagnetiskt sägs det.

Mera info om denna pryl !

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-06-26 20:20

Tja, jag har nog inte så mycket mer att säga...

Lågt pris, bra kraft, det enda jag kan klaga på är att dioderna lyser väldigt starkt. :)

Tror ett mer seriöst test gjorts i Trollhättan, snacka med V8.

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Magnuz

Re: Behringer A500- fynd?

Inläggav Magnuz » 2007-06-26 20:21

Richard skrev:Detta slutsteg verkar oerhört prisvärt, eftersom det i en annan tråd " ett mycket intressant blintest- lowend versus highend" spelar bättre än dyra highendförstärkare för 80000:-!

Lite väl långt dragen slutsats kanske, det var väl så att det (tillsammans med en massa annan utrustning) föredrogs av något fler lyssnare jämfört med den dyra riggen. Därmed inte sagt att det är ett dåligt steg. Det är väl tänkt för proffsändamål antar jag?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-06-26 20:25

Jo: orsaken till att det inte används just nu är att jag köpte 2st AA steg, bara för att de är så snygga. :oops:

(de låter också bra)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-26 20:43

Inressant test som ger mig vatten på min kvarn om att priset egentligen inte spelar någon roll, i många fall.

Man jag har svåt att få ut något vettigt av deras "slutsats". Man kan tolka den på flera sätt. Att testmetoden är skrutt. Eller att HiFi-branchen till stora delar är en stor bluff.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2007-06-26 20:53

Distar riktigt illa om pottarna står fel (bör stå på max hela tiden). Jag har 4st och alla beter sig lika illa. Morello och Roger Joensson vet mer de har sett och mätt på dessa.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-06-26 20:55

Har kört detta steg fullrange i över ett år, till olika högtalare och med olika källor. Har man brum in så får man brum ut, men det tyder i min mening på ett väldesignat steg. Från en bra källa låter det så bra jag kan önska mig. Och för det priset är det helt enkelt sjukt bra.

Lite mätdata finnes här: http://forums.audioholics.com/forums/sh ... hp?t=17004

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-26 20:56

nilsviktor skrev:Distar riktigt illa om pottarna står fel (bör stå på max hela tiden). Jag har 4st och alla beter sig lika illa. Morello och Roger Joensson vet mer de har sett och mätt på dessa.

Kom igen Morello, visa vad du kan!

Hur låter besten?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-26 20:58

Nwalmaer skrev:Har kört detta steg fullrange i över ett år, till olika högtalare och med olika källor. Har man brum in så får man brum ut, men det tyder i min mening på ett väldesignat steg. Från en bra källa låter det så bra jag kan önska mig. Och för det priset är det helt enkelt sjukt bra.

Lite mätdata finnes här: http://forums.audioholics.com/forums/sh ... hp?t=17004

Tack för denna länk.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-26 21:01

Max_Headroom skrev:Man jag har svåt att få ut något vettigt av deras "slutsats". Man kan tolka den på flera sätt. Att testmetoden är skrutt. Eller att HiFi-branchen till stora delar är en stor bluff.

Eller att sambandet mellan vad folk generellt tycker om ett ljud och ljudets egenskaper inte är så glasklart som man kunde tro, åtminstone inte om nivån är hygglig (d.v.s. inga alltför graverande fel förekommer, typ hörbart brus eller jättedist).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-26 21:22

Hade det i öppet lyssningstest mot Rotel 1090, 1080, NAD 208 och 2st Sentec PA9, matade med samma försteg (Sentec SC9). Högtalare var Carlsson oa51.3 deLuxe-filtrerade, palisanderfanér ;) :

Bild

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... light=1090

Resultatet var i korthet att A500 inte alls spelade i samma liga som resten, men är fortfarande väldigt prisvärd. Man får mkt watt per krona, och går att tweaka en aning genom att skruva upp tomgången ngt. Den som var med i testet var helt oskruvad, ny ur kartong.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-26 21:31

Mitt tips: Nad C272! Mycket effekt, lång garanti och bra ljud. Allt för 5500 kr. :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-26 22:24

Behringer låter lite rörigt alltså ( i jämförelse med Nad 208 och Rotel 1090 ). Tja, träden växer väl sällan upp till himmelen.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-06-26 22:26

Behringer-steget har den värsta övergångsdisten jag sett på ett modernt steg. -Över 1.5% taggig, ilsken övergångsdist!
Att övergångsdisten dessutom varierar med volympottens läge, tyder inte direkt på att det är ett väldesignat steg ut ljudkvalitetssynpunkt.

Definitivt inget för finlir och moderata effektnivåer.
Som partysteg att larma på med funkar det säkert utmärkt och då har man många W/kr.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2007-06-26 22:28

men som bassteg så fungerar det väl ypperligt om jag förstått saken rätt ?
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-06-26 22:34

Inter M är också ett sånt däringa PA-slutsteg som ger många watt per krona. Känner någon som kör såna fullrange. Har dock inte hört eller sett det. Billigt i vart fall.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2007-06-26 22:42

Det finns ju mätningar på att det är ett bra steg, så det skulle vara intressanta att se dessa mätningar på att det är dåligt. Om nu så många har mätt hög övergångsdist så borde väl mätningarna finnas tillgängliga någonstans?

Kvittar för min del, spelar alltid högt. Bild

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-26 22:45

RogerJoensson:
Övergångsdisten går att minska avsevärt med ökad tomgångsström. Volympotarna och dess elektronik går att bygga bort. Kvar har man ett hyggligt steg som är helt ok!

Richard:
Jag tyckte den bara var mindre upplöst, lite grötigare och plattare om man nu gillar hifiklyschor. Tonalt så tyckte jag inte att den hade ngn skillnad. Tyckte det fanns en viss tonal skillnad mellan 1090 och 208, om man nu skall jämföra. 1090 uppträdde lite stramare; vilket i sig berodde på en anings pytte-dipp i basen. Efter lite botaniserande i gamla MoLt:ar så fanns en antydan i artikeln om testet av 1090 att det gick att bygga bort.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-06-27 00:11

nilsviktor skrev:Distar riktigt illa om pottarna står fel (bör stå på max hela tiden). Jag har 4st och alla beter sig lika illa. Morello och Roger Joensson vet mer de har sett och mätt på dessa.

Vilka ingångar använder du? Känsligheten skiljer ju rätt mycket mellan de olika ingångarna..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-27 07:56

Richard! Det här är ett steg som mår bra av att moddas ;)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-27 22:15

:P

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2007-06-28 14:46

Kaffekoppen

Vad är det som ska moddas för att bli bra? Finns det något skrivet på nätet?

//P-E

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-28 14:51

peh61 skrev:Kaffekoppen

Vad är det som ska moddas för att bli bra? Finns det något skrivet på nätet?

//P-E

Gainkontrollerna och tomgångsströmmen, sök på forumet så bör du hitta.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2007-09-14 04:25

En fundering här...

Hur skulle det funka om man sonika plockade bort volymkontrollerna? Dvs plockade bort dom helt ur signalvägen? Så det blir som ett "vanligt" hifi-steg? Funkar det alls... är ingen höjdare förstärkardesign.

Ser att herr V8 redan skrivit att det går, är det svårt? Förstår man hur det funkar när man lyfter på locket? :)

Jäkligt sugen på dessa steg till alla kanaler i anläggningen, jag har ju haft ett och det duger bra till mina krav. Men jag gillar inte detta med volymen som sagt, enda det kan göra är ju att försämra ljudet och gör det svårt att få samma på alla kanaler. Sen såklart koppla ut lampan i fronten :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-09-14 10:01

Reserverar mig härmed att jag inte är ett snille, allra minst på elektronik. Men gain-pottarna på framsidan är ju inget annat potentiometrar, och bör kunna kopplas bort bara genom att kortsluta dem, dvs man kopplar förbi den reglerbara resistansen. Sedan kanske man skall fråga sig hur vida man kan koppla förbi ev försteg eller vidare elektronik som dessa rattar är kopplade till, och där är jag inte tillräckligt upplyst om. Det är mycket möjligt att det finns en slags skum dämpsats som man kan leva utan.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2007-09-14 10:10

Jag har ägt ett A500 och jag kan inte påstå att jag var så väldigt imponerad. Köpte ett till mitt kommande bassystem men förstärkaren brummade i alla system jag satte det i och jag vet inte hur man ska uttrycka det men ljudet kändes ganska rått och livlöst. Sen är det som vanligt att skillnaderna inte är så gigantiska som påstående kan göra gällande. Jag tycker hur som helst att mitt nuvarande klass D steg är klart bättre för uppgiften att dra basarna (vid fullregister drift är det ungefär lika kul förutom att jag kan spela högre med det nuvarande på fester utan att det låter skit). Det är ju dessutom mycket mindre och lättare att gömma undan.
ett bra rum!

HIFI-Pastorn

Behringer A500- Fynd?

Inläggav HIFI-Pastorn » 2007-09-23 21:23

Hej!

Jag är PARTISK i ämnet Behringer, som säljare av deras produkter, men vill ändå komentera...

Vill bara skapa lite balans i diskussionen, utifrån mina farenheter, hoppas ingen misstycker.

A500 är inte perfekt men relativt MÅNGA andra förstärkare, inklusive mångdubbelt dyrare, så färgar den betydligt mindre, har ingen särskild karaktär utan upplevs mycket nykter och balanserad, "inget som sticker ut". De ljudliga brister som kan upplevas vid jämförelse med betydligt dyrare och erkänt välljudande "referenser" är aningen sämre upplösning i toppen och en tendens till avrullning i allra djupaste botten...
Jag kan med god samvete säga att det får anses vara mycket väljud för pengarna!

Om jag minns rätt, var det flera som gjorde jämförande lyssning mot NAD208 här på faktiskt strax efter vår lyssning, (se V8'as bild tidigare här itråden), och dessa personer kunde inte höra någon skillnad....vilket borde belägga mina ord.

Så med lite sunt förnuft bör det framgå att steget faktiskt ger riktigt bra valuta för pengarna...

Precis som i alla diskussioner framgår det att många har klangliga brister i sitt system som de vill kompensera bort med färgande förstärkare. Det är ju inte ovanligt att även referenserna anses dåliga av en de debattörer. "Livlösa tråkiga och vad de nu brukar använda för negativa adjektiv..." Tja, antingen rättar man till de problemen man har på annan plats i sin anläggning eller så behåller man de faktiskt "felaktiga produkterna" och kompenserar med en annan "färgande förstärkare" så att man tycker om ljudet ur sitt system...

Det är bare o välj!

Mvh

Hifi-Pastorn

Återgå till Generellt om hifi