Blindtester in absurdum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Blindtester in absurdum

Inläggav meanmachine » 2007-06-27 10:25

Jag har funderat på och TÄNKT och klurat och tillslut testat lite för ren nyfikenhets skull. :lol: Bara för att ge en ny infallsvinkel på ett som jag sett problem med blintester och utfallet av testet blev precis sp som jag trodde.

Jag testade med en mångfald av lyssnare såsom kompisar 2st, fru, och barn 2st tonåringar.

Testet skedde som följer att jag kopplade upp högtalare två par och varierade mella i olika former.

Nåja det handlade bara om högtalare. Varje Lyssnare fick bedömma vad de tycker var det bästa ljudet och jag avrierade mellan, Wharfedale modus 1-3, Qrs 500, Audio Vector M3 signatur och Audio Pro A2.42.

Lite varierande priser och kvalitetsnivå. Musiken betod av tre stycken. Eva Cassidy, Diana Krall och någon poplåt jag hittade på en bränd skiva som var bra. Lite tempo och bas. Lyssnarna fick blit höra ljudet och bedöma vad det tyckte lät bäst. Utfallet blev 1st Audio Pro, 2st Wharfedale, 2st Qrs 500, 1st Audio Vector.

Min syn på utfallet blev att den som lyssnar utgår får sin egen referens och söker efter sitt eget ideal ljudmässigt och gillar man lite loudnessbasigt diskantfattigt wharfedaleljud så väljer man detta som sitt alternativ och vill man ha ärligt korrekt ljud väljer man AV.

Tycker inte resultatet av blindtester säger något om produkten och även om detta inte var helt seriös och vetenskapligt tror jag att denna lilla test kan kansta lite mer ljusöver detta som så lätt kan bli insöat.

Utifrån mänslig psykologi tror jag att man ärligen kan säga att alla mäniskor är subjektiva i omdöme och utgår alltid från vad man kan och ogillar automatisk det som är nytt och okänt.

Med detta sagt så knyter jag ihop säcker och säger att blindtester talar med om vad ditt ljudideal är än vad som är det mest korrekta ljudet. :)

Några invändningar. Meddela gärna.

Kul om vi kunde ta hela blindtest svängen i ny tappning och inte bara tugga samma gamla skåpmat hela tiden.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-06-27 10:38

som med all annan "forskning" måste man väl ha en viss frågeställning även vid blindtest. Jag är tex helt övertygad om att man först måste ge exempel på hur det ska låta så lyssnaren kan öva in sig på detta.
Att bara utgå från "vad låter bäst för dig" ger ju som inget direkt.. Då behövs ju inte ens blindtest.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-27 10:46

Mja, tror du blandar ihop äpplen och potatis.
Vad du testade var ju vad lyssnarna tyckte om. "Blindtestdelen" bestod tydligen bara i att de inte såg vilken högtalare du kopplade in. Förutom att de troligen kunde identifiera högtalarna utifrån varifrån ljudet kom från (mycket "från" här...), så testade du bara vilken version av musiken de gillade (om man vill kalla skillnaderna som högtalarna orsakar för versioner...).

Dessutom är "blindtest" bara ett tekniskt moment (fast mycket viktigt) i det hela. Du kan använda blindtest både för att påvisa hörbara skillnader överhuvud och för att undersöka personliga preferenser. Att det är blindtest säger inte vad testen går ut på.

Vitsen med blindtest i sådana här sammanhang är ju att säkra att resultatet verkligen har med ljudet att göra och inte fördomar eller illusioner om de testade apparaterna.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Blindtester in absurdum

Inläggav DQ-20 » 2007-06-27 10:46

meanmachine skrev:Med detta sagt så knyter jag ihop säcker och säger att blindtester talar med om vad ditt ljudideal är än vad som är det mest korrekta ljudet. :)

Man kan inte uttala så kategoriskt. Det beror så på hur du testar. "Blindtest" är ingen entydig design. Man kan blindtesta olika saker. Det enda gemensamma är att man genom att inte låta testpersonen veta vilka värden som de olika parametrarna har kan undanröja eventuell påverkan från själva kunskapen om parametrarnas värden. Blindtest är bara en variant av kontrollerade experiment där själva huvudpoängen är att försöka kontrollera testsituationen så långt som möjligt för att kunna manipulera en parameter/variabel/"sak" i taget.

/D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-27 11:41

Jag skulle aldrig välja hifi m h a blindtest. Jag menar, finns ju risk för att man plötsligt sitter där med en samling groteska prylar; en apful Thorens, blygråa NADslutsteg, en T-amp *vomit*, bisarra Macintosh-klossar... Nej, jag väljer med öppna ögon och låter mina fördomar och illusioner få fritt spelrum! :D

Användarvisningsbild
Lowlife

Inläggav Lowlife » 2007-06-27 11:46

meanmachine skrev:
Jag testade med en mångfald av lyssnare såsom kompisar 2st, fru, och barn 2st tonåringar.

Med tanke på din Avatar så skulle jag inte ha gissat att du hade tonårsbarn, det är bara att gratulera att åren verkar inte ha haft så stor inverkan på ditt ansikte :D .

LL

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-27 11:50

Det är svårt att göra blindtester på ett universiellt sätt anser jag. Alla vill göra dem på sitt sätt.

En sak jag ofta reagerar på är den delen där man kalibrerar nivåerna så de stämmer mellan högtalare...
Jag är tveksam till om något alls stämmer så särskilt bra alls i dessa fall, och att många högtalare felaktigt i blindtester bedöms som mindre bra därför att olika högtalare spelar olika bra och ger olika frekvenssvar på olika nivåer.

Personligen tycker jag att försöka göra blindtester till något mera tekniskt objektivt verifierbart inte passar in i själva grejen, och lika lite att lära människor hur ett referensljud ska vara innan de lyssnar. Blindtesters styrka är väl att de låter de som deltar att testa "upplevelsen" av en eller flera komponenter (elektronik, högtalare, musik, rum, sammanhang osv) tillsammans.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-27 12:09

Med tanke på din Avatar så skulle jag inte ha gissat att du hade tonårsbarn, det är bara att gratulera att åren verkar inte ha haft så stor inverkan på ditt ansikte

:D
Tackar.
Det är spriten som gjort det. Jag är reda balsamerad och impregnerad så ålderdomen aldrig kan inträffa. 8O

Fast nu dricker jag inte mer är lite som obelix. Står mig väl på det som var. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-27 12:25

Maestro skrev:Det är svårt att göra blindtester på ett universiellt sätt anser jag. Alla vill göra dem på sitt sätt.

En sak jag ofta reagerar på är den delen där man kalibrerar nivåerna så de stämmer mellan högtalare...
Jag är tveksam till om något alls stämmer så särskilt bra alls i dessa fall, och att många högtalare felaktigt i blindtester bedöms som mindre bra därför att olika högtalare spelar olika bra och ger olika frekvenssvar på olika nivåer.

Personligen tycker jag att försöka göra blindtester till något mera tekniskt objektivt verifierbart inte passar in i själva grejen, och lika lite att lära människor hur ett referensljud ska vara innan de lyssnar. Blindtesters styrka är väl att de låter de som deltar att testa "upplevelsen" av en eller flera komponenter (elektronik, högtalare, musik, rum, sammanhang osv) tillsammans.

Blindtester kan säker i vissa fall vara ett sund komplement men känslan som jag fått i hanteringen av ordet blindtest. Detta för att det används i ett cirkelresonemang för att avfärda teorier och att dyrare saker är bättre än billiga. Eller i alla fall ofta så.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-27 13:10

Du borde renodla dig "fråga".

Vad är det du anser att du undersökte egentligen:

1. Personerna som var med?

2. Personernas medfödda preferenser?

3. Personernas förvärvade preferenser?

4. Personernas reaktioner på förändringar?

5. Apparaterna?

6. Kombinationen programmaterial+apparat?

7. Blindtestförfarandet som sådant?

8. AB-lyssningsförfarandet som sådant?

När jag läser det du skrivit får jag känslan att det "experiment" du gjort inte undersöker någonting överhuvudtaget, som man kan dra några slutsatser ifrån (kanske kunde man ha dragit någon slutsats om man varit närvarande dock, men hellre hade jag nog velat styra upp det hela så det blivit ett meningsfullare experiment). Hela upplägget är ju genuint ovetenskapligt med sina ultramultipla variabler.

Hoppas du inte tar illa upp av att jag skriver det jag tänker, men jag tror nog du tål det. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-27 13:13

Kort sammanfattning: pseudovetenskap.
:)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-27 13:34

Jag misstänker att meanmachine ville objektivt visa att blindtester är subjektiva. Dock måste ett sådant blindtest utföras objektivt, annars blir slutsatsen subjektiv. Och där har vi ett litet dilemma. :wink:

Ärligt talat, den fråga som ställdes var: Om man frågar en lyssnare vilket ljud de subjektivt föredrar, vad kommer de då att välja? Svar: De kommer att välja det ljud de subjektivt föredrar.

Det har alltså inget med blindtester i sig att göra.

[ordet blindtest] används i ett cirkelresonemang för att avfärda teorier och att dyrare saker är bättre än billiga.
:D Du ger dig inte! Ett cirkelresonemang är när man hävdar att dyrare saker är bättre eftersom de är dyrare. 8)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-27 14:37

Det är alltid kul att testa, vare sig det sker objektivt eller subjektivt, men man bör vara varse på vilka slutsatser man anser sig kunna dra.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-27 16:01

meanmachine skrev:Utifrån mänslig psykologi tror jag att man ärligen kan säga att alla mäniskor är subjektiva i omdöme och utgår alltid från vad man kan och ogillar automatisk det som är nytt och okänt.

Om det nu är så svårt att t.o.m. blindtesta fram "rätt hifi" på "rätt sätt" så föredrar jag nog att göra öppet subjektiva val. Hellre än dolt subjektiva.

Om det nu är så att det i slutändan tenderar att bli subjektivt hur man än gör?

Slutsats: Jag är bara mänsklig, och kan aldrig vara/göra helt rätt. Därför söker jag det som jag själv gillar, som människa och individ.

(Ärligt talat så känns den här hetsen med blindtest osv som en nästan fascistoid önskan att tränga undan det mänskliga och ersätta det med ett tekniskt idealtillstånd. En av de tristaste aspekterna med hifi. IMHO! ;) )

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2007-06-27 16:33

meanmachine:
Kul om vi kunde ta hela blindtest svängen i ny tappning och inte bara tugga samma gamla skåpmat hela tiden.

Jag har en invändning.
Om vi ska ta "hela blindtest svängen i ny tappning" är det ju en förutsättning att man gör den ordentligt. Annars finns ju inget att diskutera.

Blindtester har varit ett fenomenalt bra sätt för mig och mina studiokollegor att testa studioutrustning.
Blindtest är en helt överlägsen metod om man jämför med att istället gå efter utlåtanden från obegåvade skribenter i olika musiktidningar eller allt snack från folk som inte själva har gjort adekvata jämförelser eller saknar kompetens i frågan.

Mvh Ljudkrav

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-27 16:59

phloam skrev:Om det nu är så svårt att t.o.m. blindtesta fram "rätt hifi" på "rätt sätt" så föredrar jag nog att göra öppet subjektiva val. Hellre än dolt subjektiva.
"om det nu är så svårt..." - syftar du på meanmachines test? För det sade ju inget generellt om blindtest.

Men det är väl en truism! Självklart är alla val i slutändan subjektiva - om jag väljer en förstärkare utifrån ett objektivt test så är ändå valet att utgå från ett objektivt test subjektivt.

(Ärligt talat så känns den här hetsen med blindtest osv som en nästan fascistoid önskan att tränga undan det mänskliga och ersätta det med ett tekniskt idealtillstånd. En av de tristaste aspekterna med hifi. IMHO! ;) )
"fascistoid" med en smiley... :roll: Fegis.

För mig är blindtest i audiosammanhang oerhört fascinerande främst ur en mänsklig aspekt; hur kan vi vara så bra på att lura oss själva att vi hör skillnader som sedan inte går att verifiera blint? Och hur kan vi fortsätta att lura sig själva genom att tro att det är idén med blindtest det är fel på, och inte vår egen perception och tolkningsförmåga?

"ett tekniskt idealtillstånd" - det vore väl om man kunde mäta upp allting och inte behövde blanda in människor i testningen alls?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-27 17:07

Almen skrev:Jag misstänker att meanmachine ville objektivt visa att blindtester är subjektiva. Dock måste ett sådant blindtest utföras objektivt, annars blir slutsatsen subjektiv. Och där har vi ett litet dilemma. :wink:

Tror jag med och det är kul att han testar massa men man bör ju även påpeka vad som inte görs helt rätt för att inte blindtest ska få fel innebörd för vissa. Kul med tester iaf.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-27 17:21

subjektivisten skrev:Kul med tester iaf.
Absolut! Men han skrev ju att han gärna ville ha invändningar. :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-27 18:23

phloam skrev:
Om det nu är så svårt att t.o.m. blindtesta fram "rätt hifi" på "rätt sätt" så föredrar jag nog att göra öppet subjektiva val. Hellre än dolt subjektiva.

Vad menar du med dolt subjektiva? Den enda skillnaden mellan blint och öppet test är ju att man i det ena fallet vet vad man lyssnar på, i det andra inte. Tyvärr har folk en tendens att läsa in alla möjliga och omöjliga saker i ordet blindtest.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-27 18:48

IngOheman skrev:Hoppas du inte tar illa upp av att jag skriver det jag tänker, men jag tror nog du tål det

Ingen fara. Vill mest på mitt buffliga sätt öppna för lärande. :wink:

Morello skrev:Kort sammanfattning: pseudovetenskap.

Japp.

Almen skrev:Du ger dig inte! Ett cirkelresonemang är när man hävdar att dyrare saker är bättre eftersom de är dyrare.

Det viktigaste är följande god broder. Att det är sant som du skriver men det slår åt två håll. Alltså lika mycket på båda grupper. :wink:

[quote=Kaffekoppen"]Det är alltid kul att testa, vare sig det sker objektivt eller subjektivt,[/quote]

Absolut.

Phloam skrev:Om det nu är så svårt att t.o.m. blindtesta fram "rätt hifi" på "rätt sätt" så föredrar jag nog att göra öppet subjektiva val. Hellre än dolt subjektiva.

Slutsats: Jag är bara mänsklig, och kan aldrig vara/göra helt rätt. Därför söker jag det som jag själv gillar, som människa och individ.

(Ärligt talat så känns den här hetsen med blindtest osv som en nästan fascistoid önskan att tränga undan det mänskliga och ersätta det med ett tekniskt idealtillstånd. En av de tristaste aspekterna med hifi. IMHO! )

Kunde inte sagt det bättre själv.... :lol:

Ljudkrav skrev:Blindtester har varit ett fenomenalt bra sätt för mig och mina studiokollegor att testa studioutrustning.
Blindtest är en helt överlägsen metod om man jämför med att istället gå efter utlåtanden från obegåvade skribenter i olika musiktidningar eller allt snack från folk som inte själva har gjort adekvata jämförelser eller saknar kompetens i frågan

Men det säger vadå? Vad säger resultatet då?

ALmen skrev:"ett tekniskt idealtillstånd"

Fel av dig eftersom teknokraternas stora akilleshäl är käsnla. Det tekniska idealtillståndet inträffar när vi blir robotar och inte har vilja eller känsla utan följer BLINT kommandon från en ledare. :wink:

ALmen skrev:Absolut! Men han skrev ju att han gärna ville ha invändningar.

Japp. Många invändningar och bråk eftersom det leder mig framåt. Jag tål mer än du tror. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2007-06-27 19:28

Men, meanmachine:

Kan du förlika dig med tanken att det vi upplever av hur en apparat låter inte bara har att göra med apparatens tekniska prestanda, utan att vi påverkas avsevärt av vilka förutfattade meningar och förväntningar vi har på en hifi-apparat (kalla det placebo om du vill)?

Kan man med ovanstående i färskt minne förstå att om man med endast hörseln som mätinstrument vill undersöka hur en apparat presterar så måste man "koppla bort" den bländande effekt som övriga sinnen kan bidra med, och då är blindtestning nästan enda alternativet.

Att jämföra t.ex. två kablar eller förstärkare (som man kan misstänka inte har en hejdundrande skillnad sinsemellan) med "placebo-sinnet" påkopplat vore som att jämföra två nästan identiska projektorer ute på verandan en solig sommardag. Du kan helt enkelt inte göra ett öppet lyssningstest mellan den dockskåpssladdstunna kabeln från Siba för 39:- mot den underarsmstjocka kabeln i ormskinnsskärmstrumpa för 50 lakan från fina hifi-butiken och tro att du kan behålla din objektivitet om endast återgivningen.

Du känner till den andra tråden med blindtestning av förstärkare och signalkälla på den spanska siten? Hur skulle den testen se ut i öppen lyssning på HiFi&Musik eller High Fidelity?

"Ja, visserligen hör man ju vilken låt som spelas på den billigare anläggningen, men det är knappt mer än så! High End-systemet spelar med en helt annan pondus och lättflytenhet. I jämförelse är anläggningarna som en blöt lovikavante kontra en järnnäve i silkesfodral. pladder pladder pladder..."

Varför tror du att det ser ut såhär - att "fakta" inom hifi-världen helt plötsligt ställs på all ända när skillnaderna nagelfars i blindtestning? Visst kan man ha både förnuft och känsla med i sitt val av hifi-apparater, men om man ska undersöka de faktiska egenskaperna hos en apparat tycker i vart fall jag att blindtestning är en förutsättning för en någorlunda objektiv utgångspunkt.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-27 20:21

meanmachine skrev:

Fel av dig eftersom teknokraternas stora akilleshäl är käsnla. Det tekniska idealtillståndet inträffar när vi blir robotar och inte har vilja eller känsla utan följer BLINT kommandon från en ledare. :wink:
Oh fan vilket inlägg mannen gör! Det lyser "Här skall bråkas!"

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-27 20:23

meanmachine skrev:

Njaeee! :?

Jag vill helst slippa sitta och testa 83 olika apparater för att ta reda på vilken som passar mig bäst. :wink:

Då överlåter jag gärna det till personer som jag litar på i stället, så slipper jag! :P

Ge mig en perfekt förstärkare, CD-spelare och ett par perfekta (ja ok, väldigt högpresterande då) högtalare så blir jag nöjd, då slipper jag bry mig och kan hålla på med det som är själva målet i stället, nämligen musik! 8)

Känsla och teknik är inga motsatser. 8)

Vh :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-27 20:32

Jaha pöjkar! Jag tycker iaf det är trevligare att lyssna på musik! Inte prylar. Men visst ska prylarna låta bra! Eller rättare sagt att det ska låta bra av prylarna!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-06-27 20:40

Nefilim skrev:Jaha pöjkar! Jag tycker iaf det är trevligare att lyssna på musik! Inte prylar. Men visst ska prylarna låta bra! Eller rättare sagt att det ska låta bra av prylarna!

Ja, precis!

Eller..det skall låta bra GENOM prylarna, tycker jag !

Fast det kan ju tänkas att det var så du menade :)

Personligen vill jag i alla fall att inspelningen skall vara bra, och det skall förmedlas i oförvanskad form genom prylarna! :P

Vh :)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-27 21:04

Conan skrev:Att jämföra t.ex. två kablar eller förstärkare (som man kan misstänka inte har en hejdundrande skillnad sinsemellan) med "placebo-sinnet" påkopplat vore som att jämföra två nästan identiska projektorer ute på verandan en solig sommardag. Du kan helt enkelt inte göra ett öppet lyssningstest mellan den dockskåpssladdstunna kabeln från Siba för 39:- mot den underarsmstjocka kabeln i ormskinnsskärmstrumpa för 50 lakan från fina hifi-butiken och tro att du kan behålla din objektivitet om endast återgivningen.

Men det säger ingenting om min lilla tes om att du från början har med dig en ljudreferens som du oavsett apparat mäter mot. VI har alla referenser inom alla områden sådan vi gillar eller är van vid.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-06-27 21:05

Kaffekoppen skrev:Oh fan vilket inlägg mannen gör! Det lyser "Här skall bråkas!"

Eller bändas. Bändas är ett bättre ord för mig. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-27 21:24

Hurvida det är någon ljudlig skillnad mellan kablar, förstärkare och dyl har inget med preferenser att göra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-06-27 21:31

Hmm, testet gick ut på att folk ska avgöra vilken högtalare som låter bäst och de väljer sen den dom tycker lät bäst? Föga förvånande att valet beror på preferenser....

Men något du iaf måste inse är värdet att det berodde på ljudpreferenser och inte placebo vad gäller design, märke och pris....
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-27 22:16

meanmachine skrev:Min syn på utfallet blev att den som lyssnar utgår får sin egen referens och söker efter sitt eget ideal ljudmässigt och gillar man lite loudnessbasigt diskantfattigt wharfedaleljud så väljer man detta som sitt alternativ och vill man ha ärligt korrekt ljud väljer man AV.

Ja, jag tror också att många har en färgad uppfattning om vad som är riktig återgivning. Ofta är man nog rätt övertygad om att den egna anläggningen är rätt, eller man gillar den iaf, eftersom man har valt den. Ofrivilligt blir ju den referensen man använder om man utsätts för en annan anläggning.

Kraniet skrev:som med all annan "forskning" måste man väl ha en viss frågeställning även vid blindtest. Jag är tex helt övertygad om att man först måste ge exempel på hur det ska låta så lyssnaren kan öva in sig på detta.
Att bara utgå från "vad låter bäst för dig" ger ju som inget direkt.. Då behövs ju inte ens blindtest.

Nja, det beror väl på frågeställningen. "Att blindtesta" är ju inte en fråga utan en metod som kan användas på många sätt. Jag antar att Meanmachine ville testa sin uppfattning om att man väljer ett ljud som liknar det man har hemma. Då gjorde han alldeles rätt i att ta ett antal burkar med olika karaktär och se om folk valde någotr liknande. Och han gjorde det blint. Ska man vara noga så ska man förstås blanda in ett flertal lyssningar och riktig statistik också, det är väl den stora bristen ur vetenskaplig synvinkel. Å andra sidan kanske inte ambitionerna var att vara vetenskaplig men så länge man inte publicerar och säger att man är det (vetenskaplig) så kan ju alla bedämma det själva.

Morello skrev:Kort sammanfattning: pseudovetenskap.

Vad saknas, menar du?
Och varför skriver du så?

phloam skrev:Jag skulle aldrig välja hifi m h a blindtest. Jag menar, finns ju risk för att man plötsligt sitter där med en samling groteska prylar; en apful Thorens, blygråa NADslutsteg, en T-amp *vomit*, bisarra Macintosh-klossar... Nej, jag väljer med öppna ögon och låter mina fördomar och illusioner få fritt spelrum! :D

Hmm, du skulle använda dövtest, menar du? :lol: Nej det skriver du ju inte, men jag kunde inte låta bli.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi