Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Inläggav matereo » 2007-07-03 22:22

Jag bestämde mig för att flytta över detta till en egen tråd då det blev massa of topic i andra trådar.

Rain skrev:

130 Db vid säg 20Hz är inte helt lätt att reproducera i hemmet speciellt inte vid lyssningsplats och de flesta här har ju trots allt yap ganska dynamikbegränsade högtalare...


I synnerhet inte med Beolab5 som enligt stereophiles mätningar tappat -3db redan vid 90hz och 6--9db vid 60hz vid vad de kallar normala lyssningsnivåer. Inte så allround i min bok om detta nu stämmer.

Vidare så anses de av flera som rapporterat efter att ha lyssnat på dem under längre tid inte kunna producera en tillräckligt stor ljud bild.
Det är och låter som små högtalare som någon sade.

Det var ett tag sedan jag hörde dessa hos en av min släkting i Tysklands grannar, men jag måste säga att någon enormt spirituell/audiofil upplevelse var det ej. Därav min förvåning när den här på faktiskt korades till "världens bästa" högtalare.

Högtalare med dsp, och olika sorters rums korrekton har ju funnits länge, B&W hade en lös processor dom sålde som anpassade signalen till rummet, canton har haft högtalare med denna funktion, och meridian är pionjärer sedan länge. Konstigt att inte alla är där om det är så överlägset.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2007-07-03 23:16

He he, om inte tex Rain hakar på, så gissar jag att tråden kan
bli föredömligt kort. :wink:

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-03 23:20

Laila skrev:He he, om inte tex Rain hakar på, så gissar jag att tråden kan
bli föredömligt kort. :wink:


Jag hoppas nästan att den blir det då vi redan diskuterat detta i tråden "hifi och skivbutiker i kalmar". Världens bästa högtalare är ju ett bara för löjeväckande epitet.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Rain
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2005-10-28

Inläggav Rain » 2007-07-03 23:26

matereo skrev: Världens bästa högtalare är ju ett bara för löjeväckande epitet.

"världens kanske bästa högtalare" var det och det stämmer ju. Eller har du något bättre förslag i den prisklassen?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-03 23:30

Vi kan väl börja från början;

Vad gör Beolab5 till den bästa högtalaren, alla kategorier?

Edit;
Varför prisklasser? Det talades om "den bästa högtalaren". Låt oss då tala om precis det. Skall vi gnugga prisvärdhet också så kan vi hålla på i all evighet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2007-07-03 23:33

Hoppsan ! "När man talar om trollen". 8)

Användarvisningsbild
Rain
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2005-10-28

Inläggav Rain » 2007-07-03 23:38

Vee-Eight skrev:Vi kan väl börja från början;

Vad gör Beolab5 till den bästa högtalaren, alla kategorier?

Edit;
Varför prisklasser? Det talades om "den bästa högtalaren". Låt oss då tala om precis det. Skall vi gnugga prisvärdhet också så kan vi hålla på i all evighet.


nej det talades om den "kanske bästa serietillverkade högtalaren i världen" och ingen annan har kommit med något annat alternativ.

Beolab 5 är en revolution som låter bättre än de flesta högtalare dessutom bättre i princip alla miljöer vinklar och nivåer behöver dessutom inte matchas med separat förstärkare,kablar o.s.v. Helt klart en kandidat till titeln "världens kanske bästa serietillverkade högtalare"

Relativt prisvärd också faktiskt med inbyggda ICE power slutsteg.processorer filter och förstärkare digitala omvandlare m.m.

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2007-07-03 23:52

Men det är ju inte en "högtalare", det är en "aktiv högtalare" med allt krimskrams du just beskrev Rain. Kanske är det man menar, "världens bästa aktiva högtalare".... :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-03 23:52

Rain:

Klass D lider av den egenheten att de aldrig kan komma upp i den klass som en vanlig AB klarar av. Det finns en massa artefakter och distortion som i bästa fall låter acceptabelt. Slipper man ICE och kör med tex Hypex UCD så kan det tom låta bra. Men aldrig i den klass som "det allra bästa" befinner sig i. Bara detta petar ned Beolab 5 till den mediokra medelklassen. Sök på ICE, Hypex och klass D generellt på forumet så hittar du mkt intressant läsning skrivet av de som har mer koll än jag. Personligen tycker jag de låter hyggligt, men inte mer. Hade alla ggr valt den rigg jag har, även om den kostat mer.

Jag var på jobbintervju hos B&O för ett par veckor sen. Med på mötet fanns de som faktiskt arbetat med Beolab5 i vissa delprojekt. Deras "input" var att den skulle vara en slags signaturhögtalare, en sammanfattning av den kunskap och forskning de själva bedrivit i Struer. Den var aldrig menad att bli "den bästa högtalaren". Det var rätt tydligt att de väljer influenser med stor omsorg, man tittar sällan på vad andra gjort.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rain
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2005-10-28

Inläggav Rain » 2007-07-03 23:54

tvett skrev:Men det är ju inte en "högtalare":

En aktiv högtalare är i högsta grad en högtalare...

Användarvisningsbild
Rain
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2005-10-28

Inläggav Rain » 2007-07-04 00:00

Vee-Eight skrev:Rain:

Klass D lider av den egenheten att de aldrig kan komma upp i den klass som en vanlig AB klarar av. Det finns en massa artefakter och distortion som i bästa fall låter acceptabelt. Slipper man ICE och kör med tex Hypex UCD så kan det tom låta bra. Men aldrig i den klass som "det allra bästa" befinner sig i. Bara detta petar ned Beolab 5 till den mediokra medelklassen. Sök på ICE, Hypex och klass D generellt på forumet så hittar du mkt intressant läsning skrivet av de som har mer koll än jag. Personligen tycker jag de låter hyggligt, .

Låter hyggligt? Du skämtar, de låter ju riktigt riktigt bra och det gör dom i de flesta miljöer och vid de flesta nivåer.

ICE stegen har ju inte bara nackdelar som du radar upp utan även en hel del fördelar och i kombination med aktiv delning och DSP-processing så skiner dom..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-04 00:08

Nope, inga skämt här inte. Jag tycker de låter rätt mediokert, långt ifrån att vara bäst. DSP och aktiv delning finns ju lite varstans att tillgå, så det är ju inget B&O-unikt. Men ändå, vanliga högtalare med passiv delningselektronik och AB-förstärkare har i mina öron låtit bra mkt bättre.

Visst har klass D-teknik sina fördelar; det är en billig genväg till herrejösses mkt effekt. Men man skall akta sig att kalla det för absolut bäst hifi, för det är det bevisligen inte.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rain
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2005-10-28

Inläggav Rain » 2007-07-04 00:14

Vee-Eight skrev:Nope, inga skämt här inte. Jag tycker de låter rätt mediokert, långt ifrån att vara bäst. DSP och aktiv delning finns ju lite varstans att tillgå, så det är ju inget B&O-unikt. Men ändå, vanliga högtalare med passiv delningselektronik och AB-förstärkare har i mina öron låtit bra mkt bättre.

Visst har klass D-teknik sina fördelar; det är en billig genväg till herrejösses mkt effekt. Men man skall akta sig att kalla det för absolut bäst hifi, för det är det bevisligen inte.


Återigen så skrev jag "kanske bästa serietillverkade högtalare" hur svårt är det att förstå?
B&Os kombination av DSP och aktiv delning kopplat med Beolab 5s överlägsna spridning och effektkapacitet är unik.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-04 00:21

Rain skrev:
matereo skrev: Världens bästa högtalare är ju ett bara för löjeväckande epitet.

"världens kanske bästa högtalare" var det och det stämmer ju. Eller har du något bättre förslag i den prisklassen?


Du hävdade ovan att det var världens bästa högtalare, inte ett "kanske". Det enda unika är att man monterat en massa elektronik i den som i min mening är meningslös. Frågan är om ens det är så värst unikt, verkar ju finnas rätt många märkliga lösningar med resultat som är mediokra på sin höjd.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rain
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2005-10-28

Inläggav Rain » 2007-07-04 00:24

Vee-Eight skrev:
Rain skrev:
matereo skrev: Världens bästa högtalare är ju ett bara för löjeväckande epitet.

"världens kanske bästa högtalare" var det och det stämmer ju. Eller har du något bättre förslag i den prisklassen?


Du hävdade ovan att det var världens bästa högtalare, inte ett "kanske". Det enda unika är att man monterat en massa elektronik i den som i min mening är meningslös. Frågan är om ens det är så värst unikt.


För sjuttonde gången jag har aldrig hävdat att det är världens bästa högtalare men den är helt klart en kandidat till titeln.
Tror du behöver läsa på lite om Beolab5 och fundera lite om du inte inser att de är unika på många sätt och har otvetydliga fördelar mot de flesta högtalare som idag existerar.

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2007-07-04 00:25

Du nämner andra aktiva högtalare, men finns det några som är så löjligt dyra Vee-Eight?

Rain skrev:......
Tror du behöver läsa på lite om Beolab5 och fundera lite om du inte inser att de är unika på många sätt och har otvetydliga fördelar mot de flesta högtalare som idag existerar.


Rain, det är tråkigt att du väljer att besvara delar av inlägg och då oftast den del som inte innehåller poängen. Missade du tex detta:

Vee-Eight skrev:Jag var på jobbintervju hos B&O för ett par veckor sen. Med på mötet fanns de som faktiskt arbetat med Beolab5 i vissa delprojekt. Deras "input" var att den skulle vara en slags signaturhögtalare, en sammanfattning av den kunskap och forskning de själva bedrivit i Struer. Den var aldrig menad att bli "den bästa högtalaren". Det var rätt tydligt att de väljer influenser med stor omsorg, man tittar sällan på vad andra gjort.

?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rain
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2005-10-28

Inläggav Rain » 2007-07-04 00:30

tvett skrev:Du nämner andra aktiva högtalare, men finns det några som är så löjligt dyra ?

Beolab5 är inte löjligt dyra, ganska prisvärda faktiskt om du tänker på att det ingår flera slutsteg på sammanlagt runt 5000 Watt 2X15" basar DSPer,filter DACar, kalibreringsmikrofoner m.m.m.

Det finns aktiva högtalarsystem som kostar 10 gånger så mycket som Beolab5 och ännu mer, fast de saknar mycket av det som gör BL5 unika.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-04 00:31

tvett skrev:Du nämner andra aktiva högtalare, men finns det några som är så löjligt dyra Vee-Eight?

Rain, det är tråkigt att du väljer att besvara delar av inlägg och då oftast den del som inte innehåller poängen.


Alla högtalare kan drivas aktivt, så nämn en siffra och sätt lämpligt valutatecken efter så har du nog prickat in iaf ngn högtalare. :wink:

Rain:
Jag har läst på (och tom haft nöjet att prata med en del av konstruktörerna, se ovan) och jag är fortfarande inte fullt lika begeistrad som du. Jag har dock missat en del av reklamen. Min mening var att den omöjligen kan bli världens bästa högtalare så länge det sitter en ICE-modul i den. Och lyckas man hos många andra märken, där B&O inte nått ända fram, så är det ngt som är allvarligt fel med resten av Beolab5 och dess ambitioner att vara bäst. Det behöver dock inte vara en dålig högtalare för det.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rain
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2005-10-28

Inläggav Rain » 2007-07-04 00:41

Vee-Eight skrev:Rain:
Jag har läst på (och tom haft nöjet att prata med en del av konstruktörerna, se ovan) och jag är fortfarande inte fullt lika begeistrad som du. Jag har dock missat en del av reklamen. Min mening var att den omöjligen kan bli världens bästa högtalare så länge det sitter en ICE-modul i den.


Verkar som om du inte har full koll på ICE power eftersom de inte är helt jämförbara med andra klass D-steg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-07-04 00:47

Vee-Eight skrev:Deras "input" var att den skulle vara en slags signaturhögtalare, en sammanfattning av den kunskap och forskning de själva bedrivit i Struer.

Är principen inte konstruerad av någon utomstående?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-04 00:48

Rain skrev:
Vee-Eight skrev:Rain:
Jag har läst på (och tom haft nöjet att prata med en del av konstruktörerna, se ovan) och jag är fortfarande inte fullt lika begeistrad som du. Jag har dock missat en del av reklamen. Min mening var att den omöjligen kan bli världens bästa högtalare så länge det sitter en ICE-modul i den.


Verkar som om du inte har full koll på ICE power eftersom de inte är helt jämförbara med andra klass D-steg.


Mkt möjligt, men det är ett klass D-steg likaväl och hör inte hemma i kategorin bäst hifi.

paa:
Det vet jag inte, återger bara lite kortfattat av vad de från B&O sa till mig.
Senast redigerad av Vee-Eight 2007-07-04 00:49, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2007-07-04 00:48

Rain skrev:Verkar som om du inte har full koll på ICE power eftersom de inte är helt jämförbara med andra klass D-steg.


Låter som en reklamtext. Nu är jag nyfiken, vill du berätta vad det stod i reklamen eller ska vi låta någon annan med det tekniska kunnandet svara ? Det är fortfarande klass D med allt vad det innebär.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rain
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2005-10-28

Inläggav Rain » 2007-07-04 00:54

tvett skrev:
Rain skrev:Verkar som om du inte har full koll på ICE power eftersom de inte är helt jämförbara med andra klass D-steg.


Låter som en reklamtext. Nu är jag nyfiken, vill du berätta vad det stod i reklamen eller ska vi låta någon annan med det tekniska kunnadet svara ? Det är fortfarande klass D med allt vad det innebär.

B&O har ju lyckats få bort de flesta av D-nackdelarna här har du specar
High undistorted power: 1000W @ 0.01% THD+N, 1kHz, 4W
High linearity:
THD+N=0.007% @ 1W/1kHz
IMD=0.002 %, CCIF Measurement 19KHz/20kHz
Very low noise: 80uV idle noise corresponding to 119dBA dynamic range
High efficiency: 83 % total efficiency @ 500W, 8W ( Supply: 90%, Amplifier: 93%)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2007-07-04 01:02

Vee-Eight skrev:paa:
Det vet jag inte, återger bara lite kortfattat av vad de från B&O sa till mig.


Från:
http://www.moultonlabs.com/images/pdfs/ ... design.pdf
The device that is used to accomplish this is called an “Acoustic Lens.” It is a scalable reflecting device that fits over a conventional treble dome tweeter or mid-range driver, which is facing upwards. It was invented by Manny LaCarrubba of Sausalito Audio Works, and is licensed to Bang & Olufsen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Rain
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2005-10-28

Inläggav Rain » 2007-07-04 01:08

"The BeoLab 5 represents an attempt to globally address the various issues presented by room interface at
both high and low frequencies, power, reproducibility, and musical instrument gestalt in a single
integrated loudspeaker system. Listening tests to date support its performance quality and ability to
provide an significantly enhanced musical listening experience. The authors believe that, as a unique
single design, the BeoLab 5 works more effectively in a wider range of listening rooms than any other
loudspeaker designed to date."

http://www.moultonlabs.com/images/pdfs/ ... design.pdf

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-04 01:10

Den åsikten har de givetvis rätt till. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-04 01:20

Vee-Eight skrev:Den åsikten har de givetvis rätt till. :)


Absolut! Och även du Rain har rätt till din åsikt, jag var bara mindre imponerad av dem än väntat då jag väl hörde dem i hemmiljö, jag hade ju hört så mycket fantastiskt om dem. En av de designmässigt mest spejsade, och innovativa burkarna är det definitivt.

Bara det att jag inte gillar sånt där som "bäst i världen" spekulationer, det är så Dennis Brunby liksom.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2007-07-04 01:33

Rain skrev:
tvett skrev:Du nämner andra aktiva högtalare, men finns det några som är så löjligt dyra ?

Beolab5 är inte löjligt dyra, ganska prisvärda faktiskt om du tänker på att det ingår flera slutsteg på sammanlagt runt 5000 Watt 2X15" basar DSPer,filter DACar, kalibreringsmikrofoner m.m.m.

Det finns aktiva högtalarsystem som kostar 10 gånger så mycket som Beolab5 och ännu mer, fast de saknar mycket av det som gör BL5 unika.


Högtalarna har flera tusen watt för att kompensera underliga lösningar. baselementet är ju tämligen ineffektivt, detta samt placeringen kompenseras av en massa effekt.
NN

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-04 01:43

15" basarna har inte mycket till lådor att rumstera i. En sluten volym på 30-40L vill jag minnas. Kanske därav det som stereophile såg i sina mätningar, nämligen att vid 90hz hade basen fallit med 3db och vid 60hz mellen 6 och 9db. Sen kan man ju undra vilka ytterliga egenheter i basen som måste kompenseras för pga den lilla volymen de ska jobba i.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Rain
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2005-10-28

Inläggav Rain » 2007-07-04 01:47

NNord skrev:Högtalarna har flera tusen watt för att kompensera underliga lösningar. baselementet är ju tämligen ineffektivt


Ineffektivt element? Inte speciellt men det sitter i en ganska liten sluten låda för att få så ren bas som möjligt, så det kräver ju en del effekt.

Det du kallar underliga lösningar skulle jag nog kalla genialiska lösningar, bl.a. den som kompenserar för elementens åldrande/slitage.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: entt och 25 gäster