Moderator: Redaktörer
overture skrev:Ja, för att anknyta till den förtjusande diskussionen om BL5 så kommer här ännu en B&O tråd. Hurra!
Seriöst, jag letar efter recensioner (helst med mätdata och härliga kurvor) på denna högtalare. Jag tycker det låter som om det skulle kunna vara en behaglig pjäs. Speciellt intressant eftersom den använder Ice i basen men vanliga AB i mellanregister och diskant.
Personliga erfarenheter och jämförelser är också av intresse.
Låt inte detta bli en fajt nu bara. Låt det handla om högtalaren BL9.
overture skrev: Speciellt intressant eftersom den använder Ice i basen men vanliga AB i mellanregister och diskant.
Hedlund skrev:Borde ge ett (generellt sett) färgat och kyligt mellanregister med extra energi som först ger ett dynamiskt intryck, som efter hand kommer att upplevas som en påträngande ljudkaraktär.
Rain skrev:Hedlund skrev:Borde ge ett (generellt sett) färgat och kyligt mellanregister med extra energi som först ger ett dynamiskt intryck, som efter hand kommer att upplevas som en påträngande ljudkaraktär.
Snille spekulerar, du har inte funderat på att lyssna på dom innan du talar om hur de bör låta?
Bill50x skrev:Problemet med att titta på kurvor först och sedan lyssna är klassiskt. Det är väldigt lätt att "läsa in" hur det ska låta och sedan tycker man så. I alla fall så länge jag kan minnas bör man lyssna först och titta på mätningarna efter det.
För de som är mycket vana att tolka mätningar så kan naturligtvis en viss säkerhet infinna sig. Men det måste finnas hur många fallgropar som helst...
/ B
Bill50x skrev:Problemet med att titta på kurvor först och sedan lyssna är klassiskt. Det är väldigt lätt att "läsa in" hur det ska låta och sedan tycker man så. I alla fall så länge jag kan minnas bör man lyssna först och titta på mätningarna efter det.
För de som är mycket vana att tolka mätningar så kan naturligtvis en viss säkerhet infinna sig. Men det måste finnas hur många fallgropar som helst...
/ B
guldfisk skrev: ..... och kraftig basdistorsion vid höga ljudtryck.
phon skrev:guldfisk skrev: ..... och kraftig basdistorsion vid höga ljudtryck.
Ja, och ingen är väl förvånad över det antar jag.
Precis som storebrorsan då, och det behöver man inte lyssna på för att veta helt säkert. Det räcker med att titta på den.
Rain skrev:Bill50x skrev:Problemet med att titta på kurvor först och sedan lyssna är klassiskt. Det är väldigt lätt att "läsa in" hur det ska låta och sedan tycker man så. I alla fall så länge jag kan minnas bör man lyssna först och titta på mätningarna efter det.
/ B
Ja inte många har ju ett mätrum hemma t.e.x....
Rain skrev:
Du gör bort dig med sådana uttalanden för den bas som Beolab5 presterar skäms inte för sig och är verkligen inte högdistorderande jämfört med de flesta andra högtalare.
Om du hade läst testet så påpekas det att BL9s basåtergivning är enastående...
Hedlund skrev:Vissa har![]()
.
Därför har jag inga problem med att ha en åsikt innan jag ens har lyssnat på dom.
Rain skrev:Hedlund skrev:Vissa har![]()
.
Därför har jag inga problem med att ha en åsikt innan jag ens har lyssnat på dom.
Tydligen så har du ingen dirrekt pejl på det du tror du har pejl på...
*Allvarligt knata ned och lyssna på dom så kanske du inser hur fel du har...
Sen vet jag inte hur bra du är på tyska men Stereoplay skriver "Klingt stimmig, unaufgeregt und doch ausgesprochen klar" "langfristig sehr angenehm"vilket är typ tvärtemot hur du påstår att de låter efter dina mätningstydningar...
Rain skrev:
Obegränsad är den så klart inte men förvånansvärt så i basen. Vore kul om du lyssnade på den/dom innan du fortsätter att påstå saker som inte stämmer.
160dB?phon skrev:Rain skrev:
Obegränsad är den så klart inte men förvånansvärt så i basen. Vore kul om du lyssnade på den/dom innan du fortsätter att påstå saker som inte stämmer.
Vad är det, mer exakt, som inte stämmer?
Du kan ju inte gärna använda mer än runt 160dB i lådan utan att disten blir obehagligt hög.
160dB?[/quote]Rain skrev:
Rain skrev:160dB?phon skrev:Rain skrev:
Vad är det, mer exakt, som inte stämmer?
Du kan ju inte gärna använda mer än runt 160dB i lådan utan att disten blir obehagligt hög.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster