Jag testade med en mångfald av lyssnare såsom kompisar 2st, fru, och barn 2st tonåringar.
Testet skedde som följer att jag kopplade upp högtalare två par och varierade mella i olika former.
Nåja det handlade bara om högtalare. Varje Lyssnare fick bedömma vad de tycker var det bästa ljudet och jag avrierade mellan, Wharfedale modus 1-3, Qrs 500, Audio Vector M3 signatur och Audio Pro A2.42.
Lite varierande priser och kvalitetsnivå. Musiken betod av tre stycken. Eva Cassidy, Diana Krall och någon poplåt jag hittade på en bränd skiva som var bra. Lite tempo och bas. Lyssnarna fick blit höra ljudet och bedöma vad det tyckte lät bäst. Utfallet blev 1st Audio Pro, 2st Wharfedale, 2st Qrs 500, 1st Audio Vector.
Min syn på utfallet blev att den som lyssnar utgår får sin egen referens och söker efter sitt eget ideal ljudmässigt och gillar man lite loudnessbasigt diskantfattigt wharfedaleljud så väljer man detta som sitt alternativ och vill man ha ärligt korrekt ljud väljer man AV.
Tycker inte resultatet av blindtester säger något om produkten och även om detta inte var helt seriös och vetenskapligt tror jag att denna lilla test kan kansta lite mer ljusöver detta som så lätt kan bli insöat.
Utifrån mänslig psykologi tror jag att man ärligen kan säga att alla mäniskor är subjektiva i omdöme och utgår alltid från vad man kan och ogillar automatisk det som är nytt och okänt.
Med detta sagt så knyter jag ihop säcker och säger att blindtester talar med om vad ditt ljudideal är än vad som är det mest korrekta ljudet.

Några invändningar. Meddela gärna.
Kul om vi kunde ta hela blindtest svängen i ny tappning och inte bara tugga samma gamla skåpmat hela tiden.