Beolab5 "Världens bästa högtalare?".

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-07-20 14:25

meanmachine skrev:
IngOheman skrev:När det gäller hans passion för B&O-högtalarnen kan jag bara gläda mig å hans vägnar: Entusiasm är en av de bästa drivkrafterna som finns, och när någon hittar en produkt som svarar till deras drömmar är det ju jättebra! Man skall aldrig ta ifrån någon entusiasmen utan minnas att alla alltid har rätt till sina åsikter, och att det ju faktiskt är något bra när någon hittar något som ger dem glädje. :P

Jag hoppas för hans skull att han får råd med dem och får största glädje av dem sedan!

:P :)

Tänk om alla var så trevliga...Det uppsakttar säkert rain.

Jag måste isåfall i retur säga att jag uppskattar att du tog mina små (men ärligt menade) kängor så snyggt. :P


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-20 14:27, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2007-07-20 14:27

meanmachine skrev:
IngOheman skrev:Du hoppade på Rydberg så det stod härliga till.


Japp. Han talade om för Lust att han kunde likagärna dra från detta forum vilket borde ge semenster om jag vad moderator.


Nu snackar du ju strunt, läs en gång till vad jag skrev. Det innehöll ju hypotetiska förutsättningar och dessutom resonerade jag utifrån Lusts välbefinnande.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2007-07-20 14:28

Är av den generella uppfattningen att ingen bör få semester.
Vi är överens, men som sagt är det sånt som ska diskuteras i den här tråden? (frågan är retorisk och bör inte få något svar)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo
 
Inlägg: 13118
Blev medlem: 2007-03-06
Ort: Trollskogen

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 14:31

IngOheman skrev:Ja, här få ju folk prata om vad de vill. En skillnad mellan Carlsson och Ino är att ordet Carlsson inte är en personlig förolämpning mot någon. Lustigt nog är det ofta de som blir förolämpade av ordet Ino, som använder det först.


Det är många som drar namnet ino i gruset och jag misstycker till detta. Det är lika sjukt beteende som när man drar andra märken i gruset.

Martin

Det är rätt att det är eftersträvbart. Det har jag inte motsatt mig utan att vissa dömmer ut de som inte strävar åt det håller med att påtala att deras transparens är sanningen.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo
 
Inlägg: 13118
Blev medlem: 2007-03-06
Ort: Trollskogen

Inläggav meanmachine » 2007-07-20 14:37

Måste i ärlighetens namn säga att Guru som på bilden såg riktigt trevlig ut. :)

Nyfiken som rackarn numer.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-07-20 14:47

Såg just detta mycket fina svar till Rain som Harryup skrev:
Harryup skrev:
Rain skrev:
UrSv skrev:Throw me a bone och säg om det var rätt dokument iallfall?

Nej det var inte rätt dokument..
Sen kanske ditt problem i det här fallet är just din brist på kunskap över hur kombinationen högtalare/förstärkare med aktiv återkopplad DSP fungerar..

Det är inte så att du blandar ihop rumseq men att kontinuerligt servostyra högtalarelementen? Jag har ICE steg och jag har inte läst någonstans i B&O dokumentation att dom skulle ha en kontinuerligt aktiv servo. DSP'n används väl i mätförfarandet och sedan kröker till frekvensgången en gång för alla till nästa mättillfälle.

Det som Harryup beskriver (och som är det som B&O använder) är INTE ett servosystem.

Servosystem kännetecknas av sin kontinuerliga aktion/inkoppling. Med "kontinuerlig" menas i den digitala tidsåldern förstås att samplings- (och insats-)frekvensen är mer än dubbelt så hög som de i det servokontrollerade området huserande frekvenserna. Sen är det förstås bra att kunna hålla isär parametrar också. Att stegvis reglera eq och nivå (och eventuellt även addera pre-distortion) är inte att servo styra membranrörelserna! Membranrörelserna kan bara servostyras med någon form av rörelseåterkoppling.


För tydlighets skull vill jag klargöra att detta inte är en kritik mot B&O-högtalaren. Det jag skriver är inte avsett att anmärka på högtalarens prestationer. Bara ett klargörande av att den inte fungerar som Rain påstått.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-20 16:34, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2007-07-20 15:48

Nu är jag tebax efter lite sömn och arbete...

Jag vill då passa på att tacka dig, Rain, för att du citerat information du så hårdnackat hållit inne med och kan precis som alla, i mitt tycke, andra konstatera att du förmodligen läst dokumenten men DEFINITIVT INTE förstått vad som står där. Jag kan nog sträcka mig till att tänka mig att du förstått var där står rent språkligt men helt enkelt inte klarat av det tekniska.

Jag passar på att tacka för beviset för att det just i detta fall inte var min brist på kunskap som ställde till det för mig utan att just detta problem alltså drabbade den andra parten i detta fall. "Jag vilar min väska" som de flesta andra redan verkar ha gjort. Tack.

Jag kan i samma inlägg passa på att påminna mig om en annan studiokille som hamnade lite snett i början av sitt medlemskap och drabbades av raljerande inlägg, ibland från mig själv, men som sedan kom i fas med den "icke bransch-specifika" som ibland används här inne. Denne studiekille framstår nu som en mycket sansad, ödmjuk och trevlig prick. Således, om du ser detta, mottag ett mycket välmenande beröm från min sida för din nuvarande mycket trevliga medverkan på forumet popedh.
Senast redigerad av UrSv 2007-07-20 15:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2007-07-20 15:50

IngOehman skrev:Det som Harryup beskriver (och som är det som B&O använder) är ett servosystem.


Hoppsan?

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2007-07-20 16:31

meanmachine skrev:
Rydberg skrev:DavidA jämförde piP med Revel Ultima Gem och om jag minns rätt så var det väl i det närmaste jämt skägg dem emellan.


Ojojoj så flummig allt blir. Enligt vilka parametrar. :D


Japp stämmer, jag har vart med själv och jämfört. GEM lät mycket bra, kunde spela starkare än piP (såklart). Och va riktigt snygg :) piP kanske tog segern ändå pågrund av en neutralare klang.
NN

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-07-20 16:38

UrSv skrev:
IngOehman skrev:Det som Harryup beskriver (och som är det som B&O använder) är ett servosystem.

Hoppsan?

Det fattas ett "inte". :oops: Skyller på tangentbordet. Bara mellanslagen kom med. :(

Det skall alltså stå: Det som Harryup beskriver (och som är det som B&O använder) är INTE ett servosystem.

(Jag har rättat inlägget.)


Det som kännetecknar servosystem är det kontinuerliga ingreppet. Harryup fångade skillnaden väldigt elegant när han formulerade just:
1. en gång för alla,
2. till nästa mättillfälle
.

(min uppdelnng i två halvor)


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-07-20 17:36, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2007-07-20 16:40

Harryup formulerar sig alltid väl ! :) Där har JAG mycket att lära :wink:
NN

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-07-20 17:02

dwain1 skrev:nu förstår jag inte? jag menar inte att dina burkar spelar tråkigt för dom har jag inte hört. jag menar inte heller att du skulle föredra den tråkiga burken. vad jag undrar är vilken burk du föredrar?

Jag föredrar den roliga burken = det med det mest spännande innehållet.

Innehållet är musik.

Jag är nyfiken på musiken och tycker det är mest spännande att få ta del av den utan att samtidigt behöva lyssna på en massa likriktande färgningar från anläggningen. Den mest spännade anläggningen är därför (för mig) den som färgar minst - eftersom det är den som låter musiken tala i tyligaste relief där inga nyanser går förlorade! Alltså gillar jag mest den burken som innehåller minst förminskad (färgad) musik, alltså mest musik! :P


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav David_A » 2007-07-20 17:06

Rain skrev:
Rydberg skrev:
Kan ju säga att jämförelsen med Dynaudio var första gången jag hörde piP. Var väl inte helt positivt inställd till märket på den tiden men ack vad fel jag hade.

DavidA jämförde piP med Revel Ultima Gem och om jag minns rätt så var det väl i det närmaste jämt skägg dem emellan.


Fablernas värld...


Oj här får man sina intryck stämplade som en riktigt rövarhistoria :?

Hade ganska länge GEM i min ägo med diverse Krellsteg och ett Bladelius Grendel som drivning. Köpte till och med dessa EFTER att jag varit i den berömda källaren och lyssnat.
Men ja, det är svårt att göra korrekta bedömningar baserade på hörselminnet i totalt olika miljöer, så efter drygt ett år med GEM så skaffade jag ett par Pip till datorn mest på skoj.
Ska inte påstå att dom utklassade GEM helt och hållet. Men skillnaden var klart mindre mellan dessa än mellan GEM och mina gamla Dynaudio 1.3se.
Alla jämförelser gjordes också med samma placering pga delning till basmoduler vid ca 100hz.
Att Pip upplevdes vara mer homogena i klangen, ha bättre upplösning, uppmåla en mer exakt ljudbild, samt faktiskt mäta bättre enligt min Tact än GEM är ju onekligen en jäkla bedrift med tanke på priskillnaden. Det borde egentligen inte ens vara möjligt tycker man.
Behöll dock GEM ett tag tills jag fick mina i28s. Kändes bara lite fel att ha burkar för under 10 loppor till steg för över 200k


Detta är ju totalt OT, men man vill ju ändå ge svar på tal.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2007-07-21 00:23

dwain1, Vilka högtalare är det du hört som är väldigt korrekta/neutrala så det låter dåligt? Btw, du är välkommen och lyssna på mina Sony om du vill. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
dwain1
Inaktiverad
 
Inlägg: 591
Blev medlem: 2006-11-11
Ort: halmstad

Inläggav dwain1 » 2007-07-21 00:45

ja du jag har hört en jäkla massa. Å jag har även hört system som med hjälp av nån form av rumskompensering eller vad det kallas är frekvenskorrigerade så att det ska vara en rak frekvensgång. I mina öron tråkigt.

Å nej jag byta inte högtalare efter varje låt som du fick det till max. Jag kör med ett par högtalare oftast och dom är jag nöjd med. Har dock två par just nu qrs luna au och jbl l110 sen har jag en jäkla massa småplock som jag håller på att ge bort. För att ta det lägsta i basen har jag två st baslådor med en 8a i varje med 12mm linjär slaglängd och avstämda så att det spelar ner till runt 25hz
Jag spelar på ett par konservburkar och en biggpackburk

Praise The Lord nu har uppgraderingen kommit. Jag har fått ärva ett kastrullock från min kära morfar

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2007-07-21 00:55

dwain1 skrev:ja du jag har hört en jäkla massa. Å jag har även hört system som med hjälp av nån form av rumskompensering eller vad det kallas är frekvenskorrigerade så att det ska vara en rak frekvensgång. I mina öron tråkigt.



Min är hyffsat neutrala, enligt mig, du är välkommen att lyssna om du är i karlstad någon gång. Det finns all formet av musik, förutom dansband och klassisk, att tillgå :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Kent_n
 
Inlägg: 176
Blev medlem: 2005-09-17

Inläggav Kent_n » 2007-07-21 09:52

Var o lyssnade på BO stora högtalare på BO center på Ringvägen i Sthlm..

Eget utseende, ganska tuffa i mina ögon..Lär riktigt bra, försäljaren kopplade in rumskompensering, stor skillnad till det bättre..Försäljaren hade en poäng med att man bara behöver en bra förförstärkare....

Helt klart en mkt bra högtalare...

Nackdelen med BO center är att det bara går att jämföra med just BO sortiment..

Skulle dock vara kul att jämföra den med andra märken i ungefär samma prisklass

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-07-21 12:37

subjektivisten skrev:
dwain1 skrev:ja du jag har hört en jäkla massa. Å jag har även hört system som med hjälp av nån form av rumskompensering eller vad det kallas är frekvenskorrigerade så att det ska vara en rak frekvensgång. I mina öron tråkigt.



Min är hyffsat neutrala, enligt mig, du är välkommen att lyssna om du är i karlstad någon gång. Det finns all formet av musik, förutom dansband och klassisk, att tillgå :P

Ingen klassisk musik? :o


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

popedh
 
Inlägg: 565
Blev medlem: 2006-03-01

Inläggav popedh » 2007-07-21 12:48

subjektivisten skrev:
dwain1 skrev:ja du jag har hört en jäkla massa. Å jag har även hört system som med hjälp av nån form av rumskompensering eller vad det kallas är frekvenskorrigerade så att det ska vara en rak frekvensgång. I mina öron tråkigt.



Min är hyffsat neutrala, enligt mig, du är välkommen att lyssna om du är i karlstad någon gång. Det finns all formet av musik, förutom dansband och klassisk, att tillgå :P



"Det finns all formet av musik" E det Heiniken som skrev eller? skrattar.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2007-07-21 13:21

IngOehman skrev:Ingen klassisk musik? :o


Vh, iö


Njet. Eller det finns någon 4-LP box jag köpte för 10 kr på en loppis men har inte lyssnat på den. Fastnar inte för det. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 18111
Blev medlem: 2003-10-16

Inläggav subjektivisten » 2007-07-21 13:22

popedh skrev:"Det finns all formet av musik" E det Heiniken som skrev eller? skrattar.



Det kan mkt väl vara så att denna man var med vid tangentbordet :wink:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-21 14:28

subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:Ingen klassisk musik? :o


Vh, iö


Njet. Eller det finns någon 4-LP box jag köpte för 10 kr på en loppis men har inte lyssnat på den. Fastnar inte för det. :P


Du kunde ju pröva att skaffa några Moondog plattor? Ursäkta att jag ärlite ot. :)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
matereo
 
Inlägg: 1932
Blev medlem: 2007-04-09

Inläggav matereo » 2007-07-21 14:29

subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:Ingen klassisk musik? :o


Vh, iö


Njet. Eller det finns någon 4-LP box jag köpte för 10 kr på en loppis men har inte lyssnat på den. Fastnar inte för det. :P


Du kunde ju pröva att skaffa några Moondog plattor, kanske en bra inkörsport? Ursäkta att jag ärlite ot. :)
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-07-21 15:10

matereo skrev:
subjektivisten skrev:
IngOehman skrev:Ingen klassisk musik? :o


Vh, iö


Njet. Eller det finns någon 4-LP box jag köpte för 10 kr på en loppis men har inte lyssnat på den. Fastnar inte för det. :P


Du kunde ju pröva att skaffa några Moondog plattor? Ursäkta att jag ärlite ot. :)

Jag tror jag har alla. 8)


Min absoluta favorit är den lilla undefundiga saken han skrev och spelade in på 50-talet som heter 'to a sea horse'. Helt fantisktist komposition!

Han själv bakom tangenterna, och tangenterna tilhöriga ett ostämt piano. :P

'Birds Lament' (hyllning till Charlie Parker) är en annan favvo.


Jag tycker för övrigt att det är skandal att Moondog inte i musikhistoriska sammanhang tillskrivs äran som en av minimalismens viktigaste upphovsmän och kompositörer. Han var ju långt före de erkända minimalisterna! :o


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-21 16:10

Nu har tråden seglat OT ett bra tag. Vv återgå till ämnet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2007-07-21 16:39

Tänk om ingen har något mer att säga on topic då? :o

:wink:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2007-07-21 16:49

IngOehman skrev:Tänk om ingen har något mer att säga on topic då? :o

:wink:


Vh, iö


Den smällen får man ju ta. Det är väl inte så svårt att starta nya trådar? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3385
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Beolab5

Inläggav eljulio » 2021-10-19 05:57

Jaha, då var ett par timmar till av livet förspillda av en låååång tråd om Beolab 5. Eller vad nu tråden handlade om. Höjdpunkten var nog näst längst ned på sidan 15 när "topplocket" gick för en numera inaktiv forummedlem... :lol: 8)

Synd att IÖ inte är kvar här.

Användarvisningsbild
andyman_se
 
Inlägg: 1620
Blev medlem: 2010-05-05
Ort: Uddevalla

Re: Beolab5

Inläggav andyman_se » 2021-10-19 08:14

eljulio skrev:Jaha, då var ett par timmar till av livet förspillda av en låååång tråd om Beolab 5. Eller vad nu tråden handlade om. Höjdpunkten var nog näst längst ned på sidan 15 när "topplocket" gick för en numera inaktiv forummedlem... :lol: 8)

Synd att IÖ inte är kvar här.


Tonen har ju lugnat ner sig betydligt sedan dess :)

Såg att det fanns en som kallade sig flateartharen, måste varit väldigt före sin tid 2007?

jansch
 
Inlägg: 3695
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Beolab5

Inläggav jansch » 2021-10-19 11:20

Jaha, det var ju en skojig tråd.
Är det någon mer än jag här på forumet som har Beolab5 högtalare?

"Världens bästa högtalare" är ju en intressant rubrik.

Jag köpte mina för ca 10 år sedan, begagnade för 50.000. Då var nypriset ca 180.000 och när dom slutade att tillverkas var priset uppe i över 200. Det fanns någon "jubileumsmodell" som kostade ännu mer.

Innan BO5 hade jag en mängd Carlssonhögtalare, har haft de flesta dock inte OA50 och OD11. OA6 (typ1) och OA6II har jag kvar, fast dom ska säljas.
Dessförinnan bl.a AR, KEF, JBL och ett antal hembyggen. Ett tag körde jag JBL-horn/375/075, det lät mycket med Dynaco mk3 men kanske inte "finHiFi".

När jag lyssnade in mej på BO5:orna fick jag ett sorts lugn, jag hittade/hörde inga större fel och ljudet var luftigt som Carlssongrejor men mer komplett.
Under de senaste 30 åren har jag haft stora luftiga lyssningsrum med högt i tak. BO5:orna funkar bra i den miljön. Jag lånade ett par Snell en gång och dom lät torftigt hos mej.... blev väldigt besviken.

Just nu "sitter jag nöjd" och har alltså gjort det i 10år - så länge har jag aldrig varit nöjd tidigare. Så dom är väl "bäst" för mej .........än så länge.

BO5:orna börjar ju bli moderna igen! Aktiva med digitala ingångar, 4st klassD slusteg och självjusterande bastonkurva. Inte dåligt för en 20 år gammal konstruktion!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: eljulio, Eri, MorganM, tordnilsson och 16 gäster