Beolab 9

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
overture

Beolab 9

Inläggav overture » 2007-07-05 10:04

Ja, för att anknyta till den förtjusande diskussionen om BL5 så kommer här ännu en B&O tråd. Hurra!

Seriöst, jag letar efter recensioner (helst med mätdata och härliga kurvor) på denna högtalare. Jag tycker det låter som om det skulle kunna vara en behaglig pjäs. Speciellt intressant eftersom den använder Ice i basen men vanliga AB i mellanregister och diskant.

Personliga erfarenheter och jämförelser är också av intresse.

Låt inte detta bli en fajt nu bara. Låt det handla om högtalaren BL9.

Användarvisningsbild
matereo

Re: Beolab 9

Inläggav matereo » 2007-07-05 10:37

overture skrev:Ja, för att anknyta till den förtjusande diskussionen om BL5 så kommer här ännu en B&O tråd. Hurra!

Seriöst, jag letar efter recensioner (helst med mätdata och härliga kurvor) på denna högtalare. Jag tycker det låter som om det skulle kunna vara en behaglig pjäs. Speciellt intressant eftersom den använder Ice i basen men vanliga AB i mellanregister och diskant.

Personliga erfarenheter och jämförelser är också av intresse.

Låt inte detta bli en fajt nu bara. Låt det handla om högtalaren BL9.

Tyvärr jag har inte hört dem. :wink:
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Beolab 9

Inläggav phon » 2007-07-05 10:42

overture skrev: Speciellt intressant eftersom den använder Ice i basen men vanliga AB i mellanregister och diskant.

Det var ju intressant, dom har också hört att ICE låter illa i diskanten alltså? Annars ser ju Beo9 kul ut, lite lillebror till 5. Man kanske skulle pallra sig ner till beo-butiken för en demo?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
overture

Inläggav overture » 2007-07-05 13:26

Jahaja, då har man varit och lyssnat på dessa högtalare då. Tyvärr skedde det som hastigast på lunchen utan medhavd musik.

Jag lyssnade på lite Sofia Zelmani, Dire straits och Rammstein.

Sammanfattning:

Av det lilla jag hörde, med bristfälling uppställning etc etc så måste jag ändå säga att det lät bra. Klart fint ljud som känndes som ganska neutralt.
Bra ljudbild och ljudkvalitet på Zelmani och Dire Straits. Rätt så fylligt med hyfsad "push" på Rammstein. Mycket svårt att avgöra kvaliteten men jag kan i alla fall säga att det absout inte lät dåligt samt att det inspirerade till att gå dit på en seriös lyssning med medhavd musik.

Värt att kolla på om man är ute efter smidiga pjäser men ändå vill ha bra ljud. (och där kostnaden är lite sekundär...)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-10 11:35

Lyssnade inte på dem ,men var förbi och kikade på dem visuellt. Bra mycker snyggare än 5:an... och om B&O kan förankra denna looken hos kundkretsen så skulle de kunna skala upp den och få plats för "en riktig högtalare" under skalet.

Såg en fantastiskt snygg plasma med krom-tavelram samt inbyggd centerkanal med samma diskant. Mycket snyggt!

(Sen vill jag inte ha bilden så lågt, men det är ju en annan femma...)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2007-07-10 11:54

http://www.stereoplay.de/hifi/testberic ... 151533.htm

Själva artikeln:
http://www.stereoplay.de/sixcms/media.p ... lufsen.pdf

Mycket bred spridning, jämn frekvenskurva med en höjning 10-12 kHz och kraftig basdistorsion vid höga ljudtryck.

Mer:
http://www.beocentral.com/products/lab9
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-10 12:29

Jämn frekvenskurva ???

Nja, -2,5 till +2,5 från 280-750 Hz, ser inte alls trevligt ut, i detta för örat mycket känsliga området.

Borde ge ett (generellt sett) färgat och kyligt mellanregister med extra energi som först ger ett dynamiskt intryck, som efter hand kommer att upplevas som en påträngande ljudkaraktär.
Senast redigerad av Hedlund_inaktiv 2007-07-10 12:37, redigerad totalt 1 gång.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-10 12:32

Tittar man bara på slutbetyget är det ju få testade högtalare som ligger lägre faktiskt..

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-10 14:51

Hedlund skrev:Borde ge ett (generellt sett) färgat och kyligt mellanregister med extra energi som först ger ett dynamiskt intryck, som efter hand kommer att upplevas som en påträngande ljudkaraktär.

Snille spekulerar, du har inte funderat på att lyssna på dom innan du talar om hur de bör låta?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-07-10 14:56

Rain skrev:
Hedlund skrev:Borde ge ett (generellt sett) färgat och kyligt mellanregister med extra energi som först ger ett dynamiskt intryck, som efter hand kommer att upplevas som en påträngande ljudkaraktär.

Snille spekulerar, du har inte funderat på att lyssna på dom innan du talar om hur de bör låta?

Problemet med att titta på kurvor först och sedan lyssna är klassiskt. Det är väldigt lätt att "läsa in" hur det ska låta och sedan tycker man så. I alla fall så länge jag kan minnas bör man lyssna först och titta på mätningarna efter det.

För de som är mycket vana att tolka mätningar så kan naturligtvis en viss säkerhet infinna sig. Men det måste finnas hur många fallgropar som helst...

/ B

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-10 14:58

Bill50x skrev:Problemet med att titta på kurvor först och sedan lyssna är klassiskt. Det är väldigt lätt att "läsa in" hur det ska låta och sedan tycker man så. I alla fall så länge jag kan minnas bör man lyssna först och titta på mätningarna efter det.

För de som är mycket vana att tolka mätningar så kan naturligtvis en viss säkerhet infinna sig. Men det måste finnas hur många fallgropar som helst...
/ B

Ja inte många har ju ett mätrum hemma t.e.x....

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-10 14:58

Bill50x skrev:Problemet med att titta på kurvor först och sedan lyssna är klassiskt. Det är väldigt lätt att "läsa in" hur det ska låta och sedan tycker man så. I alla fall så länge jag kan minnas bör man lyssna först och titta på mätningarna efter det.

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-10 14:59

guldfisk skrev: ..... och kraftig basdistorsion vid höga ljudtryck.

Ja, och ingen är väl förvånad över det antar jag.

Precis som storebrorsan då, och det behöver man inte lyssna på för att veta helt säkert. Det räcker med att titta på den.

Sen kan man säkert gilla den om man lyssnar på den, en högtalare behöver inte vara bra för att man skall gilla den. Den behöver inte ens vara nästan bra.

Det finns många urusla saker man kan tycka om ändå, av andra anledningar. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-10 15:02

Rain skrev:

Kurvorna kan ju komma från någon annans mätrum, från någon som har ett mätrum hemma, eller på jobbet.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-10 15:05

phon skrev:
guldfisk skrev: ..... och kraftig basdistorsion vid höga ljudtryck.

Ja, och ingen är väl förvånad över det antar jag.

Precis som storebrorsan då, och det behöver man inte lyssna på för att veta helt säkert. Det räcker med att titta på den.

Du gör bort dig med sådana uttalanden för den bas som Beolab5 presterar skäms inte för sig och är verkligen inte högdistorderande jämfört med de flesta andra högtalare.

Om du hade läst testet så påpekas det att BL9s basåtergivning är enastående...

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-10 15:11

Rain skrev:

/ B

Vissa har 8)

och tillräckligt med erfarenhet av både mätning och design av högtalare för att kunna anta med en rimlig exakthet hur en högtalare låter utifrån en frekvenskurva.

Bill50x har rätt i att fallgroparna är många, men Stereoplay gör bra mätningar som är rättvisande.
Därför har jag inga problem med att ha en åsikt innan jag ens har lyssnat på dom.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-10 15:17

Rain skrev:
Du gör bort dig med sådana uttalanden för den bas som Beolab5 presterar skäms inte för sig och är verkligen inte högdistorderande jämfört med de flesta andra högtalare.

Om du hade läst testet så påpekas det att BL9s basåtergivning är enastående...

Knappast.

Jag säger inte att basåtergivningen är dålig, bara att den har sina begränsningar precis som många andra högtalare. Begränsningarna är enkla att inse, utan att lyssna på högtalaren.

I övriga register har den andra begränsningar, som till väsentliga delar är skiljda från andra högtalares begränsningar.

Behöver som sagt inte innebära att den är oanvändbar, bara begränsat användbar, precis som alla andra system. Begränsningarna här är dock av en något annorlunda karaktär an vad som är vanligt.

För du kan väl inte påstå att den är helt obegränsad i prestanda i alla register?

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-10 15:20

Hedlund skrev:Vissa har 8)
.
Därför har jag inga problem med att ha en åsikt innan jag ens har lyssnat på dom.

Tydligen så har du ingen dirrekt pejl på det du tror du har pejl på...

*Allvarligt knata ned och lyssna på dom så kanske du inser hur fel du har...

Sen vet jag inte hur bra du är på tyska men Stereoplay skriver "Klingt stimmig, unaufgeregt und doch ausgesprochen klar" "langfristig sehr angenehm"vilket är typ tvärtemot hur du påstår att de låter efter dina mätningstydningar...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-10 15:27

phon skrev:

För du kan väl inte påstå att den är helt obegränsad i prestanda i alla register?

Obegränsad är den så klart inte men förvånansvärt så i basen. Vore kul om du lyssnade på den/dom innan du fortsätter att påstå saker som inte stämmer.

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-10 15:31

Rain skrev:
Hedlund skrev:Vissa har 8)
.

Tydligen så har du ingen dirrekt pejl på det du tror du har pejl på...

*Allvarligt knata ned och lyssna på dom så kanske du inser hur fel du har...

Sen vet jag inte hur bra du är på tyska men Stereoplay skriver "Klingt stimmig, unaufgeregt und doch ausgesprochen klar" "langfristig sehr angenehm"vilket är typ tvärtemot hur du påstår att de låter efter dina mätningstydningar...

Rain, du har inte en aning om vad jag har pejl på och inte...
Håller med dig om att deras beskrivning inte stämmer med min tolkning, men står ändå fast vid den.
Den kurvan som uppvisas i testen är inte hållbar i längden, utan kommer att ge lyssningströtthet med garanti.
Mer eller mindre hela mellanregistret kommer att låta för ljust.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-10 15:34

Hedlund skrev:
Rain, du har inte en aning om vad jag har pejl på och inte...
Håller med dig om att deras beskrivning inte stämmer med min tolkning

Du ser...

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-10 15:36

Du ser vadå ???

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-10 15:38

Hedlund skrev:Du ser vadå ???

Nej du ser!

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-10 15:40

Nix, det gör jag inte... eller möjligen att du inte läser hela mina inlägg.

Hej på dig Rain, måste hem och jobba på huset nu när jag har semester. Hörs !

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-07-10 15:42

Rain skrev:
Obegränsad är den så klart inte men förvånansvärt så i basen. Vore kul om du lyssnade på den/dom innan du fortsätter att påstå saker som inte stämmer.

Vad är det, mer exakt, som inte stämmer?

Du kan ju inte gärna använda mer än runt 160dB i lådan utan att disten blir obehagligt hög. Lådan är på 29 liter i femman.

Hur stort slutet rum kan du då maximalt ha för att få, säg, 120 db i ljudtryck i djupbasen? Räkna med två samverkande högtalare för säkerhets skull.

När du räknat ut det, kallar du det då för "förvånansvärt obegränsat"?

När du nu har svaret på exakt hur starkt den kan spela i ett visst rum med en viss distorsion, tror du då att den kan spela starkare om du inte visste svaret och bara lyssnade istället?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-07-10 15:57

Högtalaren har endip vid 280 Hz, och en topp i högsta oktaven. Tror inte att dippen vid 280 Hz är speciellt störande vid lyssning dock. Inte enligt min erfarenhet av mätningar och högtalarbyggande. Toppen i högsta oktaven ger nog lite mer lyster åt symbaler å sånt.

I mina öron är detta en relativt bra tonkurva. Ingen topp vid 3-4 kHz relativt 1-2 kHz.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-10 16:34

Hedlund skrev:Nix, det gör jag inte... !

Jo du ser istället för att lyssna...

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-10 16:36

phon skrev:
Rain skrev:

Du kan ju inte gärna använda mer än runt 160dB i lådan utan att disten blir obehagligt hög.
160dB?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-07-10 16:57

Rain skrev:
160dB?[/quote]

ljudnivån inuti en låda blir betydligt starkare inuti en låda jämfört med outputen...

så ju mindre låda desto snabbare kompression i lådan...men ja det här finns det bättre personer på forumet som kan raljera åt dig

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-10 17:00

Rain skrev:
phon skrev:
Rain skrev:

Du kan ju inte gärna använda mer än runt 160dB i lådan utan att disten blir obehagligt hög.
160dB?

Hur går det med räknandet? Är du inte klar ännu?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nästa

Återgå till Generellt om hifi