Dagens WTF!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Dagens WTF!?

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 11:07

Som rubriken antyder: Dagens What The Fuck!?

8O 8O 8O

Sånt man stöter på inom HiFi och bara inte tror det kan vara sant! Och då menar jag inte i positiv bemärkelse. 8)

Inspirerat av följande:

RGC-24 Ground Conditioner

förresten är ju hela den där sajten full med dyngolja och grodfötter!

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-07-04 11:54

Är inte det här lite väl likt denna tråd?

En produkt som fungerar, eller ännu en bluff?

Fortsätt gärna där.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 12:19

tvett skrev:Är inte det här lite väl likt denna tråd?

En produkt som fungerar, eller ännu en bluff?

Fortsätt gärna där.

nä tanken var inte att diskutera den specifika produkten här, utan alla liknande WTF uppplevelser som man kan stöta på därute i HiFi-träsket. 8)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 14:20

Som den här typ:

Bild
RIO-5II Minus ion generator

RIO-5II förbättrar både ljudet hos dina CD och DVD-skivor men också ljudet i ditt lyssningsrum!

Lägg en CD eller DVD-skiva på RIO-5II och tryck på den röda knappen. Detta startar en 14 sekunder lång behandlning av skivan med negatift laddade joner och ultraviolett ljus. Resultatet är en tydligt hörbar förbättring av ljud- /bildkvalitén från skivorna.

Inuti RIO-5II så finns ett klot av naturliga mineralämnen vilka avger svagt negativt laddade joner då en lampa med ultravioletta strålar belyser den. En liten fläkt inuti ser till att sprida dem mot skivans yta.

Genom att producera negatift laddade joner så minskar effekterna av statisk laddning i rummet hos både elektronik och kablar mm.

Som en positiv bieffekt så kommer de ultravioletta strålarna att rena luften i ditt rum från mängden bakterier som flyger omkring. RIO-5II är patentsökt i flera länder.

HUH!?? What the fuck!!! Är det ett skämt eller??? 8O :lol:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 14:23

Eller den här:

Bild
RR-77 Ultra Sonic Generator

RR-77 är en lågfrekvenssändare av Schumann-frekvensen.

Fenomenet upptäcktes 1954 av den tyska fysikern och forskaren W.O Schumann som visade att det imellan atmosfären och jorden finns naturliga resonansfrekvenser där 7,83 Hz är den starkaste. RR-77 bygger på teorin att om denna frekvens förstärks så uppkommer ett antal positiva effekter.

Acoustic Revive utlovar att interferenser från elektromagnetiska störfält minskar om RR-77 används vilket leder till ett ökat signal/ brusförhållande och minskad distortion hos din elektronik.

Användningen av RR-77 ska också leda till ökad avslappning, bättre koncentrationsförmåga och bättre imunförsvar hos djur och människor. Detta ska göra det lättare att uppskatta och njuta av din musik.

Effekterna av RR-77 har även blivit uppskattade hos en Japansk orkester av klassisk musik där den idag är en naturlig del vid inspelningar och uppföranden.

Vid användning så måste RR-77 placeras på minst 1,5 meters höjd över golvet för att få bästa effekt.

Vågar du prova?

8O 8O 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 14:32

Undrar hur mycket man egentligen får påstå innan man kan ta laglig aktion mot lurendrejeri?

Hur lite output vid den frekvensen har där där saken? Någon över huvud taget?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-07-04 14:39

Akkelis Audio skrev:Acoustic Revive utlovar att interferenser från elektromagnetiska störfält minskar om RR-77 används vilket leder till ett ökat signal/ brusförhållande och minskad distortion hos din elektronik.
Detta känns tveksamt, tycker jag.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-04 14:57

Dessutom lär UV-ljus vara direkt skadligt att exponera CD-skivor för. :roll:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-04 15:07

Hahaha - dom är för goa :D

Men det är ju upp till oss konsumenter att välja om vi vill handla. Det är mycket värre om leverantören lyckas övertyga myndigheterna om att alla lägenheter ska innehålla {valfri apparat] och att kostnaden belastar skattsedeln.

Å andra sidan, om jag lanserade en apparat som producerar negativa joner, hur många här skulle tro på att den kan ge ett ökat välbefinnande och därmed en situation där jag bättre uppskattar min musik?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 15:19

Bill50x skrev:Å andra sidan, om jag lanserade en apparat som producerar negativa joner, hur många här skulle tro på att den kan ge ett ökat välbefinnande och därmed en situation där jag bättre uppskattar min musik?

Apparaten i sig, eller pengarna försäljningen medförde?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-04 15:39

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Å andra sidan, om jag lanserade en apparat som producerar negativa joner, hur många här skulle tro på att den kan ge ett ökat välbefinnande och därmed en situation där jag bättre uppskattar min musik?

Apparaten i sig, eller pengarna försäljningen medförde?

:mrgreen:

Jag retades lite här. Det finns miljöer som innehåller ett överskott av positiva joner, tex stadsmiljöer/avgaser och radonhus, miljöer som bevisat har negativ inverkan på människor.

Miljöer med hög halt negativa joner är tex efter en åskurladdning, i närheten av vattenfall osv. Mijlöer som uppfattas positivt av oss människor. Det känns "friskt".

Varför det är så här diskuteras däremot, en personlig reflektion är att vi mäniskor består av atomer med en ganska svag bindning till elektronerna. Vi blir alltså lätt positivt uppladdade, vilket är negativt för vårt välbefinnande. Att komplettera närmiljön med negativa joner har visat sig få positiva effekter, kanske är det så att ersätta de förlorade elektronerna ger en ökad känsla av välbefinnande?

Hängde du med här :D

Med andra ord, en jonisator som ger ifrån sig negativa joner kan öka vårt välbefinnande! Och då låter musiken bättre, whiskyn smakar godare och flickvännen blir sexigare ;-)

De jonisatorer jag säljer är till för att ladda ur uppladdade material, de levererar alltså lika delar negativa och positiva joner och påverkar inte oss människor alls.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 15:43

Har haft jonisator på rummet större del av min uppväxt. ( Morsan trodde på det mot min allergi... )

Man märker kanske det precis när man kopplar in den om man står precis sidanom... men annars tror jag inte så mycket på det. Har inte blivit sämre sedan jag flyttade hemifrån, snarare tvärtom.... behöver inte ha koppling till jonisatorn dock.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-04 15:45

Personligen så tycker jag det är samma låga människor som säljer detta tramset som dom som säljer fejkade bantningspiller och idioter som botar cancer med vitaminer och kristallkulor. Dom har ingen som helst rätt att få en mjuk behandling alls. Vidrigt :evil:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-04 15:46

Bill50x skrev:...och flickvännen blir sexigare ;-)

Åh tusan... menar du att lackstövlarna blir blankare av det alltså?

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-07-05 10:50

subjektivisten skrev:Personligen så tycker jag det är samma låga människor som säljer detta tramset som dom som säljer fejkade bantningspiller och idioter som botar cancer med vitaminer och kristallkulor. Dom har ingen som helst rätt att få en mjuk behandling alls. Vidrigt :evil:

Ärligt talat, nu går du över gränsen. Du kan inte jämföra två svåra sjukdomar med hifi.
Respektlöst.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-05 10:52

philip skrev:
subjektivisten skrev:Personligen så tycker jag det är samma låga människor som säljer detta tramset som dom som säljer fejkade bantningspiller och idioter som botar cancer med vitaminer och kristallkulor. Dom har ingen som helst rätt att få en mjuk behandling alls. Vidrigt :evil:

Ärligt talat, nu går du över gränsen. Du kan inte jämföra två svåra sjukdomar med hifi.
Respektlöst.

Det gör han ju inte, han jämför metoderna de framställer produkter och behandlingar på. Håller med helt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-05 11:32

philip skrev:Ärligt talat, nu går du över gränsen. Du kan inte jämföra två svåra sjukdomar med hifi.
Respektlöst.

Nej, läs vad Bengt skrev.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-07-05 11:44

BengtO skrev:
philip skrev:

Respektlöst.

Det gör han ju inte, han jämför metoderna de framställer produkter och behandlingar på. Håller med helt.

det är precis det han gör, och indirekt du med eftersom du håller med helt. Har ni ingen som helst verklighetsförankring?
Jag orkar inte dra något exempel för det blir så absurt (som om inte påståendet var tillräckligt absurt från början) men ni kan väl tänka till lite själva?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-05 11:58

philip skrev:det är precis det han gör, och indirekt du med eftersom du håller med helt. Har ni ingen som helst verklighetsförankring?
Jag orkar inte dra något exempel för det blir så absurt (som om inte påståendet var tillräckligt absurt från början) men ni kan väl tänka till lite själva?

Du kanske skulle sätta dig ner och tänka igenom det igen.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2007-07-05 12:16

subjektivisten skrev:
philip skrev:det är precis det han gör, och indirekt du med eftersom du håller med helt. Har ni ingen som helst verklighetsförankring?

Bra replik! får en att tänka lite extra...

Måste jag dra ett exempel för att ni ska förstå? Tror ni verkligen att hifi är lika viktigt som livet och döden?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-05 12:17

philip skrev:Måste jag dra ett exempel för att ni ska förstå? Tror ni verkligen att hifi är lika viktigt som livet och döden?

Nu var det ju inte det som exemplet handlade om... tror du hakade upp dig på fel del av exemplet... det gällde personlighetstypen hos försäljarna, inte vad de säljer...

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-05 12:56

philip skrev:
subjektivisten skrev:

Bra replik! får en att tänka lite extra...

Måste jag dra ett exempel för att ni ska förstå? Tror ni verkligen att hifi är lika viktigt som livet och döden?

Du kan ju dra exemplet med att den som stjäl från barn är ungefär lika puckad som den som stjäl från en vuxen. Det e ju sant. Stjäla är fel.

Men jag jämför inte barnet med en vuxen på nåt sätt, det är den som stjäl jag jämför. Inte "vad" han stjäl ifrån.

"Stjäl" kan bytas ut mot andra ord som t.ex "slår" eller "piskar", "barn" och "vuxen" mot t.ex. "guldfisk" och "haj", "mås" och "struts". Det spelar inte så stor roll.
Senast redigerad av BengtO 2007-07-05 12:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 12:59

Ja ja, men det är värre att råna en pensionär än en stor kroppsbyggare.

Fan tagga ner nu. Tråden skulle inte handla om detta. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-05 13:14

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:...och flickvännen blir sexigare ;-)

Åh tusan... menar du att lackstövlarna blir blankare av det alltså?

Yepp!
Fast just i det fallet har vi en bättre lösning :-)

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2007-07-05 13:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-05 13:20

Nattlorden skrev:Nu var det ju inte det som exemplet handlade om... tror du hakade upp dig på fel del av exemplet... det gällde personlighetstypen hos försäljarna, inte vad de säljer...

Exakt. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-05 13:23

subjektivisten skrev:
Nattlorden skrev:Nu var det ju inte det som exemplet handlade om... tror du hakade upp dig på fel del av exemplet... det gällde personlighetstypen hos försäljarna, inte vad de säljer...

Fast man kan ju undra varför säljarna får all skit när det är ingenjörerna som uppfunnit skräpet?

/ B

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-05 13:30

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:

Fast man kan ju undra varför säljarna får all skit när det är ingenjörerna som uppfunnit skräpet?

/ B

Det får man. En bra försäljare borde dock inte sälja saker han inte tror på själv.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 13:31

Bill50x skrev:

/ B

Fast om nu W.O Schumann eller någon annan vetenskapsman/ingenjör gör en upptäckt för 50 år sen inom ett helt annat område än Hifi, och sen någon skrupelös näringsidkare kommer på att den med lite schysst marknadsföring kan säljas till hifinördar å andra bonnläppar, så är det ju knappast den ursprungliga upptäckarens fel. Tror inte det där företaget Acoustic Revive har en enda ingenjör anställd hos sig. Åtminstone inte nån som ägnar sig åt genuin ingenjörskonst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-05 13:37

Ingenjörens Hederskodex (courtesy of Sveriges Ingenjörer, fd Civilingenjösförbundet)

(min understrykning)

1. Ingenjören bör i sin yrkesutövning känna ett personligt ansvar för att tekniken används på ett sätt som gagnar människa, miljö och samhälle.
2. Ingenjören bör sträva efter att förbättra tekniken och det tekniska kunnandet i riktning mot ett effektivare resurs-utnyttjande utan skade-verkningar.
3. Ingenjören bör ställa sitt kunnande till förfogande i offentliga och enskilda sammanhang för att uppnå bästa beslutsunderlag och belysa teknikens möjligheter och risker.
4. Ingenjören bör inte arbeta inom eller samverka med företag och organisationer av tvivelaktig karaktär eller med mål som strider mot personlig övertygelse.
5. Ingenjören bör visa full lojalitet mot arbetsgivare och arbetskamrater. Svårigheter härvidlag bör tas upp till öppen diskussion, i första hand på arbetsplatsen.
6. Ingenjören får inte använda otillbörliga metoder i tävlan om anställning, uppdrag eller beställning, ej heller försöka skada kollegors anseende genom obefogade beskyllningar.
7. Ingenjören bör respektera anförtrodda upplysningars konfidentiella natur samt andras rätt till uppslag, uppfinningar, utredningar, planer och ritningar.
8. Ingenjören får inte gynna obehöriga intressen och bör öppet redovisa ekonomiska och andra intressen som kan påverka tilltron till hans eller hennes opartiskhet och omdöme.
9. Ingenjören bör enskilt och offentligt, i tal och skrift, sträva efter ett sakligt framställningssätt och undvika felaktiga, missvisande eller överdrivna påståenden.
10. Ingenjören bör aktivt stödja kollegor, som råkar i svårigheter på grund av ett handlande i enlighet med dessa regler, samt enligt bästa övertygelse avstyra brott mot dem.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-07-05 13:45

Nattlorden skrev:...

Håller med! Men det var på den tiden då det fortfarande var något fint att vara ingenjör, och man i egenskap av sådan åtnjöt största respekt bland sina övriga medmänniskor. Att ingenjörer dessvärre i alla tider sålt sin själ till hin håle och hans anhang är dock välkänt och väldokumenterat. Så idag är väl ingenjörer ungefär lika betrodda och respekterade som vilken advokat som helst? 8)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi