Intressant diskussion angående köpta/mutade hifiblaskor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Intressant diskussion angående köpta/mutade hifiblaskor

Inläggav matså » 2007-07-06 13:43

Ibland läser man kommentare lite varstans att hifitidningar blir mutade av tillverkarna för att få bra recensioner osv, eller något annat skumt.

Men så läste jag detta på det andra forumet som kanske kan vara intresse för er.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62106

Vad säger ni om det?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-06 13:57

Vad som sägs? Ja att jag ifrågasatte en produkt som den firman inte bara säljer, utan även till viss del är inblandad i, från tester gjorda i High Fidelity som visar urusla mätresultat, men som fick såklart bra recension ändå. Och ut åkte jag från det forumet. Så man kan ju verkligen fråga sig hur banden är.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-06 14:16

Varför misstänker man helt tiden mutor. :?:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-07-06 14:21

Jag läste lite i den där tråden igår.

Jag tror nog att det är sant att det inte förekommer direkta mutor av typen "skriv nåt bra så får du åka till Thailand på semester".

Däremot tror jag att båda parter inser att de själva mår bäst av positiva recensioner. Därför lånar tillverkarna ut apparater till de som gör snälla tester i första hand, och testarna sitter lite i knät på dem iom det. Det finns som regel inte pengar att gå ut och köpa apparaterna i butik. Testarna inser att det blir svårare att få låna apparater om de skriver ner en produkt. Båda parter inser också att det är bra om folk vill köpa nya saker, det ökar både omsättningen på tidningen och på apparaterna.

Jag tror att det är just av den anledningen som man ser så många tama tester, där man måste läsa noga mellan raderna om man ska se någon kritik. Av den anledningen är mätdata i tester extra intressanta, särskilt såna som presenteras i kurvform så att de måste tolkas. Där kan det slinka igenom sakligheter som inte författaren vågar uttrycka i ord.

Här, liksom i många andra system som styrs av rent ekonomiska faktorer saknas den väsentliga styrvariabeln som styr mot kvalitet.

Tror jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 14:26

och jag tycker du "fångar" en hel del i ditt inlägg Svante..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-06 14:41

Svante sa det bra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-06 14:42

Det e ju möjligt att trådförfattaren till inlägget aldrig provat "muta" någon och därför vet vi ju heller inte huruvida det fungerar.

Jag vet heller inte vilken typ av produkter han får testade och hur intressanta dessa är.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-06 14:43

Mycket bra Svante. Man kan nästan tro du är lärare...

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-06 14:50

meanmachine skrev:Varför misstänker man helt tiden mutor. :?:

Därför att skitprodukter får goda recensioner. Men att det är så beror på en otydlig profil hos tidningarna om vad man menar med HiFI (alla vad jag vet menar mera begreppen "ballt ljud", "låte bra" än "god reproduktion"). Vidare testar man enligt principen koppla in, lyssna och tyck. Man har med andra ord ingen aning vad man egentligen lyssnar på. Förväntingarna på den långa prislappen eleer det verkliga ljudet... Utanför HiFI-svängen är det väl känt att hörseln, liksom alla sinnen, är väldigt lättlurad och "läckaget" från framförallt synen är stor. Inom HiFin anses det dock fult att påpeka detta och att man bör använda "öppet sinne" när man provlyssnar, dvs låta sig luras av div bondfångare som vill ha våra pengar i utbyta mot undermåliga, överprissatta eller rent icke-fungerande produkter.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-06 14:52

Jag tycker det är okej att betyget sätts i paritet med priset. Att en skapligt ljudande lågbudgetanläggning kan få 5/5 i betyg även om den inte låter lika bra som den dubbelt så dyra som fått 4/5 i betyg tidigare.

Däremot ser man ju nästan aldrig en dyr produkt få dåligt betyg. Inte toppbetyg jämt, men aldrig lägre än 50% av skalan.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-07-06 14:53

Fikastämningen är viktig i branschen. :wink:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 14:54

Problemet, som Svante besrkiver det, är vanligt i många branscher. Jag skulle vilja påstå att i det här fallet är det inte handlarna och distributörer/tillverkare som är problemet utan att redaktionerna själva tummar på integriteten, säkert ofta utan att vara medvetna om det (eller att man rationaliserar bort påverkansfaktorn). Tidningarna kan inte bita den hand som föder dem (men de tänker inte på att läsarna faktiskt betalar dem en slant också).

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 14:57

Utanför HiFI-svängen är det väl känt att hörseln, liksom alla sinnen, är väldigt lättlurad och "läckaget" från framförallt synen är stor.

Inom samma vetenskap är det likaså välkänt att vi trotts god hörsel i sig har stort OLIKA förmågor att ens höra tonala skiftningar mm..Ej att förglömma då man använder vetenskapens argument för att "passa in" för sitt eget tolkande resonemang...
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-06 14:58

Jag är ju insatt i bilbranchen som ju är klart infekterad av trams utom några få. Topgear i englan är totalt brutal i sina omdömen och när de inte får testa en bil hyr den eller lånar en bil för testkörning under falsknamn så.. :lol: tidningen faktisk skulle inte vara så heldum. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-07-06 15:03

tidningen faktisk skulle inte vara så heldum.

Skulle väl bli samma tidning som Molt ?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-07-06 15:08

meanmachine skrev:Jag är ju insatt i bilbranchen som ju är klart infekterad av trams utom några få. Topgear i englan är totalt brutal i sina omdömen och när de inte får testa en bil hyr den eller lånar en bil för testkörning under falsknamn så.. :lol: tidningen faktisk skulle inte vara så heldum. :wink:

Finns bra exempel på en del journalister inom bilbranschen som är fullständigt orädda. Collin och Jan-Erik på drakarna drar sig inte ett smack för att drämma till och min favorit är PeO Källström på Teknikens Värld - är det skit så är det precis det han skriver. Men det som är intressant att två av dem inte behöver oroa sig för tidningens fortlevnad på grund av vad de skriver och den tredje har hållt på så länge att han har jobbat till sig en integritet som alla vet inte kan köpas.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-07-06 15:17

Svante formulerade det mycket bra.

Det är som sagt inget enskilt problem för HiFi-branschen. Det har ganska nyligen varit en debatt på kultursidorna om vilka böcker som blir recenserade, vilka som får bra betyg, vem som recenserar, vilka bokförlag det handlar om, vem som känner vem, etc.

Sverige är ett litet land. Det problematiska är om man inte ens inser problematiken (eller inte låtsas om den).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-06 15:45

Max_Headroom skrev:Därför att skitprodukter får goda recensioner. Men att det är så beror på en otydlig profil hos tidningarna om vad man menar med HiFI (alla vad jag vet menar mera begreppen "ballt ljud", "låte bra" än "god reproduktion"). Vidare testar man enligt principen koppla in, lyssna och tyck.

Senaste High Fidelity fick Bladelius Tyr väldigt bra recension och dom kommentera inte ens mätvärderna; THD+N var 3-7% vid 20kHz, 2,4 och 8 Ohm, mest dist vid lägre impedanser. Vid 10k ligger disten på 1.8-4%. Allt mätt vid 40 watt. Disten stiger helt linjärt med frekvensen. Dessutom så gott som bara uddatonsdist.*

Så man kan ju verkligen ifrågasätta vart felet är. Var det fel på förstärkaren, men ändå gav tidningen bra recension?

*http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61923

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-06 16:00

En sak till..Vilka egenskaper ger en epitetet hifiexpert...Jag menar men allt mitt ägande tode jag ju vara expert.. :lol: Dock verkar detta experter inte allt för ofta vara väldig duktiga..

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 16:13

meanmachine skrev:En sak till..Vilka egenskaper ger en epitetet hifiexpert...Jag menar men allt mitt ägande tode jag ju vara expert.. :lol: Dock verkar detta experter inte allt för ofta vara väldig duktiga..

Vi vet du är expert MM.. Så säg inte emot här nu :lol:

edit
Strök svärord som var onödigt.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-06 17:00

Har sparat detta nu och hänvisar till dig i detta när jag hamnar i trassel... :wink:

hifiguru@spray.se

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-07-06 17:05

Jag skrev min syn på det i den länkade tråden.

Vänskapskorruption, vilket berörts här, är svårare att ens skapa sig en bild av. Man måste vara väldigt uppmärksam på det.

Tycker det verkar som om företagen ifråga faktiskt gör sitt bästa för att ha rätt distans - vilket är den enda möjliga vägen.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-06 18:45

meanmachine skrev:Har sparat detta nu och hänvisar till dig i detta när jag hamnar i trassel... :wink:

:lol:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-06 21:15

subjektivisten skrev:Så man kan ju verkligen ifrågasätta vart felet är. Var det fel på förstärkaren, men ändå gav tidningen bra recension?

Förvånar mig inte ett dugg. Tidingen var seriös förr, för typ 15 år sedan. Nu passar den dock bäst som tändpapper i öppna spisen...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-07-06 21:24

Max_Headroom skrev:
subjektivisten skrev:Så man kan ju verkligen ifrågasätta vart felet är. Var det fel på förstärkaren, men ändå gav tidningen bra recension?

Förvånar mig inte ett dugg. Tidingen var seriös förr, för typ 15 år sedan. Nu passar den dock bäst som tändpapper i öppna spisen...

Eller som isolering längs ena kortväggen i pressbyrån.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-07-06 22:33

Max_Headroom skrev:Nu passar den dock bäst som tändpapper i öppna spisen...

För glättat papper för att funka optimalt till det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-07-06 22:35

Fast varför inte ta tester i blaskor för vad dom är??

rappakalja och nöjesläsning :D

Sedan att herr sladd startar en tråd som osar självbevarelsedrift spelar väl ingen roll. Jag tror inte att distrubitörerna är bovarna i detta fallet utan det är tidningarna som inte kan kännas vara seriösa.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-07-06 22:36

Vänta...vilken tråd är det här?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-06 22:39

Jag har köpt hm och hf tidigare frekvent men lessnat på grund av att de är så totalt avslagen.

Glättigt papper är väl inte ens mijövänligt.. 8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-07-06 23:17

meanmachine skrev:Jag har köpt hm och hf tidigare frekvent men lessnat på grund av att de är så totalt avslagen.

Glättigt papper är väl inte ens mijövänligt.. 8O

Nä och inte är det bra å torka sig med heller..nu ska jag bege mig..bye

Nästa

Återgå till Generellt om hifi