Alltså annat än OnOff etc (om det nu inte finns en extremt bra OnOff

Moderator: Redaktörer
Hedlund skrev:Har inte 100% koll på butiker i Kalmar området, men den här kan vara värt ett besök.
http://www.dennis-hifi.se/
Hedlund skrev:Om du inte har något emot att röra på dig lite är väl denna butik i Vimmerby ett givet besöksmål.
http://www.ultimate.se/
Vet inte om dom har det för demonstration, men att lyssna på ett par Wisdom Audio högtalare kunde kanske vara något ?
matereo skrev:Den enda är väl killing gänget och farbror Barbros favorit... Dennis Brunbys hifi. Personligen tycker inte jag att det funnits någon vettig hifi-shop sedan Dzintars Roske blev panschis och hifibutiken stängde.
Skivaffärer finns inga som är värda namnet. Två skivantikvariat, ett riktigt sunkigt och kasst snett emot stadsbiblan, och på stensövägen ligger Chris skivor som har ett och annat ibland. Skivmässa två gånger om året är det... Det är ungefär allt.
TCM skrev:Den butiken har jag faktiskt sett tidigare, men det har alltid varit stängt när jag har varit där. Nu måste jag ju bara dit.
http://hem.passagen.se/lgatour/barbro2.au
http://hem.passagen.se/lgatour/barbro6.au
Merkurius skrev:TCM skrev:Den butiken har jag faktiskt sett tidigare, men det har alltid varit stängt när jag har varit där. Nu måste jag ju bara dit.
http://hem.passagen.se/lgatour/barbro2.au
http://hem.passagen.se/lgatour/barbro6.au
Ha inte för höga förväntningar hos den butiken. Jag tycker att han är en stolle utan dess like
Hedlund skrev:Sant Magnuz.
Han är skicklig på att driva med oss...
Rain skrev:Inte alls eftersom...
Rain skrev:men kan du säga en bättre serietillverkad högtalare än Beolab5? Med bättre så menar jag då att den ska låta lika bra i alla olika miljöer som Beolab5 gör och ha lika bra spridning. Upp till bevis.
Magnuz skrev:Rain skrev:men kan du säga en bättre serietillverkad högtalare än Beolab5? Med bättre så menar jag då att den ska låta lika bra i alla olika miljöer som Beolab5 gör och ha lika bra spridning. Upp till bevis.
Det är omöjligt. Vad som låter bra enligt dig är ju din högst personliga uppfattning. Vad som kännetecknar en "bra" spridning är inte heller helt lätt att definiera.
Rain skrev:Hedlund skrev:Sant Magnuz.
Inte alls eftersom... men kan du säga en bättre serietillverkad högtalare än Beolab5? Med bättre så menar jag då att den ska låta lika bra i alla olika miljöer som Beolab5 gör och ha lika bra spridning. Upp till bevis.
matereo skrev:Rain skrev:Hedlund skrev:Sant Magnuz.
Inte alls eftersom... men kan du säga en bättre serietillverkad högtalare än Beolab5? Med bättre så menar jag då att den ska låta lika bra i alla olika miljöer som Beolab5 gör och ha lika bra spridning. Upp till bevis.
Omöjligt för de flesta att svara på då de flesta inte hört de flesta riktigt bra högtalarna i varierade miljöer. Har du?
Rain skrev:matereo skrev:Rain skrev:Hedlund skrev:Sant Magnuz.
Omöjligt för de flesta att svara på då de flesta inte hört de flesta riktigt bra högtalarna i varierade miljöer. Har du?
Nej jag har inte hört de flesta högtalare men däremot många väldig bra i varierande miljöer.
Med tanke på att Beolab 5 har funktioner för att automatiskt anpassa sig till olika rum som de flesta andra högtalare saknar och dessutom fenomalt bra spridningsegenskaper m.m. så har de ju betydligt bättre förutsättningar för att låta bäst i de flesta miljöer. så jag håller det rimligt att kalla Beolab 5 för de kanske bästa serietillverkade högtalare som finns.
matereo skrev:Rain skrev:matereo skrev:Rain skrev:Hedlund skrev:Sant Magnuz.
Nej jag har inte hört de flesta högtalare men däremot många väldig bra i varierande miljöer.
Med tanke på att Beolab 5 har funktioner för att automatiskt anpassa sig till olika rum som de flesta andra högtalare saknar och dessutom fenomalt bra spridningsegenskaper m.m. så har de ju betydligt bättre förutsättningar för att låta bäst i de flesta miljöer. så jag håller det rimligt att kalla Beolab 5 för de kanske bästa serietillverkade högtalare som finns.
Jag tycker nog att man ska passa sig för att vara så snabb och säker i sitt omdöme, speciellt när det gäller ett så löjeväckande epitet som "världens bästa högtalare". Enligt mig är det inte helt enkelt så att den högtalare som ev spelar hyggligast i flest(även hopplösa aukustiska miljöer) nödvändigtvis är den bästa. Bäst är väl ändå den som låter bäst, oavsett om den är byggd för en mera vettig aukustisk miljö. Och vem avgör vilken som spelar bäst? Det gör ju var och en med sitt ljudieal.
Om vi ska fortsätta diskutera beolab5 så kanske någon kan starta en ny tråd för här är det lite off topic.
Rain skrev:matereo skrev:Rain skrev:Hedlund skrev:Sant Magnuz.
Hedlund skrev:Rain:
Att anta att en högtalare är världens bästa för att den kan anpassas genom en DSP och att den har en stor spridning är i mina ögon så fel det kan bli. Enbart detta gör dina påstående löjeväckande.
Med dom erfarenheter jag fått så här långt så är en kontrollerad spridning att föredra framför maximal spridning.
Även jag har provat rumskorrigering vid tre tillfällen då jag ägt Perpetual P-1a, Accuphase DG-28 och en Tact.
Jag har nu inte laborerat med Beolab5's DSP, men jag har hört högtalaren vid två tillfällen, dels på mässa, dels vid en längre lyssning i butik, och jag kan bara konstatera att detta inte är någon speciellt bra högtalare, så vad du än försöker trycka i mig så lyckas du inte.
Användare som besöker denna kategori: hifikg, RogerGustavsson, Trassel och 34 gäster