Att "bränna in" sin anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hefty

Att "bränna in" sin anläggning?

Inläggav Hefty » 2004-01-21 23:41

Hejsan.
Jag brukar mest hålla till i DIY-sektionen men jag tror detta hamnar mer i denna kategori. De flesta är överens om att karakteristiken på olika komponenter i anlägningen ändras när de blir "inspelade".
Vad jag undrar är om det finns att köpa en CD för "inspelning" av anläggningen? Det låter som något som borde finnas, det finns det mesta annat så varför inte?
Om det finns, är det någon som provat? Är det i så fall något att ha? eller är det bara trams?
Om det är en bra sak, var kan man köpa en sådan CD?
X-Ray | Nu-Vista | X-A200 | MMG

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-01-21 23:45

kvalificerat trams. Att t ex prata om inbränning av kablar är häpnadsväckabde dumt. Högtalare behöver spelas in pga av att gummidetaljer etc behöver mjukas upp. Vilken CD som helst duger.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-22 01:29

Att det är stor skillnad mellan en oinspelad Amplifix och en som har spelat några månader torde det inte råda några tvivel om.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2004-01-22 01:36

Eftersom jag ännu en gång har nya högtalare som ska spelas in och detta pågår fick jag lite funderingar...

Undra vilken volym som lämpar sig bäst vid inspelning? Är det skillnad på anläggningen beroende på vilken volym man haft?

Det kanske mest väsentliga jag funderade på är musiksmaken, vilken musik lämpar sig bäst för att anläggningen ska låta bäst? Jag menar om jag spelar in den med Jazz kanske den låter bäst enbart med denna typ av musik likaså med hårdrock. Kanske bäst att blanda denna under inspelningsperioden så man inte förstör dem på något sätt. Har musiken betydelse?
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-01-22 01:39

PAD, Purist Audio, har en skiva under benämningen "System Enhancer". Kostade då i alla fall 1800 sek...

Jag har den första utgåvan "Rev A" (jag tror att man är "uppe" i "Rev C" numera). Om man kör den på sin anläggning så noterar i alla fall jag skillnader före/efter PAD skivan.

Om det enbart har med högtalarelementen att göra eller om det även har med elektroniken att göra tänker jag inte argumentare om.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-01-22 01:42

JockScott skrev:Undra vilken volym som lämpar sig bäst vid inspelning? Är det skillnad på anläggningen beroende på vilken volym man haft?

Om du vill spela lite högre, och inte störa omgivningen allt för mycket så lär det fungera med att ställa högtalarna mot varandra med den ENA högtalaren "ur fas" (växla polerna på den ena högtalaren). Använde omväxlande musik med stora dynamiska förlopp, alltså inte heavy metal eller något liknande ;) Annars tror jag att en radiokanal som spelar brus enbart (alltså man ställer in en frekvens mellan två radiostationer) kan vara hyggligt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-01-22 04:17

Den typiska ormolje tunghifi firman Bang&Olufsen tycker att man måste spela in deras ICE-power steg under 100 timmar innan dom börjar låta som dom skall.
Kör vilken "fullregister musik" som helst.

Bamsefar:
medlem i LTS av egen fri vilja

Finns det folk som är medlemmar i LTS mot sin vilja? :D

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2004-01-22 05:12

:) Enligt min uppfattning fungerar P.A.D.s enhancer, jag har rev B "Bamsefar".
Bravo

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2004-01-22 07:04

Det är ju helt självklart att om man har spelat in högtalarna med hårdrock, så kan man bara lyssna på hårdrock på dom högtalarna efter det ! Man kan absolut inte spela in ett par högtalare med jazz om man senare vill lyssna på hårdrock. Det blir helt fel !

INTE ! ;)

Mvh/Janne

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-22 09:13

Men jag spelade in mina högtalare med jazz, klassiskt och 70-talsrock. Och det låter förfärligt med mycket av den nya s.k. "musiken". Komprimerat o skramligt o distorderat! Så det är nog viktigt vilken musik man använder vid inspelningen av högtalarna.

Hälsn. Michael

Ps. :wink:

Allbinn

Inläggav Allbinn » 2004-01-22 10:35

Ähh! jag tror fortfarande att det är hjärnan man spelar in.
Har alldrig hört någon skillnad, inte ens på högtalare där det finns en rimlig teoretisk förklaring.
Kanske är döv :oops:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2004-01-22 12:49

Allbinn skrev:Ähh! jag tror fortfarande att det är hjärnan man spelar in.

Vad gäller kablar, förförstärkare, skivspelare o CD-spelare, så har jag ingen uppfattning (=jag har inte hört skillnad, men den kan ju finnas ändå).

Vad gäller slutsteg så har jag träffat på ett som tog någon minut innan jag tyckte det lät bra. Men detta hände varje gång man satte på det, så det handlar kanske mer om stabilisering än om "spela in det". :oops:

Beträffande högtalare, så är skillnaden markant på vissa och i det närmaste försumbar på andra. Jag vågar mig på att utesluta placeboeffekt vid de tillfällen jag noterat markant skillnad. Detta på grund av att jag hade ett par gamla högtalare som referens samtidigt som "inspelningen" av de nya pågick. Och det var en påtaglig förändring framförallt under första veckan.

Ur kartongen hade högtalarna en rå, vass och komprimerad klang. Efter en tid karaktäriseras den snarast som mjuk och fyllig.

//Michael

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-01-22 12:53

Mina SuperZero lät hemskt vasst i diskanten och gick inte alls så "djupt" som de borde när de var nya ur kartong.

(kan man kalla 80Hz djupt? :wink: )

Elektronik/kablar har jag inte hört något själv, men när jag köpte mitt försteg så berättade konstruktören för mig om olika faser den skulle gå genom under inbränning... för att olika komponenttyper tar olika lång tid. Dock hörde jag inget av det... lyssnade inte heller efter det - det lät bra på studs ju.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-01-22 16:43

Hmm, inte helt solklart det här med inspelning...
Så, Purist Audio har en skiva... kanska tar och kollar upp det.
Brus har jag också hört skall vara bra och de flesta kör med vanlig musik.
Vad jag lite sent omsider kom på var att jag funderade på om det fanns en skiva som spelade in anläggningen snabbare än vanlig musik.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-01-22 18:31

Att bränna in sin anläggning låter tweaksamt. :D
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-01-22 18:47

Fjanterier!! :twisted:

Det är typiskt för företrädarna av tråkfi (Bladelius, Krell mm) att påstå att man skall köra in typ cdspelare odyl. En snubbe jag känner äger en cdfix/ampfix kombo och den låter lika trist nu som för 1000 timmar sedan. Det där kör dom med för att dom alltid torskar i en A/B jämförelse mot bättre och billigare prylar, alltid.

Mina Linngrejer har låtit kanon sedan jag kopplade upp dom. Högtalare däremot tror jag på att dom flesta behöver spelas in i någon vecka.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-01-22 19:13

Du kan få köpa en inbrännings-CD av mig för bara 1500 kronor. Bättre och billigare än PADs.

Det där kör dom med för att dom alltid torskar i en A/B jämförelse mot bättre och billigare prylar, alltid.

Haha, fan vad kul skrivet :lol: :lol:

Användarvisningsbild
joakim99

Inläggav joakim99 » 2004-01-22 19:20

Birger: Det gäller väl alla produkter? Eller känner du till några produkter som klarar sig bra i ett A/B-test mot billigare och bättre produkter?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-01-22 19:40

:D
Kanske inte nej :D

Kan nån förklara för mig varför tex en kabel behöver brännas in?? det verkar helt ofattbart. Sedan är det företrädarna för ex Advantage, Krell, Transparantkablar mm som hävdar bestämt att inget av deras smäck låter bra i början. Antagligen hoppas dom att kunden skall vänja öronen vis skräpet och sedan inte kunna klara ångerveckan. Egentligen borde dom anmälas till KO om dom inte kan bevisa att dom har rätt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-01-22 19:45

Krell är smeck och Linn bäst :?:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-01-22 19:54

Krell är säkert helt ok fast har låtit lite intetsägande när jag lyssnat, men smäck är det. Linns cd12:a för 200000Kr är också smäck.
Linn passar mig men är inte bäst. Har inte hört allt. Linns högtalare har hittills inte alls passat mig. Tycker egentligen att all dyrfi är smäck även om en del kan låta ok men det finns det det som gör för en bråkdel av pengarna. Transparantkablar är defenitivt smäck på gränsen till lurendrejeri. Capiche :?: :) :) :) :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-22 20:03

Jag anar en ny frisk fläkt på faktiskt... :wink:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-01-22 20:06

Gillar du mig fortfarande trots bilden :?: :D

P.S: Hatar INTE andra lag bara älskar mitt :D

Användarvisningsbild
Frux

Inläggav Frux » 2004-01-22 20:15

Köpte en center som jag tyckte harmonierade mer med min anläggning efter ett par månader. Det kan tyda på inspelning...

...eller att jag helt enkelt vande mig vid ljudet. Högtalaren köptes begagnad och hade använts i ett par år och var rimligtvis väl inspelad. ;)

Skulle tro att 80-90% av fenomenet "inspelning" beror på att man helt enkelt vänjer sig vid ljudet och att ha prylen överhuvudtaget. Man slappnar av mer efter ett tag när man inte lyssar så intensivt och kritiskt på den/de nya grejerna, och då låter det bättre också. ;)

Inspelning av kablar ställer jag mig skeptisk till. Fenomenet verkar vara i princip okänt inom andra elektronikområden än hifi, vilket verkar lite märkligt då vi haft diverse elektronik i ett hundratal år nu.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-01-22 20:21

Gillar du mig fortfarande trots bilden

Vem har sagt att jag gillade dig ens innan det där fula emblemet kom upp? :wink:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2004-01-22 20:26

:D :D

Användarvisningsbild
Hefty

Inläggav Hefty » 2004-01-23 12:19

Hmm, borde gå att kopiera PAD's system enhancer eller?
Bara köra en råkopia dvs?
1800:- känns lite styvt... (Jag är fattig men har en dyr hobby)

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-01-23 22:14

det går nog alldeles utmärkt att kopiera PAD

men

1, det är olagligt
2, det är helt onödigt då den inte tillför nånting till inspelningsprocessen (man kanske skulle kunna tänka sig att den var frekvensoptimerad så att inspelingen gick lite fortare)

När det gäller inspelning
Högtalare - ja (fast förmodligen ganska kort tid)
Kablar - NEJ
Transport - nej (om man man inte glömt nån pappbit från emballaget inuti och måste spela sönder den först innan man kan sätta i en CD)
Förstärkare - vågar inte uttala mig, kan för lite för att förstå om det finns delar som behöver köras lite för att prestera optimalt

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-01-23 22:41

Style> Om du vet så jävla lite hur kan du då var så säker på transport/kablar etc? :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2004-01-23 22:43

Hefty skrev:Bara köra en råkopia dvs?

Går utmärkt kan jag avslöja ;)
Best Regards
Bamsefar

Nästa

Återgå till Generellt om hifi